Regeling transparantie contracteerproces AWBZ

Nr. CA/NR-100.078

De Nederlandse Zorgautoriteit (NZa),

Gelet op artikel 45 Wet marktordening gezondheidszorg (Wmg) in verbinding met artikel 50 Wmg en de artikelen 15 en 16 AWBZ;

Heeft de volgende regeling vastgesteld:

Artikel 1

Begripsbepalingen

a. de wet

De wet marktordening gezondheidszorg (Stb. 2006, 432);

b. AWBZ-verzekeraar

Een zorgverzekeraar als bedoeld in artikel 1, onder e van de wet;

c. zorgkantoor

Het verbindingskantoor als bedoeld in artikel 1, onder c, onderdeel 1, van het Administratiebesluit Bijzondere Ziektekostenverzekering (Stb. 1991, 326);

d. zorgkantoorregio

De regio waarvoor een zorgkantoor op grond van artikel 3 van het Administratiebesluit Bijzondere Ziektekostenverzekering is aangewezen als verbindingskantoor.

e. zorgaanbieder

Een zorgaanbieder als bedoeld in artikel 1, onder c, onderdeel 1 van de wet;

f. overeenkomst

Door zorgkantoor en zorgaanbieder gesloten overeenkomst ten aanzien van het leveren van zorg waarop AWBZ-verzekerden aanspraak hebben op grond van artikel 6, eerste lid, AWBZ, de in dat kader toe te passen prestatiebeschrijvingen en bijbehorende tarieven;

g. budgetverzoek

Een gezamenlijke tariefaanvraag als bedoeld in artikel 50 Wmg

h. budgetronde

Door de NZa vastgestelde data voor indiening van tariefaanvragen.

Artikel 2

Transparantie van modellen van overeenkomsten

Een zorgkantoor maakt voorafgaand aan de onderhandelingen over een overeenkomst bekend volgens welke modellen hij aan zorgaanbieders overeenkomsten aanbiedt.

Artikel 3

Transparantie financieel beslag overeenkomsten

Een zorgkantoor maakt aan de zorgaanbieders met wie een overeenkomst is gesloten voorafgaand aan de indiening van de tariefaanvragen de som bekend van de in de zorgkantoorregio overeengekomen budgetten.

Artikel 4

Inwerkingtreding

Deze Regeling treedt in werking met ingang van de tweede dag na de dagtekening van de Staatscourant waarin zij wordt geplaatst.

Artikel 5

Citeertitel

Deze regeling wordt aangehaald als: ‘Regeling transparantie contracteerproces AWBZ’.

Toelichting

1. Inleiding

Namens de uitvoeringsorganen AWBZ sluiten zorgkantoren overeenkomsten ten aanzien van de levering van AWBZ-zorg, de in dat kader toe te passen prestatiebeschrijvingen en de bijbehorende tarieven.

De NZa is op grond van artikel 45 Wet marktordening gezondheidszorg (Wmg) bevoegd om met het oog op de inzichtelijkheid van de zorgmarkten of de bevordering van de concurrentie regels te stellen betreffende de wijze van totstandkoming van overeenkomsten met betrekking tot zorg of tarieven en betreffende de voorwaarden in die overeenkomsten.

Voor een goed verloop van het onderhandelingsproces acht de NZa het van groot belang dat zorgaanbieders ermee bekend zijn volgens welke modellen het zorgkantoor in hun regio contracten aanbiedt. Met die kennis ontstaat er een beter evenwicht in de onderhandelingspositie van zorgaanbieders ten opzichte van het zorgkantoor. Voorts is het van belang dat zorgaanbieders ermee bekend zijn of de som van de door het zorgkantoor met zorgaanbieders gecontracteerde budgetten, de regionale contracteerruimte overschrijdt. Is dat het geval dan leidt dat volgens de beleidsregels van de NZa (terzake de contracteerruimte) tot een naar rato korting op de tarieven. De NZa maakt op haar website de beschikbare financiële ruimte per zorgkantoorregio bekend. Kennis van een overschrijding zou voor zorgaanbieders aanleiding moeten zijn voor nader overleg met het zorgkantoor over de gemaakte budgetafspraken of zou tenminste een signaal moeten zijn voor zorgaanbieders om de productie goed te bewaken teneinde niet geconfronteerd te worden met een onverwacht tekort aan financiële middelen. In ieder geval zal een eventuele overschrijding van de regionale contracteerruimte onderwerp van overleg moeten zijn bij de besprekingen in de eerstvolgende budgetronde.

De NZa heeft in het jaar 2007 geconstateerd dat niet bij alle aanbieders voldoende inzicht bestond in het contracteerproces van een zorgkantoor en de gevolgen daarvan voor individuele zorgaanbieders.

Ter bevordering van inzichtelijkheid van de zorginkoopmarkt voor AWBZ-zorgaanbieders bij het onderhandelingsproces over de te sluiten overeenkomsten heeft de NZa daarom besloten om haar bevoegdheid op grond van artikel 45 Wmg te gebruiken en onderhavige regeling vast te stellen.

In het hiernavolgende volgt een artikelsgewijze toelichting op de artikelen van de regeling.

2. Artikel 1

Artikel 1 omvat de definitiebepalingen.

3. Artikel 2

Artikel 2 verplicht zorgkantoren bekend te maken volgens welke modellen zijn zorgaanbieders contracteren. Dat kan via bijvoorbeeld via toezending per brief of per email, maar ook via publicatie op de website. Indien het zorgaanbieders duidelijk is volgens welke modellen het zorgkantoor bereid is te contracteren is men daar mee beter in staat een onderhandelingsstrategie te bepalen. Dat bevordert het goed functioneren van de zorginkoopmarkt.

4. Artikel 3

Artikel 3 verplicht de zorgkantoren per budgetronde aan te gegeven wat de som van de overeengekomen budgetten is. Met die kennis kunnen alle zorgaanbieders berekenen of er sprake zal zijn van een korting op het voor hen geldende tarief wegens overschrijding van de regionale contracteerruimte. Kennis van een overschrijding zou voor zorgaanbieders aanleiding moeten zijn voor nader overleg met het zorgkantoor over de gemaakte budgetafspraken of zou tenminste een signaal moeten zijn voor zorgaanbieders om de productie goed te bewaken teneinde niet geconfronteerd te worden met een onverwacht tekort aan financiële middelen. In ieder geval zal een eventuele overschrijding van de regionale contracteerruimte onderwerp van overleg moeten zijn bij de besprekingen in de eerstvolgende budgetronde.

Naar boven