Regeling van de Minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid van 15 december, nr. SV/R&S/2008/34774, houdende regels met betrekking tot het verstrekken van subsidie voor de inzet van een stagejobcoach in het onderwijs (Tijdelijke subsidieregeling stagejobcoach)

De Minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid,

Gelet op de artikelen 2, 3 en 5 van de Kaderwet SZW-subsidies;

Besluit:

Artikel 1 Begripsbepalingen

In deze regeling wordt verstaan onder:

a. Minister:

de Minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid;

b. UWV:

Raad van bestuur van het Uitvoeringsinstituut werknemersverzekeringen, genoemd in hoofdstuk 5 van de Wet structuur uitvoeringsorganisatie werk en inkomen;

c. school voor praktijkonderwijs:

school voor praktijkonderwijs als bedoeld in artikel 10f van de Wet op het voortgezet onderwijs;

d. school voor voortgezet speciaal onderwijs:

uit ’s Rijks kas bekostigde school voor voortgezet speciaal onderwijs of een uit ’s Rijks kas bekostigde school voor speciaal en voortgezet speciaal onderwijs als bedoeld in artikel 1 van de Wet op de expertisecentra, met:

  • 1°. cluster 3 onderwijs: onderwijs aan langdurig zieke kinderen met een lichamelijke handicap, lichamelijk gehandicapte kinderen en zeer moeilijk lerende kinderen, dan wel meervoudig gehandicapte kinderen met een van deze handicaps, als bedoeld in artikel 2.4 van de Wet op de expertisecentra; of

  • 2°. cluster 4 onderwijs: onderwijs aan langdurig zieke kinderen anders dan met een lichamelijke handicap, zeer moeilijk opvoedbare kinderen en kinderen in scholen verbonden aan pedologische instituten, als bedoeld in artikel 2.4 van de Wet op de expertisecentra;

e. bevoegd gezag:

bevoegd gezag als bedoeld in artikel 1 van de Wet op de expertisecentra, artikel 1 van de Wet op het voortgezet onderwijs of artikel 1.1.1, aanhef en onder w, van de Wet educatie en beroepsonderwijs.

f. stagejobcoach:

de jobcoach die een leerling begeleidt tijdens een stage in het laatste schooljaar van een school voor praktijkonderwijs of een school voor voortgezet speciaal onderwijs;

g. Protocol jobcoach:

het ten tijde van de verlening van de subsidie geldende protocol met afspraken tussen UWV en jobcoachbedrijven over de inzet van jobcoaches.

Artikel 2 Mandaat, volmacht en machtiging UWV

  • 1. De Minister verleent aan het UWV het volgende mandaat:

    • a. het UWV is bevoegd om in het kader van de uitvoering van deze regeling namens de Minister besluiten te nemen, privaatrechtelijke rechtshandelingen te verrichten en handelingen te verrichten die een privaatrechtelijke rechtshandeling noch een besluit zijn;

    • b. het UWV is bevoegd om in het kader van de uitvoering van deze regeling namens de Minister te beslissen op bezwaarschriften, met dien verstande dat degene die betrokken is bij het besluitvormingsproces ten aanzien van het bezwaarschrift niet ook betrokken is geweest bij het besluitvormingsproces in eerste aanleg;

    • c. het UWV is bevoegd om in het kader van de uitvoering van deze regeling namens de Minister in rechte op te treden en tegen rechterlijke uitspraken hoger beroep of cassatie in te stellen, dan wel af te zien van hoger beroep of cassatie.

  • 2. Het UWV is bevoegd in het kader van de uitvoering van deze regeling tot het verlenen van ondermandaat of het doorverlenen van zijn andere vertegenwoordigingsbevoegdheden aan bij het UWV werkzame functionarissen. Het UWV doet daarvan mededeling aan de Minister.

  • 3.  De artikelen 14 tot en met 25 van het Organisatie-, mandaat- en volmachtbesluit SZW 2009 zijn van toepassing op de uitoefening van bevoegdheden op grond van deze regeling en tevens op de uitoefening van bevoegdheden die krachtens ondermandaat respectievelijk doorverlening van volmacht en machtiging worden uitgeoefend.

