Verhoging subsidieplafond Tijdelijke subsidieregeling ombouw ETCS

Regeling tot verhoging van het subsidieplafond in de Tijdelijke subsidieregeling ombouw ETCS

12 februari 2007

Nr. HDJZ/S&W/2007-101

Hoofddirectie Juridische Zaken

De Minister van Verkeer en Waterstaat,

Gelet op artikel 4 van de Kaderwet subsidies Verkeer en Waterstaat;

Besluit:

Artikel I

In artikel 3 van de Tijdelijke subsidieregeling ombouw ETCS1 wordt ‘15 miljoen euro’ vervangen door: 25 miljoen euro.

Artikel II

Deze regeling treedt in werking met ingang van de tweede dag na de dagtekening van de Staatscourant waarin zij wordt geplaatst en werkt terug tot en met 2 juli 2006.

Deze regeling zal met de toelichting in de Staatscourant worden geplaatst.

De Minister van Verkeer en Waterstaat, K.M.H. Peijs.

Toelichting

Sinds de inwerkingtreding van de Tijdelijke subsidieregeling ombouw ETCS (ombouwregeling), op 2 juli 2006 heeft de uitvoerder van deze regeling, Senter Novem, 13 subsidieaanvragen gehad. Van deze subsidieaanvragen konden vanwege het beperkte budget slechts 6 aanvragen worden toegewezen. Enkele aanvragen zijn afgewezen. Omdat ik het van belang acht dat ook (een deel van) de resterende aanvragen voor subsidie in aanmerking kan komen, heb ik het subsidieplafond van de subsidieregeling met 10 miljoen euro verhoogd. Het belang is er met name in gelegen dat zonder ETCS-apparatuur aan boord, een locomotief niet over de Betuweroute kan rijden. Door het budget te verhogen, wordt het aantal inzetbare locomotieven bij de ingebruikname van de Betuweroute verhoogd, wat bijdraagt tot een succesvolle exploitatie. Zonder financiële steun voor de inbouw van ETCS, zijn eigenaren en exploitanten geneigd de installatie van ETCS in hun locomotieven uit te stellen omdat men in afwachting is van een Europese steunmaatregel op dit terrein en omdat de investeringsdrempel hoog is.

Om te bewerkstelligen dat bedrijven die vorig jaar een aanvraag voor de ombouw van locomotieven hebben ingediend maar geen subsidie hebben ontvangen wegens onvoldoende budget, niet opnieuw een subsidieaanvraag hoeven in te dienen, werkt deze regeling terug tot en met de datum van inwerkingtreding van de ombouwregeling. Hierdoor kunnen deze eerder ingediende aanvragen worden afgehandeld in de volgorde waarin ze vorig jaar binnengekomen zijn. Overigens heeft over deze aanvragen nog geen inhoudelijke beoordeling plaatsgevonden en moeten zij nog getoetst worden aan de criteria van de regeling. Formeel is het nog mogelijk om nieuwe aanvragen in te dienen, maar indien de reeds ingediende, nog niet afgehandelde, aanvragen gehonoreerd zouden worden, is het budget van 10 miljoen euro uitgeput. Ook nieuwe aanvragen worden afgehandeld in de volgorde van binnenkomst.

De eisen die aan de aanvragers worden gesteld blijven ongewijzigd. Zo geldt nog steeds de eis dat de ombouw van de locomotieven uiterlijk in 2007 gereed moet zijn en dat per aanvrager niet meer dan 30 locomotieven gesubsidieerd kunnen worden. De ophoging van het subsidieplafond is goedgekeurd door de Europese Commissie (C2006/6734).

De Minister van Verkeer en Waterstaat,

K.M.H. Peijs

  • 1

    Stcrt. 2006, 125.

Naar boven