Wijziging Regeling verantwoordingsinformatie specifieke uitkeringen

Regeling van de Staatssecretaris van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties van 7 mei 2007, nr. 2007-0000103817, CZW/WVOB, houdende wijziging van de Regeling verantwoordingsinformatie specifieke uitkeringen in verband met het toevoegen van specifieke uitkeringen in de bijlage bij de jaarrekening

De Staatssecretaris van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties,

Handelende in overeenstemming met de Ministers van Economische Zaken, van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap, van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer, van Verkeer en Waterstaat, van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties, van Justitie, van Wonen, Wijken en Integratie, van Jeugd en Gezin, alsmede de staatssecretarissen van Sociale Zaken en Werkgelegenheid, van Volksgezondheid, Welzijn en Sport en van Onderwijs, Cultuur en Wetenschappen (Sharon A.M. Dijksma);

Gelet op artikel 58a, tweede lid, van het Besluit begroting en verantwoording provincies en gemeenten;

Besluit:

Artikel I

De bijlage bij artikel 1 van de Regeling verantwoordingsinformatie specifieke uitkeringen wordt vervangen door de bijlage bij deze regeling.

Artikel II

Deze regeling treedt in werking met ingang van de tweede dag na de dagtekening van de Staatscourant waarin zij wordt geplaatst, met dien verstande dat het model in de bijlage bij artikel 1 van de Regeling verantwoordings-informatie specifieke uitkeringen zoals dat door deze regeling is gewijzigd voor het eerst wordt toegepast op de jaarstukken over het begrotingsjaar 2006.

Deze regeling zal met de toelichting in de Staatscourant worden geplaatst.

De Staatsecretaris van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties, A.Th.B. Bijleveld-Schouten.

Bijlage bij artikel 1 van de Regeling verantwoordingsinformatie specifieke uitkeringen

Specifieke uitkering

Juridische

grondslag

(1)

Indicatoren

(2)

Afspraak

(3)

Realisatie

(4)

Beginstand jaar t

(5)

Beschikking Rijk

(6)

Overige ontvangsten

(7)

Besteed t.l.v. rijksmiddelen

(8)

Overige besteding

(9)

Te verrekenen met het Rijk

(10)

Overige

(11)

Toelichting afwijking

(12)

Aard Controle

(13)

Doeluitkering bestrijding van rampen en zware ongevallen (BDUR) – BZK

Besluit doeluitkering bestrijding van rampen en zware ongevallen (BDUR) – art. 10

De door de GHOR-, brandweer- of veiligheidsregio ontvangen rijksbijdrage

          

R

  

De door de GHOR-, brandweer- of veiligheidsregio ontvangen rijksbijdrage ter stimulering van veiligheidsregio’s.

          

R

Actieplan Cultuurbereik 2005–2008 (APCB)

Bekostigingsbesluit cultuuruitingen art 41 en 45

Ministeriële Regeling uitkeringen cultuurbereik 2005–2008 art. 6

APCB: eigen

matchingsbijdrage gemeente/provincie.

          

R

  

APCB onbestede middelen van ontvangen rijksmiddelen en matchingsbijdrage.

          

R

Geldstroom Beeldende Kunst en Vormgeving 2005–2008 (GBKV)

Bekostigingsbesluit cultuuruitingen art 41 en 45

Ministeriële Regeling uitkeringen cultuurbereik 2005–2008 art. 6

GBKV: autonome bijdragen gemeenten.

          

R

  

GBKV: autonome bijdragen provincies incl. bijdragen in samenwerking met gemeenten.

          

R

  

GBKV onbestede middelen van ontvangen rijksmiddelen.

          

R

Onderwijsachterstandenbeleid niet-GSB (OAB)

Besluit vaststelling doelstelling en bekostiging Onderwijsachter-standenbeleid 2006–2010 Art 4

t/m 7

Besteed bedrag aan voorbereiding inrichten schakelklassen.

