Staatscourant van het Koninkrijk der Nederlanden
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit | Staatscourant 2008, 42 pagina 10 | Besluiten van algemene strekking |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit | Staatscourant 2008, 42 pagina 10 | Besluiten van algemene strekking |
Regeling van de Minister van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit van 20 februari 2008, nr. TRCJZ/2008/551, houdende wijziging van de Regeling retributies veterinaire en hygiënische aangelegenheden en de Regeling diervoeders
De Minister van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit,
Gelet op verordening (EG) nr. 882/2204 van het Europees parlement en de Raad van 29 april 2004 inzake officiële controles op de naleving van de wetgeving inzake diervoeders en levensmiddelen en de voorschriften inzake diergezondheid en dierenwelzijn (PbEU L 191);
Gelet op de artikelen 13, 19, 22a, 22b, 27 en 28 van de Landbouwwet en de artikelen 10, eerste en tweede lid, onderdeel c, 94, 94a en 94b van de Gezondheids- en welzijnswet voor dieren;
Besluit:
De Regeling retributies veterinaire en hygiënische aangelegenheden1 wordt als volgt gewijzigd:
A
Artikel 5 wordt als volgt gewijzigd:
1. In onderdeel b wordt ‘€ 37,19’ vervangen door: € 31,21.
2. In onderdeel c wordt ‘€ 25,71’ vervangen door: € 21,57.
B
In artikel 17, vijfde lid, wordt de zinsnede ‘In afwijking van het eerste lid’ vervangen door: In afwijking van het eerste en tweede lid.
C
Het opschrift van paragraaf 3 komt te luiden:
Officiële controles in het kader van het slachten van buffels, rendieren, kangoeroes, in gedomesticeerde staat gehouden damherten en edelherten en overig gekweekt wild, met uitzondering van gekweekte loopvogels en klein wild
D
Artikel 19 komt te luiden:
Deze paragraaf is van toepassing op de officiële controles in het kader van het slachten van de volgende dieren: buffels, rendieren, kangoeroes, in gedomesticeerde staat gehouden damherten en edelherten en overig gekweekt wild, met uitzondering van gekweekte loopvogels en klein wild.
E
Na artikel 20 wordt een nieuw artikel ingevoegd, luidende:
In afwijking van artikel 20, is de aanbieder voor de controles, bedoeld in artikel 20, binnen openingstijd ter zake van het slachten van de in artikel 19 genoemde dieren in een slachthuis dat niet meer behandelt dan 10 GVE per week met een maximum van 125 GVE per kwartaal, een retributie verschuldigd, bestaande uit:
a. een aanvraagtarief van € 12,55,
b. een starttarief van € 31,25 en
c. een bedrag van € 25,42 per kwartier dat door een officiële assistent of een officiële dierenarts aan de werkzaamheden is besteed.
F
Artikel 37 komt te luiden:
Voor de be- en afhandeling door de VWA van een aanvraag tot toestemming tot het gebruik van dierlijke bijproducten overeenkomstig artikel 23 van verordening (EG) nr. 1774/2002, is de aanvrager, dan wel diens vertegenwoordiger, een retributie verschuldigd, bestaande uit:
a. een aanvraagtarief van € 12,55,
b. een starttarief van € 97,98, en
c. een bedrag van € 26,67 per kwartier dat door een officiële dierenarts of een officiële assistent aan de be- en afhandeling is besteed.
G
Na artikel 37 wordt een nieuw artikel ingevoegd, luidende:
Voor de be- en afhandeling door de VWA van een aanvraag tot toestemming voor invoer in Nederland van dierlijke bijproducten en verwerkte producten als bedoeld in artikel 8, tweede lid, van verordening (EG) nr. 1774/2002 is de aanvrager, dan wel diens vertegenwoordiger, een retributie verschuldigd, bestaande uit € 213,36.
H
In artikel 49, eerste lid, wordt de zinsnede ‘De aanbieder is naast de ingevolge artikel 5, 7, 8, 9, 10, 12, 14, 15, 17, 20, 21, 22, 23 onderscheidenlijk 24’ vervangen door: De aanbieder is naast de ingevolge artikel 3, tweede lid, 5, 6, tweede lid, 7, 8, 9, 10, 12, 14, 15, 17, 20, 21, 22, 23 onderscheidenlijk 24.
