Staatscourant van het Koninkrijk der Nederlanden
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Ministerie van Verkeer en Waterstaat | Staatscourant 2008, 50 pagina 23 | Besluiten van algemene strekking |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Ministerie van Verkeer en Waterstaat | Staatscourant 2008, 50 pagina 23 | Besluiten van algemene strekking |
Regeling tot wijziging van de Regeling luchtverkeersdienstverlening en de Regeling navigatie- en telecommunicatie-installaties in verband met enkele experimenten rondom Schiphol en het wijzigen van de luchtvaartgids en overige aanpassingen
9 maart 2008
Nr. HDJZ/LUV/2008-307
Hoofddirectie Juridische Zaken
De Minister van Verkeer en Waterstaat,
Mede namens de Staatssecretaris van Defensie;
Gelet op de artikelen 3, 7, 10, 40 en 49 en 61 van het Luchtverkeersreglement;
Besluit:
De Regeling luchtverkeersdienstverlening1 wordt als volgt gewijzigd:
A
In de tabel behorende bij artikel 18 wordt in de kolom ‘Vliegzicht’ ‘-’ telkens vervangen door: 8 km.
B
De bijlagen B, C, D, E en I behorende bij de Regeling luchtverkeersdienstverlening worden vervangen door de bijlagen B, C, D, E en I zoals opgenomen in de bijlage behorende bij deze regeling.
Artikel 3 van de Regeling navigatie- en telecommunicatie-installaties2 wordt als volgt gewijzigd:
1. In het vierde en vijfde lid wordt ‘06.00 uur’ vervangen door: 06.30 uur.
2. Na het vijfde lid wordt een lid toegevoegd, luidende:
6. Op aanvraag kan de Minister besluiten dat het vierde lid tot en met 31 oktober 2008 niet van toepassing is indien de aanvrager in de dienstregeling van 2008 reeds geplande landingstijden gepubliceerd had tussen 06.00 uur en 06.30 uur plaatselijke tijd en niet kan voldoen aan de in het vierde lid gestelde eisen.
Deze regeling treedt in werking met ingang van 13 maart 2008. Artikel I, onderdeel B, werkt terug tot en met 20 december 2007.
Deze regeling zal met de toelichting in de Staatscourant worden geplaatst.
ENR 1.4-1/3 | d.d. 12 april 2007 | ATS Airspace |
ENR 1.4-4 | d.d. 22 november 2007 | ATS Airspace |
ENR 2.1-1 | d.d. 20 december 2007 | Air Traffic Services Airspace |
ENR 2.1-2/3 | d.d. 30 augustus 2007 | Air Traffic Services Airspace |
ENR 2.1-4 | d.d. 17 januari 2008 | Air Traffic Services Airspace |
ENR 2.1-5 | d.d. 30 augustus 2007 | Air Traffic Services Airspace |
ENR 2.1-6 | d.d. 14 februari 2008 | Air Traffic Services Airspace |
ENR 2.1-7/9 | d.d. 30 augustus 2007 | Air Traffic Services Airspace |
ENR 2.1-10 | d.d. 20 december 2007 | Air Traffic Services Airspace |
ENR 2.1-11 | d.d. 17 januari 2008 | Air Traffic Services Airspace |
ENR 6-2.1 | d.d. 22 november 2007 | Airspace Structure and ATS Airspace Classification |
ENR 3.1-1/2 | d.d. 22 november 2007 | Lower ATS Routes |
ENR 3.1-3/6 | d.d. 12 april 2007 | Lower ATS Routes |
ENR 3.1-7 | d.d. 22 november 2007 | Lower ATS Routes |
ENR 3.1-8 | d.d. 15 maart 2007 | Lower ATS Routes |
ENR 3.1-9 | d.d. 12 april 2007 | Lower ATS Routes |
ENR 3.1-10 | d.d. 22 november 2007 | Lower ATS Routes |
ENR 3.1-11 | d.d. 12 april 2007 | Lower ATS Routes |
ENR 3.1-12 | d.d. 13 maart 2008 | Lower ATS Routes |
ENR 3.1-13 | d.d. 12 april 2007 | Lower ATS Routes |
ENR 3.1-14 | d.d. 13 maart 2008 | Lower ATS Routes |
ENR 3.1-15/17 | d.d. 15 maart 2007 | Lower ATS Routes |
ENR 3.1-18 | d.d. 13 maart 2008 | Lower ATS Routes |
ENR 3.1-19 | d.d. 15 maart 2007 | Lower ATS Routes |
ENR 3.1-20 | d.d. 13 maart 2008 | Lower ATS Routes |
ENR 3.1-21 | d.d. 12 april 2007 | Lower ATS Routes |
ENR 3.1-22/23 | d.d. 22 november 2007 | Lower ATS Routes |
ENR 3.1-24 | d.d. 17 januari 2008 | Lower ATS Routes |
ENR 3.1-25 | d.d. 15 maart 2007 | Lower ATS Routes |
ENR 3.1-26 | d.d. 25 oktober 2007 | Lower ATS Routes |
ENR 3.1-27/31 | d.d. 12 april 2007 | Lower ATS Routes |
ENR 3.1-32 | d.d. 13 maart 2008 | Lower ATS Routes |
ENR 3.1-33 | d.d. 15 maart 2007 | Lower ATS Routes |
ENR 3.1-34/35 | d.d. 12 april 2007 | Lower ATS Routes |
ENR 3.1-36/38 | d.d. 22 november 2007 | Lower ATS Routes |
ENR 3.1-39 | d.d. 12 april 2007 | Lower ATS Routes |
ENR 3.2-1 | d.d. 13 maart 2008 | Upper ATS Routes |
ENR 3.2-2 | d.d. 17 januari 2008 | Upper ATS Routes |
ENR 3.2-3/6 | d.d. 12 april 2007 | Upper ATS Routes |
