Wijziging Regeling tarieven Kadaster

Regeling van de Minister van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer van 12 juni 2008, nr. BJZ2008057282, Directie Bestuurlijke en Juridische Zaken, Afdeling Wetgeving, houdende wijziging van de Regeling tarieven Kadaster (nieuw product en verhoging enige tarieven)

De Minister van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer,

Gelet op de artikelen 108, eerste lid, en 109 van de Kadasterwet;

Besluit:

Artikel I

De Regeling tarieven Kadaster wordt als volgt gewijzigd:

A

Artikel 2 wordt als volgt gewijzigd:

1. In het eerste lid wordt ‘€ 480,–’ vervangen door: € 630,–.

2. In het tweede lid wordt ‘€ 30,–’ vervangen door: € 40,–.

B

Artikel 4 wordt als volgt gewijzigd:

1. In het eerste lid, onderdeel a, wordt ‘€ 80,–’ vervangen door: € 104,–.

2. In het eerste lid, onderdeel b, wordt ‘€ 70,–’ vervangen door: € 91,–.

3. In het eerste lid, onderdeel c, wordt ‘€ 49,–’ vervangen door ‘€ 72,80’ en ‘€ 28,–’ door: € 54,60.

4. In het derde lid, onderdeel a, wordt ‘€ 51,–’ vervangen door: € 67,–.

5. In het derde lid, onderdeel b, wordt ‘€ 38,–’ vervangen door: € 54,–.

6. In het derde lid, onderdeel c, wordt ‘€ 28,–’ vervangen door ‘€ 43,20’ en ‘€ 19,–’ door: € 32,40.

7. In het vierde lid, onderdeel a, wordt ‘€ 18,20’ vervangen door: € 24,–.

8. In het vierde lid, onderdeel b, wordt ‘€ 8,20’ vervangen door: € 11,–.

9. In het vierde lid, onderdeel c, wordt ‘€ 5,–’ vervangen door ‘€ 8,80’ en ‘€ 2,–’ door: € 6,60.

C

Artikel 5 wordt als volgt gewijzigd:

1. In het eerste lid, onderdeel a, wordt ‘€ 34,50’ vervangen door : € 45,–.

2. In het eerste lid, onderdeel b, wordt ‘€ 24,50’ vervangen door: € 32,–.

3. In het eerste lid, onderdeel c, wordt ‘€ 19,60’ vervangen door ‘€ 25,60’ en ‘€ 14,70’ door: € 19,20.

D

In artikel 7, eerste lid, onderdelen a en b, wordt ‘€ 1,40’ vervangen door: € 1,95.

E

Na artikel 8 wordt een artikel ingevoegd, luidende:

Artikel 9

Voor het gebruik van de tijdelijke automatische melding van wijzigingen in de gegevens van een object uit een rechtszekerheidsregistratie is per object verschuldigd € 3,90.

F

In artikel 10, eerste lid, wordt ‘€ 1,40’ vervangen door: € 1,95.

G

In artikel 12, eerste lid, onderdeel b, wordt ‘€ 70,–’ vervangen door ‘€ 91,–’ en ‘€ 125,–’ door: € 163,–.

H

In artikel 13, eerste lid, onderdeel a, wordt ‘€ 1,40’ vervangen door: € 1,95.

I

In artikel 15, eerste lid, wordt ‘€ 275,–’ vervangen door : € 450,–.

J

Artikel 16 wordt als volgt gewijzigd:

1. In onderdeel a wordt ‘€ 210,–’ vervangen door: € 350,–.

2. In onderdeel b wordt ‘€ 100,–’ vervangen door: € 167,–.

K

In artikel 17, tweede lid, wordt ‘papieren vorm’ vervangen door: papieren of elektronische vorm.

L

In artikel 18 wordt ‘€ 56,–’ vervangen door: € 73,–.

M

In artikel 19, derde lid, vervalt: , en per station boven de vijfentwintig: € 0,–.

Artikel II

Deze regeling treedt in werking met ingang van 1 juli 2008.

Deze regeling zal met de toelichting in de Staatscourant worden geplaatst.

