Wijziging regeling Subsidieregeling emissieverminderende voorzieningen voor voertuigen

Regeling van de Minister van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer van 29 februari 2008, nr. KVI 2008020920, houdende wijziging van de Subsidieregeling emissieverminderende voorzieningen voor voertuigen (wijziging subsidiebedragen, subsidieplafonds en voorschriften inzake de indiening van de subsidieaanvraag)

De Minister van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer,

Gelet op artikel 15.13, eerste tot en met derde lid, van de Wet milieubeheer;

Besluit:

Artikel I

De Subsidieregeling emissieverminderende voorzieningen voor voertuigen1 wordt als volgt gewijzigd:

A

Het opschrift van paragraaf 2.1 komt te luiden:

Subsidieprogramma retrofit lichte voertuigen

B

Artikel 2.1 wordt als volgt gewijzigd:

1. Het eerste lid komt te luiden:

1. Subsidie kan worden verstrekt voor de inbouw van een ongebruikte emissieverminderende voorziening die voldoet aan de eisen, bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, in de volgende voertuigen met een dieselmotor, waarvoor een kenteken is afgegeven overeenkomstig artikel 36 of artikel 37, derde lid, van de Wegenverkeerswet 1994:

a. een personenauto;

b. een bestelauto;

c. een bus met een toegestane maximum massa van ten hoogste 4.800 kg, en

d. een vrachtwagen met een toegestane maximum massa van ten hoogste 4.800 kg.

2. Onder vernummering van het tweede en derde lid tot derde en vierde lid wordt na het eerste lid een lid ingevoegd, luidende:

2. Subsidie kan niet worden verstrekt voor de inbouw van een ongebruikte emissieverminderende voorziening in een voertuig waarin op het tijdstip van de afgifte van het kenteken een emissieverminderende voorziening aanwezig is.

3. In het vierde lid (nieuw) wordt ‘Het tweede lid’ vervangen door: Het derde lid.

C

Artikel 2.2 wordt als volgt gewijzigd:

1. In het eerste lid, aanhef, wordt ‘personenauto of bestelauto’ vervangen door: voertuig.

2. In het derde lid wordt ‘de desbetreffende personenauto of bestelauto’ vervangen door: het desbetreffende voertuig.

D

Artikel 2.3, eerste lid, komt te luiden:

1. Een aanvraag tot subsidievaststelling wordt binnen zes maanden na de melding van de inbouw van de voorziening bij de Dienst Wegverkeer ingediend bij het agentschap, met gebruikmaking van een bij het agentschap verkrijgbaar formulier.

E

Artikel 2.4 wordt als volgt gewijzigd:

1. In het eerste en tweede lid wordt ‘personenauto of bestelauto’ vervangen door: voertuig.

2. Er wordt een lid toegevoegd, luidende:

3. Indien op het tijdstip van de melding van de inbouw van de voorziening bij de Dienst Wegverkeer een ander subsidiebedrag in het eerste lid was genoemd, bedraagt het subsidiebedrag dat andere bedrag.

F

In artikel 2.5 wordt ‘€ 40.000.000,–’ vervangen door: € 50.000.000,–.

G

Het opschrift van paragraaf 2.2 komt te luiden:

Subsidieprogramma retrofit zware voertuigen.

H

Artikel 2.7 wordt als volgt gewijzigd:

1. In het eerste lid, onderdeel c, wordt ‘meer dan 2.800 kg’ vervangen door: 2.800 kg of meer.

2. Het tweede lid komt te luiden:

2. In afwijking van het eerste lid kan geen subsidie worden verstrekt voor een voertuig:

a. waarin op het tijdstip van de afgifte van het kenteken een emissieverminderende voorziening aanwezig is;

b. dat niet ten minste voldoet aan de grenswaarden in rij A van tabel I en II bij punt 6.2.1 in bijlage 1 bij richtlijn 2005/55/EG.

