Staatscourant van het Koninkrijk der Nederlanden
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
College voor Zorgverzekeringen | Staatscourant 2008, 2 pagina 28 | Besluiten van algemene strekking |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
College voor Zorgverzekeringen | Staatscourant 2008, 2 pagina 28 | Besluiten van algemene strekking |
Regeling inrichting en gebruik van een infrastructuur voor elektronische informatie-uitwisseling ter uitvoering van de Zorgverzekeringswet
Het College voor zorgverzekeringen,
Gelet op artikel 92 van de Zorgverzekeringswet;
Heeft in zijn vergadering van 17 december 2007 besloten de volgende regeling vast te stellen:
Een zorgverzekeraar maakt voor de in deze regeling aan te wijzen informatie-uitwisselingen met de volgende personen en instanties gebruik van de in deze regeling te omschrijven infrastructuur voor elektronische communicatie:
a. andere zorgverzekeraars;
b. het College voor zorgverzekeringen (CVZ);
c. de Belastingdienst (BD);
d. het Uitvoeringsinstituut werknemersverzekeringen (UWV);
e. de Sociale Verzekeringsbank (SVB);
f. het Inlichtingenbureau (IB);
g. het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS).
Het college wijst als infrastructuur aan hetgeen hierna wordt omschreven in artikel 3, eerste lid, artikel 4, en artikel 5.
1. De zorgverzekeraar draagt er zorg voor dat voor elke bij die zorgverzekeraar verzekerde persoon de volgende gegevens worden opgenomen in een centrale database, die wordt aangeduid als het Referentiebestand Verzekerden Zorgverzekeringswet (RBVZ):
a. het Burgerservicenummer van de verzekerde;
b. het UZOVI-nummer van de betreffende verzekeraar;
c. de begindatum van de verzekering;
d. de einddatum van de verzekering.
2. Voor de toepassing van deze regeling wordt, tenzij uitdrukkelijk anders bepaald, het college aangemerkt als zorgverzekeraar voor zover het betreft de in artikel 69 van de Zorgverzekeringswet bedoelde personen die zich bij het college hebben aangemeld, worden die personen gelijkgesteld met verzekerden, en worden met begindatum respectievelijk einddatum van de verzekering gelijkgesteld de begindatum respectievelijk einddatum van de inschrijving bij het college.
1. Een zorgverzekeraar levert de in artikel 3 genoemde gegevens op een gestandaardiseerde wijze, als omschreven in de functionele beschrijving en de berichtspecificaties voor het RBVZ, elektronisch aan voor verwerking in het RBVZ.
2. De zorgverzekeraar treft de voorzieningen die noodzakelijk zijn om te bewerkstelligen dat de in de eigen administratie verwerkte gegevens en de in het RBVZ opgenomen gegevens juist en actueel zijn en op elkaar aansluiten en blijven aansluiten.
1. De zorgverzekeraars dragen de inrichting en het beheer van het RBVZ op aan een rechtspersoon. Deze rechtspersoon is bevoegd de opgedragen taak, met inachtneming van de door de zorgverzekeraars gestelde voorwaarden en onverminderd de verantwoordelijkheid van die rechtspersoon, aan een andere rechtspersoon ter uitvoering te geven.
2. De in het eerste lid, eerste volzin, bedoelde rechtspersoon biedt tevens diensten en faciliteiten aan ten behoeve van het routeren en distribueren van informatie tussen de in artikel 1 bedoelde instanties. Deze routerings- en distributiefunctie wordt aangeduid als Sektoraal Aanspreekpunt Zorgverzekeringen (SA-Z). Het RBVZ wordt door het SA-Z gebruikt als verwijsinstrument bij de routering en distributie van elektronische berichten.
3. De door de in het eerste lid, eerste zin, bedoelde rechtspersoon te leveren diensten en faciliteiten omvatten mede het inrichten en beheren, in aanvulling op het RBVZ en in opdracht en onder verantwoordelijkheid van de zorgverzekeraars, van de volgende bestanden:
a. gemoedsbezwaarden;
b. militairen;
c. werknemers, al dan niet zijnde grensarbeiders, met een dienstbetrekking in Nederland en een woonadres buiten Nederland;
d. ondernemers die buiten Nederland wonen maar in Nederland bedrijf uitoefenen.
