Staatscourant van het Koninkrijk der Nederlanden
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit | Staatscourant 2008, 60 pagina 12 | Besluiten van algemene strekking |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit | Staatscourant 2008, 60 pagina 12 | Besluiten van algemene strekking |
Regeling van de Minister van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit van 25 maart 2008, nr. TRCJZ/2008/537, houdende bepalingen over de landbouwtelling en de gecombineerde opgave
De Minister van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit,
Gelet op Verordening (EG) Nr. 1698/2005 van de Raad van 20 september 2005 inzake steun voor plattelandsontwikkeling uit het Europees Landbouwfonds voor Plattelandsontwikkeling (ELFPO) (PbEU L 277);
Gelet op Verordening 1975/2006 van de Commissie van 7 december 2006 houdende uitvoeringsbepalingen van Verordening (EG) nr. 1698/2005 van de Raad met betrekking tot de toepassing van controleprocedures en van de randvoorwaarden in het kader van de steunmaatregelen voor plattelandsontwikkeling;
Gelet op de artikelen 52 en 55 van de Regeling GLB-inkomenssteun 2006 en artikel 26 van het Uitvoeringsbesluit Meststoffenwet,
Voorts gelet op de artikelen 24 en 25 van de Landbouwwet;
Besluit:
In deze regeling wordt verstaan onder:
a. Dienst Regelingen: Dienst Regelingen van het Ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit;
b. beschrijvingsbiljet: formulier, waarvan het model als bijlage I bij deze regeling is opgenomen;
c. opgaveplichtige: persoon die, anders dan in het kader van de teelt van griendhout, riet en biezen, in de landbouw zijn hoofdbestaan of een gedeelte van zijn bestaan vindt, voor zover aan hem een beschrijvingsbiljet, bedoeld in onderdeel b, dan wel anderszins een oproep voor de landbouwtelling is uitgereikt of toegezonden;
d. probleemgebiedenvergoeding: betaling als bedoeld in artikel 36, onderdeel a, subonderdelen i) en ii), van Verordening (EG) Nr. 1698/2005 van de Raad van 20 september 2005 inzake steun voor plattelandsontwikkeling uit het Europees Landbouwfonds voor Plattelandsontwikkeling (ELFPO) (PbEU L 277).
In het tijdvak dat loopt van 1 april 2008 tot en met 15 mei 2008 wordt een landbouwtelling gehouden als bedoeld in de artikelen 24 en 25 van de Landbouwwet.
1. Ten behoeve van de telling, bedoeld in artikel 2, wordt een beschrijvingsbiljet uitgereikt of verzonden door de Minister.
2. In afwijking van het eerste lid, wordt geen beschrijvingsbiljet uitgereikt of verzonden door de Minister, indien de opgave ten behoeve van de telling, bedoeld in artikel 2 van deze regeling, in 2007 elektronisch is ingediend overeenkomstig paragraaf 2 van de Regeling landbouwtelling en gecombineerde opgave 2007.
1. De opgaveplichtige verstrekt de ten aanzien van de veestapel gevraagde gegevens naar de toestand op 1 april 2008.
2. De opgaveplichtige verstrekt de ten aanzien van de oppervlakten gevraagde gegevens naar de verwachte toestand op 15 mei 2008. Indien een beteelde oppervlakte op 15 mei 2008 nog niet zal zijn beteeld, wordt de eerstvolgende geplande teelt opgegeven.
3. Onverminderd het eerste en tweede lid, verstrekt de opgaveplichtige de op het beschrijvingsbiljet gevraagde gegevens naar de toestand op de datum van verzending, tenzij op het biljet anders is aangegeven, en neemt daarbij de overige op het biljet of door Dienst Regelingen gegeven aanwijzingen in acht.
1. Voor de bepaling van de bedrijfsomvang geldt dat één Nederlandse grootte-eenheid gelijk is aan 1420 eenheden bruto standaardsaldo.
2. De bruto standaardsaldi respectievelijk de Nederlandse grootte-eenheid worden vastgesteld als vermeld in bijlage II.
3. Bruto-standaardsaldi worden overeenkomstig bijlage II omgerekend in Nederlandse grootte-eenheden.
Onverminderd het bepaalde in artikel 4 maakt de uit dien hoofde opgaveplichtige die tevens gehouden is:
a. gegevens te verstrekken met betrekking tot subsidieaanvragen op grond van de bedrijfstoeslagregeling, de areaalbetalingen voor noten, energiegewassen en eiwithoudende gewassen en de productiesteun voor zetmeelaardappelen en zaaizaad van vezelvlas, bedoeld in artikel 2, tweede lid, onderdelen a en b van de Regeling GLB-inkomenssteun 2006,
b. gegevens te verstrekken met betrekking tot de slachtpremieregeling, bedoeld in artikel 2, tweede lid, onderdeel c, van de Regeling GLB-inkomenssteun 2006,
c. gegevens te verstrekken, als bedoeld in artikel 26, eerste lid, van het Uitvoeringsbesluit Meststoffenwet, of
d. gegevens te verstrekken met betrekking tot de aanvraag voor probleemgebiedenvergoeding,
voor het verstrekken van alle onderscheiden gegevens gebruik van het beschrijvingsbiljet.
De opgave ten behoeve van de telling, bedoeld in artikel 2 van deze regeling, de aanvragen, bedoeld in artikel 6, onder a, b en d, van deze regeling en de verstrekking van gegevens, bedoeld in artikel 6, onder c, van deze regeling, kunnen gezamenlijk elektronisch worden ingediend.
1. De gezamenlijke elektronische indiening geschiedt met het daartoe bestemde elektronische formulier.
2. Het formulier wordt elektronisch ondertekend met een door de Minister aan de ondertekenaar ter beschikking gestelde eenmalig bruikbare tancode.
3. De Minister bevestigt de ontvangst van een elektronisch ingediend formulier.
Een tancode wordt uitsluitend overeenkomstig deze regeling gebruikt voor het doel waarvoor en door degene aan wie de tancode is verstrekt.
De Minister verstrekt op een met redenen omkleed verzoek van de aanvrager een set tancodes ten behoeve van de elektronische handtekening, ingeval
a. deze geen tancodes heeft ontvangen;
b. de verstrekte tancodes zijn gebruikt, of
c. van verlies van eerder verstrekte tancodes.
De Minister kan besluiten een set tancodes niet te verstrekken of in te trekken, indien de indiener of een met hem geassocieerd bedrijf of organisatie in het verleden een tancode heeft gebruikt in strijd met deze regeling of op andere wijze de integriteit van een verstrekte handtekening heeft geschonden.
1. Een belanghebbende kan de aan hem verstrekte tancodes doen gebruiken door een gemachtigde als bedoeld in artikel 2:1 van de Algemene wet bestuursrecht ten behoeve van het indienen van een elektronische formulier namens belanghebbende.