I

Artikel 2.9, eerste lid, komt te luiden:

1. Een aanvraag tot subsidievaststelling wordt binnen zes maanden na de melding van de inbouw van de voorziening bij de Dienst Wegverkeer ingediend bij het agentschap, met gebruikmaking van een bij het agentschap verkrijgbaar formulier.

J

Artikel 2.10 wordt als volgt gewijzigd:

1. In het tweede lid, onderdeel b, onder 1°, wordt ‘€ 3.250,–’ vervangen door: € 2.650,–.

2. In het tweede lid, onderdeel b, onder 2°, wordt ‘€ 6.500,–’ vervangen door: € 5.500,–.

3. In het tweede lid, onderdeel b, onder 3°, wordt ‘€ 8.000,–’ vervangen door: € 6.000,–.

4. In het tweede lid, onderdeel c, onder 1°, wordt ‘€ 4.000,–’ vervangen door: € 3.000,–.

5. In het tweede lid, onderdeel c, onder 2°, wordt ‘€ 8.000,–’ vervangen door: € 6.000,–.

6. In het tweede lid, onderdeel c, onder 3°, wordt ‘€ 10.000,–’ vervangen door: € 6.000,–.

K

Na artikel 2.10 wordt een artikel ingevoegd, luidende:

Artikel 2.10a

Maximering aantal voertuigen met vermogen van 225 kW of meer

Subsidie kan worden verstrekt voor de inbouw van een ongebruikte emissieverminderende voorziening in ten hoogste 1.000 voertuigen met een motorvermogen van 225 kW of meer.

L

In artikel 2.11 wordt ‘€ 116.000.000,–’ vervangen door: € 150.000.000,– .

M

In artikel 2.13, derde lid, en vierde lid, onder c, wordt ‘het kentekenbewijs’ vervangen door: het definitieve kentekenbewijs.

N

Artikel 2.14 wordt als volgt gewijzigd:

1. Voor de tekst wordt de aanduiding ‘1.’ geplaatst.

2. Er wordt een lid toegevoegd, luidende:

2. Indien op het tijdstip van de afgifte van het kentekenbewijs, bedoeld in artikel 2.13, derde lid, een ander subsidiebedrag in het eerste lid was genoemd, bedraagt het subsidiebedrag dat andere bedrag.

Artikel II

1. Indien de melding van de inbouw van de voorziening bij de Dienst Wegverkeer heeft plaatsgevonden voor de inwerkingtreding van deze regeling en de aanvraag tot subsidievaststelling niet voor de inwerkingtreding van deze regeling is ingediend, wordt in afwijking van artikel 2.3, eerste lid, of artikel 2.9, eerste lid, van de Subsidieregeling emissieverminderende voorzieningen voor voertuigen, een aanvraag tot subsidievaststelling binnen zes maanden na de inwerkingtreding van deze regeling ingediend.

2.

Indien de melding van de inbouw van de voorziening in een voertuig, dat niet voldoet aan de grenswaarden in rij A van tabel I en II bij punt 6.2.1 in bijlage 1 bij richtlijn 2005/55/EG, bij de Dienst Wegverkeer heeft plaatsgevonden voor de inwerkingtreding van deze regeling, kan in afwijking van artikel 2.7, tweede lid, onderdeel b, van de Subsidieregeling emissieverminderende voorzieningen voor voertuigen, op grond van artikel 2.7, eerste lid, van die regeling, subsidie worden verstrekt. In de eerste zin wordt onder ‘richtlijn 2005/55/EG’ verstaan wat daaronder in de Subsidieregeling emissieverminderende voorzieningen voor voertuigen wordt verstaan.

Artikel III

Deze regeling treedt in werking met ingang van de tweede dag na de dagtekening van de Staatscourant waarin zij wordt geplaatst.

Deze regeling zal met de toelichting in de Staatscourant worden geplaatst.

Den Haag, 29 februari 2008.
De Minister van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer, J.M. Cramer.

