Wijziging Regeling luchtverkeersdienstverlening en de Regeling navigatie- en telecommunicatie-installaties

Regeling tot wijziging van de Regeling luchtverkeersdienstverlening en de Regeling navigatie- en telecommunicatie-installaties in verband met enkele experimenten rondom Schiphol en het wijzigen van de luchtvaartgids en overige aanpassingen

9 maart 2008

Nr. HDJZ/LUV/2008-307

Hoofddirectie Juridische Zaken

De Minister van Verkeer en Waterstaat,

Mede namens de Staatssecretaris van Defensie;

Gelet op de artikelen 3, 7, 10, 40 en 49 en 61 van het Luchtverkeersreglement;

Besluit:

Artikel I

De Regeling luchtverkeersdienstverlening1 wordt als volgt gewijzigd:

A

In de tabel behorende bij artikel 18 wordt in de kolom ‘Vliegzicht’ ‘-’ telkens vervangen door: 8 km.

B

De bijlagen B, C, D, E en I behorende bij de Regeling luchtverkeersdienstverlening worden vervangen door de bijlagen B, C, D, E en I zoals opgenomen in de bijlage behorende bij deze regeling.

Artikel II

Artikel 3 van de Regeling navigatie- en telecommunicatie-installaties2 wordt als volgt gewijzigd:

1. In het vierde en vijfde lid wordt ‘06.00 uur’ vervangen door: 06.30 uur.

2. Na het vijfde lid wordt een lid toegevoegd, luidende:

6. Op aanvraag kan de Minister besluiten dat het vierde lid tot en met 31 oktober 2008 niet van toepassing is indien de aanvrager in de dienstregeling van 2008 reeds geplande landingstijden gepubliceerd had tussen 06.00 uur en 06.30 uur plaatselijke tijd en niet kan voldoen aan de in het vierde lid gestelde eisen.

Artikel III

Deze regeling treedt in werking met ingang van 13 maart 2008. Artikel I, onderdeel B, werkt terug tot en met 20 december 2007.

Deze regeling zal met de toelichting in de Staatscourant worden geplaatst.

De Minister van Verkeer en Waterstaat, C.M.P.S. Eurlings.

Bijlage behorende bij artikel I, onderdeel B

Bijlage B. behorende bij de artikelen 2, derde lid, en 16, eerste lid, van de Regeling luchtverkeersdienstverlening

Algemene- en naderingsluchtverkeersleidingsgebieden

ENR 1.4-1/3

d.d. 12 april 2007

ATS Airspace

ENR 1.4-4

d.d. 22 november 2007

ATS Airspace

ENR 2.1-1

d.d. 20 december 2007

Air Traffic Services Airspace

ENR 2.1-2/3

d.d. 30 augustus 2007

Air Traffic Services Airspace

ENR 2.1-4

d.d. 17 januari 2008

Air Traffic Services Airspace

ENR 2.1-5

d.d. 30 augustus 2007

Air Traffic Services Airspace

ENR 2.1-6

d.d. 14 februari 2008

Air Traffic Services Airspace

ENR 2.1-7/9

d.d. 30 augustus 2007

Air Traffic Services Airspace

ENR 2.1-10

d.d. 20 december 2007

Air Traffic Services Airspace

ENR 2.1-11

d.d. 17 januari 2008

Air Traffic Services Airspace

ENR 6-2.1

d.d. 22 november 2007

Airspace Structure and ATS Airspace Classification

Bijlage C. behorende bij artikel 3, eerste lid, van de Regeling luchtverkeersdienstverlening

