Wijziging Regeling Nederlandse tarieven Schepenwet

20 december 2007

Nr. HDJZ/SCH/2007-1738

Hoofddirectie Juridische Zaken

De Staatssecretaris van Verkeer en Waterstaat,

Gelet op artikel 72, eerste lid, van de Schepenwet;

Besluit:

Artikel I

De Regeling Nederlandse tarieven Schepenwet1 wordt als volgt gewijzigd:

A

Artikel 3 wordt als volgt gewijzigd:

1. In het eerste lid wordt ‘€ 188’ vervangen door: € 197.

2. In het tweede lid wordt ‘€ 128’ vervangen door: € 134.

B

In artikel 4, tweede lid, wordt ‘€ 107’ vervangen door: € 130.

C

In artikel 5 wordt ‘€ 277’ vervangen door: € 355.

D

In artikel 6 wordt ‘€ 858’ vervangen door: € 1.098.

E

In artikel 7 wordt ‘€ 583’ vervangen door: € 713.

F

In artikel 8, eerste lid, wordt de tabel vervangen door de volgende tabel:

Tabel terug:

Zonder voortstuwing

Met voortstuwing

< 500

344

499

> 500

466

499

G

In artikel 9 wordt ‘€ 277’ vervangen door: € 355.

H

In artikel 11 wordt ‘€ 106’ vervangen door: € 130.

I

Artikel 12 wordt als volgt gewijzigd:

1. In het eerste lid wordt ‘€ 107’ vervangen door: € 130.

2. In het tweede lid wordt ‘€ 188’ vervangen door ‘€ 197‘ en wordt ‘€ 128’ vervangen door: € 134.

J

In artikel 13 wordt ‘€ 64’ vervangen door: € 82.

K

In artikel 14 wordt ‘€ 295’ vervangen door: € 378.

L

Artikel 16 wordt als volgt gewijzigd:

1. In het eerste lid wordt de tabel vervangen door de volgende tabel:

 

< 24 meter

> 24 meter

Geklasseerde vissersvaartuigen

  

Onderzoek eerste afgifte certificaat

 

€ 11.736

Onderzoek vernieuwing/handhaving certificaat

 

€ 1.708

Onderzoek overname met langlopend certificaat

 

€ 3.978

   

Mosselvaartuigen

€ 1.961

€ 3.924

Niet-geklasseerde vissersvaartuigen

  

Onderzoek eerste afgifte certificaat

€ 9.476

€ 21.443

Onderzoek vernieuwing / handhaving certificaat

€ 1.592

€ 1.961

Onderzoek overname met langlopend certificaat

€ 3.706

€ 4.566

2. In het tweede lid wordt ‘€ 3.129’ vervangen door: € 17.417.

3. In het derde lid, onderdeel a, wordt ‘€ 1.855’ vervangen door: € 2.041.

4. In het derde lid, onderdeel b, wordt ‘€ 2.231’ vervangen door: € 2.454.

5. In het zesde lid wordt ‘€ 92’ vervangen door ‘€ 118’ en wordt ‘€ 184’ vervangen door: € 236.

M

In artikel 17 wordt ‘€ 188’ vervangen door: € 197.

N

Artikel 18, eerste lid, wordt als volgt gewijzigd:

1. In onderdeel a wordt ‘€ 420’ vervangen door: € 538.

2. In onderdeel b wordt ‘€ 458’ vervangen door: € 586.

O

Artikel 19, eerste lid, wordt als volgt gewijzigd:

1. In onderdeel a wordt ‘€ 1.269’ vervangen door: € 1.624.

2. In onderdeel b wordt ‘€ 313’ vervangen door: € 389.

3. In onderdeel c wordt ‘€ 159’ vervangen door: € 204.

P

In artikel 21 wordt ‘€ 107’ vervangen door: € 130.

Q

In artikel 21a, eerste lid, wordt ‘€ 106’ vervangen door: € 130.

R

In artikel 22 wordt voor de tekst van het eerste lid de aanduiding ‘1’ geplaatst en wordt ‘€ 53’ vervangen door: € 65.

S

In artikel 23, eerste lid, wordt ‘€ 859’ vervangen door: € 1.037.

T

Artikel 24, eerste lid, komt als volgt te luiden:

1. Voor de werkzaamheden voortvloeiende uit het bepaalde bij of krachtens de Schepenwet en waarvoor niet op grond van een van de overige artikelen van deze regeling een tarief is vastgesteld, is een tarief verschuldigd van € 130 per manuur.

