Regeling gegevensverstrekking kentekenregister 2008

Regeling van de Minister van Verkeer en Waterstaat houdende nadere regels ten aanzien van de gegevensverstrekking uit het kentekenregister (Regeling gegevensverstrekking kentekenregister 2008)

16 juni 2008

Nr. END/HDJZ-2008/699 sector AWW

Hoofddirectie Juridische Zaken

De Minister van Verkeer en Waterstaat,

Gelet op artikel 41a, tweede lid, en 45a, derde lid, van de Wegenverkeerswet en de artikelen 9, tweede en derde lid, 14, eerste lid, en 16a, eerste lid, van het Kentekenreglement;

Besluit:

Artikel 1

Aanwijzing overheidsorganen

De volgende instanties worden aangewezen als overheidsorgaan als bedoeld in artikel 41a, tweede lid, van de wet, voor zover zij niet reeds bestuursorganen zijn in de zin van artikel 1:1, eerste lid, onderdeel a, van de Algemene wet bestuursrecht:

a. de uitvoeringsinstanties die belast zijn met het toekennen, uitbetalen en terugvorderen van uitkeringen op grond van sociale wetgeving, ten behoeve van het toetsen van het vermogen van aanvragers van dergelijke uitkeringen;

b. curatoren, ten behoeve van het beheer en de vereffening van een failliete boedel als bedoeld in artikel 68, eerste lid, van de Faillissementswet;

c. bewindvoerders, bedoeld in artikel 287, derde lid, van de Faillissementswet, voor zover zij in het kader van een schuldsanering gevoelige gegevens uit het kentekenregister nodig hebben ter vaststelling van het vermogen van een onder bewindgestelde natuurlijke persoon;

d. Auto Recycling Nederland BV, ten behoeve van de uitvoering van de verplichtingen die voortvloeien uit het Besluit beheer autowrakken;

e. de Stichting Waarborgfonds Motorverkeer, bedoeld in artikel 23, eerste lid, van de Wet aansprakelijkheidsverzekering motorrijtuigen, ten behoeve van de schadeafwikkeling en het verhaal van uitgekeerde schadevergoedingen bedoeld in de artikelen 25 en 27 van die wet;

f. de Stichting Nationale en Internationale Wegvervoer Organisatie, bedoeld in artikel 1, eerste lid, onderdeel b, van de Wet goederenvervoer over de weg en de Stichting Inschrijving Eigen Vervoer, bedoeld in artikel 1, eerste lid, onderdeel c, van die wet, ten behoeve van het verlenen van vergunningen voor binnenlands en internationaal beroepsgoederenvervoer over de weg alsmede voor controle op het juiste type vergunning;

g. het Nederlands Bureau der Motorrijtuigverzekeraars, dat is aangewezen als Informatiecentrum als bedoeld in artikel 27b, eerste lid, van de Wet aansprakelijkheidsverzekering motorrijtuigen, ten behoeve van de schadeafwikkeling en het verhaal van uitgekeerde schadevergoedingen als gevolg van schade veroorzaakt door motorrijtuigen die gewoonlijk zijn gestald en verzekerd in een andere lidstaat van de Europese Unie;

h. onderzoeks- en onderwijsinstellingen, ten behoeve van wetenschappelijk onderzoek voor zover zij aantonen dat dit onderzoek namens of in opdracht van een overheidsinstantie wordt uitgevoerd.

Artikel 2

Verstrekking aan beroepsbeoefenaren

1. Als categorieën van beroepsbeoefenaren als bedoeld in artikel 9, eerste lid, onderdeel a, van het Kentekenreglement aan welke gevoelige gegevens uit het kentekenregister kunnen worden verstrekt, met uitzondering van gegevens omtrent de aangifte van diefstal of verduistering van een voertuig, worden aangewezen:

a. verzekeringsmaatschappijen waaraan een vergunning als bedoeld in artikel 2:27 van de Wet op het financieel toezicht is verleend en door hen aangewezen gevolmachtigden waaraan een vergunning als bedoeld in artikel 2:92 van diezelfde wet is verleend, voor zover het hun bedrijfsuitoefening ten aanzien van de verzekeringen van motorrijtuigen en aanhangwagens betreft,

b. advocatuur en stichtingen rechtsbijstand,

c. gerechtsdeurwaarders, en

d. producenten of importeurs van motorrijtuigen of aanhangwagens of van onderdelen en uitrustingstukken van deze motorrijtuigen en aanhangwagens met een ‘e-’, ‘E-’ of ‘NL-’goedkeurmerk.

2. De verstrekking van de in het eerste lid bedoelde gegevens geschiedt, onverminderd het derde lid, slechts voor de volgende doeleinden:

a. wat betreft verzekeringsmaatschappijen en de door hen aangewezen gevolmachtigden: ten behoeve van schade-afwikkeling,

b. wat betreft de advocatuur en stichtingen rechtsbijstand: ten behoeve van eigendomsgeschillen omtrent motorrijtuigen of aanhangwagens alsmede gerechtelijke procedures en de voorbereiding daarvan,

c. wat betreft gerechtsdeurwaarders: ten behoeve van de voorbereiding van dagvaardingen in civielrechtelijke procedures waarbij motorrijtuigen zijn betrokken en waarin sprake is van wegrijden zonder te betalen na het tanken van motorbrandstof, zulks overeenkomstig een door of namens de tankstationbranche vast te stellen en door de Minister van Verkeer en Waterstaat goed te keuren protocol,

d. wat betreft producenten en importeurs van motorrijtuigen: ten behoeve van de uitvoering van de Wet op de belasting van personenauto’s en motorrijwielen 1992, en

e. wat betreft fabrikanten en importeurs van in Nederland geregistreerde motorrijtuigen of aanhangwagens of van onderdelen en uitrustingstukken van deze motorrijtuigen en aanhangwagens met een ‘e-’, ‘E-’ of ‘NL-’goedkeurmerk: ten behoeve van het terugroepen van motorrijtuigen of aanhangwagens ingeval zich, naar het oordeel van deze partijen en de Dienst Wegverkeer, een gevaar voor de gezondheid van de mens of de veiligheid van de mens of zaken voordoet of voor kan doen en met de uitvoering van een terugroepactie niet gewacht kan worden tot regulier onderhoud.

3. Aan de beroepsbeoefenaren bedoeld in het eerste lid, onderdeel a, kunnen de gegevens opgenomen in bijlage I bij deze regeling worden verstrekt ten behoeve van de totstandkoming en instandhouding van de verzekeringen ten aanzien van motorrijtuigen en aanhangwagens.