Luchtverkeersroutes

ENR 3.1-1/2

d.d. 22 november 2007

Lower ATS Routes

ENR 3.1-3/6

d.d. 12 april 2007

Lower ATS Routes

ENR 3.1-7

d.d. 22 november 2007

Lower ATS Routes

ENR 3.1-8

d.d. 15 maart 2007

Lower ATS Routes

ENR 3.1-9

d.d. 12 april 2007

Lower ATS Routes

ENR 3.1-10

d.d. 22 november 2007

Lower ATS Routes

ENR 3.1-11

d.d. 12 april 2007

Lower ATS Routes

ENR 3.1-12

d.d. 13 maart 2008

Lower ATS Routes

ENR 3.1-13

d.d. 12 april 2007

Lower ATS Routes

ENR 3.1-14

d.d. 13 maart 2008

Lower ATS Routes

ENR 3.1-15/17

d.d. 15 maart 2007

Lower ATS Routes

ENR 3.1-18

d.d. 13 maart 2008

Lower ATS Routes

ENR 3.1-19

d.d. 15 maart 2007

Lower ATS Routes

ENR 3.1-20

d.d. 13 maart 2008

Lower ATS Routes

ENR 3.1-21

d.d. 12 april 2007

Lower ATS Routes

ENR 3.1-22/23

d.d. 22 november 2007

Lower ATS Routes

ENR 3.1-24

d.d. 17 januari 2008

Lower ATS Routes

ENR 3.1-25

d.d. 15 maart 2007

Lower ATS Routes

ENR 3.1-26

d.d. 25 oktober 2007

Lower ATS Routes

ENR 3.1-27/31

d.d. 12 april 2007

Lower ATS Routes

ENR 3.1-32

d.d. 13 maart 2008

Lower ATS Routes

ENR 3.1-33

d.d. 15 maart 2007

Lower ATS Routes

ENR 3.1-34/35

d.d. 12 april 2007

Lower ATS Routes

ENR 3.1-36/38

d.d. 22 november 2007

Lower ATS Routes

ENR 3.1-39

d.d. 12 april 2007

Lower ATS Routes

ENR 3.2-1

d.d. 13 maart 2008

Upper ATS Routes

ENR 3.2-2

d.d. 17 januari 2008

Upper ATS Routes

ENR 3.2-3/6

d.d. 12 april 2007

Upper ATS Routes

ENR 3.2-7

d.d. 22 november 2007

Upper ATS Routes

ENR 3.2-8

d.d. 15 maart 2007

Upper ATS Routes

ENR 3.2-9

d.d. 22 november 2007

Upper ATS Routes

ENR 3.2-10

d.d. 12 april 2007

Upper ATS Routes

ENR 3.2-11

d.d. 25 oktober 2007

Upper ATS Routes

ENR 3.2-12

d.d. 22 november 2007

Upper ATS Routes

ENR 3.2-13

d.d. 13 maart 2008

Upper ATS Routes

ENR 3.2-14

d.d. 12 april 2007

Upper ATS Routes

ENR 3.2-15

d.d. 13 maart 2008

Upper ATS Routes

ENR 3.2-16

d.d. 15 maart 2007

Upper ATS Routes

ENR 3.2-17

d.d. 12 april 2007

Upper ATS Routes

ENR 3.2-18

d.d. 22 november 2007

Upper ATS Routes

ENR 3.2-19

d.d. 15 maart 2007

Upper ATS Routes

ENR 3.2-20

d.d. 13 maart 2008

Upper ATS Routes

ENR 3.2-21

d.d. 12 april 2007

Upper ATS Routes

ENR 3.2-22

d.d. 13 maart 2008

Upper ATS Routes

ENR 3.2-23

d.d. 12 april 2007

Upper ATS Routes

ENR 3.2-24

d.d. 22 november 2007

Upper ATS Routes

ENR 3.2-25

d.d. 15 maart 2007

Upper ATS Routes

ENR 3.2-26/27

d.d. 12 april 2007

Upper ATS Routes

ENR 3.2-28

d.d. 22 november 2007

Upper ATS Routes

ENR 3.2-29/31

d.d. 15 maart 2007

Upper ATS Routes

ENR 3.2-32

d.d. 22 november 2007

Upper ATS Routes

ENR 3.2-33

d.d. 14 februari 2008

Upper ATS Routes

ENR 3.2-34

d.d. 15 maart 2007

Upper ATS Routes

ENR 3.2-35

d.d. 17 januari 2008

Upper ATS Routes

ENR 3.2-36/40

d.d. 12 april 2007

Upper ATS Routes

ENR 3.2-41

d.d. 22 november 2007

Upper ATS Routes

ENR 3.2-42

d.d. 17 januari 2008

Upper ATS Routes

ENR 3.2-43

d.d. 14 februari 2008

Upper ATS Routes

ENR 3.2-44/45

d.d. 17 januari 2008

Upper ATS Routes

ENR 3.2-46

d.d. 22 november 2007

Upper ATS Routes

ENR 3.2-47/55

d.d. 17 januari 2008

Upper ATS Routes

ENR 3.2-56

d.d. 7 juni 2007

Upper ATS Routes

ENR 6-3.1

d.d. 13 maart 2008

ATS Routes

Bijlage D. behorende bij artikel 4 van de Regeling luchtverkeersdienstverlening

Helicopter Main Routes/Helicopter Protected Zones/Helicopter Traffic Zones

ENR 3.4-1

d.d. 23 november 2006

Helicopter Routes

ENR 3.4-2/8

d.d. 22 november 2007

Helicopter Routes

ENR 3.4-9/10

d.d. 20 december 2007

Helicopter Routes

ENR 3.4-11/20

d.d. 22 november 2007

Helicopter Routes

ENR 3.4-21/22

d.d. 23 november 2006

Helicopter Routes

ENR 3.4-23

d.d. 20 december 2007

Helicopter Routes

ENR 6-3.3

d.d. 22 november 2007

North Sea Operations

Bijlage E. behorende bij artikel 5, derde, vierde en vijfde lid, en 16, tweede lid, van de Regeling luchtverkeersdienstverlening

Plaatselijke luchtverkeersleidingsgebieden

AD 2.EHAM-8

d.d. 13 maart 2008

EHAM AD 2.17 ATS Airspace

AD 2.EHBK-5

d.d. 14 februari 2008

EHBK AD 2.17 ATS Airspace

AD 2.EHGG-5

d.d. 14 februari 2008

EHGG AD 2.17 ATS Airspace

AD 2.EHRD-5

d.d. 14 februari 2008

EHRD AD 2.17 ATS Airspace

ENR 2.1-9

d.d. 30 augustus 2007

Deelen control Zone

ENR 2.1-9

d.d. 30 augustus 2007

De Peel control Zone

ENR 2.1-9

d.d. 30 augustus 2007

Gilze-Rijen control Zone

ENR 2.1-10

d.d. 20 december 2007

Leeuwarden control Zone

ENR 2.1-10

d.d. 20 december 2007

Soesterberg control Zone

ENR 2.1-10

d.d. 20 december 2007

Valkenburg control Zone

ENR 2.1-10

d.d. 20 december 2007

Volkel control Zone

ENR 2.1-10

d.d. 17 januari 2008

Woensdrecht control Zone

ENR 2.1-11

d.d. 17 januari 2008

Kleine-Brogel control Zone 2

ENR 2.1-11

d.d. 17 januari 2008

Niederrhein control Zone

Bijlage I. behorende bij artikel 23a van de Regeling luchtverkeersdienstverlening

Luchtvaartgids, Volume I

Luchtvaartterrein Ameland (EHAL)

AD 2.EHAL-3

d.d. 12 mei 2005

Flight procedures

AD 2.EHAL-4

d.d. 30 augustus 2007

Flight procedures

AD 2.EHAL-VAC

d.d. 12 mei 2005

Visual approach chart

Luchtvaartterrein Schiphol (EHAM)

