Regeling tarieven luchtvaart 2008

20 december 2007

Nr. HDJZ/LUV/2007-1723

Hoofddirectie Juridische Zaken

De Minister van Verkeer en Waterstaat,

Gelet op de artikelen 6.55, zesde lid, 6.58, zesde lid, 8.12, vijfde lid, en 11.2a, derde lid, van de Wet luchtvaart, op de artikelen 159, eerste lid, en 160, tweede lid van de Regeling Toezicht Luchtvaart, op de artikelen 8, derde lid, 13, tweede lid, 20, derde lid en 30, derde lid, van het Besluit bewijzen van bevoegdheid voor de luchtvaart en artikel 46, tweede en derde lid, van het Besluit luchtvaartuigen;

Besluit:

Hoofdstuk 1

Algemene bepalingen

Artikel 1

In deze regeling wordt verstaan onder:

a. vast tarief: hoogte van de vergoeding die niet afhankelijk is van de tijdsbesteding;

b. uurtarief: hoogte van de vergoeding per uur per persoon met betrekking tot werkzaamheden als bedoeld in deze regeling;

c. verordening (EG) 1592/2002: verordening (EG) nr. 1592/2002 van het Europees Parlement en de Raad van de Europese Unie van 15 juli 2002 tot vaststelling van gemeenschappelijke regels op het gebied van de burgerluchtvaart en tot oprichting van een Europees Agentschap voor de veiligheid van de luchtvaart (PbEG L 240);

d. verordening (EG) 2042/2003: verordening (EG) nr. 2042/2003 van de Europese Commissie van 20 november 2003 betreffende de permanente luchtwaardigheid van luchtvaartuigen en luchtvaartproducten, -onderdelen en uitrustingsstukken, en betreffende de goedkeuring van bij voornoemde taken betrokken organisaties en personen (PbEU L 315).

Artikel 2

1. In geval van een vast tarief wordt het bedrag binnen 30 kalenderdagen na verzending van het betalingsverzoek voldaan. Het betalingsverzoek wordt gedaan zodra een aanvraag is ontvangen. Een beslissing op een aanvraag waaraan een vast tarief is verbonden wordt genomen, nadat gebleken is dat de verschuldigde vergoeding betaald is.

2. In geval van een uurtarief worden de werkzaamheden periodiek gefactureerd op basis van het werkelijk aantal bestede uren. De te betalen vergoeding wordt achteraf vastgesteld door het aantal bestede uren te vermenigvuldigen met het uurtarief. De aanvrager voldoet elke ontvangen factuur binnen 30 kalenderdagen na verzending van het betalingsverzoek.

3. Betaling van de in rekening gebracht vergoedingen geschiedt op de volgende wijze:

a. met betrekking tot examens, Aircraft Maintenance Licences en brevetten: op bankrekeningnummer 19.23.23.741, t.n.v. IVW, o.v.v. luchtvaart, bewijzen van bevoegdheid;

b. met betrekking tot Luchtvaartbewijzen, Geluidsverklaringen, Geluidscertificaten en examens voor onderhoudstechnici: op bankrekeningnummer 19.23.23.768, t.n.v. IVW, o.v.v. luchtvaart, luchtvaartbewijzen;

c. met betrekking tot alle overige in deze regeling genoemde besluiten: op bankrekeningnummer 19.23.23.733, t.n.v. IVW, o.v.v. luchtvaart, overige ontvangsten luchtvaart/rail.

Artikel 3

1. Buitenlandse reis- en verblijfkosten die verband houden met de in deze regeling genoemde handelingen of werkzaamheden, worden tegen de werkelijke kosten in rekening gebracht en zijn separaat verschuldigd naast de in deze regeling genoemde tarieven. Binnenlandse reis- en verblijfkosten worden niet separaat in rekening gebracht.

2. Reistijden die verband houden met de in deze regeling genoemde uitgevoerde handelingen of werkzaamheden en die ter plaatse worden uitgevoerd, worden – voor zover deze op uurbasis worden verricht – in rekening gebracht volgens de daarbij behorende tarieven. De in rekening te brengen reistijd voor reizen binnen Nederland bedraagt ten hoogste de duur van de werkzaamheden.

Hoofdstuk 2

Tarieven

Afdeling 2.1

Bewijzen van bevoegdheid en bevoegdverklaringen

§ 2.1.1

Luchtvarenden

Artikel 4

1. Voor het afleggen van theorie-examens als bedoeld in het Examenreglement voor luchtvarenden 2004 voor de volgende bewijzen van bevoegdheid en de volgende bevoegdverklaring is een vast tarief van € 131 per vak verschuldigd:

a. ATPL;

b. CPL (uitgezonderd CPL (FB));

c. IR.

2. Voor het afleggen van theorie-examens als bedoeld in het Examenreglement voor luchtvarenden 2004 voor de volgende bewijzen van bevoegdheid is een vast tarief van € 89 per vak verschuldigd:

a. RPL;

b. PPL;

c. CPL (FB).

Artikel 5

Voor het afleggen van praktijkexamens en proeven van bekwaamheid als bedoeld in het Examenreglement voor luchtvarenden 2004 is voor kandidaten die zich een examinator laten toedelen door de minister van Verkeer en Waterstaat een vast tarief van € 229 verschuldigd.

Artikel 6

1. Voor de behandeling van een aanvraag voor de afgifte van een:

a. ATPL;

b. CPL (uitgezonderd CPL (FB));

c. CFEL;

d. MPL (A), met daarop weergegeven een of meerdere bevoegdverklaringen is een vast tarief verschuldigd van € 506.

2. Voor de behandeling van een aanvraag voor de afgifte van een bewijs van bevoegdheid PPL en CPL (FB) met daarop weergegeven een of meerdere bevoegdverklaringen is een vast tarief verschuldigd van € 487.

3. Voor de behandeling van een aanvraag voor de afgifte van een bewijs van bevoegdheid RPL met daarop weergegeven een of meerdere bevoegdverklaringen is een vast tarief verschuldigd van € 487.

4. Voor de behandeling van een aanvraag voor de afgifte, verlenging of hernieuwde afgifte van een algemene bevoegdverklaring als bedoeld in het Besluit bewijzen van bevoegdheid voor de luchtvaart, niet zijnde de algemene bevoegdverklaring RT of LPE, is een vast tarief verschuldigd van € 102.

5. Voor de behandeling van een aanvraag voor de afgifte, verlenging of hernieuwde afgifte van een bijzondere bevoegdverklaring voor luchtvarenden als bedoeld in het Besluit bewijzen van bevoegdheid voor de luchtvaart is een vast tarief verschuldigd van € 102.

6. Voor de behandeling van een aanvraag voor de afgifte dan wel voor de verlenging of hernieuwde afgifte van een instructeurs bevoegdverklaring voor luchtvarenden als bedoeld in het Besluit bewijzen van bevoegdheid voor de luchtvaart is een vast tarief verschuldigd van € 131.

7. Voor de behandeling van een aanvraag voor de afgifte, verlenging of hernieuwde afgifte van een RT bevoegdverklaring en de bevoegdverklaring LPE met de bijbehorende taalvaardigheid als bedoeld in het Besluit bewijzen van bevoegdheid voor de luchtvaart is een vast tarief verschuldigd van € 52.

8. Voor de behandeling van een aanvraag voor de afgifte van een bewijs van gelijkstelling als bedoeld in de Regeling gelijkstelling buitenlandse bewijzen van bevoegdheid is een vast tarief verschuldigd van € 60.

9. Voor de vernieuwing van een document als bedoeld in het Besluit bewijzen van bevoegdheid voor de luchtvaart is een vast tarief verschuldigd van € 60.

Artikel 7

Voor de behandeling van een aanvraag voor een medische verklaring, inhoudende het afgeven of weigeren van een medische verklaring door het AMS van het ministerie van Verkeer en Waterstaat, als bedoeld in de Regeling geneeskundige instanties, geneeskundigen en medische verklaringen voor de luchtvaart en het Besluit houdende mandatering van een aantal bevoegdheden met betrekking tot de afgifte van de medische verklaring, is een vast tarief van € 69 verschuldigd.

Artikel 8

Voor de behandeling van een verzoek om autorisatie van een geneeskundige instantie of geneeskundige als bedoeld in de Regeling geneeskundige instanties, geneeskundigen en medische verklaringen voor de luchtvaart zijn de volgende vaste tarieven verschuldigd:

Tabel 1

Omschrijving

Eerste afgifte

Instandhouding

Autorisatie geneeskundige instantie AMC

€ 1.780

€ 1.740

jaarlijks

  

Instandhouding (driejaarlijkse vergoeding)

Extra vestigingsplaats AMC

€ 763

€ 870

Autorisatie geneeskundige AME

€ 254

€ 217

Autorisatie zelfstandige geneeskundige AME

€ 1.780

€ 217

§ 2.1.2

Onderhoudstechnici

Artikel 9

1. Voor het afleggen van theorie-examens voor de volgende bewijzen van bevoegdheid is een vast tarief van € 105 per module, als bedoeld in de Regeling opleiding en examen bevoegdverklaringen AML en JAR-66 AML, verschuldigd:

a. AML;

b. JAR/Part-66-AML.

2. Voor het afleggen van een type-examen AML (nationaal) is een vast tarief van € 420 verschuldigd.

Artikel 10

1. Voor de behandeling van een aanvraag voor de afgifte van een AML of een JAR-66 AML, met daarop weergegeven een of meer bijzondere bevoegdverklaringen, de afgifte van een of meer bijzondere bevoegdverklaringen behorende bij een AML of een JAR-66 AML of de verlenging of de wederafgifte van een of meer bijzondere bevoegdverklaringen behorende bij een AML of JAR-66 AML zijn de volgende vaste tarieven verschuldigd:

a. AML € 94;

b. JAR/Part-66-AML € 137.