I
Bijlage I komt te luiden:
Voor de berekening van het aantal GVE worden de volgende omrekeningscoëfficiënten gebruikt:
Diersoort | GVE |
---|---|
Runderen en gedomesticeerde wilde soortgenoten | |
volwassen runderen en eenhoevigen | 1 |
Varkens en gedomesticeerde wilde soortgenoten | |
varkens meer dan 100 kg levend gewicht | 0,2 |
andere varkens | 0,15 |
Andere diersoorten en gedomesticeerde wilde soortgenoten | |
schapen en geiten, alsmede gedomesticeerde damherten en edelherten | 0,1 |
rendieren | 0,2 |
kangoeroes | 0,1 |
andere runderen | 0,5 |
lammeren, jonge geiten en biggen van minder dan 15 kg levend gewicht | 0,05 |
loopvogels | 0,1 |
Grof vrij wild | 0,1 |
Pluimvee, lagomorfen en klein vrij wild | 0,007 |
In artikel 104, tweede lid, van de Regeling diervoeders2 wordt de zinsnede ‘14.00 uur’ vervangen door: 07:00 uur.
Deze regeling treedt in werking met ingang van 1 maart 2008.
Deze regeling zal met de toelichting in de Staatscourant worden geplaatst.
In december 2007 is een nieuwe regeling gepubliceerd waarin voorschriften zijn opgenomen inzake de retributies van werkzaamheden door de Voedsel en Waren Autoriteit (VWA) en deels ook de Algemene Inspectiedienst (AID) in het kader van de veterinaire en hygiënische regelingen. Deze regeling treedt per 1 maart 2008 in werking. De onderhavige regeling wijzigt die regeling van december 2007.
De wijzigingen zijn deels ingegeven door toezeggingen aan de Tweede Kamer om voor bepaalde sectoren de effecten van de tariefstijgingen te verzachten. Voorts betreft het hier kleine technische wijzigingen en wijzigingen ten behoeve van de duidelijkheid en leesbaarheid van de regeling. Hieronder zal nader op deze wijzigingen worden ingegaan.
De Regeling retributies veterinaire en hygiënische aangelegenheden is in december 2007 gepubliceerd. Op 30 januari 2008 vond hieromtrent een Algemeen Overleg in de Tweede Kamer plaats. In het kader van dat Algemeen Overleg is toegezegd te zoeken naar een maatwerkoplossing voor de scheepsbevoorradingssector (doorvoer), teneinde de effecten van de tariefstijgingen op deze sector te verzachten. Dit heeft geleid tot het besluit om op dit terrein een geleidelijke verhoging van de tarieven te laten plaatsvinden over een periode van twee jaar, te beginnen op het moment van inwerkingtreding van deze regeling tot het niveau van de werkelijke kosten is bereikt in 2010. Tegen deze achtergrond is de retributie in artikel 5 naar beneden bijgesteld (artikel I, onderdeel A).
Verder is van de gelegenheid gebruik gemaakt om een abusievelijk nog ontbrekende grondslag in de regeling op te nemen voor het in rekening brengen van een extra retributie ingeval van onderbreking, uitstel of geheel of gedeeltelijk niet plaatsvinden van VWA-werkzaamheden in de doorvoer- c.q. transshipmentsector (de werkzaamheden als bedoeld in de artikelen 3, tweede lid, en 6, tweede lid). De grondslag voor extra retributies voor te late aanmelding van deze werkzaamheden en het doen plaatsvinden van deze werkzaamheden buiten openingstijd, bestond al wel.
Deze wijziging strekt ter verduidelijking. In de situatie dat een klein slachthuis geconfronteerd wordt met een piekbelasting (bijvoorbeeld rond het islamitisch offerfeest) en om die reden gedurende twee dagen veel slacht (en zo zelfs feitelijk de grens van 10 GVE per week en 125 GVE per kwartaal overschrijdt), wordt in afwijking van de retributies in artikel 17 voor ante mortemkeuringswerkzaamheden (eerste lid) en post mortemkeuringswerkzaamheden (tweede lid), de (hogere) retributie van artikel 15 in rekening gebracht bij deze kleine slachterijen voor de VWA-werkzaamheden op de hier bedoelde twee dagen.
