Wijziging Organisatiebesluit BZK 2006

26 november 2007

Nr. 2007-0000501437

Staf/P&O

De Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties,

Gelet op artikel 2, eerste lid, van het Coördinatiebesluit inrichting organisatie en formatie rijksdienst;

Gelet op artikel 4.4 van het Organisatiebesluit BZK 2006;

Besluit:

Artikel I

Het Organisatiebesluit BZK 2006 wordt als volgt gewijzigd:

A

Artikel 2.1, eerste lid, komt te luiden:

1. De hoofdstructuur van het Ministerie bestaat uit de volgende dienstonderdelen:

a. de Algemene Leiding (ALGL);

b. de Staf (St);

c. het directoraat-generaal Bestuur (DGB);

d. het directoraat-generaal Veiligheid (DGV);

e. het directoraat-generaal Organisatie en Bedrijfsvoering Rijk (DGOBR);

f. de Algemene Inlichtingen- en Veiligheidsdienst (AIVD);

g. het Bureau Algemene Bestuursdienst (BABD);

h. de Inspectie Openbare Orde en Veiligheid (IOOV).

B

In artikel 2.2, tweede lid, vervalt de zin ‘De Gemeenschappelijke Diensten worden in de Bestuursraad vertegenwoordigd door de plaatsvervangend secretaris-generaal.’

C

In artikel 2.3, tweede lid, wordt in de eerste zin de zinsnede ‘de directeur Personeel en Organisatie van de Gemeenschappelijke Diensten’ vervangen door: de directeur Personeel en Organisatie van de Staf.

D

In artikel 2.3, tweede lid, vervalt de zin ‘De Gemeenschappelijke Diensten worden in het Centraal HRM-beraad vertegenwoordigd door de plaatsvervangend secretaris-generaal.’

E

In artikel 2.3, vijfde lid, wordt de zinsnede ‘de directie Personeel en Organisatie van de Gemeenschappelijke Diensten’ vervangen door: de directie Personeel en Organisatie van de Staf.

F

In artikel 2.4, tweede lid, wordt de zinsnede ‘de directeur Financieel-economische Zaken en de directeur Auditdienst van de Concernstaven’ vervangen door: de directeur Financieel-economische Zaken en de directeur Auditdienst van de Staf.

G

In artikel 2.4, vijfde lid, wordt de zinsnede ‘Het hoofd Bedrijfsvoering en Onderzoek van de directie Financiële Bedrijfsvoering van de Gemeenschappelijke Diensten’ vervangen door: Het hoofd Bedrijfsvoering, Ondersteuning en Advies van de directie Financiële Bedrijfsvoering van de Staf.

H

Artikel 2.5, tweede lid, komt te luiden:

2. Het Directeurenoverleg is samengesteld uit de directeuren van de directoraten-generaal, de directeuren Bureau Algemene Bestuursdienst en de plaatsvervangend secretaris-generaal.

I

In artikel 2.5, derde lid, wordt in de eerste en tweede zin de zinsnede ‘de dienstverlening door de Gemeenschappelijke Diensten’ vervangen door ‘de dienstverlening door de Staf’.

J

In artikel 2.5, vierde lid, wordt de zinsnede ‘de senior accountmanager van het bureau Strategie, Innovatie en Accountmanagement van de Gemeenschappelijke Diensten’ vervangen door ‘de strategisch adviseur van de afdeling Begrotingszaken en Kaderstelling van de directie Financieel-economische Zaken van de Staf’.

K

Paragraaf 3.2 komt te luiden:

Paragraaf 3.2

Staf

Artikel 3.2

1. De Staf staat beheersmatig onder leiding van de plaatsvervangend secretaris-generaal. Voor de inhoudelijke aansturing van de onderdelen van de Staf is het gestelde onder artikel 3.1, lid 1, en lid 3 sub f van toepassing.

