Regeling tot wijziging van de Regeling tarieven scheepvaart 2005

20 december 2007

Nr. HDJZ/SCH/2007-1737

Hoofddirectie Juridische Zaken

De Staatssecretaris van Verkeer en Waterstaat,

Gelet op artikel 16, eerste en tweede lid, van richtlijn nr. 95/21/EG van de Raad van de Europese Unie van 19 juni 1995, betreffende havenstaatcontrole (PbEG L 157), de artikelen 12, derde lid, 12a, tweede lid, 12b, tweede lid, 12c, derde lid, 26, derde lid, en 26a, tweede lid, van de Binnenschepenwet, artikel 5, derde lid, van de Loodsenwet, de artikelen 4, tweede lid, 17, eerste lid, en 21, eerste lid, van de Meetbrievenwet 1981, artikel 14, derde lid, van de Wet havenstaatcontrole, de artikelen 2, derde lid, en 10 van de Wet nationaliteit zeeschepen in rompbevrachting, artikel 9 van de Wet vaartijden en bemanningssterkte binnenvaart, artikel 311a, vierde lid, van het Wetboek van Koophandel, artikel 56 van de Wet vervoer binnenvaart, de artikelen 6, derde lid, en 6a, derde lid, van de Zeebrievenwet, artikel 37, derde lid, van de Maatregel teboekgestelde schepen 1992, artikel 62, onderdelen a tot en met d ,f, h, i, en j, van de Zeevaartbemanningswet, de artikelen 15 en 18 van het Binnenschepenbesluit, artikel 2 van het besluit van 28 februari 1976, ter uitvoering van artikel 29 van de Wet aansprakelijkheid olietankschepen, artikel 3.07 van het Reglement Rijnpatenten 1998 en artikel 40 van de Wet voorkoming verontreiniging door schepen;

Besluit:

Artikel I

De Regeling tarieven scheepvaart 20051 wordt als volgt gewijzigd:

A

Artikel 1.2 wordt als volgt gewijzigd:

1. In het eerste lid wordt ‘€ 907’ vervangen door: € 1.161.

2. In het tweede lid wordt ‘€ 575’ vervangen door: € 736.

3. In het derde lid wordt ‘€ 163’ vervangen door: € 209.

B

Artikel 1.5 wordt als volgt gewijzigd:

1. In het eerste lid wordt ‘€ 94’ vervangen door ‘€ 120’ en wordt ‘€ 170’ vervangen door: € 218.

2. In het tweede lid wordt ‘€ 36’ vervangen door: € 45.

C

Artikel 1.7 komt te luiden:

Indien de werkzaamheden ten behoeve van de afgifte van een meetbrief buiten toedoen van de ambtenaren van de toezichteenheid Scheepvaart van de Inspectie Verkeer en Waterstaat, niet leiden tot afgifte van het desbetreffende document is een tarief verschuldigd van € 92 per manuur, indien de werkzaamheden niet volledig zijn uitgevoerd.

D

In artikel 1.8 wordt ‘€ 72’ vervangen door: € 92.

E

In artikel 1.10 wordt ‘€ 64’ telkens vervangen door: € 82.

F

In artikel 1.11 wordt ‘€ 76’ vervangen door: € 97.

G

Artikel 1.13 wordt als volgt gewijzigd:

1. In het tweede lid, onderdeel a, wordt ‘€ 298’ vervangen door: € 381.

2. In het tweede lid, onderdeel b, wordt ‘€ 428’ vervangen door: € 501.

3. In het tweede lid, onderdeel c, wordt ‘€ 207’ vervangen door: € 250.

4. In het vierde lid wordt ‘€ 378’ vervangen door ‘€ 484‘ en wordt ‘€ 478’ vervangen door: € 612.

5. In het vijfde lid wordt ‘€ 72’ vervangen door: € 92.

6. In het zesde lid wordt ‘€ 162’ vervangen door: € 207.

H

Artikel 1.14 wordt als volgt gewijzigd:

1. In het eerste lid wordt ‘€ 248’ vervangen door: € 317.

2. In het tweede lid wordt ‘€ 73’ vervangen door: € 93.

I

In artikel 1.15 wordt ‘€ 235’ vervangen door: € 250.

