Wijziging Regeling nationale vervoerbewijzen openbaar vervoer

Regeling tot wijziging Regeling nationale vervoerbewijzen openbaar vervoer in verband met onder meer wijziging van tarieven en vervanging van enkele vervoerbewijzen per 2008

28 november 2007

Nr. HDJZ/S&W/2007-1484

Hoofddirectie Juridische Zaken

De Staatssecretars van Verkeer en Waterstaat,

Gelet op de artikelen 42, eerste lid, en 43, eerste lid, onderdeel c, en tweede lid, van het Besluit personenvervoer 2000;

Besluit:

Artikel I

De Regeling nationale vervoerbewijzen openbaar vervoer1 wordt als volgt gewijzigd:

A

Bijlage 1 wordt als volgt gewijzigd:

1. De modellen voor een 2 strippenkaart opgenomen in onderdeel 1, subonderdelen a en aa, worden vervangen door de in bijlage 1 behorende bij deze regeling opgenomen modellen.

2. De modellen voor een 3 strippenkaart opgenomen in onderdeel 1, subonderdelen b en bb, worden vervangen door de in bijlage 2 behorende bij deze regeling opgenomen modellen.

3. De modellen voor een 8 strippenkaart en landelijke en stedelijke dagkaart opgenomen in onderdeel 1, subonderdelen c en cc, worden vervangen door de in bijlage 3 bij deze regeling opgenomen modellen.

4. De modellen voor een 15 strippenkaart 1. voltarief en 2. reductietarief opgenomen in onderdeel 1, subonderdelen d en dd, worden vervangen door de in bijlage 4 bij deze regeling opgenomen modellen.

5. De modellen voor een 45 strippenkaart opgenomen in onderdeel 1, subonderdelen e en ee, worden vervangen door de in bijlage 5 bij deze regeling opgenomen modellen.

6. De modellen voor een sterabonnement opgenomen in onderdeel 2 worden vervangen door de in bijlage 6 bij deze regeling opgenomen modellen.

7. De modellen voor een OV-studentenkaart opgenomen in onderdeel 6 worden vervangen door de in bijlage 7 behorende bij deze regeling opgenomen modellen.

B

Bijlage 2 wordt vervangen door bijlage 8 behorende bij deze regeling.

C

In bijlage 4 worden de in kolom A van onderstaande tabel genoemde bladen vervangen door de in kolom B genoemde bladen, welke laatstgenoemde bladen zijn opgenomen in bijlage 9 bij deze regeling.

A

B

46 WO van 01-01-2005

46 WO van 01-01-2008

58 W van 01-01-2004

58 W van 01-01-2008

68 O van 01-01-2004

68 O van 01-01-2008

69 W van 01-01-2005

69 W van 01-01-2008

69 O van 01-01-2004

69 O van 01-01-2008

Artikel II

Deze regeling treedt in werking met ingang van 1 januari 2008.

Deze regeling zal met de toelichting en bijlagen in de Staatscourant worden geplaatst, met uitzondering van bijlage 9 die ter inzage wordt gelegd bij het Ministerie van Verkeer en Waterstaat.

De Staatssecretaris van Verkeer en Waterstaat, J.C. Huizinga-Heringa.

Bijlage 1 (2 strippenkaart)

Voorzijde

stcrt-2007-240-p23-SC83324-1.gif

Achterzijde

stcrt-2007-240-p23-SC83324-2.gif

Bijlage 2 (3 strippenkaart)

Voorzijde

stcrt-2007-240-p23-SC83324-3.gif

Achterzijde

stcrt-2007-240-p23-SC83324-4.gif

Bijlage 3 (8 strippenkaart)

Voorzijde

stcrt-2007-240-p23-SC83324-5.gif

Achterzijde

stcrt-2007-240-p23-SC83324-6.gif

Bijlage 4 (15 strippenkaart)

1. Voltarief

Voorzijde

stcrt-2007-240-p23-SC83324-7.gif

Achterzijde

stcrt-2007-240-p23-SC83324-8.gif

2. Reductietarief

Voorzijde

stcrt-2007-240-p23-SC83324-9.gif

Achterzijde

stcrt-2007-240-p23-SC83324-10.gif

Bijlage 5 (45 strippenkaart)

Voorzijde

stcrt-2007-240-p23-SC83324-11.gif

Achterzijde

stcrt-2007-240-p23-SC83324-12.gif

Bijlage 6 (sterabonnementen)

1. Voltarief

Voorzijde

stcrt-2007-240-p23-SC83324-13.gif

Achterzijde

stcrt-2007-240-p23-SC83324-14.gif

2. Reductietarief

Voorzijde

stcrt-2007-240-p23-SC83324-15.gif

Achterzijde

stcrt-2007-240-p23-SC83324-16.gif

Bijlage 7 (OV-studentenkaart)

Voorzijde

stcrt-2007-240-p23-SC83324-17.gif

Achterzijde

stcrt-2007-240-p23-SC83324-18.gif

Bijlage 8

Bijlage 2, behorende bij artikel 5, tweede lid, van de Regeling nationale vervoerbewijzen openbaar vervoer

Tarieven nationale vervoerbewijzen per 1 januari 2008:

1. Voor strippenkaarten is een tarief verschuldigd als opgenomen in onderstaande tabel:

kaartsoort

vol tarief

reductietarief

a.

2 strippen

€ 1,60

 

b.

3 strippen

€ 2,40

 

c.

8 strippen

€ 6,40

 

d.

15 strippen

€ 6,90

€ 4,60

e.

45 strippen

€ 20,40

 

2. Het reductietarief genoemd onder 1 is geldig voor kinderen, ouderen, voor houders van een OV-studentenkaart tijdens de periode waarin reizen met reductie is toegestaan.

