Staatscourant van het Koninkrijk der Nederlanden
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek | Datum ondertekening |
---|---|---|---|---|
Ministerie van Economische Zaken | Staatscourant 2007, 245 pagina 10 | Besluiten van algemene strekking |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek | Datum ondertekening |
---|---|---|---|---|
Ministerie van Economische Zaken | Staatscourant 2007, 245 pagina 10 | Besluiten van algemene strekking |
Regeling van de Staatssecretaris van Economische Zaken van 9 december 2007, nr. AT-EZ/6053955.JZ, houdende regels omtrent de vergoedingen voor werkzaamheden en diensten van Agentschap Telecom (Regeling vergoedingen Agentschap Telecom 2008)
De Staatssecretaris van Economische Zaken,
Gelet op de artikelen 3, tweede lid, 4, derde lid, 5, 6 en 7 van het Besluit vergoedingen Telecommunicatiewet;
Besluit:
In deze regeling wordt verstaan onder:
a. agentschap: Agentschap Telecom van het ministerie van Economische Zaken;
b. categorieën: categorieën van gelijksoortige werkzaamheden of diensten, bedoeld in artikel 4, eerste lid, van het Besluit vergoedingen Telecommunicatiewet;
c. subcategorieën: subcategorieën van gelijksoortige werkzaamheden of diensten, bedoeld in artikel 4, derde lid, van het Besluit vergoedingen Telecommunicatiewet;
d. jaarlijkse bijdrage: bijdrage, bedoeld in artikel 16.1, vierde lid, van de wet;
e. vergunning: een op grond van artikel 3.3 van de wet verleende vergunning voor het gebruik van frequentieruimte.
f. uurtarieven: tarieven, bedoeld in bijlage II bij deze regeling.
1. Voor de kosten van de door het agentschap te verrichten werkzaamheden of diensten met betrekking tot de categorieën en subcategorieën, genoemd in de bij deze regeling behorende bijlage I, zijn de in bijlage I genoemde vergoedingen voor het kalenderjaar 2008 verschuldigd.
2. Het eerste lid is niet van toepassing voor zover werkzaamheden worden verricht voor verlenging, wijziging tenaamstelling vergunning of overdracht van een vergunning.
De jaarlijkse bijdrage maakt deel uit van het bedrag dat per categorie of subcategorie in bijlage I is genoemd voor het toezicht dan wel voor de uitvoering en het toezicht. De jaarlijkse bijdrage bedraagt het bij onderstaande categorieën genoemde percentage van de vergoeding voor de desbetreffende (sub)categorie:
I. categorieën met betrekking tot het gebruik van frequentieruimte:
a. vaste verbindingen: 3 procent;
b. mobiele communicatie: 4 procent;
c. mobiele openbare telefonie en semafonie: 7 procent;
d. radiodeterminatie: 3 procent;
e. radiozendamateurs: 4 procent;
f. omroep: 4 procent.
II. categorieën met betrekking tot randapparaten en radioapparaten:
a. randapparaten: 8 procent.
De jaarlijkse bijdrage en de vergoeding voor de kosten van de door het agentschap verrichte werkzaamheden of diensten met betrekking tot het toezicht op het gebruik van frequentieruimte bedraagt voor:
a. het ministerie van Defensie € 1.158.368;
b. het Korps Landelijke Politiediensten € 125.290;
c. het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties: € 41.296.
1. Voor de verlenging, wijziging tenaamstelling vergunning of overdracht van een vergunning, is een vergoeding verschuldigd van € 27 bij de categorieën en subcategorieën I.A.1, I.A.2, I.B, I.D, I.E en I.G, genoemd in bijlage I.
Deze vergoeding is verschuldigd door de houder van de te verlengen of te wijzigen vergunning of, in het geval van overdracht van een vergunning, door de verkrijger van de vergunning.
2. Voor de verlenging, wijziging of overdracht van een vergunning, is een vergoeding verschuldigd die wordt vastgesteld op grond van de uurtarieven bij de categorieën en subcategorieën I.A.4, I.A.5, I.B.16, I.C, en I.F, genoemd in bijlage I.
Deze vergoeding is verschuldigd door de houder van de te verlengen of te wijzigen vergunning of, in het geval van overdracht van een vergunning, door de verkrijger van de vergunning.