2. Voor de vernieuwing van het document, waarop de in het eerste lid genoemde bewijzen van bevoegdheid en bevoegdverklaringen worden weergegeven, om andere redenen dan in het eerste lid genoemd, is een vast tarief van € 94 verschuldigd.

3. Voor de behandeling van een aanvraag voor de afgifte van een verklaring ten behoeve van derden ter bevestiging van het in bezit zijn van een geldig AML of JAR/Part-66-AML of de daaraan ten grondslag liggende kennis- en ervaringseisen is een vast tarief verschuldigd van € 123.

4. Voor de behandeling van een aanvraag voor de afgifte van een vrijstellingsbeschikking waarin wordt vastgelegd voor welke kennis- en ervaringseisen vrijstelling wordt verleend ten behoeve van de afgifte van een AML of JAR/Part-66-AML is een vast tarief verschuldigd van € 123.

5. Voor de behandeling van een aanvraag voor de afgifte van een JAA Form 27 JAA-NAA attestation for conversion of privileges is een vast tarief verschuldigd van € 123.

§ 2.1.3

Luchtverkeersleiders, vluchtinformatieverstrekkers en luchtvaartterreininformatieverstrekkers

Artikel 10a

1. Voor de behandeling van een aanvraag voor de afgifte, verlenging of wijziging van een brevet luchtverkeersleider inclusief wijzigingen, leerling-luchtverkeersleider in opleiding en brevet FISO is een vast tarief verschuldigd van € 45.

2. Voor de behandeling van een aanvraag voor de afgifte, verlenging of wijziging van een brevet ASO is het volgendeeen vaste tarief verschuldigd van: € 45.

Afdeling 2.2

Opleidings- en trainingsinstellingen

§ 2.2.1

Luchtvarenden

Artikel 11

1. Voor de behandeling van een aanvraag voor de eerste afgifte en de instandhouding van een kwalificatie of registratie van een opleidings- en trainingsinstelling als bedoeld in de Regeling opleidingsinstellingen voor luchtvarenden 2001 zijn de volgende vaste tarieven verschuldigd:

Tabel 1

Omschrijving

Eerste afgifte

Instandhouding (jaarlijkse vergoeding)

Kwalificatie opleidingsinstelling geïntegreerd

€ 5.086

€ 2.925

Kwalificatie opleidingsinstelling theorie

€ 4.451

€ 2.925

Kwalificatie opleidingsinstelling modulair

€ 3.815

€ 2.925

Hernieuwde afgifte kwalificatie opleidingsinstelling

€ 636

n.v.t.

Registratie opleidingsinstelling (per module)

€ 254

€ 217

Hernieuwde afgifte registratie opleidingsinstelling

€ 127

n.v.t.

Aanvullende modules/opleidingen in een kwalificatie opleidingsinstelling

€ 636

€ 217

Kwalificatie opleidingsinstelling TRTO

€ 6.358

€ 3.179

Kwalificatie opleidingsinstelling TRTO bij AOC, per groep/type (incl. type rating –instructor- course).

€ 3.815

€ 1.526

Kwalificatie opleidingsinstelling met een vestiging in het buitenland

€ 20.345

€ 20.345

Erkenning tevens module radiotelefonie

€ 127

 

Erkenning tevens module taalvaardigheidsinstelling

€ 127

 

2. Voor de behandeling van een aanvraag voor wijziging van de kwalificatie of registratie genoemd in het eerste lid zijn de volgende vaste tarieven verschuldigd:

Tabel 1

Omschrijving

  

Kwalificatie opleidingsinstellingen:

  

– kwalificatie nieuwe module

€ 2.543

 

– kwalificatie nieuwe opleidingsplaats binnenland

€ 1.780

 

– toevoeging vestiging buitenland

€ 20.345

 

Overige wijzigingen:

€ 254

per wijziging

   

Registratie opleidingsinstellingen:

  

– nieuwe module

€ 127

 

– overige wijzigingen

€ 127

per wijziging

3. Voor de behandeling van een aanvraag voor de eerste afgifte en de instandhouding van een kwalificatie van een STD als bedoeld in de Regeling kwalificatie STD’s zijn de volgende vaste tarieven verschuldigd:

Tabel 1

Omschrijving

Eerste afgifte

Instandhouding (jaarlijkse vergoeding)

STD-1 A/H (per kwalificatie)

€ 4.832

€ 3.479

STD-2 A/H (per kwalificatie)

€ 4.832

€ 3.479

STD-3 A/H (per kwalificatie)

€ 7.884

€ 1.780

STD-4 A (per kwalificatie)

€ 3.179

€ 2.174

4. Voor de behandeling van een aanvraag voor wijziging van de kwalificatie genoemd in het derde lid zijn de volgende vaste tarieven verschuldigd:

Tabel 1

Omschrijving

 

Wijziging, opwaardering of verplaatsing STD-1 A/H

€ 3.052

Wijziging, opwaardering of verplaatsing STD-2 A/H

€ 3.052

Wijziging, opwaardering of verplaatsing STD-3 A/H

€ 2.289

Wijziging, opwaardering of verplaatsing STD-4 A

€ 1.907

§ 2.2.2

Onderhoudstechnici

Artikel 12

1. Voor de behandeling van een aanvraag voor de eerste afgifte en de instandhouding van een erkenning of registratie van een opleidingsinstelling voor onderhoudstechnici als bedoeld in artikel 13, eerste lid, van het Besluit bewijzen van bevoegdheid voor de luchtvaart, zijn de volgende vaste tarieven verschuldigd, bestaande uit een basistarief (tabel 1) en een aanvullend tarief (tabel 2):

Tabel 1

Omschrijving

Eerste afgifte

Instandhouding (jaarlijkse vergoeding)

Erkenning opleidingsinstelling:

  

– basis opleiding

€ 22.094

€ 6.017

– categorie typen luchtvaartuigen n1) ≤ 10

€ 24.563

€ 8.459

– categorie typen luchtvaartuigen n > 10

€ 34.441

€ 10.900

Registratie opleidingsinstelling:

€ 4.809

€ 2.832

1) n is het aantal luchtvaartuigen dat op de erkenning staat aangegeven.

Tabel 2

Omschrijving

Eerste afgifte

Instandhouding (jaarlijkse vergoeding)

Toeslag per nevenlocatie1) Nederland

€ 3.087

€ 2.442

Toeslag per nevenlocatie Europese Unie

€ 3.704

€ 2.935

Toeslag per nevenlocatie buiten Europese Unie

€ 5.556

€ 4.417

1) Met een nevenlocatie wordt een locatie bedoeld, die niet de hoofdvestiging is.

2. Voor de behandeling van een aanvraag voor wijziging van de erkenning of registratie genoemd in het eerste lid zijn de volgende vaste tarieven verschuldigd.

Tabel 3

Omschrijving

 

Bijschrijven aanvullende rating (igv basis en typeopleiding)

€ 1.889

Bijschrijven limitation (igv basis en typeopleiding)

€ 1.889

Bijschrijven (sub) catogorie (igv geregistreerde opleidingen)

€ 1.271

Bijschrijven of wijziging vestiging (igv basis, type en geregistreerde opleiding) buiten het postcodegebied waar de opleidingsinstelling is gevestigd.

€ 3.123

Bijschrijven of wijziging vestiging (igv basis, type en geregistreerde opleiding) binnen het postcodegebied waar de opleidingsinstelling is gevestigd en alle overige wijzigingen als vermeld op de erkenning.

€ 901

3. Voor de behandeling van een aanvraag voor de goedkeuring van examens op basis van Part 66.A.45 h2 van verordening (EG) nr. 2042/2003 is een tarief verschuldigd van € 494 per examen.

4. Voor de behandeling van een aanvraag voor de goedkeuring van typecursussen op basis van Part 66.A.45 c van verordening (EG) nr. 2042/2003 is een tarief verschuldigd van € 86 per cursus.

Afdeling 2.3

Luchtvaartuigen

Artikel 13

1. Voor de behandeling van een aanvraag voor de afgifte van een bewijs van inschrijving als bedoeld in artikel 3.5 van de Wet luchtvaart, alsmede voor het wijzigen of het doorhalen van de inschrijving als bedoeld in artikel 3.4, eerste en derde lid, van de Wet luchtvaart is een vast tarief van € 125 verschuldigd, met dien verstande dat aanvragen van doorhaling alleen in rekening worden gebracht in geval van uitvoer naar het buitenland van een luchtvaartuig.

2. In afwijking van het eerste lid, is voor de behandeling van een aanvraag voor de afgifte van een bewijs van inschrijving, alsmede voor het wijzigen of het doorhalen van de inschrijving voor luchtvaartuigen <= 2.000 kg een vast tarief van € 63 verschuldigd.

3. Voor de behandeling van een aanvraag voor de afgifte van een bewijs van luchtwaardigheid als bedoeld in artikel 3.13 van de Wet luchtvaart, alsmede voor het verlengen daarvan, zijn de volgende vaste tarieven verschuldigd:

Tabel 1

MTOM

Afgifte

Verlenging

Luchtvaartuig ≤ 2.000 kg

€ 573

€ 72

Luchtvaartuig > 2.000 kg en <= 5.700 kg

€ 1.203

€ 158

Luchtvaartuig > 5.700 kg

€ 3.685

€ 541

* Voor het afgeven van Airworthiness Review Certificates als bedoeld in het Besluit luchtvaartuigen gelden dezelfde tarieven als voor het verlengen van bewijzen van luchtwaardigheid. Indien de aanvraag voor het afgeven of verlengen gelijktijdig vergezeld gaat met de aanvraag voor het afgeven van een Airworthiness Review Certificate wordt er geen tarief geheven voor het Airworthiness Review Certificate.