AD 2.EHAM-19/21

d.d. 13 maart 2008

Noise abatement procedures

AD 2.EHAM-22/44

d.d. 13 maart 2008

Instrument departure procedures Schiphol Airport

AD 2.EHAM-44/46

d.d. 13 maart 2008

VFR flight procedures Schiphol Airport

AD 2.EHAM-SID-OVERVIEW

d.d. 13 maart 2008

Standard instrument departure chart

AD 2.EHAM-SID-04

d.d. 13 maart 2008

Standard instrument departure chart RWY 04

AD 2.EHAM-SID-06

d.d. 13 maart 2008

Standard instrument departure chart RWY 06

AD 2.EHAM-SID-SUP-06

d.d. 13 maart 2008

Standard instrument departure chart RWY 06 supplementary

AD 2.EHAM-SID-09

d.d. 13 maart 2008

Standard instrument departure chart RWY 09

AD 2.EHAM-SID-18C

d.d. 13 maart 2008

Standard instrument departure chart RWY 18C

AD 2.EHAM-SID-18L

d.d. 13 maart 2008

Standard instrument departure chart RWY 18L

AD 2.EHAM-SID-22

d.d. 13 maart 2008

Standard instrument departure chart RWY 22

AD 2.EHAM-SID-24

d.d. 13 maart 2008

Standard instrument departure chart RWY 24

AD 2.EHAM-SID-27

d.d. 13 maart 2008

Standard instrument departure chart RWY 27

AD 2.EHAM-SID-36C

d.d. 13 maart 2008

Standard instrument departure chart RWY 36C

AD 2.EHAM-SID-36L

d.d. 13 maart 2008

Standard instrument departure chart RWY 36L

AD 2.EHAM-SID-SUP-36L

d.d. 13 maart 2008

Standard instrument departure chart RWY 36L supplementary

AD 2.EHAM-STAR.1

d.d. 30 augustus 2007

Standard arrival chart

AD 2.EHAM-STAR.2

d.d. 13 maart 2008

Standard arrival chart

AD 2.EHAM-IAC-06.1

d.d. 25 oktober 2007

Instrument approach chart RWY 06 ILS and SOKSI APCH

AD 2.EHAM-IAC-06.2

d.d. 25 oktober 2007

Instrument approach chart RWY 06 RNAV night transitions

AD 2.EHAM-IAC-06.3

d.d. 25 oktober 2007

Instrument approach chart RWY 06 NDB/DME

AD 2.EHAM-IAC-09.1

d.d. 14 februari 2008

Instrument approach chart RWY 09 VOR/DME

AD 2.EHAM-IAC-18C.1

d.d. 25 oktober 2007

Instrument approach chart RWY 18C ILS and REGSU APCH

AD 2.EHAM-IAC-18C.2

d.d. 25 oktober 2007

Instrument approach chart RWY 18C NDB/DME

AD 2.EHAM-IAC-18R.1

d.d. 25 oktober 2007

Instrument approach chart RWY 18R ILS and NIRSI APCH

AD 2.EHAM-IAC-18R.2

d.d. 13 maart 2008

Instrument approach chart RWY 18R RNAV night transitions

AD 2.EHAM-IAC-18R.3

d.d. 25 oktober 2007

Instrument approach chart RWY 18R VOR/DME AMS

AD 2.EHAM-IAC-18R.4

d.d. 25 oktober 2007

Instrument approach chart RWY 18R SRE

AD 2.EHAM-IAC-22.1

d.d. 25 oktober 2007

Instrument approach chart RWY 22 ILS

AD 2.EHAM-IAC-22.2

d.d. 25 oktober 2007

Instrument approach chart RWY 22 SRE

AD 2.EHAM-IAC-24.1

d.d. 25 oktober 2007

Instrument approach chart RWY 24 VOR/DME PAM

AD 2.EHAM-IAC-27.1

d.d. 25 oktober 2007

Instrument approach chart RWY 27 ILS

AD 2.EHAM-IAC-27.2

d.d. 25 oktober 2007

Instrument approach chart RWY 27 VOR/DME

AD 2.EHAM-IAC-36C.1

d.d. 25 oktober 2007

Instrument approach chart RWY 36C ILS and LOMKO APCH

AD 2.EHAM-IAC-36C.2

d.d. 25 oktober 2007

Instrument approach chart RWY 36C VOR/DME

AD 2.EHAM-IAC-36R.1

d.d. 25 oktober 2007

Instrument approach chart RWY 36R ILS and MONUT APCH

AD 2.EHAM-IAC-36R.2

d.d. 25 oktober 2007

Instrument approach chart RWY 36R NDB/DME

AD 2.EHAM-IAC-MISC

d.d. 25 oktober 2007

Instrument approach chart SRE

AD 2.EHAM-VAC.1

d.d. 25 oktober 2007

Visual approach chart

AD 2.EHAM-VAC.2

d.d. 22 december 2005

Visual approach chart VFR traffic circuits

Luchtvaartterrein Budel (EHBD)

AD 2.EHBD-5/8

d.d. 17 januari 2008

Instrument departure procedures Budel/Kempen Airport

AD 2.EHBD-9/10

d.d. 17 januari 2008

Instrument approach procedures Budel/Kempen Airport

AD 2.EHBD-10/11

d.d. 7 juni 2007

VFR flight procedures Budel/Kempen Airport

AD 2.EHBD-SID-OVERVIEW

d.d. 17 januari 2008

Standard instrument departure chart

AD 2.EHBD-SID-03

d.d. 17 januari 2008

Standard instrument departure chart RWY 03

AD 2.EHBD-SID-21

d.d. 17 januari 2008

Standard instrument departure chart RWY 21

AD 2.EHBD-STAR

d.d. 22 november 2007

Standard arrival chart

AD 2.EHBD-IAC-21

d.d. 17 januari 2008

Instrument approach chart RWY 21 NDB/DME

AD 2.EHBD-VAC.1

d.d. 17 januari 2008

Visual approach chart

AD 2.EHBD-VAC.2

d.d. 17 januari 2008

Visual approach chart VFR traffic circuits

Luchtvaartterrein Maastricht Aachen (EHBK)

AD 2.EHBK-7/16

d.d. 14 februari 2008

Instrument departure procedures Maastricht Aachen Airport

AD 2.EHBK-16/18

d.d. 14 februari 2008

VFR flight procedures Maastricht Aachen Airport

AD 2.EHBK-SID-OVERVIEW

d.d. 20 december 2007

Standard instrument departure chart

AD 2.EHBK-SID-03

d.d. 13 maart 2008

Standard instrument departure chart RWY 04

AD 2.EHBK-SID-21

d.d. 13 maart 2008

Standard instrument departure chart RWY 22

AD 2.EHBK-STAR.1

d.d. 20 december 2007

Standard arrival chart

AD 2.EHBK-STAR.2

d.d. 13 maart 2008

Standard arrival chart

AD 2.EHBK-IAC-03.1

d.d. 13 maart 2008

Instrument approach chart RWY 04 ILS/DME and BEMTI approach

AD 2.EHBK-IAC-03.2

d.d. 13 maart 2008

Instrument approach chart RWY 04 BAXIM, BOBMO, MODRU, OLNO, RUMER and THORN RNAV transitions