4. Een zorgverzekeraar stelt ten minste de volgende eisen aan de op grond van het eerste lid, eerste zin, aan te wijzen rechtspersoon:
a. de rechtspersoon voert geen taken uit in strijd met de geldende wet- en regelgeving;
b. de rechtspersoon heeft geen winstoogmerk;
c. de rechtspersoon neemt maatregelen ter waarborging van de veiligheid en betrouwbaarheid van het informatieverkeer en van de privacy;
d. de rechtspersoon treft maatregelen ter waarborging van de continuïteit van de dienstverlening;
e. de rechtspersoon legt over de uitvoering van haar taken ten minste jaarlijks verantwoording, inclusief een financiële verantwoording, af aan de zorgverzekeraars en aan het college;
f. een besluit tot opheffing van de rechtspersoon kan slechts worden genomen in overeenstemming met de zorgverzekeraar;
g. het gebruik van de infrastructuur voor andere dan de in artikel 6 genoemde informatie-uitwisselingen mag niet ten koste gaan van de in artikel 6 genoemde informatie-uitwisselingen.
5. De kosten voor de dienstverlening bedoeld in deze regeling worden gedragen door de zorgverzekeraars, naar rato van het aantal bij hen ingeschreven verzekerden. De rechtspersoon bedoeld in artikel 5, eerste lid, eerste volzin, stelt jaarlijks in overeenstemming met de zorgverzekeraars een begroting op die bepalend is voor de te betalen bijdrage per zorgverzekeraar.
1. Informatie-uitwisselingen als bedoeld in artikel 1 zijn:
1. Melding van begindatum en einddatum van inschrijvingen van verzekerden door zorgverzekeraars aan andere zorgverzekeraars ten behoeve van de oplegging van boetes op grond van artikel 96 Zvw.
2. Melding van begindatum en einddatum van inschrijvingen van verzekerden door zorgverzekeraars aan het CVZ ten behoeve van uitvoering van de risicoverevening.
3. Melding van begindatum en einddatum van inschrijvingen van verzekerden door zorgverzekeraars aan de Belastingdienst ten behoeve van uitvoering Wet op de zorgtoeslag.
4. Melding van begindatum en einddatum van inschrijvingen van verzekerden door zorgverzekeraars aan het CBS ten behoeve van monitoring aantal onverzekerden.
5. Melding van begindatum en einddatum van de status van gemoedsbezwaarde door de SVB aan zorgverzekeraars, het CVZ en de Belastingdienst ten behoeve van de toetsing verzekeringsplichtigheid, de uitvoering van artikel 70 van de Zorgverzekeringswet, en de uitvoering van de Wet op de zorgtoeslag.
6. Melding van begindatum en einddatum van de status van militair door het UWV aan zorgverzekeraars en de Belastingdienst ten behoeve van de toetsing op verzekeringsplichtigheid, en ten behoeve van de uitvoering van de Wet op de zorgtoeslag.
7. Melding van begindatum en einddatum van de status van grensarbeider door het UWV aan zorgverzekeraars ten behoeve van de toetsing op verzekeringsplichtigheid.
8. Melding van begindatum en einddatum van de status van in het buitenland wonende maar in Nederland bedrijf uitoefenende ondernemers door de Belastingdienst aan zorgverzekeraars ten behoeve van de toetsing op verzekeringsplichtigheid.
2. In een bijlage bij deze regeling worden de in het eerste lid omschreven informatie-uitwisselingen gespecificeerd.
Publicatie en in werkingtreding
Deze regeling zal met de toelichting en de bijlage worden gepubliceerd in de Staatscourant. Zij treedt in werking met ingang van de tweede dag na de dagtekening van de Staatscourant waarin zij wordt geplaatst.
Deze regeling wordt aangehaald als: Regeling elektronisch gegevensverkeer Zorgverzekeringswet
In onderstaande tabel wordt per bewerking vermeld:
– welke gegevens het betreft en hoe die gegevens worden bewerkt;
– op welke informatie-uitwisseling de bewerking betrekking heeft respectievelijk wat het doel van de bewerking is;
– wie verantwoordelijk is voor de bewerking;
– wat de wettelijke grondslag is.