Artikel 3

Verstrekking aan informatieproviders

Aan de door de Minister van Verkeer en Waterstaat aangewezen informatieproviders als bedoeld in artikel 9, eerste lid, onderdeel b, van het Kentekenreglement kunnen de volgende gevoelige gegevens worden verstrekt:

a. de gegevens opgenomen in bijlage II bij deze regeling ten behoeve van statistische doeleinden;

b. de gegevens opgenomen in bijlage III bij deze regeling ten behoeve van de in de desbetreffende aanwijzingsbeschikking opgenomen voertuiginformatiesystemen ten behoeve van de voertuigbranche, bedoeld in artikel 14, eerste lid, onderdeel b, van het Kentekenreglement;

c. de gegevens opgenomen in bijlage III bij deze regeling ten behoeve van informatiesystemen voor de totstandkoming en instandhouding van de verzekeringen ten aanzien van motorrijtuigen en aanhangwagens voor de verzekeraars of de door hen aangewezen gevolmachtigden bedoeld in artikel 2, eerste lid, onderdeel a.

Artikel 4

Voorwaarden voor verstrekking en regels voor gebruik

1. Voor belanghebbenden als bedoeld in artikel 9, eerste lid, onderdelen a en b, van het Kentekenreglement gelden de volgende regels omtrent het gebruik en voorwaarden voor verstrekking van de uit het kentekenregister verstrekte gevoelige gegevens:

a. de ontvanger treft maatregelen die waarborgen dat de gegevens uitsluitend worden gebruikt voor het doel waarvoor zij zijn verstrekt;

b. de ontvanger treft maatregelen die waarborgen dat:

1°. de ontvangen gegevens alleen toegankelijk zijn voor medewerkers voor wie toegang tot deze gegevens op basis van hun functie en takenpakket noodzakelijk is en die hiertoe expliciet door de hoogst verantwoordelijke binnen de organisatie zijn geautoriseerd;

2°. verleende autorisaties tijdig worden aangepast bij functiewijziging of vertrek van gebruikers;

3°. de verleende bevoegdheden alsmede alle mutaties hierop periodiek worden geëvalueerd;

c. het benaderen van de gegevens wordt zodanig geregistreerd, dat mogelijk misbruik tijdig wordt gesignaleerd en stopgezet;

d. indien de gegevens niet langer noodzakelijk zijn voor het doel waarvoor zij zijn verstrekt, worden de gegevens en alle kopieën daarvan terstond vernietigd;

e. bij uitbesteding van de verwerking of delen van de verwerking aan derden blijft de ontvanger onverkort verantwoordelijk voor de juiste verwerking van de gegevens;

f. de ontvanger voldoet aan de ter uitwerking van de in dit lid gestelde regels en voorwaarden met het oog op de beveiliging van gegevens door de Dienst Wegverkeer nader te stellen eisen.

2. Voor de informatieproviders bedoeld in artikel 9, eerste lid, onderdeel b, van het Kentekenreglement gelden in aanvulling op het eerste lid tevens de volgende voorwaarden:

a. binnen het autorisatiebeheer van de infomatieprovider zijn de beschikkende en controlerende bevoegdheden gescheiden van de uitvoerende bevoegdheden;

b. redenen van ongeldigheid van een kentekenbewijs worden door de informatieprovider niet aan derden verstrekt, maar slechts het feit dat er sprake is van ongeldigheid van het kentekenbewijs. Dit geldt echter niet voor de volgende redenen:

1°. het voertuig is gesloopt of geëxporteerd;

2°. het voertuig voldoet niet aan technische eisen (wachten-op-keuring);

3°. het voertuig voldoet mogelijk niet aan technische eisen (wachten-op-inspectie);

c. in afwijking van het bepaalde in onderdeel b, mogen gegevens omtrent de aangifte van diefstal of verduistering van een voertuig door de informatieprovider aan derden worden verstrekt voor zover dit is toegestaan op grond van een door de Minister van Verkeer en Waterstaat en de Minister van Justitie gezamenlijk afgegeven beschikking als bedoeld in artikel 9, eerste lid, onderdeel b, van het Kentekenreglement;

d. ten aanzien van het gebruik van het Kamer van Koophandelnummer ten behoeve van de voertuiginformatiesystemen, bedoeld in artikel 14, eerste lid, onderdeel b, van het Kentekenreglement, geldt dat:

1°. dit gegeven alleen verwerkt mag worden voor voertuiginformatiesystemen die worden bijgehouden in opdracht van het erkende bedrijf wiens Kamer van Koophandelnummer het betreft,

2°. het Kamer van Koophandelnummer van een erkende bedrijf dat geen rechtspersoonlijkheid bezit, alleen mag worden verwerkt, indien het desbetreffende erkende bedrijf expliciet toestemming voor de verwerking van zijn Kamer van Koophandelnummer heeft gegeven, en

3°. de informatieprovider van deze expliciete toestemming een registratie dient bij te houden;

e. indien de gegevens ‘numeriek deel postcode’, ‘geboortejaar’, ‘geslacht’ ook van andere bronnen worden verkregen en deze gegevens uit andere bronnen voor andere doelen worden gebruikt dan waarvoor de gegevens uit het kentekenregister zijn verstrekt, dient de informatieprovider maatregelen te nemen waardoor te allen tijde aangetoond kan worden uit welke bron deze voor andere doelen gebruikte gegevens zijn verkregen;

f. het voertuigidentificatienummer, de meldcode en de duplicaatcode van het kentekenbewijs worden door de informatieproviders uitsluitend gebruikt als controlegegeven en worden niet aan derden verstrekt.

3. De Dienst Wegverkeer kan van ontvangers van gevoelige gegevens verstrekking verlangen van een door deze dienst te bepalen verklaring afgegeven door een onafhankelijke derde waaruit blijkt dat de ontvanger heeft gehandeld in overeenstemming met de doeleinden waarvoor en de voorwaarden waaronder de gevoelige gegevens zijn verstrekt.

4. De Dienst Wegverkeer kan bepalen dat de in het derde lid bedoelde verklaring betrekking dient te hebben op een door deze dienst te bepalen tijdsperiode. Deze tijdsperiode bedraagt maximaal drie jaar.

Artikel 5

Tarief voor toezicht en inspectie

1. Het tarief ter zake van de kosten van toezicht, bedoeld in artikel 45a, eerste lid, van de Wegenverkeerswet 1994, maakt onderdeel uit van de tarieven voor verstrekking, bedoeld in artikel 43, zesde en zevende lid, van de Wegenverkeerswet 1994, die in rekening worden gebracht bij personen of instanties waarop toezicht wordt gehouden.