Den Haag, 12 juni 2008.
De Minister van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer, J.M. Cramer.

Toelichting

Algemeen

De onderhavige regeling wijzigt de Regeling tarieven Kadaster. Een aantal bestaande tarieven voor producten en diensten van de Dienst voor het kadaster en de openbare registers (hierna het Kadaster) wordt verhoogd. Die verhoging is noodzakelijk voor de kostendekkendheid van het Kadaster.

De Dienst voor het kadaster en de openbare registers (Kadaster) is voor wat betreft zijn inkomsten in aanzienlijke mate afhankelijk van de ontwikkelingen in de vastgoedmarkt. Tot 2007 waren de ontwikkelingen in de vastgoedmarkt in Nederland bijzonder positief. De markt werd gekenmerkt door een dalende rente, stijgende prijzen en een hoge mobiliteit. Die externe omstandigheid en de sturing op een efficiënte, doelmatige en kostenbewuste organisatie hebben vanaf de verzelfstandiging van het Kadaster geleid tot een jaarlijkse benedenwaartse aanpassing van de tarieven van het Kadaster. De positieve resultaten kwamen op die manier ten goede aan de afnemers van de producten en diensten van het Kadaster. De verlaging van de tarieven in met name 2006 en 2007 had voorts tot doel de reserves van het Kadaster omlaag te brengen naar een gewenst niveau.

Met ingang van 1 januari 2008 zijn de tarieven voor producten en diensten van het Kadaster voor het eerst sedert jaren verhoogd. Door een stijgende rente en een negatieve stemming op de markt ten gevolge van de internationale kredietcrisis dalen de inkomsten van het Kadaster onvoorzien meer dan verwacht. Die daling kan niet worden gecompenseerd door een verdergaande kostenbesparing. Temeer niet daar een reorganisatie van het Kadaster reeds is doorgevoerd die rekening houdt met de eisen die een elektronische informatiemaatschappij stelt aan het Kadaster als een betrouwbare, doelmatige en op de klant gerichte overheidsorganisatie, die diensten verricht tegen zo laag mogelijke kosten.

De tariefsverhoging die vanaf 1 januari 2008 is ingevoerd is voorts ontoereikend om die daling op te vangen. In de loop van 2008 zal de bodem van de financiële reserves van het Kadaster zijn bereikt. Een herstel van de markt is voorlopig niet in zicht. Een tariefsverhoging met ingang van 1 juli 2008 is onontbeerlijk voor een solide bedrijfsvoering van het Kadaster. De omzet uit inschrijving van akten en hypotheekstukken en de omzet uit perceelsvorming, grensreconstructies en erfdienstbaarhedenonderzoeken blijven achter bij de planning. De tariefsverhoging wordt vooral op deze diensten toegepast (artikelen 2, 4, 5, 12, 15 en 16 van de Regeling tarieven Kadaster). Daarnaast wordt het tarief voor digitale raadpleging verhoogd (artikelen 7 en 13 van de Regeling tarieven Kadaster)

Tenslotte worden er twee nieuwe diensten geïntroduceerd, die vallen onder de informatieprocedure op het gebied van normen en technische voorschriften en regels betreffende de diensten van de informatiemaatschappij (artikel 8, eerste lid, van richtlijn nr. 98/34/EG van het Europees Parlement en de Raad van de Europese Unie van 22 juni 1998 (PbEG L 204), zoals gewijzigd bij richtlijn nr. 98/48/EG van 20 juli 1998). De nieuwe diensten hebben betrekking op de tijdelijke automatische melding, bedoeld in artikel 9 van de Regeling tarieven Kadaster, en de aanbieding van de mogelijkheid om een verklaring betreffende een netwerkaanduiding af te geven in elektronische vorm (artikel 17 van de Regeling tarieven Kadaster). De introductie van die diensten is op 23 januari 2008 gemeld aan de Europese Commissie. Naar aanleiding van deze melding zijn geen reacties binnengekomen.

Omtrent deze regeling is de gebruikersraad, bedoeld in artikel 16 van de Organisatiewet Kadaster, gehoord. De gebruikersraad heeft positief geadviseerd.