3. In afwijking van het eerste lid en tweede lid is voor de wijziging van een vergunning die het wijzigen van een of meer individueel geplande frequenties inhoudt een vergoeding verschuldigd van € 565 bij de subcategorieën I.A.1, I.A.2, I.A.4, I.B.1, I.B.2, I.B.3, I.B.14, I.B.15 en I.D.2 voor wat betreft baken voor helikopter.
4. In afwijking van het eerste lid is voor de wijziging van een vergunning die het wijzigen van een of meer algemeen geplande frequenties inhoudt een vergoeding verschuldigd van € 140 bij de subcategorieën: I.B.1; I.B.2; I.B.5; I.B.6; I.D.2 voor wat betreft radarsysteem landmobiel en I.E.2.
5. In afwijking van het tweede lid, is voor wijziging van een vergunning in de subcategorie I.F.3, inhoudende het omzetten van een allotment in een assignment, een vergoeding verschuldigd van € 565 per opstelplaats.
Voor de kosten van de door het agentschap te verrichten werkzaamheden of diensten met betrekking tot het gebruik van frequentieruimte die niet vallen onder de artikelen 2 tot en met 5 is een vergoeding verschuldigd die wordt vastgesteld op grond van de uurtarieven.
1. Een vergoeding voor de kosten van de klachtbehandeling, bedoeld in de Regeling storingsklachten, is verschuldigd door de klager, indien uit het onderzoek is gebleken dat het apparaat van de klager niet voldoet aan het bepaalde in artikel 4, eerste lid, onder a en b of als het apparaat van de klager niet wordt gebruikt conform artikel 4, eerste lid onder c en d, van de Regeling storingsklachten.
2. De in het eerste lid bedoelde vergoeding wordt vastgesteld op grond van de uurtarieven.
Voor de kosten van andere werkzaamheden of diensten die door het agentschap in het kader van de bij of krachtens de wet opgedragen wettelijke taak worden verricht en die niet genoemd worden in de artikelen 2 tot en met 6, kan een vergoeding worden vastgesteld op grond van de uurtarieven, indien vooraf is aangegeven dat voor de werkzaamheden of diensten een vergoeding in rekening zal worden gebracht.
1. De vergoeding voor de kosten van werkzaamheden of diensten ter uitvoering van de bij of krachtens de wet gestelde regels, behoeft door degene die deze vergoeding is verschuldigd niet bij vooruitbetaling te worden voldaan.
2. De vergoeding voor de kosten die verband houden met het toezicht op de naleving van de bij of krachtens de wet gestelde regels en de jaarlijkse bijdrage behoeft door degene die de vergoeding of de jaarlijkse bijdrage verschuldigd is niet bij vooruitbetaling te worden voldaan indien de vergoeding of jaarlijkse bijdrage wordt opgelegd binnen of na de laatste zes weken van het kalenderjaar waarover de vergoeding of jaarlijkse bijdrage verschuldigd is.
Indien de verschuldigde vergoeding of jaarlijkse bijdrage niet op eerste aanzegging wordt voldaan, wordt € 12,70 administratiekosten in rekening gebracht.
Het kostencalculatiemodel, bedoeld in artikel 3, eerste lid, onder d, van het Besluit vergoedingen Telecommunicatiewet wordt bekendgemaakt door middel van ter inzagelegging ten kantore van het agentschap te Groningen.
De Regeling vergoedingen Agentschap Telecom 2007 wordt ingetrokken, met dien verstande dat voor werkzaamheden of diensten die zijn verricht vóór het kalenderjaar 2008 het recht van toepassing blijft zoals dat ten tijde van verrichting van die werkzaamheden of diensten gold.
Deze regeling treedt in werking met ingang van 1 januari 2008.
Deze regeling wordt aangehaald als: Regeling vergoedingen Agentschap Telecom 2008.
Deze regeling zal met de bijlagen en de toelichting in de Staatscourant worden geplaatst.