AD 2.EHBK-IAC-03.3

d.d. 13 maart 2008

Instrument approach chart RWY 04 NDB/DME and BEMTI approach

AD 2.EHBK-IAC-03.4

d.d. 13 maart 2008

Instrument approach chart RWY 04 SRE

AD 2.EHBK-IAC-21.1

d.d. 13 maart 2008

Instrument approach chart RWY 22 ILS/DME

AD 2.EHBK-IAC-21.2

d.d. 13 maart 2008

Instrument approach chart RWY 22 BAXIM, BOBMO, MODRU, OLNO, RUMER and THORN RNAV transitions

AD 2.EHBK-IAC-21.3

d.d. 13 maart 2008

Instrument approach chart RWY 22 NDB/DME

AD 2.EHBK-IAC-21.4

d.d. 15 maart 2007

Instrument approach chart RWY 22 SRE

AD 2.EHBK-VAC.1

d.d. 13 maart 2008

Visual approach chart

AD 2.EHBK-VAC.2

d.d. 13 maart 2008

Visual approach chart visual traffic circuits for light ACFT

Luchtvaartterrein Drachten (EHDR)

AD 2.EHDR-3

d.d. 14 februari 2008

VFR Flight procedures and regulations

AD 2.EHDR-VAC

d.d. 14 februari 2008

Visual approach chart

Luchtvaartterrein Eelde (EHGG)

AD 2.EHGG-7/11

d.d. 14 februari 2008

Instrument departure procedures Eelde Airport

AD 2.EHGG-11/12

d.d. 14 februari 2008

Instrument approach procedures Eelde Airport

AD 2.EHGG-13

d.d. 13 maart 2008

Instrument approach procedures Eelde Airport

AD 2.EHGG-14

d.d. 14 februari 2008

VFR flight procedures Eelde Airport

AD 2.EHGG-15

d.d. 13 maart 2008

VFR flight procedures Eelde Airport

AD 2.EHGG-16

d.d. 14 februari 2008

VFR flight procedures Eelde Airport

AD 2.EHGG-SID-OVERVIEW

d.d. 13 maart 2008

Standard instrument departure chart

AD 2.EHGG-SID-05

d.d. 13 maart 2008

Standard instrument departure chart RWY 05

AD 2.EHGG-SID-23

d.d. 13 maart 2008

Standard instrument departure chart RWY 23

AD 2.EHGG-STAR

d.d. 13 maart 2008

Standard arrival chart

AD 2.EHGG-IAC-05.1

d.d. 13 maart 2008

Instrument approach chart RWY 05 VOR/DME

AD 2.EHGG-IAC-05.2

d.d. 13 maart 2008

Instrument approach chart RWY 05 NDB

AD 2.EHGG-IAC-23.1

d.d. 13 maart 2008

Instrument approach chart RWY 23 ILS

AD 2.EHGG-IAC-23.2

d.d. 13 maart 2008

Instrument approach chart RWY 23 VOR/DME

AD 2.EHGG-IAC-23.3

d.d. 13 maart 2008

Instrument approach chart RWY 23 NDB

AD 2.EHGG-IAC-MISC

d.d. 13 maart 2008

Instrument approach chart all RWYs SRE

AD 2.EHGG-VAC.1

d.d. 13 maart 2008

Visual approach chart

AD 2.EHGG-VAC.2

d.d. 13 maart 2008

Visual approach chart VFR traffic circuits RWY 01/19

AD 2.EHGG-VAC.3

d.d. 13 maart 2008

Visual approach chart VFR traffic circuits RWY 05/23

Luchtvaartterrein Hoogeveen (EHHO)

AD 2.EHHO-3

d.d. 31 augustus 2006

Flight procedures

AD 2.EHHO-VAC

d.d. 13 maart 2008

Visual approach chart

Luchtvaartterrein Hilversum (EHHV)

AD 2.EHHV-4

d.d. 20 december 2007

Flight procedures

AD 2.EHHV-VAC.1

d.d. 16 maart 2006

Visual approach chart

AD 2.EHHV-VAC.2

d.d. 16 maart 2006

Visual approach chart

Luchtvaartterrein Lelystad (EHLE)

AD 2.EHLE-5

d.d. 01 september 2005

Instrument departure procedures Lelystad Aerodrome

AD 2.EHLE-6

d.d. 15 maart 2007

Instrument departure procedures Lelystad Aerodrome

AD 2.EHLE-7

d.d. 01 september 2005

Instrument departure procedures Lelystad Aerodrome

AD 2.EHLE-7

d.d. 01 september 2005

Instrument approach procedures Lelystad Aerodrome

AD 2.EHLE-8

d.d. 17 januari 2008

Instrument approach procedures Lelystad Aerodrome

AD 2.EHLE-8

d.d. 17 januari 2008

VFR flight procedures Lelystad Aerodrome

AD 2.EHLE-9

d.d. 17 januari 2008

VFR flight procedures Lelystad Aerodrome

AD 2.EHLE-SID-OVERVIEW

d.d. 2 augustus 2007

Standard instrument departure chart

AD 2.EHLE-SID-05

d.d. 21 december 2006

Standard instrument departure chart RWY 05

AD 2.EHLE-SID-23

d.d. 21 december 2006

Standard instrument departure chart RWY 23

AD 2.EHLE-STAR

d.d. 22 november 2007

Standard arrival chart

AD 2.EHLE-IAC-05.1

d.d. 21 december 2006

Instrument approach chart RWY 05 NDB/DME

AD 2.EHLE-IAC-05.2

d.d. 21 december 2006

Instrument approach chart RWY 05 NDB

AD 2.EHLE-IAC-23.1

d.d. 21 december 2006

Instrument approach chart RWY 23 NDB/DME

AD 2.EHLE-IAC-23.2

d.d. 21 december 2006

Instrument approach chart RWY 23 NDB

AD 2.EHLE-VAC

d.d. 17 januari 2008

Visual approach chart RWY 05/23 and MLA RWY

Luchtvaartterrein Midden Zeeland (EHMZ)

