Wijziging Subsidieregeling voor motorrijtuigen met emissiearme dieselmotor en recht op teruggaaf BPM

Regeling van de Minister van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer van 25 maart 2008, nr. KVI2008030336, houdende wijziging van de Subsidieregeling voor motorrijtuigen met emissiearme dieselmotor en recht op teruggaaf BPM (wijziging in verband met het Belastingplan 2008)

De Minister van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer,

Gelet op artikel 15.13, eerste tot en met derde lid, van de Wet milieubeheer en artikel 17 van het Besluit milieusubsidies;

Besluit:

Artikel I

De Subsidieregeling voor motorrijtuigen met emissiearme dieselmotor en recht op teruggaaf BPM1 wordt als volgt gewijzigd:

A

Artikel 1 wordt als volgt gewijzigd:

1. De onderdelen b tot en met d worden geletterd c tot en met e.

2. Na onderdeel a wordt een onderdeel ingevoegd, luidende:

b. bestelauto: bestelauto als bedoeld in artikel 3, derde lid, van de wet;.

B

Artikel 2 komt te luiden:

Artikel 2

Doel van de regeling

Deze regeling heeft tot doel het verminderen van de emissies van deeltjes in het verkeer door het stimuleren van de aanschaf van:

a. motorrijtuigen met een emissiearme dieselmotor, waarvoor recht bestaat op teruggaaf of vrijstelling van belasting ingevolge de wet;

b. bestelauto’s met een emissiearme dieselmotor die niet op naam van een ondernemer worden gesteld en waarvoor om die reden geen recht bestaat op vrijstelling van belasting ingevolge artikel 13a, eerste lid, van de wet.

C

Artikel 3 wordt als volgt gewijzigd:

1. Onder vernummering van het tweede tot en met vierde lid tot derde tot en met vijfde lid, wordt na het eerste lid een lid ingevoegd, luidende:

2. Subsidie kan eveneens worden verstrekt aan de eerste kentekenhouder van een bestelauto die niet op naam van een ondernemer wordt gesteld en waarvoor om die reden geen recht op vrijstelling van belasting bestaat als bedoeld in artikel 13a, eerste lid, van de wet, indien de bestelauto beschikt over een emissiearme dieselmotor en de eerste afgifte van het kentekenbewijs of het deel I B, bedoeld in artikel 25, derde lid, van het Kentekenreglement, heeft plaatsgevonden op of na 1 april 2008.

2. In het vierde lid (nieuw) wordt ‘het tweede lid’ vervangen door: het derde lid.

3. In het vijfde lid (nieuw) wordt ‘het derde lid’ vervangen door: het vierde lid.

D

In artikel 4, vierde lid, wordt ‘In geval van vrijstelling van belasting voor een bestelauto, als bedoeld in artikel 13a, eerste lid, van de wet, wordt’ vervangen door: Indien het derde lid niet van toepassing is, wordt in het geval van de aanschaf van een bestelauto.

E

Artikel 10 komt te luiden:

Artikel 10

Deze regeling wordt aangehaald als: Subsidieregeling voor motorrijtuigen met een emissiearme dieselmotor.

Artikel II

Deze regeling treedt in werking met ingang van 1 april 2008.

Deze regeling zal met de toelichting in de Staatscourant worden geplaatst.

Den Haag, 25 maart 2008.
De Minister van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer, J.M. Cramer.