Over het kalenderjaar 2008 zijn de volgende bedragen verschuldigd:
I | (SUB)CATEGORIEËN MET BETREKKING TOT HET GEBRUIK VAN FREQUENTIERUIMTE | Verdeelsleutel voor de subcategorie | Vergoeding voor de uitvoering (I) | Vergoeding voor het toezicht (II) | Vergoeding voor de uitvoering en het toezicht (III) |
---|---|---|---|---|---|
A. | VASTE VERBINDINGEN | ||||
1. | Zendende satellietgrondstations | Per vergunning | € 565 | ||
Per radiozendapparaat met een bandbreedte: | |||||
– tot 2 MHz | € 17 | ||||
– 2 MHz - 18 MHz | € 85 | ||||
– vanaf 18 MHz | € 426 | ||||
2. | Satellite News Gathering (SNG) | Per vergunning | € 565 | ||
Per radiozendapparaat | € 355 | ||||
3. | Standaard internationale frequentiecoördinatie satellietgrondstations | Per coördinatie ten behoeve van de verlening | € 1.045 | ||
4. | Point-point straalverbindingen | Per vergunning | € 565 | 1 | |
5. | Point-multipoint straalverbindingen in de frequentieband WLL | Per vergunning | € 6.845 | ||
Per internationale coördinatie / per opstelpunt | € 140 | ||||
Per vergunde MHz bandbreedte | |||||
– 2,6 en 3,5 GHz | € 217 | ||||
– 24,5 tot 26,5 GHz | € 108 | ||||
6. | Satellite Repeater System | per vergunning | € 50 | ||
B. | MOBIELE COMMUNICATIE | I | II | III | |
1. | VHF/UHF-radiotelefonen voor (beperkt) landmobiel gebruik | Per vergunning met algemene planning | € 140 | ||
Per vergunning met individuele planning | € 565 | ||||
Per vergunning | € 50 | ||||
Per vaste post | € 254 | ||||
2. | VHF/UHF-radiotelefonen met beperkt afstandsbereik voor landmobiel gebruik met een looptijd van minder dan één jaar (tijdelijk gesloten netten) | Per vergunning met algemene planning | € 140 | ||
Per vergunning met individuele planning | € 565 | ||||
Per radiozendapparaat, per dag | € 0,52 | ||||
3. | VHF/UHF-radiotelefonen voor landmobiel gebruik met dynamische frequentietoewijzing (trunking) | Per basisstation | € 565 | ||
Radiozendapparaten bestemd voor het verlenen van tele-informatiediensten (datamonitoring) | |||||
Per toegewezen frequentiekanaal als volgt : | |||||
– één frequentiekanaal toegepast op één opstelpunt | € 624 | ||||
– één frequentiekanaal toegepast op twee opstelpunten | € 1.247 | ||||
– één frequentiekanaal toegepast op drie of meer opstelpunten | € 1.871 | ||||
4. | AIS-installatie voor maritiem gebruik vanaf land | Per vergunning | € 50 | ||
Draadloze audioverbinding | € 50 | ||||
Radio-alarmering | € 50 | ||||
Radiobeveiligingsinstallatie | € 50 | ||||
HF Radiotelefonen (27 MHz) | € 50 | ||||
Bijzonder gebruik maritieme frequenties | € 26 | ||||
5. | Marifoonwalstation | Per installatie | € 140 | € 50 | |
6. | HF-oproepinrichting (OS-HF) Radio-afstandsbesturing Telemetrie (TLA/ TLM/ TLMB) | Per radiozendapparaat | € 140 | € 183 | |
7. | GSM-R | Per netwerk | € 10.031 | € 17.821 | |
8. | Portofoon/mobilofoon voor tijdelijk gebruik | Per vergunning | € 140 | € 200 | |
9. | Breedband volg- en opsporingssystemen | Per vergunning | € 4.210 | ||
Per MHz | € 2.284 | ||||
10. | Recreatieve luchtvaartfrequenties | Per vergunning | € 55 | ||
11. | Beperkte toegang luchtvaart- frequenties (hele VHF-band, ELT en SSR-transponder) | Per vergunning | € 110 | ||
12. | Volledige toegang luchtvaart- frequenties | Per vergunning | € 275 | ||
13. | Grondstation gedeeld gebruik communicatiefrequenties | Per frequentie per opstelpunt | € 55 | ||
14 | Grondstation gepland en gecoördineerd gebruik | Per frequentie per opstelpunt | € 565 | € 298 | |
15. | Grondstations luchtverkeersdienstverlening/ vitaal gebruik | Per frequentie per opstelpunt | € 565 | € 1.342 | |
16. | Openbare elektronische communicatie netwerken in de VHF/UHF-band | Per netwerk | € 10.236 | € 34.920 | |