AD 2.EHMZ-4

d.d. 14 februari 2008

Flight procedures

AD 2.EHMZ-VAC.1

d.d. 12 mei 2005

Visual approach chart RWY 09

AD 2.EHMZ-VAC.2

d.d. 12 mei 2005

Visual approach chart RWY 27

Luchtvaartterrein Rotterdam (EHRD)

AD 2.EHRD-7/12

d.d. 14 februari 2008

Instrument departure procedures Rotterdam Airport

AD 2.EHRD-13/15

d.d. 14 februari 2008

VFR flight procedures Rotterdam Airport

AD 2.EHRD-SID-OVERVIEW

d.d. 7 juni 2007

Standard instrument departure chart

AD 2.EHRD-SID-06

d.d. 7 juni 2007

Standard instrument departure chart RWY 06

AD 2.EHRD-SID-24

d.d. 7 juni 2007

Standard instrument departure chart RWY 24

AD 2.EHRD-STAR

d.d. 22 november 2007

Standard arrival chart

AD 2.EHRD-IAC-06.1

d.d. 22 november 2007

Instrument approach chart RWY 06 VOR/DME

AD 2.EHRD-IAC-24.1

d.d. 22 november 2007

Instrument approach chart RWY 24 ILS

AD 2.EHRD-IAC-24.2

d.d. 22 november 2007

Instrument approach chart RWY 24 VOR/DME

AD 2.EHRD-VAC.1

d.d. 20 december 2007

Visual approach chart

AD 2.EHRD-VAC.2

d.d. 7 juni 2007

Visual approach chart VFR traffic circuits radio equipped light aircraft

AD 2.EHRD-VAC.3

d.d. 7 juni 2007

Visual approach chart VFR training circuits

Luchtvaartterrein Seppe (EHSE)

AD 2.EHSE-3

d.d. 12 mei 2005

Flight procedures

AD 2.EHSE-VAC

d.d. 20 december 2007

Visual approach chart

Luchtvaartterrein Stadskanaal (EHST)

AD 2.EHST-2

d.d. 2 augustus 2007

Flight procedures

AD 2.EHST-VAC

d.d. 5 juli 2007

Visual approach chart

Luchtvaartterrein Teuge (EHTE)

AD 2.EHTE-4/5

d.d. 13 maart 2008

Flight procedures

AD 2.EHTE-VAC

d.d. 13 maart 2008

Visual approach chart

Luchtvaartterrein Terlet (EHTL)

AD 2.EHTL-VAC

d.d. 17 januari 2008

Visual approach chart

Luchtvaartterrein Texel (EHTX)

AD 2.EHTX-3

d.d. 2 augustus 2007

Flight procedures

AD 2.EHTX-4

d.d. 30 augustus 2007

Flight procedures

AD 2.EHTX-VAC

d.d. 2 augustus 2007

Visual approach chart

Luchtvaartterrein (MIL) Eindhoven (EHEH)

AD 2.EHEH-6/10

d.d. 14 februari 2008

Instrument departure procedures Eindhoven Airport

AD 2.EHEH-11/14

d.d. 14 februari 2008

Instrument approach procedures Eindhoven Airport

AD 2.EHEH-15/16

d.d. 14 februari 2008

VFR flight procedures and regulations Eindhoven Airport

AD 2.EHEH-SID-OVERVIEW

d.d. 17 januari 2008

Standard instrument departure chart

AD 2.EHEH-SID-04

d.d. 20 december 2007

Standard instrument departure chart RWY 04

AD 2.EHEH-SID-22

d.d. 20 december 2007

Standard instrument departure chart RWY 22

AD 2.EHEH-STAR

d.d. 2 augustus 2007

Standard arrival chart

AD 2.EHEH-IAC-04.1

d.d. 30 augustus 2007

Instrument approach chart RWY 04 ILS/DME

AD 2.EHEH-IAC-04.2

d.d. 30 augustus 2007

Instrument approach chart RWY 04 NDB/DME

AD 2.EHEH-IAC-22.1

d.d. 30 augustus 2007

Instrument approach chart RWY 22 ILS/DME

AD 2.EHEH-IAC-22.2

d.d. 30 augustus 2007

Instrument approach chart RWY 22 NDB/DME

AD 2.EHEH-VAC.1

d.d. 12 april 2007

Visual approach chart

AD 2.EHEH-VAC.2

d.d. 20 december 2007

Visual approach chart VFR traffic circuits

Luchtvaartterrein (MIL) De Kooy (EHKD)

AD 2.EHKD-5

d.d. 7 juni 2007

Departure procedures De Kooy Aerodrome (MIL)

AD 2.EHKD-6

d.d. 12 mei 2005

Departure procedures De Kooy Aerodrome (MIL)

AD 2.EHKD-6

d.d. 12 mei 2005

Initial approach procedures De Kooy Aerodrome (MIL)

AD 2.EHKD-7

d.d. 10 mei 2007

Initial approach procedures De Kooy Aerodrome (MIL)

AD 2.EHKD-7

d.d. 10 mei 2007

VFR flight procedures

AD 2.EHKD-IAC-04.1

d.d. 10 mei 2007

Instrument approach chart RWY 04 VOR/DME

AD 2.EHKD-IAC-04.2

d.d. 10 mei 2007

Instrument approach chart RWY 04 VOR/DME (copter)

AD 2.EHKD-IAC-22.1

d.d. 3 augustus 2006

Instrument approach chart RWY 22 ILS

AD 2.EHKD-IAC-22.2

d.d. 3 augustus 2006

Instrument approach chart RWY 22 VOR/DME

AD 2.EHKD-IAC-MISC

d.d. 3 augustus 2006

Instrument approach chart RWY 04/22 SRE

AD 2.EHKD-VAC

d.d. 23 november 2006

Visual approach chart

Luchtvaartterrein (MIL) Soesterberg (EHSB)

AD 2.EHSB-1

d.d. 12 mei 2005

Departure procedures Soesterberg (MIL)

AD 2.EHSB-2

d.d. 15 maart 2007

Departure procedures Soesterberg (MIL)

AD 2.EHSB-2

d.d. 15 maart 2007

Initial approach procedures Soesterberg (MIL)

AD 2.EHSB-3

d.d. 7 juli 2005

Initial approach procedures Soesterberg (MIL)