2. De gemachtigde maakt bij het indienen van de aanvraag, de opgave onderscheidenlijk de verstrekking als bedoeld in artikel 8 slechts gebruik van de aan de gemachtigde ter beschikking gestelde toegangscodes tot het elektronische formulier.
Bijzondere bepalingen over de behandeling van een elektronisch formulier
1. De Minister kan een elektronisch formulier weigeren, indien dit niet overeenkomstig deze regeling is ingediend.
2. De Minister kan een elektronisch verzonden bericht weigeren voor zover de betrouwbaarheid of vertrouwelijkheid van dit bericht onvoldoende is gewaarborgd, gelet op de aard en de inhoud van het bericht en het doel waarvoor het wordt gebruikt.
3. De Minister deelt een weigering op grond van dit artikel zo spoedig mogelijk aan de afzender mede.
Als tijdstip waarop een elektronisch formulier door de Minister elektronisch is ontvangen, geldt het tijdstip waarop alle vereiste bescheiden als bedoeld in artikel 12 van Verordening (EG) nr. 796/2004 van de Commissie van 21 april 2004 houdende uitvoeringsbepalingen inzake de randvoorwaarden, de modulatie en het geïntegreerd beheers- en controlesysteem waarin is voorzien bij Verordening (EG) nr. 1782/2003 van de Raad tot vaststelling van gemeenschappelijke voorschriften voor regelingen inzake rechtstreekse steunverlening in het kader van het gemeenschappelijk landbouwbeleid en tot vaststelling van bepaalde steunregelingen voor landbouwers (PbEU L 141) zijn ontvangen.
De Minister kan besluiten de elektronische aanvraag, opgave onderscheidenlijk verstrekking niet te behandelen, indien het elektronisch formulier geheel of gedeeltelijk is geweigerd op grond van artikel 11. Artikel 4:5 van de Algemene wet bestuursrecht is van overeenkomstige toepassing.
De Regeling landbouwtelling en gecombineerde opgave 2007 wordt ingetrokken.
Deze regeling treedt in werking met ingang van de tweede dag na de dagtekening van de Staatscourant waarin zij wordt geplaatst.
Deze regeling wordt aangehaald als: Regeling landbouwtelling en gecombineerde opgave 2008.
Deze regeling zal met de toelichting en bijlagen in de Staatscourant worden geplaatst.
deelfactor bss/nge = 1.420 euro | |||||
---|---|---|---|---|---|
Formulier code | Gewascode | EU-nr | Rubrieknaam | bss2004 | nge2004 |
Dieren op het bedrijf/Veestapel | |||||
Rundvee (geen vlees- of weidevee) | |||||
201 | 79 | J/02 | fokjongvee jonger dan 1 jaar vrouwelijk | 250 | 0,176 |
203 | 80 | J/02 | fokjongvee jonger dan 1 jaar mannelijk | 250 | 0,176 |
205 | 81 | J/04 | fokjongvee 1 tot 2 jaar vrouwelijk | 360 | 0,254 |
207 | 82 | J/03 | fokjongvee 1 tot 2 jaar mannelijk | 855 | 0,602 |
209 | 83 | J/06 | fokjongvee 2 jaar of ouder vrl (nog nooit gekalfd) | 360 | 0,254 |
211 | 84 | J/07 | melk- en kalfkoeien | 1.710 | 1,204 |
213 | 85 | J/05 | stieren voor de fokkerij, 2 jaar of ouder | 855 | 0,602 |
Rundvee (vlees- of weidevee) | |||||
214 | 498 | J/02 | vleeskalveren voor de witvleesproductie | 205 | 0,144 |
216 | 499 | J/02 | vleeskalveren voor de rosé vleesproductie | 185 | 0,13 |
217 | 93 | J/02 | jongvee vleesproductie jonger dan 1 jaar vrouwelijk | 210 | 0,148 |
219 | 94 | J/02 | jongvee vleesproductie jonger dan 1 jaar mannelijk | 235 | 0,165 |
221 | 95 | J/04 | jongvee vleesproductie 1 tot 2 jaar vrouwelijk | 225 | 0,158 |
223 | 96 | J/03 | jongvee vleesproductie 1 tot 2 jaar mannelijk | 235 | 0,165 |
225 | 97 | J/06 | jongvee vleesprod. 2 jr of ouder vrouwelijk nooit gekalfd | 245 | 0,173 |
227 | 98 | J/05 | stieren voor de vleesproductie, 2 jaar of ouder | 235 | 0,165 |
228 | 282 | J/08 | zoogkoeien (tenminste eenmaal gekalfd) | 355 | 0,25 |
229 | 283 | J/08 | vlees- en weidekoeien (2 jaar of ouder) | 200 | 0,141 |
Varkens | |||||
235 | 103 | J/11 | biggen tot 20 kg nog bij de zeug | 0 | 0 |
237 | 104 | J/11 | Overige biggen (gespeend) | 62 | 0,044 |
239 | 105 | J/13 | vleesvarkens tot 50 kg | 62 | 0,044 |
240 | 2035 | J/13 | vleesvarkens 50 tot 80 kg | 62 | 0,044 |
241 | 2036 | J/13 | vleesvarkens 80 tot 110 kg | 62 | 0,044 |
242 | 2037 | J/13 | vleesvarkens 110 kg en zwaarder | 62 | 0,044 |
243 | 107 | J/13 | opfokzeugen en opfokberen tot 50 kg | 82 | 0,058 |
244 | 108 | J/12 | fokzeugen 50 kg of meer niet gedekt, nog nooit gedekt | 82 | 0,058 |
245 | 2038 | J/12 | fokzeugen 50 kg of meer, gedekt, nog niet eerder gebigd | 370 | 0,261 |
251 | 2039 | J/12 | fokzeugen 50 kg of meer, gedekt, overige gedekte zeugen | 370 | 0,261 |
249 | 110 | J/12 | fokzeugen bij biggen | 370 | 0,261 |
246 | 111 | J/12 | overige fokzeugen (gust) | 370 | 0,261 |
253 | 112 | J/13 | fokberen 50 kg of meer nog niet dekrijp | 82 | 0,058 |
255 | 113 | J/13 | fokberen dekrijp | 370 | 0,261 |
Kippen (per 100 dieren) | |||||
