Instellingsregeling Taskforce (her)ontwikkeling bedrijventerreinen

Regeling van de Minister van Economische Zaken van 28 maart 2008, nr. WJZ 8024508, houdende instelling van de Taskforce (her)ontwikkeling bedrijventerreinen (Instellingsregeling Taskforce (her)ontwikkeling bedrijventerreinen)

De Minister van Economische Zaken,

Mede namens de Minister van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer, en de Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties;

Handelende in overeenstemming met het gevoelen van de ministerraad;

Gelet op artikel 6, eerste lid, van de Kaderwet adviescolleges;

Besluit:

Artikel 1

In deze regeling wordt verstaan onder:

a. taskforce: de Taskforce (her)ontwikkeling bedrijventerreinen;

b. Ministers: de Minister van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer en de Minister van Economische Zaken.

Artikel 2

1. Er is een Taskforce (her)ontwikkeling bedrijventerreinen.

2. De taskforce heeft tot taak om op basis van goede en slechte voorbeelden van reeds uitgevoerde herstructureringsprojecten generieke lessen te trekken ten behoeve van de aanpak van herstructurering van bedrijventerreinen en daar advies over uit te brengen aan de Ministers.

3. De taskforce gaat bij zijn advies in op:

a. de wijze waarop de gevolgen van de kosten van de herstructureringsopgave gedekt zouden kunnen worden door de verschillende partijen die betrokken zijn bij concrete herstructureringsopgaven;

b. de relatie tussen herstructurering (brownfield ontwikkelingen) en de aanleg van nieuwe bedrijventerreinen (greenfield ontwikkelingen);

c. zuinig ruimtegebruik, een sterkere bundeling en een betere landschappelijke inpassing van bedrijventerreinen voor zover het de aanleg van nieuwe bedrijventerreinen (greenfield ontwikkelingen) betreft;

d. grondbeleid en vastgoedontwikkeling op basis van bijdragen uit de markt en gemeenten of verevening van kosten en opbrengsten;

e. mogelijke beletselen in wet- en regelgeving;

f. de mogelijkheden voor subsidiëring, kredietverlening of participaties;

g. de mogelijkheden van functiemenging van bedrijven met kantoren of woningen;

h. verhandelbare rechten voor bedrijventerreinen;

i. de instrumenten, waaronder ruilverkaveling en stedelijke herverkaveling, die kunnen helpen om het financiële free-riders gedrag van individuele eigenaren te doorbreken;

j. de financiering van ruimtelijke kwaliteit, waaronder inpassing en bereikbaarheid overeenkomstig de motie van Kamerlid Van Leeuwen, ingediend bij de behandeling van de VROM-begroting 2008;

k. marktfalen en mogelijke oplossingsrichtingen om dit marktfalen op te lossen waarbij dient te worden bezien of en hoe marktpartijen betrokken kunnen worden om marktfalen op een efficiënte manier op te lossen;

l. de vraag of in klimaatneutrale bedrijventerreinen een financieringsbron voor herstructurering zit.

Artikel 3

1. De taskforce brengt vóór 1 mei 2008 een tussenrapportage met kansrijke opties uit aan de Ministers.

2. De taskforce brengt vóór 1 september 2008 advies uit aan de Ministers.

3. Na het uitbrengen van het advies is de taskforce opgeheven.

Artikel 4

De archiefbescheiden van de taskforce worden na zijn opheffing of, zo de omstandigheden daartoe eerder aanleiding geven, zoveel eerder, overgebracht naar het archief van het Ministerie van Economische Zaken.

Artikel 5

1. Deze regeling treedt in werking met ingang van de tweede dag na de dagtekening van de Staatscourant waarin zij wordt geplaatst en werkt terug tot en met 1 januari 2008.

2. De regeling vervalt met ingang van 1 oktober 2008.

Artikel 6

Deze regeling wordt aangehaald als: Instellingsregeling Taskforce (her)ontwikkeling bedrijventerreinen.

Deze regeling zal met de toelichting in de Staatscourant worden geplaatst.

Den Haag, 28 maart 2008.
De Minister van Economische Zaken, M.J.A. van der Hoeven.De Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties, G. ter Horst.