Nr | Verwerking | Doel verwerking | Verantwoordelijk voor verwerking in de zin van de Wbp | Wettelijke grondslag |
---|---|---|---|---|
1 | Melding van verzekerden door zorgverzekeraars aan RBVZ. | – Instandhouding faciliteit sectoraal berichtenverkeer | Zorgverzekeraars | artt. 35, tweede lid, 86, derde lid, en 89, eerste lid, Zvw |
Gegevens: burgerservicenummer, ingangs-/einddatum zorgverzekering, Uzovi-code zorgverzekeraar | ||||
2 | Melding van verzekerden – vanuit RBVZ – aan CVZ. | – Uitvoering risico-verevening (vaststellen vereveningsbijdragen) | CVZ | artt. 35, tweede lid, 86, derde lid, en 89, eerste lid, Zvw |
Gegevens: als 1, behoudens burgerservicenummer (BSN moet worden gepseudonimiseerd) | NB: door pseudonimisering BSN is dit strikt genomen geen uitwisseling van persoonsgegevens en hoeft dus niet aan CBP te worden gemeld. | |||
3 | Melding van verzekerden – vanuit RBVZ – aan zorgverzekeraars (namens CVZ). Gegevens: als 1 | – Uitvoering risico-verevening (opsporen van dubbel verzekerden) – Melding dubbel verzekerden aan zorgverzekeraars | CVZ | art. 35, derde lid, Zvw, juncto art. 86, derde lid, en art. 89, eerste lid, Zvw |
4 | Melding – vanuit RBVZ – van de einddatum vorige verzekering aan zorgverzekeraars. Gegevens: als 1 | Boete-oplegging ivm niet of te laat verzekerd zijn van een verzekeringsplichtige | Zorgverzekeraars | art. 96, eerste en vijfde lid, juncto art. 86, derde lid, en art. 89, eerste lid, Zvw |
5 | Melding van contra-indicaties uit deelbestanden RBVZ aan zorgverzekeraars | Toets verzekeringsplicht/ acceptatieplicht (contra-indicaties, zoals status militair, gemoedsbe- | Zorgverzekeraars | Art. 3, eerste lid, juncto art. 2, eerste en tweede lid, juncto art. 86, derde lid, en art. 89, eerste lid, Zvw |
Gegevens: burgerservicenummer, melding samenloop met onverenigbare deelbestanden | zwaarde, verdragsgerechtigde) | |||
6 | Melding van verdragsgerechtigde personen door CVZ aan deelbestand RBVZ. | – Instandhouding faciliteit sectoraal berichtenverkeer | CVZ | art. 69, eerste, tweede en vierde lid, juncto art. 86, derde lid, en art. 89, eerste lid, Zvw |
Gegevens: burgerservicenummer, ingangs-/einddatum verdragsaanspraken, Uzovi-code CVZ | ||||
7 | Melding vanuit RBVZ (einddatum vorige inschrijving) en deelbestanden (contra-indicaties) aan CVZ | Boete-oplegging te late meldingen verdragsgerechtigdheid Toets recht inschrijving als verdragsgerechtigde | CVZ | art. 69, derde lid, juncto art. 86, derde lid, en art. 89, eerste lid, Zvw |
8 | Melding van gemoedsbezwaarden door SVB via deelbestand RBVZ aan CVZ, zorgverzekeraars en BD. | – Uitvoering spaarrrekening gemoedsbezwaarden (toets op niet verzekerd zijn) – Toets op contra-indicatie verzekeringsplicht door zorg- | CVZ Zorgverzekeraars BD | art. 70, juncto artt. 2, tweede lid, onderdeel b, 3, eerste lid, 86, derde lid, en 89, eerste lid, Zvw |
Gegevens: burgerservicenummer, ingangs-/einddatum status | verzekeraars – Uitvoering Wet op de zorgtoeslag (Wzt) | art. 2 Wzt | ||
9 | Melding van verzekerden en verdragsgerechtigden vanuit RBVZ namens zorgverzekeraars en CVZ aan BD | Uitvoering Wet op de zorgtoeslag (Wzt) | Zorgverzekeraars en CVZ | art. 2 Wzt |
Gegevens: burgerservicenummer, wel/geen inschrijving tijdens periode zorgtoeslag | ||||
10 | Melding van verzekerden en verdragsgerechtigden vanuit RBVZ namens zorgverzekeraars en CVZ aan CBS | Vaststelling aantal onverzekerden door CBS | CVZ en zorgverzekeraars | artt. 33-36 Wet CBS, art. 2 Besluit gegevensverwerving CBS |
Gegevens: burgerservicenummer, ingangs/einddatum verzekering, | ||||
11 | Melding – door zorgverzekeraars – van verzekerden met achterstand premiebetaling aan gemeenten/inlichtingenbureau | Sociale diensten in staat stellen premie in te houden op uitkering van uitkeringsgerechtigden met achterstand en rechtstreeks te betalen aan verzekeraar | Zorgverzekeraars | artt. 57 en 63 Wet werk en bijstand, art. 89, eerste lid, Zvw |