269 | 127 | J/14 | vleeskuikens | 190 | 0,134 |
271 | 338 | J/15 | ouderdieren van vleesrassen jonger dan 18 weken | 480 | 0,338 |
273 | 339 | J/15 | ouderdieren van vleesrassen 18 weken of ouder | 740 | 0,521 |
275 | 130 | J/15 | leghennen jonger dan 18 weken (incl. kuikens) | 195 | 0,137 |
276 | 131 | J/15 | leghennen 18 weken tot 20 maanden | 370 | 0,261 |
278 | 132 | J/15 | leghennen 20 maanden of ouder | 375 | 0,264 |
272 | 1784 | J/15 | ouderdieren van leghennen jonger dan 18 weken | 480 | 0,338 |
274 | 1785 | J/15 | ouderdieren van leghennen 18 weken of ouder | 615 | 0,433 |
Eenden, kalkoenen en overig pluimvee (per 100 dieren) | |||||
287 | 138 | J/16-b | eenden voor de vleesproductie (incl. ouderdieren) | 415 | 0,292 |
289 | 1374 | J/16-a | kalkoenen | 805 | 0,567 |
297 | 142 | J/16-d | overig pluimvee | 415 | 0,292 |
Paarden en pony's | |||||
195 | 1961 | J/01 | paarden jonger dan 3 jaar | 275 | 0,194 |
196 | 1962 | J/01 | paarden 3 jaar of ouder | 2.080 | 1,465 |
197 | 1963 | J/01 | pony's jonger dan 3 jaar | 275 | 0,194 |
198 | 1964 | J/01 | pony's 3 jaar of ouder | 2.000 | 1,408 |
Schapen en geiten | |||||
265 | 121 | J/09-b | lammeren (schapen jonger dan 1 jaar niet gelamd) | 27 | 0,019 |
266 | 122 | J/09-a | overige schapen vrouwelijk | 75 | 0,053 |
268 | 123 | J/09-b | overige schapen mannelijk | 43 | 0,03 |
250 | 1830 | J/10-a | melkgeiten jonger dan 1 jaar | 67 | 0,047 |
258 | 1831 | J/10-a | melkgeiten 1 jaar of ouder | 155 | 0,109 |
260 | 1968 | J/10-b | overige geiten vrouwelijk < 1 jaar | 8 | 0,006 |
261 | 1969 | J/10-b | overige geiten vrouwelijk ≥ 1 jaar | 8 | 0,006 |
262 | 1970 | J/10-b | overige geiten mannelijk < 1 jaar | 8 | 0,006 |
263 | 1971 | J/10-b | overige geiten mannelijk ≥1 jaar | 8 | 0,006 |
Konijnen | |||||
232 | 284 | J/19 | gespeende vleeskonijnen | 5 | 0,004 |
233 | 285 | J/17 | voedsters (moederdieren) | 60 | 0,042 |
Edelpelsdieren | |||||
290 | 289 | J/19 | nertsen (moederdieren) | 79 | 0,056 |
292 | 341 | J/19 | vossen (moederdieren) | 185 | 0,13 |
294 | 291 | J/19 | overige pelsdieren (moederdieren) | 125 | 0,088 |
Tuinbouw onder glas | |||||
Groenten | |||||
608 | 1681 | D/15 | losse tomaten (rond, vlees, tussentype) | 215.000 | 151,4 |
604 | 1377 | D/15 | trostomaten (incl. fijne trostomaten) | 276.000 | 194,4 |
606 | 1378 | D/15 | cherry-tomaten | 328.000 | 231 |
605 | 297 | D/15 | komkommers | 198.000 | 139,4 |
610 | 298 | D/15 | aardbeien onder glas | 226.000 | 159,2 |
611 | 1014 | D/15 | aardbeien in betreedbare plastic tunnels | 52.300 | 36,8 |
631 | 1682 | D/15 | rode paprika | 221.500 | 156 |
632 | 1683 | D/15 | groene paprika | 192.500 | 135,6 |
633 | 1684 | D/15 | gele paprika | 215.000 | 151,4 |
634 | 1685 | D/15 | overige paprika | 247.500 | 174,3 |
618 | 301 | D/15 | aubergines | 244.000 | 171,8 |
621 | 302 | D/15 | overige groenten (inclusief meloen) | 123.500 | 87 |
624 | 336 | D/15 | groentezaden onder glas | 91.500 | 64,4 |
625 | 211 | D/15 | opkweekmateriaal groenten | 379.000 | 266,9 |
Fruit | |||||
635 | 1597 | G/07 | fruit onder glas | 76.500 | 53,9 |
Bloemkwekerijgewassen | |||||
652 | 305 | D/17 | alstroemeria (snijbloemen) | 176.500 | 124,3 |
643 | 303 | D/17 | anjers (snijbloemen) | 213.000 | 150 |
645 | 304 | D/17 | anthurium (snijbloemen) | 202.000 | 142,3 |
647 | 217 | D/17 | chrysanten (snijbloemen) | 177.500 | 125 |
654 | 941 | D/17 | eustoma russellianum (snijbloemen) | 146.000 | 102,8 |
649 | 218 | D/17 | fresia's (snijbloemen) | 167.000 | 117,6 |
651 | 220 | D/17 | gerbera's (snijbloemen) | 223.000 | 157 |
655 | 221 | D/17 | lelies (snijbloemen) | 209.000 | 147,2 |
650 | 219 | D/17 | orchideeën (snijbloemen) | 275.500 | 194 |
641 | 214 | D/17 | rozen (snijbloemen) | 366.500 | 258,1 |
657 | 223 | D/17 | overige snijbloemen | 196.500 | 138,4 |
644 | 1787 | D/17 | potplanten bloei: anthurium | 372.500 | 262,3 |
658 | 505 | D/17 | potplanten bloei: kalanchoë | 399.000 | 281 |
642 | 1786 | D/17 | potplanten bloei: phalaenopsis | 912.000 | 642,3 |
648 | 1788 | D/17 | potplanten bloei: spatiphyllum | 328.000 | 231 |
661 | 507 | D/17 | potplanten bloei: overig | 308.500 | 217,3 |
668 | 509 | D/17 | bladplanten: dracaena | 471.500 | 332 |
664 | 508 | D/17 | bladplanten: ficus | 304.500 | 214,4 |
669 | 510 | D/17 | bladplanten: overig | 362.500 | 255,3 |
662 | 1020 | D/17 | amaryllisbollen | 75.700 | 53,3 |
663 | 226 | D/17 | perkplanten | 217.000 | 152,8 |
665 | 227 | D/17 | overige bloemkwekerijgewassen | 182.500 | 128,5 |
677 | 1598 | D/17 | bloemzaden onder glas | 197.000 | 138,7 |
666 | 228 | D/17 | opkweekmateriaal bloemkwekerijgewassen | 322.000 | 226,8 |
Boomkwekerijgewassen en vaste planten | |||||