2. In aanvulling op het eerste lid kan het aldaar bedoelde tarief bij de in artikel 1 aangewezen overheidsorganen in rekening worden gebracht op door de Dienst Wegverkeer te bepalen wijze.

3. Het tarief ter zake van de kosten van de inspectie, bedoeld in artikel 45a, tweede lid, van de Wegenverkeerswet 1994, wordt in rekening gebracht, indien naar het oordeel van de Dienst Wegverkeer blijkt dat een gegeven onjuist in het kentekenregister is opgenomen en de onjuistheid van het gegeven degene aan wie het kentekenbewijs voor het geïnspecteerde voertuig is afgegeven kan worden tegengeworpen.

4. In aanvulling op het derde lid komt dit tarief tevens voor rekening van degene aan wie het kentekenbewijs van het ter inspectie opgeroepen voertuig is afgegeven, indien het voertuig niet voor inspectie ter beschikking is gesteld, tenzij het niet voor inspectie ter beschikking stellen diegene niet kan worden tegengeworpen.

Artikel 6

Intrekking regeling en beleidsregels

De Regeling gegevensverstrekking Kentekenregister, de Beleidsregels gegevensverstrekking uit het kentekenregister en de Beleidsregels aanwijzing organisaties die de belangen van de automobielbranche behartigen worden ingetrokken.

Artikel 7

Inwerkingtreding

Deze regeling treedt in werking met ingang van 1 juli 2008.

Artikel 8

Citeertitel

Deze regeling wordt aangehaald als: Regeling gegevensverstrekking kentekenregister 2008.

Deze regeling zal met de toelichting in de Staatscourant worden geplaatst

De Minister van Verkeer en Waterstaat, C.M.P.S. Eurlings.

Bijlage I

Als gevoelige gegevens die kunnen worden verstrekt ten behoeve van de totstandkoming en instandhouding van verzekeringen op grond van de Wet aansprakelijkheidsverzekering motorrijtuigen voor verzekeringsmaatschappijen of hun gevolmachtigden, als bedoeld in de artikelen 2, derde lid, en 3, onderdeel c, zijn aangewezen:

– kenteken in combinatie met één van de onderstaande gevoelige gegevens;

– kilometerstand bij keuring;

– voertuigstatus;

– begindatum voertuigstatus;

– einddatum voertuigstatus;

Bijlage II

Als gevoelige gegevens die kunnen worden verstrekt voor statistische doeleinden, als bedoeld in artikel 3, onderdeel a, zijn aangewezen:

– kenteken in combinatie met één van de onderstaande gevoelige gegevens;

– voertuigidentificatienummer;

– meldcode;

– duplicaatcode van het kentekenbewijs;

– kilometerstand bij keuring;

– voertuigstatus;

– begindatum voertuigstatus;

– einddatum voertuigstatus;

– numerieke deel van de postcode (4 posities);

– Kamer van Koophandelnummer van rechtspersonen;

– Kamer van Koophandelnummer van erkende bedrijven;

– geslachtsaanduiding natuurlijke persoon (M/V);

– geboortejaar natuurlijk persoon.

Bijlage III

Als gevoelige gegevens die kunnen worden verstrekt voor voertuiginformatiesystemen ten behoeve van de voertuigbranche, als bedoeld in artikel 3, onderdeel b, en ten behoeve van informatiesystemen voor de totstandkoming en instandhouding van de verzekeringen ten aanzien van motorrijtuigen en aanhangwagens voor de verzekeraars of de door hen aangewezen gevolmachtigden, als bedoeld in artikel 3, onderdeel c, zijn aangewezen:

– kenteken in combinatie met één van de onderstaande gevoelige gegevens;

– voertuigidentificatienummer;

– meldcode;

– duplicaatcode van het kentekenbewijs;

– kilometerstand bij keuring;

– voertuigstatus;

– begindatum voertuigstatus;

– einddatum voertuigstatus;

– Kamer van Koophandelnummer van erkende bedrijven.

Toelichting

1. Algemeen

Met de Regeling gegevensverstrekking kentekenregister 2008 (hierna: de regeling) wordt uitvoering gegeven aan de bepalingen van Wegenverkeerswet 1994 die in die wet zijn opgenomen bij de wijzigingswet houdende wijziging van de Wegenverkeerswet 1994 in verband met het aanmerken van het kentekenregister als basisregistratie alsmede in verband met de herziening van de gegevensverstrekking uit het kentekenregister en enkele andere wijzigingen1 . Deze wijziging van de Wegenverkeerswet 1994 (hierna: WVW 1994) is de grondslag voor de regelgeving inzake de aanmerking van het kentekenregister als basisregistratie in de zin van artikel 41a van de WVW 1994 en de herziening van de gegevensverstrekking uit het kentekenregister. Daarnaast heeft met deze wet het fietsenregister een wettelijke grondslag verkregen. De uitvoeringsbepalingen die betrekking hebben op het fietsenregister zijn in een aparte regeling, namelijk de Regeling fietsenregister, neergelegd.

Tegelijk met de inwerkingtreding van deze wetswijziging is ook het Kentekenreglement gewijzigd2 . In het Kentekenreglement is een aantal onderwerpen inzake de verstrekking van gegevens uit het kentekenregister nader uitgewerkt. In artikel 41a, tweede lid, van de WVW 1994 wordt de mogelijkheid gecreëerd om bepaalde instanties aan te wijzen die voor de verstrekking van gegevens uit het kentekenregister zullen worden behandeld als overheidsorganen. In artikel 42a, eerste lid, onderdeel b, van de WVW 1994 is neergelegd dat de gegevens uit het kentekenregister in gevoelige en niet-gevoelige gegevens worden onderscheiden. Niet-gevoelige gegevens kunnen op grond van artikel 43, vierde lid, van de WVW 1994 aan een ieder worden verstrekt. In artikel 7, tweede lid, van het Kentekenreglement is bepaald welke gegevens gevoelig zijn. Ingevolge het derde lid van artikel 7 zijn alle gegevens die niet als gevoelig zijn aangewezen gecategoriseerd als niet-gevoelig.

Ten aanzien van de verstrekking van gevoelige gegevens gelden beperkingen. In het Kentekenreglement wordt de bepaling aan wie, de gevallen waarin, de voorwaarden waaronder en de doeleinden waarvoor gevoelige gegevens kunnen worden verstrekt, gedelegeerd naar een Ministeriële regeling (artikel 9, tweede lid). De onderhavige regeling is de uitwerking daarvan. Hieronder zullen de onderwerpen die in de regeling aan de orde komen nader worden toegelicht.

