Wijziging Beleidsregels sponsoring publieke omroep 2005 (BSPO 2005) en Besluit ontheffing zelfpromotie publieke omroep

Besluit van 19 februari 2008 houdende– een aanpassing van artikel 8, derde lid, en de toelichting daarop van de Beleidsregels sponsoring publieke omroep 2005 (BSPO 2005);– een aanpassing van de toelichting op artikel 4 van het Besluit ontheffing zelfpromotie publieke omroep

Het Commissariaat voor de Media,

Overwegende:

– dat de crossmediale samenwerking tussen publieke omroepen en commerciële bedrijven onder voorwaarden mogelijk wordt gemaakt;

– dat hierin een grond is gelegen om artikel 8, derde lid, en de toelichting daarop in de BSPO 2005, en de toelichting op artikel 4 van het Besluit ontheffing zelfpromotie publieke omroep te wijzigen.

Besluit:

Artikel I

In artikel 8, derde lid, van de BSPO 2005 wordt aan het einde van de zinsnede ‘en is een niet toegestane vermijdbare reclame-uiting als bedoeld in artikel 52, tweede lid, van de wet’ een zinsnede toegevoegd, luidende:

, tenzij hiervoor ontheffing is verleend op grond van artikel 52, derde lid, van de wet.

Artikel II

In de toelichting op artikel 8 van de BSPO 2005, worden de volzinnen ‘Titelsponsoring van een programmaonderdeel is niet toegestaan. Sponsoring en titelsponsoring van een gedeelte van een programmaonderdeel is evenmin toegestaan.’ vervangen door ‘Titelsponsoring is onder voorwaarden toegestaan. Op grond van artikel 52, derde lid, van de wet juncto artikel 1 van het ministeriële besluit van 17 februari 1988 (Stcrt. 49) is het Commissariaat bevoegd om in bijzondere gevallen ontheffing te verlenen van het sluikreclameverbod. Dit ontheffingsbeleid is neergelegd in de Beleidsregels ontheffing programmatitel publieke omroep 2007. Sponsoring en titelsponsoring van een gedeelte van een programmaonderdeel zijn niet toegestaan’.

Artikel III

In de toelichting op artikel 4 van het Besluit ontheffing zelfpromotie publieke omroep wordt de zinsnede ‘Voor zover uitingen als bedoeld in de artikelen 28 en 29 van het Mediabesluit (mede) betrekking hebben op een nevenactiviteit’ vervangen door de zinsnede: Reclame-uitingen die niet voldoen aan de artikelen 28 en 29 van het Mediabesluit en die (mede) betrekking hebben op een nevenactiviteit.

Artikel IV

Dit besluit treedt in werking met ingang van 15 maart 2008.

Dit besluit zal met de toelichting in de staatscourant worden geplaatst.

Hilversum, 19 februari 2008.
Commissariaat voor de Media I. Brakman, Voorzitter
J. van Cuilenburg, Commissaris

Toelichting

In het rapport Quickscan crossmediale publiek-private samenwerking publieke omroepinstellingen en uitgevers, uitgebracht door het Centrum voor Intellectueel Eigendomsrecht (CIER) wordt de stand van zaken op het gebied van samenwerking tussen publieke omroep en commerciële partijen geïnventariseerd en een aantal aanbevelingen gedaan om die samenwerking te faciliteren. In het rapport wordt onder andere voorgesteld de mogelijkheden van titelsponsoring en van merchandising voor de publieke omroep te verruimen. In de brief van 6 oktober 2006 aan de Tweede Kamer heeft de minister daarop aangegeven dit voorstel over te nemen.

Titelsponsoring

Artikel 8 van de BSPO 2005 wordt gewijzigd in verband met de ontheffingsmogelijkheid voor titelsponsoring zoals neergelegd in de Beleidsregels ontheffing programmatitel publieke omroep 2007.

Programmaonderdeel en nevenactiviteit

De toelichting op artikel 4 van het Besluit ontheffing zelfpromotie wordt aangevuld in verband met de invoering van de Beleidsregel ontheffingen nevenactiviteiten, waarin een nevenactiviteit dezelfde naam mag dragen als een programmaonderdeel.

Naar boven