Vaststelling gewijzigde formulier voor aanvraag bouwvergunning

Regeling van de Minister voor Wonen, Wijken en Integratie van 4 juli 2008, nr. BJZ2008067329, tot vaststelling van het gewijzigde formulier voor de aanvraag om bouwvergunning

De Minister voor Wonen, Wijken en Integratie,

Gelet op artikel 2, tweede lid, van het Besluit indieningsvereisten aanvraag bouwvergunning;

Besluit:

Artikel 1

Een aanvraag om bouwvergunning als bedoeld in het Besluit indieningsvereisten aanvraag bouwvergunning wordt gedaan op het als bijlage bij deze regeling gevoegde formulier.

Artikel 2

De regeling van de Minister voor Wonen, Wijken en Integratie van 20 april 2007 tot vaststelling van het gewijzigde formulier voor de aanvraag om bouwvergunning (Stcrt. 81) wordt ingetrokken.

Artikel 3

Deze regeling treedt in werking met ingang van 1 augustus 2008.

Deze regeling zal met de toelichting in de Staatscourant worden geplaatst.

Den Haag, 4 juli 2008.
De Minister voor Wonen, Wijken en Integratie, C.P. Vogelaar.

Bijlage

stcrt-2008-139-p34-SC86693-1.gifstcrt-2008-139-p34-SC86693-2.gifstcrt-2008-139-p34-SC86693-3.gifstcrt-2008-139-p34-SC86693-4.gifstcrt-2008-139-p34-SC86693-5.gifstcrt-2008-139-p34-SC86693-6.gifstcrt-2008-139-p34-SC86693-7.gifstcrt-2008-139-p34-SC86693-8.gifstcrt-2008-139-p34-SC86693-9.gifstcrt-2008-139-p34-SC86693-10.gifstcrt-2008-139-p34-SC86693-11.gifstcrt-2008-139-p34-SC86693-12.gifstcrt-2008-139-p34-SC86693-13.gifstcrt-2008-139-p34-SC86693-14.gifstcrt-2008-139-p34-SC86693-15.gif

Toelichting

Algemeen

Deze regeling strekt tot vaststelling van het gewijzigde formulier dat moet worden gebruikt om een bouwvergunning aan te vragen. Hierbij wordt de regeling tot vaststelling van het formulier dat is gebruikt vanaf 1 mei 2007 ingetrokken.

In het nieuwe formulier is in de eerste plaats rekening gehouden met de uitkomsten van het onderzoek van het College bescherming persoonsgegevens (hierna: CBP) naar aanleiding van een klacht over het integraal openbaar maken op internet door de gemeente Nijmegen van aanvragen om bouwvergunning. Hieraan had de gemeente onder meer de uitvoering van de in artikel 57 van de Woningwet opgenomen verplichting om een openbaar bouwregister in te stellen ten grondslag gelegd. Het CBP heeft geoordeeld dat de werkwijze van de gemeente onrechtmatig is, omdat die zich niet verdraagt met de artikelen 7 en 8 van de Wet bescherming persoonsgegevens.

Teneinde vanuit een oogpunt van dienstverlening aan de burger toch het openbaar maken op internet van aanvragen om bouwvergunning mogelijk te maken, zijn de uitkomsten van het onderzoek van het CBP aanleiding geweest om het formulier voor de aanvraag om bouwvergunning op de volgende wijze aan te passen.

De volgorde van de vragen is gewijzigd, waardoor het formulier kan worden gesplitst in drie delen. Het eerste deel bevat vragen met betrekking tot persoonsgegevens die met toestemming van de aanvrager en, voor zover van toepassing, zijn gemachtigde, zowel op papier als op internet openbaar mogen worden gemaakt. Het gaat hier om de gegevens met betrekking tot de naam, het adres en de woonplaats van de aanvrager en van een eventuele gemachtigde alsmede om de bouwsom. Het derde deel bevat persoonsgegevens die in het geheel niet voor openbaarmaking – zowel op papier als op internet – in aanmerking komen. Het betreft hier onder meer het burgerservicenummer van de aanvrager alsmede zijn handtekening en die van een eventuele gemachtigde. Het tussenliggende tweede deel bevat gegevens over het voorgenomen bouwplan en kan zonder meer zowel op papier als op internet openbaar worden gemaakt.