2. Aanwijzing van instanties als overheidsorganen

Op grond van artikel 43 van de WVW 1994 verstrekt de Dienst Wegverkeer (hierna: RDW) uit het kentekenregister gegevens aan overheidsorganen, voor zover zij aangeven deze gegevens nodig te hebben voor een goede uitoefening van hun publieke taak. In het eerste lid van artikel 41a worden de zogenoemde a-organen van artikel 1:1, eerste lid, van de Algemene wet bestuursrecht (hierna: Awb) aangewezen als overheidsorganen. Dit zijn de naar publiek recht ingestelde rechtspersonen of organen daarvan. Hieronder vallen niet alleen organen van Ministeries, provincies, gemeenten en waterschappen, zoals onder andere de belastingdienst, de Sociale inlichtingen- en opsporingsdienst, de Algemene Inspectiedienst en het Inspectoraat Generaal VROM, maar bijvoorbeeld ook ZBO’s zoals de Nederlandse Organisatie voor toegepast-natuurwetenschappelijk onderzoek (TNO), het Landelijk Bureau Inning Onderhoudsbijdragen en de gerechtsdeurwaarders.

Gerechtsdeurwaarders hebben voor van hun werkzaamheden op grond van de Gerechtsdeurwaarderswet ten behoeve van de tenuitvoerlegging van vonnissen, van beschikkingen van de Nederlandse rechter en van in Nederland verleden authentieke akten, alsmede van andere bij de wet als executoriale titel aangewezen stukken, met enige regelmaat gevoelige gegevens uit het kentekenregister nodig. Zij kunnen deze gegevens voor de uitvoering van deze publieke taken als overheidsorgaan verkrijgen, ondanks dat ze voor andere meer commerciële doeleinden als categorie van beroepsbeoefenaren zijn aangewezen. Ten aanzien van de gegevens die zij in hun functie als overheidsorgaan verstrekt krijgen, geldt voor deze categorie van ontvangers dus de terugmeldplicht en verplicht gebruik zoals neergelegd in respectievelijk artikel 43b, eerste lid, en 43c, eerste lid, van de WVW 1994, net zoals voor alle andere overheidsorganen.

Op grond van artikel 41a, tweede lid, van de WVW 1994 kunnen, naast de hierboven beschreven a-organen, door de Minister van Verkeer en Waterstaat instanties als overheidsorgaan worden aangewezen, indien en voor zover dit met het oog op hun publieke-taakuitoefening noodzakelijk is. Het betreft hier voornamelijk (organen van) privaatrechtelijke rechtspersonen waaraan publieke taken zijn opgedragen, vaak op grond van een wettelijk voorschrift. Deze instanties worden aangewezen in artikel 1 van de regeling. Door deze instanties als overheidsorganen aan te wijzen, gaat ook voor hen het verplicht gebruik en de terugmeldplicht gelden, net als voor de meer zuivere overheidsorganen uit het eerste lid van artikel 41a van de WVW 1994.

Vanwege het soms duale karakter van dit soort instanties en de taken en belangen die gemoeid kunnen zijn met het uitvoeren van de publieke taak naast privaatrechtelijke of commerciële belangen, is op wetsniveau neergelegd dat deze instanties apart worden aangewezen en niet automatisch onder het begrip overheidsorgaan vallen. Het is namelijk gewenst om toezicht te kunnen houden op het gebruik van gevoelige gegevens door deze instanties. Mocht blijken dat een van deze instanties zich niet houdt aan de regels omtrent het gebruik van gevoelige gegevens, dan kan de aanwijzing worden ingetrokken, met als gevolg dat er geen gevoelige gegevens meer kunnen worden verstrekt.

Onderzoeks- en onderwijsinstellingen zijn als categorie ook aangewezen als overheidsorganen, maar dan wel specifiek ten behoeve van het uitvoeren van wetenschappelijk onderzoek namens of in opdracht van een overheidsinstantie. De onderzoeks- en onderwijsinstellingen zijn, net als de andere overheidsorganen, aangewezen op grond van artikel 41a, tweede lid, van de WVW 1994. Dat betekent dat zij slechts zijn aangewezen als overheidsorgaan voor zover zij een publieke taak uitoefenen. In de praktijk zal dat onderzoek plaatsvinden namens of in opdracht van een overheidsinstantie, zoals een Ministerie. Om te voorkomen dat elke onderzoeksinstelling gevoelige gegevens uit het kentekenregister kan ontvangen voor elk soort onderzoek, is de beperking dat het onderzoek in opdracht van een overheidsinstantie wordt uitgevoerd toegevoegd.

Door de inperking van het gebruik voor wetenschappelijk onderzoek geldt wel dat in de uitkomsten van deze onderzoeken geen gegevens, afkomstig uit het kentekenregister, mogen voorkomen die herleidbaar zijn tot een individuele persoon, rechtspersoon of huishouden.

De in artikel 1 van deze regeling aangewezen instanties, met uitzondering van de onderzoeks- en onderwijsinstellingen, kregen ook onder het oude regiem gevoelige gegevens verstrekt uit het kentekenregister. Zij waren destijds opgenomen in de categorie van instanties die, als uitzondering op het principe dat gegevens alleen verstrekt konden worden onder opgave van kenteken, gegevens uit het kentekenregister verstrekt konden krijgen anders dan onder opgave van kenteken. Dit principe is in de huidige regelgeving komen te vervallen. In plaats daarvan bestaat nu het onderscheid tussen gevoelige en niet-gevoelige gegevens. Een persoon of instantie kan slechts gevoelige gegevens verstrekt krijgen indien daarvoor in de regelgeving specifiek iets is geregeld.

3. Verstrekking aan categorieën van beroepsbeoefenaren

Op grond van artikel 9, eerste lid, onderdeel a, van het Kentekenreglement kunnen aan aangewezen categorieën van beroepsbeoefenaren gevoelige gegevens worden verstrekt. In artikel 2 van de regeling worden deze categorieën aangewezen. Het betreft hier evenwel niet de verstrekking van gegevens uit het kentekenregister omtrent de aangifte van diefstal of verduistering van een voertuig. Deze gegevens kunnen slechts worden verstrekt aan beroepsbeoefenaren die gezamenlijk door de Minister van Justitie en de Minister van Verkeer en Waterstaat zijn aangewezen. Dit is geregeld in de Regeling aanwijzing beroepsbeoefenaren verstrekking diefstalgegevens kentekenregister 2008.

