Regeling aanvullende bekostiging lokalen bètavakken havo/vwo

Regeling van de Staatssecretaris van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap van 20 maart 2007, nr. VO/OK/2007/6298, houdende regels met betrekking tot de aanvullende bekostiging van nieuwe inrichting of bouwkundige aanpassing van lokalen voor de bètavakken op havo en vwo (Regeling aanvullende bekostiging lokalen bètavakken havo/vwo)

De Staatssecretaris van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap,

Gelet op artikel 89, eerste en derde lid, van de Wet op het Voortgezet Onderwijs;

Besluit:

§ 1

Inleidende bepalingen

Artikel 1

Begripsbepalingen

In deze regeling wordt verstaan onder:

a. Minister: de Minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap;

b. havo: hoger algemeen voortgezet onderwijs als bedoeld in artikel 8 van de Wet op het voortgezet onderwijs;

c. vwo: voorbereidend wetenschappelijk onderwijs als bedoeld in artikel 7 van de Wet op het voortgezet onderwijs;

d. school: een school voor vwo, een school voor havo of een scholengemeenschap die vwo, havo of beide omvat;

e. Platform Bèta Techniek: de Stichting Platform Bèta Techniek te Den Haag, belast met de uitvoering van het Deltaplan Bèta Techniek;

f. bètavakken: de schoolvakken natuurkunde, scheikunde, biologie, wiskunde, algemene natuurwetenschappen, onderzoek en ontwerpen, en natuur, leven en technologie, alsmede het onderwijs in de kerndoelen die betrekking hebben op natuur- en scheikunde, biologie, wiskunde en techniek;

g. nieuwe inrichting: vernieuwing van inventaris, inclusief apparatuur, vloerafwerking en stoffering, in de leslokalen en practicumlokalen voor de bètavakken;

h. bouwkundige aanpassing: bouwkundige ingrepen in de leslokalen en practicumlokalen voor de bètavakken;

i. project: een bouwkundige aanpassing of nieuwe inrichting.

Artikel 2

Doelomschrijving

1. De Minister kan op aanvraag aanvullende bekostiging verlenen ten behoeve van een nieuwe inrichting of een bouwkundige aanpassing van leslokalen en practicumlokalen voor de bètavakken met als doel vernieuwing van bètavakken in het havo en vwo en doorstroom van leerlingen naar bètastudies in het hoger en wetenschappelijk onderwijs.

2. De aanvullende bekostiging kan worden aangewend binnen de eigen school of voor het inrichten van een gemeenschappelijke faciliteit voor meerdere scholen.

Artikel 3

Aanvrager aanvullende bekostiging

Aanvullende bekostiging wordt slechts verleend aan het bevoegd gezag van een school.

Artikel 4

Vaststelling bekostigingsplafond

Voor verlening van aanvullende bekostiging op grond van deze regeling is een bedrag van € 19.300.000 beschikbaar.

Artikel 5

Aanvullende bekostiging per school

De aanvullende bekostiging per school bedraagt 50% van de totale kosten van het project met een maximum van € 150.000.

§ 2

Aanvraag aanvullende bekostiging

Artikel 6

Aanvraag aanvullende bekostiging

1. De aanvraag op grond van deze regeling wordt in de periode van 2 april 2007 tot en met 15 mei 2007 ingediend bij het Platform Bèta Techniek. Aanvragen die zijn ingediend vóór 2 april of na 15 mei worden afgewezen.

2. Voor het indienen van de aanvraag wordt gebruik gemaakt van het aanvraagformulier, opgenomen in de bijlage bij deze regeling.

3. Met het indienen van de aanvraag verklaart de school zich bereid tot ontvangst van een expertcommissie als onderdeel van de beoordeling van de aanvraag.

§ 3

Verlening aanvullende bekostiging

Artikel 7

Criteria bij verdeling aanvullende bekostiging

1. De Minister voorziet in een gelijktijdige beslissing op aanvragen met betrekking tot soortgelijke projecten op basis van een vergelijking van hun geschiktheid om bij te dragen aan de doelstellingen van de aanvullende bekostiging.

