Regeling gezamenlijke aanlevering harmonisatie-opgave dagbesteding

27 november 2008

Nr. CA/NR-100.092

De Nederlandse Zorgautoriteit (NZa),

Gelet op de artikelen 61, 62 en 68 van de Wet marktordening gezondheidszorg (Wmg);

Heeft de volgende regeling vastgesteld:

Artikel 1. Begripsbepalingen

In deze regeling wordt verstaan onder:

1.1 Zorgaanbieder

Een zorgaanbieder als bedoeld in artikel 1, onder c, onderdeel 1, van de wet, die is toegelaten voor de functie begeleiding in dagdelen als omschreven in het Besluit zorgaanspraken AWBZ.

1.2 Zorgkantoor

Een verbindingskantoor als bedoeld in artikel 1, onder c, onderdeel 1, van het Administratiebesluit Bijzondere Ziektekostenverzekering

1.3 Harmonisatie-opgave

Een gezamenlijke opgave van een zorgaanbieder en een zorgkantoor waaruit blijkt voor welke categorieën cliënten tarieven en prestaties zijn afgesproken op grond van de Beleidsregel prestatiebeschrijvingen en geharmoniseerde tarieven dagbesteding 2009.

1.4 CIZ-indicatie

Indicatiebesluit als bedoeld in de artikel 1 sub d van het Zorgindicatiebesluit.

1.5 Cliënt

Verzekerde als bedoeld in artikel 5 van de AWBZ die op grond van een indicatiebesluit als bedoeld in artikel 1 sub d van het Zorgindicatiebesluit zijn aanspraak op AWBZ-zorg tot gelding brengt.

1.6 ZZP

Een zorgzwaartepakket bestaande uit een volledig pakket van verblijfszorg dat aansluit op de kenmerken van de cliënt en de soort zorg dat die cliënt nodig heeft.

1.7 Budgetronde

Door de NZa vastgestelde data voor indiening van tariefverzoeken.

Artikel 2. Informatieverplichting

  • 1. Een zorgaanbieder en een zorgkantoor leveren in de budgetronde van maart 2009 gezamenlijk de gegevens en inlichtingen, als bedoeld in artikel 3, aan de NZa.

  • 2. Een zorgaanbieder en een zorgkantoor gebruiken voor de harmonisatie-opgave het daartoe door de NZa beschikbaar gestelde budgetformulier, waarin hiervoor een onderdeel is opgenomen;

  • 3. De uiterste inleverdatum voor de gegevens en inlichtingen als bedoeld in het eerste lid is gelijk aan de uiterste inleverdatum voor het budgetformulier van maart 2009.

  • 4. Het doel van de verplichte gezamenlijke aanlevering van de gegevens en inlichtingen als bedoeld in artikel 3 is het verkrijgen van een betrouwbaar inzicht in de verdeling van de cliëntenpopulatie per zorgaanbieder. De gegevens en inlichtingen worden gebruikt voor de (voorbereiding op) de nadere invoering van de geharmoniseerde tarieven en aangescherpte prestatiebeschrijvingen voor dagbesteding.

Artikel 3. Gegevens en inlichtingen

De gegevens en inlichtingen als bedoeld in artikel 2 bestaan uit:

  • a. een harmonisatie-opgave als bedoeld in artikel 1, onder c, juncto artikel 4;

  • b. de ondertekening door de zorgaanbieder en zorgkantoor bij instemming met de inhoud van de harmonisatie-opgave;

  • c. een ondertekende verklaring indien zorgaanbieder en zorgkantoor geen overeenstemming bereiken over de inhoud van de harmonisatie-opgave, waarbij de verklaring de gronden bevat waarom de ondertekenaars niet kunnen instemmen met de inhoud van de harmonisatie-opgave.

Artikel 4. Harmonisatie-opgave

De Harmonisatie-opgave bevat een onderverdeling van de cliëntenpopulatie waarvoor de zorgaanbieder dagbesteding heeft afgesproken alsmede per cliëntcategorie een opgave van de afgesproken prestaties in de nieuwe (geharmoniseerde) bekostigingsparameters.

In de harmonisatie-opgave doen zorgaanbieder en zorgkantoor opgave van de volgende categorieën cliënten:

  • a. het aantal cliënten dat thuis woont en;

  • b. het aantal cliënten dat in een GVT woont en;

  • c. het aantal cliënten dat in een intramurale instelling woont.

Voor de onder b en c genoemde cliënten bevat de harmonisatie-opgave tevens een opgave van de dagbestedingcomponent in de ZZP van de cliënt.

Het aantal dagdelen opgenomen onder a en b in de harmonisatie-opgave komt overeen met het huidige aantal afgesproken dagdelen voor de te leveren reguliere productie.

Artikel 5. Inwerkingtreding

Deze regeling treedt in werking met ingang van 1 januari 2009 en wordt met de bijbehorende toelichting in de Staatscourant geplaatst.

