Staatscourant van het Koninkrijk der Nederlanden
| Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
|---|---|---|---|
| Autoriteit Financiële Markten | Staatscourant 2008, 197 pagina 2 | Overig |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
| Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
|---|---|---|---|
| Autoriteit Financiële Markten | Staatscourant 2008, 197 pagina 2 | Overig |
10 oktober 2008
Nr. TR 08-01
De Autoriteit Financiële Markten,
Gelet op de artikelen 1:28, derde lid, en 5:58, eerste en derde lid, Wet op het financieel toezicht;
Besluit:
1. In deze regeling wordt, in afwijking van artikel 1:1 van de wet, verstaan onder:
market maker: een persoon die op de financiële markten doorlopend blijk geeft van de bereidheid voor eigen rekening te handelen door financiële instrumenten tegen door hem vastgestelde prijzen te kopen of te verkopen, zowel in het OTC-segment, als op de gereglementeerde markten of multilaterale handelsfaciliteiten, op een wijze die er gewoonlijk voor zorgt dat er op constante basis liquiditeit tot stand wordt gebracht in de markten, met dien verstande dat dit zowel voor de bied- als de laatkant dient te gelden.
2. In deze regeling wordt verstaan onder:
meldplichtige shortpositie: een netto shortpositie van een kwart procent (0,25%) of meer.
3. In deze regeling wordt verstaan onder:
netto shortpositie: het economisch belang gerelateerd aan het totaal geplaatste kapitaal van een financiële onderneming als opgenomen in bijlage A, waarbij een economisch voordeel wordt behaald indien de prijs van een effect met aandelenkarakter met betrekking tot de desbetreffende financiële onderneming daalt.
4. In deze regeling wordt verstaan onder:
wet op het financieel toezicht: de wet.
1. Onder het verbod van artikel 5:58, eerste lid, van de wet vallen transacties of handelsorders verricht of bewerkstelligd die, of op zichzelf of in samenhang met andere transacties of handelsorders, leiden tot:
a. het creëren van een netto shortpositie; of
b. het vergroten van een netto shortpositie in vergelijking tot de positie welke bestond voor 11 oktober 2008.
2. Het bepaalde in het eerste lid is niet van toepassing op:
a. een persoon handelend in de hoedanigheid van market maker;
b. een transactie of handelsorder die is verricht of bewerkstelligd voor 11 oktober 2008.
Melding van bestaande posities
1. Op iedere persoon die na 10 oktober 2008 een meldplichtige shortpositie heeft of verkrijgt, rust een voortdurende verplichting om deze shortpositie te melden bij de Autoriteit Financiële Markten. De melding vindt plaats uiterlijk de eerste werkdag na die waarop de persoon een meldplichtige shortpositie had of heeft verkregen.
2. Bij het berekenen of een persoon een meldplichtige shortpositie heeft, dient de persoon elke vorm van economisch belang gerelateerd aan het totaal geplaatste kapitaal van een financiële onderneming als opgenomen in bijlage A in aanmerking te nemen, met uitzondering van een economisch belang dat hij houdt in de hoedanigheid van market maker.
Iedere persoon die na 10 oktober 2008 een meldplichtige shortpositie had of heeft verkregen, meldt dit bij de Autoriteit Financiële Markten als de netto shortpositie onder de 0,25% is gedaald. Deze melding vindt plaats uiterlijk de eerste werkdag na die waarop de netto shortpositie onder de 0,25% is gedaald.
In de melding, bedoeld in de artikelen 3 en 4, wordt de netto shortpositie gemeld die de persoon had op 23.59 uur van de vorige werkdag.
Voor de melding, bedoeld in de artikelen 3 en 4 wordt gebruik gemaakt van het in bijlage B bepaalde formulier. Dit formulier wordt ingediend op de daarop aangegeven wijze.
Deze regeling treedt in werking op de dag na publicatie in de Staatscourant en vervalt per 4 november 2008. Zowel de duur als de inhoud van deze regeling kan tussentijds worden gewijzigd.
Deze regeling wordt aangehaald als: Tijdelijke regeling inzake short selling.
AEGON N.V. | NL0000303709 |
ING GROEP N.V. | NL0000303600 |
FORTIS N.V. | BE0003801181 |
BINCKBANK N.V. | NL0000335578 |
KAS BANK N.V. | NL0000362648 |
SNS REAAL N.V. | NL0000390706 |
VAN DER MOOLEN HOLDING N.V. | NL0000370179 |
VAN LANSCHOT N.V. | NL0000302636 |
NOTIFICATION FORM SHORT POSITION1, Part 1
1. Full (statutory) name of person(s) holding the disclosable short position2 :
2. Statutory name of the relevant financial company3 :
3. Disclosable short position4 :
4. Date that disclosable short position was held:
Notification form short position, Part 2
1. Name:
2. Address:
3. Postal code:
4. Town:
5. Country:
6. Telephone number:
7. Fax number:
8. E-mail:
I hereby confirm that this form has been filled out truthfully: |
Name of contact |
Date |
Place |
Signature |
You are obliged to fill in and sign this form, and send it by fax or e-mail (scanned version of this form) or postal mail to:
Netherlands Authority for the Financial Markets (AFM)
Disclosure & Registration Department
PO Box 11723
1001 GS Amsterdam
fax number: +31 (0)20 - 797 3822
e-mail: melden.en.registreren@afm.nl
1
This form relates to the notification of short positions in compliance with the ‘Tijdelijke regeling inzake short selling’ of 10 October 2008 and the related FAQ document on the AFM’s website (www.afm.nl).