2. De aanvraag wordt beoordeeld op grond van de volgende criteria:

a. de activiteiten en resultaten van de school op het gebied van de vernieuwing van de bètavakken en de bevordering van de doorstroom in de richting van bèta/techniek;

b. de materiële knelpunten met betrekking tot de leslokalen en practicumlokalen voor de bètavakken, die de school ondervindt bij de onder a genoemde activiteiten;

c. de concrete plannen die de school heeft om de onder b genoemde knelpunten aan te pakken, en de te verwachten bijdrage van deze plannen aan de resultaten in de school, bedoeld in onderdeel a.

Artikel 8

Advies voorafgaande aan verlening aanvullende bekostiging

De Minister beslist over de verlening van de aanvullende bekostiging mede op basis van het advies van het Platform Bèta Techniek.

Artikel 9

Beschikkingsmoment

De Minister beschikt uiterlijk op 1 oktober 2007 op de aanvraag, bedoeld in artikel 6.

§ 4

Verplichtingen ontvanger aanvullende bekostiging

Artikel 10

Realisatietermijn van het project

1. De bouwkundige aanpassing of de nieuwe inrichting wordt gerealiseerd binnen 18 maanden nadat de aanvullende bekostiging is verleend.

2. Indien het project niet gerealiseerd kan worden binnen deze periode, dient het bevoegd gezag tenminste 3 maanden voor afloop van de periode, genoemd in het eerste lid, een gemotiveerd schriftelijk verzoek om verlenging in bij CFI.

Artikel 11

Informatieplicht

1. De bekostigingsontvanger werkt mee aan een door of namens de Minister ingesteld onderzoek dat erop gericht is inlichtingen te verschaffen over de inzet van de bij deze regeling beschikbaar gestelde middelen en de resultaten daarvan.

2. De bekostigingsontvanger is bereid tot het beschikbaar stellen van informatie over de inzet van de bij deze regeling beschikbaar gestelde middelen en de resultaten daarvan ten behoeve van andere scholen.

Artikel 12

Verantwoording

1. De aanvullende bekostiging wordt uitsluitend aangewend voor het doel waarvoor zij is verstrekt.

2. De verklaring van de accountant bij de jaarrekening omvat tevens een oordeel over de rechtmatige besteding van deze aanvullende bekostiging.

3. De aanvullende bekostiging wordt verantwoord in de jaarrekening die op het jaar van de uitgaven betrekking heeft.

4. Eventuele niet-bestede middelen of overschotten na afloop van de activiteiten zullen worden teruggevorderd.

§ 5

Betaling

Artikel 13

Betaling in gedeelten

De aanvullende bekostiging wordt in twee gelijke gedeelten betaald, waarbij het eerste gedeelte wordt betaald in oktober 2007 en het tweede gedeelte in april 2008.

§ 6

Slotbepalingen

Artikel 14

Bestuursrechtelijke afdoening na vervaldatum

Voor zover er vanaf de vervaldatum van deze regeling ter zake nog sprake is van enige bestuursrechtelijke afdoening, met inbegrip van bezwaar- en beroepsprocedures, vindt deze plaats overeenkomstig hetgeen krachtens deze regeling is bepaald.

Artikel 15

Inwerkingtreding en vervaldatum

Deze regeling treedt in werking met ingang van de tweede dag na de dagtekening van de Staatscourant waarin zij wordt geplaatst en vervalt met ingang van 1 januari 2011.

Artikel 16

Citeertitel

Deze regeling wordt aangehaald als: Regeling aanvullende bekostiging lokalen bètavakken havo/vwo.

Deze regeling zal met de toelichting in de Staatscourant worden geplaatst, met uitzondering van de bijlage die ter inzage wordt gelegd in de bibliotheek van het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap te Den Haag en bekend wordt gemaakt op de internetsite van het Platform Bèta Techniek.

De Staatssecretaris van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap, J.M. van Bijsterveldt-Vliegenthart.