Artikel 3 Subsidie voor stagejobcoach

  • 1. Het UWV kan namens de minister op aanvraag subsidie verlenen voor de noodzakelijke persoonlijke ondersteuning van een persoon met een structurele functionele beperking door middel van de inzet van een stagejobcoach tijdens een stage in het laatste schooljaar.

  • 2. Subsidie wordt slechts verleend ten behoeve van leerlingen van:

    • a. een school voor praktijkonderwijs, of

    • b. een school van voortgezet speciaal onderwijs, waaraan onderwijs wordt gegeven van de soorten die behoren tot cluster 3 of cluster 4 onderwijs.

  • 3. De subsidie wordt slechts verstrekt indien de ondersteuning van een stagejobcoach een compensatie vormt voor de structurele functionele beperking van de leerling.

Artikel 4 Aanvraag subsidie

  • 1. De subsidie wordt aangevraagd door het bevoegd gezag van de school waar de leerling die ondersteuning nodig heeft onderwijs volgt.

  • 2. De aanvraag wordt bij het UWV ingediend door middel van het door het UWV beschikbaar gestelde aanvraagformulier. Het bevoegd gezag machtigt hierbij het UWV om de toegekende subsidie aan de stagejobcoach uit te betalen.

  • 3. De aanvraag wordt ingediend voor het schooljaar 2009–2010 in de periode vanaf 15 mei tot en met 15 juni 2009 en voor het schooljaar 2010–2011 in de periode vanaf 15 mei tot en met 15 juni 2010.

  • 4. Het bevoegd gezag van een school kan per schooljaar voor maximaal 20 leerlingen in het laatste schooljaar subsidie aanvragen.

  • 5. De leerling ten behoeve van wie subsidie wordt aangevraagd, ondertekent de aanvraag mede.

Artikel 5 Subsidieplafond

  • 1. Het subsidieplafond bedraagt voor het schooljaar 2009–2010 € 4 miljoen en voor het schooljaar 2010–2011 € 4 miljoen, waarvan telkens € 2 miljoen is bestemd voor scholen voor praktijkonderwijs en € 2 miljoen voor scholen voor voortgezet speciaal onderwijs.

  • 2. De aanvragen om subsidie worden behandeld in volgorde van de datum van ontvangst van de volledige aanvraag. Van een volledige aanvraag is sprake indien wordt voldaan aan de eisen gesteld in artikel 4, tweede en vijfde lid.

  • 3. Indien verlening van aanvragen die op dezelfde datum zijn binnengekomen leidt tot overschrijding van het subsidieplafond, stelt het UWV de volgorde van behandeling van die aanvragen door middel van loting vast.

  • 4. Indien na het einde van de aanvraagtermijn als bedoeld in artikel 4, derde lid, blijkt dat een in het eerste lid van dit artikel genoemd deel van het maximaal beschikbare subsidiebudget voor een schooljaar met betrekking tot een type onderwijs niet volledig wordt benut, kan het resterende deel worden benut voor de verlening van subsidies aan het andere type onderwijs.

Artikel 6 Verlening en vaststelling van subsidie

  • 1. Het UWV beslist op de aanvraag binnen acht weken na de ontvangst daarvan.

  • 2. Per leerling wordt maximaal € 6.200,– subsidie verleend.

  • 3. Subsidie wordt slechts verleend indien de stagejobcoach is verbonden aan een door het UWV op grond van artikel 18 van het Reïntegratiebesluit erkende rechtspersoon die tot doel heeft diensten te verlenen die kunnen worden aangemerkt als persoonlijke ondersteuning.

  • 4. Indien subsidie wordt verleend, betaalt het UWV de kosten van de begeleidingsuren van de stagejobcoach tijdens de stage tot maximaal het bedrag, genoemd in de beschikking tot subsidieverlening. Hierbij wordt het uurtarief van de jobcoach gehanteerd dat is neergelegd in de Beleidsregels UWV normbedragen voorzieningen 2008.