670 | 942 | G/07 | boomkwekerijgewassen/vaste planten, vermeerdering en/of aantrekking | 111.500 | 78,5 |
672 | 943 | G/07 | boomkwekerijgewassen en vaste planten volledige teelt onder glas | 268.500 | 189,1 |
Paddenstoelenteelt | |||||
702 | 1834 | I/02 | teeltoppervlakte met de hand geoogste champignons | 1.225.000 | 862,7 |
703 | 1835 | I/02 | teeltoppervlakte machinaal geoogste champignons | 1.216.000 | 856,3 |
709 | 350 | I/02 | Overige eetbare paddenstoelen, substraatverbruik (per ton) in 2007 | 235 | 0,165 |
Bollenbroei | |||||
911 | 195 | D/17 | tulpen gebroeid (x 1000) in afgelopen seizoen | 87 | 0,061 |
912 | 1558 | D/17 | hyacinten gebroeid (x 1000) in afgelopen seizoen | 86 | 0,061 |
913 | 194 | D/17 | narcisbollen gebroeid in afgelopen seizoen (per kg) | 1 | 0,0007 |
Witloftrek | |||||
583 | 197 | D/14-b | oppervlakte witlofwortelen voor trek van witlof (per ha getrokken pennen) | 6.900 | 4,86 |
Tuinbouw open grond | |||||
Groenten | |||||
431 | 1842 | D/14-b | aardbeien: vermeerdering | 18.900 | 13,31 |
432 | 1843 | D/14-b | aardbeien: wachtbed | 18.900 | 13,31 |
433 | 1844 | D/14-b | aardbeien: productie | 19.900 | 14,01 |
434 | 146 | D/14-b | andijvie | 11.300 | 7,96 |
435 | 147 | D/14-b | asperges met productie | 13.300 | 9,37 |
436 | 1600 | D/14-b | asperges zonder productie | 13.300 | 9,37 |
437 | 150 | D/14-b | bloemkool | 6.420 | 4,52 |
438 | 1845 | D/14-a | boerenkool | 1.300 | 0,915 |
439 | 1846 | D/14-b | bospeen | 11.000 | 7,75 |
440 | 500 | D/14-b | broccoli | 5.280 | 3,72 |
441 | 1847 | D/14-b | chinese kool | 7.930 | 5,58 |
442 | 152 | D/14-a | knolselderij | 1.910 | 1,345 |
443 | 1848 | D/14-b | knolvenkel/venkel | 7.240 | 5,1 |
444 | 1849 | D/14-b | komkommerachtigen (augurk, courgette, meloen, pompoen) | 7.510 | 5,29 |
445 | 1850 | D/14-a | koolraap | 1.270 | 0,894 |
446 | 1851 | D/14-b | koolrabi | 7.130 | 5,02 |
447 | 501 | D/14-a | kroten/rode bieten | 6.340 | 4,46 |
448 | 1852 | D/14-b | kruiden: bladgewassen | 7.850 | 5,53 |
449 | 1853 | D/14-a | kruiden: wortelgewassen | 2.700 | 1,901 |
450 | 1854 | D/34 | kruiden: zaadgewassen | 7.850 | 5,53 |
453 | 1857 | D/14-b | paksoi | 7.130 | 5,02 |
454 | 1858 | D/14-b | peulen | 9.900 | 6,97 |
455 | 154 | D/14-b | prei | 8.660 | 6,1 |
456 | 855 | D/14-b | pronkbonen | 13.400 | 9,44 |
457 | 1859 | D/14-b | raapstelen | 7.130 | 5,02 |
458 | 1860 | D/14-b | rabarber | 9.250 | 6,51 |
459 | 1861 | D/14-b | radijs | 7.130 | 5,02 |
460 | 1862 | D/14-b | rode kool | 3.660 | 2,58 |
461 | 1863 | D/14-b | savooiekool | 8.110 | 5,71 |
462 | 155 | D/14-a | schorseneren | 3.240 | 2,282 |
463 | 1864 | D/14-b | bleekselderij (groen) | 8.530 | 6,01 |
451 | 1972 | D/14-b | sla: ijsberg | 12.400 | 8,73 |
452 | 1973 | D/14-b | krop en overige sla | 11.100 | 7,82 |
465 | 156 | D/14-a | spinazie | 695 | 0,489 |
466 | 1865 | D/14-b | spitskool | 7.900 | 5,56 |
467 | 157 | D/14-b | spruitkool | 4.030 | 2,84 |
468 | 158 | D/14-a | stamsperziebonen (=stamslabonen) | 590 | 0,415 |
469 | 856 | D/14-b | stoksnijbonen en stokslabonen | 13.300 | 9,37 |
470 | 1866 | D/14-a | waspeen | 2.200 | 1,549 |
471 | 162 | D/14-a | winterpeen | 3.690 | 2,6 |
472 | 163 | D/14-a | witlofwortel | 2.970 | 2,092 |
473 | 1867 | D/14-b | witte kool | 7.650 | 5,39 |
485 | 1868 | D/14-b | overige niet genoemde bladgewassen | 7.190 | 5,06 |
486 | 867 | D/14-b | overige niet genoemde groenten | 7.190 | 5,06 |
Fruit | |||||
490 | 166 | G/01-a | appelen aangeplant in afgelopen seizoen | 7.500 | 5,28 |
491 | 167 | G/01-a | appelen aangeplant voor afgelopen seizoen | 7.500 | 5,28 |
492 | 168 | G/01-a | peren aangeplant in afgelopen seizoen | 11.300 | 7,96 |
493 | 169 | G/01-a | peren aangeplant voor afgelopen seizoen | 11.300 | 7,96 |
494 | 1869 | G/01-a | blauwe bes | 31.800 | 22,39 |
495 | 1870 | G/01-a | pruimen | 15.200 | 10,7 |
496 | 1871 | G/01-a | rode bes, framboos, braam | 55.200 | 38,9 |
497 | 1602 | G/01-a | wijnbouw | 14.500 | 10,21 |
498 | 1872 | G/01-a | zure kersen – opbrengst voor verwerkende industrie | 7.100 | 5 |
499 | 1873 | G/01-a | zwarte bes – opbrengst voor verwerkende industrie | 2.980 | 2,099 |
500 | 1874 | G/01-a | overig kleinfruit (o.a. kruisbessen en kiwi's) | 42.400 | 29,9 |
501 | 1875 | G/01-a | overige pit- en steenvruchten(o.a. perzik en zoete kers) | 24.500 | 17,25 |
Tuinbouwzaden | |||||
510 | 173 | D/19 | groentezaden open grond | 3.750 | 2,64 |
511 | 174 | D/19 | bloemzaden open grond | 4.590 | 3,23 |
Bloemkwekerijgewassen | |||||
518 | 503 | D/16 | droogbloemen | 8.110 | 5,71 |
519 | 1876 | D/16 | snijgroen | 35.400 | 24,93 |
520 | 1604 | D/16 | overige bloemkwekerijgewassen open grond | 36.600 | 25,8 |
Bloembollen en -knollen | |||||