ENR 3.2-7 | d.d. 22 november 2007 | Upper ATS Routes |
ENR 3.2-8 | d.d. 15 maart 2007 | Upper ATS Routes |
ENR 3.2-9 | d.d. 22 november 2007 | Upper ATS Routes |
ENR 3.2-10 | d.d. 12 april 2007 | Upper ATS Routes |
ENR 3.2-11 | d.d. 25 oktober 2007 | Upper ATS Routes |
ENR 3.2-12 | d.d. 22 november 2007 | Upper ATS Routes |
ENR 3.2-13 | d.d. 13 maart 2008 | Upper ATS Routes |
ENR 3.2-14 | d.d. 12 april 2007 | Upper ATS Routes |
ENR 3.2-15 | d.d. 13 maart 2008 | Upper ATS Routes |
ENR 3.2-16 | d.d. 15 maart 2007 | Upper ATS Routes |
ENR 3.2-17 | d.d. 12 april 2007 | Upper ATS Routes |
ENR 3.2-18 | d.d. 22 november 2007 | Upper ATS Routes |
ENR 3.2-19 | d.d. 15 maart 2007 | Upper ATS Routes |
ENR 3.2-20 | d.d. 13 maart 2008 | Upper ATS Routes |
ENR 3.2-21 | d.d. 12 april 2007 | Upper ATS Routes |
ENR 3.2-22 | d.d. 13 maart 2008 | Upper ATS Routes |
ENR 3.2-23 | d.d. 12 april 2007 | Upper ATS Routes |
ENR 3.2-24 | d.d. 22 november 2007 | Upper ATS Routes |
ENR 3.2-25 | d.d. 15 maart 2007 | Upper ATS Routes |
ENR 3.2-26/27 | d.d. 12 april 2007 | Upper ATS Routes |
ENR 3.2-28 | d.d. 22 november 2007 | Upper ATS Routes |
ENR 3.2-29/31 | d.d. 15 maart 2007 | Upper ATS Routes |
ENR 3.2-32 | d.d. 22 november 2007 | Upper ATS Routes |
ENR 3.2-33 | d.d. 14 februari 2008 | Upper ATS Routes |
ENR 3.2-34 | d.d. 15 maart 2007 | Upper ATS Routes |
ENR 3.2-35 | d.d. 17 januari 2008 | Upper ATS Routes |
ENR 3.2-36/40 | d.d. 12 april 2007 | Upper ATS Routes |
ENR 3.2-41 | d.d. 22 november 2007 | Upper ATS Routes |
ENR 3.2-42 | d.d. 17 januari 2008 | Upper ATS Routes |
ENR 3.2-43 | d.d. 14 februari 2008 | Upper ATS Routes |
ENR 3.2-44/45 | d.d. 17 januari 2008 | Upper ATS Routes |
ENR 3.2-46 | d.d. 22 november 2007 | Upper ATS Routes |
ENR 3.2-47/55 | d.d. 17 januari 2008 | Upper ATS Routes |
ENR 3.2-56 | d.d. 7 juni 2007 | Upper ATS Routes |
ENR 6-3.1 | d.d. 13 maart 2008 | ATS Routes |
ENR 3.4-1 | d.d. 23 november 2006 | Helicopter Routes |
ENR 3.4-2/8 | d.d. 22 november 2007 | Helicopter Routes |
ENR 3.4-9/10 | d.d. 20 december 2007 | Helicopter Routes |
ENR 3.4-11/20 | d.d. 22 november 2007 | Helicopter Routes |
ENR 3.4-21/22 | d.d. 23 november 2006 | Helicopter Routes |
ENR 3.4-23 | d.d. 20 december 2007 | Helicopter Routes |
ENR 6-3.3 | d.d. 22 november 2007 | North Sea Operations |
AD 2.EHAM-8 | d.d. 13 maart 2008 | EHAM AD 2.17 ATS Airspace |
AD 2.EHBK-5 | d.d. 14 februari 2008 | EHBK AD 2.17 ATS Airspace |
AD 2.EHGG-5 | d.d. 14 februari 2008 | EHGG AD 2.17 ATS Airspace |
AD 2.EHRD-5 | d.d. 14 februari 2008 | EHRD AD 2.17 ATS Airspace |
ENR 2.1-9 | d.d. 30 augustus 2007 | Deelen control Zone |
ENR 2.1-9 | d.d. 30 augustus 2007 | De Peel control Zone |
ENR 2.1-9 | d.d. 30 augustus 2007 | Gilze-Rijen control Zone |
ENR 2.1-10 | d.d. 20 december 2007 | Leeuwarden control Zone |
ENR 2.1-10 | d.d. 20 december 2007 | Soesterberg control Zone |
ENR 2.1-10 | d.d. 20 december 2007 | Valkenburg control Zone |
ENR 2.1-10 | d.d. 20 december 2007 | Volkel control Zone |
ENR 2.1-10 | d.d. 17 januari 2008 | Woensdrecht control Zone |
ENR 2.1-11 | d.d. 17 januari 2008 | Kleine-Brogel control Zone 2 |
ENR 2.1-11 | d.d. 17 januari 2008 | Niederrhein control Zone |
AD 2.EHAL-3 | d.d. 12 mei 2005 | Flight procedures |
AD 2.EHAL-4 | d.d. 30 augustus 2007 | Flight procedures |
AD 2.EHAL-VAC | d.d. 12 mei 2005 | Visual approach chart |
AD 2.EHAM-19/21 | d.d. 13 maart 2008 | Noise abatement procedures |
AD 2.EHAM-22/44 | d.d. 13 maart 2008 | Instrument departure procedures Schiphol Airport |
AD 2.EHAM-44/46 | d.d. 13 maart 2008 | VFR flight procedures Schiphol Airport |
AD 2.EHAM-SID-OVERVIEW | d.d. 13 maart 2008 | Standard instrument departure chart |
AD 2.EHAM-SID-04 | d.d. 13 maart 2008 | Standard instrument departure chart RWY 04 |
AD 2.EHAM-SID-06 | d.d. 13 maart 2008 | Standard instrument departure chart RWY 06 |
AD 2.EHAM-SID-SUP-06 | d.d. 13 maart 2008 | Standard instrument departure chart RWY 06 supplementary |
AD 2.EHAM-SID-09 | d.d. 13 maart 2008 | Standard instrument departure chart RWY 09 |
AD 2.EHAM-SID-18C | d.d. 13 maart 2008 | Standard instrument departure chart RWY 18C |
AD 2.EHAM-SID-18L | d.d. 13 maart 2008 | Standard instrument departure chart RWY 18L |