Toelichting

Algemeen

Het onderwijs in de bètavakken in havo en vwo maakt een proces van vernieuwing door. Dit wordt gestimuleerd door het Platform Bèta/techniek, met financiering uit daartoe door de Minister van OCW beschikbaar gestelde middelen. Het doel hiervan is om te komen tot stimulerender bètaonderwijs, met meer aandacht voor de relaties tussen de verschillende vakken, het vervolgonderwijs en de beroepspraktijk.

De scholen die met vernieuwing van hun bètaonderwijs bezig zijn ontdekken vaak dat ondermeer de aanwezige apparatuur, het meubilair, de inrichting van de leslokalen en de practicumlokalen voor de bètavakken niet voldoet aan de eisen van deze tijd en daarmee belemmerend werken bij het realiseren van het gewenste onderwijs in de bètavakken. Het kabinet heeft daarom uit de middelen van het Fonds Economische Structuurversterking (Fes) voor 2007 en 2008 een budget beschikbaar gesteld voor een eenmalige verbetering van de situatie in de klaslokalen van het bètaonderwijs. De materiële infrastructuur op de scholen kan hierdoor sterk worden verbeterd.

Het Platform Bèta Techniek heeft een verkenning laten uitvoeren naar de wijze waarop vernieuwing van de inrichting en/of aanpassing van het gebouw een optimaal rendement kan opleveren ten gunste van aansprekend bètaonderwijs (EB Management, ‘Bouwen aan Beter Bèta’). Mede op basis van deze verkenning zal het Platform voorlichting verzorgen omtrent een effectieve aanpak bij vernieuwing van de inrichting en bouwkundige aanpassing van de schoollokalen voor de bètavakken (www.platformbetatechniek.nl).

1. Doel regeling

Deze regeling is erop gericht om scholen voor havo en vwo die zich inspannen om te komen tot meer stimulerend onderwijs in de bètavakken, maar die daarbij belemmeringen ondervinden in de materiële sfeer, een tegemoetkoming te verstrekken ten behoeve van een nieuwe inrichting en bouwkundige aanpassingen van de leslokalen en practicumlokalen voor de bètavakken. Daardoor kunnen de activiteiten die deze scholen op het gebied van het bètaonderwijs uitvoeren, een groter effect sorteren. Dit draagt bij tot een verhoging van de kwaliteit van het onderwijs en hopelijk tot meer leerlingen die kiezen voor een vervolgstudie in de bèta/technische richting.

2. Hoofdlijnen regeling

Scholen kunnen in aanmerking komen voor een tegemoetkoming van 50% van de totale projectkosten met een maximum van € 150.000 voor een nieuwe inrichting en bouwkundige aanpassing van de lokalen voor de bètavakken. Zij kunnen hiertoe een aanvraag indienen bij het Platform Bèta Techniek. Dit Platform zal de aanvragen voorleggen aan een commissie van experts, die hierover een advies zal uitbrengen aan de Minister van OCW. De aanvragen zullen worden beoordeeld op grond van een aantal criteria, zoals omschreven in artikel 7 en gerangschikt op de mate waarin zij bijdragen aan de verwezenlijking van het doel van de regeling. De kwalitatief beste aanvragen worden met voorrang gehonoreerd. Het subsidieplafond, genoemd in artikel 4, bepaalt hoeveel aanvragen er maximaal gehonoreerd worden.

3. Administratieve lasten

De met deze regeling gemoeide administratieve lasten zijn beperkt: er dient een aanvraag te worden ingediend door het invullen van een daartoe ter beschikking gesteld formulier en de informatie, bedoeld in artikel 11, dient beschikbaar gesteld te worden aan het Platform Bèta Techniek. Verantwoording van bestede bedragen vindt plaats via de jaarrekening.

Artikelsgewijs

Artikel 2

De aanvullende bekostiging wordt in eerste aanleg verstrekt voor de verbetering van de voorzieningen die deel uitmaken van de eigen school. Zoals bepaald in het tweede lid kunnen scholen, in afwijking daarvan, er ook voor kiezen om de aanvullende bekostiging te benutten voor een gemeenschappelijke faciliteit, bijvoorbeeld verbonden aan een hogeschool, universiteit of technocentrum. Daarbij gelden onverkort de voorwaarden zoals omschreven in deze regeling.