Artikelsgewijs

Artikel I, onderdeel B (wijziging van artikel 4, eerste, derde en vierde lid, onderdeel c, van de Regeling tarieven Kadaster)

Artikel 4, eerste, derde en vierde lid, onderdeel c, van de Regeling tarieven Kadaster heeft betrekking op de tarifering voor aanbieding van de aldaar bedoelde stukken in de openbare registers die gedeeltelijk of volledig geautomatiseerde bijhouding mogelijk maakt van een rechtszekerheidsregistratie. Inmiddels is gebleken dat de kostenvoordelen van het gedeeltelijk of volledig geautomatiseerd bijhouden van de rechtszekerheidsregistraties (basisregistratie kadaster, registratie voor schepen of registratie voor luchtvaartuigen) in 2007 te rooskleurig zijn ingeschat, mede gelet op de noodzaak van kostendekkendheid van het Kadaster. In de Regeling tarieven Kadaster is de toerekening van het kostenvoordeel aan de aanbieder van een in te schrijven stuk meer in evenwicht gebracht met die kostendekkendheid. Ook buiten de algemene noodzaak om de tarieven voor de inschrijving van akten en hypotheekstukken te verhogen, is dit een reden om de tarieven in artikel 4 te verhogen.

Artikel I, onderdelen D, F, en H (wijziging van de artikelen 7, eerste lid, 10, eerste lid, en 13, eerste lid, van de Regeling tarieven Kadaster)

De artikelen 7, eerste lid, en 13, eerste lid, onderdeel a, hebben betrekking op de digitale raadpleging van gegevens betreffende een object uit een rechtszekerheidsregistratie of de landelijke voorziening, respectievelijk van de door de Dienst gehouden kadastrale kaarten. Artikel 10, eerste lid, heeft betrekking op het verstrekken in elektronische vorm van een aldaar bedoeld afschrift.

De tariefsverhoging in die artikelen draagt bij aan de in de algemene toelichting vermelde noodzaak om het Kadaster meer kostendekkend te doen zijn.

Artikel I, onderdeel E ( nieuw artikel 9 van de Regeling tarieven Kadaster)

Notarissen en deurwaarders zijn in de aanloop naar een door hen te verrichten rechtshandeling die betrekking heeft op een registergoed en die resulteert in inschrijving in de openbare registers genoodzaakt om ten minste twee of drie keer de betreffende rechtszekerheidsregistratie te raadplegen of de gegevens betreffende dat object inmiddels zijn gewijzigd. Zij kunnen desgewenst – te bepalen per keer – bij de eerste raadpleging kenbaar maken dat zij tijdelijk voor dat bepaalde object gebruik wensen te maken van de automatische waarschuwingsfunctie van het Kadaster voor het geval de gegevens na de eerste inzage gedurende die bepaalde tijd wijzigen. De duur van de automatische waarschuwingsfunctie is in tijd begrensd en afgestemd op een redelijk gemiddelde van de tijdsduur die gemoeid is met de voorbereiding van die rechtshandeling en het uiteindelijk doen inschrijven van het stuk dat voorwerp is van die handeling in de openbare registers.

Het tarief is gesteld op twee keer raadplegen van de betreffende rechtszekerheidsregistratie. Het is daarmee in ieder geval kostenneutraal voor notarissen en deurwaarders.

De nieuwe dienst zal naar verwachting in de eerste helft van 2009 beschikbaar zijn.

Artikel I, onderdeel J (wijziging van artikel 17, tweede lid, van de Regeling tarieven Kadaster)

De wijziging van artikel 17, tweede lid, maakt het mogelijk dat desgevraagd een verklaring inhoudende een netwerkaanduiding in elektronische vorm kan worden verstrekt. Het tarief is gelijk aan het in papieren vorm verstrekken van die verklaring. De tarifering komt daarmee overeen met de tarifering van het in papieren of elektronische vorm verstrekken van een verklaring inhoudende de complexaanduiding terzake van appartementsrechten.

De Minister van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer,

J.M. Cramer

Naar boven