Voor de behandeling van de afgifte van een bewijs van luchtwaardigheid voor (motor-)zweefvliegtuigen, MLA’s alsmede amateurbouwluchtvaartuigen <= 2.000 kg is een tarief verschuldigd van € 326.

4. Voor de behandeling van een aanvraag voor het vernieuwen van een bewijs van inschrijving of een bewijs van luchtwaardigheid of een Airworthiness Review Certificate of een geluidsdocument is een vast tarief van € 98 verschuldigd.

5. Voor de behandeling van een aanvraag voor de afgifte van een geluidscertificaat, een geluidsverklaring of een aanvullende geluidsverklaring als bedoeld in Hoofdstuk V van het Besluit luchtvaartuigen is een vast tarief van € 253 verschuldigd.

Artikel 14

1. Voor de behandeling van een aanvraag voor de afgifte, de wijziging en de overdracht van een type-certificaat, of een aanvullend type-certificaat van een luchtvaartuig, onderdelen of uitrustingsstukken daarvan, als bedoeld in Hoofdstuk III van het Besluit luchtvaartuigen, ten behoeve van een niet-militair staatsluchtvaartuig of een luchtvaartuig zoals vermeld in onderdeel b van bijlage II, van verordening (EG) nr. 1592/2002, is een uurtarief van € 123 verschuldigd. Tevens wordt een vast tarief van € 125 in rekening gebracht voor het bewijs van afgifte, wijziging, overdracht type certificaat, of aanvullend type-certificaat.

2. Voor de behandeling van een aanvraag voor wijziging van een luchtvaartuig, onderdelen of uitrustingsstukken daarvan, als bedoeld in artikel 14 van de Regeling onderhoud luchtvaartuigen, ten behoeve van een niet-militair staatsluchtvaartuig of een luchtvaartuig zoals vermeld in onderdeel b van bijlage II, van verordening (EG) nr. 1592/2002, is een vast tarief van € 518 verschuldigd.

3. Voor de behandeling van een aanvraag voor wijziging van een luchtvaartuig, onderdelen of uitrustingsstukken daarvan, als bedoeld in artikel 7 van de Regeling amateurbouwluchtvaartuigen is een vast tarief van € 518 verschuldigd.

Artikel 15

Voor inspecties uitgevoerd ten behoeve van een onderzoek naar de luchtwaardigheid als bedoeld in artikel 3, vierde lid, van de Regeling verlenging bewijzen van luchtwaardigheid of onderzoeken ten behoeve van de afgifte van een Airworthiness Review Certificate, zijn de volgende vaste tarieven verschuldigd:

Tabel 1

MTOM

Afgifte

Luchtvaartuig <= 5.700 kg

€ 1.235

Luchtvaartuig > 5.700 kg

€ 3.951

Artikel 16

1. Voor de behandeling van een aanvraag voor de eerste afgifte en de instandhouding van een MOA ingevolge artikel 23 van het Besluit luchtvaartuigen zijn de volgende vaste tarieven verschuldigd, bestaande uit een basistarief (tabel 1) en een aanvullend tarief (tabellen 2 en 3):

Tabel 1

Omschrijving

Eerste afgifte

Instandhouding (jaarlijkse vergoeding)

Classificatie erkenning onderhoudsbedrijf1):

  

– A1 line maintenance

€ 17.155

€ 7.238

– A1 base maintenance

€ 20.859

€ 8.459

– A2, A4

€ 14.069

€ 3.562

– A3

€ 14.069

€ 3.562

– B1

€ 17.155

€ 6.017

– B2, B3

€ 14.069

€ 2.832

– C (voor een bedrijf met 15 of minder werknemers)

€ 7.278

€ 2.832

– C (voor een bedrijf met meer dan 15 werknemers)

€ 14.069

€ 6.017

– D

€ 12.217

€ 3.820

1) Voor erkende onderhoudsbedrijven met een C-classificatie, die daarnaast een A-classificatie hebben voor beperkte niet-luchtvaartuigtype gebonden onderhoudstaken, wordt het basistarief bepaald door het tarief van de C-classificatie. Voor iedere A-classificatie is de toeslag voor de aanvullende classificatie verschuldigd.

Tabel 2

Omschrijving

Eerste afgifte

Instandhouding (jaarlijkse vergoeding)

Aanvulling gebaseerd op een basis A1 classificatie1)

  

Toeslag per aanvullende classificatie (TA1)

€ 1.235

€ 1.221

   

Aanvulling gebaseerd op basis overige classificatie2)

  

Toeslag per aanvullende classificatie overige erkenningen

€ 617

€ 681

A1 line en A1 base maintenance gelden in deze regeling als aparte classificaties

1) De aanvullingstarieven in tabel 2 en 3 van dit lid zijn gebaseerd op de basiscategorie erkenning zoals aangegeven in tabel 1. Hier wordt onderscheid gemaakt naar een A1-categorie en overige categorieën.

2) De aanvullingstarieven in tabel 2 en 3 van dit lid zijn gebaseerd op de basis categorie erkenning zoals aangegeven in tabel 1. Hier wordt onderscheid gemaakt naar een A1-categorie en overige categorieën.

Tabel 3

Omschrijving

Eerste afgifte

Instandhouding (jaarlijkse vergoeding)

Aanvulling gebaseerd op een basis A1 classificatie

  

Toeslag per nevenlocatie1) in Nederland

€ 3.087

€ 2.442

Toeslag per nevenlocatie in de Europese Unie

€ 3.704

€ 2.935

Toeslag per nevenlocatie buiten de Europese Unie

€ 5.556

€ 4.417

Toeslag Line stations (N = het aantal line-stations)

€ 321 × N

€ 247 × N

Toeslag bij meer dan 500 werknemers (P = het aantal werknemers)2)

€ 12 × P

€ 10 × P

   

Aanvulling gebaseerd op basis overige classificatie

  

Toeslag per nevenlocatie3) in Nederland

€ 988

€ 1.361

Toeslag per nevenlocatie in de Europese Unie

€ 1.235

€ 1.608

Toeslag per nevenlocatie buiten de Europese Unie

€ 1.852

€ 2.349

Toeslag Line stations (N = het aantal line-stations)

€ 321x N

€ 247 × N

Toeslag bij meer dan 500 werknemers (P = het aantal werknemers4))

€ 12 × P

€ 10 × P

1) Met een nevenlocatie wordt een locatie bedoeld, die niet de hoofdvestiging is.

2) Hier wordt het aantal werknemers bedoeld dat werkzaam is bij de onderhoudsorganisatie.

3) Met een nevenlocatie wordt een locatie bedoeld, die niet de hoofdvestiging is.

4) Hier wordt het aantal werknemers bedoeld dat werkzaam is bij de onderhoudsorganisatie.

Indien het in plaats van de behandeling van een aanvraag of de instandhouding van een onderhoudserkenning als bedoeld in het derde en vierde lid, een aanvraag voor afgifte of wijziging en instandhouding betreft van een erkenning op grond van subpart F van Part M van de verordening (EG) nr. 2042/2003, zijn de volgende vaste tarieven verschuldigd, bestaande uit een basistarief (tabel 4) en een aanvullend tarief (tabellen 5 en 6).

Tabel 4

Omschrijving

Eerste afgifte

Instandhouding (jaarlijkse vergoeding)

Classificatie erkenning onderhoudsbedrijf:

  

– A2, A4

€ 10.525

€ 2.650

– A3

€ 10.525

€ 2.650

– B1

€ 12.834

€ 3.334

– B2, B3

€ 10.525

€ 2.102

– C (voor een bedrijf met 15 of minder werknemers)

€ 5.426

€ 2.102

– C (voor een bedrijf met meer dan 15 werknemers)

€ 10.525

€ 3.334

– D

€ 9.130

€ 2.102

* Voor erkende onderhoudsbedrijven met een C-classificatie, die daarnaast een A-classificatie hebben voor beperkte niet luchtvaartuigtype gebonden onderhoudstaken, wordt het basistarief bepaald door het tarief van de C-classificatie. Voor iedere A-classificatie is de toeslag voor de aanvullende classificatie verschuldigd.

Tabel 5

Omschrijving

Eerste afgifte

Instandhouding (jaarlijkse vergoeding)

Toeslag per aanvullende classificatie

€ 463

€ 510

Tabel 6

Omschrijving

Eerste afgifte

Instandhouding (jaarlijkse vergoeding)

Toeslag per nevenlocatie1) in Nederland

€ 741

€ 1.021

Toeslag per nevenlocatie in de Europese Unie

€ 926

€ 1.206

Toeslag per nevenlocatie buiten de Europese Unie

€ 1.389

€ 1.762

Toeslag Line stations (N = het aantal line stations)

€ 235 × N

€ 102 × N

1) met een nevenlocatie wordt een locatie bedoeld, die niet de hoofdvestiging is.