Bijlage

De grenswaarden in rij A, bedoeld in artikel 2.7, tweede lid, onder b, zijn:

Tabel 1

Grenswaarden – ESC- en ELR-test

       

Rij

Massa koolmonoxide (CO) g/kWh

Massa koolwaterstoffen (HC) g/kWh

Massa stikstofoxiden (Nox) g/kWh

Massa deeltjes (PT) g/kWh

Rook m–1

A (2000)

2,1

0,66

5,0

0,10

0,13 (1)

0,8

(1) Bij motoren met een slagvolume van minder dan 0,75 dm3 per cilinder en een nominaal toerental van meer dan 3.000 min–1.

Tabel 2

Grenswaarden – ECT-test

       

Rij

Massa koolmonoxide (CO) g/kWh

Massa non-methaan-kool-water-stoffen (NMHC) g/kWh

Massa methaan (CH4)(1) g/kWh

Massa stikstofoxiden (Nox) g/kWh

Massa deeltjes (PT)(2) g/kWh

A (2000)

5,45

0,78

1,6

5,0

0,16

0,21(3)

(1) Alleen bij aardgasmotoren.

(2) Niet van toepassing op gasmotoren in fase A (2000) en fase B1 en B2.

(3) Voor motoren met een slagvolume van minder dan 0,75 dm3 per cilinder en een nominaal toerental van meer dan 3.000 min–1.

Toelichting

1. Inleiding

Met de onderhavige regeling is de Subsidieregeling emissieverminderende voorzieningen in voertuigen gewijzigd. Er zijn wijzigingen aangebracht in het Subsidieprogramma retrofit personen- en bestelauto’s, het Subsidieprogramma retrofit vrachtauto’s, zware bestelauto’s en bussen en het Subsidieprogramma ongebruikte vrachtauto’s en bussen. In verband met een van deze wijzigingen is de naam van de twee eerstgenoemde subsidieprogramma's aangepast.

2. Wijzigingen in het Subsidieprogramma retrofit personen- en bestelauto’s

Met de onderhavige wijzigingsregeling is dit subsidieprogramma tevens van toepassing op bepaalde voertuigen met een maximum massa van 3.500 tot 4.800 kg. Voor veel voertuigen boven de 3.500 kg is het technisch niet mogelijk gebleken om een roetfilter uit het subsidieprogramma voor retrofit vrachtauto’s en bussen in te bouwen, omdat zij zijn typegoedgekeurd op grond van de emissierichtlijn voor personen- en bestelauto’s1 . Technisch gezien is de inbouw van een roetfilter uit het Subsidieprogramma retrofit personen- en bestelwagens in deze voertuigen wél mogelijk. Deze wijziging is met name van belang voor kampeerwagens, die van een roetfilter moeten zijn voorzien om bepaalde Duitse steden in te mogen.

Voorafgaande aan de vorige wijziging van de subsidieregeling2 was door het Ministerie van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer veelvuldig gecommuniceerd dat de verlaging van het subsidiebedrag van € 500,– naar € 400,– zou gaan gelden voor de subsidieaanvragen waarbij de inbouw van het roetfilter vanaf 1 januari 2008 bij de Dienst Wegverkeer (RDW) was gemeld. Vóór de onderhavige wijziging was het tijdstip van indiening van de aanvraag bepalend voor de hoogte van het subsidiebedrag. Dit had echter als consequentie dat een honderdtal subsidieaanvragers € 100,– subsidie mis zou lopen waarop zij dachten aanspraak te kunnen maken omdat zij de inbouw van het roetfilter al voor 1 januari 2008 hadden afgemeld. Met artikel I, onderdelen E en N (artikelen 2.4, derde lid, en 2.14, tweede lid) van de onderhavige wijzigingsregeling wordt het moment waarop het roetfilter is ingebouwd bepalend voor de hoogte van het subsidiebedrag. Hierdoor wordt voorkomen dat aanvragers van subsidie voor de inbouw van een roetfilter, die de inbouw voor 1 januari 2008 hebben gemeld, slechts voor € 400,– subsidie in aanmerking kunnen komen in plaats van € 500,–.