J

In artikel 1.17 wordt ‘€ 128’ vervangen door: € 164.

K

Artikel 1.18 wordt als volgt gewijzigd:

1. In onderdeel a. wordt ‘€ 128’ vervangen door: € 164.

2. In onderdeel b wordt ‘€ 104’ vervangen door: € 125.

L

Artikel 1.21 wordt als volgt gewijzigd:

1. In het eerste lid wordt ‘€ 16,80’ vervangen door: € 18,05.

2. In het tweede lid wordt ‘€ 6,30’ vervangen door: € 6,79.

M

Artikel 1.22 wordt als volgt gewijzigd:

1. In het eerste lid wordt ‘€ 18,90’ vervangen door: € 20,33.

2. In het tweede en derde lid wordt ‘€ 6,30’ telkens vervangen door: € 6,79.

N

In artikel 1.23 wordt ‘€ 51’ vervangen door: € 65.

O

Artikel 1.24 wordt als volgt gewijzigd:

1. In onderdeel a wordt ‘€ 85’ vervangen door: € 90.

2. In onderdeel b wordt ‘€ 82’ vervangen door: € 90.

3. In onderdeel c wordt ‘€ 384’ vervangen door: € 492.

4. In de onderdelen d tot en met h en n wordt ‘€ 117’ telkens vervangen door: € 150.

5. In de onderdelen i, j en m wordt ‘€ 43’ telkens vervangen door: € 45.

6. In de onderdelen k en l wordt ‘€ 384’ telkens vervangen door: € 492.

7. In onderdeel o wordt ‘€ 28’ vervangen door: € 36.

P

Artikel 2.2 wordt als volgt gewijzigd:

1. In het eerste lid wordt de tabel vervangen door de volgende tabel:

Lengte

Tonnage (GT)

Tarief

tot 24 meter

€ 946

vanaf 24 meter

< 500

€ 1.754

2. In het tweede lid, onderdeel a, wordt ‘€ 194’ vervangen door: € 248.

3. In het tweede lid, onderdeel b, wordt ‘€ 167’ vervangen door: € 214.

4. Het derde lid komt te luiden:

3. Bij de meting van zusterschepen is voor het eerste schip het op grond van het eerste lid van toepassing zijnde tarief verschuldigd. Voor de meting van volgende schepen is een tarief van € 130 per uur verschuldigd.

5. In het vierde lid wordt ‘€ 107’ vervangen door: € 130.

Q

Artikel 2.3 wordt als volgt gewijzigd:

1. In het eerste lid wordt de tabel vervangen door de volgende tabel:

Lengte

Tonnage (GT)

Tarief

tot 24 meter

€ 2.161

vanaf 24 meter

< 500

€ 3.506

2. In het tweede lid wordt ‘€ 107’ vervangen door: € 130.

3. Het derde lid komt te luiden:

3. Bij de meting van zusterschepen is voor het eerste schip het op grond van het eerste lid van toepassing zijnde tarief verschuldigd. Voor de meting van volgende schepen is een tarief verschuldigd van € 130 per uur.

R

In artikel 2.4 wordt ‘€ 258’ vervangen door: € 330.

S

In artikel 2.5 wordt ‘€ 659’ vervangen door: € 844.

T

Artikel 2.6 wordt als volgt gewijzigd:

1. In het eerste lid wordt ‘€ 94’ vervangen door: € 120.

2. In het tweede lid wordt ‘€ 36’ vervangen door: € 45.

U

In artikel 2.7 wordt ‘€ 72’ vervangen door: € 92.

V

In artikel 2.8, onderdeel a, wordt ‘€ 72’ vervangen door: € 92.

W

In artikel 2.9 wordt ‘€ 72’ vervangen door: € 92.

