Regeling van de Minister van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer van 15 december 2008, nr. DGM/K&L2008122997, houdende wijziging van de Subsidieregeling voor motorrijtuigen met emissiearme dieselmotor (wijziging in verband met het Belastingplan 2009)

De Minister van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer,

Gelet op artikel 15.13, eerste tot en met derde lid, van de Wet milieubeheer en artikel 17 van het Besluit milieusubsidies;

Besluit:

ARTIKEL I

De Subsidieregeling voor motorrijtuigen met een emissiearme dieselmotor1 wordt als volgt gewijzigd:

A

Artikel 1 wordt als volgt gewijzigd:

1. Onderdeel b vervalt.

2. De onderdelen c tot en met e worden geletterd b tot en met d.

B

Artikel 2 komt te luiden:

Artikel 2. Doel van de regeling

Deze regeling heeft tot doel het verminderen van de emissies van deeltjes in het verkeer door het stimuleren van de aanschaf van motorrijtuigen met een emissiearme dieselmotor, waarvoor recht bestaat op teruggaaf of vrijstelling van belasting ingevolge de wet.

C

Artikel 3 wordt als volgt gewijzigd:

1. Onder vernummering van het derde tot en met vijfde lid tot tweede tot en met vierde lid, vervalt het tweede lid.

2. In het derde lid (nieuw) wordt ‘het derde lid’ vervangen door: het tweede lid.

3. In het vierde lid (nieuw) wordt ‘het vierde lid’ vervangen door: het derde lid.

D

In artikel 4, vierde lid, wordt ‘Indien het derde lid niet van toepassing is, wordt in het geval van de aanschaf van een bestelauto’ vervangen door: In geval van vrijstelling van belasting voor een bestelauto, als bedoeld in artikel 13a, eerste lid, van de wet, wordt.

E

Artikel 10 komt te luiden:

Artikel 10

Deze regeling wordt aangehaald als: Subsidieregeling voor motorrijtuigen met een emissiearme dieselmotor en recht op teruggaaf BPM.

ARTIKEL II

Deze regeling treedt in werking met ingang van 1 januari 2009. Indien de dagtekening van de Staatscourant waarin deze regeling wordt geplaatst, 31 december 2008 of een latere datum is, treedt deze regeling in werking met ingang van de tweede dag na de dagtekening van de Staatscourant waarin zij wordt geplaatst.

Deze regeling zal met de toelichting in de Staatscourant worden geplaatst.

Den Haag, 15 december 2008

De Minister van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer,

J.M. Cramer.

TOELICHTING

Op 1 april 2008 werd met het Belastingplan 2008 een gedifferentieerd belastingtarief voor uitsluitend personenauto’s in de Wet op de belasting van personenauto’s en motorrijwielen 1992 (hierna: Wet BPM) opgenomen ter vermindering van de emissie van (roet)deeltjes. Vóór 1 april 2008 werd de BPM voor zowel personenauto’s als bestelauto’s met een dieselmotor met € 600,– verminderd, indien de emissie van deeltjes beneden een bepaalde grens bleef. Vanwege de invoering van het gedifferentieerde belastingtarief voor personenauto’s, waardoor de korting op de BPM kwam te vervallen, is met ingang van 1 april 2008 in de Subsidieregeling voor motorrijtuigen met een emissiearme dieselmotor (hierna: de subsidieregeling) de mogelijkheid opgenomen om aan particulieren subsidie te verstrekken voor de aanschaf van een bestelauto met een emissiearme dieselmotor1.

Naar aanleiding van de uitspraak van het Gerechtshof 's-Gravenhage van 14 oktober 20082 is het gedifferentieerde belastingtarief voor uitsluitend personenauto’s door middel van een wijziging van de Wet BPM in het Belastingplan 2009 per 1 januari 2009 weer vervangen door de korting van € 600,– (voor 2009) op de BPM voor zowel personenauto’s als bestelauto’s waarbij de emissie van deeltjes beneden een bepaalde grens blijft.

Met de onderhavige wijzigingsregeling is de wijziging van de subsidieregeling, die op 1 april 2008 in werking is getreden, weer ongedaan gemaakt, zodat de aanschaf van bestelauto’s voor niet-bedrijfsmatig gebruik, die voldoen aan de gestelde eisen, niet dubbel gestimuleerd wordt.

Omdat met deze wijzigingsregeling de doelgroep van de subsidieregeling weer is teruggebracht tot kentekenhouders van bestelauto’s waarvoor recht op teruggaaf van de BPM bestaat of vrijstelling kan worden verleend, is de citeertitel van de subsidieregeling wederom aangepast.

Administratieve lasten

De wijziging van de subsidieregeling brengt geen verhoging van de administratieve lasten met zich mee omdat nog steeds met een aanvraag tot subsidievaststelling wordt gelijkgesteld de aanvraag tot de eerste afgifte van een kentekenbewijs of een deel I B, bedoeld in artikel 25, derde lid, van het Kentekenreglement. De subsidieontvanger behoeft derhalve geen extra administratieve handelingen te verrichten om de subsidie te ontvangen.

De Minister van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer,

J.M. Cramer.


XNoot
1

Stcrt. 2006, 62; laatstelijk gewijzigd bij ministeriële regeling van 8 december 2008 (Stcrt. P.M.).

XNoot
1

Stcrt. 2008, 61.

XNoot
2

Zaaknr. 200.005.444/01, LJN BF8225.

Naar boven