De Minister van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit,
Gelet op artikel 13 quinquies van richtlijn 2000/29/EG van de Raad van 8 mei 2000 betreffende de beschermende maatregelen
tegen het binnenbrengen en de verspreiding in de Gemeenschap van voor planten en voor plantaardige producten schadelijke organismen
(PbEG L 169), richtlijn 2008/61/EG van de Commissie van 17 juni 2008 tot vaststelling van de voorwaarden waaronder bepaalde
in bijlage I tot en met V bij Richtlijn 2000/29/EG van de Raad vermelde schadelijke organismen, planten, plantaardige producten
en andere materialen voor proefneming of wetenschappelijke doeleinden en voor selectiewerkzaamheden in de Gemeenschap of in
bepaalde beschermde gebieden daarvan mogen worden binnengebracht of naar een andere plaats overgebracht (PbEU L 158) en artikel
6a van de Plantenziektenwet (Stb. 1951, 96);
Besluit:
ARTIKEL I
De Regeling tarieven Plantenziektenkundige Dienst en de keuringsdiensten1 wordt als volgt gewijzigd:
A
1. Artikel 1, onderdeel e, komt te luiden als volgt:
e. richtlijn 2008/61/EG: richtlijn 2008/61/EG van de Commissie van 17 juni 2008 tot vaststelling van de voorwaarden waaronder
bepaalde in bijlagen I tot en met V bij Richtlijn 2000/29/EG van de Raad vermelde schadelijke organismen, planten, plantaardige
producten en andere materialen voor proefnemingen of wetenschappelijke doeleinden en voor selectiewerkzaamheden in de Gemeenschap
of in bepaalde beschermde gebieden daarvan mogen worden binnengebracht of naar een andere plaats overgebracht (PbEU L 158).
2. In artikel 7 wordt ‘richtlijn 95/44/EG’ telkens vervangen door: richtlijn 2008/61/EG.
B
Artikel 2 wordt als volgt gewijzigd:
1. In onderdeel a wordt ‘€ 46,38’ vervangen door: € 47,89, en wordt ‘€ 1,79’ vervangen door: € 1,85.
2. In onderdeel b wordt ‘€ 69,20’ vervangen door: € 71,45, wordt ‘€ 493,06’ vervangen door: 509,08, en wordt ‘€ 2,74’ vervangen
door: € 2,83.
C
Artikel 3 wordt als volgt gewijzigd:
1. In onderdeel a wordt ‘€ 150,82’ vervangen door: € 155,72.
2. In onderdeel b wordt ‘€ 551,05’ vervangen door: € 568,96.
D
In artikel 4 wordt ‘€ 144,70’ vervangen door: € 145,74.
E
In artikel 5 wordt ‘€ 4,80’ vervangen door: € 5,55.
F
In artikel 6 wordt ‘€ 144,55’ vervangen door € 158,43, en wordt ‘€ 127,69’ vervangen door: € 139,95.
G
Artikel 7 wordt als volgt gewijzigd:
1. In het eerste lid wordt ‘€ 854,01’ vervangen door: € 896,71.
2. In het tweede lid wordt ‘€ 512,40’ vervangen door: € 538,02.
3. In het derde lid wordt ‘€ 155,00’ vervangen door: € 156,12.
4. In het vierde lid wordt ‘€ 776,80’ vervangen door: € 815,64.
5. In het vijfde lid wordt ‘€ 64,45’ vervangen door: € 67,67.
6. In het zesde lid wordt ‘€ 64,45’ vervangen door: € 67,67, en wordt ‘€ 32,23’ vervangen door: € 33,84.
H
Artikel 9 wordt als volgt gewijzigd:
1. In onderdeel a wordt ‘€ 45,45’ vervangen door: € 46,75, en wordt ‘€ 1,42’ vervangen door: € 1,46.
2. In onderdeel b wordt ‘€ 68,17’ vervangen door: € 70,13, en wordt ‘€ 2,13’ vervangen door: € 2,19.
3. In onderdeel c wordt ‘€ 90,90’ vervangen door: € 93,50, en wordt ‘€ 2,82’ vervangen door: € 2,92.
4. In onderdeel d wordt ‘€ 8,45’ vervangen door: € 8,75.
5. In onderdeel ewordt ‘€ 5,65’ vervangen door: € 5,85.
I
Artikel 10 wordt als volgt gewijzigd:
