Wijziging Warenwetregeling vaststelling van tarieven voor retributies levensmiddelen 2008

Regeling van de Minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport van 27 februari 2008, nr. VGP/VV 2832886, houdende wijziging van de Warenwetregeling vaststelling van tarieven voor retributies levensmiddelen 2008

De Minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport,

Gelet op de artikelen 11 en 12, eerste lid, van het Warenwetbesluit retributies levensmiddelen;

Besluit:

Artikel I

De Warenwetregeling vaststelling van tarieven voor retributies levensmiddelen 20081 wordt als volgt gewijzigd:

A

Artikel 1 komt te luiden:

Artikel 1

In deze regeling wordt verstaan onder:

a. besluit: het Warenwetbesluit retributies levensmiddelen;

b. medewerker van de VWA: een ambtenaar van de VWA, bevoegd voor de werkzaamheden waarmee deze belast is;

c. aanvraagtarief: retributie voor de behandeling of wijziging van een aanvraag van werkzaamheden;

d. starttarief: retributie voor werkzaamheden die op één dag, in één aaneengesloten periode met inbegrip van reguliere pauzes, voor één aanbieder door één medewerker van de VWA op één plaats worden verricht;

e. kwartier: periode van vijftien minuten of korter, die besteed is of zou zijn aan controles of keuringen, met uitzondering van reistijd;

f. openingstijd: periode van maandag tot en met vrijdag, met uitzondering van algemeen erkende feestdagen en 5 mei, van 07.00 uur tot 18.00 uur.

B

In artikel 5, onder b en c, worden ‘€ 37,19’ en ‘€ 25,71’ vervangen door: € 31,21 onderscheidenlijk € 21,57.

C

Artikel 16 wordt als volgt gewijzigd:

1. In het eerste lid, onder b, wordt ‘€ 7,71’ vervangen door: € 6,47.

2. In het vierde lid, onder a en b, worden ‘€ 69,85’ en ‘€ 42,55’ vervangen door: € 57,30 onderscheidenlijk € 30,00.

D

Artikel 17 komt te luiden:

Artikel 17

1. Indien een controle- of keuringsactiviteit als bedoeld in artikel 2, 3, of 6 van het besluit, wordt onderbroken of uitgesteld en dit is toe te rekenen aan de retributieplichtige, wordt de desbetreffende retributie verhoogd. Deze verhoging bedraagt:

a. € 57,30 per partij voor zover het een in artikel 2, eerste lid, onder a, van het besluit bedoelde partij en controle betreft;

b. € 30,00 per partij voor zover het een in artikel 2, derde lid, van het besluit bedoelde partij en controle betreft;

c. € 21,57 per persoon per kwartier dat de onderbreking onderscheidenlijk het uitstel voor de met de werkzaamheden belaste persoon heeft geduurd, voor zover het een in artikel 3 van het besluit bedoelde controle- of keuringsactiviteit betreft;

d. € 25,15 per persoon per kwartier dat de onderbreking onderscheidenlijk het uitstel voor de met de werkzaamheden belaste persoon heeft geduurd, voor zover het een in artikel 6 van het besluit bedoelde controle- of keuringsactiviteit betreft.

2. Indien voor de uitvoering van een controle- of keuringsactiviteit als bedoeld in artikel 2, 3 of 6 van het besluit meer tijd nodig is dan de aangevraagde tijd, is de aanbieder een retributie verschuldigd voor de duur van de uitloop van de werkzaamheden. Deze retributie bedraagt:

a. € 7,44 per persoon per kwartier voor zover het een in artikel 2 van het besluit bedoelde activiteit of controle betreft;

b. € 12,55 aanvraagtarief, € 31,21 starttarief en € 28,04 per kwartier per persoon voor zover het een in artikel 3 van het besluit bedoelde controle betreft;

c. € 12,55 aanvraagtarief, € 83,59 starttarief en 32,69 per kwartier per persoon voor zover het een in artikel 6 van het besluit bedoelde activiteit of controle betreft.

3. Indien een controle- of keuringsactiviteit plaatsvindt buiten de openingstijd, worden de retributies, bedoeld in de artikelen 2, 2a, 3 en 6 van het besluit, onverminderd het eerste en tweede lid, verhoogd met een extra retributie voor de tijd die aan de werkzaamheden door een medewerker van de VWA is besteed. Deze extra retributie bedraagt:

a. € 7,44 per persoon per kwartier voor zover het een in artikel 2 of 2a van het besluit bedoelde activiteit of controle betreft;

b. € 6,47 per kwartier per persoon voor zover het een in artikel 3 van het besluit bedoelde controle betreft;

c. € 7,54 per persoon per kwartier voor zover het een in artikel 6 van het besluit bedoelde controle betreft.

Artikel II

Deze regeling treedt in werking met ingang van 1 maart 2008.

Deze regeling zal met de toelichting in de Staatscourant worden geplaatst.

De Minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport, A. Klink.

Toelichting

Algemeen

Begin 2008 is de Warenwetregeling vaststelling van tarieven voor retributies levensmiddelen 2008 (verder: de Warenwetregeling) gepubliceerd. De Warenwetregeling treedt in werking met ingang 1 maart 2008, uitgezonderd het reeds in werking getreden artikel 24.

