Mandaatbesluit NFPK

De Minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap,

Besluit:

Artikel 1

In dit besluit wordt verstaan onder:

a. de Minister: de Minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap

b. het NFPK: het Nederlands Fonds voor Podiumkunsten+

c. mandaat: mandaat als bedoeld in titel 10.2 van de Algemene wet bestuursrecht

d. instelling: instelling als bedoeld in bijlage 1.

Artikel 2

1. Aan het bestuur van het NFPK wordt mandaat verleend om besluiten te nemen met betrekking tot aan instellingen op grond van de Wet op het specifiek cultuurbeleid en in het kader van de Cultuurnota 2005–2008 verleende meerjarige instellings- en projectsubsidies.

2. Het mandaat omvat alle bevoegdheden die voortvloeien uit de Algemene wet bestuursrecht, het Bekostigingsbesluit cultuuruitingen en de Regeling subsidies en uitkeringen cultuuruitingen, met uitzondering van de bevoegdheid te besluiten op bezwaarschriften.

3. Het bestuur past bij besluiten over de toepassing van artikelen 4:46 en 4:48 van de Algemene wet bestuursrecht de Beleidsregel lagere vaststelling of wijziging van subsidies aan cultuurinstellingen toe.

Artikel 3

Het is het bestuur van het NFPK niet toegestaan van het aan hem verleende mandaat als bedoeld in artikel 2, eerste lid, ondermandaat te verlenen.

Artikel 4

Het bestuur van het NFPK ondertekent de besluiten, bedoeld in artikel 2 lid 1, als volgt:

‘DE MINISTER VAN ONDERWIJS, CULTUUR EN WETENSCHAP,

voor deze:

HET BESTUUR VAN HET NEDERLANDS FONDS VOOR PODIUMKUNSTEN+

[handtekening ondertekenaar]

naam ondertekenaar’

Artikel 5

In elk besluit als bedoeld in artikel 2 lid 1 wordt vermeld dat de belanghebbenden binnen zes weken na de dag waarop het besluit bekend is gemaakt, bezwaar kunnen maken door indiening van een bezwaarschrift bij de Minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap, ter attentie van de Commissie voor de bezwaarschriften, Postbus 606, 2700 ML Zoetermeer.

Artikel 6

1. Aan het bestuur van het NFPK wordt volmacht en machtiging verleend tot het verrichten van handelingen samenhangend met of ter voorbereiding van besluiten als bedoeld in artikel 2, eerste lid.

2. Het bestuur is bevoegd aan een of meer medewerkers ondervolmacht en -⁠machtiging te verlenen tot het verrichten van handelingen samenhangend met of ter voorbereiding van besluiten als bedoeld in artikel 2, eerste lid.

Artikel 7

Het Mandaatbesluit FAPK, DK/AZ/2004/59966, Staatscourant 2005, 10, wordt ingetrokken.

Artikel 8

Deze regeling treedt in werking met ingang van de dag na de dagtekening van de Staatscourant waarin zij wordt geplaatst.

Artikel 9

Deze regeling wordt aangehaald als: Mandaatbesluit NFPK.

Deze regeling zal met de toelichting in de Staatscourant worden geplaatst.

Den Haag, 28 februari 2008.
De Minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap, R.H.A. Plasterk.

Bijlage 1

1

Coöperatieve Vereniging Onafhankelijk Toneel U.A.

2

Coöperatieve Vereniging Orkest de Volharding u.a.

3

Kameropera Stichting Trionfo

4

Stichting ‘Dart Music’

5

Stichting ‘The Pigthing’ (Lunatics)

6

Stichting A3ana / Anouk van Dijk dc

7

Stichting Alex d'Electrique

8

Stichting Alfa

9

Stichting Amsterdam Baroque Orchestra and Choir

10

Stichting Amsterdam Roots

11

Stichting Amsterdam Sinfonietta

12

Stichting ASKO Ensemble

13

Stichting Aurelia Saxofoonkwartet

14

Stichting Bambie

15

Stichting Bik Bent Braam

16

Stichting Black Straight Music

17

Stichting Bonheur

18

Stichting Brisk

19

Stichting Brokken

20

Stichting Calefax

21

Stichting Camerata Trajectina

22

Stichting Cappella Amsterdam

23

Stichting Cappella Pratensis

24

Stichting Carver

25

Stichting Caspar Rapak

26

Stichting Cello Octet Conjunto Ibérico

27

Stichting Combattimento Consort Amsterdam

28

Stichting Conny Janssen Danst

29

Stichting Dance Works Rotterdam

30

Stichting Date (Leine & Roebana)

31

Stichting De Bende (Hotel Modern)

32

Stichting De Helling

33

Stichting De Nederlandse Bachvereniging

34

Stichting De Nieuw Amsterdam

35

Stichting De Oefening de Kunst (dOeK)

