Wijziging Beleidsregels sponsoring commerciële omroep 2005

Besluit van 24 april 2007 houdende een aanpassing van de artikelen artikel 10, onderdeel b, artikel 7, vierde lid, de toelichting op artikel 3, artikel 7, derde lid en de toelichting op artikel 11 van de Beleidsregels sponsoring commerciële omroep 2005

Het Commissariaat voor de Media,

Overwegende:

– dat het Commissariaat aanbevelingen heeft gedaan om te komen tot een meer gelijkwaardige uitgangspositie voor de Nederlandse radio- en televisiemarkt;

– dat het Commissariaat het huidige beleid met betrekking tot het tonen en vermelden van producten of diensten van de sponsor wenst te verduidelijken;

– dat hierin een grond is gelegen om artikel 10, onderdeel b, artikel 7, vierde lid, de toelichting op artikel 3, artikel 7, derde lid en de toelichting op artikel 11 van de Beleidsregels sponsoring commerciële omroep 2005 te wijzigen.

Besluit:

Artikel I

In artikel 10, onderdeel b, wordt de zinsnede “een slagzin, geheel of gedeeltelijk, wordt vermeld of getoond” vervangen door de zinsnede “een slagzin die aanspoort tot koop of huur van producten of diensten van de sponsor, in het bijzonder door specifieke aanprijzingen van die producten of diensten, wordt vermeld of getoond”.

Artikel II

In artikel 7, vierde lid, wordt aan het einde van de zin de zinsnede “, tenzij ontheffing wordt verleend” toegevoegd.

Artikel III

a) In de toelichting op artikel 3 worden de volgende volzinnen:

“In de praktijk is gebleken dat met name bij de uitzending van sportevenementen bij de omroepen onduidelijkheid kan bestaan over het begrip programmaonderdeel. Indien voor of na de uitzending dan wel tijdens een onderbreking van het verslag of de weergave van een sportwedstrijd, een zogenaamde beschouwing wordt uitgezonden waarin hoofdzakelijk de wedstrijd dan wel de teams, spelers of trainers die betrokken zijn bij deze wedstrijd aan de orde komen, wordt deze beschouwing door het Commissariaat niet als apart programmaonderdeel aangemerkt. De voor-, tussen- en nabeschouwingen verschillen dan namelijk inhoudelijk onvoldoende van het verslag of de weergave van de wedstrijd en zij vormen tezamen één programmaonderdeel. In de meeste gevallen zullen deze beschouwingen ook qua presentatie onvoldoende verschillen van de wedstrijd. Dit is bijvoorbeeld het geval indien de beschouwingen worden uitgezonden vanuit hetzelfde stadion of gepresenteerd door dezelfde presentatoren.” vervangen door de volzin: “Bij de uitzending van sportevenementen worden voorbeschouwing, wedstrijdverslag en nabeschouwing als verschillende programmaonderdelen aangemerkt.”

b) In artikel 7, derde lid, vervalt de tweede volzin.

Artikel IV

In de toelichting op artikel 11 worden de volzinnen ‘De producten en diensten mogen niet worden aangeprezen en de vermelding of vertoning mag niet op een overdreven of overdadige wijze plaatsvinden. De producten mogen niet beeldvullend in beeld gebracht worden en er mag niet op worden ingezoomd.’ vervangen door de volgende volzinnen:

‘Een niet neutrale vertoning of vermelding van een product of dienst, dan wel een wervende context is in ieder geval:

1 het geven van verkoopinformatie,

onder meer blijkend uit het tonen of vermelden van:

– prijzen van producten/diensten;

– verkooppunten etc.;

2 een oproep of een aanprijzing,

3 een nadrukkelijke of uitgebreide vermelding of vertoning,

Hiervan is sprake indien:

– een product of dienst onderwerp wordt van het item of beeld;

– een product of dienst louter positief wordt benaderd (subjectieve informatie);

– nadrukkelijke vermeldingen/vertoningen van producten of diensten worden uitgezonden;

– lange of veelvuldige beschrijvingen/vermeldingen/vertoningen van producten of diensten worden uitgezonden;

– op een product of dienst wordt in- of uitgezoomd;

– producten of diensten beeldvullend worden getoond;

– onvoldoende onderscheid wordt gemaakt tussen programmaonderdeel en commercial,

4 het gebruik van publiciteitsmateriaal van de sponsor.’