Bij deze regeling zijn enkele wijzigingen aangebracht in de Warenwetregeling. Hiermee is uitvoering gegeven aan toezeggingen van het kabinet aan de Tweede Kamer der Staten-Generaal, gedaan tijdens een op 30 januari 2008 gehouden algemeen overleg van de Commissies voor Volksgezondheid, Welzijn en Sport en voor Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit. Tevens is een correctie aangebracht in artikel 1 van de Warenwetregeling.

Over de toelichting bij artikel 12 van de Warenwetregeling vaststelling van tarieven voor retributies levensmiddelen 2008 dient nog het volgende te worden opgemerkt. Daarin staat vermeld:

‘Hier gelden geen aanvraagtarieven, aangezien deze werkzaamheden geen bijzondere planning door de VWA vereisen en er aldus geen kosten worden gemaakt.’

Deze zin is onjuist: in artikel 12 gelden juist wel aanvraagtarieven, aangezien deze werkzaamheden wél bijzondere planning door de VWA vereisen en er aldus kosten worden gemaakt. De in artikel 12 bedoelde retributies hebben overigens betrekking op het verlenen van een vergunning voor de exploitatie van een bron van natuurlijk mineraalwater.

Artikelsgewijs

Artikel I onder A

Artikel 1 van de Warenwetregeling definieert enkele in die regeling gebruikte begrippen. In de definitie van starttarief was ten onrechte niet vermeld dat dit tarief betrekking heeft op bepaalde werkzaamheden die door één medewerker van de VWA op een bepaalde plaats worden verricht. Deze omissie is hersteld bij artikel I, onder A.

Aangezien in verband hiermee reeds in de definitie van starttarief gebruik moest worden gemaakt van het begrip medewerker van de VWA, is de definitie van dit laatste begrip hierbij naar voren gehaald (was artikel 1, onder e; wordt artikel 1, onder b). De lettering van andere onderdelen van artikel 1 is hieraan aangepast. Voor de duidelijkheid is het aldus gewijzigde artikel 1 van de Warenwetregeling nogmaals geheel opgenomen.

Artikel I, onder B, C en D

Aan de Tweede Kamer is toegezegd de aanpassing (verhoging) van het tarief voor de sector doorvoer niet in één keer per 1 maart 2008 in te voeren, maar te spreiden over een periode van drie jaar. Op deze wijze worden de effecten voor de betrokken bedrijven beperkt gehouden. Bij artikel I, onder B, C en D, zijn aldus een eerste verhoging van het starttarief, het kwartiertarief en de toeslagen voor de controles, bedoeld in artikel 3 van het besluit, doorgevoerd. In 2009 en 2010 zullen deze bedragen verder verhoogd worden.

In het opnieuw vastgestelde artikel 17 van de Warenwetregeling zijn voorts de volgende wijzigingen aangebracht. Van de gelegenheid is gebruik gemaakt om in artikel 17 een duidelijker onderscheid aan te brengen tussen de gevolgen van onderbreking of uitstel (eerste lid), de gevolgen van uitloop (tweede lid) en de keuring buiten openingstijd (derde lid). Bij onderbreking betaalt de ondernemer het reguliere kwartiertarief, bij uitloop en de keuring of controle buiten openingstijd wordt het tarief verhoogd met 30% van het reguliere kwartiertarief.

Een uitzondering hierop vormen de tarieven voor de controles, bedoeld in artikel 2 van het besluit. Hier geldt geen kwartiertarief maar een stukstarief. Bij onderbreking of uitstel wordt een extra tarief per partij geheven (artikel 17, eerste en tweede lid nieuw). Bij uitloop en controle buiten openingstijd wordt er wel een extra bedrag per kwartier in rekening gebracht.

In artikel 17, eerste lid, is het kwartiertarief vervangen door een stukstarief (onder a en b). In artikel 17, eerste lid, onder c en d is een correctie aangebracht. De voorheen genoemde toeslagen van respectievelijk € 7,71 en € 7,54 zijn vervangen door de reguliere kwartiertarieven, omdat het in hier onderbreking en uitstel betreft. Het tarief uit artikel 17, eerste lid voor controles als bedoeld in de artikelen 4 of 5 van het besluit is vervallen, aangezien bij die controles in de praktijk geen sprake is van onderbreking of uitstel.

In artikel 17, tweede lid, onder a, is de opbouw van de toeslagen aangepast voor controles bedoeld in artikel 2 van het besluit. In plaats van een aanvraagtarief, een starttarief en een verhoogd kwartiertarief, wordt slechts een bedrag van € 7,44 per kwartier in rekening gebracht. In artikel 17, tweede lid, onder b, is het kwartiertarief aangepast aan de gefaseerde verhoging van de tarieven voor de sector doorvoer. In artikel 17, tweede lid, is verder het tarief voor controles als bedoeld in artikel 4 van het besluit vervallen, omdat bij die controles in de praktijk geen sprake is van uitloop van werkzaamheden.

In artikel 17, derde lid, onder b, is voor de controles, bedoeld in artikel 3 van het besluit, de toeslag aangepast aan de gefaseerde verhoging voor de sector doorvoer.

Bedrijfseffecten

Deze regeling heeft geen gevolgen voor de administratieve lasten voor de burger en het bedrijfsleven.

Deze regeling heeft wel bedrijfseffecten. Door de gefaseerde invoering van de tarieven voor doorvoer worden de effecten van de tariefverhoging voor een reeks van op doorvoer gerichte bedrijven (met name scheepsleveranciers) beperkt gehouden.

De Minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport,

A. Klink

  • 1

    Stcrt. 2008, 1.

Naar boven