          

R

  

Besteed bedrag aan overige of coördinerende activiteiten inzake onderwijsachterstandenbeleid.

          

R

  

Besteed bedrag aan voorschoolse educatie.

          

R

 

Schakelklassen: artikelen 166 en 166a van de Wet op het primair onderwijs

Besteed bedrag aan schakelklassen.

          

R

  

Aantal deelnemende kinderen aan voorschoolse educatie.

          

D2

  

Aantal deelnemende leerlingen aan schakelklassen.

          

D2

Schadevergoeding o.g.v. wet milieubeheer

Circulaire Schadevergoeding o.g.v. wet milieubeheer art. 15.20 en 15.21

Aantal toegekende ontwerpbesluiten.

          

R

  

Besteed bedrag schadevergoeding.

     

X

    

R

  

Bedrag ‘te ontvangen van Rijk’.

          

R

BDU verkeer en vervoer

Wet BDU verkeer en vervoer art. 10

Eindsaldo/-reservering vorig jaar.

          

R

  

Toegerekende rente.

          

R

  

Ontvangen BDU-bijdrage VenW.

          

R

  

Terugbetaling door derden vanuit BDU-bijdrage verstrekte middelen.

          

R

  

Bestedingen.

          

R

  

Eindsaldo/-reservering lopend jaar.

          

R

  

Ontvangen BTW-bijdrage V&W.

          

R

  

Betaalde BTW op OV-concessies en op met het openbaar vervoer gelijkgesteld vervoer, die niet verrekenbaar is met het BCF.

          

R

  

Bestedingen, die betrekking hebben op OV-concessies en met openbaar vervoer gelijkgesteld vervoer, waarover BTW is betaald die niet verrekenbaar is met het BCF.

          

R

  

Individuele bestedingen die meer dan 20% van totaal ontvangen BDU bedragen.

          

R

Investering stedelijke vernieuwing (ISV)

Wet stedelijke vernieuwing, art. 13, 1e en 2e lid

a. Gemeenten als bedoeld in Wet stedelijke vernieuwing art. 5, 2e lid of art. 6, 3e lid, onder a (programmagemeenten).

Gemeentelijke doelstellingen van stedelijke vernieuwing cf. ontwikkelingsprogramma stedelijke vernieuwing.

          

D1

  

Verplichtingen/afspraken met VROM n.a.v. eindsaldo investeringstijdvak ISV I.

          

D1: aantallen

R: euro’s

  

Eindsaldo ISV I.

          

R

  

Besteed bedrag investering stedelijke vernieuwing.

          

R

 

Wet stedelijke vernieuwing, art. 13, 1e en 2e lid

b. Gemeenten als bedoeld in art. 7, 5e lid Wet stedelijke vernieuwing (project-gemeenten)

Bedrag voor stedelijke vernieuwing verkregen van provincies (investeringsbudget).

          

R

  

Activiteiten stedelijke vernieuwing.

          

D1

  

Verplichtingen opgelegd door provincie.

          

D1

 

Wet stedelijke vernieuwing, art. 16a, 1e en 3e lid.

c. Provincies.

Eindsaldo ISV I.

          

R

  

Totaal investeringsbedrag ISV II, verdeeld over niet-rechtstreekse gemeenten.

          

R

Brede doeluitkering sociaal, integratie en veiligheid

Besluit brede doeluitkering sociaal, integratie en veiligheid Art. 24 lid 2

Prestaties opgenomen in meerjarige ontwikkelingsprogramma’s als bedoeld in art. 5 lid 2 van het Besluit BDU SIV.

     

(optioneel)

    

D1

  

Besteed bedrag.

          

R

  

Betaalde BTW (recht op bijdrage uit BTW-compensatiefonds).

          

R

Wet werk en bijstand

Wet werk en bijstand Art. 77

Totaal uitgaven inkomensdeel

categorie 65 jr en ouder.

          

Nvt

  

Totaal uitgaven inkomensdeel

categorie jonger dan 65 jaar.