12 | Melding door UWV – via deelbestand RBVZ – aan zorgverzekeraars en belastingdienst van personen die status militair krijgen/verliezen | – Toetsing verzekeringsplicht/ acceptatieplicht/ inschrijving (zie ook 4) – Uitvoering Wet op de zorgtoeslag | Zorgverzekeraars Belastingdienst | Zorgverzekeraars: artt. 2, tweede lid, onderdeel a, 3, eerste lid, 86, derde lid, en 89, eerste lid, Zvw. |
Gegevens: burgerservicenummer, indicatie status militair, begin/ einddatum status | Belastingdienst: art. 2 Wzt, juncto art. 38 Awir en artt. 1a en 1b van het daarop steunende Uitvoeringsbesluit Awir | |||
13 | Melding van in het buitenland wonende, maar in NL werkende verzekeringsplichtige grensarbeiders en werknemers, door UWV uit polisadministratie, via deelbestand RBVZ, aan zorgverzekeraars | – Vaststelling verzekeringsplicht door zorgverzekeraars | Zorgverzekeraars | Zorgverzekeraars: artt. 2, tweede lid, onderdeel a, 3, eerste lid, 86, derde lid, en 89, eerste lid, Zvw. Verordening 1408/71 + bilaterale verdragen. |
Gegevens: burgerservicenummer, status grensarbeider, begin/ einddatum status | ||||
14 | Melding van in buitenland wonende, maar in NL bedrijf uitoefenende ondernemers, door belastingdienst, via deelbestand RBVZ, aan zorgverzekeraars | – Vaststelling verzekeringsplicht door zorgverzekeraars | Zorgverzekeraars | Zorgverzekeraars: artt. 2, tweede lid, onderdeel a, 3, eerste lid, 86, derde lid, en 89, eerste lid, Zvw, Verordening 1408/71 + bilaterale verdragen |
Gegevens: burgerservicenummer, status ondernemer, begin/ einddatum status |
Op grond van artikel 92 van de Zorgverzekeringswet zijn zorgverzekeraars verplicht om voor bepaalde, door het College voor zorgverzekeringen aan te wijzen informatie-uitwisselingen gebruik te maken van een elektronische infrastructuur.
Op grond van het tweede lid van artikel 92 kan het college hierover regels stellen. Met de onderhavige regeling geeft het college invulling aan deze bevoegdheid.
Het CVZ heeft over de invulling van deze bevoegdheid uitvoerig overlegd met Zorgverzekeraars Nederland (ZN) en het ministerie van VWS. Centraal in dit overleg stonden de inrichting van de infrastructuur en de bevoegdheids- en verantwoordelijkheidsverdeling met betrekking tot het zogenoemde Referentiebestand Verzekerden Zorgverzekeringswet (RBVZ) en het Sectoraal Aanspreekpunt.
Het raamwerk dat op basis van dit overleg tot stand is gekomen ziet er op hoofdlijnen als volgt uit. Het beheren van het Referentiebestand Verzekerden Zorgverzekeringswet en van een aantal bestanden over specifieke categoriën van personen, alsmede het routeren van berichtenverkeer zijn functies die namens de zorgverzekeraars en het CVZ (als uitvoerder van artikel 69 van de Zorgverzekeringswet) worden uitgevoerd door de Stichting Sectoraal Aanspreekpunt Zorgverzekeringen. De zorgverzekeraars en het CVZ zijn ten aanzien van het RBVZ de verantwoordelijken in de zin van de Wet bescherming persoonsgegevens; de Stichting SA-Z is bewerker in de zin van de Wbp. De Stichting heeft de mogelijkheid de feitelijke werkzaamheden uit te besteden aan een onderaannemer.
De uitwerking van dit raamwerk wordt vastgelegd in deze regeling en in overeenkomsten tussen de betrokken partijen. De regeling verplicht zorgverzekeraars tot deelname aan en instandhouding van de infrastructuur voor elektronische informatie-uitwisseling. De regeling heeft betrekking op die informatie-uitwisselingen waarvoor een wettelijke grondslag is aan te wijzen en die uitdrukkelijk in deze regeling worden genoemd. De regeling sluit niet uit dat de infrastructuur daarnaast wordt gebruikt voor andere informatie-uitwisselingen tussen zorgverzekeraars onderling of tussen zorgverzekeraars en derden indien en voor zover daarvoor een wettelijke grondslag bestaat.