Artikel 3

De aanvullende bekostiging kan alleen op schoolniveau worden aangevraagd en dient te zijn ondertekend door het bevoegd gezag van de school.

Artikel 5

Een school kan aanvullende bekostiging krijgen voor 50% van de totale projectkosten tot een maximum van € 150.000. Indien de projectkosten het bedrag van € 300.000 te boven gaan, komt een school slechts in aanmerking voor het maximale subsidiebedrag van € 150.000 euro. De rest van het bedrag zal de school zelf moeten financieren. Dit kan zowel uit eigen middelen als door financiering door derden.

Artikel 6

Het aanvraagformulier staat op de website van het Platform Bèta Techniek (www.platformbetatechniek.nl).

Het aanvraagformulier dient ingevuld per post te worden opgestuurd naar:

Platform Bèta Techniek,

Postbus 556,

2501 CN Den Haag.

De aanvraag moet uiterlijk op 15 mei zijn ontvangen door het platform Bèta Techniek.

Artikel 7

De criteria die worden gehanteerd bij de beoordeling van de aanvragen hebben enerzijds betrekking op de activiteiten en resultaten van de school op het gebied van bèta/techniek en anderzijds op de daarbij ondervonden knelpunten en de plannen om deze aan te pakken.

De eerste groep criteria is nauw gelieerd aan het beleid rond bèta/techniek zoals uitgevoerd door het Platform Bèta Techniek en zoals ook terug te vinden is in de opzet van het Universum Programma. Dit betekent dat de school om gegevens wordt gevraagd met betrekking tot het onderwijs in de bètavakken en de vernieuwing daarvan (hierbij valt te denken aan het zgn. ‘kompas’ zoals gehanteerd bij het Universum Programma; zie hiervoor de informatie op de genoemde site), en tot de resultaten in termen van instroom in de N-profielen en doorstroom naar bèta/technische vervolgopleidingen (waarbij specifieke aandacht zal uitgaan naar het aandeel van meisjes hierin).

Wat betreft de materiële knelpunten die bij de inspanningen worden ondervonden, gaat de aandacht uit naar de omvang en kwaliteit van de beschikbare ruimtes en de inrichting daarvan, inclusief (ICT-)apparatuur en overige materialen. Daarbij dient concreet te worden aangegeven welke plannen de school heeft om deze knelpunten weg te nemen en hoe daarbij ook eigen middelen of middelen van derden zullen worden ingezet.

Bij de beoordeling van de plannen zal bijzondere aandacht worden besteed aan de bijdrage die deze kunnen leveren aan de vernieuwing van bètavakken op de school en aan de kans op het vergroten van de doorstroom van leerlingen in de richting van bèta/technische vervolgstudies.

Artikel 8

Het Platform Bèta Techniek zal in haar advies gebruik maken van de bevindingen van een team van (in de regel niet aan het Platform verbonden) experts. Voorzitter hiervan is de projectleider van het Universum Programma. In het kader van deze advisering kunnen bezoeken aan scholen of andere locaties die in de aanvraag zijn genoemd plaatsvinden.

Artikel 11

Het Platform Bèta Techniek zal na verstrekking van de gelden een audit uitvoeren, gericht op de effecten van deze regeling voor het onderwijs in de bètavakken. In het kader hiervan zal aan alle scholen een vragenlijst worden voorgelegd en zal een steekproef van 10 à 15% van de scholen worden bezocht door een commissie van experts. Het Platform zal hiermee verkregen informatie over goede voorbeelden van de inrichting van bètalokalen verspreiden onder andere scholen.

Artikel 12

Overeenkomstig de OCW-Richtlijnen Jaarverslaggeving wordt in de jaarrekening de aan het verslagjaar toe te rekenen aanvullende bekostiging herkenbaar als bate verantwoord, en worden de lasten verwerkt binnen de daartoe bestemde posten. De aanvullende bekostiging wordt opgenomen in bijlage D2 bij de jaarrekening onder het onderdeel: geoormerkte subsidies.

De Staatssecretaris van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap,

J.M. van Bijsterveldt-Vliegenthart

Naar boven