546 | 1888 | D/16 | anemone coronaria | 14.000 | 9,86 |
547 | 1889 | D/16 | acidanthera | 16.700 | 11,76 |
548 | 1890 | D/16 | dahlia | 16.100 | 11,34 |
549 | 1891 | D/16 | fritillaria imperialis | 29.200 | 20,56 |
550 | 1892 | D/16 | gladiool: pitten | 15.500 | 10,92 |
551 | 1893 | D/16 | gladiool: kralen | 15.500 | 10,92 |
552 | 177 | D/16 | hyacint | 26.400 | 18,59 |
553 | 1894 | D/16 | iris: grofbollig | 18.200 | 12,82 |
554 | 1895 | D/16 | iris: fijnbollig | 18.200 | 12,82 |
555 | 1896 | D/16 | knolbegonia | 16.700 | 11,76 |
556 | 1897 | D/16 | krokus: grote gele | 15.400 | 10,85 |
557 | 1898 | D/16 | overige krokussen | 15.400 | 10,85 |
558 | 181 | D/16 | lelie | 29.200 | 20,56 |
559 | 179 | D/16 | narcis | 16.400 | 11,55 |
560 | 178 | D/16 | tulp | 16.300 | 11,48 |
561 | 1899 | D/16 | zantedeschia | 29.200 | 20,56 |
562 | 342 | D/16 | overige bol- en knolgewassen | 16.700 | 11,76 |
Boomkwekerijgewassen | |||||
525 | 1877 | G/05 | bos- en haagplantsoen | 15.000 | 10,56 |
526 | 1878 | G/05 | buxus | 93.200 | 65,6 |
527 | 1879 | G/05 | ericaceae | 98.100 | 69,1 |
528 | 1880 | G/05 | laan- en parkbomen: onderstammen | 17.800 | 12,54 |
529 | 1881 | G/05 | laan- en parkbomen: spillen | 16.700 | 11,76 |
530 | 1882 | G/05 | laan- en parkbomen: opzetters | 17.300 | 12,18 |
531 | 1883 | G/05 | rozenstruiken (incl. zaailingen en onderstammen) | 16.600 | 11,69 |
532 | 188 | G/05 | sierconiferen | 42.100 | 29,6 |
533 | 189 | G/05 | sierheesters en klimplanten | 98.100 | 69,1 |
536 | 1884 | G/05 | trek- en besheester | 33.100 | 23,31 |
537 | 1885 | G/05 | vruchtbomen: moerbomen | 12.800 | 9,01 |
538 | 1886 | G/05 | vruchtbomen: onderstammen | 12.800 | 9,01 |
539 | 1887 | G/05 | overige vruchtbomen | 12.800 | 9,01 |
Vaste planten | |||||
540 | 190 | D/16 | vaste planten | 54.900 | 38,7 |
Grondgebruik | |||||
Grasland | |||||
300 | 265 | F/01 | blijvend grasland | 1.410 | 0,993 |
301 | 1905 | F/02 | natuurlijk grasland | 425 | 0,299 |
302 | 266 | D/18-a | tijdelijk grasland | 1.410 | 0,993 |
Overige natuurterreinen | |||||
303 | 866 | H/03 | overige natuurterreinen | 0 | 0 |
Braak | |||||
308 | 1804 | I08AD/22 | groene braak (5 meter/ten minste 6 maanden) | 345 | 0,243 |
309 | 2034 | I08AD/22 | groene braak | 335 | 0,236 |
305 | 1906 | I08AD/22 | Braak met niet in lijst voorkomend non food/non feed-gewas | 285 | 0,201 |
310 | 2029 | I08AD/22 | braak, natuur | 270 | 0,19 |
314 | 1908 | I08AD/22 | zwarte braak | 285 | 0,201 |
306 | 2033 | I08AD/22 | tijdelijk onbeteelde grond | 0 | 0 |
370 | 2026 | I08AD/22 | braak met bos (sbl regeling na 28 juni 1995) | 0 | 0 |
Akkerbouwgewassen | |||||
369 | 2025 | D/10 | aardappelen als bestrijdingsmaatregel am:vanggewas | 0 | 0 |
327 | 1911 | D/10 | consumptieaardappelen op kleigrond (vroeg, loofvernietiging voor 15 juli) | 2.860 | 2,014 |
328 | 1912 | D/10 | consumptieaardappelen op zand/veengrond (vroeg, loofvernietiging voor 15 juli) | 2.050 | 1,444 |
325 | 1909 | D/10 | consumptieaardappelen op kleigrond (laat, loofvernietiging na 15 juli) | 2.860 | 2,014 |
326 | 1910 | D/10 | consumptieaardappelen op zand/veengrond (laat, loofvernietiging na 15 juli) | 2.050 | 1,444 |
367 | 1928 | D/10 | pootaardappelrassen op kleigrond, geen uitgroeiteelt (loofvernietiging voor 15 augustus) | 4.280 | 3,01 |
368 | 1929 | D/10 | pootaardappelrassen op zand/veengrond, geen uitgroeiteelt (loofvernietiging voor 15 augustus) | 2.650 | 1,866 |
365 | 1926 | D/10 | pootaardappelen op kleigrond, uitgroeiteelt (loofvernietiging na 15 augustus) | 4.280 | 3,01 |
366 | 1927 | D/10 | pootaardappelen op zand/veengrond, uitgroeiteelt (loofvernietiging na 15 augustus) | 2.650 | 1,866 |
392 | 1934 | D/10 | zetmeelaardappelen | 1.730 | 1,218 |
393 | 1935 | D/10 | zetmeelaardappelen (tbm pootgoed) | 1.290 | 0,908 |
394 | 859 | D/10 | zetmeelaardappelen geleverd aan buitenland | 1.730 | 1,218 |
320 | 1949 | D/12 | aardperen | 2.540 | 1,789 |
376 | 256 | D/11 | suikerbieten | 2.620 | 1,845 |
388 | 257 | D/12 | voederbieten | 1.340 | 0,944 |
321 | 247 | D/30 | blauwmaanzaad | 1.290 | 0,908 |
322 | 659 | D/08 | boekweit | 1.030 | 0,725 |
323 | 242 | D/09-g | bruine bonen | 1.250 | 0,88 |
379 | 853 | D/09-g | tuinbonen (droog te oogsten) | 2.470 | 1,739 |
380 | 854 | D/14-a | tuinbonen (groen te oogsten) | 1.700 | 1,197 |
384 | 243 | D/09-e | veldbonen (o.a. duive-, paarde-, wierbonen) | 695 | 0,489 |
324 | 511 | D/35 | cichorei | 2.100 | 1,479 |
333 | 239 | D/09-e | erwten; droog te oogsten | 985 | 0,694 |
334 | 244 | D/14-a | erwten (groen te oogsten) | 1.150 | 0,81 |
335 | 1575 | I08AD/22 | faunaranden | 545 | 0,384 |
389 | 235 | D/04 | wintergerst | 765 | 0,539 |
396 | 236 | D/04 | zomergerst | 935 | 0,658 |