2
The obligation applies to the holder of the net short position of 0.25% or above. See the related FAQ document for further details.
3
You have to use separate notification forms for each financial company in which you hold a net short position of 0.25% or above
4
Figure to be expressed as a percentage of the total issued share capital (see the Public Database Issued Capital on the AFM website). See the related FAQ document for further details.
In geval van bijzondere omstandigheden is de Autoriteit Financiële Markten ingevolge artikel 1:28, derde lid, Wet op het financieel toezicht (‘Wft’) bevoegd tijdelijke algemeen verbindende voorschriften vast te stellen ter bevordering van de ordelijke en transparante financiële marktprocessen, als bedoeld in artikel 1:25 Wft. Daarnaast kan de Autoriteit Financiële Markten op grond van artikel 5:58, derde lid, Wft categorieën transacties of handelsorders aanmerken als transacties of handelsorders die onder de in artikel 5:58, eerste lid, Wft bedoelde verboden geacht worden te vallen.
De bevoegdheid van de Autoriteit Financiële Markten en de Nederlandsche Bank om bij bijzondere omstandigheden algemeen verbindende voorschriften vast te stellen met een tijdelijk karakter is opgenomen in de Wft opdat de toezichthouders maatregelen kunnen treffen ter bevordering van ordelijke en transparante financiële marktprocessen en de stabiliteit van de financiële sector. De bevoegdheid van de Autoriteit Financiële Markten om categorieën van transacties of handelsorders aan te merken die vallen onder het verbod van marktmanipulatie is verduidelijkt in de Wft. De wetgever heeft dit bij wet van 10 oktober 2008 bepaald om buiten twijfel te stellen dat de Autoriteit Financiële Markten in staat is tot het treffen van maatregelen ter voorkoming van marktmanipulatie.
Voor het goed functioneren van de effectenmarkten en de bescherming van beleggers zijn ordelijke en transparante financiële marktprocessen van groot belang. Ordelijke en transparante financiële marktprocessen zijn voorwaarden om het vertrouwen van beleggers in die markten te handhaven. Wanneer dit vertrouwen ontbreekt, kan dit tot gevolg hebben dat beleggers en kapitaalvragers niet langer bereid zijn deel te nemen aan activiteiten op deze markten. Valse en misleidende signalen met betrekking tot het aanbod van, de vraag naar of de koers van financiële instrumenten moeten derhalve worden vermeden.
Door de turbulente ontwikkelingen op de financiële markten en gegeven het belang van een goede werking van de financiële markten en de marktintegriteit, is de Autoriteit Financiële Markten genoodzaakt tot het treffen van bijzondere maatregelen. De Autoriteit Financiële Markten maakt daarom in deze Tijdelijke regeling inzake short selling gebruik van haar bevoegdheid als bedoeld in artikel 1:28, derde lid, Wft om tijdelijk algemeen verbindende voorschriften vast te stellen. De in deze regeling opgenomen verplichting tot het melden van een netto short positie alsmede het aanmerken in de zin van artikel 5:58, derde lid, Wft van categorieën van transacties of handelsorders die leiden tot het creëren of vergroten van een netto shortpositie, zijn maatregelen die de AFM noodzakelijk acht in de huidige bijzondere omstandigheden op de financiële markten. Deze maatregelen hebben een tijdelijk karakter.
Onder normale omstandigheden kan short selling bijdragen aan de efficiënte werking van de financiële markten. In de huidige marktomstandigheden, gezien de volatiliteit van de koersen van met name de financiële ondernemingen, bestaat er een risico dat een onbeheerste neerwaartse druk op de koersen ontstaat. Met het oog hierop en op het feit dat er grote onrust is ten aanzien van financiële ondernemingen, is voor het goed functioneren van de effectenmarkten en de bescherming van beleggers de marktintegriteit van groot belang.
Dit heeft ertoe geleid dat de Autoriteit Financiële Markten in haar kennisgeving van 21 september 2008 met de Nederlandsche Bank gezamenlijk een verbod op naked-short selling heeft uitgevaardigd in combinatie met een verzoek bepaalde short posities te melden aan de Autoriteit Financiële Markten. Door de blijvende onrust op de financiële markten is op 5 oktober 2008 een nieuwe kennisgeving betreffende een verbod op short selling en het verzoek tot melden van bestaande netto short posities uitgevaardigd. Het verzoek om shortposities te melden op grond van de maatregel van de Autoriteit Financiële Markten van 21 september 2008 bleef van toepassing op shortposities gehouden op 5 oktober 2008 einde dag. De maatregel van de Autoriteit Financiële Markten van 5 oktober 2008 inzake short selling is van toepassing totdat de onderhavige Tijdelijke regeling inzake short selling in werking is getreden.