AD 2.EHSB-SID-OVERVIEW

d.d. 15 maart 2007

Standard instrument departure chart

AD 2.EHSB-STAR

d.d. 22 november 2007

Standard arrival chart

Luchtvaartterrein (MIL) Twenthe (EHTW)

AD 2.EHTW-5

d.d. 21 december 2006

Departure procedures Twenthe (MIL)

AD 2.EHTW-6/7

d.d. 10 mei 2007

Departure procedures Twenthe (MIL)

AD 2.EHTW-7

d.d. 10 mei 2007

Initial approach procedures Twenthe (MIL)

AD 2.EHTW-SID-OVERVIEW

d.d. 10 mei 2007

Standard instrument departure chart

AD 2.EHTW-SID-06

d.d. 10 mei 2007

Standard instrument departure chart RWY 06

AD 2.EHTW-SID-24

d.d. 10 mei 2007

Standard instrument departure chart RWY 24

AD 2.EHTW-IAC-06.1

d.d. 15 maart 2007

Instrument approach chart RWY 06 NDB/DME

AD 2.EHTW-IAC-06.2

d.d. 15 maart 2007

Instrument approach chart RWY 06 SRE

AD 2.EHTW-IAC-24.1

d.d. 15 maart 2007

Instrument approach chart RWY 24 NDB/DME

AD 2.EHTW-IAC-24.2

d.d. 15 maart 2007

Instrument approach chart RWY 24 SRE

Helihaven Amsterdam Heliport (EHHA)

AD 3.EHHA-1/2

d.d. 30 augustus 2007

Flight procedures

AD 3.EHHA-VAC

d.d. 30 augustus 2007

Visual approach chart

Luchtvaartgids, Volume II

Luchtvaartterrein Ameland (EHAL)

AD 2.EHAL-5

d.d. 30 augustus 2007

Vliegprocedures

AD 2.EHAL-VAC

d.d. 12 mei 2005

Visual approach chart

Luchtvaartterrein Schiphol (EHAM)

AD 2.EHAM-16/18

d.d. 14 februari 2008

Vliegprocedures

AD 2.EHAM-VAC.1

d.d. 25 oktober 2007

Visual approach chart

AD 2.EHAM-VAC.2

d.d. 22 december 2005

Visual approach chart

Luchtvaartterrein Budel (EHBD)

AD 2.EHBD-7/8

d.d. 12 mei 2005

Vliegprocedures

AD 2.EHBD-VAC.1

d.d. 17 januari 2008

Visual approach chart

AD 2.EHBD-VAC.2

d.d. 17 januari 2008

Visual approach chart VFR traffic circuits

Luchtvaartterrein Maastricht Aachen (EHBK)

AD 2.EHBK-9/11

d.d. 13 maart 2008

Vliegprocedures

AD 2.EHBK-VAC.1

d.d. 13 maart 2008

Visual approach chart

AD 2.EHBK-VAC.2

d.d. 13 maart 2008

Visual approach chart visual traffic circuits for light ACFT

Luchtvaartterrein Drachten (EHDR)

AD 2.EHDR-5

d.d. 14 februari 2008

Vliegprocedures

AD 2.EHDR-VAC

d.d. 14 februari 2008

Visual approach chart

Luchtvaartterrein (MIL) Eindhoven (EHEH)

AD 2.EHEH-8/11

d.d. 20 december 2007

Vliegprocedures

Luchtvaartterrein Eelde (EHGG)

AD 2.EHGG-9/11

d.d. 13 maart 2008

Vliegprocedures

AD 2.EHGG-VAC.1

d.d. 13 maart 2008

Visual approach chart

AD 2.EHGG-VAC.2

d.d. 13 maart 2008

Visual approach chart VFR traffic circuits RWY 01/19

AD 2.EHGG-VAC.3

d.d. 13 maart 2008

Visual approach chart VFR traffic circuits RWY 05/23

Luchtvaartterrein Hoogeveen (EHHO)

AD 2.EHHO-5

d.d. 31 augustus 2006

Vliegprocedures

AD 2.EHHO-VAC

d.d. 13 maart 2008

Visual approach chart

Luchtvaartterrein Hilversum (EHHV)

AD 2.EHHV-5/6

d.d. 20 december 2007

Vliegprocedures

AD 2.EHHV-VAC.1

d.d. 16 maart 2006

Visual approach chart

AD 2.EHHV-VAC.2

d.d. 16 maart 2006

Visual approach chart

Luchtvaartterrein (MIL) De Kooy (EHKD)

AD 2.EHKD-8

d.d. 12 mei 2005

Vliegprocedures

AD 2.EHKD-VAC

d.d. 23 november 2006

Visual approach chart

Luchtvaartterrein Lelystad (EHLE)

AD 2.EHLE-7/9

d.d. 17 januari 2008

Vliegprocedures

AD 2.EHLE-VAC

d.d. 17 januari 2008

Visual approach chart RWY 05/23 and MLA RWY

Luchtvaartterrein Midden Zeeland (EHMZ)

AD 2.EHMZ-6/7

d.d. 14 februari 2008

Vliegprocedures

AD 2.EHMZ-VAC.1

d.d. 12 mei 2005

Visual approach chart RWY 09

AD 2.EHMZ-VAC.2

d.d. 12 mei 2005

Visual approach chart RWY 27

Luchtvaartterrein Rotterdam (EHRD)

AD 2.EHRD-10

d.d. 7 juni 2007

Vliegprocedures

AD 2.EHRD-11

d.d. 27 oktober 2005

Vliegprocedures

AD 2.EHRD-12

d.d. 20 december 2007

Vliegprocedures

AD 2.EHRD-13

d.d. 17 januari 2008

Vliegprocedures

AD 2.EHRD-VAC.1

d.d. 20 december 2007

Visual approach chart

AD 2.EHRD-VAC.2

d.d. 7 juni 2007

Visual approach chart VFR traffic circuits radio equipped light aircraft

AD 2.EHRD-VAC.3

d.d. 7 juni 2007

Visual approach chart VFR training circuits

Luchtvaartterrein Seppe (EHSE)

AD 2.EHSE-5

d.d. 12 mei 2005

Vliegprocedures

AD 2.EHSE-VAC

d.d. 12 mei 2005

Visual approach chart

Luchtvaartterrein Stadskanaal (EHST)