X

Artikel 2.10 wordt als volgt gewijzigd:

1. In het eerste lid wordt ‘€ 1.129’ vervangen door: € 1.164.

2. In het tweede lid wordt ‘€ 119’ vervangen door: € 125.

3. In het derde lid wordt ‘€ 81’ vervangen door: € 104.

4. In het vierde lid wordt ‘€ 341’ vervangen door: € 358.

Y

Artikel 2.11 wordt als volgt gewijzigd:

1. In onderdeel a wordt ‘€ 87’ vervangen door ‘€ 91’ en wordt ‘€ 42’ vervangen door: € 45.

2. In onderdeel b wordt ‘€ 52’ vervangen door ‘€ 67’ en wordt ‘€ 42’ vervangen door: € 45.

Z

In artikel 2.12 wordt ‘€ 102’ vervangen door: € 131.

AA

In artikel 2.13 wordt ‘€ 72’ vervangen door: € 92.

BB

In artikel 2.14 wordt ‘€ 72’ vervangen door: € 92.

CC

Artikel 2.16 wordt als volgt gewijzigd:

1. In het eerste lid wordt ‘€ 188’ vervangen door: € 197.

2. In het tweede lid wordt ‘€ 128’ vervangen door: € 134.

DD

Artikel 2.17 wordt als volgt gewijzigd:

1. In het eerste lid wordt de tabel vervangen door de volgende tabel:

Scheepstype

< 500 GT

500–9000 GT

> 9000 GT

Passagiersschip

   

Onderzoek eerste afgifte

€ 288

  

Onderzoek hernieuwde afgifte

€ 288

€ 581

€ 713

Aannemersmateriaal met voortstuwing

   

Onderzoek eerste afgifte

€ 288

  

Onderzoek hernieuwde afgifte

€ 288

  

Aannemersmateriaal zonder voortstuwing

   

Onderzoek eerste afgifte

€ 288

  

Onderzoek hernieuwde afgifte

€ 288

  

Scheepstype

< 9000 GT

> 9000 GT

Vrachtschip/Chemicaliëntanker/Gastanker

  

Onderzoek eerste afgifte

€ 1.032

 

Onderzoek hernieuwde afgifte

€ 581

€ 713

Olietanker/Olie-chemicaliëntanker

  

Onderzoek eerste afgifte

€ 3.175

 

Onderzoek hernieuwde afgifte

€ 1.290

€ 3.639

Scheepstype

< 500GT

> 500 GT

< 24 m

> 24 m

Supply- en supportschip/Special purpose schip/MODU met voortstuwing/vissersvaartuig

    

Onderzoek eerste afgifte

€ 288

  

€ 288

Onderzoek hernieuwde afgifte

€ 288

  

€ 288

MODU zonder voortstuwing/Hotelplatform

    

Onderzoek eerste afgifte

€ 288

   

Onderzoek hernieuwde afgifte

€ 288

   

Sleepboot/Personentender/Patrouille-, peil- en meetvaartuig

    

Onderzoek eerste afgifte

  

€ 288

€ 288

Onderzoek hernieuwde afgifte

  

€ 288

€ 288

2. In het tweede lid wordt de tabel vervangen door de volgende tabel:

Scheepstype

< 500 GT

500 GT–

9000 GT

> 9000 GT

< 24 m

> 24 m en

< 400 GT

Vrachtschip

€ 381

€ 454

€ 490

  

Aannemersmateriaal met voortstuwing

€ 381

€ 454

€ 490

  

Aannemersmateriaal zonder voortstuwing (incl bemand werken)

€ 381

€ 454

€ 490

  

Supply- en supportschip/vissersvaartuig

€ 381

€ 454

€ 490

€ 288

€ 288

Sleepboot/Personentender/Patrouille-, peil- en meetvaartuig

   

€ 381

€ 381

3. In het derde lid, onderdeel a, wordt ‘€ 225’ vervangen door: € 288.

4. In het derde lid, onderdeel b, wordt ‘€ 760’ vervangen door: € 973.

EE

In artikel 2.19 wordt ‘€ 107’ vervangen door: € 137.