2. De Staf heeft tot taak het ondersteunen van de Algemene Leiding bij het aansturen en het coördineren van het Ministerie en het ontwikkelen en realiseren van een vraaggestuurde integrale en efficiënte bedrijfsvoering van het Ministerie.

3. De Staf bestaat uit de volgende onderdelen:

a. het Bureau Secretaris-Generaal (BSG);

b. de directie Financieel-economische Zaken (FEZ);

c. de Auditdienst (AD);

d. de directie Constitutionele Zaken en Wetgeving (CZW);

e. de projectdirectie Nieuwbouw Justitie & BZK (PNJB);

f. het gemeenschappelijke secretariaat van de Raad voor het openbaar bestuur en de Raad voor de financiële verhoudingen (SRob/Rfv);

g. het secretariaat van de Kiesraad (SKR);

h. het Bureau Gemeenschappelijke Diensten (BGD);

i. het bureau Strategie, Innovatie en Accountmanagement (SIA);

j. de directie Personeel en Organisatie (P&O);

k. de directie Financiële Bedrijfsvoering (FB);

l. de directie Informatie en Communicatie Technologie (ICT);

m. de directie Communicatie en Informatie (C&I);

n. de directie Facilitaire Zaken (FAZ).

Artikel 3.3

1. Het Bureau Secretaris-Generaal staat onder leiding van een hoofd.

2. Het bureau heeft de volgende taken:

a. het beheers- en beleidsmatig ondersteunen en adviseren van de bewindspersonen, de secretaris-generaal en de plaatsvervangend secretaris-generaal;

b. het voeren van het secretariaat van ministeriebrede overleggen;

c. het coördineren van aangelegenheden met betrekking tot het parlement of de ministerraad;

d. het ondersteunen van de secretaris-generaal in diens taken en verantwoordelijkheden met betrekking tot de beveiliging van het Ministerie;

e. het coördineren en bevorderen van strategische kennisontwikkeling;

f. de vertegenwoordiging van het Ministerie bij de Permanente Vertegenwoordiging van het Koninkrijk der Nederlanden bij de Europese Unie (PVEU);

g. het coördineren van de internationale strategische adviesfunctie van BZK;

h. het middels een projectenpool binnen BZK inzetten van hoog gekwalificeerde projectleiders met een gedegen kennis van de organisatie en haar beleidsterreinen.

Artikel 3.4

1. De directie Financieel-economische Zaken staat onder leiding van een directeur.

2. De directie heeft de volgende taken:

a. het beoordelen en adviseren ten behoeve van besluitvorming over beleidsonderwerpen met financiële gevolgen, inclusief begrotingsuitvoering en -verantwoording;

b. het beoordelen en adviseren ten behoeve van bedrijfsvoering;

c. het verzorgen van het begrotingsproces, inclusief het adviseren tijdens het begrotingsproces over onder meer het vanuit concernbelang herschikken van middelen;

d. het uitvoeren van doelmatigheidsonderzoek;

e. het voeren van kasbeheer;

f. het ontwerpen van kaderstelling inzake de uitvoering van Rijksbegrotingsvoorschriften.

Artikel 3.5

1. De Auditdienst staat onder leiding van een directeur.

2. De Auditdienst heeft de taken, bedoeld in:

a. artikel 66 van de Comptabiliteitswet 2001;

b. het Besluit taak DAD;

c. artikel 3, achtste lid, van het Beheersbesluit KABGNA/KABGA 1998.

Artikel 3.6

1. De directie Constitutionele Zaken en Wetgeving staat onder leiding van een directeur.

2. De directie heeft de volgende taken:

a. het in samenwerking met verantwoordelijke beleidsonderdelen voorbereiden en beheren van alle wet- en regelgeving op het terrein van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties1 ;

b. het behandelen van constitutionele vraagstukken en het voorbereiden van en adviseren over het constitutionele beleid;

c. het toetsen van regelgeving en verdragen alsmede overige beleidsvoornemens van andere ministeries aan het Statuut, de Grondwet en aan verdragsbepalingen met constitutionele inslag;

d. het namens de Minister bijdragen aan de ontwikkeling van het wetgevingskwaliteitsbeleid;

e. het behandelen van bijzondere opdrachten van de departementsleiding, civielrechtelijke kwesties en andere juridische aangelegenheden.