2. Voor de behandeling van een aanvraag voor wijziging van de erkenning genoemd in het eerste lid zijn de volgende vaste tarieven verschuldigd:

Tabel 1

Omschrijving

Tarief voor een Part 145 MOA erkenning gebaseerd op een A1 classificatie

Tarief voor een Part 145 MOA erkenning niet gebaseerd op een A1 classificatie

Tarief voor een Part MAF erkenning

Bijschrijving aanvullende classificatie (tabel 1)

€ 1.889

€ 1.271

€ 932

Bijschrijving type luchtvaartuig), motortype of component (PART 145, beperkingen)

€ 1.889

€ 1.271

€ 932

Bijschrijving nieuwe of wijziging onderhoudslocatie buiten het postcode gebied waar het onderhoudsbedrijf is gevestigd.

€ 3.123

€ 2.259

€ 1.673

Aanpassing van de limitations van een van de ratings als vermeld op de erkenning.

Bijschrijving nieuwe of wijziging onderhoudslocatie binnen het postcode gebied waar het onderhoudsbedrijf is gevestigd,

alle overige wijzingen als vermeld op de erkenning en wijzigingen in de scope of work als vastgelgd in het goedgekeurde handboek.

€ 901

€ 654

€ 469

3. Voor de behandeling van een aanvraag voor de eerste afgifte en de instandhouding van een erkenning voor een onderhoudsbedrijf of geluidmeetbedrijf ingevolge artikel 23, eerste lid, onder e, van het Besluit luchtvaartuigen zijn de volgende vaste tarieven verschuldigd:

Tabel 1

Omschrijving

Eerste afgifte

Instandhouding (jaarlijkse vergoeding)

Nationale erkenning

€ 12.217

€ 2.832

4. Voor de behandeling van een aanvraag voor wijziging van de erkenning genoemd in het derde lid zijn de volgende tarieven verschuldigd:

Tabel 1

Omschrijving

 

Bijschrijven nieuwe cq. wijzigingen van locaties buiten het postcodegebied

€ 2.259

Bijschrijven nieuwe cq. wijzigingen van locaties binnen het postcodegebied

€ 654

Wijziging nationale erkenning

€ 1.271

5. Voor de instandhouding van een BvL-V-bevoegdheid tot het uitvoeren van een BvL-verlengingsinspectie als bedoeld in de Regeling verlenging bewijzen van Luchtwaardigheid, verbonden aan een MOA ingevolge artikel 23 van het Besluit luchtvaartuigen, de nationale erkenning voor een onderhoudsbedrijf of een vergunning als bedoeld in artikel 104 van de Regeling Toezicht Luchtvaart, zijn jaarlijks de volgende vaste tarieven verschuldigd:

Tabel 1

Omschrijving

Tarief

BvL-V- bevoegdheid voor erkende bedrijven t.b.v.

 

– Luchtvaartuigen MTOM > 5700kg

€ 3.056

– Luchtvaartuigen MTOM <= 5700kg

€ 1.389

6. Voor het behandelen van de aanvraag voor het bijschrijven van een BvL-V-bevoegdheid tot het uitvoeren van een BvL-verlengingsinspectie, als bedoeld in de Regeling verlenging bewijzen van Luchtwaardigheid, verbonden aan een MOA ingevolge artikel 23 van het Besluit luchtvaartuigen, de nationale erkenning voor een onderhoudsbedrijf of een vergunning als bedoeld in artikel 104 van de Regeling Toezicht Luchtvaart, zijn de volgende vaste tarieven verschuldigd:

Tabel 1

Omschrijving

Tarief

Bijschrijven BvL-V-bevoegdheid voor erkende bedrijven t.b.v.

 

– Luchtvaartuigen MTOM > 5700kg

€ 3.864

– Luchtvaartuigen MTOM <= 5700kg

€ 1.148

7. Voor de behandeling van een aanvraag voor de eerste afgifte en de instandhouding van een POA ingevolge artikel 23 van het Besluit luchtvaartuigen zijn de volgende vaste tarieven verschuldigd, bestaande uit een basistarief (tabel 1) en een aanvullend tarief (tabel 2). Voor een productiebedrijf dat voor componenten in dezelfde classificatie een MOA nodig heeft, zal indien er sprake is van een hoge mate van gemeenschappelijke processen geen vergoeding voor de MOA verschuldigd zijn, zulks ter beoordeling aan de minister van Verkeer en Waterstaat.

Tabel 1

Omschrijving

Eerste afgifte

Instandhouding (jaarlijkse vergoeding)

Erkenning productiebedrijf basisvergunning:

  

– Bedrijven tot en met 500 werknemers1

€ 20.859

€ 9.679

– Bedrijven met meer dan 500 en minder dan 1.000

€ 33.206

€ 12.121

– Bedrijven met 1.000 of meer werknemers

€ 64.072

€ 24.329

1

Tabel 2

Omschrijving

Eerste afgifte

Instandhouding (jaarlijkse vergoeding)

Toeslag per nevenlocatie2 in Nederland

€ 3.087

€ 2.445

Toeslag per nevenlocatie in de Europese Unie

€ 3.704

€ 2.935

Toeslag per nevenlocatie buiten de Europese Unie

€ 5.556

€ 4.417

1

8. Voor de behandeling van een aanvraag voor wijziging van de erkenning genoemd in het zevende lid zijn de volgende vaste tarieven verschuldigd:

Tabel 1

Omschrijving

Tarief

Bijschrijving nieuw product/component/rating/categorie

€ 1.889

Bijschrijving of wijziging vestigingsplaats buiten het postcodegebied waar de productieorganisatie is gevestigd.

€ 3.123

Bijschrijving nieuwe of wijziging vestiging binnen het postcode gebied waar het productie is gevestigd, alle overige wijzingen als vermeld op de erkenning en wijzigingen in de scope of work als vastgelgd in het goedgekeurde handboek.

€ 901

9. Voor de behandeling van een aanvraag voor de eerste afgifte en de instandhouding van een erkenning ingevolge hoofdstuk 6 (erkend inspecteur) van de Regeling erkenningen luchtwaardigheid zijn de volgende vaste tarieven verschuldigd:

Tabel 1

Omschrijving

Eerste afgifte

Instandhouding (jaarlijkse vergoeding)

Erkenning inspecteur

€ 1.105

€ 469

10. Voor de behandeling van de aanvraag voor wijziging van een erkenning als bedoeld in het negende lid is een vast tarief van € 179 verschuldigd.

11. Voor de behandeling van een aanvraag voor de afgifte van een erkenning ingevolge hoofdstuk 7 (erkend zweefvliegtechnicus) van de Regeling erkenningen luchtwaardigheid is een vast tarief van € 819 verschuldigd.

12. a. Voor de behandeling van een aanvraag voor de wijziging van een erkenning ingevolge hoofdstuk 7 (erkend zweefvliegtechnicus) van de Regeling erkenningen luchtwaardigheid is een vast tarief van € 179 verschuldigd;

b. Voor de behandeling van een aanvraag voor de verlenging van een erkenning ingevolge hoofdstuk 7 (erkend zweefvliegtechnicus) van de Regeling erkenningen luchtwaardigheid is een vast tarief van € 229 verschuldigd.

Afdeling 2.4

Vergunning tot vluchtuitvoering/AOC, vervoer

Artikel 17

1. Voor de behandeling van een aanvraag voor de eerste afgifte en de instandhouding van een vergunning tot vluchtuitvoering/AOC, inclusief de documenten die daartoe behoren, zijn de volgende vaste tarieven verschuldigd, bestaande uit een basistarief (tabel 1) en een aanvullend tarief (tabel 2):

Tabel 1

Type

Eerste afgifte (inclusief 1 regio)

Instandhouding (jaarlijkse vergoeding)

Vliegmaatschappijen (AOC)

  

– SP/SE

€ 7.630

€ 3.179

– ME met maximale goedgekeurde configuratie voor 9 passagiers of minder

€ 19.074

€ 6.358

– ME met maximale goedgekeurde configuratie voor 10 t/m 19 passagiers

€ 22.253

€ 9.537

– ME met maximale goedgekeurde configuratie voor 20 passagiers of meer en vrachtvliegtuigen met MTOM >10t

€ 23.143

 

– ME maximale goedgekeurde configuratie voor 20 passagiers of meer en vrachtvliegtuigen met MTOM >10t, 2 of minder vliegtuigen

 

€ 9.537

– ME maximale goedgekeurde configuratie voor 20 passagiers of meer en vrachtvliegtuigen met MTOM >10t, tussen 3 en 30 vliegtuigen

 

€ 25.432

– ME maximale goedgekeurde configuratie voor 20 passagiers of meer en vrachtvliegtuigen met MTOM >10t, meer dan 30 vliegtuigen

 

€ 31.790

Helikoptermaatschappijen (AOC)

  

– SP/SE

€ 7.630

€ 3.179

– Helikoptermaatschappij ME on-shore

€ 19.074

€ 6.358

– Helikoptermaatschappij ME off-shore

€25.432

€ 15.895

Training- en vluchtinspecties

  

– training- en vluchtinspectie binnenland vleugelvliegtuig vleugelvliegtuig, minder dan 9 passagiers

 

€ 254

– training-, vlucht-, en cabine inspectie Europa vleugelvliegtuig

 

€ 1.017

– training-, vlucht-, en cabine inspectie intercontinentaal vleugelvliegtuig

 

€ 2.035

– training training- en vluchtinspectie binnenland heli, minder dan 9 passagiers

 

€ 254

– training training- en vluchtinspectie off shore/ Europa heli

 

€ 1.272

Tabel 2

AOC

Eerste afgifte

– Per extra regio MP (meer dan 4 regio’s World Wide tarief)

€ 509

– World wide autorisatie (4-8 regio’s)