  • 5. De stagejobcoach declareert binnen drie maanden na afloop van het betreffende schooljaar de kosten van de door hem daadwerkelijk verleende ondersteuning bij het UWV door middel van het door het UWV beschikbaar gestelde declaratieformulier, dat door het bevoegd gezag van de school mede wordt ondertekend.

  • 6. Het UWV stelt de subsidie vast uiterlijk acht weken na de ontvangst van de declaratie van de stagejobcoach.

Artikel 7 Uitvoering en verslaglegging

  • 1. Voor zover deze regeling niet anders bepaalt, past het UWV het Protocol jobcoach toe.

  • 2. Het UWV brengt aan de Minister inhoudelijk en financieel verslag uit over de uitvoering van de regeling overeenkomstig artikel 49 van de Wet structuur uitvoeringsorganisatie werk en inkomen.

Artikel 8 Financiering en administratie

  • 1. De subsidiebedragen en uitvoeringskosten van deze regeling worden gefinancierd uit een rijksbijdrage ten laste van de begroting van de Minister.

  • 2. Hoofdstuk 5, afdeling 3, paragraaf 3, van de Regeling Wfsv is van overeenkomstige toepassing op de subsidies en uitvoeringskosten.

  • 3. Het UWV beheert en administreert afzonderlijk de middelen en uitgaven voor de subsidies en de uitvoeringskosten op grond van deze regeling.

Artikel 9 Evaluatiebepaling

Het UWV en de betrokken scholen verstrekken desgevraagd de informatie die nodig is voor de evaluatie van deze regeling ten behoeve van het voortgangsverslag dat de Minister uiterlijk 31 december 2010 aan de Tweede Kamer der Staten-Generaal stuurt over de werking van deze regeling in de praktijk.

Artikel 10 Inwerkingtreding

  • 1. Deze regeling treedt in werking met ingang van 31 december 2008 en vervalt met ingang van 1 januari 2012.

  • 2. In afwijking van het eerste lid blijft de regeling, zoals die luidde op 31 december 2011, van toepassing op de afwikkeling van de subsidie op grond van de regeling.

Artikel 11 Citeertitel

Deze regeling kan worden aangehaald als: Tijdelijke subsidieregeling stagejobcoach.

Deze regeling zal met de toelichting in de Staatscourant worden geplaatst.

Den Haag, 15 december 2008

De Minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid,

J.P.H. Donner.

TOELICHTING

Inleiding

De scholen voor Voortgezet speciaal onderwijs (Vso) en Praktijkonderwijs (Pro) doen het nodige om meer jongeren met een beperking naar de arbeidsmarkt te helpen, onder andere via stages. Voor sommige jongeren kan het goed zijn in de laatste fase van het onderwijs meer te doen om de overgang van school naar arbeid te vergemakkelijken.

Op basis van artikel 35, tweede lid, aanhef en onder d, van de Wet werk en inkomen naar arbeidsvermogen (WIA) kan het Uitvoeringsinstituut werknemersverzekeringen (UWV) aan een persoon met een structurele functionele beperking de noodzakelijke persoonlijke ondersteuning verlenen op het werk door middel van een jobcoach, indien die ondersteuning een compensatie vormt voor zijn beperkingen. Deze ondersteuning kan op basis van artikel 35 van de wet WIA niet worden gegeven aan iemand die nog op school zit en stage loopt.

Door middel van deze subsidieregeling, die door het UWV wordt uitgevoerd, wordt het mogelijk gemaakt eerder een coach in te zetten, te weten tijdens een stage in het laatste schooljaar. Ter onderscheiding van de al bestaande jobcoaches, worden deze coaches als stagejobcoaches aangeduid.

Deze regeling is in overleg met het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap en het UWV opgesteld.

Doelstelling van de regeling

Het doel van de subsidieregeling is om te onderzoeken of de inzet van stagejobcoaches de structurele arbeidsparticipatie van jongeren met een beperking bevordert. Via inzet van stagejobcoaching tijdens een stage in het laatste schooljaar wordt een vloeiende overgang van school naar werk voor deze jongeren bewerkstelligd. Daarbij moet worden gedacht aan jongeren met een structurele functionele beperking.