3. De directie kan daarnaast worden belast met de zorg voor daartoe aangewezen projecten in het kader van bestuurlijke en democratische vernieuwing.

Artikel 3.7

1. De Projectdirectie Nieuwbouw Justitie & BZK staat onder leiding van een directeur.

2. De projectdirectie heeft de volgende taken:

a. het bevorderen van het tot stand komen van nieuwe huisvesting en de bijbehorende voorzieningen voor het kerndepartement;

b. het voorbereiden van de verhuizing;

c. het voeren van overleg met de ontwerpende en uitvoerende partijen waaronder het verzorgen van interdepartementale afstemming en afstemming met de betrokken gemeente;

d. de zorg voor een adequate informatievoorziening over het project.

Artikel 3.8

1. Het gemeenschappelijk secretariaat van de Raad voor het openbaar bestuur en de Raad voor de financiële verhoudingen staat onder leiding van een secretaris.

2. Het secretariaat heeft tot taak beide raden inhoudelijk en administratief te ondersteunen bij hun advisering.

Artikel 3.9

1. Het Secretariaat voor de Kiesraad staat onder leiding van een secretaris/directeur.

2. Het secretariaat biedt ondersteuning aan de Kiesraad bij het vervullen van zijn wettelijke taken op het terrein van verkiezingen.

Artikel 3.10

1. Het Bureau Gemeenschappelijke Diensten staat onder leiding van een hoofd.

2. Het bureau heeft de volgende taken:

a. het ondersteunen van de leiding van de organisatieonderdelen Bureau Gemeenschappelijke Diensten, bureau Strategie, Innovatie en Accountmanagement, directie Personeel en Organisatie, directie Financiële Bedrijfsvoering, directie Informatie en Communicatie Technologie, directie Communicatie en Informatie, directie Facilitaire Zaken bij de uitvoering en verantwoording van het integraal management;

b. het uitvoeren van de integrale control voor de Staf.

Artikel 3.11

1. Het bureau Strategie, Innovatie en Accountmanagement staat onder leiding van de plaatsvervangend secretaris-generaal.

2. Het bureau heeft de volgende taken:

a. het innoveren van en adviseren over de bedrijfsvoering van het Ministerie;

b. het voeren van het accountmanagement.

Artikel 3.12

1. De directie Personeel en Organisatie staat onder leiding van een directeur.

2. De directie heeft de volgende taken:

a. het ontwikkelen implementeren en evalueren van het HRM- ARBO- en arbeidsvoorwaardenbeleid;

b. het doen van onderzoek en het monitoren van het gevoerde beleid en beheer;

c. het adviseren en ondersteunen op het terrein van HRM, organisatie, ARBO, juridisch aangelegenheden en medezeggenschap;

d. het afstemmen van vraag en aanbod van personeel;

e. het voeren van de personeels- en salarisadministratie;

f. het beheren van personeelssystemen;

g. het uitoefenen van taken als bedoeld in artikel 2 van het Beheersbesluit KABGNA/KABGA 1998.

Artikel 3.13

1.

De directie Financiële Bedrijfsvoering staat onder leiding van een directeur.

2. De directie heeft de volgende taken:

a. het verzorgen van de proces- en financiële infrastructuur;

b. het verzorgen van de financiële administraties

c. het ondersteunen van de (beleids)directies in sturings-, beheersings- en verantwoordingsvraagstukken;

d. het verrichten van financieel onderzoek;

e. het verzorgen van de uitvoering van de financiële verhoudingswet.