          

Nvt

  

Totaal ontvangsten (niet-Rijk) van derden inkomensdeel

categorie 65 jr en ouder.

          

Nvt

  

Totaal ontvangsten (niet-Rijk) inkomensdeel

categorie jonger dan 65 jaar.

          

Nvt

  

Meeneem regeling werkdeel.

          

R

  

Totaal uitgaven werkdeel.

          

R

  

Totaal ontvangsten (niet-Rijk) werkdeel.

          

R

  

Terug te betalen aan Rijk.

          

R

IOAW

Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte werkloze werknemers (IOAW), art. 54

Uitgaven IOAW.

          

R

  

Ontvangsten IOAW (niet-Rijk).

          

R

IOAZ

Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte gewezen zelfstandigen (IOAZ), art. 54

Uitgaven IOAZ.

          

R

  

Ontvangsten IOAZ (niet-Rijk).

          

R

  

Uitvoeringskosten IOAZ.

          

R

WWIK

Wet werk en inkomen kunstenaars (WWIK), art. 46

Totaal uitgaven uitkeringen WWIK.

          

R

  

Totaal ontvangsten (W)WIK (niet-Rijk).

          

R

  

Aantal WWIK-gerechtigden ultimo jaar.

          

R

Bijstandverlening Zelfstandigen 2004

Besluit Bijstandverlening Zelfstandigen 2004 Art. 54

Totaal uitgaven uitkeringen Bbz 2004 (excl. Bob).

          

R

  

Totaal uitgaven kapitaalverstrekking Bbz 2004.

          

R

  

Totaal ontvangsten uitkeringen Bbz

(excl. Bob) (excl. Rijk).

          

R

  

Totaal ontvangsten kapitaalverstrekking Bbz (excl. Rijk).

          

R

  

Totaal uitvoeringskosten Bbz 2004 (excl. Bob).

          

R

  

Totaal uitgaven uitkeringen Bob.

          

R

  

Totaal ontvangsten Bob (excl. Rijk).

          

R

  

Totaal uitvoeringskosten Bob.

          

R

Specifieke uitkering jeugdgezondheidszorg

Tijdelijke Regeling specifieke uitkering jeugdgezondheidszorg Art. 2, onder a (uniform deel), en 2, onder b (jeugdbeleid).

Geen indicatoren.

          

Nvt

Opvoed-ondersteuning

Tijdelijke stimuleringsregeling lokale opvoedondersteuning en gezinsondersteuning

Besteed bedrag.

          

R

WMO-pilots

Regeling experimenten Wmo.

Besteed bedrag.

          

R

Brede scholen/ sportaccommodaties

Regeling stimulering aanpassing huisvesting brede scholen en aanpassing sportaccommodaties i.v.m. multifunctioneel gebruik 2006.

Verklaring van gemeente dat project is gerealiseerd cf toekenningsbesluit.

          

R

Spoorse doorsnijdingen

Regeling eenmalige uitkering spoorse doorsnijdingen.

Verklaring van gemeente dat project is gerealiseerd.

          

R

Bijdrage burgemeestersreferendum

Tijdelijk besluit bijdrage burgemeestersreferendum.

Geen indicatoren.

          

Nvt

Antilliaanse jongeren

Privaatrechtelijke overeenkomsten tussen gemeenten en ministerie van Justitie. Geen ministeriële regeling.

% oververtegenwoordiging schooluitval.

          

D2: %

R: bedrag

  

% oververtegenwoordiging werkloosheid.

          

D2: %

R: bedrag

  

% oververtegenwoordiging criminaliteit.

          

D2: %

R: bedrag

Externe veiligheid

Subsidieregeling programmafinanciering Externe Veiligheid (EV)-beleid voor andere overheden 2006–2010 o.g.v. wet milieubeheer art. 15:13 leden 1 t/m 3.

% budget t.b.v. in dienst nemen vast personeel EV.

          

D2

  

Besteed bedrag t.l.v. EV.