AD 2.EHAM-SID-22 | d.d. 13 maart 2008 | Standard instrument departure chart RWY 22 |
AD 2.EHAM-SID-24 | d.d. 13 maart 2008 | Standard instrument departure chart RWY 24 |
AD 2.EHAM-SID-27 | d.d. 13 maart 2008 | Standard instrument departure chart RWY 27 |
AD 2.EHAM-SID-36C | d.d. 13 maart 2008 | Standard instrument departure chart RWY 36C |
AD 2.EHAM-SID-36L | d.d. 13 maart 2008 | Standard instrument departure chart RWY 36L |
AD 2.EHAM-SID-SUP-36L | d.d. 13 maart 2008 | Standard instrument departure chart RWY 36L supplementary |
AD 2.EHAM-STAR.1 | d.d. 30 augustus 2007 | Standard arrival chart |
AD 2.EHAM-STAR.2 | d.d. 13 maart 2008 | Standard arrival chart |
AD 2.EHAM-IAC-06.1 | d.d. 25 oktober 2007 | Instrument approach chart RWY 06 ILS and SOKSI APCH |
AD 2.EHAM-IAC-06.2 | d.d. 25 oktober 2007 | Instrument approach chart RWY 06 RNAV night transitions |
AD 2.EHAM-IAC-06.3 | d.d. 25 oktober 2007 | Instrument approach chart RWY 06 NDB/DME |
AD 2.EHAM-IAC-09.1 | d.d. 14 februari 2008 | Instrument approach chart RWY 09 VOR/DME |
AD 2.EHAM-IAC-18C.1 | d.d. 25 oktober 2007 | Instrument approach chart RWY 18C ILS and REGSU APCH |
AD 2.EHAM-IAC-18C.2 | d.d. 25 oktober 2007 | Instrument approach chart RWY 18C NDB/DME |
AD 2.EHAM-IAC-18R.1 | d.d. 25 oktober 2007 | Instrument approach chart RWY 18R ILS and NIRSI APCH |
AD 2.EHAM-IAC-18R.2 | d.d. 13 maart 2008 | Instrument approach chart RWY 18R RNAV night transitions |
AD 2.EHAM-IAC-18R.3 | d.d. 25 oktober 2007 | Instrument approach chart RWY 18R VOR/DME AMS |
AD 2.EHAM-IAC-18R.4 | d.d. 25 oktober 2007 | Instrument approach chart RWY 18R SRE |
AD 2.EHAM-IAC-22.1 | d.d. 25 oktober 2007 | Instrument approach chart RWY 22 ILS |
AD 2.EHAM-IAC-22.2 | d.d. 25 oktober 2007 | Instrument approach chart RWY 22 SRE |
AD 2.EHAM-IAC-24.1 | d.d. 25 oktober 2007 | Instrument approach chart RWY 24 VOR/DME PAM |
AD 2.EHAM-IAC-27.1 | d.d. 25 oktober 2007 | Instrument approach chart RWY 27 ILS |
AD 2.EHAM-IAC-27.2 | d.d. 25 oktober 2007 | Instrument approach chart RWY 27 VOR/DME |
AD 2.EHAM-IAC-36C.1 | d.d. 25 oktober 2007 | Instrument approach chart RWY 36C ILS and LOMKO APCH |
AD 2.EHAM-IAC-36C.2 | d.d. 25 oktober 2007 | Instrument approach chart RWY 36C VOR/DME |
AD 2.EHAM-IAC-36R.1 | d.d. 25 oktober 2007 | Instrument approach chart RWY 36R ILS and MONUT APCH |
AD 2.EHAM-IAC-36R.2 | d.d. 25 oktober 2007 | Instrument approach chart RWY 36R NDB/DME |
AD 2.EHAM-IAC-MISC | d.d. 25 oktober 2007 | Instrument approach chart SRE |
AD 2.EHAM-VAC.1 | d.d. 25 oktober 2007 | Visual approach chart |
AD 2.EHAM-VAC.2 | d.d. 22 december 2005 | Visual approach chart VFR traffic circuits |
AD 2.EHBD-5/8 | d.d. 17 januari 2008 | Instrument departure procedures Budel/Kempen Airport |
AD 2.EHBD-9/10 | d.d. 17 januari 2008 | Instrument approach procedures Budel/Kempen Airport |
AD 2.EHBD-10/11 | d.d. 7 juni 2007 | VFR flight procedures Budel/Kempen Airport |
AD 2.EHBD-SID-OVERVIEW | d.d. 17 januari 2008 | Standard instrument departure chart |
AD 2.EHBD-SID-03 | d.d. 17 januari 2008 | Standard instrument departure chart RWY 03 |
AD 2.EHBD-SID-21 | d.d. 17 januari 2008 | Standard instrument departure chart RWY 21 |
AD 2.EHBD-STAR | d.d. 22 november 2007 | Standard arrival chart |
AD 2.EHBD-IAC-21 | d.d. 17 januari 2008 | Instrument approach chart RWY 21 NDB/DME |
AD 2.EHBD-VAC.1 | d.d. 17 januari 2008 | Visual approach chart |
AD 2.EHBD-VAC.2 | d.d. 17 januari 2008 | Visual approach chart VFR traffic circuits |
AD 2.EHBK-7/16 | d.d. 14 februari 2008 | Instrument departure procedures Maastricht Aachen Airport |
AD 2.EHBK-16/18 | d.d. 14 februari 2008 | VFR flight procedures Maastricht Aachen Airport |
AD 2.EHBK-SID-OVERVIEW | d.d. 20 december 2007 | Standard instrument departure chart |
AD 2.EHBK-SID-03 | d.d. 13 maart 2008 | Standard instrument departure chart RWY 04 |
AD 2.EHBK-SID-21 | d.d. 13 maart 2008 | Standard instrument departure chart RWY 22 |
AD 2.EHBK-STAR.1 | d.d. 20 december 2007 | Standard arrival chart |
AD 2.EHBK-STAR.2 | d.d. 13 maart 2008 | Standard arrival chart |
AD 2.EHBK-IAC-03.1 | d.d. 13 maart 2008 | Instrument approach chart RWY 04 ILS/DME and BEMTI approach |
AD 2.EHBK-IAC-03.2 | d.d. 13 maart 2008 | Instrument approach chart RWY 04 BAXIM, BOBMO, MODRU, OLNO, RUMER and THORN RNAV transitions |