€ 2.543

– per operationele basis (outstation)

€ 2.543

– CatII Low Visibility Procedures, per type

€ 1.017

– CatIIIA Low Visibility Procedures, per type,

€ 1.017

– CatIIIB Low Visibility Procedures, per type,

€ 1.017

– CatIIIC Low Visibility Procedures, per type,

€ 1.017

– Low Visibility Take off

€ 1.017

– MNPS per type

€ 1.526

– ETOPS per type

€ 1.526

– RNAV/BRNAV/PRNAV per type

€ 1.017

– RVSM per type

€ 509

– RNP per type

€ 1.526

– Gevaarlijke stoffen

€ 509

– (H) EMS

€ 1.526

– HOIST (incl. HOO)

€ 1.017

– Offshore

€ 1.526

– SP/SE per extra type (hef en vleugel)

€ 1.017

– ME met maximale goedgekeurde configuratie voor 9 passagiers of minder (hef en vleugel) per extra type

€ 2.035

– ME met maximale goedgekeurde configuratie voor 10 t/m 19 passagiers (hef en vleugel) per extra type

€ 2.543

– ME met 20 passagiers of meer (heft en vleugel) per extra type

€ 8.901

– User approval

€ 381

– ME on-shore (hef) per extra type

€ 2.543

– ME off-shore (hef) per extra type

€ 8.901

– Ontheffingen/exemptions per besluit

€ 254

2. Voor de behandeling van een aanvraag voor wijziging van de vergunning tot vluchtuitvoering/AOC inclusief de documenten die daartoe behoren, zijn de volgende vaste tarieven verschuldigd:

Tabel 1

Omschrijving

 

Wijzigingen

 

– Toevoegen extra regio MP (toevoegen 2e, 3e, of 4e regio)

€ 509

– World wide autorisatie

€ 2.543

– Toevoegen extra operationele basis (outstation)

€ 2.543

– Nieuw type luchtvaartuig SP/SE (hef en vleugel)

€ 1.017

– Nieuw type luchtvaartuig ME met maximale goedgekeurde configuratie voor 9 passagiers of minder per type

€ 2.035

– Nieuw type luchtvaartuig ME met maximale goedgekeurde configuratie voor 10 t/m 19 passagiers per type

€ 2.543

– Nieuw type luchtvaartuig ME met 20 passagiers of meer of vrachtvliegtuig met MTOM >10t per type

€ 8.901

– nieuw type luchtvaartuig ME on-shore per type (hef)

€ 2.543

– nieuw type luchtvaartuig ME off-shore per type (hef)

€ 8.901

– CatII Low Visibility Procedures, per wijziging

€ 1.017

– CatIIIA Low Visibility Procedures, per wijziging

€ 1.017

– CatIIIB Low Visibility Procedures, per wijziging

€ 1.017

– CatIIIC Low Visibility Procedures, per wijziging

€ 1.017

– Low Visibility Take off per wijziging

€ 1.017

– MNPS per wijziging

€ 1.526

– RVSM per wijziging

€ 509

– ETOPS per wijziging

€ 2.035

– RNAV/BRNAV/PRNAV per wijziging

€ 1.017

– RNP per wijziging

€ 1.526

– Gevaarlijke stoffen (per wijziging)

€ 509

– HEMS

€ 1.526

– HOIST (incl. HOO) per wijziging

€ 1.017

– Offshore per wijziging

€ 1.526

– Ontheffingen/exemptions per wijziging

€ 254

– Wijziging principal place of business (administratief)

€ 127

– Afschrijving registratie (per dag)

€ 381

– Afschrijving laatste registratie van type luchtvaartuig

€ 509

– Bijschrijving registratie (per dag)

€ 636

– Herafgifte/verlenging User approval (per approval)

€ 381

– wijziging user approval (per wijziging)

€ 127

Overige wijzigingen (per wijziging)

€ 127

Artikel 18

1. Voor de behandeling van een aanvraag voor de eerste afgifte en de instandhouding van een CAMO-erkenning1 , al dan niet behorende bij een vergunning tot vluchtuitvoering/AOC, zijn de volgende vaste tarieven verschuldigd, bestaande uit een basistarief (tabel 1) en een aanvullend tarief (tabel 2):

Tabel 1

Omschrijving

Eerste afgifte

Instandhouding (jaarlijkse vergoeding)

Basisvergunning:

  

– CAMO luchtvaartuigen > 5700 kg (AOC)

€ 14.686

€ 6.449

– CAMO luchtvaartuigen > 5700 kg (niet AOC)

€ 8.760

€ 3.835

– CAMO luchtvaartuigen <= 5700 kg (AOC)

€ 9.747

€ 3.109

– CAMO luchtvaartuigen <= 5700 kg ( niet AOC)

€ 5.797

€ 1.910

Tabel 2

Omschrijving

Eerste afgifte

Instandhouding (jaarlijkse

vergoeding)

Toeslag > 5700 kg typen luchtvaartuigen 2 < n ≤ 4

€ 1.852

€ 1.309

Toeslag < 5700 kg typen luchtvaartuigen 2 < n ≤ 4

€ 1.852

€ 767

Toeslag > 5700 kg typen luchtvaartuigen 4 > n ≤ 10

€ 3.704

€ 2.617

Toeslag < 5700 kg typen luchtvaartuigen 4 > n ≤ 10

€ 3.704

€ 1.534

Toeslag > 5700 kg typen luchtvaartuigen n > 10

€ 5.556

€ 3.926

Toeslag < 5700 kg typen luchtvaartuigen n > 10

€ 5.556

€ 2.301

Toeslag > 5700 kg indien voor 2 < n ≤ 4 typen luchtvaartuigen management -taken zijn uitbesteedt bij andere organisatie of vergunninghouder

€1.852

€ 1.307

Toeslag < 5700 kg indien voor 2 < n ≤ 4 typen luchtvaartuigen management -taken zijn uitbesteedt bij andere organisatie of vergunninghouder

€ 1.852

€ 767

Toeslag > 5700 kg indien voor 4 < n ≤ 10 typen luchtvaartuigen management taken zijn uitbesteedt bij andere organisatie of vergunninghouder

€ 3.704

€ 2.614

Toeslag < 5700 kg indien voor 4 < n ≤ 10 typen luchtvaartuigen managementtaken zijn uitbesteedt bij andere organisatie of vergunninghouder

€ 3.704

€ 1.534

Toeslag > 5700 kg indien voor n > 10 typen luchtvaartuigen management -taken zijn uitbesteedt bij andere organisatie of vergunninghouder

€ 5.556

€ 3.922

Toeslag < 5700 kg indien voor n > 10 typen luchtvaartuigen management -taken zijn uitbesteedt bij andere organisatie of vergunninghouder

€ 5.556

€ 2.301

Toeslag > 5700 kg operationele locatie EU

€ 4.321

€ 3.108

Toeslag < 5700 kg operationele locatie EU

€ 4.321

€ 1.781

Toeslag > 5700 kg operationele locatie buiten EU

€ 5.556

€ 4.590

Toeslag < 5700 kg operationele locatie buiten EU

€ 5.556

€ 2.522

Toeslag > 5700 kg privilege voor het afgeven van een airworthiness review certificate danwel het verstrekken van een aanbeveling voor de airworthiness review., conform Part M.A. 711(b) en Part M subpart I bij luchtvaartuigen

€ 4.939

€ 3.697

Toeslag < 5700 kg privilege voor het afgeven van een airworthiness review certificate danwel het verstrekken van een aanbeveling voor de airworthiness review, conform Part M.A. 711(b) en Part M subpart I bij luchtvaartuigen

€ 2.469

€ 1.514

2. Voor de behandeling van een aanvraag voor wijziging van de CAMO-erkenning als bedoeld in het eerste lid, zijn de volgende vaste tarieven verschuldigd:

Tabel 1

Omschrijving

Vaste bedragen afhankelijk van het gewicht

Bijschrijven nieuw type luchtvaartuig > 5700kg

€ 3.617

Bijschrijven nieuw type luchtvaartuig <= 5700kg

€ 2.383

Goedkeuring onderhoudscontracten en contracten t.b.v. sub-contracten van continuing airworthiness management taken > 5700 kg

€ 407

Goedkeuring onderhoudscontracten en contracten t.b.v. sub-contracten van continuing airworthiness management taken <= 5700 kg

€ 284

Goedkeuring onderhoudsprogramma’s > 5700 kg

€ 654

Goedkeuring onderhoudsprogramma’s <= 5700 kg

€ 407

Bijschrijven privilege voor het afgeven van een airworthiness review certificate dan wel het verstrekken van een aanbeveling voor de airworthiness review., conform Part M.A. 711(b) en Part M subpart I bij luchtvaartuigen > 5700 kg

€ 4.852

Bijschrijven privilege voor het afgeven van een airworthiness review certificate dan wel het verstrekken van een aanbeveling voor de airworthiness review., conform Part M.A. 711(b) en Part M subpart I bij luchtvaartuigen ≤ 5700 kg

€ 2.383

Artikel 18a

1. Met betrekking tot de opleidingsinstellingen voor onderhoudstechnici, bedoeld in artikel 12, de MOA, bedoeld in artikel 16, eerste lid, de POA, bedoeld in artikel 16, zevende lid, en de CAMO-erkenning, bedoeld in artikel 18, worden de instandhoudingstarieven als volgt aangepast:

– indien bij het betreffende bedrijf sprake is van een verhoogd risicoprofiel, met een verhoging van 25%;

– indien bij het betreffende bedrijf sprake is van een lager risicoprofiel, met een verlaging van 25%.

