Ontheffing verbod VFR-vluchten

ANWB Medical Air Assistance BV

12 maart 2008

Nr. IVW TBE 44.1.a. - 2008 - 144 - ANWB MAA

Beschikking van de Minister van Verkeer en Waterstaat, houdende ontheffing van het verbod VFR-vluchten uit te voeren buiten de daglichtperiode

De Minister van Verkeer en Waterstaat,

Handelende in overeenstemming met de Staatssecretaris van Defensie;

Gezien het verzoek om ontheffing d.d. 4 maart 2008, ontvangen op 6 maart 2008 van ANWB Medical Air Assistance BV;

Overwegende dat de vereiste maatschappelijke relevantie blijkt uit, onder andere, de opdrachten van het UMC Radboud, Traumacentrum Oost, voor het uitvoeren van:

1. HEMS-vluchten buiten de uniforme daglichtperiode om 24-uurs inzetbaarheid te realiseren;

2. trainingsvluchten buiten de uniforme daglichtperiode om aan de eisen, gesteld in JAR-OPS 3 en TGL 34 te kunnen voldoen t.a.v. nachtvluchten en NVIS-vluchten;

Gelet op artikel 44, vijfde lid en artikel 45, vijfde lid van het Luchtverkeersreglement;

Besluit:

Artikel 1

In deze beschikking wordt verstaan onder:

- HEMS-vluchten: vergunning krachtens artikel 16b van de Luchtvaartwet met als doel het verlenen van spoedeisende medische hulp (Helicopter Emergency Medical Service);

- HEMS-vergunning: vlucht uitgevoerd met een helikopter, geregistreerd in de HEMS-vergunning;

- JAR-OPS 3: sectie 1 van het technisch voorschrift, vastgesteld door de Joint Aviation Authorities, betreffende uitvoering van een vlucht met een helikopter;

- TGL 34: JAA Administrative & Guidance Material Section Four: Operations, Part Three: Temporary Guidance Leaflet; LEAFLET NO. 34: NIGHT VISION IMAGING SYSTEM (NVIS) OPERATIONS.

Artikel 2

Deze beschikking is van toepassing op de helikopter van het type EC 135, in gebruik bij ANWB Medical Air Assistance BV, waarmee de VFR-vluchten worden uitgevoerd, in opdracht van het UMC Radboud, Traumacentrum Oost, in heel Nederland, ten behoeve van het uitvoeren van:

• HEMS-vluchten buiten de uniforme daglichtperiode om 24-uurs inzetbaarheid te realiseren;

• trainingsvluchten buiten de uniforme daglichtperiode om aan de eisen, gesteld in JAR-OPS 3 en TUL 34 te kunnen voldoen t.a.v. nachtvluchten en NVIS-vluchten.

Artikel 3

Aan de gezagvoerder van het in artikel 2 genoemde helikopter wordt van 2 april 2008 tot en met 2 april 2009, ontheffing verleend van het verbod tot het uitvoeren van VFR-vluchten buiten de daglichtperiode, zoals gepubliceerd in de in artikel 60, onder a, bedoelde luchtvaartgids, met inachtneming van de volgende voorschriften en beperkingen:

a. voor het uitvoeren van de vlucht is de helikopter uitgerust met de uitrusting, zoals vermeld in de van toepassing zijnde artikelen van JAR-OPS 3, subpart K, Instruments and equipment en subpart L, Communication and navigation equipment overeenkomstig met de uitrusting genoemd in TGL 34;

b. de gezagvoerder voldoet aan de eisen als gesteld in Appendix I, JAR-OPS 3.005 (d) (c.) (3) para’s (ii), en (iii); JAR-OPS 3, subpart N, ”Flight Crew” en de opleidingseisen genoemd in TGL 34 en Appendix A (NVIS operaties) van het door de Inspectie V en W goedgekeurde HOM Part A;

c. er wordt uitsluitend buiten de daglichtperiode met NVIS gevlogen ten behoeve van de volgende vluchten:

1. HEMS-vluchten;

2. Trainingsvluchten voor het voldoen aan de eisen zoals bedoeld in artikel 3, onderdeel b;

3. HEMS NVIS nachtvluchten worden uitsluitend uitgevoerd conform Appendix A (NVIS operaties) van het door Inspectie V en W goedgekeurde HOM Part A.

Ad 1. Voor wat betreft de HEMS-vluchten wordt buiten UDP binnen aaneengesloten bebouwing uitsluitend geland op in het HOM Part C gepubliceerde voorverkende locaties;

Ad 2. Voor deze ambulancevluchten dient de operator in het bezit te zijn van een JAR OPS 3 AOC met HEMS autorisatie. Ambulancevluchten mogen alleen uitgevoerd worden naar luchtvaartterreinen, dan wel helihavens, die buiten de daglichtperiode geopend zijn voor VFR-verkeer;

Ad 3. Trainingsvluchten worden uitsluitend uitgevoerd binnen de FIR Amsterdam op daarvoor vooraf geselecteerde locaties;

d. de helikopter is uitgerust met een werkende transponder Mode S of Mode A en C;

e. voor de vlucht wordt een vliegplan ingediend, tenzij met de plaatselijke luchtverkeersleidingsdienst anders overeengekomen;

f. tijdens het uitvoeren van de vlucht is een tweezijdige radioverbinding tot stand gebracht met de betrokken luchtverkeersleidingsdienst en wordt voortdurend op de aangewezen radiofrequentie geluisterd;

g. voor HEMS NVIS-vluchten, die uitgevoerd worden buiten UDP, is het vliegzicht minimaal 3000 meter en de wolkenbasis minimaal 1200 voet, tenzij de klasse luchtruim waarbinnen wordt gevlogen een zwaardere eis voorschrijft, dan geldt de eis die voortvloeit uit de luchtruimclassificatie;

h. tijdens een vlucht buiten de daglichtperiode wordt niet gevlogen beneden de minimum VFR-vlieghoogte, tenzij dit noodzakelijk is voor het maken van starts en landingen;

i. de te vliegen route is de gezagvoerder bekend voor wat betreft de obstakelsituatie;

j. bij het niet of niet volledig nakomen van de bovenstaande voorschriften en beperkingen kan dat aanleiding zijn deze ontheffing in te trekken.

Artikel 4

De aanvrager draagt er zorg voor dat de gezagvoerder bekend is met de inhoud van deze beschikking.

Artikel 5

Deze beschikking treedt in werking met ingang van 2 april 2008 en vervalt met ingang van 3 april 2009, tenzij deze voortijdig wordt ingetrokken.

De Minister van Verkeer en Waterstaat,namens deze,
de unitmanager Unit Kennis, Advies en Berichtgeving, Toelating/Continuering Luchtruim,
R.J. Putters.

Bezwaarmogelijkheid

Indien u het niet eens bent met deze beslissing kunt u hiertegen, op grond van het bepaalde in de Algemene wet bestuursrecht, binnen zes weken na de datum waarop deze beslissing is verzonden schriftelijk bezwaar aantekenen. Het bezwaarschrift moet worden ondertekend en moet ten minste bevatten:

- de naam en het adres van de indiener;

- de dagtekening;

- een omschrijving van het besluit waartegen het bezwaar is gericht;

- de gronden van het bezwaar.

Het bezwaarschrift kunt u richten aan:

Inspectie Verkeer en Waterstaat

Toezicht Beheereenheid

Unit Juridische Zaken

Postbus 90653

2509 LR Den Haag

Naar boven