ONTHEFFING VFR-VLUCHT KLASSE A VOOR EUROSENSE

Beschikking houdende ontheffing van het verbod tot het uitvoeren van VFR-vluchten in luchtverkeersdienstverleningsgebieden met klasse A

10 januari 2007/Nr. IVW TBE 44.1.b - 2007 - 01 - Eurosense

De Staatssecretaris van Verkeer en Waterstaat,

Handelende in overeenstemming met de Staatssecretaris van Defensie;

Gezien het verzoek om ontheffing dd.22-01-2007, ontvangen op 22-01-2007 van EUROSENSE, adres: Nerviërslaan 54, postcode 1780, te Wemmel, België. Contactpersoon: dhr. P. Morissens, telefoonnummer(s): 0032.2.460.70.00 & 0032.476.20.50.35;

Overwegende dat de vereiste maatschappelijke relevantie blijkt uit, onder andere, de opdrachten van verscheidene overheidsinstanties, waaronder waterschappen, provincies en ministeries (V&W, VROM, LNV), voor het uitvoeren van:

1. digitale en analoge fotovluchten,

a. landelijk: voor het maken van een digitale luchtfotokaart van heel Nederland, voor gewasregistratie voor controles op subsidies en voor geografische planning;

b. gemeentelijk: voor het opnemen van onderleggerbeelden van gemeenten, voor de waardebepaling OZB en voor geografische planning (aanleg van wijken en wegen);

2. laseraltimetrie, voor het opnemen van hoogtedata van bepaalde kustgebieden. Deze data wordt gebruikt om te onderzoeken waar er (kust)erosie plaatsvindt, en waar de kust versterkt dient te worden;

3. thermografie, voor het opnemen van temperatuursverschillen van wateroppervlakten van verschillende locaties in Nederland, om te onderzoeken welke invloed bedrijven hebben bij het lozen van warm afvalwater. Het watertemperatuur is in warme zomers gebonden aan maximale waarden.

Gelet op artikel 44, vijfde lid, van het Luchtverkeersreglement;

Besluit:

Artikel 1

Dit besluit is van toepassing op de vliegtuigen van het type Cessna 404 Titan, Cessna 402B en Piper PA-31-350 Navajo Chieftain, in gebruik bij EUROSENSE, waarmee de VFR-vluchten worden uitgevoerd, ten behoeve van

1. digitale en analoge fotovluchten,

a. landelijk: voor het maken van een digitale luchtfotokaart van heel Nederland, in opdracht van 32 overheidsinstanties,

b. gemeentelijk: voor het opnemen van onderleggerbeelden,

2. laseraltimetrie, voor het opnemen van hoogtedata van de kust van Zuid-Holland en Zeeland, de Westerschelde en de Oosterschelde, in opdracht van Rijkswaterstaat Adviesdienst Geo-informatie en ICT (RWS AGI),

3. thermografie, voor het opnemen van temperatuursverschillen van wateroppervlakten van verschillende locaties in Nederland, waaronder, de Maas, Amsterdam-Rijn-kanaal, Noordzee-kanaal, Nieuwe Waterweg en Hollands Diep, in opdracht van Rijksinstituut voor Integraal Zoetwaterbeheer en Afvalwaterbehandeling (RWS RIZA).

Artikel 2

Aan de gezagvoerder van de in artikel 1 bedoelde vliegtuigen wordt voor het gehele jaar 2007 ontheffing verleend van het verbod tot het uitvoeren van VFR-vluchten in luchtverkeersdienstverleningsgebieden met klasse A, genoemd in artikel 44, eerste lid, onder b, van het Luchtverkeersreglement, met inachtneming van de volgende voorschriften en beperkingen:

a. de gezagvoerder is in het bezit van een geldig CPL of ATPL;

b. de vluchten worden uitgevoerd als een gecontroleerde VFR-vlucht;

c. de gezagvoerder is te allen tijde in staat de vlucht onder instrument vliegvoorschriften voort te zetten;

d. de vluchten worden slechts uitgevoerd indien het vliegzicht minimaal 5 km bedraagt, dan wel 8 km boven FL 100, en indien vrij van wolken wordt gevlogen;

e. het luchtvaartuig is gecertificeerd en uitgerust voor vluchten onder instrumentvliegvoorschriften, waaronder een werkende SSR-transponder.

Artikel 3

Aan de gezagvoerders van de vliegtuigen die de in artikel 1 genoemde vluchten uitvoeren wordt door de betrokken luchtverkeersleidingsdienst een afwijkende klaring, als bedoeld in artikel 35, tweede lid, van het Luchtverkeersreglement verstrekt. Deze klaring wordt verstrekt voor het afwijken van luchtverkeersroutes zoals bedoeld in artikel 3 van de Regeling luchtverkeersdienstverlening , indien de luchtverkeerssituatie dit toelaat mits de volgende voorschriften in acht worden genomen.

a. gegevens worden minimaal 5 werkdagen van tevoren elektronisch aangeleverd bij de Operationele Helpdesk LVNL. Tevens wordt een tekening van de te vliegen tracks of het gebied in de vorm van een DXF- of DWG- bestand, opgemaakt in het RD-stelsel (rijksdriehoekstelsel), bijgevoegd. Als minder gewenst alternatief kan ook worden volstaan met de coördinaten volgens het WGS-84 stelsel.

De volgende gegevens worden verstrekt:

- naam en telefoonnummer operator

- registratie / callsign aircraft

- begincoördinaten en eindcoördinaten van iedere individuele track

- magnetic track van iedere individuele track

- benodigde tijdsduur per track

- maximum turnradius

- benodigde tijdsduur voor totale project

- gewenste altitude of flightlevel (N.B. 10000ft is niet FL100 !)