2. Indien een bedrijf beschikt over een MOA als bedoeld in artikel 16, eerste lid, en een CAMO-erkenning als bedoeld in artikel 18, en er daarbij sprake is van een geïntegreerde organisatie, kan op de instandhoudingstarieven voor de MOA en de CAMO een korting worden verleend van 10%, zulks ter beoordeling aan de minister van Verkeer en Waterstaat.

Artikel 19

Voor de behandeling van een aanvraag voor de eerste afgifte voor, de instandhouding (tabel 1) en de wijziging (tabel 2) van een vergunning tot luchtvervoer ingevolge artikel 16 van de Luchtvaartwet (de exploitatievergunning), zijn de volgende vaste tarieven verschuldigd:

Tabel 1

Omschrijving

Eerste afgifte

Instandhouding (jaarlijkse vergoeding)

Huur/leasing:

  

– Goedkeuring overeenkomsten van verhuring (wet lease-in) met complete bemanning (langer dan 5 dagen)

€ 254

 

– Goedkeuring overeenkomsten van verhuring (wet lease-out) met complete bemanning (langer dan 5 dagen)

€ 254

 

– Goedkeuring overeenkomsten van verhuring zonder complete bemanning (langer dan 5 dagen)

€ 509

 

Exploitatievergunning:

  

– Kleine typen luchtvaartuigen (minder dan 10 ton maximale startmassa en/of minder dan 20 stoelen aanwezig).

€ 2.543

€ 326

– Rondvluchten

€ 381

n.v.t.

– Exploitatievergunning Ballonvaart (artikel 16b)

€ 127

n.v.t.

– Grote typen luchtvaartuigen (vanaf 10 ton maximale startmassa en/of vanaf 20 stoelen aanwezig).

€ 6.358

€ 3.479

Tabel 2

Omschrijving

Wijziging

Exploitatievergunning:

 

– Wijziging kleine/grote typen luchtvaartuigen

€ 254

– Rondvluchten

€ 254

– Toevoeging groot type luchtvaartuig (MTOM ≥ 10t/ > 19 passagiers) aan exploitatievergunning voor kleine typen luchtvaartuigen (MTOM < 10t/ < 20 passagiers)

€ 3.815

Afdeling 2.5

Luchtvaartterreinen

Artikel 20

1. Voor de behandeling van een aanvraag voor de afgifte, de verlenging of de wijziging van een erkenning ingevolge artikel 2 van de Regeling erkenningen vervoer gevaarlijke stoffen door de lucht is een vast tarief van € 537 verschuldigd.

2. Voor de behandeling van een aanvraag voor de erkenning ingevolge artikel 2 van de Regeling erkenning opleidingsinstellingen en examinering vervoer gevaarlijke stoffen door de lucht is een vast tarief van € 2.865 verschuldigd.

3. Voor de behandeling van de wijziging van een erkenning ingevolge artikel 7 van de Regeling erkenning opleidingsinstellingen en examinering vervoer gevaarlijke stoffen door de lucht is een vast tarief van € 256 verschuldigd.

Artikel 21

Voor de behandeling van een aanvraag voor toestemming om aan het airside gedeelte van een aangewezen luchtvaartterrein de aanleg of inrichting te wijzigen als bedoeld in artikel 119 en artikel 122 van de Regeling Toezicht Luchtvaart zijn de volgende vaste tarieven verschuldigd:

Tabel 1

Omschrijving

 

– Kleine luchtvaartterreinen

€ 335

– Regionale luchtvaartterreinen en luchthaven Schiphol

€ 1.217

– Regionale luchtvaartterreinen en luchthaven Schiphol met luchtvaarttechnisch onderzoek

€ 2.678

Artikel 22

1. Voor de behandeling van een aanvraag voor de eerste afgifte en de instandhouding van een certificaat als bedoeld in de Regeling certificering luchtvaartterreinen zijn de volgende vaste tarieven verschuldigd (met uitzondering van de eerste afgifte van een certificaat voor luchthaven Schiphol):

Tabel 1

Omschrijving

Eerste afgifte

Instandhouding (jaarlijkse vergoeding)

– Certificaat voor luchthaven Schiphol

€ 109.557

€ 22.723

– Certificaat voor regionale luchtvaartterreinen

€ 22.216

€ 9.738

– Certificaat voor kleine luchtvaartterreinen

€ 4.575

€ 2.999

2. Voor de behandeling van een aanvraag voor wijziging van een certificaat als bedoeld in het eerste lid zijn de volgende vaste tarieven verschuldigd:

Tabel 1

Omschrijving

 

– Certificaat voor luchthaven Schiphol

€ 304

– Certificaat voor regionale luchtvaartterreinen

€ 304

– Certificaat voor kleine luchtvaartterreinen

€ 304

Artikel 23

Voor de behandeling van een aanvraag om een terrein in te richten als een niet aangewezen luchtvaartterrein als bedoeld in het Besluit inrichting en gebruik niet aangewezen luchtvaartterreinen of wijziging van die inrichting, zijn de volgende vaste tarieven verschuldigd:

Tabel 1

Omschrijving

 

Bedrijfsgebonden helihavens

€ 1.440

Zweefvliegterrein

€ 1.004

Helihavens bij een ziekenhuis

€ 1.339

Terrein voor ultra licht vliegtuigen

€ 2.678

Afdeling 2.6

Diverse tarieven

Artikel 24

1. Voor de behandeling van een aanvraag om ontheffing te verlenen van het verbod als bedoeld in:

a. artikel 3.8, eerste lid, onderdeel a, van de Wet luchtvaart om de luchtvaart uit te oefenen met een luchtvaartuig, dat niet luchtwaardig is, is een vast tarief verschuldigd € 184 voor luchtvaartuigen lichter dan 5700 kg en € 752 voor luchtvaartuigen zwaarder dan 5700 kg ;

b. artikel 3.8, eerste lid, onderdeel b, van de Wet luchtvaart om de luchtvaart uit te oefenen met een luchtvaartuig dat niet is voorzien van een geldig bewijs van luchtwaardigheid, is een vast tarief verschuldigd van € 54;

c. artikel 14, eerste lid, van de Luchtvaartwet om met een luchtvaartuig van of op een niet als luchtvaartterrein aangewezen terrein op te stijgen of te landen of dit terrein in te richten voor het opstijgen of landen van luchtvaartuigen, is een vast tarief verschuldigd van € 325, met dien verstande dat artikel 14, eerste lid, van de Luchtvaartwet om met een luchtvaartuig van of op een niet als luchtvaartterrein aangewezen terrein op te stijgen of te landen of dit terrein in te richten voor het opstijgen of landen van luchtvaartuigen in het kader van de afgifte van een vergunning luchtvaartvertoning (complexe ontheffing ex. Artikel 14 eerste lid van de Luchtvaartwet) is een vast tarief verschuldigd van € 2.435;

d. artikel 16d, van de Luchtvaartwet om luchtvervoer te mogen uitvoeren zonder vergunning is een vast tarief verschuldigd van € 509;

e. artikel 31, eerste lid, van de Luchtvaartwet om bouwwerken of roerende zaken op een luchtvaartterrein op te richten of te hebben, of om graafwerkzaamheden te verrichten, is een vast tarief verschuldigd van € 345;

f. artikel 33, eerste lid, van de Luchtvaartwet om een luchtvaartterrein te gebruiken in strijd met de bepalingen en voorwaarden zoals deze bij de aanwijzing zijn gesteld, is een vast tarief verschuldigd van € 1.278;

g. de bij of krachtens titel 6.5 van de Wet luchtvaart gegeven regels inzake het vervoer van gevaarlijke stoffen of een wijziging van zulk een ontheffing als bedoeld in artikel 6.58, eerste respectievelijk zesde lid, van de Wet luchtvaart is een vast tarief verschuldigd van € 1.432;

h. artikel 8.12 van de Wet luchtvaart om objecten op te richten of te plaatsen waarvoor geen bouwvergunning of aanlegvergunning is vereist, is een vast tarief verschuldigd van € 1.268.

2. Voor de behandeling van een aanvraag voor de afgifte van een vergunning ingevolge artikel 17 van de Luchtvaartwet is een vast tarief verschuldigd van:

a. € 509 voor het houden van een luchtvaartvertoning,

b. € 12.716 voor het houden van een luchtvaartwedstrijd.

Artikel 25

Bij exploitatie van een luchtvaartuig van historische waarde voor niet commerciële doeleinden, mits voorzien van een Nederlandse registratie, worden de volgende kortingen verleend:

a. afgifte en verlenging Bewijs van Luchtwaardigheid: 100%;

b. afgifte Bewijs van Inschrijving: 100%;

c. luchtwaardigheidsonderzoek/certificaties: 75%;

d. ontheffing Bewijs van Luchtwaardigheid: 100%;

e. toezicht op erkende bedrijven, eerste erkenning en verlenging: 75%.

Hoofdstuk 3

Slotbepalingen

Artikel 26

De Regeling tarieven luchtvaart 2007 wordt ingetrokken.

Artikel 27

Deze regeling treedt in werking met ingang van 1 januari 2008. Indien de Staatscourant, waarin deze regeling wordt geplaatst, wordt uitgegeven na 31 december 2007, treedt zij in werking met ingang van de tweede dag na dagtekening van de Staatscourant waarin zij wordt geplaatst.

Artikel 28

Deze regeling wordt aangehaald als: Regeling tarieven luchtvaart 2008.

Deze regeling zal met de toelichting in de Staatscourant worden geplaatst.