Per MHz bandbreedte | € 3.492 | ||||
C. | MOBIELE OPENBARE TELEFONIE EN SEMAFONIE | I | II | III | |
1. | SMF 3 | Per netwerk | € 10.770 | ||
2. | GSM | Per MHz | € 6.795 | ||
DCS-1800, bandbreedte 2,4 MHz | Per MHz | € 6.795 | |||
DCS 1800, bandbreedte 2,6 MHz | Per MHz | € 6.795 | |||
DCS-1800, bandbreedte 4,4 MHz | Per MHz | € 6.795 | |||
IMT-2000, bandbreedte 12,5 MHz | Per MHz | € 6.795 | |||
IMT-2000, bandbreedte 17,3 MHz | Per MHz | € 6.795 | |||
2. | ERMES | Per netwerk | € 20.014 | ||
D. | RADIODETERMINATIE | I | II | III | |
1. | Walradarstation | Per vergunning | € 26 | ||
PLB | |||||
2. | Radarsysteem landmobiel | Per radiozendapparaat | € 140 | € 146 | |
Baken voor helikopter (helibeacon) | € 565 | € 146 | |||
E. | RADIOZENDAMATEURS | I | II | III | |
1. | Tijdelijke vergunning in Nederland voor niet-ingezetenen van Nederland | Per vergunning | € 27 | ||
2. | Aanvullende toestemming onbemand frequentiegebruik radiozendamateurs | Per toewijzing | € 140 | ||
F. | OMROEP | I | II | III | |
1. | AM/FM | Per opstelplaats voor AM/DRM-frequenties en FM-frequenties lager dan 104.9 MHz | € 565 | ||
Per opstelplaats voor FM-frequenties 104.9 MHz en hoger | € 140 | ||||
Per combinatie van frequentiekanaal en opstelplaats en tevens per kW zendvermogen | € 302 € 500 | ||||
2. | T-DAB/ DVB-T | Per opstelplaats | € 565 | ||
Per combinatie van frequentiekanaal en opstelplaats en tevens per kW zendvermogen | € 359 € 359 | ||||
3. | Wereldomroep | Relatief frequentiebeslag | € 84.347 | ||
G. | IMMUNITEITSBEPROEVINGEN | I | II | III | |
1. | Immuniteitsbeproevingen | Per vergunning | € 142 | € 253 |
II. | (SUB)CATEGORIEËN MET BETREKKING TOT RANDAPPARATEN EN RADIOAPPARATEN | Verdeelsleutel voor de subcategorie | Vergoeding voor de uitvoering (I) |
---|---|---|---|
A. | EXAMENS EN CERTIFICATEN | ||
1. | Examens ter verkrijging van een certificaat van bediening voor radiozendapparaten ten behoeve van de scheepvaart, met uitzondering van de examens die worden afgenomen onder de verantwoordelijkheid van de Minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap: | Per examen / per module | € 74 |
– algemeen certificaat maritieme radiocommunicatie MARCOM A; | |||
– beperkt certificaat maritieme radiocommunicatie MARCOM B; | |||
– basiscertificaat marifonie; of | |||
– module GMDSS-B. | |||
2. | Examens ter verkrijging van een vergunning voor frequentieruimte voor het doen van onderzoekingen: | Per examen | € 53 |
– radiotechniek en voorschriften I amateurradio; | |||
– radiotechniek en voorschriften II amateurradio; | |||
3. | Ontheffing als bedoeld in artikel 26 van de Examenregeling frequentiegebruik | Per ontheffing | € 58 |
4. | Afgifte van een certificaat van bediening voor radiozendapparaten ten behoeve van de scheepvaart | Per certificaat | € 25 |
Afgifte van een certificaat ter verkrijging van een vergunning van een buitenlandse administratie voor radiozendapparaten voor het doen van proeven |
B. | VERKLARINGEN EN ERKENNINGEN | I | II | III | |
1. | Aanwijzen van een aangemelde instantie als bedoeld in artikel 17 van het Besluit elektromagnetische compatibiliteit 2007, aanwijzen van een aangemelde instantie als bedoeld in artikel 11 van het Besluit randapparaten en radioapparaten 2007, alsmede het toezicht op de naleving door eerdergenoemde instanties van de met betrekking tot de aanwijzing gestelde regels | Per aanwijzing | € 1.316 | € 244 | |
2. | Vergunning voor de aanleg van radiozendapparaten zonder gebruik van frequentieruimte | Per vergunning | € 41 |
C. | RANDAPPARATEN | I | |
1. | Werkzaamheden die voor de overheid voortvloeien uit de toepassing van het bij of krachtens de Telecommunicatiewet terzake van randapparatuur bepaalde | Per op 1 november 2007 volgens het nummerregister telefoon en ISDN-diensten door de OPTA toegekend nummer | € 0,019 |