AD 2.EHST-3

d.d. 2 augustus 2007

Flight procedures

AD 2.EHST-VAC

d.d. 5 juli 2007

Visual approach chart

Luchtvaartterrein Teuge (EHTE)

AD 2.EHTE-7/8

d.d. 13 maart 2008

Vliegprocedures

AD 2.EHTE-VAC

d.d. 13 maart 2008

Visual approach chart

Luchtvaartterrein Terlet (EHTL)

AD 2.EHTL-VAC

d.d. 17 januari 2008

Visual approach chart

Luchtvaartterrein Texel (EHTX)

AD 2.EHTX-5

d.d. 30 augustus 2007

Vliegprocedures

AD 2.EHTX-VAC

d.d. 2 augustus 2007

Visual approach chart

Helihaven Amsterdam Heliport (EHHA)

AD 3.EHHA-2

d.d. 30 augustus 2007

Vliegprocedures

AD 3.EHHA-VAC

d.d. 30 augustus 2007

Visual approach chart

Toelichting

Algemeen

In de onderhavige wijzigingsregeling worden de Regeling navigatie- en telecommunicatie-installaties en de Regeling luchtverkeersdienstverlening gewijzigd. Het merendeel van de wijzigingen vloeit voort uit de invoering van een aantal experimenten rondom Schiphol.

In 2006 heeft het kabinet een evaluatie uitgevoerd naar het Schipholbeleid. Tijdens de evaluatie van het Schipholbeleid is een ieder in de gelegenheid gesteld om voorstellen voor verbetering van het Schipholbeleid in te dienen. De Commissie Regionaal Overleg luchthaven Schiphol (CROS) heeft tijdens de evaluatie een verbetervoorstel ingediend dat erop gericht was om mogelijke verbeteringen van beleid eerst voor een bepaalde periode in de praktijk te testen voordat deze in regelgeving worden vastgelegd.

Naar aanleiding van dit verbetervoorstel van de CROS is aan de Wet luchtvaart een nieuw artikel toegevoegd (artikel 8.23a) waarmee een experimenteermogelijkheid voor Schiphol is gecreëerd. Doel van deze experimenteermogelijkheid is om maatregelen die mogelijk tot minder geluidhinder voor omwonenden rond Schiphol leiden eerst in de praktijk te testen voordat deze in regelgeving worden vastgelegd. De essentie van dit wetsartikel is dat, onder een aantal randvoorwaarden, tijdelijk kan worden afgeweken van een aantal in het Luchthavenverkeerbesluit Schiphol (LVB) gestelde voorschriften. Het kan daarbij gaan om afwijkingen van baan- en routegebruik of vervangende grenswaarden voor de geluidbelasting. Wanneer uit een experiment blijkt dat een maatregel effectief is, kan besloten worden dat de betreffende maatregel alsnog in de regelgeving wordt vastgelegd.

In december 2006 is het zogenoemde ‘Alders-overleg’ ingesteld, het overleg over Schiphol en de regio, door de Staatssecretarissen van Verkeer en Waterstaat (VenW) en Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieu (VROM). De deelnemers aan dit overleg zijn Schiphol, LVNL, KLM, betrokken bestuurders van gemeenten en provincies verenigd in de Bestuurlijke Regie Schiphol (BRS), bewonersvertegenwoordigers, het Ministerie van VenW en het Ministerie van VROM., onder voorzitterschap van de heer J.G.M. Alders. Dit overleg heeft advies uitgebracht over de mogelijkheden om in de periode tot 2010 de milieuruimte van de luchthaven beter te benutten in combinatie met hinderbeperkende maatregelen en maatregelen die de leefbaarheid bevorderen. Het Alders-overleg heeft geadviseerd tot aanpassing van het LVB (Kamerstukken II 2006/07, 29 665, nr. 48). De aanpassing van het LVB (Kamerstukken II 2006/07, 29 665, nr. 67) wordt naar verwachting in de eerste helft van 2008 van kracht. Hiermee wordt een groei mogelijk gemaakt tot 480.000 vliegtuigbewegingen. Tevens zijn ten aanzien van hinderbeperkende maatregelen en leefbaarheid afspraken gemaakt, die zijn neergelegd in convenanten (het Convenant hinderbeperkende maatregelen Schiphol en het Convenant leefbaarheid).

In het Convenant hinderbeperkende maatregelen Schiphol zijn maatregelen vastgelegd die als doel hebben de geluidhinder van het vliegverkeer voor omwonenden te beperken. Partijen die het convenant hebben ondertekend zijn de Ministeries van VenW, VROM, LVNL, KLM, Provincie Noord-Holland, Schiphol en de gemeenten Haarlemmermeer, Amsterdam en Amstelveen.

Op basis van de te verwachten effecten van de verschillende maatregelen hebben de BRS en de CROS een prioritering van de maatregelen vastgesteld. De maatregelen waarvan het verwachte effect het grootst is zullen als eerste worden uitgevoerd.

In de periode 13 maart 2008 – 31 oktober 2008 wordt een viertal experimenten uitgevoerd.

Het eerste experiment heeft betrekking op de optimalisatie van diverse uitvliegroutes (SID’s) die moeten leiden tot hinderbeperking in onder andere IJmuiden, Beverwijk, IJmeer, Abcoude en Amsterdam. Het tweede experiment behelst de aanpassing van de nachttransities voor de Polderbaan, het zogenaamde CROS Pilot 5. Uit een studie is gebleken dat de hinder in de woonkernen noordelijk van Schiphol verminderd kan worden indien de minimum vlieghoogte, bij het punt NIRSI dat op de aanvliegroute ligt, wordt verhoogd. Tevens levert deze verhoging een optimalisatie van de aanvliegcondities voor de nadering. Het derde experiment maakt parallel starten vanaf de Zwanenburgbaan en de Polderbaan mogelijk. Het laatste experiment heeft betrekking op de verlenging van het gebruik van nachtelijke vertrek- en aankomstprocedures tot 06.30 uur. De betrokken experimenten zijn opgenomen in vier afzonderlijke ministeriële regelingen. Het gaat om de Regeling experiment routewijzigingen, de Regeling experiment verlenging gebruiksduur nachtelijke vertrek- en naderingsprocedures, de Regeling experiment microklimaat Rijsenhout en de Regeling experiment parallel starten.