FF

Artikel 2.20 wordt als volgt gewijzigd:

1. In het eerste lid wordt ‘€ 107’ vervangen door: € 137.

2. In het tweede lid wordt ‘€ 188’ vervangen door: € 197.

3. In het derde lid wordt ‘€ 128’ vervangen door: € 134.

GG

Artikel 2.21 wordt als volgt gewijzigd:

1. In het eerste lid wordt ‘€ 188’ vervangen door: € 197.

2. In het tweede lid wordt ‘€ 128’ vervangen door: € 134.

HH

Artikel 2.21a wordt als volgt gewijzigd:

1. In het eerste lid wordt ‘€ 102’ vervangen door: € 131.

2. In het tweede lid wordt ‘€ 188’ vervangen door: € 197.

3. In het derde lid wordt ‘€ 128’ vervangen door: € 134.

II

Artikel 2.21b wordt als volgt gewijzigd:

1. In het eerste lid wordt ‘€ 107’ vervangen door: € 130.

2. In het tweede lid wordt ‘€ 188’ vervangen door: € 197.

JJ

Artikel 2.22 wordt als volgt gewijzigd:

1. In onderdeel a wordt ‘€ 142’ vervangen door: € 182.

2. In onderdeel b wordt ‘€ 188’ vervangen door: € 197.

3. In onderdeel c wordt ‘€ 128’ vervangen door: € 134.

KK

In artikel 2.22a, eerste lid, wordt ‘€ 115’ vervangen door: € 121.

LL

In artikel 2.24 wordt ‘€ 49’ vervangen door: € 63.

MM

Artikel 2.25 wordt als volgt gewijzigd:

1. In het eerste en het derde lid wordt ‘€ 76’ vervangen door: € 97.

2. In het tweede lid wordt ‘€ 51’ vervangen door: € 65.

NN

In artikel 2.26 wordt ‘€ 107’ vervangen door: € 130.

OO

In artikel 2.27 wordt ‘€ 76’ vervangen door: € 97.

PP

In artikel 2.28 wordt ‘€ 188’ vervangen door: € 197.

QQ

Artikel 3.1 wordt als volgt gewijzigd:

1. In het eerste lid wordt ‘€ 1.125’ vervangen door: € 1.181.

2. In het tweede lid wordt ‘€ 416’ vervangen door: € 437.

RR

Artikel 3.2 wordt als volgt gewijzigd:

1. In onderdeel a wordt ‘€ 188’ vervangen door: € 197.

2. In onderdeel b wordt ‘€ 128’ vervangen door: € 134.

SS

Artikel 3.3 wordt als volgt gewijzigd:

1. In het eerste lid wordt ‘€ 213’ vervangen door: € 224.

2. In het tweede lid wordt ‘€ 76’ vervangen door: € 97.

TT

Artikel 3.4 wordt als volgt gewijzigd:

1. In het eerste lid wordt ‘€ 188’ vervangen door: € 197.

2. In het tweede lid wordt ‘€ 107’ vervangen door: € 130 per uur.

UU

In artikel 4.2 wordt ‘€ 53’ vervangen door: € 65.

VV

Artikel 4.3 wordt als volgt gewijzigd:

1. In het eerste lid, onderdeel a, wordt ‘€ 72’ vervangen door: € 92.

2. In het eerste lid, onderdeel b, wordt ‘€ 82’ vervangen door: € 92.

3. In het eerste lid, onderdeel c, wordt ‘€ 107’ vervangen door: € 130.

Artikel II

Deze regeling treedt in werking met ingang van de tweede dag na de dagtekening van de Staatscourant waarin zij wordt geplaatst.

Deze regeling zal met de toelichting worden geplaatst in de Staatscourant.

De Staatssecretaris van Verkeer en Waterstaat, J.C. Huizinga-Heringa.

