Regeling tot wijziging van de Uitvoeringsregeling en beleidsregel BDU verkeer en vervoer in verband met de uitkering voor 2009

12 december 2008

Nr. CEND/HDJZ-2008/1668 sector S&W

Hoofddirectie Juridische Zaken

De Minister van Verkeer en Waterstaat,

Gelet op artikel 4, derde lid, van het Besluit BDU verkeer en vervoer;

Besluit:

ARTIKEL I

De Uitvoeringsregeling en beleidsregel BDU verkeer en vervoer1 wordt als volgt gewijzigd:

A

Artikel 3 komt te luiden:

Artikel 3

Het absolute aandeel, bedoeld in artikel 5, tweede lid, van de wet, bedraagt voor de uitkeringjaren 2009 tot en met 2011 het bij die ontvanger genoemde bedrag in de onderstaande tabel:

Uitkeringsontvanger

Bedrag 2009 (× 1000 euro)

Bedrag 2010 (× 1000 euro)

Bedrag 2011 (× 1000 euro)

Bestuur Regio Utrecht

11.973

8.894

4.672

Stadsgewest Haaglanden

26.466

29.091

6.096

Stadsregio Arnhem-Nijmegen

8.224

9.998

990

Stadsregio Amsterdam

24.265

10.693

6.093

Samenwerkingsverband

Regio Eindhoven

7.217

4.646

4.385

Stadsregio Rotterdam

36.252

13.986

2.826

Regio Twente

5.920

4.184

1.566

Provincie Drenthe

7.247

4.016

2.057

Provincie Flevoland

785

477

0

Provincie Friesland

2.102

1.656

0

Provincie Gelderland

5.738

2.659

801

Provincie Groningen

3.519

2.850

183

Provincie Limburg

5.722

5.095

0

Provincie Noord-Brabant

4.926

4.763

1.275

Provincie Noord-Holland

5.187

4.743

1.999

Provincie Overijssel

7.334

7.276

4.818

Provincie Utrecht

2.343

8.319

0

Provincie Zeeland

1.287

725

29

Provincie Zuid-Holland

9.446

13.156

2.861

B

In artikel 4 wordt ‘en artikel 3, derde lid’ vervangen door: en artikel 3, tweede lid.

C

In artikel 5 wordt ‘voor het betreffende jaar uitkeringsjaar’ vervangen door: voor het betreffende uitkeringsjaar.

ARTIKEL II

Deze regeling treedt in werking met ingang van de tweede dag na de dagtekening van de Staatscourant waarin zij wordt geplaatst.

Deze regeling zal met de toelichting in de Staatscourant worden geplaatst.

De Minister van Verkeer en Waterstaat,

C.M.P.S. Eurlings.

TOELICHTING

Algemeen

Deze regeling wijzigt de Uitvoeringsregeling en beleidsregel BDU verkeer en vervoer. De wijzigingen bestaan uit de wijziging van de absolute aandelen bedoeld in artikel 5, tweede lid, van de Wet BDU verkeer en vervoer, van de uitkeringsontvangers voor de jaren 2009 tot en met 2011. Er is van de gelegenheid gebruik gemaakt om een foutieve verwijziging te herstellen en een redactionele oneffenheid weg te nemen.

De verandering van de absolute aandelen van de brede doeluitkering ten behoeve van de voorbereiding en uitvoering van het provinciaal en regionaal verkeer- en vervoerbeleid (hierna: de brede doeluitkering) is in de eerste plaats het gevolg van het feit dat de bedragen, op het prijspeil van 2007, op het prijspeil 2008 zijn gebracht. Het betreft hier een indexatie van 1,7959%.

De verandering van de absolute aandelen is in de tweede plaats van de toevoeging aan de middelen van de brede doeluitkering in verband met:

  • a. het Actieprogramma Regionaal Openbaar Vervoer;

  • b. eenmalige impuls ter structurele verbetering van het klimaat in het streekvervoer, en

  • c. de mobiliteitsprojecten in het kader van Anders Betalen voor Mobiliteit.

Ad a

Het actieprogramma betreft investeringen van het Rijk en van decentrale overheden in het regionale openbaar vervoer. Er wordt voor een nadere toelichting verwezen naar de brief van Staatssecretaris van Verkeer en Waterstaat van 4 november 2008 aan de Voorzitter van Tweede Kamer der Staten-Generaal. (Kamerstukken II 2008/09, 23 645, nr. 262.)

Ad b

De eenmalige impuls heeft tot doel om de vervoerconcessies ten behoeve van het regionaal busvervoer waar nodig aan te passen. Er wordt voor een nadere toelichting verwezen naar de brief van de Staatssecretaris van Verkeer en Waterstaat van 18 juni 2008 aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal. (Kamerstukken II 2008/09, 23 645, nr. 219.)

Ad c

De mobiliteitsprojecten worden uitgevoerd met doel nog voor de introductie van de kilometerprijs voor personenauto’s (2012) de techniek te testen en gedrags- en bereikbaarheidseffecten te realiseren. Er wordt voor een nadere toelichting verwezen naar mijn brief van   juli 2008 aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal. (Kamerstukken II 2007/08, 31 305, nr. 53.)

Het alsnog formaliseren van afspraken in het kader van het Actieprogramma Regionaal Openbaar Vervoer of nieuwe afspraken voor de mobiliteitsprojecten in het kader van Anders Betalen voor Mobiliteit zullen leiden tot aanpassing van de bedragen voor de jaren 2010 en 2011 in de Uitvoeringsregeling en beleidsregel BDU verkeer en vervoer. De tabel is gebaseerd op de huidige stand van zaken met betrekking tot de formalisatie van afspraken. Dit betekent dat de wijzigingen worden verwerkt bij de BDU beschikking 2010 respectievelijk 2011.

Administratieve lasten

De onderhavige wijzigingsregeling heeft geen gevolgen voor de administratieve lasten voor de burger en het bedrijfsleven en is derhalve niet ter advisering aan het Adviescollege Toetsing Administratieve Lasten voorgelegd.

Artikelsgewijs

Onderdeel A

De nieuwe tabel in artikel 3 bevat de gewijzigde absolute aandelen voor de negentien uitkeringsontvangers voor de uitkeringsjaren 2009 tot en met 2011.

Onderdeel B

Het betreft hier het herstel van een foutieve verwijzing.

Onderdeel C

Het betreft hier het wegnemen van een redactionele oneffenheid.

De Minister van Verkeer en Waterstaat,

C.M.P.S. Eurlings.


XNoot
1

Stcrt. 2005, 147; laatstelijk gewijzigd bij ministeriële regeling van 13 december 2007 (Stcrt. 246).

Naar boven