Wijziging Regeling aanwijzing gebieden voor luchtverkeersdienstverlening door buitenlandse instanties 2005

Regeling van de Minister van Verkeer en Waterstaat en van de Staatssecretaris van Defensie van 11 mei 2007, nr. HDJZ/LUV/2007-452, Hoofddirectie Juridische Zaken, tot wijziging van de Regeling aanwijzing gebieden voor luchtverkeersdienstverlening door buitenlandse instanties 2005 in verband met veranderingen in de luchtverkeersdienstverleningsklasse

De Minister van Verkeer en Waterstaat en de Staatssecretaris van Defensie,

Gelet op artikel 5.14, eerste lid, aanhef en onder b, van de Wet luchtvaart;

Besluiten:

Artikel I

De Regeling aanwijzing gebieden voor luchtverkeersdienstverlening door buitenlandse instanties 20051 wordt als volgt gewijzigd:

A

In de artikelen 9, 10 en 11 wordt ‘luchtverkeersdienstverleningsklasse E’ telkens vervangen door: luchtverkeersdienstverleningsklasse D.

B

In artikel 11 wordt ‘610 m (2000 ft)’ vervangen door: 457,5 m (1500 ft).

C

De bijlagen H en I behorende bij de Regeling aanwijzing gebieden voor luchtverkeersdienstverlening door buitenlandse instanties 2005 worden vervangen door de bijlagen H en I zoals opgenomen in de bijlage bij deze regeling.

Artikel II

Deze regeling treedt in werking met ingang van de tweede dag na de dagtekening van de Staatscourant waarin zij wordt geplaatst en werkt terug tot en met 12 april 2007.

Deze regeling zal met de toelichting in de Staatscourant worden geplaatst.

De Minister van Verkeer en Waterstaat, C.M.P.S. Eurlings.De Staatssecretaris van Defensie, C. van der Knaap.

Bijlage

Bijlage H behorende bij artikel 9 van de Regeling aanwijzing gebieden voor luchtverkeersdienstverlening door buitenlandse instanties 2005.

stcrt-2007-96-p14-SC80517-1.gif

Bijlage I behorende bij de artikelen 10 en 11 van de Regeling aanwijzing gebieden voor luchtverkeersdienstverlening door buitenlandse instanties 2005.

stcrt-2007-96-p14-SC80517-2.gif

Toelichting

De naderingsluchtverkeersleidingsgebieden 1 en 2 van Maastricht veranderen van luchtverkeersdienstverleningsklasse E in D per 12 april 2007. In luchtruim met luchtverkeersdienstverleningsklasse D heeft al het luchtverkeer (ook VFR-verkeer) een klaring nodig en tweezijdig radiocontact met de luchtverkeersdienst.

De maatregel komt voort uit een onderzoek naar de problematiek van botsingsrisico’s in het luchtruim boven Maastricht. Dat onderzoek vond plaats op indicatie van de luchtverkeersdienst van het Ministerie van Defensie, de Luchtverkeersleiding Nederland en de Inspectie Verkeer en Waterstaat bij de Luchtverkeerscommissie. Op basis van dit onderzoek adviseerde de Luchtverkeerscommissie het naderingsluchtverkeersleidingsgebied Maastricht luchtverkeersdienstverleningsklasse D te geven. De sectorpartijen uit de General Aviation steunen dit advies. De verandering is in principe een tijdelijke maatregel, vooruitlopend op herclassificatie, op grond van de ECAC Airspace Strategy, van het gehele Nederlandse luchtruim in 2008.

Tevens is de ondergrens van de Maastricht TMA 2 verlaagd van 2000 ft AMSL naar 1500 ft AMSL. Daarmee wordt voorzien in voldoende separatie tot het luchtverkeer dat landt op Geilenkirchen.

Aan de regeling wordt terugwerkende kracht verleend om aan te sluiten bij de wijziging van de Regeling Luchtverkeersdienstverlening waarin de luchtverkeersdienstverleningsklasse wordt gewijzigd.

De Minister van Verkeer en Waterstaat,

C.M.P.S. Eurlings

De Staatssecretaris van Defensie,

C. van der Knaap

  • 1

    Stcrt. 2005, 88; laatstelijk gewijzigd bij ministeriële regeling van 22 december 2005 (Stcrt. 254).

Naar boven