1. In onderdeel a wordt ‘€ 8,45’ vervangen door: € 8,75.
2. In het eerste lid wordt de tabel in onderdeel b vervangen door de volgende tabel:
Inspectiepercentage | Tarief per 1000 stelen | Minimumtarief per partij | Maximumtarief per partij |
---|
1% | € 0,03 | € 0,30 | € 3,00 |
3% | € 0,07 | € 0,70 | € 7,00 |
5% | € 0,12 | € 1,20 | € 12,00 |
10% | € 0,23 | € 2,30 | € 23,00 |
15% | € 0,35 | € 3,50 | € 35,00 |
25% | € 0,58 | € 5,80 | € 58,00 |
35% | € 0,81 | € 8,10 | € 81,00 |
50% | € 1,16 | € 11,60 | € 116,00 |
3. Het derde lid vervalt.
J
Artikel 11 wordt als volgt gewijzigd:
1. In onderdeel a wordt ‘€ 8,45’ vervangen door: € 8,75.
2. In het eerste lid wordt de tabel in onderdeel b vervangen door de volgende tabel:
Inspectiepercentage | Tarief per 1000 stelen | Minimumtarief per partij | Maximumtarief per partij |
---|
1% | € 0,05 | € 0,50 | € 5,00 |
3% | € 0,11 | € 1,10 | € 11,00 |
5% | € 0,18 | € 1,80 | € 18,00 |
10% | € 0,35 | € 3,50 | € 35,00 |
15% | € 0,51 | € 5,10 | € 51,00 |
25% | € 0,87 | € 8,70 | € 87,00 |
35% | € 1,21 | € 12,10 | € 121,00 |
50% | € 1,74 | € 17,40 | € 174,00 |
3. In het eerste lid wordt de tabel in onderdeel c vervangen door de volgende tabel:
Inspectiepercentage | Tarief per 1000 stelen | Minimumtarief per partij | Maximumtarief per partij |
---|
1% | € 0,06 | € 0,60 | € 6,00 |
3% | € 0,14 | € 1,40 | € 14,00 |
5% | € 0,24 | € 2,40 | € 24,00 |
10% | € 0,46 | € 4,60 | € 46,00 |
15% | € 0,70 | € 7,00 | € 70,00 |
25% | € 1,16 | € 11,60 | € 116,00 |
35% | € 1,62 | € 16,20 | € 162,00 |
50% | € 2,32 | € 23,20 | € 232,00 |
4. Het derde lid vervalt.
K
Artikel 12 wordt als volgt gewijzigd:
1. In onderdeel a wordt ‘€ 8,45’ vervangen door: € 8,75.
2. In het eerste lid wordt de tabel in onderdeel b vervangen door de volgende tabel:
Inspectiepercentage | Tarief per ton | Minimumtarief per partij |
---|
3% | € 0,03 | € 0,75 |
5% | € 0,05 | € 1,25 |
7% | € 0,07 | € 1,75 |
10% | € 0,11 | € 2,75 |
15% | € 0,16 | € 4,00 |
25% | € 0,27 | € 6,75 |
35% | € 0,37 | € 9,25 |
50% | € 0,53 | € 13,25 |
75% | € 0,80 | € 20,00 |
L
Artikel 13 wordt als volgt gewijzigd:
1. In onderdeel a wordt ‘€ 8,45’ vervangen door: € 8,75.
2. In het eerste lid wordt de tabel in onderdeel b vervangen door de volgende tabel:
Inspectiepercentage | Tarief per ton | Minimumtarief per partij |
---|
3% | € 0,05 | € 1,25 |
5% | € 0,08 | € 2,00 |
7% | € 0,11 | € 2,75 |
10% | € 0,15 | € 3,75 |
15% | € 0,24 | € 6,00 |
25% | € 0,40 | € 10,00 |
35% | € 0,55 | € 13,75 |
50% | € 0,79 | € 19,75 |
75% | € 1,20 | € 30,00 |
3. In het eerste lid wordt de tabel in onderdeel c vervangen door de volgende tabel:
Inspectiepercentage | Tarief per ton | Minimumtarief per partij |
---|
3% | € 0,06 | € 1,50 |
5% | € 0,10 | € 2,50 |
7% | € 0,14 | € 3,50 |
10% | € 0,22 | € 5,50 |
15% | € 0,32 | € 8,00 |
25% | € 0,54 | € 13,50 |
35% | € 0,74 | € 18,50 |
50% | € 1,06 | € 26,50 |
75% | € 1,60 | € 40,00 |
M
In artikel 14 wordt ‘€ 25,15’ vervangen door: € 25,85.
N
In artikel 15 wordt ‘€ 8,45’ vervangen door: € 8,75.
O
In artikel 16 wordt ‘€ 130,65’ vervangen door: € 134,35.
P
In artikel 17 wordt ‘€ 42,60’ vervangen door: € 43,80.