Tevens is het subsidieplafond verhoogd met € 10 miljoen.

Tot slot is een indieningstermijn voor de subsidieaanvragen vastgesteld van zes maanden na de datum van afmelding van de emissieverminderende voorziening bij de RDW.

3. Wijzigingen in het Subsidieprogramma retrofit vrachtauto’s en bussen

Het budget van dit programma is verhoogd met € 34 miljoen.

Gebleken is dat de kosten van het inbouwen van roetfilters in bepaalde zware motorvoertuigen de afgelopen maanden verder zijn gedaald. Een aantal roetfilters wordt nog wel voor een prijs verkocht gelijk aan het subsidiebedrag. Derhalve is na overleg met de branche besloten dat de subsidiebedragen voor de inbouw van bepaalde filtercategorieën verder verlaagd kunnen worden.

In 2007 is het merendeel van het subsidiebudget gegaan naar voertuigen met een motorvermogen van meer dan 225 kW. Juist voertuigen met een motorvermogen van 225 kW of minder rijden in de op grond van het Convenant Stimulering Schone vrachtwagens aan te wijzen milieuzones. Met name deze kleinere voertuigen moeten derhalve in aanmerking komen voor subsidie. Daarom is met deze wijzigingsregeling het aantal voertuigen met een motorvermogen van meer dan 225 kW, dat voor subsidie in aanmerking kan komen, beperkt tot 1.000. Afhandeling van de aanvragen tot subsidievaststelling vindt conform artikel 1.3, tweede lid, van de subsidieregeling plaats in de volgorde van de afmelding van de inbouw bij de RDW. SenterNovem zal op de site (www.senternovem.nl/srv) bijhouden hoeveel ingebouwde roetfilters er voor voertuigen met een motorvermogen van meer dan 225 kW zijn afgemeld bij de RDW.

In het kader van het bovengenoemde convenant is afgesproken dat vrachtwagens die niet aan de – in de bijlage bij deze toelichting opgenomen – Euro III-eisen van Richtlijn 2005/55/EG3 voldoen, vanaf 2010 geen toegang meer zullen hebben tot de milieuzones. Een Euro II-voertuig heeft gemiddeld twee jaar profijt van een emissieverminderende voorziening en daarmee is de stimulering niet kosteneffectief. Er is daarom besloten dat ingebouwde voorzieningen op Euro II-vrachtwagens niet meer in aanmerking komen voor subsidie. De mogelijkheid tot het afmelden van een ingebouwd roetfilter van een Euro II-vrachtwagen blijft bestaan.

Aangezien het eerder gepubliceerde budget van € 116 miljoen sinds begin januari 2008 is uitgeput, zullen de wijzigingen van de subsidiebedragen gaan gelden voor alle roetfilters waarvan de inbouw sindsdien bij de RDW is gemeld.

Tot slot is ook voor dit subsidieprogramma een indieningstermijn voor de subsidieaanvragen vastgesteld van zes maanden na de datum van afmelding van de emissieverminderende voorziening bij de RDW.

4. Wijzigingen in het Subsidieprogramma ongebruikte vrachtwagens en bussen

Per 1 april 2008 is het subsidiebedrag voor voertuigen met een motorvermogen van 225 kW of meer verlaagd naar € 500,–.

Met de branche is eind 2007 afgesproken dat dit alleen geldt voor subsidieaanvragen voor voertuigen die vanaf 1 april 2008 definitief op kenteken zijn gezet.

De Minister van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer,

J.M. Cramer

  • 1

    Stcrt. 2006, 124; laatstelijk gewijzigd bij de regeling van 21 december 2007, Stcrt. 250

Naar boven