          

R

Tijdelijke subsidieregeling Schuldhulpverlening 2006

Tijdelijke subsidieregeling Schuldhulpverlening 2006, art. 11.

Totaal uitgaven.

          

R

  

Totaal terug te betalen aan Rijk.

          

R

Subsidiekader

No-riskpolis in G34

Subsidiekader

No-riskpolis in G34

Totaal aantal uitgegeven polissen.

          

D

  

Terug te betalen aan rijk.

          

R

Allochtone vrouwen

Regeling inburgering allochtone vrouwen niet-G31

Aantal allochtone vrouwen, categorie ‘uitkeringsgerechtigd’, met wie in 2006 een overeenkomst als bedoeld in artikel 6 van de regeling is gesloten.

           
  

Aantal allochtone vrouwen, categorie ‘uitkeringsgerechtigd’, dat voor 1-1-2010 heeft deelgenomen aan het inburgeringsexamen.

          

R

  

Aantal allochtone vrouwen, categorie ‘niet-werkend en niet-uitkeringsgerechtigd’, met wie in 2006 een overeenkomst als bedoeld in art. 6 van de regeling is gesloten.

          

R

  

Aantal allochtone vrouwen, categorie ‘niet-werkend en niet-uitkeringsgerechtigd’, dat voor 1-1-2010 heeft deelgenomen aan het inburgeringsexamen..

          

R

Hektor

Brief subsidietoekenning project Hektor 2006.

Besteed bedrag.

          

R

Medische heroïneverstrekking

Regeling heroïnebehandeling

Besteed bedrag.

          

R

  

Aantal behandelplaatsen.

          

R

Innovatie openbaar bestuur

Tijdelijke subsidieregeling innovatie openbaar bestuur 2006.

Verklaring gemeente dat project is gerealiseerd conform toekenningsbesluit.

          

R

Lokale maatregelen luchtkwaliteit

Verantwoording voor de bijdrage in het kader van NSL.

Besteed bedrag in het kader van het Nationaal Samenwerkingsprogramma Luchtkwaliteit.

          

R

(1) De vindplaats specifieke uitkering en indicator.

(2) De definitie van de te verstrekken indicator. Bij een tweetal specifieke uitkeringen zijn geen indicatoren opgenomen en dus hoeft geen verantwoordingsinformatie te worden verstrekt. Deze specifieke uitkeringen zijn niettemin opgenomen in deze tabel om aan te geven dat de medeoverheid niet anderszins verantwoordingsinformatie hoeft te leveren.

(3) De overeengekomen prestatieafspraak of doelstelling.

(4) De realisatie van de overeengekomen prestatieafspraak of doelstelling.

(5) De beginstand in euro’s.

(6) Het geaccordeerde bedrag door het Rijk dat in het verantwoordingsjaar door de medeoverheid is ontvangen.

(7) De ontvangsten verkregen van anderen dan het Rijk of inzet uit eigen middelen.

(8) Het bestede bedrag of de uitgave t.l.v. de beschikking door het Rijk.

(9) De overige bestedingen of uitgaven t.l.v. middelen van anderen dan het Rijk of uit eigen middelen.

(10) Te vorderen bedragen van het Rijk (negatief bedrag) of terug te betalen aan het Rijk of in later jaar te besteden bedragen.

(11) Indicatoren die niet te rangschikken zijn in de vorige kolommen.

(12) In deze kolom kunnen onderbouwd afwijkingen aangegeven worden tussen norm/afspraak en realisatie. Indien gewenst kan in een extra nota de onderbouwing worden aangeven. De toelichting op de afwijking is vooral relevant voor specifieke uitkeringen, waarbij het Rijk mogelijk terugvordert als afspraken/normen niet zijn gerealiseerd. Het invullen van deze kolom is dus optioneel en afhankelijk van de situatie per medeoverheid.