De onderdelen C en D zijn gewijzigd omwille van de duidelijkheid. Door de onderhavige wijziging komt beter tot uitdrukking dat de desbetreffende paragraaf uitsluitend ziet op, kort gezegd, grof wild. De retributies voor klein wild zijn neergelegd in hoofdstuk 5, paragraaf 4, van de regeling.
Via onderdeel E wordt een nieuw artikel, artikel 20a, tot stand gebracht. Tot op heden was nog niet voorzien in een specifiek retributieregime voor de kleine slachterijen die grof gekweekt wild slachten, zoals dat wel het geval is voor (andere) kleine roodvleesslachterijen, kleine pluimveeslachterijen en de kleine slachterijen die klein wild slachten. Thans wordt deze omissie hersteld en wordt verder uitvoering gegeven aan de eerder reeds geuite wens en noodzaak om rekening te houden met de belangen van kleine ondernemingen.
Via onderdeel I wordt de tabel in bijlage I bij de regeling gewijzigd, zodat op basis daarvan bepaald kan worden hoeveel GVE grof wild een slachthuis behandelt en of het slachthuis daarmee in aanmerking komt voor het lagere tarief in het nieuwe artikel 20a.
Op basis van het vroegere artikel 37 zou voor de be- en afhandeling door de VWA van een aanvraag tot toestemming voor invoer van bepaalde dierlijke bijproducten en verwerkte producten een aanvraag-, start- en kwartiertarief in rekening worden gebracht. Gebleken is echter dat voor deze werkzaamheden van de VWA geen fysieke onderzoekshandelingen worden verricht. Het gaat om een zuiver administratieve afwikkeling van de aanvaag tot toestemming. Tegen deze achtergrond is het voor deze werkzaamheden niet opportuun te werken met aanvraag-, start- en kwartiertarieven, maar kan volstaan worden met een vast tarief. De omschrijving van deze VWA-werkzaamheden en het daaraan verboden vaste tarief zijn daarom thans weggenomen uit artikel 37 (zie artikel I, onderdeel F) en opgenomen in het afzonderlijke artikel 37a (zie artikel I, onderdeel G).
Artikel 49 bevat de extra retributies die in rekening worden gebracht ingeval van onderbreking of uitstel van aangevraagde werkzaamheden, en ingeval de werkzaamheden geheel of gedeeltelijk niet plaatsvinden (bijvoorbeeld door te late afmelding). Onbedoeld gold deze toeslag op grond van de regeling niet voor werkzaamheden van de VWA in het kader van de doorvoer c.q. transshipment, als bedoeld in artikel 3, tweede lid, en 6, tweede lid. Dit terwijl er wel een extra retributie gold voor te late aanmelding van die werkzaamheden en voor dergelijke werkzaamheden buiten openingstijden. In het onderhavige wijzigingsartikel is deze omissie hersteld en geldt de extra retributie voor nu ook onderbreking, uitstel, of geheel of gedeeltelijk niet plaatsvinden van aangevraagde werkzaamheden bij doorvoer.
In de Regeling diervoeders wordt het tijdstip waarop de werkzaamheden op verzoek op de dag vóór aanvang van de werkzaamheden uiterlijk bij de VWA gemeld dienen te worden, vervroegd naar 07:00 uur. Tot op heden was het tijdstip 14:00 uur. Door de tijdwinst die voor de VWA voortvloeit uit deze vervroeging, is de VWA in staat haar werkzaamheden efficiënter te plannen. Op deze wijze wordt tevens aangesloten bij de systematiek die gebruikt wordt door de VWA voor het plannen van de werkzaamheden op verzoek in het kader van veterinaire regelgeving.
De onderhavige wijzigingen hebben geen gevolgen voor de administratieve lastendruk. De tarieven als zodanig worden overigens niet aangemerkt als kosten die voortvloeien uit bij wet of regelgeving ingevoerde informatieverplichtingen. Tarieven gelden zelf dan ook niet als administratieve lasten.
De Minister van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit,
G. Verburg
Stcrt. 2007, 247.
Strcrt. 2004, 193; laatstelijk gewijzigd bij ministeriële regeling van 21 januari 2008 (Stcrt. 2008, 22).
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/stcrt-2008-42-p10-SC84658.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.