U

Bijlage 1 komt te luiden:

Bijlage 1, bedoeld in artikel 4, eerste lid

a. Tarief onderzoek geklasseerde schepen

 

< 500 GT

500–2000 GT

2000–6000 GT

6000–9000 GT

> 9000 GT

Passagiersschepen

Eerste afgifte certificaat

€ 19.699

    

Hernieuwing certificaat

€ 2.851

€ 3.672

€ 6.156

€ 7.387

€ 16.848

Overname met langlopende certificaten

€ 4.925

    
      

Aannemersmateriaal met voortstuwing

Eerste afgifte certificaat

€ 8.887

    

Hernieuwing certificaat

€ 890

    

Overname met langlopende certificaten

€ 2.462

    
      

Aannemersmateriaal zonder voortstuwing

Eerste afgifte certificaat

€ 1.079

€ 2.034

€ 2.467

€ 2.504

€ 2.716

Hernieuwing certificaat

€ 274

    

Overname met langlopende certificaten

€ 516

€ 1.014

€ 1.014

€ 1.014

€ 1.199

      

Aannemersmateriaal zonder voorstuwing incl. bemand werken

Eerste afgifte certificaat

€ 2.222

€ 3.315

€ 3.694

€ 3.694

€ 3.694

Hernieuwing certificaat

€ 733

    

Overname met langlopende certificaten

€ 1.231

€ 2.294

€ 2.462

€ 2.462

€ 2.462

 

< 500 GT

500–6000 GT

6000–9000 GT

> 9000 GT

Vrachtschip

    

Eerste afgifte certificaat

€ 12.246

   

Hernieuwing certificaat

€ 1.421

   

Overname met langlopende certificaten

€ 3.698

   
     

Olietanker

Eerste afgifte certificaat

€ 18.944

   

Hernieuwing certificaat

€ 1.563

€ 1.645

€ 1.841

€ 2.004

Overname met langlopende certificaten

€ 3.985

   
     

Chemicaliëntanker

Eerste afgifte certificaat

€ 20.930

   

Hernieuwing certificaat

€ 2.462

€ 2.840

€ 2.980

€ 3.208

Overname met langlopende certificaten

€ 6.156

   
     

Olie/chemicaliëntanker

Eerste afgifte certificaat

€ 23.392

   

Hernieuwing certificaat

€ 2.371

€ 2.796

€ 3.315

€ 3.224

Overname met langlopende certificaten

€ 5.884

   
     

Gastanker

Eerste afgifte certificaat

€ 24.624

   

Hernieuwing certificaat

€ 2.447

€ 2.554

€ 2.761

€ 3.208

Overname met langlopende certificaten

€ 6.042

   
 

< 500 GT

500–2000 GT

> 2000 GT

Supply- en supportschip

   

Eerste afgifte certificaat

€ 12.010

  

Hernieuwing certificaat

€ 787

  

Overname met langlopende certificaten

€ 2.435

  
    

Special purpose schip

 

Eerste afgifte certificaat

€ 13.364

  

Hernieuwing certificaat

€ 1.216

  

Overname met langlopende certificaten

€ 2.435

  
    

MODU met voortstuwing

Eerste afgifte certificaat

€ 15.844

  

Hernieuwing certificaat

€ 846

  

Overname met langlopende certificaten

€ 2.462

  
    

MODU zonder voortstuwing

Eerste afgifte certificaat

€ 4.927

  

Hernieuwing certificaat

€ 997

  

Overname met langlopende certificaten

€ 2.462

  
    

Hotelplatform

Eerste afgifte certificaat

€ 4.799

€ 7.387

€ 8.618

Hernieuwing certificaat

€ 995

€ 1.705

€ 1.930

Overname met langlopende certificaten

€ 2.275

€ 2.462

€ 3.694

 

< 24 meter

> 24 meter en < 500 GT

Sleepboot

Eerste afgifte certificaat

€ 7.532

€ 10.669

Hernieuwing certificaat

€ 787

€ 1.172

Overname met langlopende certificaten

€ 1.944

€ 3.175

   

Personentender

Eerste afgifte certificaat

€ 8.223

€ 11.361

Hernieuwing certificaat

€ 370

€ 759

Overname met langlopende certificaten

€ 1.231

€ 2.374

   

Patrouille-, peil- en meetvaartuig

Eerste afgifte certificaat

€ 7.145

€ 10.696

Hernieuwing certificaat

€ 370

€ 759

Overname met langlopende certificaten

€ 1.231

€ 2.374

   

Conventieschepen (voor alle categorieën)

Eerste afgifte verblijven certificaat

€ 713

€ 713

b. Tarief onderzoek van niet-geklasseerde schepen en aannemersmateriaal

 

< 500 GT

500–2000 GT

> 2000 GT

Vrachtschip

 

Hernieuwde afgifte

€ 4.198

€ 5.637

€ 5.637

Viseren certificaten

€ 957

€ 1.574

€ 1.574

    

Aannemersmateriaal met voortstuwing

 

Hernieuwde afgifte

€ 4.891

€ 6.636

€ 6.636

Viseren certificaten

€ 1.027

€ 1.645

€ 1.645

    

Aannemersmateriaal zonder voortstuwing

 

Hernieuwde afgifte

€ 2.462

€ 1.944

€ 1.944

Viseren certificaten

€ 598

€ 713

€ 713

    