Verder is de opzet zodanig dat de regeling een aantal basale verplichtingen en randvoorwaarden benoemt die in de door partijen te sluiten overeenkomsten moeten worden overgenomen of uitgewerkt.
Dit artikel bevat de verplichting voor zorgverzekeraars om voor specifieke informatie-uitwisselingen met specifieke wederpartijen gebruik te maken van de in de regeling omschreven infrastructuur voor elektronische communicatie.
Dit artikel bakent af wat wordt begrepen onder de term infrastructuur.
In het eerste lid wordt de grondslag gelegd voor het Referentiebestand Verzekerden Zorgverzekeringswet. Aan de zorgverzekeraars wordt de verplichting opgelegd om een aantal specifieke gegevens betreffende hun verzekerden beschikbaar te stellen voor registratie in het RBVZ. De betreffende gegevens worden opgesomd. Consequentie hiervan is dat wijziging van de gegevensset van het Referentiebestand alleen mogelijk is na wijziging van artikel 3, eerste lid.
Het tweede lid van artikel 3 regelt dat, tenzij uitdrukkelijk anders is bepaald, in het kader van deze regeling het College voor zorgverzekeringen gelijkgesteld wordt met de zorgverzekeraars, voor zover het betreft de taak van het college op grond van artikel 69 van de Zorgverzekeringswet (uitvoering van verdragsregelingen t.a.v. in het buitenland wonende personen). Het college verplicht zich er dus toe om gegevens ten aanzien van verdragsgerechtigden aan te leveren aan het RBVZ (en de daaruit voortvloeiende retourmeldingen te verwerken), en aldus de infrastructuur mee in stand te houden.
Waar artikel 3 vastlegt dat de zorgverzekeraars verplicht zijn om bepaalde gegevens beschikbaar te stellen legt artikel 4 hen daarenboven verplichtingen op met betrekking tot de wijze waarop zij moeten voldoen aan de in artikel 3 opgenomen verplichting. Elektronische, gestandaardiseerde communicatie tussen RBVZ en zorgverzekeraar is cruciaal voor de instandhouding van het RBVZ, en daarmee voor het gebruik van het RBVZ als informatiebron en routeringsinstrument voor berichtenstromen.
De exacte invulling van de terzake benodigde eisen en specificaties is een verantwoordelijkheid van de gebruikers.
In het eerste lid van dit artikel wordt aan de zorgverzekeraars de verplichting opgelegd om de inrichting en het beheer van het RBVZ in handen te leggen van een door hen aan te wijzen rechtspersoon. In de praktijk hebben de zorgverzekeraars voor dit doel de Stichting Sektoraal Aanspreekpunt Zorgverzekeringen in het leven geroepen.
De leden 2 en 3 geven weer welke diensten en faciliteiten de rechtspersoon dient te bieden. Lid 4 benoemt een aantal aspecten die in de contractuele relatie tussen de individuele zorgverzekeraars en de rechtspersoon moeten worden vastgelegd.
Het vijfde lid geeft weer hoe de dienstverlening van de rechtspersoon wordt gefinancierd.
Dit artikel somt in het eerste lid op welke informatie-uitwisselingen voor welke wettelijke doeleinden tussen welke partijen plaatsvinden. Het opnemen van een informatie-uitwisseling in dit artikel betekent dat het voor zorgverzekeraars, en, in voorkomend geval voor het CVZ, de verplichting bestaat om voor deze informatie-uitwisseling gebruik te maken van de in de regeling omschreven infrastructuur. Dat betekent dat zorgverzekeraars, en waar van toepassing het CVZ, verplicht zijn om zowel voor genoemde te ontvangen meldingen als voor genoemde te verstrekken meldingen gebruik te maken van de in de regeling omschreven infrastructuur.
Anders dan voor de zorgverzekeraars en het CVZ roept de regeling voor andere genoemde partijen geen verplichtingen in het leven. De bepalingen ten aanzien van meldingen door de SVB, de Belastingdienst en het UWV zijn slechts opgenomen om de verplichtingen voor de zorgverzekeraars en het CVZ te kunnen formuleren.
Het tweede lid verwijst naar een bijlage waarin specifiek is uitgewerkt welke feitelijke bewerkingen plaatsvinden ter uitvoering van de in het eerste lid omschreven informatie-uitwisselingen.
Voorzitter Raad van Bestuur,
P.C. Hermans
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/stcrt-2008-2-p28-SC83847.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.