Aanwijzing inzake voorbereiding invoering zorgzwaartepakketten AWBZ 2009

Aanwijzing van de Staatssecretaris van Volksgezondheid, Welzijn en Sport van 5 november 2007, nr. DLZ/SFI-2817774, op grond van artikel 7 van de Wet marktordening gezondheidszorg inzake voorbereiding invoering zorgzwaartepakketten AWBZ 2009

De Staatssecretaris van Volksgezondheid, Welzijn en Sport,

Gelet op artikel 7 van de Wet marktordening gezondheidszorg;

Na 1 november 2007 schriftelijk mededeling te hebben gedaan aan de Eerste en Tweede Kamer der Staten-Generaal (Kamerstukken II, 2007–2008, 26 631, nr. 231);

Besluit:

Artikel 1

Deze aanwijzing is van toepassing op zorg waarop ingevolge de Algemene Wet Bijzondere Ziektekosten aanspraak bestaat en die wordt geleverd door instellingen die zijn toegelaten voor de functie verblijf, in combinatie met de functies persoonlijke verzorging, verpleging, ondersteunende begeleiding, activerende begeleiding of behandeling als omschreven in het Besluit zorgaanspraken AWBZ.

Artikel 2

Deze aanwijzing strekt tot voorbereiding van de invoering van een bekostigingswijze op grond van zorgzwaartepakketten voor zorg als bedoeld in artikel 1. De Nederlandse Zorgautoriteit, verder te noemen zorgautoriteit, werkt voor zover mogelijk de bekostigingsprincipes uit in ontwerpen voor beleidsregels. Waar nodig stelt de zorgautoriteit regels vast.

Artikel 3

De zorgautoriteit:

a. stelt ontwerp-prestatiebeschrijvingen vast voor te onderscheiden zorgzwaartepakketten;

b. stelt ontwerp-tarieven vast als bedoeld in artikel 57, vierde lid, onder a, van de Wet marktordening gezondheidszorg, die ten hoogste in rekening zouden mogen worden gebracht voor de prestatiebeschrijvingen als bedoeld onder a, verder te noemen ZZP-tarieven;

c. verplicht instellingen en AWBZ-verzekeraars gezamenlijk, volgens door de zorgautoriteit vastgestelde specificatie en tegelijkertijd met tussen hen gemaakte productieafspraken met betrekking tot het jaar 2008, aan te geven hoe die productieafspraken zouden hebben geluid, indien de prestatiebeschrijvingen en ZZP-tarieven, bedoeld onder a respectievelijk b, van toepassing zouden zijn geweest. Deze laatste informatie wordt verder aangeduid als ZZP-afspraken;

d. beoordeelt per productieafspraak, bedoeld onder c, het mogelijke verschil met de ZZP-afspraken en stelt mogelijke herallocatie-effecten per instelling vast.

Artikel 4

De zorgautoriteit hanteert bij het vaststellen van de ontwerp-prestatiebeschrijvingen en ZZP-tarieven, als bedoeld in artikel 3, onder a respectievelijk b, het budget dat beschikbaar is voor de productieafspraken op grond van de geldende bekostigingsparameters.

Artikel 5

De zorgautoriteit houdt bij de voorbereiding van de invoering van een bekostigingswijze op grond van zorgzwaartepakketten voor zorg als bedoeld in artikel 1 rekening met de keuze die de Staatssecretaris van Volksgezondheid, Welzijn en Sport zal maken over het opnemen van kapitaallasten in de ZZP-tarieven.

Artikel 6

Deze aanwijzing treedt terstond in werking en wordt met de toelichting in de Staatscourant geplaatst.

De Staatssecretaris van Volksgezondheid, Welzijn en Sport, M. Bussemaker.

Toelichting

Met ingang van 1 januari 2009 wordt een nieuwe bekostigingssystematiek (zorgzwaartebekostiging) ingevoerd voor de zorg voor mensen met een aanspraak op verblijf. De bekostiging van zorg met verblijf, in combinatie met de functies persoonlijke verzorging, verpleging, ondersteunende begeleiding, activerende begeleiding en/of behandeling door instellingen die zijn toegelaten voor het leveren van AWBZ-zorg zal met ingang van 2009 volledig geschieden op basis van zorgzwaartepakketten (ZZP’s).

Een ZZP is een volledig pakket van zorg dat aansluit op de kenmerken van de cliënt en het soort zorg dat de cliënt nodig heeft. Een ZZP bestaat uit een beschrijving van het type cliënt, de grondslag waarop de cliënt voor AWBZ-zorg in aanmerking komt, het aantal uren zorg dat bij dit cliëntprofiel beschikbaar wordt gesteld en een beschrijving van die zorg.

Deze aanwijzing strekt tot voorbereiding van die nieuwe bekostigingssystematiek. Voor de invoering van de ZZP-bekostigingsystematiek zal in 2008 een daartoe strekkende aanwijzing worden gegeven.