(13) Aard controle: geeft aan welke type controle door de accountant per indicator (voor het Rijk) van toepassing is. In de nota verwachtingen accountantscontrole wordt ingegaan op de inhoud van de controle. Er is onderscheid gemaakt naar de volgende typen controles:

a. R= reguliere rechtmatigheidcontrole. Veelal betreft het de controle van financiële gegevens, zoals bestedingen. Daarnaast zijn het prestatieafspraken, die mogelijk leiden tot een financiële afrekening met het Rijk.

b. D = deugdelijke totstandkoming, waarbij sprake is van 2 varianten:

– D1 = de indicatoren zijn relevant voor de financiële vaststelling door het Rijk. Op grond van de regelgeving per specifieke uitkering kan worden volstaan met de beoordeling van de deugdelijke totstandkoming.

– D2 = de indicatoren zijn relevant voor het departementale jaarverslag. De bevindingen worden opgenomen in het rapport van bevindingen van de accountant, maar niet meegewogen in de accountantsverklaring bij de jaarrekening.

c. Nvt = niet van toepassing. Voor deze indicator geldt dat art 3A van het BAPG niet van toepassing is.

Subsidie stadseconomie GSBIII

Juridische grondslag

(1)

Indicator

(2)

Afspraak

(3)

Geplande bestedingen

Totaal

(4)

Geplande bestedingen Rijk

(5)

Geplande bestedingen Gemeente

(6)

Realisatie

(7)

Besteed bedrag

Σ t/m jaar

t –1 (8)

Besteed bedrag in jaar t

(9)

Besteed bedrag

Σ t/m

jaar t

(10)

Bijdrage t.l.v. gemeente t/m jaar t

(11)

Bijdrage t.l.v. Rijk t/m

jaar t (12)

Toelichting afwijkingen

(13)

Nog te besteden bedragen (14)

Besluit subsidie stadseconomie art. 10 lid 2

Doelstellingen en afspraken cf. convenant per stad

            

Besluit subsidie stads-economie art. 10 lid 2

Betaalde BTW (recht op bijdrage uit BTW-compen-satiefonds)

            

(1) De vindplaats specifieke uitkering en indicator.

(2) De definitie van de te verstrekken indicator.

(3) De overeengekomen prestatieafspraak of doelstelling.

(4) De financiering totale uitgaven GSB III cf. convenant per afspraak.

(5) De financiering totale uitgaven GSB III ten laste van EZ cf. convenant per afspraak.

(6) De financiering totale uitgaven GSB III ten laste van Stad cf. convenant per afspraak.

(7) De realisatie per overeengekomen afspraak.

(8) Het gecumuleerde bestede bedrag per afspraak tot en met vorige verantwoording per afspraak.

(9) Het bestede bedrag per afspraak in het jaar van verantwoording per afspraak.

(10) Het gecumuleerde bestede bedrag per afspraak tot en met het verantwoordingsjaar per afspraak.

(11) De uitgaven gefinancierd ten laste van de stad per afspraak gecumuleerd tot en met het verantwoordingsjaar.

(12) De uitgaven gefinancierd ten laste van EZ GSB III.

(13) In deze kolom kunnen onderbouwd afwijkingen aangegeven worden tussen norm/afspraak en realisatie. Indien gewenst kan in een extra nota de onderbouwing worden aangeven.

(14) Het nog te besteden bedrag EZ GSB III per afspraak.

Toelichting

Met ingang van 23 juli 2006 is de Regeling verantwoordingsinformatie specifieke uitkeringen (Stcrt. 2006, 140) in werking getreden. De regeling bevat een model voor de bijlage bij de jaarrekening van provincies en gemeenten, waarin de verantwoordingsinformatie moet zijn opgenomen die wordt bedoeld in artikel 27 van het Besluit financiële verhouding 2001. Daarmee wordt gestalte gegeven aan het principe van single-information en single-audit voor specifieke uitkeringen. Het Rijk vraagt bij single information en single audit naar informatie die zo veel mogelijk aansluit bij de informatiebehoefte en verantwoordingsmomenten van de gemeenten en provincies zelf. Dat betekent dat het Rijk in principe voldoende heeft aan het jaarverslag en de jaarrekening van een gemeente, gemeenschappelijke regeling en provincie. Deze jaarstukken moeten ieder jaar volgend op het jaar waarover verantwoording wordt afgelegd, uiterlijk 15 juli aan het Rijk worden aangeleverd.