De in artikel 2 genoemde beroepsbeoefenaren en de doeleinden waarvoor zij gevoelige gegevens kunnen ontvangen zullen hieronder nader worden omschreven. Ten aanzien van deze beroepsbeoefenaren verschilt de onderhavige regeling niet van de Regeling gegevensverstrekking Kentekenregister, die door de onderhavige regeling wordt vervangen.

Verzekeringsmaatschappijen of hun gevolmachtigden

Deze categorie van beroepsbeoefenaren kan gevoelige gegevens verstrekt krijgen ten behoeve van schadeafwikkeling inzake verzekeringen op grond van de Wet aansprakelijkheidsverzekering motorrijtuigen alsmede de totstandkoming en instandhouding van deze verzekeringen. Voor dat laatste doel wordt evenwel slechts een beperkte set van gevoelige gegevens verstrekt. Deze set is neergelegd in bijlage I bij deze regeling. Voor de afwikkeling van schade kunnen in principe alle gevoelige gegevens worden verstrekt voor zover die nodig zijn voor dat specifieke doel.

Advocaten en de stichtingen rechtsbijstand

Aan deze categorie kunnen alle gevoelige gegevens worden verstrekt voor zover zij noodzakelijk zijn voor het afhandelen van eigendomsgeschillen omtrent motorrijtuigen of aanhangwagens. Daarnaast kunnen gevoelige gegevens worden verstrekt voor gerechtelijke procedures en de voorbereiding daarvan. De hier bedoelde stichtingen rechtsbijstand zijn de door de raad op de rechtsbijstand gesubsidieerde stichtingen rechtsbijstand, bedoeld in de Wet op de rechtsbijstand.

Gerechtsdeurwaarders

Aanleiding voor het aanwijzen van gerechtsdeurwaarders als categorie van beroepsbeoefenaren aan wie gevoelige gegevens kunnen worden verstrekt was het toenemende aantal van gevallen waarin weggebruikers na het tanken van motorbrandstof bij een tankstation wegreden zonder te betalen. In 2004 is besloten tot de aanwijzing van gerechtsdeurwaarders teneinde hier effectiever tegen te kunnen optreden.

Het betrokken tankstation levert het kenteken van de ‘doorrijder’ aan een gerechtsdeurwaarder, bijvoorbeeld door middel van videobeelden. De gerechtsdeurwaarder kan met behulp van het kenteken bij de RDW de tenaamstellinggegevens van de betrokken weggebruiker opvragen. Vervolgens kan de gerechtsdeurwaarder voorbereidende handelingen verrichten voor een dagvaarding in een civiele procedure. Op deze wijze kunnen de verschuldigde bedragen alsnog worden geïnd. Een en ander geschiedt volgens een door de betrokken branche opgesteld protocol, dat door de Minister van Verkeer en Waterstaat is goedgekeurd.

De aanpak van ‘doorrijders na tanken’ is geëvalueerd. In een brief aan de Tweede Kamer van 2 mei 20073 is geconstateerd dat de regeling maatschappelijk gewenst is en dat deze naar behoren werkt. Daarom zijn de bepalingen uit de Regeling gegevensverstrekking Kentekenregister zonder aanpassingen overgenomen in de onderhavige regeling.

Producenten of importeurs van motorrijtuigen of aanhangwagens of van onderdelen en uitrustingstukken van deze motorrijtuigen en aanhangwagens met een e-, E- en/of NL-goedkeurmerk.

Aan deze categorie van beroepsbeoefenaren kunnen gevoelige gegevens worden verstrekt indien er sprake is van een zogenoemde recall (het terugroepen van motorrijtuigen en aanhangwagens in geval van geconstateerde technische gebreken die kunnen leiden tot situaties die een gevaar opleveren voor de gezondheid van de mens of de veiligheid van de mens of zaken). Tot 1 maart 2007 4 werden de gegevens van houders van kentekenbewijzen voor mailingen inzake recalls aan de producenten of importeurs van in Nederland geregistreerde motorrijtuigen of aanhangwagens of van onderdelen en uitrustingstukken van deze motorrijtuigen en aanhangwagens met een ‘e-(EU)’, ‘E- (ECE)’ en/of ‘NL’-‘ goedkeurmerk, dan wel diens gemachtigden, verstrekt door één van de belangenbehartigers van de automobielbranche. Vanaf 1 maart 2007 worden aan de belangenbehartigers niet langer de daarvoor benodigde persoonsgegevens uit het kentekenregister verstrekt. Producenten en importeurs kunnen met ingang van die datum deze gegevens uit het kentekenregister rechtstreeks bij de RDW aanvragen. De producenten of importeurs mogen de uit het kentekenregister ontvangen gegevens alleen voor het doel ‘terugroepacties’ gebruiken. De RDW houdt daar toezicht op en kan de gegevensverstrekking staken indien verkeerd gebruik is geconstateerd, zie ook hieronder. De aanlevering van gegevens geschiedt op verzoek van de producent. Een producent of importeur kan er uiteraard ook voor opteren de voor de terugroepactie benodigde gegevens uit andere bestanden, zoals de eigen klantenbestanden, te genereren.

In artikel 2, onderdeel q, van de Regeling taken Dienst Wegverkeer is aan de RDW de taak opgedragen om in bepaalde gevallen de terugroepactie voor de producent of importeur uit te voeren. Dit kan op verzoek van de producent of importeur of ingeval de RDW bij eerdere aanleveringen van persoonsgegevens uit het kentekenregister is gebleken dat deze gegevens worden gebruikt voor een andere doel dan het terugroepen van motorrijtuigen of aanhangwagens. De RDW kan in dat geval besluiten de terugroepmailing aan de houders van kentekenbewijzen in eigen hand te nemen en deze namens de producent of importeur te verrichten. In dat geval worden er dus geen persoonsgegevens uit het kentekenregister aan de producent of importeur verstrekt. De mailing door de RDW wordt dan gezien als uitvoering van een verplichting voor de producent of importeur, waarvoor de kosten aan de producent of importeur in rekening worden gebracht. De producent of importeur blijft verantwoordelijk voor de juistheid van de selectiecriteria van de op te roepen voertuigen.

4. Verstrekking aan informatieproviders

Een nieuwe categorie van personen en instanties aan wie gevoelige gegevens kunnen worden verstrekt zijn de informatieproviders. De individuele informatieproviders worden op grond van artikel 9, eerste lid, onderdeel b, van het Kentekenreglement door de Minister van Verkeer en Waterstaat of door de Ministers van Verkeer en Waterstaat en van Justitie gezamenlijk aangewezen. Een informatieprovider verzamelt en verwerkt bedrijfsmatig gegevens afkomstig uit diverse bronnen, waaronder het kentekenregister.