De Minister van Verkeer en Waterstaat, C.M.P.S. Eurlings.

Toelichting

Algemeen

Voor werkzaamheden in het kader van de Luchtvaartwet en de Wet luchtvaart worden tarieven in rekening gebracht.

Uitgangspunt van het kabinetsbeleid is dat de overheid voor het verlenen van diensten aan derden zoveel mogelijk kostendekkende tarieven in rekening brengt. De tarieven die de Inspectie Verkeer en Waterstaat (IVW) in 2007 hanteerde waren nog niet kostendekkend. Ook bestond er destijds geen overeenstemming tussen de inspectie Verkeer en Waterstaat en de sector over de grens tussen post-toelaten en preventief handhaven.

Door het Comité doelmatigheid, inspectie-effectiviteit en transparantie in het toezicht op de luchtvaart (DIET-comité) is thans een heldere definitie gegeven van posttoelating en preventieve handhaving, en de daarbij door de inspectie te volgen werkprocedure. Aan de hand van deze definitie is het productenassortiment voor de luchtvaartsector opnieuw vastgesteld en zijn de kostprijzen opnieuw berekend. In overeenstemming met de vorig jaar ingezette lijn worden de tarieven thans op een kostendekkendheidsniveau gebracht van 100% van de genormeerde kostprijs (is de kostprijs waarbij is uitgegaan van de door het DIET-comité aangegeven normuren).

De stijging nu naar volledige kostendekkende tarieven is met name voor de general aviation en de groene velden (de kleine luchtvaart) een te grote stap. Om die reden zijn de volgende reducties aangebracht:

– 1e afgifte certificaat voor kleine luchtvaartterreinen:

de tariefverhoging wordt beperkt tot 10% ten opzichte van het tarief 2007.

– Behandelen Instandhoudingsverzoek kleine luchtvaartterreinen:

de tariefverhoging wordt beperkt tot 10% ten opzichte van het tarief 2007.

– Systeemaudits bij general aviation (luchtvaarttechnische bedrijven):

de gehanteerde normtijd wordt 25 uur in plaats van 35 uur, de toeslagen worden gereduceerd met 50% en het aantal audits voor de kleine bedrijven wordt naar 0,8.gebracht.

– Training en vluchtinspectie binnenland vleugelvliegtuigen en helikopters, minder dan 9 personen:

de gehanteerde normtijd wordt 2 uur in plaats van 6 uur.

De onderhavige regeling leidt niet tot extra administratieve lasten voor het bedrijfsleven. Een voorontwerp van deze regeling is derhalve niet voorgelegd aan het Adviescollege toetsing administratieve lasten.

Artikelsgewijs

Artikel 2

In het kader van de behandeling van een aanvraag zijn vergoedingen verschuldigd, ongeacht of deze wordt ingewilligd of afgewezen. Het gaat om een vergoeding voor de werkzaamheden, die voor de behandeling van die aanvraag zullen worden verricht (vast tarief) dan wel zijn verricht (uurtarief). Dit betekent dat ook bij afwijzing of intrekking van de aanvraag geen restitutie plaatsvindt. Wanneer na betaling van de verschuldigde vergoeding de aanvrager verzoekt de aanvraag als niet ingediend te beschouwen kan op verzoek het reeds voldane bedrag worden terugbetaald, indien nog geen werkzaamheden zijn verricht. De behandeling van een aanvraag wordt opgeschort als de betalingstermijn is overschreden. De aanvrager krijgt daarna de gelegenheid om de factuur alsnog binnen 15 kalenderdagen te betalen. Als ook na het verstrijken van deze termijn de verschuldigde vergoeding niet is betaald, kan overeenkomstig artikel 4:5 van de Algemene wet`bestuursrecht worden besloten de aanvraag niet in behandeling te nemen. De peildatum voor het bepalen van het jaarlijks vaste tarief voor instandhouding van een vergunning, kwalificatie, registratie, erkenning of certificaat is 1 januari van elk jaar. Met het jaarlijks verschuldigde instandhoudingtarief wordt bedoeld het instandhoudingtarief met daarbij de separaat verschuldigde toeslagen, voor het uitvoeren van uitvoeringstoezicht op een vergunning, kwalificatie, registratie, erkenning of certificaat, mede ten behoeve van de verlenging of de herafgifte van genoemde documenten. Eventuele kosten van verlenging en herafgifte zijn in het instandhoudingtarief opgenomen.

In de artikelen 12, 16 en 18 zijn diverse wijzigingstarieven afgeleid van het tarief voor instandhouding. In de Regeling Tarieven Luchtvaart 2005 waren tarieven voor wijzigingen gebaseerd op een percentage van het volledige tarief voor instandhouding, d.w.z. het instandhoudingtarief met de daarbij separaat verschuldigde toeslagen. In deze regeling is het tarief voor wijzigingen gebaseerd op een basistarief voor wijzigingen. Dit basistarief voor wijzigingen is gelijk aan het instandhoudingtarief van een erkenning zonder de toeslagen voor extra locaties en meer dan 500 medewerkers. In een aantal gevallen resulteert dit in vaste tarieven.

Als gevolg van de omzetting van onder andere de JAA-regelgeving naar EU-verordeningen zijn er een aantal nieuwe producten bijgekomen.

Artikel 6

De tarieven voor de afgifte van bewijzen van bevoegdheid en bevoegdverklaringen zijn op basis van realisatiecijfers aangepast. Voor enkele producten waarvoor in het verleden geen tarief in rekening werd gebracht zijn nieuwe tarieven toegevoegd. Dit betreft de behandeling van de aanvragen voor afgifte van algemene, bijzondere en instructeursbevoegdverklaringen als bedoeld in het Besluit bewijzen van bevoegdheid voor de luchtvaart. Voor de nieuw geïntroduceerde bevoegdverklaring LPE is een tarief opgenomen.

Artikel 7

Zodra de informatievoorziening tussen geneeskundige instanties en de Inspectie Verkeer en Waterstaat is gerealiseerd, kunnen de geneeskundige instanties (AMC’s) en de zelfstandige geneeskundigen (AME’s) zelf medische verklaringen afgeven. Het genoemde tarief heeft betrekking op het afgeven of weigeren van een medische verklaring door de inspectie.

Artikel 8

Aangezien de geneeskundigen voortaan zelf medische verklaringen kunnen afgeven, zal het toezicht op de afgifte aangepast worden. Daarbij is rekening gehouden met de looptijd van de autorisatie. Jaarlijks vindt een audit plaats bij de AMC’s en driejaarlijks bij de extra vestigingsplaats van AMC’s en de zelfstandige AME’s. De AME’s behordende bij een AMC worden meegenomen in de beoordeling van de AMC.

Artikel 9

De tarieven voor examens zijn verhoogd met 5%. De tarieven zijn hiermee nog niet kostendekkend. Bij het type-examen is er een 4-tal examenmodules vastgesteld en conform het AML tarief heeft dit tot een tarief van € 420 geleid, omdat alle examenmodules worden afgenomen.

Artikel 10

De tarieven voor AML’s is op basis van realisatiecijfers aangepast en vereenvoudigd. Er zijn nu maar twee tarieven, dat wil zeggen een hoog en een laag tarief. Voor JAR/Part-66 AML’s geldt het hoge tarief, voor de overige AML’s is het lage tarief van toepassing (inclusief het vernieuwen van een JAR/Part-66 AML).

Er zijn drie nieuwe tarieven toegevoegd voor het behandelen van aanvragen voor de afgifte van een verklaring aan derden van het in bezit zijn van een geldig AML of JAR/Part 66 AML of de daaraan ten grondslag liggende kennis- en ervaringseisen. Een voorbeeld hiervan is de afgifte van een FAA-statement. Ook voor de behandeling van de afgifte vrijstellingsbeschikkingen en JAA Form 27 is een tarief geïntroduceerd.

Artikel 10a

Voor de afgifte van bewijzen van bevoegdheid voor luchtverkeersleiders is een tarief opgenomen om de kosten voor de administratieve afhandeling te dekken. In het verleden is geen tarief in rekening gebracht ondanks dat hiervoor wel een basis in de regeling bestond. Bij de overgang naar een baten-lastendienst streeft de IVW naar kostendekkendheid van haar producten en wordt ook voor deze bewijzen van bevoegdheid een tarief in rekening gebracht.

Artikel 11

Met de introductie van het tarievenbesluit 2008 is in artikel 17 de module ‘opleiding eigen personeel per groep/type’ op de AOC vervallen. Hiervoor in de plaats wordt in artikel 11 naast de kwalificatie opleidingsinstelling TRTO een nieuwe kwalificatie geïntroduceerd. Dit betreft de Kwalificatie opleidingsinstelling TRTO bij AOC, per groep/type (incl. type rating-instructor-course).

Het tarief voor deze TRTO bij een AOC is iets lager, als gevolg van de combinatie met de AOC. De TRTO en de AOC beschikken immers over dezelfde kwaliteitsorganisatie, waardoor de werkzaamheden lichter uitvallen.

In artikel 11 is toegevoegd de ‘erkenning tevens module radiotelefonie’. Als gevolg van een wetswijziging wordt radiotelefonie niet meer door de overheid geëxamineerd en is een opleidingseis geworden.

In artikel 11 is toegevoegd de ‘Erkenning tevens module taalvaardigheidsinstelling’. De ICAO heeft deze opleidingseis geïntroduceerd.