Toelichting

Wijziging in verband met het Belastingplan 2008

Deze wijziging van de Subsidieregeling voor motorrijtuigen met emissiearme dieselmotor en recht op teruggaaf BPM (hierna: subsidieregeling) is ingegeven door de invoering per 1 april 2008 van een gedifferentieerd belastingtarief voor (uitsluitend) personenauto’s in de Wet op de belasting van personenauto’s en motorrijwielen 1992 (hierna: Wet BPM) ter vermindering van de emissie van (roet)deeltjes. Deze wijziging van de Wet BPM is opgenomen in het Belastingplan 2008 1 . Vóór 1 april 2008 werd de BPM voor zowel personenauto’s als bestelauto’s met een dieselmotor met € 600,– verminderd, indien de emissie van deeltjes beneden een bepaalde grens bleef. Met ingang van 1 april 2008 is de hoogte van de BPM voor (uitsluitend) personenauto’s afhankelijk gesteld van de indeling in verschillende energie-efficiëntieklassen en is de vermindering van de BPM met € 600,– voor zowel personenauto’s als bestelauto’s komen te vervallen. Een personenauto met een emissiearme dieselmotor in de zin van de subsidieregeling wordt in een energie-efficiëntieklasse van de Wet BPM ingedeeld, waarmee per saldo een vergelijkbare vermindering op het tarief van de BPM wordt verkregen als de vervallen vermindering van € 600,–. Op een bestelauto met een emissiearme dieselmotor in de zin van de subsidieregeling is deze vermindering van de BPM echter niet van toepassing, omdat de indeling in energie-efficiëntieklassen alleen voor personenauto’s is ingevoerd. Dit verschil tussen personenauto’s en bestelauto’s in de Wet BPM valt te verklaren uit het feit dat het aanbod van bestelauto’s met een af fabriek emissiearme dieselmotor vooralsnog beperkt is.

Met deze wijzigingsregeling is de subsidieregeling zodanig aangepast, dat de aanschaf van bestelauto's met een emissiearme dieselmotor door particulieren niettemin gestimuleerd blijft. Door deze wijzigingsregeling kan ook subsidie worden verstrekt voor de aanschaf van een bestelauto met een emissiearme dieselmotor waarvoor de kentekenhouder geen recht heeft op teruggaaf of vrijstelling van de BPM. Dit zijn veelal particulieren die een bestelauto aanschaffen voor niet-bedrijfsmatig gebruik. Deze subsidiemogelijkheid voor particuliere bestelauto’s geldt echter niet voor de bestelauto’s die voor 1 april 2008 te naam zijn gesteld. Voor deze bestelauto’s geldt immers tot 1 april 2008 op grond van de Wet BPM nog de vermindering van de BPM met € 600,–.

Door de inwerkingtreding van deze wijzigingsregeling met ingang van 1 april 2008 sluit deze naadloos aan op de invoering per die datum van het gedifferentieerde tarief voor (uitsluitend) personenauto’s in de Wet BPM en dus het vervallen per genoemde datum van de korting van € 600,– op de BPM voor bestelauto’s.

Tot aan de inwerkingtreding van deze wijzigingsregeling konden slechts die kentekenhouders van bepaalde motorrijwielen met een emissiearme motor een subsidie op grond van de subsidieregeling verkrijgen wanneer zij krachtens de Wet BPM recht hebben op teruggaaf van de BPM of zijn vrijgesteld van de BPM. Omdat met deze wijzigingsregeling de doelgroep van de subsidieregeling is uitgebreid naar kentekenhouders van bestelauto’s waarvoor geen recht op teruggaaf van de BPM bestaat of vrijstelling kan worden verleend, is de citeertitel van de subsidieregeling aangepast.

Administratieve lasten

De wijziging van de subsidieregeling brengt geen verhoging van de administratieve lasten met zich mee omdat – net als bij de op grond van artikel 13a van de Wet BPM van belasting vrijgestelde bestelauto’s – met een aanvraag tot subsidievaststelling wordt gelijkgesteld de aanvraag tot de eerste afgifte van een kentekenbewijs of een deel I B, bedoeld in artikel 25, derde lid, van het Kentekenreglement. De subsidieontvanger behoeft derhalve geen extra administratieve handelingen te verrichten om de subsidie te ontvangen. De kans dat een aparte schriftelijke aanvraag zal worden ingediend voor een bestelauto die een individuele typekeuring heeft ondergaan, is verwaarloosbaar klein.

De Minister van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer,

J.M. Cramer

  • 1

    Stcrt. 2006, 62; laatstelijk gewijzigd bij ministeriële regeling van 21 december 2007 (Stcrt. 250).

Naar boven