Artikel 3.14

1. De directie Informatie en Communicatie Technologie staat onder leiding van een directeur.

2. De directie heeft de volgende taken:

a. het ontwikkelen en adviseren over ICT-strategie, -beleid en -innovatie;

b. het projectmatig opzetten en uitvoeren van ICT-ontwikkelingen en -⁠innovaties

c. het ontwikkelen en uitvoeren van het technisch beheer van de ICT-infrastructuur;

d. het leveren van directe gebruikersservice door de ICT-servicedesk;

e. het voeren van het ICT-functioneel applicatiebeheer;

f. het ondersteunen, monitoren en plannen van de bovenstaande processen op basis van het ITIL-kwaliteitssysteem.

Artikel 3.15

1. De directie Communicatie en Informatie staat onder leiding van een directeur.

2. De directie heeft de volgende taken:

a. het adviseren over communicatie en woordvoering en over (beleids)kaders en acties in informatievoorziening;

b. het voeren van redactie;

c. het leveren van document-, informatie-, kennis, publicatie, tekst en webdiensten;

d. het ontwikkelen en innoveren van het informatievoorziening- en communicatiebeleid;

e. het voeren van relatiebeheer;

f. het faciliteren van interactieve besluitvorming.

Artikel 3.16

1. De directie Facilitaire Zaken staat onder leiding van een directeur.

2. De directie heeft de tot taak het voorbereiden, ontwikkelen en uitvoeren van het beleid voor de onderdelen van het Ministerie die zijn gevestigd in nader te bepalen panden met betrekking tot:

a. bouwzaken en huisvesting;

b. algemene facilitaire dienstverlening (Servicedesk);

c. verwerving van facilitaire goederen en diensten;

d. het adviseren over de concernbrede verwerving van goederen en diensten;

e. het voeren van het beheer van door FAZ afgesloten contracten;

f. bewaking en beveiliging;

g. bedrijfshulpverlening.

3. De directeur Facilitaire Zaken is tevens Coördinerend Directeur Inkoop. Deze heeft de volgende taken:

a. het ontwikkelen van en adviseren over het departementaal inkoopbeleid;

b. het zorgdragen voor de coördinatie van het contractbeheer en de totstandkoming van een rechtmatig en doelmatig departementaal aanschaffingsbeleid, gericht op de verwerving van goederen en diensten, alsmede op het aanbesteden van werken;

c. het zorgdragen voor de vastlegging van richtlijnen voor het contractbeheer en het inkoopproces in de administratieve organisatie van het Ministerie en het toezien op de uitvoering van de vastgestelde procedures, waaronder de toepassing van de EG-richtlijnen voor leveringen, werken en diensten;

d. het bevorderen van de aanwending en uitwisseling van beschikbare kennis en departementale inkoopgemachtigden en met de departementale vertegenwoordiger bij het Interdepartementaal Overlegorgaan Europese Aanbestedingsvoorschriften;

e. het coördineren van de informatievoorziening aan de Minister van Economische Zaken krachtens de Raamwet EEG-voorschriften aanbestedingen.

L

Paragraaf 3.3 komt te luiden:

Paragraaf 3.3

Directoraat-generaal Bestuur

Artikel 3.17

1. Het directoraat-generaal Bestuur staat onder leiding van een directeur-generaal.

2. Het directoraat-generaal heeft tot taak al datgene te verrichten dat dienstig is ter verwezenlijking van de hoofddoelstellingen van het Ministerie, voor zover deze betreffen:

a. het bevorderen van een doelmatig, doeltreffend en democratisch openbaar bestuur, waaronder begrepen de identiteitsinfrastructuur en de relaties met de overige onderdelen van het koninkrijk, de EU en andere internationale instellingen;

b. het zorgdragen voor goede relaties met en coördinatie van de samenwerking met de Nederlandse Antillen en Aruba;