36

Stichting De Theaterdagen

37

Stichting De Veenfabriek

38

Stichting De Wetten van Kepler

39

Stichting Delta voor muziek en theater

40

Stichting DoelenEnsemble

41

Stichting Dood Paard

42

Stichting Dutch Jazz Orchestra

43

Stichting Egidius

44

Stichting Golden Palace

45

Stichting Growing up in Public

46

Stichting Handtheater

47

Stichting Hans Hof

48

Stichting Het Mondriaan Kwartet

49

Stichting Het Nederlands Blazers Ensemble

50

Stichting Het Nederlands Fluitorkest

51

Stichting Het Slagwerkfestival

52

Stichting Het Syndicaat

53

Stichting Het Toneel Speelt

54

Stichting Huygens-Fokker

55

Stichting Instant Composers Pool

56

Stichting Internationaal Orgelconcours

57

Stichting Iraqi Maqam Ensemble

58

Stichting ISH

59

Stichting Ives Ensemble

60

Stichting Jazz & Wereldmuziek Kollektief

61

Stichting Jazz in Motion

62

Stichting Jazz Orchestra of the Concertgebouw

63

Stichting Jonge Harten

64

Stichting Julidans

65

Stichting Jungle Warriors

66

Stichting Kalebas Produkties

67

Stichting Kassys

68

Stichting Keesen & Co

69

Stichting Kulsan

70

Stichting LOOS

71

Stichting Maarten Altena Ensemble

72

Stichting Marmoucha

73

Stichting Moer-Staal (De Kift)

74

Stichting Motel Mozaique

75

Stichting Mug met de Gouden Tand

76

Stichting Munganga

77

Stichting Musica Sacra Maastricht

78

Stichting Nederlands Kamerkoor

79

Stichting Nederlandse Dansdagen

80

Stichting Nieuw Ensemble

81

Stichting Nieuwe Slagwerkgroep Amsterdam

82

Stichting Noorderzon Groningen

83

Stichting November Music

84

Stichting Orkater

85

Stichting OZU

86

Stichting Palinckx

87

Stichting Parkanyi Kwartet

88

Stichting Paul van Kemenade Quintet

89

Stichting PeerGroup

90

Stichting Plotloos Drama (Nieuw West)

91

Stichting Poppentheater Kollektief (Theater Terra)

92

Stichting POW (voorheen stg.S & L)

93

Stichting Prima Materia (Warner & Consorten)

94

Stichting Proma

95

Stichting Prosiris

96

Stichting Raras Budaya

97

Stichting RAST - Nederlands-Turks Theater Atelier

98

Stichting Rosa Ensemble

99

Stichting Salon-, Dans- en Filmorkest (Max Tak orkest)

100

Stichting Samponé Music Productions (Fra Fra Sound)

101

Stichting Schönberg Ensemble

102

Stichting Schönberg Kwartet

103

Stichting ’s-Hertogenbosch Muziekstad

104

Stichting Slagwerkgroep Den Haag

105

Stichting Spanga Het Verona van Weststellingwerf

106

Stichting Stroom

107

Stichting Studiefonds Oskar Back

108

Stichting Studio Peer

109

Stichting Suver Nuver

110

Stichting ’t Barre Land

111

Stichting Tam Tam Productions

112

Stichting Terschellings Oerol Festival

113

Stichting Theater Adhoc

114

Stichting Theater van de Verbeelding (Dogtroep)

115

Stichting Theaterfestival Boulevard ’s-Hertogenbosch

116

Stichting Theatergroep Aluin

117

Stichting Toneelgroep De Appel

118

Stichting Toneelgroep Het Volk

119

Stichting Toneelschuur Producties t.b.v. Rieks Swarte

120

Stichting Utrecht String Quartet

121

Stichting UZ (Unieke Zaken)