Zoals uit het vorenstaande blijkt, wordt in het nieuwe formulier geen onderscheid gemaakt tussen openbaarmaking op papier en openbaarmaking op internet. Hiermee wordt verder gegaan dan de uitkomsten van het onderzoek van het CBP strikt genomen vereisen – dit onderzoek betrof immers alleen de openbaarmaking op internet – maar de praktische toepasbaarheid van het formulier wordt hierdoor verhoogd. Als uitvloeisel van de uitkomsten van het onderzoek van het CBP is verder ook de handtekening onder bijlage 2 bij het formulier komen te vervallen.

Voor meer informatie over het onderzoek van het CBP wordt verwezen naar www.cbpweb.nl.

In het nieuwe formulier zijn verder wijzigingen aangebracht die verband houden met de inwerkingtreding van de Wet ruimtelijke ordening (hierna: de Wro) op 1 juli 2008. Het Besluit indieningsvereisten aanvraag bouwvergunning is met het oog hierop reeds aangepast bij het Invoeringsbesluit Wro. De in verband hiermee benodigde aanpassingen van het formulier zijn bij deze regeling vastgesteld.

Tot slot is de vraag op het formulier over de zelfredzaamheid van de toekomstige bewoners van nieuw te bouwen woningen aangepast op basis van overleg met de sector.

Afgezien van de aanpassing van de volgorde van de vragen op het formulier en het vervallen van de handtekening onder bijlage 2 bij het formulier in verband met de bescherming van persoonsgegevens, zullen de wijzigingen die in het formulier zijn aangebracht hierna in het artikelsgewijze deel van de toelichting afzonderlijk nader worden toegelicht.

Artikelsgewijs

Artikel 1

Vraag 12

In vraag 5f van het formulier (oud) werd gevraagd naar de mate van zelfredzaamheid van de toekomstige bewoners van nieuw te bouwen woningen. Doel van die vraag was het bepalen van de benodigde brandveiligheidsvoorzieningen. In overleg met de zorgsector en de brandweer zijn nieuwe afspraken gemaakt over de wijze waarop de benodigde voorzieningen worden bepaald. De desbetreffende vraag – vraag 12 in het nieuwe formulier – is aangepast aan deze afspraken.

Vraag 15

Aan het formulier is een vraag toegevoegd waarin de aanvrager en, voor zover van toepassing, zijn gemachtigde wordt gevraagd of al dan niet toestemming wordt gegeven om de bij de vragen 1 tot en met 3 ingevulde persoonsgegevens openbaar te maken. Op de achtergrond hiervan is in het algemeen deel van de toelichting reeds ingegaan.

Bijlage 1

De checklist in bijlage 1 bij het formulier is op een aantal onderdelen aangepast en in verband daarmee hernummerd. De aanpassingen hangen samen met de inwerkingtreding van de Wro op 1 juli 2008. De categorie ‘Indieningsvereisten toetsing leefmilieuverordening’ (9, oud) is geschrapt, omdat de Wet op de stads- en dorpsvernieuwing is ingetrokken ingevolge de Invoeringswet Wro. Daarmee is ook de basis voor een leefmilieuverordening komen te vervallen. Toegevoegd is de categorie ‘Overige indieningsvereisten in verband met toetsing aan planologische voorschriften krachtens de Wet ruimtelijke ordening’ (9, nieuw). Hiermee wordt gedoeld op gegevens en bescheiden met betrekking tot onderwerpen die niet met name in de categorieën 3 tot en met 8 van de checklist worden genoemd en terzake waarvan de verschillende planologische toetsingskaders die de Wro kent regels kunnen bevatten. Tevens is toegevoegd de categorie ‘Indieningsvereisten exploitatieplan’ (10, nieuw). Zodanig plan als bedoeld in artikel 6.12 van de Wro maakt sinds 1 juli 2008 deel uit van het toetsingskader voor de beoordeling van een aanvraag om een reguliere bouwvergunning. Verder is de categorie ‘Indieningsvereisten vrijstelling bestemmingsplan’ (16, oud; 11, nieuw) redactioneel gewijzigd met het oog op de afstemming met de Wro en het daarin opgenomen begrippenkader.

Toelichting

In de toelichting bij het formulier zijn enige tekstuele toevoegingen en verduidelijkingen aangebracht, onder meer in verband met bovengenoemde wijzigingen.

De Minister voor Wonen, Wijken en Integratie,

C.P. Vogelaar

Naar boven