- aanvullende informatie die de vluchtuitvoering kan beïnvloeden;

b. voor het invullen van deze gegevens wordt gebruik gemaakt van een speciaal sjabloon. Het sjabloon Fotoprojecten is opvraagbaar bij de Operationele Helpdesk LVNL;

c. na toezending van bovenstaande gegevens ontvangt men van de Operationele Helpdesk LVNL een projectformulier met een projectnummer. Dit projectnummer dient bij verdere coördinatie gebruikt te worden. Tijdens de vlucht dient de vlieger dit projectformulier bij zich te hebben zodat de luchtverkeersleider en de vlieger over exact dezelfde informatie beschikken;

d. op het projectformulier zal, door de OPS Helpdesk, onder de kop ‘Additional Information’ de instantie worden vermeld met wie het betreffende project gecoördineerd dient te worden. Dit zijn de Operationele Helpdesk LVNL of het Militaire Luchtverkeersleidingscentrum Nieuw Milligen (MilATCC).

Indien in één vlucht een aantal verschillende fotoprojecten worden uitgevoerd en niet duidelijk is met wie gecoördineerd moet worden, kunt u hierover overleggen met de OPS-Helpdesk of ook aangeven in het project zelf;

e. tenminste één uur voor aanvang van een vlucht, maar altijd vóór indienen van het vliegplan, is door de gezagvoerder telefonisch toestemming verkregen voor het uitvoeren van de vlucht. Daartoe neemt hij contact op met de onder ‘Additional Information’ op het projectformulier genoemde instantie. De variabele gegevens zullen worden uitgewisseld evenals eventuele operationele instructies of bijzonderheden. Aanwijzingen van de betreffende medewerker Operationele Helpdesk LVNL of supervisor worden nauwlettend opgevolgd;

f. na verkregen toestemming zal door de gezagvoerder een vliegplan worden verstuurd via de daarvoor gebruikelijke kanalen. Dit gebeurt 1 uur (of 2 uur in geval van (gedeeltelijk) IFR vlucht) vóór de EOBT. Het vliegplan zal mede worden geadresseerd worden aan EHMCZQZX, EHAAZFZX en EHAMZXHD. Dit zijn dus extra adressen en dienen gebruikt te worden naast de normale adressering zoals toepasselijk voor uw vliegplan;

g. item 18 van het vliegplan moet de volgende gegevens bevatten:

- ‘ATTN Supervisor photoproject xxxx’, waarbij xxxx het toegekende projectnummer voorstelt;

- mobiele telefoonnummer van de gezagvoerder;

- de vermelding ‘coordinated with’ gevolgd door ofwel ‘Operationele Helpdesk’ ofwel ‘supervisor MilATCC’;

h. de betrokken coördinatiepartner (Operationele Helpdesk LVNL of MilATCC) wordt telefonisch op de hoogte gehouden van vertraging, annulering of wijziging van de betreffende vlucht. De vluchtuitvoerder blijft zelf verantwoordelijk voor het up to date houden van het vliegplan in verband met vertraging, annulering of wijziging.

Gegevens van de Operationele Helpdesk LVNL:

Luchtverkeersleiding Nederland

t.a.v. Operationele Helpdesk

Postbus 75200

1117 ZT Luchthaven Schiphol

telefoon: 020-4062201 (24 uur)

fax: 020-4063672 (ma t/m vr 0800-1600 LT)

e-mail: ops_helpdesk@lvnl.nl

Gegevens van MilATCC:

AOCS Nieuw Milligen

t.a.v. Supervisor MilATCC

Postbus 52

3886 ZH Garderen

telefoon: 057-7458700 (24 uur)

fax: 057-7458323 (24 uur)

e-mail: supmilomis@mindef.nl

i. indien een project in de toekomst niet meer gevlogen zal worden dient dit per e-mail te worden gemeld aan de Operationele Helpdesk LVNL;

j. indien luchtverkeerstechnische redenen daartoe noodzaken, kan de betrokken luchtverkeersleidingsdienst de vlucht doen uitstellen, dan wel annuleren;

k. de vluchtuitvoerder is, indien een vlucht tevens plaatsvindt in een ander FIR dan het Amsterdam FIR of in een deel van het Amsterdam FIR waar door een niet-Nederlandse ATC-unit luchtverkeersdienstverlening wordt geleverd, te allen tijde zelf verantwoordelijk voor het vooraf coördineren van deze vlucht met een vertegenwoordiger van deze niet-Nederlandse ATC-unit.

Artikel 4

De aanvrager draagt er zorg voor dat de gezagvoerder bekend is met de inhoud van deze beschikking.

Artikel 5

Deze beschikking treedt in werking met ingang van 14 februari 2007 en vervalt met ingang van 14 februari 2008, tenzij deze voortijdig wordt ingetrokken.

De Staatssecretaris van Verkeer en Waterstaat,
namens deze,
de unitmanager Unit kennis, advies en berichtgeving, toelating/continuering luchtruim,
R.J. Putters.

Bezwaarmogelijkheid

Indien u het niet eens bent met deze beslissing kunt u hiertegen, op grond van het bepaalde in de Algemene wet bestuursrecht, binnen zes weken na de datum waarop deze beslissing is verzonden schriftelijk bezwaar aantekenen.

Het bezwaarschrift moet worden ondertekend en moet ten minste bevatten:

- de naam en het adres van de indiener;

- de dagtekening;

- een omschrijving van het besluit waartegen het bezwaar is gericht;

- de gronden van het bezwaar.

Het bezwaarschrift kunt u richten aan:

Inspectie Verkeer en Waterstaat

Toezicht Beheereenheid

Unit Juridische Zaken

Postbus 90653

2509 LR Den Haag.

Naar boven