Het gaat dan met name om leerlingen met psychische of sociaal-emotionele problemen en een beperkte zelfstandigheid, die geen eigen ondersteunend netwerk hebben en die beperkte sociale werkvaardigheden hebben.

Gedurende de schooljaren 2009–2010 en 2010–2011 wordt ervaring opgedaan met de inzet van stagejobcoaches. De scholen van leerlingen van Pro-scholen en van cluster 3 en 4 van Vso-scholen kunnen bij het UWV subsidie aanvragen voor de stagejobcoach-begeleiding. In de monitoring en evaluatie worden de effecten gemeten van de inzet van stagejobcoach.

Stagebegeleider en stagejobcoach

De stagebegeleider is vanuit de school verantwoordelijk voor de randvoorwaarden van de stage: waar gaat de leerling stage lopen, wanneer en voor hoeveel uur per week. Daarnaast beoordeelt de stagebegeleider de algemene voortgang van de leerling. De stagebegeleider heeft hiertoe periodiek overleg met leerling, stagejobcoach en eventueel werkgever, maar blijft tijdens de stage verder op de achtergrond.

De stagejobcoach is verantwoordelijk voor de daadwerkelijke begeleiding op de werkvloer. De stagejobcoach is hiertoe regelmatig aanwezig op de werkvloer. Deze aanwezigheid beperkt zich niet tot het voeren van overleg, maar houdt ook in: het daadwerkelijk met de jongere meewerken. De stagejobcoach dient ook de ouders bij het proces te betrekken en hen bewust te maken van het belang van het werken voor de jongere en de mogelijkheden die de jongere in dat opzicht heeft. In het bedrijf heeft de stagejobcoach een voorlichtende rol over hoe medewerkers van het bedrijf het beste kunnen omgaan met de beperkingen van de stagiaire.

Het is niet de bedoeling dat de stagejobcoach taken van de stagebegeleider vanuit school gaat overnemen.

Subsidieplafond

Er is een maximum budget beschikbaar van € 4 miljoen per schooljaar inclusief uitvoeringskosten. In de regeling is daarom een subsidieplafond opgenomen, zodat de subsidies inclusief de uitvoeringskosten het maximum van € 4 miljoen niet overschrijden.

M&O-beleid

Ter voorkoming van misbruik en oneigenlijk gebruik van de subsidieregeling past het UWV het Protocol jobcoach toe, dat per 1 oktober 2008 is aangepast.

De stagejobcoach krijgt de kosten voor zijn begeleidingsuren achteraf betaald op basis van zijn urendeclaratie. Hierbij dient gebruik te worden gemaakt van het declaratieformulier van het UWV. In de regeling is voorgeschreven dat de school het formulier mede moet ondertekenen. De medeondertekening van de school dient ter controle van de juistheid van de declaratie en ter voorkoming van misbruik en oneigenlijk gebruik.

Kaderwet SZW-subsidies

Deze regeling is gebaseerd op de Kaderwet SZW-subsidies. Op deze regeling zijn tevens de algemene regels van de Algemene Regeling SZW-subsidies van toepassing.

Artikelsgewijs

Artikel 1 Begripsomschrijvingen

In dit artikel worden definities gegeven van de in deze regeling gebruikte begrippen.

Het onder g genoemde Protocol jobcoach is te vinden op www.uwv.nl/zakelijk/re-integratiediensten/persoonlijke ondersteuning jobcoach. Het oorspronkelijke protocol is in januari 2006 ingevoerd. In januari 2007 is het protocol na een evaluatie gewijzigd. Vanaf 1 oktober 2008 geldt een door het UWV bijgesteld protocol. Aanvragen om subsidie worden behandeld volgens het meest actuele protocol.

Artikel 2 Mandaat, volmacht en machtiging UWV

De Kaderwet SZW-subsidies heeft betrekking op het verstrekken van subsidies door de Minister. Met deze bepaling mandateert de Minister het UWV om deze regeling namens hem uit te voeren. Hierbij is tevens mandaat geregeld voor de behandeling van bezwaar en beroep door het UWV.