In deze paragraaf wordt een kwantitatieve onderbouwing gegeven van de administratieve lasten die voortvloeien uit de Tijdelijke regeling inzake short selling.
De Autoriteit Financiële Markten maakt gebruik van de mogelijkheid om in geval van bijzondere omstandigheden ingevolge artikel 1:28, derde lid, Wft tijdelijke algemeen verbindende voorschriften vast te stellen ter bevordering van de ordelijke en transparante financiële marktprocessen, als bedoeld in artikel 1:25 Wft. De Autoriteit Financiële Markten roept een tijdelijke verplichting tot het melden van shortposities in het leven om te kunnen controleren hoe partijen omgaan met hun bestaande netto short posities. De meldingsplicht is derhalve essentieel voor de efficiënte handhaving van deze tijdelijke regeling. Deze meldingen kunnen gedaan worden door ofwel het verzenden van het meldingsformulier per post of per fax ofwel het verzenden van een gescand meldingsformulier per email.
De meldingsplicht brengt zowel eenmalige als doorlopende administratieve lasten met zich. De omvang van deze administratieve lasten is met de nodige onzekerheid omgeven, omdat shortposities tot voor kort niet geregistreerd werden.
De eenmalige administratieve lasten van deze maatregel worden veroorzaakt doordat ondernemingen systeemaanpassingen dienen door te voeren om hun posities doorlopend te kunnen monitoren, zodat zij kunnen voldoen aan een meldingsplicht. Aangezien een vergelijkbare meldingsplicht zoals hierboven aangegeven inmiddels in meerdere landen, waaronder het Verenigd Koninkrijk, België, Frankrijk en de Verenigde Staten, geldt, wordt verondersteld dat buitenlandse ondernemingen die door de meldingsplicht worden geraakt hun systemen inmiddels reeds hebben aangepast. Naar schatting 35 Nederlandse partijen zullen in potentie geraakt worden door de meldingsplicht. Dit betreft onder meer de grote banken, verzekeraars, pensioenfondsen en enkele handelshuizen. Naar verwachting zal de helft van deze partijen zijn systemen moeten aanpassen. De andere helft opereert internationaal en moet zijn systemen al hebben ingericht op een meldingsplicht van short posities. Naar schatting vergt een dergelijke systeemaanpassing 40.000 euro. De eenmalige administratieve lasten komen op basis hiervan op 700.000 euro.
De doorlopende administratieve lasten van deze maatregel zijn naar verwachting een fractie hiervan: indien de systemen eenmaal ingericht zijn op doorlopende monitoring van netto short posities, vergt het slechts een beperkte inspanning van de partijen om, indien nodig, de netto short positie te melden aan de Autoriteit Financiële Markten. Naar verwachting zal dit 10% zijn van de eenmalige kosten. De kosten zullen daarom naar schatting 70.000 euro bedragen. Dit komt overeen met één melding per partij per dag, wat per melding ongeveer 10 minuten van een medewerker zal vergen.
De regeling brengt geen administratieve lasten voor burgers mee.
Het Adviescollege toetsing administratieve lasten (‘Actal’) heeft op 6 oktober 2008 advies uitgebracht over de concept Tijdelijke regeling inzake short selling. Actal brengt een tweetal aandachtspunten naar voren. Actal vraagt zich af of de meldingsplicht in de regeling wel noodzakelijk is, omdat de Autoriteit Financiële Markten reeds een verzoek heeft gedaan om (veranderingen) in de netto shortposities aan de Autoriteit Financiële Markten te melden en dit reeds inzicht verschaft in de bestaande posities en dat daarnaast het aantal bestaande shortposities door het verbod van 5 oktober 2008 op korte termijn drastisch zal teruglopen danwel verdwijnen. Daarnaast constateert Actal dat de Autoriteit Financiële Markten de in de regeling vastgestelde meldingsformulieren niet alleen per email of per fax wil ontvangen, maar ook separaat per post. Derhalve adviseert Actal de verplichting tot het ook per separate post aanleveren van de meldingsformulieren achterwege te laten. Actal komt vervolgens tot het eindoordeel dat zij adviseert deze Tijdelijke regeling inzake short selling vast te stellen, nadat met het vorenstaande rekening is gehouden.
De Autoriteit Financiële Markten heeft in het bovenstaande de relevantie van de plicht tot melden uiteengezet en de Autoriteit Financiële Markten heeft gehoor gegeven aan het verzoek van Actal om de verplichting tot het ook per separate post aanleveren van de meldingsformulieren achterwege te laten.
De Autoriteit Financiële Markten
J.F. Hoogervorst
R.H. Maatman
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/stcrt-2008-197-p2-SC87886.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.