AD 2.EHBK-IAC-03.3 | d.d. 13 maart 2008 | Instrument approach chart RWY 04 NDB/DME and BEMTI approach |
AD 2.EHBK-IAC-03.4 | d.d. 13 maart 2008 | Instrument approach chart RWY 04 SRE |
AD 2.EHBK-IAC-21.1 | d.d. 13 maart 2008 | Instrument approach chart RWY 22 ILS/DME |
AD 2.EHBK-IAC-21.2 | d.d. 13 maart 2008 | Instrument approach chart RWY 22 BAXIM, BOBMO, MODRU, OLNO, RUMER and THORN RNAV transitions |
AD 2.EHBK-IAC-21.3 | d.d. 13 maart 2008 | Instrument approach chart RWY 22 NDB/DME |
AD 2.EHBK-IAC-21.4 | d.d. 15 maart 2007 | Instrument approach chart RWY 22 SRE |
AD 2.EHBK-VAC.1 | d.d. 13 maart 2008 | Visual approach chart |
AD 2.EHBK-VAC.2 | d.d. 13 maart 2008 | Visual approach chart visual traffic circuits for light ACFT |
AD 2.EHDR-3 | d.d. 14 februari 2008 | VFR Flight procedures and regulations |
AD 2.EHDR-VAC | d.d. 14 februari 2008 | Visual approach chart |
AD 2.EHGG-7/11 | d.d. 14 februari 2008 | Instrument departure procedures Eelde Airport |
AD 2.EHGG-11/12 | d.d. 14 februari 2008 | Instrument approach procedures Eelde Airport |
AD 2.EHGG-13 | d.d. 13 maart 2008 | Instrument approach procedures Eelde Airport |
AD 2.EHGG-14 | d.d. 14 februari 2008 | VFR flight procedures Eelde Airport |
AD 2.EHGG-15 | d.d. 13 maart 2008 | VFR flight procedures Eelde Airport |
AD 2.EHGG-16 | d.d. 14 februari 2008 | VFR flight procedures Eelde Airport |
AD 2.EHGG-SID-OVERVIEW | d.d. 13 maart 2008 | Standard instrument departure chart |
AD 2.EHGG-SID-05 | d.d. 13 maart 2008 | Standard instrument departure chart RWY 05 |
AD 2.EHGG-SID-23 | d.d. 13 maart 2008 | Standard instrument departure chart RWY 23 |
AD 2.EHGG-STAR | d.d. 13 maart 2008 | Standard arrival chart |
AD 2.EHGG-IAC-05.1 | d.d. 13 maart 2008 | Instrument approach chart RWY 05 VOR/DME |
AD 2.EHGG-IAC-05.2 | d.d. 13 maart 2008 | Instrument approach chart RWY 05 NDB |
AD 2.EHGG-IAC-23.1 | d.d. 13 maart 2008 | Instrument approach chart RWY 23 ILS |
AD 2.EHGG-IAC-23.2 | d.d. 13 maart 2008 | Instrument approach chart RWY 23 VOR/DME |
AD 2.EHGG-IAC-23.3 | d.d. 13 maart 2008 | Instrument approach chart RWY 23 NDB |
AD 2.EHGG-IAC-MISC | d.d. 13 maart 2008 | Instrument approach chart all RWYs SRE |
AD 2.EHGG-VAC.1 | d.d. 13 maart 2008 | Visual approach chart |
AD 2.EHGG-VAC.2 | d.d. 13 maart 2008 | Visual approach chart VFR traffic circuits RWY 01/19 |
AD 2.EHGG-VAC.3 | d.d. 13 maart 2008 | Visual approach chart VFR traffic circuits RWY 05/23 |
AD 2.EHHO-3 | d.d. 31 augustus 2006 | Flight procedures |
AD 2.EHHO-VAC | d.d. 13 maart 2008 | Visual approach chart |
AD 2.EHHV-4 | d.d. 20 december 2007 | Flight procedures |
AD 2.EHHV-VAC.1 | d.d. 16 maart 2006 | Visual approach chart |
AD 2.EHHV-VAC.2 | d.d. 16 maart 2006 | Visual approach chart |
AD 2.EHLE-5 | d.d. 01 september 2005 | Instrument departure procedures Lelystad Aerodrome |
AD 2.EHLE-6 | d.d. 15 maart 2007 | Instrument departure procedures Lelystad Aerodrome |
AD 2.EHLE-7 | d.d. 01 september 2005 | Instrument departure procedures Lelystad Aerodrome |
AD 2.EHLE-7 | d.d. 01 september 2005 | Instrument approach procedures Lelystad Aerodrome |
AD 2.EHLE-8 | d.d. 17 januari 2008 | Instrument approach procedures Lelystad Aerodrome |
AD 2.EHLE-8 | d.d. 17 januari 2008 | VFR flight procedures Lelystad Aerodrome |
AD 2.EHLE-9 | d.d. 17 januari 2008 | VFR flight procedures Lelystad Aerodrome |
AD 2.EHLE-SID-OVERVIEW | d.d. 2 augustus 2007 | Standard instrument departure chart |
AD 2.EHLE-SID-05 | d.d. 21 december 2006 | Standard instrument departure chart RWY 05 |
AD 2.EHLE-SID-23 | d.d. 21 december 2006 | Standard instrument departure chart RWY 23 |
AD 2.EHLE-STAR | d.d. 22 november 2007 | Standard arrival chart |
AD 2.EHLE-IAC-05.1 | d.d. 21 december 2006 | Instrument approach chart RWY 05 NDB/DME |
AD 2.EHLE-IAC-05.2 | d.d. 21 december 2006 | Instrument approach chart RWY 05 NDB |
AD 2.EHLE-IAC-23.1 | d.d. 21 december 2006 | Instrument approach chart RWY 23 NDB/DME |
AD 2.EHLE-IAC-23.2 | d.d. 21 december 2006 | Instrument approach chart RWY 23 NDB |
AD 2.EHLE-VAC | d.d. 17 januari 2008 | Visual approach chart RWY 05/23 and MLA RWY |
AD 2.EHMZ-4 | d.d. 14 februari 2008 | Flight procedures |