336 | 660 | D/08 | gierst | 1.030 | 0,725 |
337 | 658 | D/08 | graansorgho | 1.030 | 0,725 |
311 | 2030 | D/19 | graszaad: engels raai 1e jaar | 1.220 | 0,859 |
312 | 2031 | D/19 | graszaad: engels raai overjarig | 1.220 | 0,859 |
339 | 1914 | D/19 | overig graszaad | 1.160 | 0,817 |
340 | 1915 | D/19 | graszaad: rietzwenkgras | 1.500 | 1,056 |
341 | 1916 | D/19 | graszaad: veldbeemd | 1.340 | 0,944 |
342 | 1917 | D/19 | graszaad: roodzwenkgras eerste jaar | 980 | 0,69 |
343 | 1918 | D/19 | graszaad: roodzwenkgras overjarig | 655 | 0,461 |
344 | 1919 | D/19 | graszaad: westerwolds | 950 | 0,669 |
345 | 1920 | D/19 | graszaad: italiaans | 1.010 | 0,711 |
346 | 1921 | D/20 | graszoden | 2.540 | 1,789 |
362 | 1924 | D/21 | niet vlinderbloemige groenbemesters | 0 | 0 |
387 | 1932 | D/21 | vlinderbloemige groenbemesters | 0 | 0 |
347 | 238 | D/05 | haver | 830 | 0,585 |
385 | 944 | D/32 | vezelhennep | 1.040 | 0,732 |
348 | 513 | D/08 | kanariezaad | 1.030 | 0,725 |
349 | 241 | D/09-e | kapucijners en grauwe erwten | 1.420 | 1 |
350 | 246 | D/34 | karwijzaad, oogst dit jaar | 1.050 | 0,739 |
351 | 1570 | D/19 | klaverzaad | 1.030 | 0,725 |
352 | 1922 | D/26 | koolzaad: winter | 905 | 0,637 |
353 | 1923 | D/26 | koolzaad: zomer | 890 | 0,627 |
354 | 666 | D/29 | lijnzaad niet van vezelvlas | 1.480 | 1,042 |
360 | 663 | D/09-e | niet-bittere lupinen | 1.480 | 1,042 |
355 | 258 | D/18-b2 | luzerne | 785 | 0,553 |
313 | 2032 | D/06 | Maïs, energie | 915 | 0,644 |
356 | 317 | D/06 | corn cob mix | 915 | 0,644 |
357 | 316 | D/06 | korrelmais | 825 | 0,581 |
358 | 259 | D/18-b1 | snijmais | 980 | 0,69 |
359 | 814 | D/14-a | suikermais | 2.540 | 1,789 |
361 | 516 | D/20 | miscanthus (olifantsgras) | 980 | 0,69 |
363 | 1925 | D/20 | overige akkerbouwgewassen | 2.540 | 1,789 |
364 | 661 | D/08 | overige granen | 1.030 | 0,725 |
372 | 664 | D/26 | raapzaad | 860 | 0,606 |
373 | 237 | D/03 | rogge (geen snijrogge) | 795 | 0,56 |
374 | 240 | D/09-e | schokkers; droog te oogsten | 1.080 | 0,761 |
375 | 665 | D/28 | sojabonen | 1.290 | 0,908 |
377 | 1930 | D/21 | tagetes op zandgrond en löss (geen groene braak) | 0 | 0 |
390 | 233 | D/01 | wintertarwe | 1.150 | 0,81 |
397 | 234 | D/01 | zomertarwe | 1.030 | 0,725 |
378 | 314 | D/08 | triticale | 1.020 | 0,718 |
381 | 1931 | D/14-a | poot- en plantuien (incl. sjalotten) | 3.240 | 2,282 |
382 | 263 | D/14-a | zilveruitjes | 3.240 | 2,282 |
383 | 262 | D/14-a | zaai-uien | 3.240 | 2,282 |
386 | 249 | D/31 | vezelvlas | 1.460 | 1,028 |
391 | 1933 | D/31 | zaaizaad voor vezelvlas | 1.460 | 1,028 |
398 | 515 | D/27 | zonnebloemen | 1.090 | 0,768 |
Notenbomen | |||||
422 | 1696 | G/01-c | amandelen | 24.500 | 17,25 |
423 | 1697 | G/01-c | hazelnoten | 24.500 | 17,25 |
426 | 1698 | G/01-c | walnoten | 24.500 | 17,25 |
Bos | |||||
419 | 1936 | H/02 | blijvend bos met herplantplicht | 0 | 0 |
420 | 863 | H/02 | bos zonder herplantplicht | 0 | 0 |
421 | 864 | H/02 | bos aangeplant in het kader van de set-aside regeling | 0 | 0 |
371 | 2027 | H/02 | bos (sbl regeling) | 0 | 0 |
Met het bij deze regeling gepubliceerde formulier Gecombineerde Opgave 2008 kan opgave worden gedaan ten behoeve van de landbouwtelling op grond van de Landbouwwet, de opgave Gebruik gewaspercelen op grond van het Uitvoeringsbesluit Meststoffenwet en de verzamelaanvraag op grond van de Regeling GLB-inkomenssteun 2006. Voor deze verschillende onderdelen van de gecombineerde opgave (landbouwtelling, verzamelaanvraag en opgave van het gebruik van gewaspercelen) wordt gebruik gemaakt van één formulier.
Ten opzichte van vorig jaar is nieuw dat door middel van het bij deze regeling vastgestelde formulier nu ook de aanvraag voor een probleemgebiedenvergoeding moet worden gedaan. Deze vergoeding vindt haar grondslag in Verordening (EG) nr. 1698/2005 van de Raad van 20 september 2005 inzake steun voor plattelandsontwikkeling uit het Europees Landbouwfonds voor Plattelandsontwikkeling (ELFPO). Ingevolge de Wet Inrichting Landelijk Gebied worden probleemgebiedenvergoedingen verleend door de provincies. In Verordening 1975/2006 van de Commissie van 7 december 2006 houdende uitvoeringsbepalingen van Verordening (EG) nr. 1698/2005 van de Raad met betrekking tot de toepassing van controleprocedures en van de randvoorwaarden in het kader van de steunmaatregelen voor plattelandsontwikkeling is evenwel voorgeschreven dat de aanvraag voor deze vergoeding moet worden gedaan door gebruik te maken van de verzamelaanvraag. Dit betekent dat de door Dienst Regelingen ontvangen aanvragen om probleemgebiedenvergoeding conform de ‘doorzendplicht’ ingevolge de Algemene wet bestuursrecht zullen worden doorgezonden aan de betrokken provincie.
