Wijziging Subsidieregeling dieselmotoren voor binnenvaartschepen

Regeling van de Minister van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer van 5 maart 2008, nr. DGM/KVI2008023654, houdende wijziging van de Subsidieregeling dieselmotoren voor binnenvaartschepen (subsidieplafond voor 2008 voor het retrofitten van een dieselmotor)

De Minister van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer,

Gelet op artikel 15.13, eerste tot en met derde lid, van de Wet milieubeheer;

Besluit:

Artikel I

De Subsidieregeling dieselmotoren voor binnenvaartschepen1 wordt als volgt gewijzigd:

A

Artikel 6 komt te luiden:

Artikel 6

1. Het subsidieplafond voor het subsidiëren van activiteiten als bedoeld in artikel 2, onder a, bedraagt voor het kalenderjaar 2008: € 0,–.

2. Het subsidieplafond voor het subsidiëren van activiteiten als bedoeld in artikel 2, onder b, bedraagt voor het kalenderjaar 2008: € 1.000.000,–.

B

Artikel 8, tweede lid, komt te luiden:

2. Een aanvraag tot subsidieverlening voor een activiteit als bedoeld in artikel 2, onder b, kan worden ingediend tot en met 15 oktober 2008.

Artikel II

Deze regeling treedt in werking met ingang van de tweede dag na de dagtekening van de Staatscourant waarin zij wordt geplaatst.

Deze regeling zal met de toelichting in de Staatscourant worden geplaatst.

Den Haag, 5 maart 2008.
De Minister van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer, J.M. Cramer.

Toelichting

Met deze wijziging van de Subsidieregeling dieselmotoren voor binnenvaartschepen is het subsidieplafond voor 2008 vastgesteld. Met deze wijzigingsregeling is alleen een budget beschikbaar gesteld voor het retrofitten van dieselmotoren van binnenvaartschepen als bedoeld in artikel 2, onder b. Voor de aanschaf van een emissiearme dieselmotor in plaats van een conventionele dieselmotor dan wel voor de vervanging van een conventionele motor (artikel 2, onder a) is met onderhavige wijzigingsregeling geen budget voor het kalenderjaar 2008 beschikbaar gesteld.

Vooralsnog wordt een budget van € 1.000.000 gepubliceerd, omdat er nog geen signalen zijn dat er een groter beroep op de regeling zal worden gedaan. Mocht later in het jaar blijken dat er meer belangstelling bestaat, dan zal de publicatie van aanvullend budget worden overwogen.

Bij gebrek aan een internationale norm voor nieuwe motoren die verder gaat dan de vigerende wettelijke normen – opgenomen in het Besluit typekeuring luchtverontreiniging trekkers en motoren voor mobiele machines1 en het Reglement onderzoek schepen op de Rijn 19952 – is het vooralsnog niet opportuun subsidie te verlenen voor motoren die schoner zijn dan wettelijk verplicht is. Tot het moment dat zo’n norm is vastgesteld en er het vooruitzicht is dat dergelijke schonere motoren ook daadwerkelijk kunnen worden geleverd wordt dus alleen het retrofitten gesubsidieerd. Te zijner tijd zal worden bezien of de mogelijkheid subsidie toe te kennen voor de aanschaf van een emissiearme dieselmotor opnieuw kan worden geopend.

In 2008 gaat naar het zich laat aanzien met een aantal schepen een proef lopen van een combinatie van Selectieve Catalytische Reductie-systemen (SCR-systemen) en roetfilters. Mede op basis van de in die proef opgedane ervaringen zal eind 2008 worden bezien of ook het retrofitten van roetfilters subsidiëring verdient.

Tevens zal in 2008 worden geëvalueerd of de huidige forfaitaire bedragen voor de subsidiabele kosten van retrofit met SCR-systemen nog voldoende aansluiten bij de werkelijke kosten.

De Minister van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer,

J.M. Cramer

  • 1

    Stcrt. 2005, 219; laatstelijk gewijzigd bij ministeriële regeling van 5 december 2007 (Stcrt. 246).

Naar boven