Q
Artikel 18 wordt als volgt gewijzigd:
1. In het eerste lid wordt ‘€ 5,65’ vervangen door: € 5,85.
2. In het tweede lid wordt ‘€ 2,50’ vervangen door: € 2,55.
3. In het derde lid wordt ‘€ 46,85’ vervangen door: € 46,75.
R
Artikel 20 wordt als volgt gewijzigd:
1. In het eerste lid, onderdeel a wordt ‘€ 49,50’ vervangen door: € 51,00, en wordt ‘€ 1,34’ vervangen door: € 1,38.
2. In het eerste lid, onderdeel b wordt ‘€ 74,25’ vervangen door: € 76,50, en wordt ‘€ 2,01’ vervangen door: € 2,07.
3. In het eerste lid, onderdeel c wordt ‘€ 99,00’ vervangen door: € 122,60, en wordt ‘€ 2,68’ vervangen door: € 2,76.
4. In het eerste lid, onderdeel d wordt ‘€ 4,00’ vervangen door: € 4,10.
S
Artikel 23 wordt als volgt gewijzigd:
1. In onderdeel a wordt ‘€ 59,50’ vervangen door: € 61,30.
2. In onderdeel b wordt ‘€ 89,25’ vervangen door: € 91,95.
3. In onderdeel c wordt ‘€ 119,00’ vervangen door: € 122,60.
4. Onder vervanging van de punt aan het slot van onderdeel c door een puntkomma, wordt een onderdeel toegevoegd, luidende:
d. Voor het opmaken van een certificaat waarvan de gegevens niet via het elektronische systeem CLIENT Export worden aangeleverd,
wordt naast het basistarief bedoeld in artikel 20, een tarief van € 26,15 per certificaat in rekening gebracht.
T
In artikel 24 wordt ‘€ 8,70’ vervangen door: € 8,95.
U
Artikel 25 wordt als volgt gewijzigd:
1. In onderdeel a wordt ‘€ 133,90’ vervangen door: € 137,90.
2. In onderdeel b wordt ‘€ 267,80’ vervangen door: € 275,80.
V
In artikel 26 wordt ‘€ 105,60’ vervangen door: € 145,74.
W
In artikel 27 wordt ‘€ 1,34’ vervangen door: € 1,38, en wordt ‘€ 6,80’ vervangen door: € 7,00.
X
Artikel 29 wordt als volgt gewijzigd:
1. In het eerste lid, onderdeel a wordt ‘€ 49,45’ vervangen door: € 51,50, en wordt ‘€ 1,34’ vervangen door: € 1,40.
2. In het eerste lid, onderdeel b wordt ‘€ 74,20’ vervangen door: € 77,25, en wordt ‘€ 2,01’ vervangen door: € 2,10.
3. In het eerste lid, onderdeel a wordt ‘€ 99,00’ vervangen door: € 103,00, en wordt ‘€ 2,70’ vervangen door: € 2,80.
Y
Artikel 32 wordt als volgt gewijzigd:
1. In de aanhef wordt ‘CLIENT’ vervangen door: CLIENT Import.
2. In onderdeel a wordt ‘€ 59,75’ vervangen door: € 62,15.
3. In onderdeel b wordt ‘€ 89,60’ vervangen door: € 93,25.
4. In onderdeel c wordt ‘€ 119,50’ vervangen door: € 124,30.
5. Onder vervanging van de punt aan het slot van onderdeel c door een puntkomma, wordt een onderdeel toegevoegd, luidende:
d. Voor het opmaken van een certificaat waarvan de gegevens niet via het elektronische systeem CLIENT Export worden aangeleverd,
wordt naast het basistarief bedoeld in artikel 29, een tarief van € 26,15 per certificaat in rekening gebracht.
Z
In artikel 33 wordt ‘€ 8,70’ vervangen door: € 9,05.
AA
Artikel 34 wordt als volgt gewijzigd:
1. In onderdeel a wordt ‘€ 133,90’ vervangen door: € 139,30.
2. In onderdeel b wordt ‘€ 200,85’ vervangen door: € 208,95.
3. In onderdeel c wordt ‘€ 267,80’ vervangen door: € 278,60.
AB
Artikel 35 wordt als volgt gewijzigd:
1. In onderdeel a wordt ‘€ 194,65’ vervangen door: € 202,45.
2. In onderdeel b wordt ‘€ 142,15’ vervangen door: € 147,85.
3. In onderdeel c wordt ‘€ 107,15’ vervangen door: € 111,45.
AC
Artikel 36 wordt als volgt gewijzigd:
1. In het eerste lid wordt ‘€ 6,80’ vervangen door: € 8,40.
2. In het tweede lid wordt ‘€ 2,50’ vervangen door: € 2,60.
AD
De bijlage behorende bij de Regeling tarieven Plantenziektenkundige Dienst en de keuringsdiensten wordt vervangen door de
bijlage behorende bij deze regeling.
ARTIKEL II
Deze regeling treedt in werking met ingang van 1 januari 2009.