Deze regeling bepaalt dat er in de periode van 1 april 2008 tot en met 15 mei 2008 een landbouwtelling wordt gehouden. De landbouwtelling heeft twee doelen, namelijk statistiek en administratie. Voor onderzoek en beleid wordt door het Centraal Bureau voor Statistiek een zo volledig mogelijk overzicht samengesteld van de oppervlakte beteelde gewassen, de omvang van de veestapel en de inzet van arbeidskrachten. Voorts is het voor de uitvoering van het landbouwbeleid van belang dat correcte gegevens per landbouwbedrijf beschikbaar zijn bij het Ministerie van LNV.
Producenten die geen van de hierna genoemde premies aanvragen, en ook niet ingevolge het Uitvoeringsbesluit Meststoffenwet gehouden zijn om (wijzigingen van) perceelsgegevens te verstrekken, geven op het formulier alleen de landbouwtellingsgegevens op die op grond van artikel 24 en 25 van de Landbouwwet worden gevraagd.
Met de verzamelaanvraag vraagt de landbouwer subsidie aan op grond van de bedrijfstoeslagregeling en de gekoppelde areaalbetalingen, zoals geregeld in de Regeling GLB-inkomenssteun 2006.
Uit de Regeling GLB-inkomenssteun 2006 volgt dat elke landbouwer die aanspraak wil maken op één of meer van de genoemde subsidies, verplicht is alle in gebruik zijnde grond op te geven in de Verzamelaanvraag.
Voor de slachtpremie geldt daarbij dat een aparte subsidieaanvraag wordt gedaan, en dat de verzamelaanvraag wordt gebruikt voor het voldoen aan de verplichting tot opgave van de in gebruik zijnde grond. De in gebruik zijnde grond dient te worden aangegeven op het onderdeel ‘Overzicht gewaspercelen’ van het formulier, waarvan het model is opgenomen als bijlage 1 bij deze regeling.
Voor landbouwers die een contract hebben gesloten met een groenvoederdrogerij geldt op grond van artikel 14, lid 1, onder e, van Verordening (EG) nr. 382/2005 dat de betrokken steunpercelen moeten worden aangegeven op het onderdeel ‘Overzicht gewaspercelen’ van het formulier, waarvan het model is opgenomen als bijlage 1 bij deze regeling, onder vermelding van bijkomende bestemming 7. Deze opgave is ten behoeve van het verkrijgen van droogsteun door de groenvoederdrogerijen, een steunregeling die door het Hoofdproductschap akkerbouw wordt uitgevoerd.
Met het verstrekken van voornoemde perceelsgegevens voldoet de landbouwer daarnaast voor het tijdvak van 1 januari 2008 tot 15 mei 2008 aan de verplichting op grond van het Uitvoeringsbesluit Meststoffenwet om gegevens te verstrekken met betrekking tot het gebruik en de ligging van percelen landbouwgrond. In deze periode vervangt de gecombineerde opgave het formulier dat normaliter door Dienst Regelingen van het Ministerie van LNV wordt verstrekt aan landbouwers om wijziging(en) in het gebruik van een gewasperceel door te geven.
Aanvraag probleemgebiedenvergoeding
De aanvraag probleemgebiedenvergoeding is met ingang van dit jaar geïntegreerd in de verzamelaanvraag. De vergoeding wordt verleend aan landbouwers die zijn gevestigd in gebieden met speciale natuurlijke handicaps. De vergoeding heeft tot doel agrarische activiteiten in die gebieden te behouden zodat het gebruik van landbouwgrond wordt voortgezet en deze landelijke gebieden in stand blijven.
De aanvraag moet worden beschouwd als zijnde zowel een aanvraag tot subsidie als de aanvraag tot betaling van de subsidie.
Het volledig ingevulde en ondertekende formulier dient uiterlijk op 15 mei 2008 door Dienst Regelingen te zijn ontvangen. Het niet voldoen aan deze verplichting is een economisch delict in de zin van artikel 1, onder 2, van de Wet op de economische delicten. De gevolgen van het niet-tijdig insturen van de gegevens in het kader van de Regeling GLB-Inkomenssteun 2006 zijn neergelegd in de desbetreffende regeling en komen in hoofdzaak neer op korting op dan wel uitsluiting van betalingen van inkomenstoeslagen voor het jaar 2008.
Bij de landbouwtelling 2008 zal, evenals in voorgaande jaren, de bedrijfsomvang worden bepaald aan de hand van de Nederlandse grootte-eenheid (Nge).
De Nge vertegenwoordigt een aantal bruto standaardsaldi (bss). De bruto standaardsaldi zijn door het Landbouw Economisch Instituut (LEI) berekend. Voor 2008 is vastgesteld dat één Nge gelijk is aan € 1.420,–. In bijlage II bij dit besluit is een lijst met bss weergegeven.
Het totale bruto standaardsaldo is gelijk aan de som van de waarden die worden verkregen door voor elke rubriek van de landbouwtelling het bruto standaardsaldo te vermenigvuldigen met het overeenstemmende aantal eenheden. Met deze bss-norm is het mogelijk om een beoordeling te maken van de productieomvang van het gehele bedrijf en de afzonderlijke productierichtingen.
In beginsel zullen voor de landbouwtelling alleen ondernemingen worden geïnventariseerd met een bedrijfsomvang van drie of meer Nge. Niettemin wordt ook een beschrijvingsbiljet gezonden aan bepaalde ondernemers met een kleinere bedrijfsomvang. Daarbij valt met name te denken aan ondernemers waarvan redelijkerwijs kan worden aangenomen dat de kleinere bedrijfsomvang een tijdelijk karakter draagt waardoor zij op de langere termijn wel voor inventarisatie in aanmerking behoren te komen.
Elektronische indiening en verkrijgen nieuwe tancodes
Evenals in 2007 is ook in 2008 opgave via internet mogelijk. Alle relaties hebben hiertoe in januari 2006 een gebruikscode, wachtwoord en 15 tancodes ontvangen, relaties die later zijn ingeschreven, op een later moment. Aan alle relaties is of wordt vóór 1 april 2008 opnieuw de gebruikscode en wachtwoord toegezonden. In de mailing is aangegeven dat, indien men geen TAN-codes (meer) beschikbaar heeft, deze kunnen worden aangevraagd bij Het LNV-loket (0800-2233322). In dat geval zal aan de aanvrager een nieuwe set worden toegestuurd en de eventuele nog niet gebruikte tancodes zullen in het systeem worden geblokkeerd.
Wanneer de ondernemer zijn op één na laatste tancode verbruikt in de internetapplicatie van de gecombineerde opgave (GDI), wordt er automatisch een nieuwe set tancodes toegezonden.