122

Stichting Vis-à-Vis

123

Stichting Wereld Muziektheater Festival

124

Stichting Willem Breuker Kollektief

125

Ver van maatschapsleden van Het Orkest v/d Achttiende Eeuw

126

Vereniging De Ereprijs

127

Vereniging Vrienden van het Lied

Toelichting

Met ingang van 1 januari 2009 zal een groot aantal instellingen op het terrein van de podiumkunsten die in het kader van de Cultuurnota 2005–2008 nog subsidie van het Rijk ontvingen, door het Nederlands Fonds voor de Podiumkunsten+ (het NFPK) worden gesubsidieerd. Hiermee wordt invulling gegeven aan het in de beleidsnota Verschil maken ingezette aanpassing van de systematiek voor de verstrekking van cultuursubsidies. Als gevolg van deze wijziging in de systematiek is er sprake van een overdracht van taken van het ministerie van OCW aan het NFPK. Feitelijke consequentie van deze taakoverdracht is dat werkzaamheden van de Directie Kunsten van OCW worden overgenomen door het NFPK, en dat de aanstelling van de medewerkers die deze werkzaamheden uitvoeren overgaat naar dit fonds. De aanvraagprocedure bij het NFPK is feitelijk gestart met het in werking treden van de subsidievoorwaarden op 1 november 2007. Met ingang van deze datum vond ook de feitelijke overgang van de medewerkers van OCW naar het NFPK plaats. Gevolg hiervan zou zijn dat instellingen gedurende ongeveer 2 jaar (van 1 november 2007 tot en met de vaststelling van de subsidie 2005–2008 die pas in 2009 plaatsvindt) met twee contactadressen te maken krijgen: de afhandeling van de subsidierelatie 2005–2008 is de verantwoordelijkheid van het ministerie van OCW, terwijl de aanvraag voor de periode 2009–2012 wordt behandeld door het NFPK. Dit brengt administratieve lasten voor de instellingen met zich mee. Daarnaast verdient het uit het oogpunt van efficiency de voorkeur om de afhandeling van de lopende subsidierelatie en de verstrekking van de subsidie vanaf 2009 in één hand te houden. Om die reden worden in het onderhavige besluit alle bevoegdheden die de minister heeft met betrekking tot de verstrekte subsidies aan een aantal met name genoemde instellingen overgedragen aan het NFPK.

De in de Algemene wet bestuursrecht opgenomen bevoegdheid om de gemandateerde instructies te geven (artikel 10:6) is van toepassing.

Lid 1

Het mandaat beoogt het mandateren van alle bevoegdheden die de minister heeft met betrekking tot de meerjarige instellings- en projectsubsidies die op basis van de Wsc in het kader van de Cultuurnota 2005–2008 zijn verstrekt aan instellingen op bijlage 1 bij dit besluit. Bij het samenstellen van de lijst is aangesloten bij de criteria zoals opgenomen in de op 1 november 2007 in werking getreden wijziging van de Regeling subsidies en uitkeringen cultuuruitingen. Het ligt in de bedoeling om in de loop van 2008 – na het beschikbaar komen van het advies van de Raad voor Cultuur – dit besluit uit te breiden met de overige instellingen die met ingang van 2009 subsidie zullen ontvangen van het NFPK.

Lid 2

De geldende wet- en regelgeving waaraan deze bevoegdheden worden ontleend, zijn genoemd in het tweede lid van artikel 2. Artikel 10:3 van de Algemene wet bestuursrecht verzet zich tegen mandatering van de bevoegdheid te beslissen op een bezwaarschrift, indien het besluit waartegen het bezwaar zich richt ook reeds in mandaat is genomen. Om die reden wordt de bevoegdheid om te beslissen op een bezwaarschrift dat zich richt tegen een door het NFPK op basis van dit mandaatbesluit genomen beslissingen niet gemandateerd.

Lid 3

Om ieder misverstand te voorkomen is uitdrukkelijk in het mandaatbesluit opgenomen dat het NFPK zich bij het uitoefenen van de gemandateerde bevoegdheden moet houden aan de Beleidsregel lagere vaststelling of wijziging van subsidies aan cultuurinstellingen.

Artikel 3

Het bestuur van het NFPK beschikt over specifieke kennis die in het kader van de gemandateerde bevoegdheden noodzakelijk is. Met het oog hierop acht de Minister het niet toelaatbaar dat het bestuur van het NFPK de gemandateerde bevoegdheden ondermandateert.

Artikel 4

In artikel 2 is een beslismandaat opgenomen. Op grond van dit beslismandaat kan het bestuur van het NFPK bepaalde bevoegdheden van de Minister uitoefenen. De ondertekening gebeurt volgens de vertegenwoordigingsregels zoals die zijn opgenomen in de statuten van het NFPK.

Artikel 5

Artikel 10:3 van de Algemene wet bestuursrecht verzet zich tegen mandatering van de bevoegdheid te beslissen op een bezwaarschrift, indien het besluit waartegen het bezwaar zich richt ook reeds in mandaat is genomen. Dat brengt met zich dat een instelling niet bij het NFPK, maar bij de Minister bezwaar dient te maken tegen een besluit, dat in mandaat door het NFPK is genomen. In dit artikel is bepaald op welke wijze het bestuur van het NFPK de instellingen over de mogelijkheid van het maken van bezwaar dient te informeren.

Artikel 6

Het bestuur van het NFPK zal bij de uitoefening van de gemandateerde bevoegdheden moeten kunnen beschikken over informatie van een instelling etc. Artikel 6 maakt het mogelijk dat het bestuur van het NFPK of één van de medewerkers van het NFPK zich rechtstreeks tot een instelling wendt met een verzoek om inlichtingen etc.

Artikel 7

Het Mandaatbesluit FAPK kan worden ingetrokken omdat het onderhavige mandaatbesluit alle instellingen en alle bevoegdheden uit dit eerdere besluit omvat. Uit het oogpunt van kenbaarheid en overzichtelijkheid is het onwenselijk twee afzonderlijke mandaatbesluiten naast elkaar te laten bestaan.

De Minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap,

R.H.A. Plasterk

Naar boven