Regeling tot wijziging van de Regeling eisen individuele goedkeuring in verband met de vaststelling van technische eisen ten behoeve van de goedkeuring van afzonderlijke zelfbalancerende bromfietsen

26 november 2008

Nr. CEND/HDJZ-2008/981 sector AWW

Hoofddirectie Juridische Zaken

De Minister van Verkeer en Waterstaat,

Gelet op artikel 26, eerste en tweede lid, van de Wegenverkeerswet 1994 en artikel 2.2, eerste lid, aanhef en onderdeel b, en vierde lid, van het Voertuigreglement;

Besluit:

ARTIKEL I

De Regeling eisen individuele goedkeuring1 wordt als volgt gewijzigd:

A

Artikel 1 wordt als volgt gewijzigd:

1. Onderdeel e wordt geletterd onderdeel f.

2. Er wordt een onderdeel ingevoegd, luidende:

  • e. zelfbalancerende bromfiets: een elektrisch aangedreven, zelfbalancerende, tweewielige, eenassige bromfiets met een wielbasis van 0 cm en met een door de constructie bepaalde maximumsnelheid van niet meer dan 25 km/h;

B

In artikel 6 wordt na ‘individuele bromfiets’ ingevoegd: , niet zijnde een zelfbalancerende bromfiets, .

C

Na artikel 6 wordt een artikel ingevoegd, luidende:

Artikel 6a

Een goedkeuring voor een zelfbalancerende bromfiets wordt, onverminderd het bepaalde in artikel 26 van de Wet, verleend indien aan de eisen in bijlage Va is voldaan.

D

Na bijlage V wordt een bijlage toegevoegd, luidende:

BIJLAGE Va., BEHORENDE BIJ ARTIKEL 6a

I.

Zelfbalancerende bromfietsen moeten van deugdelijke bouw en inrichting zijn.

II.
  • 1. Zelfbalancerende bromfietsen moeten zijn voorzien van een identificatienummer dat:

    • a. uit ten minste 3 letters of cijfers bestaat, welke minimaal 3 mm hoog zijn; en

    • b. goed leesbaar op een vast voertuigdeel is ingeslagen.

  • 2. De naam van de fabrikant en de handelsbenaming fabrikant (type) moeten zijn vermeld op het voertuig.

III.
  • 1. Zelfbalancerende bromfietsen mogen:

    • a. niet langer zijn dan 1,00 m;

    • b. niet breder zijn dan 1,00 m;

    • c. niet hoger zijn dan 2,00 m.

  • 2. De toegestane maximummassa van zelfbalancerende bromfietsen is de door de fabrikant opgegeven technisch toegestane maximummassa.

IV.

Fabrieksmatig geproduceerde zelfbalancerende bromfietsen worden geacht aan artikel 3.6.14, eerste lid, van het Voertuigreglement te voldoen, tenzij volgens de inspecteur van de RDW hierover twijfel bestaat. Niet-fabrieksmatig geproduceerde zelfbalancerende bromfietsen moeten ter zake van alle onderdelen voldoen aan richtlijn 97/24/EG.

V.
  • 1. Het door de elektromotor ontwikkelde vermogen aan de motoras van zelfbalancerende bromfietsen mag niet meer bedragen dan 4kW.

  • 2. Zelfbalancerende bromfietsen mogen niet zijn voorzien van een voorziening met het kennelijke doel de controle op de maximumconstructiesnelheid te bemoeilijken of te beïnvloeden.

VI.
  • 1. Zelfbalancerende bromfietsen moeten zijn voorzien van luchtbanden.

  • 2. Het draagvermogen van de banden moet voldoende zijn voor de door de fabrikant opgegeven technisch toegestane maximummassa, genoemd in onderdeel III, tweede lid.

VII.

De remvertraging van zelfbalancerende bromfietsen moet tenminste 4,0 m/s2 bedragen.

VIII.

Zelfbalancerende bromfietsen moeten zijn voorzien van bedieningsorganen, verklikkerlichten en meters voor:

  • a. het aan- en uitschakelen van de elektromotor;

  • b. het regelen van de snelheid van het voertuig naar 6 km/h en naar een snelheid kleiner of gelijk aan 25 km/h;

  • c. de aanduiding omtrent de ladingsconditie van de tractiebatterijen;

  • d. de aan- en uitindicator van de elektrische installatie.

IX.
  • 1. Op zelfbalancerende bromfietsen mag aan de buitenzijde geen enkel puntig, scherp of uitstekend deel aanwezig zijn met een zodanige vorm, afmeting, richting of hardheid dat de kans op lichamelijk letsel wordt vergroot voor een persoon die bij een ongeval tegen het voertuig stoot of daardoor wordt geraakt.