c. het zorgdragen voor een goede en adequate organisatie met betrekking tot het Nederlandse openbaar bestuur, onder andere met betrekking tot de financiën van gemeenten en provincies (het Gemeentefonds en het Provinciefonds);

d. het in overleg met de overige ministeries zorgdragen voor goede interbestuurlijke relaties, beredeneerd vanuit de eigenstandige positie van provincies en gemeenten;

e. het zorgdragen voor een goed Gemeentelijke Basis Administratiestelsel en voor een goed functionerend reisdocumentenstelsel en het daarbij behorende persoonsinformatiebeleid;

f. het ontwikkelen van beleid op het gebied van arbeidsverhoudingen, -voorwaarden en arbeidsmarktvraagstukken voor de openbare sector;

g. het ontwikkelen van het innovatie- en informatiebeleid voor de openbare sector;

h. het ondersteunen van de elektronische dienstverlening aan burgers en bedrijven door de noodzakelijke infrastructurele basisvoorzieningen te beheren en verder te ontwikkelen.

3. Het directoraat-generaal bestaat uit de volgende organisatieonderdelen:

a. het Bureau Directeur-Generaal van het directoraat-generaal Bestuur (BDGB);

b. de directie Koninkrijksrelaties (KR);

c. de directie Grotestedenbeleid en Interbestuurlijke Betrekkingen (GSIB);

d. de directie Bestuurlijke en Financiële Organisatie (BFO);

e. de afdeling Kabinetszaken (KZ);

f. de Vertegenwoordiging van Nederland in Aruba (VNA);

g. de Vertegenwoordiging van Nederland in de Nederlandse Antillen (VNNA);

h. het agentschap Basisadministratie Persoonsgegevens en Reisdocumenten (BPR);

i. het Bureau Verbond Sectorwerkgevers (VSO);

j. de directie Arbeidszaken Openbare Sector (AOS);

k. de directie Innovatie en Informatiebeleid Openbare Sector (IIOS);

l. de Gemeenschappelijke Beheer Organisatie (GBO).

Artikel 3.18

1. Het Bureau Directeur-Generaal van het directoraat-generaal Bestuur staat onder leiding van een hoofd.

2. Het bureau heeft tot taak de directeur-generaal te ondersteunen bij de uitvoering van de beleids- en beheerstaken.

Artikel 3.19

1. De directie Koninkrijksrelaties staat onder leiding van een directeur.

2. De directie heeft de volgende taken:

a. het ontwikkelen van het samenwerkingsbeleid in algemene zin respectievelijk van het Nederlands beleid met betrekking tot de samenwerkingsrelatie met de Nederlandse Antillen en Aruba;

b. het ontwikkelen, coördineren en uitvoeren van de samenwerking en het onderhouden van betrekkingen met de Nederlandse Antillen en Aruba;

c. het initiëren en coördineren van het Nederlandse beleid ten aanzien van de Nederlandse Antillen en Aruba.

Artikel 3.20

1. De directie Grotestedenbeleid en Interbestuurlijke Betrekkingen staat onder leiding van een directeur.

2. De directie heeft tot taak het toezien op een heldere verantwoordelijkheidsverdeling tussen rijk, provincies en gemeenten en het bevorderen van de samenwerking tussen overheidslagen.

Artikel 3.21

1. De directie Bestuurlijke en Financiële Organisatie staat onder leiding van een directeur.

2. De directie heeft tot taak het ontwikkelen van beleid met betrekking tot de inrichting, werking en financiering van het binnenlands bestuur, in het bijzonder de provincies en gemeenten.