Een informatieprovider selecteert motieven die de markt hanteert en bewerkt deze zodanig dat ze in een informatiebehoefte uit de markt kunnen voorzien. Hierbij mogen de zogenoemde niet-gevoelige gegevens vrijelijk worden gebruikt. Daarnaast kunnen bij Ministeriële regeling vastgestelde gevoelige gegevens worden gebruikt ten behoeve van voertuiginformatiesystemen voor de voertuigbranche en ten behoeve van statistische bewerking alsmede ten behoeve van bij Ministeriële regeling te bepalen doeleinden.

In bijlage II zijn de gevoelige gegevens opgenomen die kunnen worden verstrekt voor statistische doeleinden. Onder statistische doeleinden wordt verstaan het verwerken van gegevens op zodanige wijze dat de uitkomst daarvan niet herleidbaar is tot een individuele natuurlijke persoon, rechtspersoon of een huishouden.

Onder gegevensverstrekking ten behoeve van voertuiginformatiesystemen voor de voertuigbranche wordt verstaan het gebruik van gegevens uit het kentekenregister om informatiesystemen voor de voertuigbranche te voeden, waarmee de aan het betreffende voertuig of voertuigtype gerelateerde informatie op eenvoudige wijze kan worden geproduceerd. Hierbij kan worden gedacht aan bijvoorbeeld een voertuigonderdelensysteem dat de onderdelen van een bepaald (type) voertuig kan selecteren, indien de informatie ten aanzien van de onderdelen zich ook in dat voertuiginformatiesysteem bevindt. Ten behoeve van dit doel worden de gegevens opgenomen in bijlage III bij deze regeling verstrekt.

Tot de voertuigbranche worden gerekend de bedrijven die zich richten op het proces binnen de gehele keten van fabricage en realisatie van voertuigen (en onderdelen), inclusief onderhoud, reparatie en demontage van voertuigen en onderdelen. Hierbij kan onder andere worden gedacht aan bedrijven in de voertuigbandenservice, de carrosseriebouw, carrosserieherstel, evenals bedrijven in het vervaardigen van auto-onderdelen en accessoires. Hieronder vallen echter bijvoorbeeld niet de bedrijven die slechts handelen in algemene auto-accessoires en autoschoonmaakmiddelen.

Tot slot wordt er een set van gegevens verstrekt ten behoeve van informatiesystemen van informatieproviders ten behoeve van verzekeraars of hun gevolmachtigden die verzekeringen verstrekken in het kader van de Wet aansprakelijkheidsverzekering motorrijtuigen. Het gaat hier om dezelfde set van gegevens als voor de voertuiginformatiesystemen voor de voertuigbranche (bijlage II). Deze gegevens kunnen gebruikt worden voor informatiesystemen voor de totstandkoming en instandhouding van verzekeringen die betrekking hebben op voertuigen (dat wil zeggen alleen WAM-verzekeringen, eventueel in combinatie met beperkt of volledig casco). Bijlage III verschilt van bijlage I. In bijlage III is het Kamer-van-Koophandelnummer van de erkende bedrijven toegevoegd. Deze is voor de providers noodzakelijk, omdat zij vaak, naast het bijhouden van voertuiginformatiesystemen voor erkende bedrijven, ook namens die erkende bedrijven als tussenpersoon fungeren richting verzekeraars. Vandaar dat het Kamer-van-Koophandelnummer van de erkende bedrijven hier wel in de set van gegevens zit en niet in bijlage I, waar het gaat om direct contact tussen verzekeraar en verzekerde. Daarnaast is in bijlage III een aantal gegevens opgenomen die de RDW aan de informatieproviders mag verstrekken, maar die de informatieproviders alleen als controlegegeven mogen gebruiken en niet mogen doorleveren aan verzekeraars en gevolmachtigden, dan wel aan andere derden. Deze gegevens zijn ook niet opgenomen in bijlage I, omdat deze ook niet door de RDW zelf aan derden worden verstrekt.

Onder de categorie van informatieproviders bevindt zich tevens de groep van informatiebewerkers die voorheen gegevens uit het kentekenregister verstrekt kregen en verwerkten ten behoeve van de stichtingen die waren aangewezen als belangenbehartigers van de automobielbranche. Deze hebben onder de werking van de wet- en regelgeving zoals die gold tot 1 maart 20075 onbeperkt gevoelige gegevens ontvangen, welke gegevens tevens mochten worden gebruikt voor commerciële doeleinden. Vanaf 1 maart 2007 is slechts een beperkte set aan gegevens verstrekt en wordt gebruik van die beperkte set gegevens voor commerciële doeleinden niet meer toegestaan. Welke gegevens dat waren is ten tijde van de inwerkingtreding van het NAW-besluit neergelegd in de Beleidsregels gegevensverstrekking uit het kentekenregister 6 . Thans zijn dezelfde sets met gegevens (met uitzondering van de niet-gevoelige gegevens, die immers onbeperkt kunnen worden verstrekt en gebruikt) neergelegd in bijlage II en III bij deze regeling. De aanwijzingsbeschikkingen van de belangenbehartigers van de automobielbranche zijn van rechtswege komen te vervallen en in plaats daarvan zijn de aan hen gelieerde informatieproviders aangewezen.

5. Voorwaarden voor verstrekking en regels voor gebruik

In artikel 42a, eerste lid, aanhef en onderdeel b, van de WVW 1994 worden de gegevens in het kentekenregister onderverdeeld in gevoelige en niet-gevoelige gegevens. Niet gevoelige gegevens worden aan een ieder verstrekt. Op grond van artikel 43, zesde lid, van de WVW 1994 vindt verstrekking van gegevens plaats op door de RDW te bepalen wijze en tegen betaling van het door de RDW vast te stellen tarief, waarbij de door de RDW vast te stellen aantallen verstrekkingen bepalend zijn.