Toelichting

1. Doel en aanleiding

De herstructurering van bedrijventerreinen is een langdurig en ingewikkeld proces, dat duur is en waarbij veel actoren zijn betrokken. Als gevolg daarvan verloopt de uitvoering van de herstructurering nog langzaam. Hoewel de omvang van de voltooide herstructurering de afgelopen jaren is toegenomen van 1306 ha in 2002 tot 2670 ha in 2006, is het de ambitie van het kabinet om meer bedrijventerreinen te herstructureren. Doel van de Taskforce (her)ontwikkeling bedrijventerreinen (hierna: taskforce) is om aanbevelingen te doen, gebaseerd op ervaringen uit de praktijk, die moeten resulteren in een versnelling van de herstructurering. In de brief van de Minister van Economische Zaken en de Minister van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer aan de Tweede Kamer (Kamerstukken II 2007/08, 31 200 XI en 29 435, nr. 73) is de opdracht aan en de voorzitter van de taskforce aangekondigd. Deze regeling voorziet in de instelling van de taskforce als tijdelijk adviescollege in de zin van artikel 6, eerste lid, van de Kaderwet adviescolleges.

2. De keuze voor het instellen van een nieuw adviescollege

Het onderwerp van de adviesopdracht is maatschappelijk en politiek van belang. Dit vraagt om het bijeenbrengen van specifieke deskundigheid en ervaring van de bij (her)ontwikkeling van bedrijventerreinen betrokken partijen: overheden, marktpartijen, gebruikers van bedrijventerreinen en belangenorganisaties. De mate van gedetailleerdheid gaat daarbij verder dan bij bestaande beleidsadvisering gebruikelijk is. Dit geldt met name voor zover het advies gericht is op het belangrijkste knelpunt voor een voortvarende uitvoering van de herstructureringsopgave: de financiering van de herstructurering van bedrijventerreinen. Vanuit de verschillende invalshoeken kunnen uiteenlopende oplossingen worden voorgesteld: varierend van een moratorium op nieuwbouw tot invoering van een leegstandsheffing. Als leidraad geldt echter dat de verantwoordelijkheid voor de financiering van de herstructurering niet alleen bij de overheid wordt gelegd, maar ook betrokkenheid vereist van de marktpartijen en bedrijven zelf. In de taskforce worden de verschillende deskundigheden en visies samen gebundeld. Hierdoor is de taskforce in staat creatieve oplossingen voor te stellen en uitvoerbare aanbevelingen te doen die gebaseerd zijn op een gemeenschappelijke verantwoordelijkheid voor de uitvoering van de herstructureringsopgave van overheid en bedrijfsleven gezamenlijk. Bovendien zullen deze oplossingen en aanbevelingen kunnen rekenen op draagvlak. De vereiste combinatie van specifieke kwalificaties is niet voorhanden in bestaande adviescolleges.

Vanwege de bovenstaande redenen en de korte termijn waarop het advies gereed moet zijn is ervoor gekozen een aparte taskforce in het leven te roepen. De taskforce is een ad-hoc adviescollege en houdt na het uitbrengen van het advies van rechtswege op te bestaan. De taskforce interfereert daarmee niet met het proces van herstructurering van de rijksadviescolleges.

3. Taak en samenstelling taskforce

Voor het accommoderen van de vraag naar bedrijventerreinen is het van belang dat ontwikkeling en herstructurering van bedrijventerreinen in onderlinge samenhang en integraal worden aangepakt. De taskforce is ingesteld om de Minister van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer en de Minister van Economische Zaken te adviseren over de mogelijke (her)ontwikkelingsstrategieën, passend binnen de financiële kaders van het coalitieakkoord. Daarbij maakt de taskforce gebruik van goede en slechte voorbeelden van reeds uitgevoerde herstructureringsprojecten. De aanbevelingen van de taskforce zullen vervolgens in pilotprojecten worden getoetst. De resultaten hiervan zullen als uitgangspunt dienen om de uitvoering van de herstructureringsopgave te versnellen.

Aangezien de taskforce is verzocht zijn advies al in september 2008 te geven, is de taskforce al in januari 2008 met zijn werkzaamheden begonnen. Om die reden is aan de regeling terugwerkende kracht verleend tot en met 1 januari 2008.

De Minister van Economische Zaken,

M.J.A. van der Hoeven

De Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties,

G. ter Horst

Naar boven