1 Voor het toezicht op point-point-straalverbindingen gelden per bandbreedte en frequentieband de volgende bedragen:
frequentieband | ||||
---|---|---|---|---|
Bandbreedte | < 12 GHz | 12 GHz - < 24,5 GHz | 24,5 GHz - < 39,5 GHz | ≥ 39, 5 GHz |
< 10 MHz | € 248 | € 124 | € 87 | € 50 |
10 MHz - < 25 MHz | € 310 | € 149 | € 112 | € 56 |
25 MHz - < 50 MHz | € 372 | € 174 | € 136 | € 62 |
50 MHz - < 150 MHz | € 434 | € 198 | € 161 | € 68 |
≥ 150 MHz | n.v.t. | € 223 | € 186 | € 74 |
straalverbindingen in de frequentieband WLL |
SALARISSCHAAL BBRA 1984 | VERGOEDINGEN PER MANUUR*) |
---|---|
1 tot en met 5 | 75 |
6 tot en met 8 | 80 |
9 tot en met 11 | 89 |
12 tot en met 14 | 106 |
15 en hoger | 123 |
*) Bij onregelmatigheid of overwerk kunnen de tarieven voor functionarissen tot en met schaal 10 worden verhoogd met een toeslag van 30% voor onregelmatigheid en 50% voor overwerk.
2. Vergoedingen dienstauto's, inclusief apparatuur:
– preventief toezicht : € 36 per uur
– correctief toezicht : € 51 per uur
– preventief toezicht met peiler : € 75 per uur
De Regeling vergoedingen Agentschap Telecom 2008 stelt de vergoedingen vast die het Agentschap Telecom van het ministerie van Economische Zaken (hierna: het agentschap) in 2008 in rekening kan brengen bij degenen ten behoeve van wie door het agentschap werkzaamheden of diensten worden verricht. Deze vergoedingen hebben hun wettelijke basis in artikel 16.1 van de Telecommunicatiewet (hierna: de wet).
Het agentschap heeft onder meer tot taak uitvoering te geven aan paragraaf 3.2 (vergunningverlening en registratie voor het gebruik van frequentieruimte), hoofdstuk 10 (regels met betrekking tot uitrusting) van de wet. Daarnaast is het agentschap belast met het houden van toezicht op deze terreinen. De vergoedingen dienen ter dekking van de kosten die gemaakt worden met betrekking tot voornoemde onderwerpen. De vergoedingen zijn aan te merken als retributies en hebben in overwegende mate een forfaitair karakter.
De vergoedingen worden bepaald voor categorieën van soortgelijke werkzaamheden en diensten. Deze categorieën zijn weer verder verdeeld in subcategorieën van soortgelijke werkzaamheden en diensten. De categorieën zijn opgesomd in artikel 4, eerste lid, van het Besluit vergoedingen Telecommunicatiewet (hierna: het besluit). Op grond van artikel 3, eerste lid, van het besluit worden de directe en indirecte kosten toegerekend aan de desbetreffende categorieën. Dit zijn geprognosticeerde kosten voor het kalenderjaar waarvoor de vergoeding geldt. Wanneer na afloop van het kalenderjaar de daadwerkelijke kosten en de geprognosticeerde kosten verschillen, wordt dit verschil meegenomen naar het volgende kalenderjaar.
De kosten voor de verschillende (sub)categorieën worden berekend door middel van een kostencalculatiemodel. Dit model is in 1995 opgesteld door KPMG en in 2002 geactualiseerd. Dit model ligt ter inzage op het kantoor van het agentschap, Emmasingel 1, Groningen.
Gezien de toegestane inflatiecorrectie van 3,12% en de nominale verhoging van de in bijlage I bij de regeling opgenomen tarieven met gemiddeld 2,16%, is er sprake van een reële daling van de tarieven met 0,96%.
Bij de uurtarieven is er sprake van een reële daling van gemiddeld 2,65% ten opzichte van 2007. De uurtarieven zijn nominaal met gemiddeld 0,47% gestegen. Ook voor de uurtarieven geldt de toegestane inflatiecorrectie van 3,12%.
De beperkte reële daling is mogelijk omdat de kosten goed in de hand worden gehouden en omdat rekening wordt gehouden met overdekkingen uit voorgaande jaren.