Artikel 3.22

1. De afdeling Kabinetszaken staat onder leiding van een hoofd.

2. De afdeling heeft de volgende taken:

a. het adviseren van de Minister over de benoeming, herbenoeming en het ontslag van burgemeesters en commissarissen van de Koningin.

b. het uitvoeren van beleid en regelgeving inzake de rechtspositie van (de landelijke, de provinciale en de lokale) bestuurders en volksvertegenwoordigers;

c. het voorbereiden van de benoeming en het ontslag van de leden van de Algemene Rekenkamer, de Raad van State, de Hoge Raad van Adel en het Kapittel voor de Civiele Orden;

d. het ontwikkelen en uitvoeren van de personele zorg voor burgemeesters;

e. het ontwikkelen en uitvoeren van beleid betreffende koninklijke onderscheidingen en het behandelen van zaken met betrekking tot de Kanselarij der Nederlandse Orden en het Kapittel voor de Civiele Orden;

f. het uitvoeren van de Wet op de Adeldom en het behandelen van zaken met betrekking tot de Hoge Raad van Adel;

g. het uitvoeren van de Wet Subsidiëring politieke partijen;

h. het uitvoeren van pensioenen, uitkeringen en wachtgelden van ministers en staatssecretarissen, leden Europees Parlement en burgemeesters.

Artikel 3.23

1. De Vertegenwoordiging van Nederland in Aruba staat onder leiding van een Vertegenwoordiger.

2. De Vertegenwoordiging heeft bij koninklijk besluit van 24 april 1997, regelende de positie en functie van Vertegenwoordiger van de Nederlandse regering bij de regering van de Nederlandse Antillen onderscheidenlijk Aruba, de volgende taken:

a. het optreden als vertegenwoordiger van de Nederlandse regering bij de regering van Aruba;

b. het onderhouden van contacten met de regering van Aruba, alsmede met andere autoriteiten van Aruba;

c. het informeren van de ministers en de ambtelijke leiding van het Ministerie over de politieke, bestuurlijke, financiële, maatschappelijke en sociaal-economische ontwikkelingen in Aruba; het voorbereiden en begeleiden van bezoeken van Nederlandse ministers en staatssecretarissen, bestuurders en andere autoriteiten aan Aruba.

Artikel 3.24

1. De Vertegenwoordiging van Nederland in de Nederlandse Antillen staat onder leiding van een Vertegenwoordiger.

2. De Vertegenwoordiging heeft bij koninklijk besluit van 24 april 1997, regelende de positie en functie van Vertegenwoordiger van de Nederlandse regering bij de regering van de Nederlandse Antillen onderscheidenlijk Aruba de volgende taken:

a. het optreden als vertegenwoordiger van de Nederlandse regering bij de regering en de eilandbesturen van de Nederlandse Antillen;

b. het onderhouden van contacten met de regering en de eilandbesturen en met andere autoriteiten in de Nederlandse Antillen;

c. het informeren van de ministers en de ambtelijke leiding van het Ministerie over de politieke, bestuurlijke, financiële, maatschappelijke en sociaal-economische ontwikkelingen in de Nederlandse Antillen;

d. het voorbereiden en begeleiden van bezoeken van Nederlandse ministers en staatssecretarissen, bestuurders en andere autoriteiten aan de Nederlandse Antillen;

e. het zorgdragen voor het monitoren van afspraken in het kader van het samenwerkingsbeleid.

Artikel 3.25

1. Het agentschap Basisadministratie Persoonsgegevens en Reisdocumenten staat onder leiding van een directeur.

2. Het agentschap is belast met taken met betrekking tot:

a. de instandhouding van de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens;

b. het beleid inzake reisdocumenten en de uitvoering van de Paspoortwet;

c. het zorgdragen voor de implementatie van grootschalige ICT-projecten op het terrein van identiteitsmanagement;

d. het beleid met betrekking tot de inrichting van het verkiezingsproces, de reguliere taken verkiezingsproces en de uitvoering van de vernieuwingsagenda.