Toelichting

Voor werkzaamheden in het kader van de Regeling tarieven scheepvaart 2005 worden tarieven in rekening gebracht. Uitgangspunt van het kabinetsbeleid is dat de overheid, voor het verlenen van diensten aan derden, zoveel als mogelijk kostendekkende tarieven in rekening brengt. De tarieven die de Inspectie tot nu toe hanteerde waren nog niet kostendekkend. Om toe te groeien naar die kostendekkendheid zijn de tarieven in 2007 al verhoogd. Na een jaar als batenlastendienst gefunctioneerd te hebben bestaat nu een accurater beeld over de kostprijzen van producten dan een jaar geleden, en daarmee is tevens een zuiverder beeld ontstaan over de mate van kostendekkendheid van de tarieven die in 2007 in rekening zijn gebracht. Die blijkt in 2007 over het algemeen lager dan was aangenomen. De tarieven stijgen ook in 2008 nog niet tot het berekende kostenniveau, omdat de Inspectie VenW verwacht dat zij de komende jaren door interne efficiencyverbeteringen de kosten nog kan verlagen. Naast het nastreven van efficiencyverbetering, zet de Inspectie VenW ook in 2008 vooral nog in op verdere verbetering van de kwaliteit en verkorting van de doorlooptijden. Afhankelijk van de resultaten die daarbij gerealiseerd worden, wordt bepaald volgens welk scenario de tarieven na 2008 verder zullen stijgen tot het kostendekkende niveau.

Gemiddeld is de kostendekkendheid ca 55% voor het domein Koopvaardij, ca 58% voor het domein Visserij en ca 55% voor het domein Binnenvaart, met een grote variatie in kostendekkendheid over de producten heen. Om te komen tot een hogere mate van kostendekkendheid van de tarieven worden deze met 28% verhoogd. De tariefstijging wordt gemaximeerd op 100% van de genormeerde kostprijs (is de kostprijs waarbij is uitgegaan van de normuren 2007). De stijging van 28% is opgebouwd uit een stijging van 10% als inhaalslag over 2007, 10% voor 2008 en een opslag voor inflatie over beide jaren. De 10% inhaalslag over 2007 komt voort uit de beperkte tariefstijging die vorig jaar is doorgevoerd. De tariefstijging is destijds beperkt gebleven tot 6% omdat de dienstverlening van de Inspectie nog niet op orde was. Nu die dienstverlening is verbeterd, wordt alsnog de tariefstijging over 2007 naar boven toe gecorrigeerd. De stijging van de tarieven voor continuering visserij certificaten (artikelen 16.1 en 16.3) blijft beperkt tot 10%. Met de stijging van 28% komt de gemiddelde kostendekkendheid van de tarieven op ca 70% voor het domein Koopvaardij, ca 60% voor het domein Visserij en ca 65% voor het domein Binnenvaart.

Naast tarieven die door de Inspectie Verkeer en Waterstaat in rekening kunnen worden gebracht, bevat de Regeling tarieven scheepvaart 2005 ook tarieven die door de Stichting Afvalstoffen Binnenvaart (SAB) in rekening worden gebracht. De tarieven voor het dienstboekje (SAB) en het vaartijdenboek (SAB) zijn verhoogd met de inflatie.

Administratieve lasten

De onderhavige regeling leidt niet tot extra administratieve lasten voor burgers en het bedrijfsleven. Een voorontwerp van deze regeling is derhalve niet voorgelegd aan het Adviescollege toetsing administratieve lasten.

Artikelsgewijs

Artikel 3.4

In artikel 3.4 wordt er voortaan een tarief per uur in rekening gebracht. Zo wordt alleen betaald voor de daadwerkelijk gemaakte uren en wordt niet steevast een gemiddelde prijs gehanteerd.

Artikelen 2.2 en 2.3

Conform de systematiek die ook bij de hermeting wordt gehanteerd (zie artikel 2.2, vierde lid en artikel 2.3, tweede lid) wordt nu ook bij de meting van volgende schepen op basis van een uurtarief gewerkt. Zo wordt alleen betaald voor de daadwerkelijk gemaakte uren en wordt niet steevast een gemiddelde prijs gehanteerd.

De Staatssecretaris van Verkeer en Waterstaat,

J.C. Huizinga-Heringa

  • 1

    Laatstelijk gewijzigd bij ministeriële regeling van 23 juli 2007 (Stcrt. 2007, 138).

Naar boven