Artikelen 12 en 16

In de artikelen 12 en 16 is een aantal tarieven afhankelijk van het aantal typen luchtvaartuigen of het bijschrijven daarvan. Voor het onderscheid van typen luchtvaartuigen voor zowel opleidingsinstellingen als bedoeld in artikel 12, en MOA’s als bedoeld in artikel 16, wordt gebruik gemaakt van Part 66.

In de voorgaande regelingen waren veel wijzigingstarieven gebaseerd op een percentage van een basistarief. Dit principe is verlaten, er zijn nu vaste tarieven voor diverse wijzigingen. Om te voorkomen dat bij kleinere wijzigingen van de vergunning te hoge tarieven worden gehanteerd is een nieuw laag wijzigingstarief geïntroduceerd.

Tevens zijn in artikel 12 twee nieuwe tarieven geïntroduceerd als gevolg van de implementatie van EU (EASA)-verordeningen met betrekking tot het goedkeuren van examens en type-cursussen.

Door de introductie van een risicoanalyse kan er sprake zijn van meer of minder toezicht. Dit wordt via een correctie in de tarieven (toeslag dan wel korting) tot uiting gebracht.

Het postcodegebied is het gebied waarvan de eerste drie cijfers van de postcode gelijk zijn.

Artikel 13

In geval van uitvoer van een luchtvaartuig naar het buitenland wordt het luchtvaartuig geregistreerd in het Register van Nederlandse Burgerluchtvaartuigen en meestal overgegeven aan een Register van een ander land.

Voor de behandeling van een aanvraag voor de afgifte van een export bewijs van luchtwaardigheid geldt hetzelfde tarief als voor een bewijs van luchtwaardigheid.

Voor het derde lid geldt, dat de tarieven inclusief de afgifte van een Aircraft Flight Manual zijn. In het advies van de Commissie Tarieven Luchtvaart, uitgebracht 8 juli 2004, was sprake van een verhouding in de kostprijzen c.q. behandeltijd. Voor deze categorieën luchtvaartuigen is de verhouding in behandeltijd in stand gehouden.

Als gevolg van de implementatie van EU-verordeningen dienen de zogenoemde EASA-luchtvaartuigen (luchtvaartuigen die vallen onder de EU (EASA)-verordeningen) naast een geldig BvL ook te beschikken over een geldig Airworthiness Review Certificate (ARC). Dit ARC kan onder voorwaarden door de CAMO worden verlengd of worden vernieuwd. In de situaties dat dit niet mogelijk is wordt het ARC door de minister afgegeven.

Artikel 14

Voor niet-EASA-vliegtuigen (vliegtuigen die niet vallen onder de EU (EASA)-verordeningen) beschikt Nederland nog over een nationale bevoegdheid. Voor EASA-vliegtuigen is de certificering een verantwoordelijkheid van EASA en verloopt de tarifering via EASA.

Artikel 15

Het DIET-comité heeft in 2006 de duur van deze inspecties onderzocht en ingeschat op 10 uur (≤ 5700 kg) respectievelijk 32 uur (> 5700 kg). Als gevolg van de implementatie van de EU (EASA)- verordeningen dienen EASA-luchtvaartuigen naast een geldig BvL ook te beschikken over een geldig Airworthiness review Certificate (ARC). De inspectie of keuring die hiervoor nodig is kan onder voorwaarden door CAMO’s worden uitgevoerd. In de situaties dat dit niet mogelijk is kan deze inspectie/keuring door de minister worden uitgevoerd.

Artikel 16

Indien sprake is van meerdere classificaties bij een aanvraag voor de eerste afgifte c.q. de instandhouding van een erkenning wordt het hoogste basistarief behorende bij een bepaalde classificatie in rekening gebracht. Voor de overige classificaties gelden de aanvullende tarieven.

Indien zich in de toekomst in Nederland bedrijven vestigen voor de productie van complete vliegtuigen zal de Regeling tarieven luchtvaart 2008 worden aangepast.

Ingevoerd is de mogelijkheid om een korting toe te passen in het geval een bedrijf meerdere vergunningen heeft, deze korting wordt toegepast indien dit kan resulteren in gecombineerd kunnen uitvoeren van toezicht op deze vergunningen.

Artikel 17

De tabel is vereenvoudigd en daarmee overzichtelijker gemaakt. De tabel maakt nu een onderscheid tussen 9 soorten AOC’s. Voor wat betreft de instandhouding onderscheidt de tabel 5 soorten inspecties. Hiermee worden de werkzaamheden verbonden aan instandhouding beter inzichtelijk gemaakt.

Artikel 18

In dit artikel is een aantal tarieven afhankelijk van het aantal typen luchtvaartuigen of het bijschrijven daarvan. Voor het onderscheid van typen luchtvaartuigen wordt gebruik gemaakt van het Type Certificate Data Sheet (TCDS). Als een meerdere type varianten in hetzelfde TCDS zijn opgenomen worden deze varianten als één type luchtvaartuig beschouwd.

Indien een bedrijf over meerdere typen luchtvaartuigen beschikt op de Part M subpart G erkenning, geldt alleen het hoogste basistarief.

Als gevolg van de introductie van de ARC en het ARC-privilege (het privilege voor het afgeven van een Airworthiness Review Certificate danwel het verstrekken van een aanbeveling voor de airworthiness review conform Part M.A. 711(b) en part M subpart I, is de tariefstructuur aangepast. Omdat het mogelijk is dat er bedrijven zijn die een grote variatie van typen willen managen is een nieuwe drempel toegevoegd namelijk > 10 typen. Ook is het mogelijk om over een CAMO-erkenning te beschikken met en zonder een AOC en met en zonder een ARC-privilege. Deze opties zijn ook in de tarievenstructuur verwerkt.

In toenemende mate besteden CAMO’s managementtaken uit bij derden. De consequentie is dat ook bij derden toezicht moet worden uitgeoefend. De tariefstructuur is hierop aangepast via de toeslag aanvullende typen.

Artikel 18a

Aan de hand van de uitkomsten van de risicoanalyse die wordt uitgevoerd met het risicomodel LTB wordt het jaarlijkse auditprogramma opgesteld voor luchtvaarttechnische bedrijven. Bedrijven met een hoog risicoprofiel krijgen meer audits, bedrijven met een laag risicoprofiel krijgen minder audits dan normaal gebruikelijk. In het DIET comité is besloten het principe ‘wie goed doet, goed ontmoet’ ook via de instandhoudingstarieven tot uiting te brengen. Het risicomodel LTB is hiertoe besproken in het DIET comité. Bedrijven met een risiconiveau groter dan 37,5 vallen in de categorie hoog risico, bedrijven met een risiconiveau tussen 27,5 en 37, 5 vallen in de categorie gemiddeld risico en bedrijven met een risiconiveau kleiner dan 27,5 vallen in de categorie laag risico.

In het DIET-comite is afgesproken dat onder voorwaarden een korting op het instandhoudingstarief wordt verleend als een bedrijf over een CAMO en een onderhoudsvergunning beschikt. Hierdoor zijn minder kosten verbonden aan de uit te voeren audits. Een bedrijf komt voor een korting in aanmerking als de accountable manager en de kwaliteitsmanager of -organisatie dezelfde personen c.q. organisaties zijn en de audits voor de afzonderlijke vergunningen op dezelfde locatie kunnen plaatsvinden. De in artikel 16 lid 7 genoemde korting voor MOA indien er sprake is van een productiebedrijf en MOA met gemeenschappelijke processen blijft ongewijzigd.

Artikel 19

In artikel 19 zijn tarieven opgenomen voor de huur/lease van luchtvaartuigen.

Bij overeenkomsten van verhuring van een luchtvaartuig met bemanning, die vallen onder artikel 10 van verordening (EEG) nr. 2407/92, moet de inspectie vooraf goedkeuring geven aan de luchtvaartmaatschappij waaraan, ingevolge artikel 16a van de Luchtvaartwet, een exploitatievergunning is verleend.

Bij verhuring zonder complete bemanning wordt een extra beoordeling uitgevoerd om vast te stellen of cabine-personeel en/of procedures voldoen aan de van toepassing zijnde AOC.

Het tarief geldt niet voor de goedkeuring van ‘dry leases’ (zonder bemanning) en de zogeheten short-notice, short-term wet leases (maximaal 5 dagen) via goedgekeurde maatschappijprocedures. Deze kosten zijn inbegrepen in het AOC tarief (artikel 17).

Artikel 24

In het eerste lid is in de onderdelen a en b onderscheid gemaakt tussen een administratieve ontheffing en een ontheffing waarvoor een inhoudelijke beoordeling noodzakelijk is en is een onderscheid gemaakt naar het gewicht van het luchtvaartuig. In het eerste lid is in het onderdeel c is nu een onderscheid gemaakt tussen een eenvoudige ontheffing zoals voor MLA’s en een ontheffing afgegeven in het kader van een luchtvaartvertoning waarvoor een meer inhoudelijke beoordeling op specifieke risico’s noodzakelijk zijn. Daarbij kan bijvoorbeeld sprake zijn bij tijdelijke luchtvaartterreinen binnen stedelijk gebied waarbij meerdere additionele risico’s spelen zoals de aanwezigheid van mensenmassa’s, industrie en of een complexe obstakelsituatie.

De Minister van Verkeer en Waterstaat,

C.M.P.S. Eurlings

  • 1

    Hier wordt het aantal werknemers bedoeld dat werkzaam is bij de productieorganisatie.

  • 1

    Met een nevenlocatie wordt een locatie bedoeld die niet de hoofdvestiging is.

  • 1

    Ingevolge Part M, subpart G van verordening (EG) nr. 2042/2003.

Naar boven