Artikel 3.26

1. Het Bureau Verbond Sectorwerkgevers staat onder leiding van een hoofd.

2. Het bureau heeft tot taak het voeren van het secretariaat van het verbond van Sectorwerkgevers Overheid.

Artikel 3.27

1. De directie Arbeidszaken Openbare Sector staat onder leiding van een directeur.

2. De directie heeft de volgende taken:

a. het in samenwerking met het veld ontwikkelen van beleidskaders en beleidsinstrumenten op het gebied van arbeidsverhoudingen, -voorwaarden en arbeidsmarktvraagstukken;

b. het adviseren van de politiek en het veld over de ontwikkeling en/of toepassing van aanvullende of nieuwe beleidskaders en -instrumenten;

c. het begeleiden van de implementatie en het gebruik van aangeboden voorzieningen door het vervullen van een stimulerende en faciliterende rol.

Artikel 3.28

1. De directie Innovatie en Informatiebeleid Openbare Sector staat onder leiding van een directeur.

2. De directie heeft tot taak het ontwikkelen van beleid waarbij de focus ligt op innovatie van werkprocessen en de toepassing van informatie en communicatie technologie (ICT) in de openbare sector. De taken zijn:

a. het realiseren van elektronische publieke dienstverlening;

b. het verbeteren van werkwijzen door innovatie;

c. het verminderen van de administratieve lasten voor de burger;

d. het bevorderen en faciliteren van informatiebeveiliging;

e. het coördineren van Europese ontwikkelingen ten aanzien van innovatie en ICT en strategisch onderzoek op dit terrein;

f. het in stand houden, optimaliseren en het bevorderen van het gebruik van gerealiseerde overheidsbrede ICT-voorzieningen.

Artikel 3.29

1. De Gemeenschappelijke Beheer Organisatie staat onder leiding van een directeur.

2. De Gemeenschappelijke Beheer Organisatie heeft tot taak het ondersteunen van de elektronische dienstverlening aan burgers en bedrijven door de noodzakelijke infrastructurele basisvoorzieningen te beheren en verder te ontwikkelen. De basisvoorzieningen zijn: identificatie en authenticatie; gegevensuitwisseling; berichtendiensten en inkijk; informatiebeveiliging en standaarden.

M

Paragraaf 3.4 komt te luiden:

Paragraaf 3.4

Directoraat-generaal Organisatie en Bedrijfsvoering Rijk

Artikel 3.30

1. Het directoraat-generaal Organisatie en Bedrijfsvoering Rijk staat onder leiding van een directeur-generaal.

2. Het directoraat-generaal heeft tot taak al datgene te verrichten dat dienstig is ter verwezenlijking van de hoofddoelstellingen van het Ministerie, voor zover deze betreffen:

a. het arbeidsvoorwaardenbeleid;

b. het personeelsbeleid;

c. de organisatie en kwaliteit van de rijksoverheid.

3. Het directoraat-generaal bestaat uit de volgende organisatieonderdelen:

a. Het Bureau Directeur-Generaal van het directoraat-generaal Organisatie en Bedrijfsvoering Rijk (BDGOBR);

b. de directie Personeel, Organisatie en Informatie Rijk (POI Rijk) ;

c. de Werkmaatschappij (WMij);

d. de baten-lastendienst P-Direkt i.o.;

e. het agentschap Centrale Archief Selectiedienst (CAS).

Artikel 3.31

1. Het Bureau Directeur-Generaal van het directoraat-generaal Organisatie en Bedrijfsvoering Rijk staat onder leiding van een hoofd.

2. Het bureau heeft tot taak de directeur-generaal te ondersteunen bij de uitvoering van de beleids- en beheertaken.

Artikel 3.32

1. De directie Personeel, Organisatie en Informatie Rijk staat onder leiding van een directeur.

2. De directie draagt zorg voor het beleid aangaande:

a. de arbeidsvoorwaarden van het Rijk;

b. de arbeidskwaliteit van het Rijk;

c. de organisatie van de Rijksoverheid en de daaraan verbonden uitvoeringsorganisaties op centraal niveau;

d. de informatievoorziening op het vlak van de bedrijfsvoering bij het Rijk.