Op voorspraak van de Nederlandse Zorgautoriteit, verder te noemen zorgautoriteit, is in juni 2007 besloten dat in 2008 instellingen en zorgkantoren productieafspraken maken op basis van de huidige bekostigingsparameters, zoals die in beleidsregels van de zorgautoriteit zijn vastgelegd en daarnaast en tegelijkertijd productieafspraken als ware de ZZP-bekostiging reeds ingevoerd. Voor dat laatste doel stelt de zorgautoriteit ontwerp-ZZP-prestatiebeschrijvingen en ontwerp-ZZP-tarieven vast. Daarbij gaat de zorgautoriteit uit van het budget dat per sector beschikbaar is voor de reguliere productieafspraken. De instellingen en AWBZ-verzekeraars leveren bij de gemaakte productieafspraken ook de ZZP-productieafspraken aan bij de zorgautoriteit. Hierdoor kan voor iedere instelling het verschil tussen bestaand en ZZP-budget worden vastgesteld. Dit verschil wordt het herallocatiebedrag genoemd. Het herallocatiebedrag geeft inzicht in de op- en afbouw van het budget van de instelling, zoals dat vanaf 2009 plaats zal vinden.

Vanaf 1 januari 2009 is het de bedoeling dat de huidige prestaties vervallen en dat bekostiging volledig plaatsvindt in ZZP’s. Het jaar 2008 kan op deze wijze als overgangsjaar worden beschouwd. Terwijl de bekostiging in 2008 nog plaatsvindt op basis van de huidige prestaties (verpleeg- en verzorgingsdagen) kan de instelling alvast anticiperen op de invoering van ZZP’s.

Met ingang van 1 januari 2009 heeft de invoering van de zorgzwaartebekostiging in de AWBZ financiële gevolgen hebben voor zorgaanbieders die zorg met verblijf leveren. Over het tempo waarop instellingen de financiële gevolgen ondervinden, worden – door de zorgautoriteit in overleg met alle betrokkenen – op een later tijdstip voorstellen ontwikkeld. Op basis van deze voorstellen zal ik een besluit nemen over het tempo van op- dan wel afbouw van de budgetten. Het tempo van op- dan wel afbouw kan daarbij per AWBZ-sector verschillen.

Artikelsgewijs

Artikel 1

In dit artikel wordt een definitie gegeven van zorg die door intramurale zorgaanbieders in de Algemene Wet Bijzondere Ziektekosten (AWBZ) wordt gegeven en waarop deze aanwijzing betrekking heeft.

Artikel 2

De onderhavige aanwijzing strekt tot voorbereiding van die nieuwe bekostigingssystematiek. Dat is in dit artikel vastgelegd. Voor de invoering van de ZZP-bekostigingsystematiek zal in 2008 een daartoe strekkende aanwijzing worden gegeven.

De zorgautoriteit wordt opgedragen waar mogelijk de nodige voorbereidingen te treffen in de vorm van ontwerp-beleidsregels en waar nodig regels te stellen.

De aanwijzing richt zich niet op de bestaande beleidsregels en bekostiging. Daarvoor zijn afzonderlijke aanwijzingen zoals die met betrekking tot de vaststelling van de contracteerruimte.

Artikel 3

Dit artikel draagt de zorgautoriteit op om te zorgen dat instellingen en AWBZ-verzekeraars afspraken maken over productie als ware de ZZP-bekostigingssystematiek van toepassing en dat zij over die afspraken tegelijkertijd met de reguliere productieafspraken de zorgautoriteit berichten (artikel 3, aanhef en onder c). Daartoe is eerst nodig dat de zorgautoriteit een beeld geeft van die ZZP-systematiek in de vorm de vaststelling van ontwerp-prestatiebeschrijvingen en ontwerp-tarieven voor die prestatiebeschrijvingen (artikel 3, aanhef, onder a en b).

Tenslotte wordt de zorgautoriteit opgedragen op grond van de binnenkomende informatie de mogelijke herallocatie-effecten te beoordelen per instelling.

Uit de formulering van artikel 3, aanhef en onder c, vloeit voort dat bij iedere productieafspraak die in het jaar 2008 wordt gemaakt ook een afspraak wordt gemaakt als ware de ZZP-systematiek van toepassing en dat de zorgautoriteit daarover moet worden bericht.

Artikel 4

Vooruitlopend op de budgetneutrale invoering per sector van de invoering van de zorgzwaartebekostiging en ten behoeve van het verkrijgen van inzicht in de herallocatie-effecten van instellingen wordt in dit artikel bepaalt dat de zorgautoriteit bij het vaststellen van de ontwerp-prestatiebeschrijvingen en ontwerp-tarieven uit moet gaan van het budget dat in het jaar 2008 voor de reguliere productafspraken beschikbaar is. De zorgautoriteit zal dat onder andere bepalen op grond van de aanwijzing inzake de beschikbare contracteerruimte voor het jaar 2008.

Artikel 5

Met dit artikel wordt de zorgautoriteit alvast opgedragen rekening te houden met nadere besluitvorming inzake de verwerking van kapitaallasten in de ZZP-tarieven.

De Staatssecretaris van Volksgezondheid, Welzijn en Sport,

M. Bussemaker

Naar boven