TOELICHTING
Onderhavige regeling wijzigt de Regeling tarieven Plantenziektenkundige Dienst en de keuringsdiensten (hierna: de regeling).
In deze regeling zijn de tarieven vastgelegd die door de Plantenziektenkundige Dienst (hierna: PD) en de keuringsdiensten
in rekening worden gebracht voor fytosanitaire keuringen alsmede voor een aantal andere werkzaamheden zoals het uitvoeren
van monsteranalyses en de behandeling van aanvragen met betrekking tot het verlenen van bepaalde vergunningen.
Op grond van de met de keuringsdiensten gesloten meerjarige overeenkomsten dienen de keuringsdiensten jaarlijks tariefvoorstellen
in en stel ik de tarieven van de keuringsdiensten vast nadat de tarieven zijn beoordeeld op kostendekkendheid en met inachtneming
van de Fytorichtlijn.
De keuringsdiensten hebben het bedrijfsleven betreffende de tarieven geïnformeerd en met hen afgestemd. De jaarlijks door
de PD voorgestelde tarieven heb ik op dezelfde wijze beoordeeld.
De inspectietarieven van de PD worden met 3,25% verhoogd. Dit cijfer is gebaseerd op de door het Centraal Planbureau verwachte
inflatie voor 2009.
De externe tarieven betreffende activiteiten volgende uit richtlijn 2008/61/EG bleken niet volledig kostendekkend. Voor genoemde
activiteiten wordt daarom een verhoging van 5% doorgevoerd. In 2009 zal de benodigde procedure op efficiency worden beoordeeld
en zal tevens de doorbelasting worden bekeken, met als doel een volledig kostendekkende regeling te hebben in 2010, welke
ook door de sector kan worden gedragen.
De overige verhogingen in PD-tarieven volgen de gestegen kostprijzen.
Het KCB houdt voor 2009 rekening met een inflatie van 2,8% voor de betreffende activiteiten. De tarieven van het KCB worden
dan ook met een zelfde percentage verhoogd.
BKD rekent voor 2009 met een inflatie van 3% voor de betreffende activiteiten. De tarieven van het BKD worden dan ook met
een zelfde percentage verhoogd.
Naktuinbouw heeft, rekening houdend met de voor het jaar 2009 verwachte kostenstijgingen, de tarieven opnieuw berekend. De
door Naktuinbouw voorgestelde tarieven worden overgenomen.
Voor de BKD en Naktuinbouw wordt met de artikelen S en Y tevens een nieuw tarief geïntroduceerd. Het betreft hier de kostprijs
van het handmatig invoeren van gegevens door betreffende keuringsdiensten, die in een reguliere situatie door andere systemen
zouden worden gegenereerd. Deze extra invoerhandelingen brengen kosten met zich mee. Met dit nieuwe tarief worden deze meerkosten
in rekening gebracht.
Naast deze wijzigingen wordt in onderhavige wijzigingsregeling een verwijzing naar een Europese richtlijn vervangen, omdat
de eerdere richtlijn waar naar werd verwezen ondertussen door een nieuwe is vervangen. Daarnaast zijn, als gevolg van de besluitvorming
van de Commissie van de Europese Gemeenschappen, een aantal nieuwe inspectiefrequenties voor producten waarop de zogenaamde
reduced checks van toepassing zijn gewijzigd en zijn nieuwe percentages vastgesteld. Daartoe wordt de Bijlage bij de regeling,
waarin de door de Commissie per productherkomst combinatie vastgestelde minimuminspectiefrequenties zijn opgenomen, gewijzigd.
Administratieve lasten
De tarieven worden niet aangemerkt als kosten die voortvloeien uit bij de wet- of regelgeving ingevoerde informatieverplichtingen;
met de onderhavige wijzigingsregeling worden derhalve geen administratieve lasten geïntroduceerd.
Vaste verandermomenten (VVM)
Deze regeling treedt op 1 januari in werking. Daarmee wordt afgeweken van de LNV-uitgangspunten van vaste verandermomenten
voor regelgeving die inhouden dat nieuwe regelingen slechts op 1 januari of 1 juli ingaan en minimaal drie maanden daaraan
voorafgaand publicatie van de nieuwe regels plaatsvindt. Dit beleid is neergelegd in de brief van de Minister van LNV van
28 april 2008 aan de Voorzitter van de Tweede Kamer (Kamerstukken II 2007/08, 29 515 en 31 201, nr. 243).
De reden voor deze afwijking is dat bij deze regeling voor een kalenderjaar tarieven worden vastgesteld die mede gebaseerd
zijn op de kosten die in het voorgaande jaar zijn gemaakt. Deze cijfers zijn pas tegen het eind van het jaar bekend. Publicatie
voor 1 oktober is derhalve niet mogelijk.
De Minister van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit,
G. Verburg.