  • 2. De banden mogen niet kunnen aanlopen.

X.

Zelfbalancerende bromfietsen moeten plaats bieden voor de montage van een kentekenplaat aan de achterzijde en binnen de contouren van het voertuig.

XI.

Zelfbalancerende bromfietsen moeten zijn voorzien van:

  • a. rode opvallende reflecterende lijnmarkering of één rode reflector, aangebracht aan de achterzijde op een hoogte van minimaal 15 cm en maximaal 90 cm;

  • b. witte of gele opvallende reflecterende markering of één of twee ambergele zijreflectoren, aangebracht aan de buitenzijde van de wielen.

XII.

Zelfbalancerende bromfietsen moeten zijn voorzien van een deugdelijk bevestigde en goed werkende geluidssignaalinrichting.

XIII.

De wijze van keuren vindt plaats op door de Dienst Wegverkeer te bepalen wijze.

ARTIKEL II

Deze regeling treedt in werking met ingang van de tweede dag na de dagtekening van de Staatscourant waarin zij wordt geplaatst.

Deze regeling zal met de toelichting in de Staatscourant worden geplaatst.

De Minister van Verkeer en Waterstaat,

C.M.P.S. Eurlings.

TOELICHTING

Algemeen

De onderhavige regeling heeft tot doel de Regeling eisen individuele goedkeuring zodanig te wijzigen, dat er technische eisen worden vastgesteld ten behoeve van de individuele goedkeuring van zelfbalancerende bromfietsen, zoals Segways. Zelfbalancerende bromfietsen zijn gedefinieerd als elektrisch aangedreven, zelfbalancerende, tweewielige bromfietsen met één as, een wielbasis van 0 cm en een door de constructie bepaalde maximumsnelheid van niet meer dan 25 km/h.

Op basis van artikel 26 van de Wegenverkeerswet 1994 kunnen afzonderlijke voertuigen na een individuele goedkeuring worden toegelaten tot het verkeer op de weg. De technische eisen waaraan een individuele Segway moet voldoen in het kader van deze goedkeuring zijn door middel van deze wijzigingsregeling opgenomen in de Regeling eisen individuele goedkeuring. Daarbij gaat het om eisen ten aanzien van de bouw, de inrichting, de afmetingen, de toegestane maximummassa, de elektrische comptabiliteit, het maximumvermogen, de maximumconstructiesnelheid, de banden, de reminrichting, de bedieningsorganen, de verklikkerlichten en meters, de scherpe delen, de ruimte voor een kentekenplaat, de markering en reflectoren en de bel of claxon.

De individuele goedkeuring wordt op aanvraag uitgevoerd door inspecteurs van de Dienst Wegverkeer (hierna: RDW). Deze keuring kan bij de eigenaar of houder van een voertuig thuis plaatsvinden of op een keuringsstation van de RDW.

Het ontwerp is op 28 juli 2008 gemeld aan de Commissie van de Europese Gemeenschappen (notificatienummer 2008/0327/NL) ter voldoening aan artikel 8, eerste lid, van EG-richtlijn 98/34.2

Artikelsgewijs

Artikel I, onderdeel A

Door middel van dit onderdeel wordt ‘zelfbalancerende bromfiets’ gedefinieerd.

Artikel I, onderdeel B

Door middel van dit onderdeel wordt geregeld dat de verlening van een goedkeuring voor een zelfbalancerende bromfiets niet plaatsvindt op grond van toetsing aan de algemene individuele toelatingseisen voor bromfietsen uit bijlage V.

Artikel I, onderdeel C

Door middel van dit onderdeel wordt geregeld dat de verlening van een goedkeuring voor een zelfbalancerende bromfiets plaatsvindt indien dit voertuig voldoet aan de bijzondere individuele toelatingseisen voor zelfbalancerende bromfietsen uit de nieuwe bijlage Va.

Artikel I, onderdeel D

Door middel van dit onderdeel worden in een nieuwe bijlage Va de toelatingseisen voor individuele zelfbalancerende bromfietsen toegevoegd aan de Regeling eisen individuele goedkeuring.

De Minister van Verkeer en Waterstaat,

C.M.P.S. Eurlings.


XNoot
1

Stcrt. 1997, 247; laatstelijk gewijzigd bij ministeriële regeling van 2 april 2007 (Stcrt. 2007, 64).

XNoot
2

Richtlijn nr. 98/34/EG van het Europees Parlement en de Raad van de Europese Unie van 22 juni 1998 betreffende een informatieprocedure op het gebied van normen en technische voorschriften en regels betreffende de diensten van de informatiemaatschappij (PbEG L 204).

Naar boven