Hiernaast zijn in de onderhavige wijzigingsregeling alle wijzigingen die vanaf 20 december 2007 tot en met 13 maart 2008 in de luchtvaartgids zijn opgenomen in de Regeling luchtverkeersdienstverlening verwerkt. Ten slotte wordt een omissie gecorrigeerd.

Uit de onderhavige wijzigingsregeling vloeien geen administratieve lasten voort.

Artikelsgewijs

Artikel I, onderdeel A

Artikel 18 van de Regeling luchtverkeersdienstverlening geeft de afwijkingen ten aanzien van artikel 42 van het Luchtverkeersreglement (LVR). Ten aanzien van de zichtwaarden voor vluchten in klasse A luchtruim wordt in Nederland afgeweken van hetgeen in artikel 42 LVR is gesteld. Het was echter nagelaten deze afwijking in artikel 18 van de regeling op te nemen. Deze wijziging corrigeert deze discrepantie.

Artikel I, onderdeel B

De wijzingen in de bijlagen bij de Regeling luchtverkeersdienstverlening vloeien voor het merendeel voort uit de hinderbeperkende maatregelen die door hierboven beschreven experimenten worden ingevoerd. Naast de aanpassingen die op grond van de experimenten zijn doorgevoerd, zijn de bijlagen van de Regeling luchtverkeersdienstverlening gewijzigd en zijn alle wijzigingen die vanaf 20 december 2007 tot en met 13 maart 2008 in de luchtvaartgids zijn opgenomen verwerkt. De aangebrachte wijzigingen in de bijlagen van de Regeling luchtverkeersdienstverlening bevatten voor een zeer groot deel kleine tekstuele wijzigingen die geen invloed hebben op bestaande routes en procedures. De substantiële wijzigingen hebben betrekking op het uitfaseren van radiobakens van het type NDB’s (non directional beacons). Met de beschikbaarheid van nauwkeurige navigatiehulpmiddelen zoals VOR’s (very high frequency omnidirectional range) en DME’s (distance measuring equipment) is het gebruik van de oudere en onnauwkeurige NDB’s veelal overbodig geworden. De Internationale Burgerluchtvaart Organisatie (ICAO) en Eurocontrol hebben een navigatie infrastructuur ontworpen waarbij in de komende jaren NDB’s worden uitgefaseerd. Daarom is in Nederland begonnen met het uitfaseren van overbodige NDB’s waarover nadere informatie gepubliceerd is in AIC-A 14/07. Met deze wijziging van de regeling wordt het navigatie baken THN uitgefaseerd. Omdat dit baken deel uit maakte van verschillende vliegprocedure van en naar Maastricht-Aachen Airport is op de positie van THN een meldingspunt genaamd TORNU neergelegd. Dit meldingpunt kan door middel van moderne en nauwkeuriger navigatiehulpmiddelen worden bepaald. Ook de bakens GG en ZL die deel uitmaakten van de vliegprocedures van Groningen Airport zijn vervangen door posities die te bepalen zijn door de veel nauwkeuriger navigatiehulpmiddelen. Tevens zijn de NDB’s TGE en STK uitgefaseerd. Deze bakens hadden geen functie in het ATS route systeem. In overleg met de belangenorganisaties voor de General Aviation is besloten ook deze verouderde en functieloze navigatiebakens te ontmantelen.

Artikel II

Op 13 maart 2008 vinden enkele wijzigingen plaats ten aanzien van de P-RNAV (Precision Area Navigation) verplichting zoals die eind 2006 in Nederland is ingevoerd. Ten eerste vervalt de mogelijkheid van luchtvaartmaatschappijen om ontheffing van artikel 3, vierde lid, aan te vragen. Dit volgt uit de Regeling van 16 februari 2007, nr. HDJZ/LUV/2007-39, Hoofddirectie Juridische Zaken, tot wijziging van de Regeling navigatie- en telecommunicatie-installaties (Stcrt. 39). Ten tweede wordt op 13 maart 2008 dit P-RNAV nachtregime bij wijze van experiment uitgebreid tot 06:30 uur plaatselijke tijd. Hierdoor zullen ook luchtvaartmaatschappijen die voorheen pas na 06:00 uur de nadering naar Schiphol aanvliegen, gebruik moeten maken van de speciale P-RNAV routes. Niet alle luchtvaartmaatschappijen bezitten een vloot die geheel uitgerust kan worden met de vereiste P-RNAV apparatuur of kunnen de certificering, nodig voor het gebruik van deze apparatuur, gereed hebben, voordat deze regeling in werking treedt. In het algemeen zullen deze maatschappijen wel voldoen aan de niet-geharmoniseerde B-RNAV+ (Basic Area Navigation) eisen. Indien kan worden aangetoond dat door beide genoemde omstandigheden certificatie niet zal plaatsvinden voor de datum van inwerkingtreding van deze regeling kan de Minister daarom voor de verlengde periode 06:00 – 06:30 uur plaatselijke tijd ontheffing verlenen tot en met 31 oktober 2008, het moment waarop voorzien is dat het experiment zal eindigen. Uitgebreide informatie over de verlenging van het P-RNAV nachtregime en de ontheffingsmogelijkheid voor de periode 06:00 – 06:30 uur is te vinden in AIC-A 04/08 (28 februari 2008).

Artikel III

De inwerkingtreding van de regeling sluit aan bij het moment waarop de bovengenoemde experimentenregelingen van kracht gaan, 13 maart 2008. Aan artikel I, onderdeel B, van onderhavige regeling wordt terugwerkende kracht verleend om een grondslag te geven aan wijzigingen die sinds 20 december 2007 in de luchtvaartgids hebben plaatsgevonden en die om operationele redenen al in de praktijk worden toegepast.

De Minister van Verkeer en Waterstaat,

C.M.P.S. Eurlings

  • 1

    Stcrt. 1998, 195; laatstelijk gewijzigd bij ministeriële regeling van 19 november 2007, Stcrt. 225.

  • 2

    Stcrt. 2001, 111; laatstelijk gewijzigd bij ministeriële regeling van 19 november 2007, Stcrt. 225.

Naar boven