Regeling van de Minister van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer van 8 december 2008, nr. K&L2008120729, houdende wijziging van de Subsidieregeling emissieverminderende voorzieningen voor voertuigen, de Subsidieregeling motorrijtuigen met een emissiearme dieselmotor en de Subsidieregeling dieselmotoren voor binnenvaartschepen.

De Minister van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer,

Gelet op artikel 15.13, eerste tot en met derde lid, van de Wet milieubeheer;

Besluit:

ARTIKEL I

De Subsidieregeling emissieverminderende voorzieningen voor voertuigen1 wordt als volgt gewijzigd:

A

Aan artikel 1.1 wordt onder vervanging van de punt aan het slot van onderdeel r door een puntkomma een onderdeel toegevoegd, luidende:

  • s. motorvermogen: het motorvermogen zoals dat is aangegeven op het kentekenbewijs, bedoeld in artikel 36 van de Wegenverkeerswet 1994.

B

In de artikelen 2.5, 2.11 en 2.20 wordt ‘31 december 2008’ vervangen door: 31 december 2009.

C

In artikel 2.10, tweede lid, vervalt, onder vervanging van de puntkomma aan het slot van onderdeel b door een punt, onderdeel c.

D

Artikel 2.10a vervalt.

E

Artikel 2.12, eerste lid, komt te luiden:

  • 1. Subsidie kan worden verstrekt aan de eerste kentekenhouder van een ongebruikte vrachtauto of bus die beschikt over een motor die voldoet aan de EEV-norm.

F

Artikel 2.14, eerste lid, komt te luiden:

  • 1. Het subsidiebedrag bedraagt € 1.000,–.

G

Artikel 2.15 komt te luiden:

Artikel 2.15

Het subsidieplafond voor het subsidiëren van motoren als bedoeld in artikel 2.12 bedraagt voor het kalenderjaar 2009: € 3.000.000,–.

ARTIKEL II

De Subsidieregeling dieselmotoren voor binnenvaartschepen2 wordt als volgt gewijzigd:

A

In artikel 6, eerste en tweede lid, wordt ‘het kalenderjaar 2008’ vervangen door: het kalenderjaar 2009.

B

In artikel 8, tweede lid, wordt ‘15 oktober 2008’ vervangen door: 15 oktober 2009.

ARTIKEL III

Artikel 8 van de Subsidieregeling motorrijtuigen met een emissiearme dieselmotor3 komt te luiden:

Artikel 8

Het subsidieplafond voor het subsidiëren van voertuigen als bedoeld in artikel 3, eerste en tweede lid, bedraagt voor het kalenderjaar 2009: € 6.000.000,–.

ARTIKEL IV

  • 1. Deze regeling treedt in werking met ingang van 1 januari 2009.

  • 2. In afwijking van het eerste lid treedt artikel I, onderdelen E en F, in werking met ingang van 1 oktober 2009.

Deze regeling zal met de toelichting in de Staatscourant worden geplaatst.

Den Haag, 8 december 2008

De Minister van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer,

J.M. Cramer.

TOELICHTING

Met de onderhavige regeling is voor de Subsidieregeling emissieverminderende voorzieningen voor voertuigen, de Subsidieregeling dieselmotoren voor binnenvaartschepen en de Subsidieregeling motorrijtuigen met een emissiearme dieselmotor de hoogte van het beschikbare budget voor het jaar 2009 vastgesteld.

Daarnaast zijn met de onderhavige regeling in de Subsidieregeling emissieverminderende voorzieningen voor voertuigen en de Subsidieregeling motorrijtuigen met een emissiearme dieselmotor nog enkele andere wijzigingen aangebracht.

Subsidieregeling emissieverminderende voorzieningen voor voertuigen

Voor het jaar 2009 is een budget beschikbaar van € 9 miljoen. Eenderde van dit bedrag wordt thans in dit subsidieprogramma opgenomen; bij voldoende belangstelling zal aanvullend budget worden gepubliceerd.

Met de onderhavige regeling is in artikel 1.1 een definitie van motorvermogen opgenomen. Op grond van die definitie wordt onder motorvermogen verstaan het motorvermogen zoals dat is aangegeven op het kentekenbewijs. In de praktijk kan het exacte motorvermogen van motoren, waarvoor één typegoedkeuring is afgegeven, onderling enigszins verschillen. Om onduidelijkheden te voorkomen, is door de definitie van motorvermogen de vermelding van het motorvermogen op het kentekenbewijs bepalend.

Omdat op 1 oktober 2009 de Euro V-eisen wettelijk verplicht worden, kan vanaf dat moment voor vrachtwagens en bussen die aan deze eisen voldoen geen subsidie meer worden verleend. Het verschil in subsidiebedrag tussen Euro V-voertuigen en EEV-voertuigen bedroeg, vanwege de meerkosten van voorzieningen aan EEV-voertuigen ten opzichte van Euro V-voertuigen, € 1.000,–. Op 1 oktober 2009 wordt het subsidiebedrag voor EEV-voertuigen daarom verlaagd tot € 1.000,–. Hierbij wordt niet langer onderscheid gemaakt naar het vermogen van het voertuig.

In 2008 is het aantal zware vrachtwagens (vermogen 225 kW of meer) waarvoor subsidie kon worden verleend voor de inbouw van een retrofit roetfilter gemaximeerd. Aangezien het maximum reeds in de loop van 2008 werd bereikt, is de mogelijkheid om voor deze voertuigen subsidie aan te vragen, met de onderhavige wijziging uit het subsidieprogramma gehaald.

Ten slotte zij vermeld dat de subsidieprogramma's op grond waarvan retrofit roetfilters op personenauto's, bestelwagens, vrachtwagens, bussen en mobiele werktuigen worden gesubsidieerd, op korte termijn worden geëvalueerd voor wat betreft de werking en de effectiviteit. Deze evaluatie kan in de loop van 2009 aanleiding geven tot aanpassing van deze subsidieprogramma's.

Subsidieregeling motorrijtuigen met emissiearme dieselmotor

Voor het jaar 2009 is een budget beschikbaar van € 18 miljoen. Eenderde van dit bedrag wordt thans in deze subsidieregeling opgenomen; bij voldoende belangstelling zal aanvullend budget worden gepubliceerd.

De Minister van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer,

J.M. Cramer.


XNoot
1

Stcrt. 2006, 124; laatstelijk gewijzigd bij ministeriële regeling van 26 augustus 2008 (Stcrt. 171).

XNoot
2

Stcrt. 2005, 219; laatstelijk gewijzigd bij ministeriële regeling van 5 maart 2008 (Stcrt. 58).

XNoot
3

Stcrt. 2006, 62; laatstelijk gewijzigd bij ministeriële regeling van 26 augustus 2008 (Stcrt. 171).

Naar boven