Het Bedrijfsfonds voor de Pers heeft besloten aan Kenniscentrum GOC, dat
namens de samenwerkende brancheorganisaties Centrum voor Merk en Communicatie
(CMC), Koninklijk Verbond van Grafische Ondernemingen (KVGO) en Nederlands
Uitgevers Verbond (NUV) een subsidieaanvraag had ingediend, een subsidie te
verlenen van ten hoogste € 129.380,- voor een onderzoek naar mediacompetenties.
Kenniscentrum GOC heeft een plan van aanpak ontwikkeld om te komen tot
een adequate competentieontwikkeling van aankomend en zittend personeel van
de betrokken branches. Het plan bestaat uit drie fases, te weten: onderzoek,
ontwikkeling en implementatie. Het project moet uiteindelijk leiden tot nieuwe
opleidingen, diploma’s en HRM-instrumenten voor de bedrijfstak. De onderzoeksfase
bestaat uit drie delen: een onderzoek door TNO naar veranderingen in de mediasector,
een inventarisatieonderzoek naar kwalificaties en opleidingen en het ontwikkelen
van een raamwerk van het gewenste aanbod van kwalificaties en opleidingen.
Elke onderzoeksfase zal worden afgesloten met een publicatie. De totale kosten
voor het onderzoeksgedeelte werden begroot op € 258.810,-,
waarvan ca. helft ter hoogte van € 129.380,- aan het Bedrijfsfonds
werd gevraagd. Het fonds heeft besloten een subsidie in de vorm van een uitkering
ter hoogte van dit bedrag te verschaffen voor de medefinanciering van dit
onderzoek.
Het besluit tot het inwilligen van de aanvraag voor steun aan dit project
is gebaseerd op artikel 54 sub d, resp. artikel 58, van het Mediabesluit,
dat de mogelijkheid biedt financiële steun te verstrekken aan onderzoek
ten behoeve van de persbedrijfstak als geheel, voor zover dat onderzoek past
in de doelstelling van het Bedrijfsfonds. Het Bedrijfsfonds heeft geconstateerd
dat dat hier het geval is. Volgens de aanvrager wordt het onderzoek, dat wordt
uitgevoerd in samenwerking met TNO Informatie & Communicatietechnologie,
niet alleen gebruikt om het onderwijsaanbod te verbeteren, maar wordt het
door de ondernemingen uit de bedrijfstak gebruikt voor het ontwikkelen van
nieuwe strategieën en businessmodellen. In meerdere geschriften is door
het Bedrijfsfonds gesuggereerd dat de persbedrijfstak zich wat innovatie betreft
offensief moet opstellen om de mogelijkheden van nieuwe elektronische ontwikkelingen
te benutten. Dit project, gericht op het analyseren van ontwikkelingen in
de bedrijfstak en de gevolgen daarvan voor het opleidingsaanbod, de strategieën
en de businessmodellen, sluit daar in beginsel goed bij aan.
(Mededeling ingevolge artikel 65 Mediabesluit)