Besluit mandaat, volmacht en machtiging Gemeenschappelijk Ontwikkelingsbedrijf

18 april 2007

Nr. GDDB2007015068

De secretaris-generaal van het Ministerie van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer;

Overwegende dat het bij het Gemeenschappelijk Ontwikkelingsbedrijf van het Ministerie van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer gewenst is dat de bevoegdheid van de algemene leiding tot het nemen van besluiten en tot het verrichten van privaatrechtelijke rechtshandelingen en andere handelingen namens de Minister mag worden uitgeoefend door de directeur van het Gemeenschappelijk Ontwikkelingsbedrijf en diens plaatsvervanger;

Gelet op het Organisatiebesluit Gemeenschappelijk Ontwikkelingsbedrijf en het Besluit Mandaat, Volmacht en Machtiging VROM 2005;

Besluit:

Artikel 1 Definities

In dit besluit wordt verstaan onder:

a. het GOB: het Gemeenschappelijk Ontwikkelingsbedrijf, bedoeld in het Organisatiebesluit Gemeenschappelijk Ontwikkelingsbedrijf;

b. de algemene leiding: de secretaris-generaal en, voorzover het betreft diens vervanging, de plaatsvervangend secretaris-generaal.

Artikel 2 Het uitoefenen van bevoegdheden door gemandateerden, gevolmachtigden en gemachtigden

De directeur van het GOB en diens plaatsvervanger zijn, met inachtneming van dit besluit, bevoegd de krachtens artikel 3 van het Organisatiebesluit Gemeenschappelijk Ontwikkelingsbedrijf aan de algemene leiding toegekende bevoegdheden uit te oefenen, voor zover die betrekking hebben op de onder de verantwoordelijkheid van het Gemeenschappelijk Ontwikkelingsbedrijf uitgevoerde taken, genoemd in artikel 2, tweede lid, van het Organisatiebesluit Gemeenschappelijk Ontwikkelingsbedrijf.

Artikel 3 Voorbehoud algemene leiding

1. Ten aanzien van de in artikel 2 genoemde bevoegdheid blijft binnen de daarvoor gestelde kaders aan de algemene leiding voorbehouden de volgende aangelegenheden op personeels- en organisatiegebied:

a. het wijzigen van de structuur van de dienstonderdelen en van de algemene werkwijze binnen de dienst;

b. het vaststellen en wijzigen van de taken van een dienstonderdeel;

c. het herschikken van taken tussen dienstonderdelen;

d. het vaststellen en wijzigen van de formatie tot en met schaal 12;

e. het openstellen van vacatures;

f. het toekennen van buitengewoon verlof zonder bezoldiging;

g. het stopzetten van bezoldiging bij weigering van dienstverrichting;

h. het toepassen van flankerend beleid;

i. het herplaatsen van medewerkers;

j. het verlenen van ontslag anders dan op eigen verzoek.

2. Ten aanzien van aangelegenheden op financieel gebied blijft aan de algemene leiding voorbehouden:

a. het beoordelen en vaststellen van begrotingsvoorstellen en wijzigingen daarvan op grond van de vastgelegde ontwikkeling, planning en prioriteitsstelling en de richtlijnen van de Directie Financiële en Economische Zaken en van het Ministerie van Financiën;

b. het vaststellen van het beleid op het gebied van de interne administratieve organisatie;

c. het vaststellen van het interne controlbeleid;

d. het aangaan van verplichtingen vanaf € 200.000,- exclusief BTW, per verplichting, voor zover niet anders is bepaald met betrekking tot specifieke kosten dan wel investeringen.

Artikel 4 Beslissing op bezwaar

Een beslissing op een bezwaarschrift wordt genomen door een functionaris die hiërarchisch hoger is dan de functionaris die de beslissing heeft genomen waartegen het bezwaarschrift is gericht.

Artikel 5 Algemene begrenzing van gebruik van bevoegdheden

1. De uitoefening van het mandaat, de volmacht en de machtiging geschiedt binnen de grenzen van de vastgestelde taken, de functieomschrijving en met inachtneming van het ter zake geldende recht alsmede de voor de rijksdienst en voor het ministerie geldende beleids- en uitvoeringsregels.

2. Het nemen van beslissingen of het verrichten van (privaatrechtelijke) rechtshandelingen inzake aangelegenheden met mogelijke financiële gevolgen geschiedt overigens met inachtneming van:

a. de van toepassing zijnde begrotingswet en de daarbij gegeven financiële ruimte;

b. de aan de gemandateerde toegekende budgetten op basis van het geldende jaarplan;

c. het bepaalde bij of krachtens de Comptabiliteitswet 2001 en de aanwijzingen van de directeur Financiële en Economische Zaken op grond van die wet en de daarop berustende regelgeving;

d. de algemene richtlijnen van de dienst ten aanzien van het financiële beheer.

Artikel 6 Geen besluit nemen of (rechts)handeling verrichten m.b.t. zichzelf

Een gemandateerde of ge(vol)machtigde is niet bevoegd een besluit te nemen of een (rechts)handeling te verrichten met betrekking tot zichzelf. Tot het nemen van de in de vorige volzin bedoelde besluiten of te verrichten (rechts)handelingen is uitsluitend een in hiërarchie hoger geplaatste functionaris bevoegd.

Artikel 7 Verwerking van persoonsgegevens

De directeur GOB en zijn plaatsvervanger zijn bevoegd tot het uitvoeren van de taken en het uitoefenen van de bevoegdheden ten aanzien van verwerkingen van persoonsgegevens binnen hun dienstonderdeel, als bedoeld in de Regeling bescherming persoonsgegevens Ministerie VROM.

Artikel 8 Ondertekening

1. Indien op grond van dit besluit stukken worden ondertekend, luidt deze ondertekening:

De Minister van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer,

voor deze:

de secretaris-generaal,

op last:

gevolgd door:

- functieaanduiding van de betrokken gemandateerde

- handtekening van de betrokken gemandateerde

- naam van de betrokken gemandateerde

2. Bij ondertekening van besluiten en stukken op grond van de volmacht van de algemene leiding wordt de aanduiding van de minister Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer voorafgegaan door: namens de Staat der Nederlanden.

Artikel 9 Inwerkingtreding en citeertitel

1. Dit besluit treedt in werking op de tweede dag na de dagtekening van de Staatscourant waarin het wordt geplaatst.

2. Dit besluit wordt aangehaald als Besluit mandaat, volmacht en machtiging Gemeenschappelijk Ontwikkelingsbedrijf.

Dit besluit zal in de Staatscourant worden gepubliceerd.

‘s-Gravenhage, 18 april 2007.
De secretaris-generaal van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer,
J. van der Vlist.

Naar boven