AD 2.EHMZ-VAC.1 | d.d. 12 mei 2005 | Visual approach chart RWY 09 |
AD 2.EHMZ-VAC.2 | d.d. 12 mei 2005 | Visual approach chart RWY 27 |
AD 2.EHRD-7/12 | d.d. 14 februari 2008 | Instrument departure procedures Rotterdam Airport |
AD 2.EHRD-13/15 | d.d. 14 februari 2008 | VFR flight procedures Rotterdam Airport |
AD 2.EHRD-SID-OVERVIEW | d.d. 7 juni 2007 | Standard instrument departure chart |
AD 2.EHRD-SID-06 | d.d. 7 juni 2007 | Standard instrument departure chart RWY 06 |
AD 2.EHRD-SID-24 | d.d. 7 juni 2007 | Standard instrument departure chart RWY 24 |
AD 2.EHRD-STAR | d.d. 22 november 2007 | Standard arrival chart |
AD 2.EHRD-IAC-06.1 | d.d. 22 november 2007 | Instrument approach chart RWY 06 VOR/DME |
AD 2.EHRD-IAC-24.1 | d.d. 22 november 2007 | Instrument approach chart RWY 24 ILS |
AD 2.EHRD-IAC-24.2 | d.d. 22 november 2007 | Instrument approach chart RWY 24 VOR/DME |
AD 2.EHRD-VAC.1 | d.d. 20 december 2007 | Visual approach chart |
AD 2.EHRD-VAC.2 | d.d. 7 juni 2007 | Visual approach chart VFR traffic circuits radio equipped light aircraft |
AD 2.EHRD-VAC.3 | d.d. 7 juni 2007 | Visual approach chart VFR training circuits |
AD 2.EHSE-3 | d.d. 12 mei 2005 | Flight procedures |
AD 2.EHSE-VAC | d.d. 20 december 2007 | Visual approach chart |
AD 2.EHST-2 | d.d. 2 augustus 2007 | Flight procedures |
AD 2.EHST-VAC | d.d. 5 juli 2007 | Visual approach chart |
AD 2.EHTE-4/5 | d.d. 13 maart 2008 | Flight procedures |
AD 2.EHTE-VAC | d.d. 13 maart 2008 | Visual approach chart |
AD 2.EHTL-VAC | d.d. 17 januari 2008 | Visual approach chart |
AD 2.EHTX-3 | d.d. 2 augustus 2007 | Flight procedures |
AD 2.EHTX-4 | d.d. 30 augustus 2007 | Flight procedures |
AD 2.EHTX-VAC | d.d. 2 augustus 2007 | Visual approach chart |
AD 2.EHEH-6/10 | d.d. 14 februari 2008 | Instrument departure procedures Eindhoven Airport |
AD 2.EHEH-11/14 | d.d. 14 februari 2008 | Instrument approach procedures Eindhoven Airport |
AD 2.EHEH-15/16 | d.d. 14 februari 2008 | VFR flight procedures and regulations Eindhoven Airport |
AD 2.EHEH-SID-OVERVIEW | d.d. 17 januari 2008 | Standard instrument departure chart |
AD 2.EHEH-SID-04 | d.d. 20 december 2007 | Standard instrument departure chart RWY 04 |
AD 2.EHEH-SID-22 | d.d. 20 december 2007 | Standard instrument departure chart RWY 22 |
AD 2.EHEH-STAR | d.d. 2 augustus 2007 | Standard arrival chart |
AD 2.EHEH-IAC-04.1 | d.d. 30 augustus 2007 | Instrument approach chart RWY 04 ILS/DME |
AD 2.EHEH-IAC-04.2 | d.d. 30 augustus 2007 | Instrument approach chart RWY 04 NDB/DME |
AD 2.EHEH-IAC-22.1 | d.d. 30 augustus 2007 | Instrument approach chart RWY 22 ILS/DME |
AD 2.EHEH-IAC-22.2 | d.d. 30 augustus 2007 | Instrument approach chart RWY 22 NDB/DME |
AD 2.EHEH-VAC.1 | d.d. 12 april 2007 | Visual approach chart |
AD 2.EHEH-VAC.2 | d.d. 20 december 2007 | Visual approach chart VFR traffic circuits |
AD 2.EHKD-5 | d.d. 7 juni 2007 | Departure procedures De Kooy Aerodrome (MIL) |
AD 2.EHKD-6 | d.d. 12 mei 2005 | Departure procedures De Kooy Aerodrome (MIL) |
AD 2.EHKD-6 | d.d. 12 mei 2005 | Initial approach procedures De Kooy Aerodrome (MIL) |
AD 2.EHKD-7 | d.d. 10 mei 2007 | Initial approach procedures De Kooy Aerodrome (MIL) |
AD 2.EHKD-7 | d.d. 10 mei 2007 | VFR flight procedures |
AD 2.EHKD-IAC-04.1 | d.d. 10 mei 2007 | Instrument approach chart RWY 04 VOR/DME |
AD 2.EHKD-IAC-04.2 | d.d. 10 mei 2007 | Instrument approach chart RWY 04 VOR/DME (copter) |
AD 2.EHKD-IAC-22.1 | d.d. 3 augustus 2006 | Instrument approach chart RWY 22 ILS |
AD 2.EHKD-IAC-22.2 | d.d. 3 augustus 2006 | Instrument approach chart RWY 22 VOR/DME |
AD 2.EHKD-IAC-MISC | d.d. 3 augustus 2006 | Instrument approach chart RWY 04/22 SRE |
AD 2.EHKD-VAC | d.d. 23 november 2006 | Visual approach chart |
AD 2.EHSB-1 | d.d. 12 mei 2005 | Departure procedures Soesterberg (MIL) |
AD 2.EHSB-2 | d.d. 15 maart 2007 | Departure procedures Soesterberg (MIL) |
AD 2.EHSB-2 | d.d. 15 maart 2007 | Initial approach procedures Soesterberg (MIL) |
AD 2.EHSB-3 | d.d. 7 juli 2005 | Initial approach procedures Soesterberg (MIL) |
AD 2.EHSB-SID-OVERVIEW | d.d. 15 maart 2007 | Standard instrument departure chart |
AD 2.EHSB-STAR | d.d. 22 november 2007 | Standard arrival chart |
AD 2.EHTW-5 | d.d. 21 december 2006 | Departure procedures Twenthe (MIL) |