Artikel 3 Subsidie voor stagejobcoach

Eerste lid

De stagejobcoach kan worden ingezet in het laatste jaar van een Pro- of Vso-school. Het kan hierbij om de eindstage gaan, maar ook om elke andere stage of meer dan één stage in het laatste schooljaar.

Tweede lid

De doelgroep van deze regeling zijn de leerlingen van Pro-scholen en cluster 3 en 4 van Vso-scholen.

Derde lid

Deze bepaling beoogt de effectiviteit van de ondersteuning van een stagejobcoach te waarborgen. Dit betekent dat subsidie kan worden geweigerd indien wordt geoordeeld dat de ondersteuning van de stagejobcoach onvoldoende compensatie is voor de beperking van de leerling. Ook kan subsidie worden geweigerd indien wordt geoordeeld dat een leerling in staat is stage te lopen zonder stagejobcoach.

Artikel 4 Aanvraag subsidie

Eerste lid

Het bevoegd gezag van de school vraagt subsidie aan ten behoeve van de leerling die ondersteuning bij de stage nodig heeft.

Tweede lid

Gebruikmaking van het aanvraagformulier van het UWV is voorgeschreven. Dit aanvraagformulier is vergelijkbaar met het aanvraagformulier jobcoach. Aangezien het regel is dat subsidies worden uitbetaald aan de aanvrager, is eveneens bepaald dat het bevoegd gezag van de school bij de aanvraag het UWV machtigt om de subsidie rechtstreeks aan de stagejobcoach uit te betalen.

Derde lid

De indieningstermijn van 15 mei tot en met 15 juni is gerelateerd aan de periode van het einde van het voorlaatste schooljaar. In deze periode is duidelijk of een leerling in het laatste jaar stage kan gaan lopen en kan hiervoor subsidie worden aangevraagd.

Vierde lid

Om een evenwichtige spreiding van het subsidiebudget over scholen te waarborgen, is bepaald dat een school per schooljaar voor maximaal twintig leerlingen in het laatste schooljaar subsidie kan aanvragen.

Vijfde lid

Aangezien de aanvraag ten behoeve van de leerling wordt ingediend, dient deze de aanvraag mede te ondertekenen. Uiteraard dient de aanvraag ook door het bevoegd gezag van de school, zijnde de formele aanvrager, te worden ondertekend.

Artikel 5 Subsidieplafond

Eerste lid

Er is een maximum budget beschikbaar van € 4 miljoen per schooljaar. In de regeling is daarom een subsidieplafond opgenomen, zodat de subsidies inclusief de uitvoeringskosten het maximum van € 4 miljoen niet overschrijden. Het maximumbudget voor subsidiëring van € 4 miljoen per schooljaar wordt gelijk verdeeld over Pro- en Vso-scholen. Dit bedrag is beschikbaar voor zowel het schooljaar 2009–2010 als 2010–2011.

Tweede lid

Het beschikbare bedrag wordt verdeeld in volgorde van binnenkomst van de subsidieaanvragen. Dit betekent dat het beginsel ‘wie het eerst komt, het eerst maalt’ wordt gehanteerd.

Derde lid

De lotingsregel van het derde lid is een noodzakelijk sluitstuk van de verdelingsregel van het tweede lid, met als doel te voorkomen dat het subsidieplafond wordt overschreden. Het UWV kan deze loting verrichten als uitvoerder van deze regeling.

Vierde lid

Volgens het eerste lid wordt het budget in twee gelijke delen verdeeld over Pro- en Vso-scholen. Het is denkbaar dat het ene deel geheel wordt uitgeput en dat het andere deel niet wordt uitgeput. De bepaling van het vierde lid zorgt er in dit geval voor dat het budget dat in het ene deel over is, kan worden overgeheveld naar het andere deel.

Artikel 6 Verlening en vaststelling van subsidie

Eerste lid

De beslistermijn van acht weken na de ontvangst van de aanvraag is een redelijke termijn overeenkomstig artikel 4:13 van de Algemene wet bestuursrecht (Awb). Indien het UWV niet binnen deze termijn kan beslissen, kan deze termijn overeenkomstig de Awb worden verlengd.