Aan alle relaties die in 2007 opgave via internet hebben gedaan, is geen beschrijvingsbiljet uitgereikt of toegezonden. Ook de relaties die afgelopen twee jaar de intekening van de percelen niet hebben gewijzigd of geen percelen hebben opgegeven en tevens jonger zijn dan 55 jaar krijgen geen beschrijvingsbiljet uitgereikt of toegezonden. Aan deze relaties is per brief de oproep gedaan om de gecombineerde opgave voor 2008 elektronisch in te dienen. Met deze brief is derhalve ‘anderszins een oproep voor de landbouwtelling uitgereikt of toegezonden’, als bedoeld in artikel 1, onderdeel c van de regeling. Dit betekent dat ook de relaties aan wie deze brief is toegezonden opgaveplichtig zijn.
Overigens is in voornoemde brief wel gewezen op de mogelijkheid om, indien gewenst, het papieren formulier op te vragen bij het LNV-loket.
In deze regeling wordt bepaald onder welke voorwaarden het mogelijk is de opgave en subsidieaanvragen elektronisch in te dienen.
De hoogte van de administratieve lasten per relatie is met name afhankelijk van het feit of en in hoeverre perceelsgegevens moeten worden opgegeven. Voor bedrijven zonder grond of met uitsluitend tuinbouw onder glas behoeven geen perceelsgegevens te worden opgegeven. Voor vrijwel alle overige bedrijven moeten ten behoeve van de Regeling GLB-inkomenssteun 2006 en het Uitvoeringsbesluit Meststoffenwet perceelsgegevens worden opgegeven. Voorts is de hoogte van de administratieve lasten afhankelijk van de keuze voor opgave via een papieren formulier of opgave via internet.
– Opgave op papier: uitgaande van een gemiddeld uurloon van € 30,36 voor de agrarische sector en € 60,– voor intermediairs zijn de administratieve lasten voor een opgave op papier naar verwachting € 148,– per bedrijf. De voor 2008 berekende administratieve lasten per bedrijf voor een opgave op papier liggen daarmee iets hoger dan de administratieve lasten in 2007. Voor 2007 zijn de gerealiseerde administratieve lasten per bedrijf voor een opgave op papier namelijk berekend op (afgerond) € 144,–. Omdat in 2008 naar verwachting minder vaak opgave op papier zal worden gedaan dan in 2007 liggen de administratieve lasten voor het totaal van bedrijven die een opgave op papier doen (circa 54.000 bedrijven, voor een totaal van € 7.974.715,–) toch lager dan de in 2007 gerealiseerde administratieve lasten voor het totaal van bedrijven die een opgave op papier deden (circa 68.800 bedrijven, voor een totaal van € 9.906.657,–).
– Opgave via internet: uitgaande van dezelfde uurlonen zijn de administratieve lasten voor een opgave via internet naar verwachting gemiddeld ongeveer € 126,– per bedrijf. De voor 2008 berekende administratieve lasten per bedrijf liggen daarmee lager dan de lasten in 2007. Voor 2007 zijn de gerealiseerde administratieve lasten per bedrijf voor een opgave via internet namelijk berekend op (afgerond) € 156,–. Omdat in 2008 naar verwachting vaker opgave via internet zal worden gedaan dan in 2007 liggen de administratieve lasten voor het totaal van bedrijven die een opgave via internet zullen doen (40%, circa 36.000 bedrijven, voor een totaal van € 4.541.025,–) in absolute zin toch hoger dan de in 2007 gerealiseerde administratieve lasten voor het totaal van bedrijven die een opgave via internet deden (22,7%, 20.130 bedrijven, voor een totaal van € 3.144.807,–).
De uit de onderhavige regeling voortvloeiende informatieverplichtingen hebben betrekking op totaal circa 90.000 bedrijven. In het kader van de landbouwtelling zullen aan deze bedrijven meer gegevens worden gevraagd dan in 2007, met name als gevolg van vragen over huisvestingsystemen voor de verschillende diersoorten. De informatie is noodzakelijk voor het verkrijgen van gegevens op het gebied van emissies van ammoniak en fijn stof als ook op het gebied van dierenwelzijn in de veehouderij. In het kader van het mest- en ammoniakbeleid en het fijnstofbeleid is monitoring van de emissie van ammoniak en fijn stof uit de landbouw belangrijk. In verband hiermee zullen deze vragen 1 maal per vier jaar opnieuw gesteld worden.
Dit laatste betekent dat de met de informatieverplichtingen samenhangende administratieve lasten per opgaveplichtige voor de schriftelijke indiening iets zullen stijgen, maar voor de elektronische indiening voor 2008 zullen dalen.
Ook de totale administratieve lasten voor 2008 zullen dalen ten opzichte van 2007. Dit is het gevolg van voornoemde daling van de administratieve lasten per bedrijf en van de stijging van het aantal opgaven via internet, dat voor 2008 wordt verwacht.
Vermindering administratieve lasten door elektronische indiening in 2008
In 2007 hebben in totaal 20.130 ondernemers (22,7%) gebruik gemaakt van elektronische indiening. Voor 2008 is de ambitie het percentage van de ondernemers dat een opgave doet door middel van het opgaveformulier dat op internet ter beschikking is gesteld te laten stijgen tot 40%.
Ten opzichte van het indienen van het papieren formulier met perceelsopgave en verzamelaanvraag leidt een opgave via internet tot een lichte besparing. De besparing ontstaat hoofdzakelijk doordat de opgaven via internet altijd direct compleet worden ontvangen en derhalve niet retour behoeven te worden gezonden ingeval van onvolledigheid. In 2007 moest bij opgave op papier ongeveer 35% worden geretourneerd, terwijl hiervoor 40% was ingeschat. Voor 2008 wordt opnieuw 40% ingeschat, voornamelijk in verband meer geautomatiseerde controles (op (combinaties van) voorwaarden aan de opgave) in de fase van inwinning van de gegevens. Het doel hiervan is dat reeds in die fase wordt beoordeeld of de aanvraag voor GLB-inkomenssteun en de opgave voor de Meststoffenwet en Landbouwtelling gebaseerd zijn op juiste data. Door reeds in de fase van inwinning hierop meer te controleren wordt bevorderd dat niet achteraf, bij de beoordeling van de aanvraag dan wel de opgave, nog aanvullende gegevens moeten worden opgevraagd. Uitgaande van een gemiddeld uurloon voor van € 30,36 voor de agrarische sector en € 60,– voor intermediairs leidt elektronische indiening in 2008 tot een vermindering van de administratieve lasten voor de agrarische sector van € 745.655,–.
De Minister van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit,
G. Verburg
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/stcrt-2008-60-p12-SC85084.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.