AD 2.EHTW-6/7 | d.d. 10 mei 2007 | Departure procedures Twenthe (MIL) |
AD 2.EHTW-7 | d.d. 10 mei 2007 | Initial approach procedures Twenthe (MIL) |
AD 2.EHTW-SID-OVERVIEW | d.d. 10 mei 2007 | Standard instrument departure chart |
AD 2.EHTW-SID-06 | d.d. 10 mei 2007 | Standard instrument departure chart RWY 06 |
AD 2.EHTW-SID-24 | d.d. 10 mei 2007 | Standard instrument departure chart RWY 24 |
AD 2.EHTW-IAC-06.1 | d.d. 15 maart 2007 | Instrument approach chart RWY 06 NDB/DME |
AD 2.EHTW-IAC-06.2 | d.d. 15 maart 2007 | Instrument approach chart RWY 06 SRE |
AD 2.EHTW-IAC-24.1 | d.d. 15 maart 2007 | Instrument approach chart RWY 24 NDB/DME |
AD 2.EHTW-IAC-24.2 | d.d. 15 maart 2007 | Instrument approach chart RWY 24 SRE |
AD 3.EHHA-1/2 | d.d. 30 augustus 2007 | Flight procedures |
AD 3.EHHA-VAC | d.d. 30 augustus 2007 | Visual approach chart |
AD 2.EHAL-5 | d.d. 30 augustus 2007 | Vliegprocedures |
AD 2.EHAL-VAC | d.d. 12 mei 2005 | Visual approach chart |
AD 2.EHAM-16/18 | d.d. 14 februari 2008 | Vliegprocedures |
AD 2.EHAM-VAC.1 | d.d. 25 oktober 2007 | Visual approach chart |
AD 2.EHAM-VAC.2 | d.d. 22 december 2005 | Visual approach chart |
AD 2.EHBD-7/8 | d.d. 12 mei 2005 | Vliegprocedures |
AD 2.EHBD-VAC.1 | d.d. 17 januari 2008 | Visual approach chart |
AD 2.EHBD-VAC.2 | d.d. 17 januari 2008 | Visual approach chart VFR traffic circuits |
AD 2.EHBK-9/11 | d.d. 13 maart 2008 | Vliegprocedures |
AD 2.EHBK-VAC.1 | d.d. 13 maart 2008 | Visual approach chart |
AD 2.EHBK-VAC.2 | d.d. 13 maart 2008 | Visual approach chart visual traffic circuits for light ACFT |
AD 2.EHDR-5 | d.d. 14 februari 2008 | Vliegprocedures |
AD 2.EHDR-VAC | d.d. 14 februari 2008 | Visual approach chart |
AD 2.EHEH-8/11 | d.d. 20 december 2007 | Vliegprocedures |
AD 2.EHGG-9/11 | d.d. 13 maart 2008 | Vliegprocedures |
AD 2.EHGG-VAC.1 | d.d. 13 maart 2008 | Visual approach chart |
AD 2.EHGG-VAC.2 | d.d. 13 maart 2008 | Visual approach chart VFR traffic circuits RWY 01/19 |
AD 2.EHGG-VAC.3 | d.d. 13 maart 2008 | Visual approach chart VFR traffic circuits RWY 05/23 |
AD 2.EHHO-5 | d.d. 31 augustus 2006 | Vliegprocedures |
AD 2.EHHO-VAC | d.d. 13 maart 2008 | Visual approach chart |
AD 2.EHHV-5/6 | d.d. 20 december 2007 | Vliegprocedures |
AD 2.EHHV-VAC.1 | d.d. 16 maart 2006 | Visual approach chart |
AD 2.EHHV-VAC.2 | d.d. 16 maart 2006 | Visual approach chart |
AD 2.EHKD-8 | d.d. 12 mei 2005 | Vliegprocedures |
AD 2.EHKD-VAC | d.d. 23 november 2006 | Visual approach chart |
AD 2.EHLE-7/9 | d.d. 17 januari 2008 | Vliegprocedures |
AD 2.EHLE-VAC | d.d. 17 januari 2008 | Visual approach chart RWY 05/23 and MLA RWY |
AD 2.EHMZ-6/7 | d.d. 14 februari 2008 | Vliegprocedures |
AD 2.EHMZ-VAC.1 | d.d. 12 mei 2005 | Visual approach chart RWY 09 |
AD 2.EHMZ-VAC.2 | d.d. 12 mei 2005 | Visual approach chart RWY 27 |
AD 2.EHRD-10 | d.d. 7 juni 2007 | Vliegprocedures |
AD 2.EHRD-11 | d.d. 27 oktober 2005 | Vliegprocedures |
AD 2.EHRD-12 | d.d. 20 december 2007 | Vliegprocedures |
AD 2.EHRD-13 | d.d. 17 januari 2008 | Vliegprocedures |
AD 2.EHRD-VAC.1 | d.d. 20 december 2007 | Visual approach chart |
AD 2.EHRD-VAC.2 | d.d. 7 juni 2007 | Visual approach chart VFR traffic circuits radio equipped light aircraft |
AD 2.EHRD-VAC.3 | d.d. 7 juni 2007 | Visual approach chart VFR training circuits |
AD 2.EHSE-5 | d.d. 12 mei 2005 | Vliegprocedures |
AD 2.EHSE-VAC | d.d. 12 mei 2005 | Visual approach chart |
AD 2.EHST-3 | d.d. 2 augustus 2007 | Flight procedures |
AD 2.EHST-VAC | d.d. 5 juli 2007 | Visual approach chart |
AD 2.EHTE-7/8 | d.d. 13 maart 2008 | Vliegprocedures |
AD 2.EHTE-VAC | d.d. 13 maart 2008 | Visual approach chart |
AD 2.EHTL-VAC | d.d. 17 januari 2008 | Visual approach chart |
AD 2.EHTX-5 | d.d. 30 augustus 2007 | Vliegprocedures |
AD 2.EHTX-VAC | d.d. 2 augustus 2007 | Visual approach chart |
AD 3.EHHA-2 | d.d. 30 augustus 2007 | Vliegprocedures |
AD 3.EHHA-VAC | d.d. 30 augustus 2007 | Visual approach chart |
In de onderhavige wijzigingsregeling worden de Regeling navigatie- en telecommunicatie-installaties en de Regeling luchtverkeersdienstverlening gewijzigd. Het merendeel van de wijzigingen vloeit voort uit de invoering van een aantal experimenten rondom Schiphol.