Een aantal tarieven is ten opzichte van 2007 verhoogd. In de artikelsgewijze toelichting wordt hierop kort ingegaan.
De regeling is tekstueel herzien. Waar nodig wordt hiervan melding gemaakt in de artikelsgewijze toelichting.
Over 2006 is aan het agentschap in het kader van de controle, bedoeld in artikel 66, tweede lid, van de Comptabiliteitswet 2001, een goedkeurende accountantsverklaring afgegeven. Dit houdt onder meer in dat de in de jaarrekening opgenomen baten en lasten, alsmede kapitaaluitgaven en -ontvangsten, tot stand gekomen zijn in overeenstemming met de begrotingswetten en met andere van toepassing zijnde wettelijke regelingen. De jaarrekening 2006 is opgenomen in het jaarverslag 2006. In lijn met het kabinetsstandpunt naar aanleiding van het in het kader van de operatie marktwerking, deregulering en wetgevingskwaliteit (MDW) opgestelde rapport «Maat houden, een kader voor doorberekening van toelatings- en handhavingskosten» (Kamerstukken II 1995-1996, 24 036, nr. 22), worden de kosten van repressieve strafrechtelijke handhaving en de kosten van juridische procedures niet doorberekend in de vergoedingen. Deze kosten zijn voor 2008 begroot op in totaal € 1.650.000.
Deze regeling veroorzaakt geen administratieve lasten voor het bedrijfsleven.
De meeste tarieven zijn gelijk aan de tarieven voor 2007, een aantal is verhoogd om een onderdekking op die subcategorieën te verhelpen. De mate van verlaging of verhoging is per subcategorie vastgesteld en is afhankelijk van de kosten die aan de subcategorie verbonden zijn.
Voorts zijn de volgende aanpassingen doorgevoerd in bijlage I.
De vergoeding voor de mobiele zendapparaten voor toezicht wordt in 2008 niet meer vastgesteld. In plaats daarvan wordt een vergoeding van € 50 per vergunning voor toezicht in rekening gebracht. De vergoeding voor toezicht voor de vaste post in deze subcategorie blijft gelijk. Deze wijziging wordt doorgevoerd omdat deze verdeling van kosten beter aansluit op de wijze van toezicht, waarbij de focus ligt op de vaste posten. Dit betekent dat de totale vergoeding voor een vergunninghouder met meer dan 6 mobiele radiozendapparaten daalt ten opzichte van vorig jaar. Voor een vergunninghouder met minder dan 6 mobiele radiozendapparaten stijgt de vergoeding ten opzichte van vorig jaar. De exacte stijging is afhankelijk van het aantal mobiele radiozendapparaten waarvoor vergunning is verleend.
De vergoedingen voor MF/HF radiotelefonie-installatie voor maritiem gebruik, draagbare VHF/UHF-installatie voor maritiem gebruik (portofoon), VHF-installatie voor maritiem gebruik (marifoon of AIS), draagbare VHF/UHF-installatie voor maritiem gebruik (portofoon), mobiele satellietverbinding en scramblerinstallatie worden in 2008 niet meer vastgesteld. Dit omdat een groot aantal vergunningen voor telecommunicatie in de scheepvaart in 2008 wordt omgezet in een eenvoudige kostenloze meldingsplicht met registratie. Het frequentiegebruik met een AIS-installatie vanaf land blijft wel vergunningplichtig. Hiervoor wordt een vergoeding van € 50,– vastgesteld. Het gebruik van een aantal bijzondere frequenties blijft ook vergunningplichtig. Dit betreft het frequentiegebruik dat niet wordt vrijgesteld bij de Regeling voor gebruik van frequentieruimte zonder vergunning. Hiervoor wordt een vergoeding van € 26,– in rekening gebracht ter dekking van de kosten voor uitvoering en toezicht.
De verdeelsleutel in deze subcategorie is gewijzigd. In plaats van een vergoeding ‘per netwerk’ wordt nu een vergoeding ‘per MHz’ bandbreedte in rekening gebracht. Deze wijziging maakt de tariefstructuur eenvoudiger en anticipeert op toekomstige technologieneutrale uitgifte van frequentieruimte. Toezicht richt zich dan op het frequentiegebruik en niet op de toepassing. Gevolg van deze nieuwe verdeelsleutel is dat de vergoeding voor een GSM-netwerk met 7% daalt, de vergoeding voor een DCS1800-netwerk met 5% daalt en dat de vergoeding voor een UMTS-netwerk 9% stijgt.