Tweede lid

De subsidie per leerling kan maximaal € 6.200,– bedragen. Dit bedrag is gerelateerd aan het standaarduurtarief van de jobcoach zoals neergelegd in de Beleidsregels UWV normbedragen voorzieningen 2008 (voor 2008: € 76,20 excl. BTW per uur). Bij de subsidieverlening wordt subsidie toegekend op basis van het dan geldende uurtarief.

Indien de stage van de leerling iets langer dan het schooljaar duurt, kan het subsidiebedrag ook in deze verlengde periode worden benut totdat het maximum van € 6.200,– is bereikt.

Derde lid

Er wordt slechts subsidie verleend indien de ondersteuning wordt verleend door een door het UWV erkende jobcoach.

Vierde lid

Indien de subsidie wordt verleend, betaalt het UWV de kosten van de inzet van de stagejobcoach tot maximaal het verleende subsidiebedrag. Zie ook de toelichting op het tweede lid.

Vijfde lid

De stagejobcoach krijgt de kosten voor zijn begeleidingsuren achteraf betaald op basis van zijn urendeclaratie. Hierbij dient gebruik te worden gemaakt van het declaratieformulier van het UWV. Dit declaratieformulier is vergelijkbaar met het declaratieformulier jobcoach. De medeondertekening van de school dient ter informatie van de school en ter controle van de juistheid van de declaratie.

Zesde lid

De termijn van acht weken is overeenkomstig de Awb.

Artikel 7 Uitvoering en verslaglegging

Eerste lid

Het UWV hanteert voor de inzet van jobcoaches bij werkenden het Protocol jobcoach. Voor de stagejobcoach kan hetzelfde protocol worden toegepast. Indien het Protocol afwijkt van de bepalingen in deze regeling, dan gelden de bepalingen van deze regeling in plaats van het Protocol.

Tweede lid

In artikel 49 van de Wet SUWI is ondermeer bepaald dat het UWV een jaarverslag, jaarrekening en kwartaalverslagen maakt en deze aan de Minister aanbiedt. Aangezien het van belang is om de resultaten tijdig te monitoren en te evalueren, is deze bepaling opgenomen.

Artikel 8 Financiering en administratie

Deze bepaling verwijst naar de Regeling Wfsv. In hoofdstuk 5, afdeling 3, paragraaf 3, van de Regeling Wfsv zijn regels gegeven over de afdracht aan (het Toeslagenfonds en) het Arbeidsongeschiktheidsfonds jonggehandicapten. Deze regels zijn ‘van overeenkomstige toepassing’ verklaard. Dit betekent dat op deze regeling de regels van het Arbeidsongeschiktheidsfonds jonggehandicapten en de Wet arbeidsongeschiktheidsvoorziening jonggehandicapten van overeenkomstige toepassing zijn en dat bij de toepassing van de Regeling Wfsv in plaats van ‘uitkering’ subsidiebedragen moet worden gelezen.

Artikel 9 Evaluatiebepaling

Het doel van de subsidieregeling is om te onderzoeken of de inzet van de stagejobcoach de structurele arbeidsparticipatie van jongeren met structurele functionele beperkingen bevordert. Om dit te kunnen laten onderzoeken zullen het UWV en de betrokken scholen informatie moeten leveren die nodig is voor de evaluatie van deze regeling. Het betreft onder meer informatie over het aantal leerlingen die stagejobcoaches krijgen (per school), het aantal ingezette stagejobcoaches, de maximum bedragen per leerling, de maximum bedragen per school en de uitstroomcijfers van de leerlingen.

Artikel 10 Inwerkingtreding

Gelet op het tijdelijke karakter van deze regeling is ook een bepaling over het vervallen daarvan opgenomen.

Artikel 11 Citeertitel

Citeertitel van deze regeling is: Tijdelijke subsidieregeling stagejobcoach.

De Minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid,

J.P.H. Donner.

Naar boven