Artikel 6. Citeertitel

Deze regeling wordt aangehaald als ‘Regeling gezamenlijke aanlevering harmonisatie-opgave dagbesteding’.

De Raad van Bestuur van de Nederlandse Zorgautoriteit, Voorzitter,

F.G.H. de Grave.

Portefeuillehouder Zorgmarkten Care,

M.E. Homan.

TOELICHTING

1. Inleiding

De voorliggende regeling voorziet in een verplichte, tijdige, gezamenlijke aanlevering door zorgaanbieder en zijn zorgkantoor van de gegevens omtrent de verblijfsituatie en de daarvan afgeleide geharmoniseerde dagbestedingparameter van de extramuraal bekostigde dagbestedingcliënten van de zorgaanbieder.

Dagbesteding in de gehandicaptenzorg, bekostigd vanuit de AWBZ, is een zoveel mogelijk zinvolle, gestructureerde en in principe niet-vrijblijvende vorm van besteding van de dag. Dagbesteding is belangrijk voor cliënten in de gehandicaptenzorg want het geeft invulling aan hun dag, aan hun leven. Voor de cliënt is het van belang dat de aanbieders kunnen rekenen op een goed tarief om dagbesteding te leveren die voldoet aan eisen van doelmatigheid en kwaliteit.

In het rapport ‘Elke dag goed besteed’ dat voorjaar 2008 is verschenen, heeft de NZa voorstellen gepresenteerd voor een nieuwe modulaire opbouw van tarieven voor dagbesteding voor de intramurale en extramurale cliënten. De staatssecretaris van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS) heeft bij brief d.d. 25 juni 2008 (met kenmerk DLZ/SFI-2856553) de voorstellen van de NZa overgenomen.

Uitgangspunt voor de nieuwe bekostiging is dat de prijzen voor dagbesteding en de tariefopbouw zodanig zijn vastgesteld dat de extramurale prijzen voor dagbesteding en de tarieven die binnen de zorgzwaartepakketten (ZZP’s) (en derhalve intramuraal) gelden voor dagbesteding volledig zijn geharmoniseerd. Beide worden gebaseerd op de door KPMG onderbouwde functieprijzen.

Voor de bekostiging van de extramurale dagbesteding in nieuwe termen zal 2009 een schaduwdraai-jaar zijn. Het schaduwdraaien maakt het voor de extramurale zorgaanbieder mogelijk om inzicht te krijgen in de wenselijke aanpassing van de bedrijfsvoering bij de invoering van de nieuwe prijzen voor dagbesteding. Voor de NZa biedt het schaduwdraai-jaar de mogelijkheid om te beoordelen of het beleid zoals dat door de NZa wordt voorgestaan in de praktijk op de juiste wijze uitpakt, bijvoorbeeld met betrekking tot vraagstukken als keuzevrijheid van de zorgvrager/cliënt en de onderaanbesteding door de verblijfsaanbieders o.a. ten behoeve van de vormgeving van een vouchersysteem. Ook wordt het mogelijk om op basis van de harmonisatie-opgave een impactanalyse te maken op micro- (zorgaanbieders), meso- (deelsector) en macro-niveau. Daarvoor is het noodzakelijk dat de NZa inzicht verkrijgt in de verblijfsituatie van de cliënten van de door de zorgaanbieder aangeboden extramuraal bekostigde dagbesteding.

De NZa heeft deze informatie al eerder opgevraagd (budgetronde van april en juni 2008) bij zorgaanbieders en zorgkantoren. Deze eerdere verzoeken van de NZa hebben geen, dan wel onvoldoende informatie opgeleverd. Daarom heeft de NZa onderhavige regeling opgesteld met als doel een volledig en betrouwbaar beeld te krijgen van de cliëntpopulatie van de extramuraal bekostigde dagbesteding. De NZa zal deze gegevens gebruiken om het beleid met betrekking tot de dagbesteding verder vorm te geven.

In het hiernavolgende volgt een artikelsgewijze toelichting op de artikelen van de regeling.

2. Artikelsgewijs

Artikel 1

Dit artikel bevat de in de regeling gehanteerde definitiebepalingen.

Artikel 2

Dit artikel bevat de verplichting voor zorgaanbieders en zorgkantoren om gegevens en inlichtingen te verstrekken samengevat onder de noemer harmonisatie-opgave. De inhoud van de verplichting wordt verder uitgewerkt in artikel 3.

Het derde lid geeft aan dat de verstrekking van de bedoelde gegevens en inlichtingen synchroon loopt met de indiening van budgetten tijdens de budgetrondes van maart 2009. In het budgetformulier is daartoe een afzonderlijk onderdeel opgenomen voor deze harmonisatie-opgave. De reden voor de koppeling van de harmonisatie-opgave aan de budgetaanvraag/budgetformulier is dat het afgesproken aantal dagdelen in huidige budgetparameters dient aan te sluiten op het aantal dagdelen in geharmoniseerde termen in de harmonisatie-opgave. In de toelichting onder artikel 4 zal hierop nader worden ingegaan.