In 2006 heeft het kabinet een evaluatie uitgevoerd naar het Schipholbeleid. Tijdens de evaluatie van het Schipholbeleid is een ieder in de gelegenheid gesteld om voorstellen voor verbetering van het Schipholbeleid in te dienen. De Commissie Regionaal Overleg luchthaven Schiphol (CROS) heeft tijdens de evaluatie een verbetervoorstel ingediend dat erop gericht was om mogelijke verbeteringen van beleid eerst voor een bepaalde periode in de praktijk te testen voordat deze in regelgeving worden vastgelegd.
Naar aanleiding van dit verbetervoorstel van de CROS is aan de Wet luchtvaart een nieuw artikel toegevoegd (artikel 8.23a) waarmee een experimenteermogelijkheid voor Schiphol is gecreëerd. Doel van deze experimenteermogelijkheid is om maatregelen die mogelijk tot minder geluidhinder voor omwonenden rond Schiphol leiden eerst in de praktijk te testen voordat deze in regelgeving worden vastgelegd. De essentie van dit wetsartikel is dat, onder een aantal randvoorwaarden, tijdelijk kan worden afgeweken van een aantal in het Luchthavenverkeerbesluit Schiphol (LVB) gestelde voorschriften. Het kan daarbij gaan om afwijkingen van baan- en routegebruik of vervangende grenswaarden voor de geluidbelasting. Wanneer uit een experiment blijkt dat een maatregel effectief is, kan besloten worden dat de betreffende maatregel alsnog in de regelgeving wordt vastgelegd.
In december 2006 is het zogenoemde ‘Alders-overleg’ ingesteld, het overleg over Schiphol en de regio, door de Staatssecretarissen van Verkeer en Waterstaat (VenW) en Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieu (VROM). De deelnemers aan dit overleg zijn Schiphol, LVNL, KLM, betrokken bestuurders van gemeenten en provincies verenigd in de Bestuurlijke Regie Schiphol (BRS), bewonersvertegenwoordigers, het Ministerie van VenW en het Ministerie van VROM., onder voorzitterschap van de heer J.G.M. Alders. Dit overleg heeft advies uitgebracht over de mogelijkheden om in de periode tot 2010 de milieuruimte van de luchthaven beter te benutten in combinatie met hinderbeperkende maatregelen en maatregelen die de leefbaarheid bevorderen. Het Alders-overleg heeft geadviseerd tot aanpassing van het LVB (Kamerstukken II 2006/07, 29 665, nr. 48). De aanpassing van het LVB (Kamerstukken II 2006/07, 29 665, nr. 67) wordt naar verwachting in de eerste helft van 2008 van kracht. Hiermee wordt een groei mogelijk gemaakt tot 480.000 vliegtuigbewegingen. Tevens zijn ten aanzien van hinderbeperkende maatregelen en leefbaarheid afspraken gemaakt, die zijn neergelegd in convenanten (het Convenant hinderbeperkende maatregelen Schiphol en het Convenant leefbaarheid).
In het Convenant hinderbeperkende maatregelen Schiphol zijn maatregelen vastgelegd die als doel hebben de geluidhinder van het vliegverkeer voor omwonenden te beperken. Partijen die het convenant hebben ondertekend zijn de Ministeries van VenW, VROM, LVNL, KLM, Provincie Noord-Holland, Schiphol en de gemeenten Haarlemmermeer, Amsterdam en Amstelveen.
Op basis van de te verwachten effecten van de verschillende maatregelen hebben de BRS en de CROS een prioritering van de maatregelen vastgesteld. De maatregelen waarvan het verwachte effect het grootst is zullen als eerste worden uitgevoerd.
In de periode 13 maart 2008 – 31 oktober 2008 wordt een viertal experimenten uitgevoerd.
Het eerste experiment heeft betrekking op de optimalisatie van diverse uitvliegroutes (SID’s) die moeten leiden tot hinderbeperking in onder andere IJmuiden, Beverwijk, IJmeer, Abcoude en Amsterdam. Het tweede experiment behelst de aanpassing van de nachttransities voor de Polderbaan, het zogenaamde CROS Pilot 5. Uit een studie is gebleken dat de hinder in de woonkernen noordelijk van Schiphol verminderd kan worden indien de minimum vlieghoogte, bij het punt NIRSI dat op de aanvliegroute ligt, wordt verhoogd. Tevens levert deze verhoging een optimalisatie van de aanvliegcondities voor de nadering. Het derde experiment maakt parallel starten vanaf de Zwanenburgbaan en de Polderbaan mogelijk. Het laatste experiment heeft betrekking op de verlenging van het gebruik van nachtelijke vertrek- en aankomstprocedures tot 06.30 uur. De betrokken experimenten zijn opgenomen in vier afzonderlijke ministeriële regelingen. Het gaat om de Regeling experiment routewijzigingen, de Regeling experiment verlenging gebruiksduur nachtelijke vertrek- en naderingsprocedures, de Regeling experiment microklimaat Rijsenhout en de Regeling experiment parallel starten.