Artikel 3.33

1. De Werkmaatschappij staat onder leiding van een directeur.

2. De Werkmaatschappij heeft tot taak onderdak te bieden aan interdepartementale samenwerkingsverbanden vooralsnog uitsluitend op het gebied van bedrijfsvoering en uitsluitend binnen de Rijksoverheid.

Artikel 3.34

1. De baten-lastendienst i.o. P-Direkt staat onder leiding van een directeur.

2. P-Direkt heeft tot taak het ontwikkelen, beheren en exploiteren van gezamenlijke personeels- en salarissystemen voor de Rijksdienst (exclusief Defensie en de Staten-Generaal).

Artikel 3.35

1. Het agentschap Centrale Archief Selectiedienst staat onder leiding van een directeur.

2. Het agentschap heeft de taken, bedoeld in het besluit van 12 december 1996, houdende regels met betrekking tot taak en werkwijze van de Centrale Archief Selectiedienst.

N

Paragraaf 3.5 vervalt.

O

De paragrafen 3.6 tot en met 3.9 worden vernummerd tot 3.5 tot en met 3.8.

P

De artikelen 3.37 tot en met 3.60 worden vernummerd naar 3.36 tot en met 3.59.

Artikel II

Dit besluit treedt in werking met ingang van de tweede dag na de dagtekening van de Staatscourant waarin het wordt geplaatst en werkt terug tot en met 1 oktober 2007.

Dit besluit zal met toelichting in de Staatscourant worden geplaatst.

De Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties, G. ter Horst.

Toelichting

Met dit besluit worden diverse wijziging aangebracht in het Organisatiebesluit BZK 2006.

In het Organisatiebesluit BZK 2006 is de organisatiestructuur van het Ministerie tot en met directieniveau vastgelegd. De inrichting van de directies wordt in afzonderlijke besluiten nader beschreven.

In het kader van de reorganisatie Vernieuwing BZK, naar aanleiding van het regeerakkoord van februari 2007, is besloten als eerste fase van de vernieuwing de directies van de bestaande hoofdstructuur om te hangen naar de nieuw gekozen hoofdstructuur. Met dit besluit wordt deze gewijzigde ophanging vastgesteld.

De directies van de huidige Gemeenschappelijke Diensten en de Concernstaven worden samengevoegd in het nieuwe onderdeel Staf. De Gemeenschappelijke Diensten en de Concernstaven vervallen.

De directies van het huidige directoraat-generaal Koninkrijksrelaties en Bestuur worden met de directies AOS en IIOS van het huidige directoraat-generaal Management Openbare Sector ondergebracht bij het nieuwe directoraat-generaal Bestuur. Ook de Gemeenschappelijke Beheer Organisatie wordt onder verantwoordelijkheid van dit nieuwe directoraat-generaal gebracht. De naam van dit nieuwe directoraat-generaal (Bestuur) moet worden beschouwd als een werktitel en zal mogelijk in de toekomst nog worden aangepast. Het directoraat-generaal Koninkrijksrelaties en Bestuur en het directoraat-generaal Management Openbare Sector vervallen.

De directie Personeel, Organisatie en Informatie Rijk en het stafbureau van het huidige directoraat-generaal Management Openbare Sector worden omgehangen naar het nieuwe directoraat-generaal Organisatie en Bedrijfsvoering Rijk. Hiernaast worden de uitvoeringsorganisaties Werkmaatschappij, P-direkt en de Centrale Archief Selectiedienst, tevens afkomstig van het huidige directoraat-generaal Management Openbare Sector, ondergebracht bij dit directoraat-generaal

De Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties,

G. ter Horst

  • 1

    Met uitzondering van de niet-formele wetgeving op het terrein van rechtspositionele aangelegenheden en de ministeriële regelgeving van het agentschap BPR.

Naar boven