Artikel V

Dit besluit treedt in werking met ingang van 15 mei 2007.

Dit besluit zal met de toelichting in de staatscourant worden geplaatst.

Hilversum, 24 april 2007.
Commissariaat voor de MediaDe voorzitter, I. Brakman.De commissaris, J. van Cuilenburg.

Toelichting

In de kabinetsreactie op het WRR-advies 'Focus op Functies' van 2 juni 2006 (Kamerstukken II 2005/06, 29692, nr. 14) heeft het kabinet aangegeven te zullen bekijken welke dereguleringsmaatregelen genomen kunnen worden om een gelijk speelveld voor commerciële omroepen te creëren. In aansluiting op de conclusie in het onderzoek van het Commissariaat 'Rapport Regulering Nederlandse commerciële televisiemarkt' van 11 mei 2006 heeft het kabinet geconstateerd dat een aantal dereguleringsmaatregelen mogelijk en gewenst zijn. De regelingen in dit besluit met betrekking tot het toestaan van het tonen of vermelden van slagzinnen op billboards, het laten vervallen van het titelsponsoringverbod en de verruiming van het begrip programmaonderdeel geven hieraan uitwerking. Verder wenst het Commissariaat met dit besluit het huidige beleid met betrekking tot het tonen en vermelden van producten of diensten van de sponsor te verduidelijken.

Slagzinnen

Een slagzin mag worden toegevoegd indien deze in zijn algemeenheid de bekendheid bevordert van de naam, het (beeld)merk, de activiteiten of de producten van de sponsor. Een slagzin mag evenwel niet aansporen tot het kopen of gebruikmaken van bepaalde producten of diensten die verkrijgbaar zijn in de handel.

Titelsponsoring

Artikel 7 van de BSCO wordt gewijzigd in verband met de ontheffingsmogelijkheid voor titelsponsoring zoals neergelegd in de Beleidsregels ontheffing programmatitel commerciële omroep 2007.

Programmaonderdeel

Door de interpretatie die het Commissariaat tot op heden in de toelichting van artikel 3 heeft gegeven aan het begrip programmaonderdeel is het commerciële omroepinstellingen niet toegestaan billboards waarop programmasponsors worden vermeld, te plaatsen tussen voorbeschouwing en wedstrijdverslag en tussen wedstrijdverslag en nabeschouwing. Gelet op de wenselijkheid van deregulering zal het Commissariaat de interpretatie van het begrip programmaonderdeel versoepelen in die zin dat een voorbeschouwing, wedstrijdverslag en nabeschouwing als aparte programmaonderdelen worden aangemerkt. Hierdoor is het mogelijk om rond ieder van deze programmaonderdelen de programmasponsors te vermelden. Door deze wijziging is het bepaalde in artikel 7, derde lid, tweede zin, waarin een afwijkende regeling is getroffen met betrekking tot de plaats van de vermelding of vertoning van een evenementensponsor tijdens het programmaonderdeel, overbodig geworden.

Tonen en vermelden van producten, diensten, namen en (beeld)merken van sponsors

Bij het opstellen van het 'Rapport Regulering Nederlandse commerciële televisiemarkt' is het Commissariaat tot de slotsom gekomen dat het beleid met betrekking tot (sponsoring en) product placement, zoals dat is terug te vinden in onze beschikkingenpraktijk, verduidelijking behoeft. Uit de discussie op Europees niveau met betrekking tot product placement, die plaatsvindt in het kader van de wijziging van de Televisierichtlijn, leidt het Commissariaat af dat een eventuele versoepeling van het toezicht betreffende product placement met terughoudendheid ingevuld dient te worden. Het Commissariaat beoogt met het onderhavige besluit dit huidige beleid dan ook niet te versoepelen, maar te verduidelijken.

Naar boven