Ten aanzien van de verstrekking van gevoelige gegevens gelden enkele extra beperkingen. In het Kentekenreglement wordt de bepaling aan wie, de gevallen waarin, de voorwaarden waaronder wordt verstrekt en de doeleinden waarvoor gevoelige gegevens kunnen worden verstrekt gedelegeerd naar een Ministeriële regeling (artikel 9, tweede lid, van het Kentekenreglement). Bij de verstrekking van gevoelige gegevens is de (categorie van) afnemer, naast het leveringskanaal en de vorm van verstrekking (eenmalig of in bulk) bepalend voor de te stellen restricties. Bij overheidsorganen wordt verondersteld dat het gebruik van gegevens zorgvuldig zal zijn, overeenkomstig de publiekrechtelijke taak en rekening houdend met de bescherming van de persoonlijke levenssfeer conform de wet- en regelgeving. Voor andere categorieën van ontvangers van gevoelige gegevens gelden nadere beperkingen ten aanzien van het gebruik van uit het kentekenregister verstrekte gevoelige gegevens. Tot op heden werden er in de verstrekkingsvoorwaarden van de RDW voorwaarden ten aanzien van het gebruik van gegevens gesteld. Thans is besloten enkele van de meer algemeen geldende van die voorwaarden in de onderhavige Ministeriële regeling op te nemen. Deze voorwaarden gelden dan voor alle aangewezen beroepsbeoefenaren en informatieproviders en hoeven dus niet meer in de verstrekkingsvoorwaarden van de RDW te worden opgenomen. Uiteraard kan de RDW daarnaast nog meer op de individuele verstrekkingssituatie, gerichte voorwaarden stellen. De reden dat er voor informatieproviders aparte voorwaarden worden gesteld, is dat deze catagorie van ontvangers grote hoeveelheden gevoelige gegevens ontvangen, inclusief de dagelijkse mutaties op die gegevens.

Aan de informatieproviders worden extra voorwaarden gesteld wat betreft het gebruik van de door hen ontvangen gegevens. De reden voor deze extra voorwaarden is gelegen in het feit dat de informatieproviders grote bestanden van gevoelige gegevens en de dagelijkse mutaties daarin ontvangen. Vandaar dat bijvoorbeeld extra voorwaarden worden gesteld ten aanzien van de controle op het gebruik van de gegevens (artikel 4, tweede lid, onderdeel a).

De redenen van ongeldigheid van het kentekenbewijs mogen niet worden doorgeleverd (artikel 4, tweede lid, onderdeel b). Het uitgangspunt is dat wel aan derden kan worden gemeld dat een kentekenbewijs ongeldig is, maar niet wat de reden daarvan is. De reden voor het niet mogen doorleveren van deze gegevens is dat de reden van ongeldigheid in veel gevallen een gevoelig gegeven is, omdat de verstrekking daarvan het risico op handelen in strijd met een wettelijk voorschrift met zich kan brengen (artikel 7, tweede lid, onderdeel c, van het Kentekenreglement). Op de regel dat de reden van ongeldigheid van het kentekenbewijs niet mag worden doorgeleverd wordt in enkele gevallen een uitzondering gemaakt, namelijk in de gevallen waarin het voertuig is gesloopt of geëxporteerd of het voertuig moet wachten op keuring (WOK) of op inspectie (WOI). In die gevallen mag echter niet de informatie over de wijze waarop het voertuig is gesloopt of geëxporteerd worden doorverstrekt, maar slechts het feit dat het kentekenbewijs ongeldig is of dat het voertuig is gesloopt of geëxporteerd.

Ingeval het voertuig als gestolen in het kentekenregister staat vermeld mag dat gegeven in bepaalde gevallen worden doorverstrekt, namelijk indien en voor zover dit is toegestaan op grond van een door de Minister van Verkeer en Waterstaat en de Minister van Justitie gezamenlijk afgegeven beschikking als bedoeld in artikel 9, eerste lid, onderdeel b, van het Kentekenreglement. Dit alles is tevens geregeld in artikel 4, tweede lid, onderdeel c, van de regeling.

Ten aanzien van het gebruik van het Kamer van Koophandelnummer gelden tevens aanvullende eisen. Dit vanwege het feit dat de combinatie van Kamer van Koophandelnummer met voertuigidentificerende gegevens als concurrentiegevoelig is aangemerkt. Het is de bedoeling dat deze combinatie van gegevens alleen worden gebruikt indien het om een erkend bedrijf gaat en bovendien dat de informatieprovider voor het desbetreffende erkende bedrijf een voertuiginformatiesysteem bijhoudt.

Het kan voorkomen dat een informatieprovider postcodegegevens, geslacht of geboortejaar niet alleen uit het kentekenregister ontvangt, maar ook uit andere bronnen. In dat geval dient zeker gesteld te worden dat hij de uit het kentekenregister verkregen gegevens niet voor andere dan de aangewezen doelen gebruikt. Om dit te kunnen bepalen is de verplichting opgenomen dat de informatieprovider moet kunnen aantonen uit welke bronnen hij deze gegevens heeft ontvangen, indien hij deze ook voor andere dan de aangewezen doelen gebruikt.

Ten aanzien van het voertuigidentificatienummer, de meldcode en de duplicaatcode van het kentekenbewijs wordt in artikel 4, tweede lid, onderdeel f, een extra beperking opgelegd. Verstrekking aan derden van deze gegevens zou namelijk kunnen leiden tot fraude. Daarom is geregeld dat deze gegevens wel aan de informatieproviders worden verstrekt en ook door informatieproviders mogen worden gebruikt als controlegegevens binnen hun voertuiginformatiesystemen ten behoeve van de voertuigbranche en hun informatiesystemen ten behoeve van de verzekeringsbranche, maar deze gegevens mogen niet worden doorverstrekt aan de afnemers van die informatiesystemen.

In het derde lid van artikel 4 is geregeld dat de RDW een door deze dienst te bepalen verklaring kan eisen met betrekking tot de vraag of de ontvanger heeft gehandeld in overeenstemming met de doeleinden waarvoor en de voorwaarden waaronder de gevoelige gegevens zijn verstrekt. Als voorbeeld van een door de RDW op te vragen verklaring kan worden genoemd een jaarlijkse accountantsverklaring of EDP-verklaring. In het vierde lid van artikel 4 is geregeld dat die verklaring zich maximaal mag uitstrekken tot de periode van drie jaar terug.

Naast het kunnen vragen van de bovengenoemde verklaring, kan de RDW als toezichthouder in de zin van artikel 5:11 van de Awb ook gebruik maken van de bevoegdheden die de Awb aan de toezichthouder toekent, zoals bijvoorbeeld het betreden van plaatsen (artikel 5:15), het vorderen van inlichtingen (artikel 5:16) en inzage in gegevens en bescheiden (artikel 5:17).