In het model worden de specifieke uitkeringen opgesomd waarvoor deze wijze van verantwoorden geldt, met daarbij de indicatoren die in het kader van de verantwoording moeten worden ingevuld. Het model is voor het eerst van toepassing op de jaarstukken over het begrotingsjaar 2006.

Bijgaande regeling bevat enkele wijzigingen van het model.

1. Er zijn enkele specifieke uitkeringen toegevoegd:

a. de Regeling inburgering allochtone vrouwen niet-G31 (Stcrt. 2006, 121);

b. de subsidie aan Venlo voor het project Hektor 2006;

c. de Regeling heroïnebehandeling (Stcrt. 2006, 232);

d. de Tijdelijke subsidieregeling innovatie openbaar bestuur 2006 (Stcrt. 2006, 139), en

e. Lokale maatregelen luchtkwaliteit (bijdrage in het kader van het Nationale Samenwerkingsprogramma Luchtkwaliteit).

Hiermee komt het totaal aantal specifieke uitkeringen waarvoor het principe van single information single audit geldt op 29.

2. Toegevoegd is een toelichtende kolom ‘aard controle’. Hiermee wordt aangegeven welk type controle door de accountant per indicator (voor het Rijk) van toepassing is. Het toevoegen van deze kolom aan de ministeriële regeling is noodzakelijk, omdat door deze toevoeging in de toelichting op de jaarrekening duidelijk wordt in welke mate de accountant de indicator heeft gecontroleerd en de bevindingen heeft meegewogen in de accountantsverklaring.

3. Voor de specifieke uitkeringen WMO-pilots, opvoedondersteuning en spoorse doorsnijdingen zijn de indicatoren aangepast.

4. Bij de specifieke uitkeringen van het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid is de indicator ‘Financieel beslag tekortkomingen’ verwijderd. Het betreft hier uitkeringen op grond van de Wet werk en bijstand, de Wet inkomensvoorziening oudere een gedeeltelijk arbeidsongeschikte werkloze werknemers, de Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte gewezen zelfstandigen, de Wet werk en inkomen kunstenaars, en de Bijstandverlening zelfstandigen. De indicator ‘Financieel beslag tekortkomingen’ betreft de uitkomst van de controle door de accountant en is daarom opgenomen in het rapport van bevindingen van de accountant. Afzonderlijke aanlevering door de medeoverheid via deze bijlage specifieke uitkeringen is hiermee overbodig geworden.

Deze wijzigingen zijn ook al van toepassing op de jaarstukken over het begrotingsjaar 2006. Ook voor de specifieke uitkeringen die nu via deze wijziging worden toegevoegd kan dus door de ontvangers met betrekking tot de verantwoording 2006 worden volstaan met het invullen van de gevraagde gegevens in dit model. Deze toevoeging betekent voor de medeoverheden een vermindering van bestuurslasten, omdat voorheen afzonderlijke verantwoordingen en accountantsverklaringen per specifieke uitkering werden gevraagd of de intentie was om die te vragen voor de in 2006 in het leven geroepen specifieke uitkeringen. Daarom is het geen bezwaar voor de medeoverheden en andere belanghebbenden om de verantwoording over de besteding van deze uitkeringen al voor het begrotingsjaar 2006 op deze wijze te laten lopen. De medeoverheden zijn overigens ook al via de vervolgcirculaire Sisa van 15 december 2006 over deze wijzigingen geïnformeerd.

De Staatssecretaris van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties,

A.Th.B. Bijleveld-Schouten

Naar boven