Tot slot is in dit artikel aangegeven waarvoor de gegevens zullen worden gebruikt en waarom deze aldus worden opgevraagd. Samengevat is het doel de voorbereiding en uiteindelijke uitvoering van de implementatie van geharmoniseerde prijzen en aangescherpte prestatiebeschrijvingen voor dagbesteding in de AWBZ.

Artikel 3

In dit artikel is uitgewerkt welke gegevens en inlichtingen zorgaanbieder en zorgkantoor gezamenlijk moeten verstrekken aan de NZa.

Eveneens wordt bepaald dat er een aanvullende gemotiveerde verklaring moet worden aangeleverd aan de NZa indien en voor zover partijen het niet eens zijn geworden over de inhoud van de aan te leveren harmonisatie-opgave.

Met betrekking tot de gezamenlijke en tijdige aanlevering van informatie en gegevens door zorgaanbieder en zorgkantoor aan de NZa, geldt de volgende procedure. In beginsel is de zorgaanbieder verantwoordelijk voor, en gehouden tot aanlevering van zijn harmonisatie-opgave aan het zorgkantoor. Indien de zorgaanbieder niet tijdig overgaat tot aanlevering van de harmonisatie-opgave aan het zorgkantoor, is het aan het zorgkantoor om tijdig te bewerkstelligen dat de zorgaanbieder alsnog overgaat tot het indienen van de harmonisatie-opgave van de zorgaanbieder. Een tijdige aanbieding houdt in dat de zorgaanbieder het zorgkantoor een redelijke termijn gunt om de harmonisatie-opgave van de zorgaanbieder te beoordelen, alvorens de harmonisatie-opgave bij de NZa op grond van de regeling moet worden ingediend.

Het zorgkantoor is vervolgens verantwoordelijk voor, en gehouden tot, de beoordeling van de harmonisatie-opgave van de zorgaanbieder (mede in het licht van deze regeling) én voor de aanlevering van de gezamenlijke opgave aan de NZa. Daarbij dient het zorgkantoor aan te geven of, en zo ja in hoeverre hij het eens is met opgave van de zorgaanbieder. Er kunnen daarbij verschillende wijzen van aanlevering worden onderscheiden:

  • I. Indien het zorgkantoor het eens is met harmonisatie-opgave van de zorgaanbieder volstaat het om de opgave van de zorgaanbieder mede te ondertekenen.

  • II. Indien het zorgkantoor zich niet kan vinden in de opgave van de zorgaanbieder dient het zorgkantoor naast de opgave van de aanbieder een verklaring naar de NZa te sturen waarom het zorgkantoor zich niet kan vinden in de opgave van de zorgaanbieder.

Artikel 4

Wat onder de harmonisatie-opgave, als uitwerking van de definitiebepaling, nader wordt verstaan, wordt toegelicht in dit artikel.

Zorgkantoor en zorgaanbieder maken bij de budgetronde van maart 2009 een productieafspraak voor dagbesteding zowel in huidige bekostigingsparameters (op grond van de beleidsregels extramurale zorg) als in nieuwe bekostigingsparameters (op grond van de nieuwe geharmoniseerde tarieven en aangescherpte prestatiebeschrijvingen). De zorgaanbieders geven wat betreft de productieafspraken dagbesteding in termen van nieuwe bekostigingsparameters in het (daarvoor door de NZa ontwikkelde) budgetformulier aan:

  • a. het aantal cliënten dat thuis woont en;

  • b. het aantal cliënten dat in een GVT woont;

  • c. het aantal cliënten dat in een intramurale instelling woont.

De Harmonisatie-opgave bevat daarnaast per cliëntcategorie een opgave van de afgesproken prestaties in de nieuwe (geharmoniseerde) bekostigingsparameters. Voor de onder b en c genoemde cliënten betekent dit laatste dat een opgave gedaan moet worden van de dagbestedingcomponent in de voor cliënten gescoorde dan wel geïndiceerde ZZP’s.

In dit artikel is ook vastgelegd dat de harmonisatie-opgave een ‘vertaling’ moet zijn van de reguliere productieafspraken (in oude termen). Zoals eerder aangegeven in deze toelichting dient het aantal dagdelen opgenomen onder a en b in de harmonisatie-opgave overeen te komen met het huidige aantal afgesproken dagdelen voor de te leveren reguliere productie.

De Raad van Bestuur van de Nederlandse Zorgautoriteit, Voorzitter,

F.G.H. de Grave.

Portefeuillehouder Zorgmarkten Care,

M.E. Homan.

Naar boven