Steun voor onderzoek naar mediacompetenties

Het Bedrijfsfonds voor de Pers heeft besloten aan Kenniscentrum GOC, dat namens de samenwerkende brancheorganisaties Centrum voor Merk en Communicatie (CMC), Koninklijk Verbond van Grafische Ondernemingen (KVGO) en Nederlands Uitgevers Verbond (NUV) een subsidieaanvraag had ingediend, een subsidie te verlenen van ten hoogste € 129.380,- voor een onderzoek naar mediacompetenties.

Kenniscentrum GOC heeft een plan van aanpak ontwikkeld om te komen tot een adequate competentieontwikkeling van aankomend en zittend personeel van de betrokken branches. Het plan bestaat uit drie fases, te weten: onderzoek, ontwikkeling en implementatie. Het project moet uiteindelijk leiden tot nieuwe opleidingen, diploma’s en HRM-instrumenten voor de bedrijfstak. De onderzoeksfase bestaat uit drie delen: een onderzoek door TNO naar veranderingen in de mediasector, een inventarisatieonderzoek naar kwalificaties en opleidingen en het ontwikkelen van een raamwerk van het gewenste aanbod van kwalificaties en opleidingen. Elke onderzoeksfase zal worden afgesloten met een publicatie. De totale kosten voor het onderzoeksgedeelte werden begroot op € 258.810,-,

waarvan ca. helft ter hoogte van € 129.380,- aan het Bedrijfsfonds werd gevraagd. Het fonds heeft besloten een subsidie in de vorm van een uitkering ter hoogte van dit bedrag te verschaffen voor de medefinanciering van dit onderzoek.

Het besluit tot het inwilligen van de aanvraag voor steun aan dit project is gebaseerd op artikel 54 sub d, resp. artikel 58, van het Mediabesluit, dat de mogelijkheid biedt financiële steun te verstrekken aan onderzoek ten behoeve van de persbedrijfstak als geheel, voor zover dat onderzoek past in de doelstelling van het Bedrijfsfonds. Het Bedrijfsfonds heeft geconstateerd dat dat hier het geval is. Volgens de aanvrager wordt het onderzoek, dat wordt uitgevoerd in samenwerking met TNO Informatie & Communicatietechnologie, niet alleen gebruikt om het onderwijsaanbod te verbeteren, maar wordt het door de ondernemingen uit de bedrijfstak gebruikt voor het ontwikkelen van nieuwe strategieën en businessmodellen. In meerdere geschriften is door het Bedrijfsfonds gesuggereerd dat de persbedrijfstak zich wat innovatie betreft offensief moet opstellen om de mogelijkheden van nieuwe elektronische ontwikkelingen te benutten. Dit project, gericht op het analyseren van ontwikkelingen in de bedrijfstak en de gevolgen daarvan voor het opleidingsaanbod, de strategieën en de businessmodellen, sluit daar in beginsel goed bij aan.

(Mededeling ingevolge artikel 65 Mediabesluit)

Naar boven