Regeling van de Minister voor Wonen, Wijken en Integratie van 28 oktober 2008, nr. BJZ2008102583, tot wijziging van de bijlagen I, II en III bij het Besluit beheer sociale-huursector

De Minister voor Wonen, Wijken en Integratie,

Gelet op de artikelen 25b, tweede lid, 26, vijfde lid, en 29, derde lid, van het Besluit beheer sociale-huursector;

Besluit:

ARTIKEL I

Het Besluit beheer sociale-huursector wordt als volgt gewijzigd:

A

Bijlage I wordt vervangen door bijlage A als opgenomen in de bijlage bij deze regeling.

B

Bijlage II wordt vervangen door bijlage B als opgenomen in de bijlage bij deze regeling.

C

Bijlage III wordt vervangen door bijlage C als opgenomen in de bijlage bij deze regeling.

ARTIKEL II

Deze regeling treedt in werking met ingang van de tweede dag na de dagtekening van de Staatscourant waarin zij wordt geplaatst, met uitzondering van artikel I, onderdeel A, dat terugwerkt tot en met 1 juli 2008.

Deze regeling zal met de toelichting in de Staatscourant worden geplaatst met uitzondering van de bijlagen, die ter inzage worden gelegd bij de bibliotheek van het Ministerie van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer, Rijnstraat 8 te ’s-Gravenhage.

Den Haag, 28 oktober 2008

De Minister voor Wonen, Wijken en Integratie,

C.P. Vogelaar.

TOELICHTING

Artikel I

Onderdeel A

In bijlage I met de Prospectieve informatie bij het Besluit beheer sociale-huursector (Bbsh) zijn enkele regels toegevoegd. Daarnaast zijn ook aanvullende vragen opgenomen over aankoop en verkoop in verbindingen, die zich uiteraard alleen voordoen daar waar sprake is van verbindingen met aan- en/of verkoop transacties. Bij deze aspecten kan sprake zijn van een (beperkte) vermeerdering van de administratieve last. De ‘Overige (volkshuisvestelijke) informatie’ (hoofdstuk 5) is overgebracht in een soms vereenvoudigde vorm naar de hoofdstukken waar het naar aard beter thuis hoort, waardoor over het algemeen een betere borging ontstaat. Enkele van de gegevens zijn vervallen. Door het ‘vervallen’ van dit hoofdstuk ontstaat visueel een lastenvermindering. Deze is ook feitelijk omdat er minder gegevens worden gevraagd, er een logischer koppeling is en ten aanzien van het aspect leefbaarheid minder gegevens (detailspecificaties) worden gevraagd. Bij de productie verdwijnen een aantal vragen rond waardebegrippen, waardoor ook dit uitgelegd kan worden als een feitelijke verlichting. Ook bij de vragen rond verbindingen is sprake van een feitelijke verlichting, omdat niet langer de (basis)gegevens van alle verbindingen worden gevraagd, maar uitsluitend gegevens van verbindingen met productie in de gevraagde periode.

Onderdeel B

In bijlage II bij het Bbsh zijn in de Verantwoordings informatie enkele regels toegevoegd. Daarnaast zijn ook aanvullende vragen opgenomen over aankoop en verkoop in verbindingen, die zich uiteraard alleen voordoen daar waar sprake is van verbindingen met aan- en/of verkoop transacties in het verslagjaar. Bij deze aspecten kan sprake zijn van een (beperkte) vermeerdering van de administratieve last.

Bij de productie verdwijnen een aantal vragen rond waardebegrippen, waardoor dit uitgelegd kan worden als een beperkte verlichting van de administratieve last.

De toelichting verloop opgave bedrijfswaarde en gemiddelde restant levensduur vervalt. Hierbij is sprake van een administratieve lastenvermindering. Tenslotte is ook hier net als bij bijlage II sprake van een beperking van het aantal categorieën in de specificatie per postcode ten aanzien van het aspect leefbaarheid.

Onderdeel C

Het controleprotocol zoals opgenomen in bijlage III bij het Bbsh is voor 2008 aangepast als gevolg van enerzijds de in bijlage II bij het Bbsh aangebrachte wijziging en vereenvoudiging in de gegevensopvraging bij corporaties en anderzijds om het controleprotocol meer in overeenstemming te brengen (herschikking) met de eisen die momenteel aan een dergelijk protocol worden gesteld door de beroepsorganisatie van accountants (NIVRA). In dit kader is intensief overleg gevoerd met zowel de commissie protocollen (COPRO) van het NIVRA als de betrokken sectoraccountants. Dit overleg heeft geleid tot meer helderheid voor zowel de gebruikers als accountants ten aanzien van betekenis en inhoud van het nu voorliggende controleprotocol. De wijzigingen in het controleprotocol leiden per saldo tot een vermindering van de administratieve lasten bij accountants en daarmee ook bij toegelaten instellingen.

Artikel II

De bijlagen II en III bij het Bbsh kunnen conform de artikelen 26, vijfde lid, respectievelijk, 29, derde lid, op ieder moment gewijzigd worden. Artikel 25b, tweede lid, Bbsh bepaalt echter dat bijlage I voor 1 juli gewijzigd moet zijn voor het eerst daaropvolgende jaar. Deze bepaling is opgenomen zodat toegelaten instellingen op tijd wijzigingen in hun administratieve systemen kunnen aanbrengen. De onderhavige wijziging van bijlage I behelst niet zozeer een wijziging in de gegevensopvraag, maar een duidelijke vermindering van de opvraag van gegevens en daarmee ook een lastenvermindering. Dit heeft geen nadelige gevolgen voor de inrichting van administratieve systemen van toegelaten instellingen. Derhalve is in artikel II bepaald dat de inwerkingtreding van de nieuwe bijlage I bij het Bbsh met terugwerkende kracht plaatsvindt per 1 juli 2008.

De Minister voor Wonen, Wijken en Integratie,

C.P. Vogelaar.

Naar boven