6. Tarief voor toezicht en kosten voor inspectie

Het tarief voor toezicht maakt onderdeel uit van de verstrekkingstarieven die in rekening worden gebracht bij degene aan wie gevoelige gegevens worden verstrekt en waarop door de RDW toezicht wordt uitgeoefend (artikel 5, eerste lid). Op overheidsinstanties die niet als zodanig zijn aangewezen in artikel 1 van deze regeling wordt geen toezicht uitgeoefend en aan deze instanties wordt dus ook geen tarief voor toezicht in rekening gebracht. Op de aangewezen overheidsinstanties wordt wel toezicht uitgeoefend vanwege de mogelijke private activiteiten die deze instanties uitoefenen naast hun publieke taak. Aangezien aan overheidsinstanties evenwel geen verstrekkingstarief in rekening wordt gebracht, zal een tarief voor toezicht op andere wijze in rekening dienen te worden gebracht. Dit is geregeld in het tweede lid van artikel 5. Het is aan de RDW om te bepalen hoe dat tarief in rekening wordt gebracht. Een van de mogelijkheden is een opslag op het aansluittarief.

Degene aan wie het kentekenbewijs voor het op grond van artikel 45a, tweede lid, van de WVW 1994 geïnspecteerde voertuig is afgegeven dient de kosten van de inspectie, waarbij wordt gecontroleerd of de gegevens in het kentekenregister overeenkomen met het voertuig, te betalen, indien een gegeven onjuist in het kentekenregister is opgenomen en de onjuistheid van het gegeven hem of haar kan worden tegengeworpen. Dit is geregeld in artikel 5, derde lid. Indien de onjuistheid van een gegeven de geregistreerde eigenaar of houder van het voertuig evenwel niet kan worden tegengeworpen, dan komen de kosten overigens ten laste van het tarief op de afgifte van de aangewezen delen van het kentekenbewijs (artikel 4q, tweede lid, onderdeel h, van de WVW 1994).

Bij het niet-verschijnen voor een inspectie, nadat men een oproep daartoe heeft ontvangen, komen de kosten eveneens voor rekening van de geregistreerde eigenaar of houder van het desbetreffende voertuig (artikel 5, vierde lid), tenzij het niet voor inspectie ter beschikking stellen diegene niet kan worden tegengeworpen, bijvoorbeeld ingeval van overmacht. Indien een geregistreerde eigenaar of houder met zijn of haar voertuig op een later tijdstip alsnog ter inspectie verschijnt, betaalt deze dus zowel voor de inspectie waarbij hij of zij niet is verschenen als voor de inspectie waarvoor hij of zij wel verschijnt.

7. Intrekken van regelgeving

De Regeling gegevensverstrekking Kentekenregister is ingetrokken, omdat die is vervangen door de onderhavige regeling. De Beleidsregels gegevensverstrekking uit het kentekenregister zijn ook ingetrokken, omdat het overzicht van welke gegevens ut het kentekenregister voor welke doeleinden worden verstrekt thans in de onderhavige regeling is opgenomen en wel in bijlage I tot en met III. Overigens zijn in die bijlagen, in tegenstelling tot in de Beleidsregels gegevensverstrekking uit het kentekenregister alleen de gevoelige gegevens die worden verstrekt opgenomen. Ten aanzien van de niet-gevoelige gegevens geldt immers dat die aan een ieder kunnen worden verstrekt en hoeft dus niet te worden geregeld dat deze gegevens aan de informatieproviders voor een specifiek doel worden verstrekt. Welke gegevens gevoelig zijn blijkt uit artikel 7, tweede lid, van het Kentekenreglement. De in dat artikel omschreven categorieën van gevoelige gegevens zullen op attribuut niveau nader worden ingevuld door de RDW. Alle andere in het kentekenregister opgenomen gegevens zijn op grond van artikel 7, derde lid, van het Kentekenreglement niet-gevoelig.

Tot slot zijn de Beleidsregels aanwijzing organisaties die de belangen van de automobielbranche behartigen ook ingetrokken omdat de categorie van belangenbehartiger van de automobielbranche is verdwenen en is vervangen door de informatieprovider. Verwezen zij naar paragraaf 4 van deze toelichting.

8. Bedrijfseffecten en administratieve lasten

De onderhavige regeling heeft geen effecten voor het bedrijfsleven, noch vloeit er een verhoging of verlaging van de administratieve lasten uit voort voor burger of bedrijfsleven, anders dan de effecten die al zijn genoemd in de nota van toelichting bij het Besluit houdende wijziging van het Kentekenreglement in verband met het aanmerken van het kentekenregister als basisregistratie alsmede in verband met de herziening van de gegevensverstrekking uit het kentekenregister. Zoals aldaar is aangegeven, is de verwachting dat een mogelijke daling of stijging van de administratieve lasten als gevolg van de invoering van het nieuwe verstrekkingenbeleid niet substantieel zal zijn.

Artikelsgewijs

Artikel 1

In artikel 1 worden de overheidsorganen aangewezen die niet al vanzelf overheidsorganen zijn. Het betreffen hier personen en instanties die een publieke taak uitoefenen, maar die geen bestuursorgaan zijn. Verwezen zij naar paragraaf 2 van deze toelichting.

Artikel 2

In dit artikel worden de beroepsbeoefenaren aangewezen. In paragraaf 3 van deze toelichting worden de aangewezen categorieën van beroepsbeoefenaren nader uitgewerkt. De verstrekking van gegevens omtrent de aangifte van diefstal en verduistering is geregeld in de Regeling aanwijzing beroepsbeoefenaren verstrekking diefstalgegevens kentekenregister 2008.

Artikel 3

Een nieuwe categorie van instanties die gevoelige gegevens uit het kentekenregister verstrekt kunnen krijgen zijn de informatieproviders. Deze categorie van ontvangers krijgt slechts beperkte sets van gevoelige gegevens voor specifieke doeleinden. Alvorens de gevoelige gegevens te kunnen ontvangen, moet een informatieprovider door de Minister van Verkeer en Waterstaat zijn aangewezen als informatieprovider. Verwezen zij naar paragraaf 4 van deze toelichting.

Artikel 4

Dit artikel bevat enkele voorwaarden voor verstrekking van gevoelige gegevens en eisen voor gebruik van de verstrekte gevoelige gegevens. Enkele van deze eisen en voorwaarden waren voorheen opgenomen in de eisen en voorwaarden van de RDW, maar zijn thans opgenomen in de onderhavige regeling. In paragraaf 5 worden de eisen en voorwaarden nader toegelicht.

Artikel 5

In artikel 5 worden de grondslagen voor het tarief voor toezicht en het tarief voor inspectie van het voertuig geregeld. Verwezen zij naar paragraaf 6 van deze toelichting.

Artikel 6

Intrekken van enkele regelingen, zie paragraaf 7 van deze toelichting.

De Minister van Verkeer en Waterstaat,

C.M.P.S. Eurlings

Naar boven