Aannemersmateriaal zonder voorstuwing incl. bemand werken

 

Hernieuwde afgifte

€ 2.462

€ 1.944

€ 1.944

Viseren certificaten

€ 713

€ 713

€ 713

    

Supply- en supportschip

 

Hernieuwde afgifte

€ 3.694

€ 5.637

€ 5.637

Viseren certificaten

€ 713

€ 1.576

€ 1.576

 

< 24 meter

> 24 meter

Sleepboot

  

Hernieuwde afgifte

€ 2.812

€ 4.280

Viseren certificaten

€ 713

€ 1.161

   

Personentender

  

Hernieuwde afgifte

€ 2.537

€ 3.694

Viseren certificaten

€ 713

€ 1.075

   

Patrouille-, peil- en meetvaartuig

Hernieuwde afgifte

€ 3.649

€ 3.694

Viseren certificaten

€ 713

€ 1.075

Artikel II

Deze regeling treedt in werking met ingang van de tweede dag na de dagtekening van de Staatscourant waarin zij wordt geplaatst.

Deze regeling zal met de toelichting worden geplaatst in de Staatscourant, in de Curaçaosche Courant en in het Afkondigingsblad van Aruba.

De Staatssecretaris van Verkeer en Waterstaat, J.C. Huizinga-Heringa.

Toelichting

Voor werkzaamheden in het kader van de Regeling Nederlandse tarieven Schepenwet worden tarieven in rekening gebracht. Uitgangspunt van het kabinetsbeleid is dat de overheid, voor het verlenen van diensten aan derden, zoveel als mogelijk kostendekkende tarieven in rekening brengt. De tarieven die de Inspectie tot nu toe hanteerde waren nog niet kostendekkend. Om toe te groeien naar die kostendekkendheid zijn de tarieven in 2007 al verhoogd. Na een jaar als batenlastendienst gefunctioneerd te hebben bestaat nu een accurater beeld over de kostprijzen van producten dan een jaar geleden, en daarmee is tevens een zuiverder beeld ontstaan over de mate van kostendekkendheid van de tarieven die in 2007 in rekening zijn gebracht. Deze kostendekkendheid blijkt in 2007 over het algemeen lager dan was aangenomen. De tarieven stijgen ook in 2008 nog niet tot het berekende kostenniveau, omdat de Inspectie VenW verwacht dat zij de komende jaren door interne efficiencyverbeteringen de kosten nog kan verlagen. Naast het nastreven van efficiencyverbetering, zet de Inspectie VenW ook in 2008 vooral nog in op verdere verbetering van de kwaliteit en verkorting van de doorlooptijden. Afhankelijk van de resultaten die daarbij gerealiseerd worden, wordt bepaald volgens welk scenario de tarieven na 2008 verder zullen stijgen tot het kostendekkende niveau.

Gemiddeld is de kostendekkendheid ca 55% voor het domein Koopvaardij, ca 58% voor het domein Visserij en ca 55% voor het domein Binnenvaart, met een grote variatie in kostendekkendheid over de producten heen. Om te komen tot een hogere mate van kostendekkendheid van de tarieven worden deze met 28% verhoogd. De tariefstijging wordt gemaximeerd op 100% van de genormeerde kostprijs (is de kostprijs waarbij is uitgegaan van de normuren 2007). De stijging van 28% is opgebouwd uit een stijging van 10% als inhaalslag over 2007, 10 % voor 2008 en een opslag voor inflatie over beide jaren. De 10% inhaalslag over 2007 komt voort uit de beperkte tariefstijging die vorig jaar is doorgevoerd. De tariefstijging is destijds beperkt gebleven tot 6% omdat de dienstverlening van de Inspectie nog niet op orde was. Nu die dienstverlening is verbeterd, wordt alsnog de tariefstijging over 2007 naar boven toe gecorrigeerd. De stijging van de tarieven voor continuering visserij certificaten (art 16.1 en 16.3) blijft beperkt tot 10%. Met de stijging van 28% komt de gemiddelde kostendekkendheid van de tarieven op ca 70% voor het domein Koopvaardij, ca 60% voor het domein Visserij en ca 65% voor het domein Binnenvaart.

In de Wijziging regeling Nederlandse tarieven Schepenwet is in 2007 onder artikel 16.2. een foutief tarief van € 3.129,– (was in 2006 € 13.607) opgenomen. Dit wordt met deze wijzigingsregeling gecorrigeerd.

Administratieve lasten

De onderhavige regeling leidt niet tot extra administratieve lasten voor burgers en het bedrijfsleven. Een voorontwerp van deze regeling is derhalve niet voorgelegd aan het Adviescollege toetsing administratieve lasten.

De Staatssecretaris van Verkeer en Waterstaat,

J.C. Huizinga-Heringa

  • 1

    Laatstelijk gewijzigd Stcrt. 2006, 37.

Naar boven