De stijging van de vergoeding voor een UMTS-netwerk op grond van de nieuwe verdeelsleutel wordt veroorzaakt door intensivering van het toezicht in 2008 en de aanschaf van specifiek voor dit toezicht aangekochte meetapparatuur. Het toezicht op de andere netwerken wordt minder intensief omdat dit vanuit toezichtsoogpunt niet meer noodzakelijk is.
De vergoedingen voor radarinstallatie voor maritiem gebruik, SART, actieve radarreflector en EPIRB worden in 2008 niet meer vastgesteld. Dit omdat een groot aantal vergunningen voor telecommunicatie in de scheepvaart in 2008 worden omgezet in een eenvoudige kostenloze meldingsplicht met registratie.
De vergoedingen voor radiozendamateurs, verenigingen van radiozendamateurs, onderwijsinstellingen en andere instellingen, werkzaam in het belang van de radiowetenschap, het toewijzen van bijzondere roepletters, wijzigen van roepletters en het wijzigen van de vergunningscategorie worden in 2008 niet meer vastgesteld. Dit omdat de vergunningen voor radiozendamateurs in 2008 worden omgezet in een eenvoudige kostenloze meldingsplicht met registratie.
De vergoeding voor T-DAB en DVB-T is verhoogd met 5% om deze vergoeding op een kostendekkend niveau te brengen.
De vergoeding voor een vergunning voor het doen van immuniteitsbeproevingen is met 10% verhoogd om de verwachte stijging van de kosten te kunnen dekken.
In Bijlage II is de benaming van de soorten vergoedingen voor het gebruik van dienstauto’s aangepast aan de huidige toezichtspraktijk.
De vergoeding voor het ministerie van Defensie is gelijk aan de vergoeding van 2007. De vergoeding voor het Korps landelijke Politiediensten is met 5% verhoogd en de vergoeding voor het ministerie van Binnenlandse Zaken is met 10% verhoogd om deze in overeenstemming te brengen met de kosten.
Dit artikel ziet op de vergoeding voor de kosten die voor het agentschap zijn gemoeid met het behandelen van aanvragen voor de verlenging, wijziging, wijziging tenaamstelling en/of de overdracht van vergunningen. Het artikel is tekstueel gewijzigd om het beter leesbaar te maken. De inhoud is ongewijzigd.
Met het onderhavige artikel wordt gebruik gemaakt van de in artikel 7 van het besluit neergelegde mogelijkheid om af te wijken van de in laatstgenoemd artikel opgenomen bepaling dat de vergoeding door degene die de vergoeding is verschuldigd bij vooruitbetaling dient te worden voldaan. Dit is nodig omdat de vergoedingen voor uitvoeringswerkzaamheden steeds achteraf in rekening worden gebracht en de vergoedingen voor toezichtswerkzaamheden soms aan het einde van het kalenderjaar waarop de vergoeding betrekking heeft. Indien de vergoedingen voor toezichtswerkzaamheden in de laatste zes weken van dat jaar in rekening worden gebracht, behoeven zij niet meer tijdens dat jaar te worden betaald, zodat niet langer kan worden gesproken van een verplichting tot vooruitbetaling. Deze termijn is aangepast van dertig dagen naar zes weken, anticiperend op in de vierde tranche van de Algemene wet bestuursrecht genoemde termijn. De vierde tranche van de Algemene wet bestuursrecht zal naar alle waarschijnlijkheid in 2008 in werking treden.
De Regeling vergoedingen Agentschap Telecom 2007 wordt ingetrokken, zij het dat de bepalingen van die regeling na 31 december 2007 van toepassing blijven op de werkzaamheden of diensten die in het kalenderjaar 2007 door het agentschap zijn verricht. Hiermee wordt bereikt dat voor alle werkzaamheden of diensten die in 2007 door het agentschap zijn verricht de vergoedingen gelden zoals neergelegd in de Regeling vergoedingen Agentschap Telecom 2007, ook indien facturering of afhandeling van de factuur heeft plaatsgevonden na 31 december 2007. Dit geldt ook voor de eerdere regelingen die de vergoedingen van het agentschap vaststelden.
De Staatssecretaris van Economische Zaken,
F. Heemskerk
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/stcrt-2007-245-p10-SC83479.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.