Hiernaast zijn in de onderhavige wijzigingsregeling alle wijzigingen die vanaf 20 december 2007 tot en met 13 maart 2008 in de luchtvaartgids zijn opgenomen in de Regeling luchtverkeersdienstverlening verwerkt. Ten slotte wordt een omissie gecorrigeerd.
Uit de onderhavige wijzigingsregeling vloeien geen administratieve lasten voort.
Artikel 18 van de Regeling luchtverkeersdienstverlening geeft de afwijkingen ten aanzien van artikel 42 van het Luchtverkeersreglement (LVR). Ten aanzien van de zichtwaarden voor vluchten in klasse A luchtruim wordt in Nederland afgeweken van hetgeen in artikel 42 LVR is gesteld. Het was echter nagelaten deze afwijking in artikel 18 van de regeling op te nemen. Deze wijziging corrigeert deze discrepantie.
De wijzingen in de bijlagen bij de Regeling luchtverkeersdienstverlening vloeien voor het merendeel voort uit de hinderbeperkende maatregelen die door hierboven beschreven experimenten worden ingevoerd. Naast de aanpassingen die op grond van de experimenten zijn doorgevoerd, zijn de bijlagen van de Regeling luchtverkeersdienstverlening gewijzigd en zijn alle wijzigingen die vanaf 20 december 2007 tot en met 13 maart 2008 in de luchtvaartgids zijn opgenomen verwerkt. De aangebrachte wijzigingen in de bijlagen van de Regeling luchtverkeersdienstverlening bevatten voor een zeer groot deel kleine tekstuele wijzigingen die geen invloed hebben op bestaande routes en procedures. De substantiële wijzigingen hebben betrekking op het uitfaseren van radiobakens van het type NDB’s (non directional beacons). Met de beschikbaarheid van nauwkeurige navigatiehulpmiddelen zoals VOR’s (very high frequency omnidirectional range) en DME’s (distance measuring equipment) is het gebruik van de oudere en onnauwkeurige NDB’s veelal overbodig geworden. De Internationale Burgerluchtvaart Organisatie (ICAO) en Eurocontrol hebben een navigatie infrastructuur ontworpen waarbij in de komende jaren NDB’s worden uitgefaseerd. Daarom is in Nederland begonnen met het uitfaseren van overbodige NDB’s waarover nadere informatie gepubliceerd is in AIC-A 14/07. Met deze wijziging van de regeling wordt het navigatie baken THN uitgefaseerd. Omdat dit baken deel uit maakte van verschillende vliegprocedure van en naar Maastricht-Aachen Airport is op de positie van THN een meldingspunt genaamd TORNU neergelegd. Dit meldingpunt kan door middel van moderne en nauwkeuriger navigatiehulpmiddelen worden bepaald. Ook de bakens GG en ZL die deel uitmaakten van de vliegprocedures van Groningen Airport zijn vervangen door posities die te bepalen zijn door de veel nauwkeuriger navigatiehulpmiddelen. Tevens zijn de NDB’s TGE en STK uitgefaseerd. Deze bakens hadden geen functie in het ATS route systeem. In overleg met de belangenorganisaties voor de General Aviation is besloten ook deze verouderde en functieloze navigatiebakens te ontmantelen.
Op 13 maart 2008 vinden enkele wijzigingen plaats ten aanzien van de P-RNAV (Precision Area Navigation) verplichting zoals die eind 2006 in Nederland is ingevoerd. Ten eerste vervalt de mogelijkheid van luchtvaartmaatschappijen om ontheffing van artikel 3, vierde lid, aan te vragen. Dit volgt uit de Regeling van 16 februari 2007, nr. HDJZ/LUV/2007-39, Hoofddirectie Juridische Zaken, tot wijziging van de Regeling navigatie- en telecommunicatie-installaties (Stcrt. 39). Ten tweede wordt op 13 maart 2008 dit P-RNAV nachtregime bij wijze van experiment uitgebreid tot 06:30 uur plaatselijke tijd. Hierdoor zullen ook luchtvaartmaatschappijen die voorheen pas na 06:00 uur de nadering naar Schiphol aanvliegen, gebruik moeten maken van de speciale P-RNAV routes. Niet alle luchtvaartmaatschappijen bezitten een vloot die geheel uitgerust kan worden met de vereiste P-RNAV apparatuur of kunnen de certificering, nodig voor het gebruik van deze apparatuur, gereed hebben, voordat deze regeling in werking treedt. In het algemeen zullen deze maatschappijen wel voldoen aan de niet-geharmoniseerde B-RNAV+ (Basic Area Navigation) eisen. Indien kan worden aangetoond dat door beide genoemde omstandigheden certificatie niet zal plaatsvinden voor de datum van inwerkingtreding van deze regeling kan de Minister daarom voor de verlengde periode 06:00 – 06:30 uur plaatselijke tijd ontheffing verlenen tot en met 31 oktober 2008, het moment waarop voorzien is dat het experiment zal eindigen. Uitgebreide informatie over de verlenging van het P-RNAV nachtregime en de ontheffingsmogelijkheid voor de periode 06:00 – 06:30 uur is te vinden in AIC-A 04/08 (28 februari 2008).
De inwerkingtreding van de regeling sluit aan bij het moment waarop de bovengenoemde experimentenregelingen van kracht gaan, 13 maart 2008. Aan artikel I, onderdeel B, van onderhavige regeling wordt terugwerkende kracht verleend om een grondslag te geven aan wijzigingen die sinds 20 december 2007 in de luchtvaartgids hebben plaatsgevonden en die om operationele redenen al in de praktijk worden toegepast.
De Minister van Verkeer en Waterstaat,
C.M.P.S. Eurlings
Stcrt. 1998, 195; laatstelijk gewijzigd bij ministeriële regeling van 19 november 2007, Stcrt. 225.
Stcrt. 2001, 111; laatstelijk gewijzigd bij ministeriële regeling van 19 november 2007, Stcrt. 225.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/stcrt-2008-50-p23-SC84883.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.