3. Voor de landelijke dagkaart is het tarief vastgesteld op € 12,80.

4. Voor de stedelijke dagkaart is het tarief vastgesteld op € 6,40.

5. Voor abonnementen met een geldigheidsduur van een week is een tarief verschuldigd als opgenomen in onderstaande tabel:

kaartsoort

vol tarief

Reductietarief

a.

1 ster

€ 11,45

€ 7,55

b.

2 ster

€ 19,35

€ 12,75

c.

3 ster

€ 28,85

€ 19,05

d.

4 ster

 

€ 25,10

e.

5 ster

 

€ 31,40

f.

6 ster

 

€ 37,70

g.

netabonnement

 

€ 44,25

6. Voor abonnementen met een geldigheidsduur van een maand is een tarief verschuldigd als opgenomen in onderstaande tabel:

kaartsoort

vol tarief

Reductietarief

a.

1 ster

€ 38,15

€ 25,05

b.

2 ster

€ 63,25

€ 41,75

c.

3 ster

€ 94,00

€ 62,00

d.

4 ster

€ 125,05

€ 82,55

e.

5 ster

€ 155,80

€ 102,80

f.

6 ster

€ 186,70

€ 123,20

g.

netabonnement

€ 221,40

€ 146,15

7. Voor abonnementen met een geldigheidsduur van een jaar bedraagt het verschuldigde tarief tien maal het tarief dat de reiziger verschuldigd is voor een abonnement met de geldigheidsduur van een maand.

8. Het reductietarief voor de abonnementen geldt voor kinderen, jeugdigen en ouderen.

9. Voor een combinatie-netabonnement met een geldigheidsduur van een dag is het tarief vastgesteld op € 5,00.

10. Voor combinatie-abonnementen met een geldigheidsduur van een maand is een tarief verschuldigd als opgenomen in onderstaande tabel:

maandkaart

tarief

a.

1 ster

€ 28,00

b.

2 ster

€ 40,50

c.

3 ster

€ 54,50

d.

netabonnement

€ 66,50

11. Voor combinatie-abonnementen met een geldigheidsduur van een jaar is een tarief verschuldigd als opgenomen in onderstaande tabel:

jaarkaart

tarief

a.

1 ster

€ 291,00

b.

2 ster

€ 436,50

c.

3 ster

€ 570,50

12. Voor combinatie-netabonnementen met een geldigheidsduur van een jaar is een tarief verschuldigd als opgenomen in onderstaande tabel:

Stad/ streekdeel

OV-jaarkaart

tarief

a.

1 persoon

€ 525,00

b.

2 personen

€ 601,50

c.

3 personen

€ 627,50

d.

4 personen

€ 643,50

e.

5 personen

€ 656,00

f.

6 of meer personen

€ 669,00

g.

bedrijven

€ 625,00

13. Voor de zomertoerpluskaart is een tarief verschuldigd als opgenomen in onderstaande tabel:

zomertoerpluskaart

tarief

a.

2 personen

€ 11,50

b.

3 personen

€ 17,00

14. Voor de OV-studentenkaart is een tarief verschuldigd van € 0,00.

15. Voor de zomerzwerfkaart is een tarief verschuldigd als opgenomen in onderstaande tabel:

zomerzwerfkaart

tarief

a.

voltarief

€ 9,20

b.

reductietarief

€ 6,10

16. Het reductietarief voor de zomerzwerfkaart geldt voor kinderen en ouderen.

Toelichting

Algemeen

Deze wijziging van de Regeling nationale vervoerbewijzen ziet en op een wijziging van enkele modellen van de vervoerbewijzen en op een wijziging van de tarieven van de nationale vervoerbewijzen per 1 januari 2008.

Artikelsgewijs

Artikel I onderdeel A (aanpassen modellen vervoerbewijzen)

Er komen nieuwe modellen voor de strippenkaarten. De lay-out van deze strippenkaarten en abonnementen wordt regelmatig gewijzigd om fraude met deze vervoerbewijzen tegen te gaan. Overigens blijven de modellen van de strippenkaarten uit 2007 nog wel geldig tot en met 12 maanden na de eerstvolgende tariefwijziging, dus tot en met 31 december 2008, tenzij in een bepaald gebied de verplichting tot het accepteren van nationale vervoerbewijzen wordt opgeheven in verband met de invoering van de OV-chipkaart.

Zoals elk jaar gebruikelijk is, komen er ook nieuwe modellen voor de OV-studentenkaart. Dit is nodig om de controle op de geldigheid van deze vervoerbewijzen eenvoudig mogelijk te maken.

Artikel I, onderdeel B (verhoging tarieven)

De vernieuwde bijlage betreft een verhoging van de tarieven voor het regionale openbaar vervoer met ingang van 1 januari 2008. Over de vaststelling van de nieuwe tarieven is overleg gevoerd met vertegenwoordigers van de decentrale overheden met bevoegdheden op het terrein van het openbaar vervoer, de vervoerbedrijven en de consumentenorganisaties. De tariefstijging van de voorverkoopstrippenkaarten en de abonnementen komt gemiddeld uit op 2,5%. De tarieven van de wagenverkoopstrippenkaarten worden niet in prijs verhoogd. Het reductiepercentage van de reductietarieven voor ouderen, kinderen van 4 tot en met 11 jaar en jeugdigen van 12 tot en met 18 jaar blijft gehandhaafd op 34%. Een tariefstijging van 2,5% is nodig om, gegeven de kostenontwikkeling, het bestaande vervoerproduct in stand te kunnen houden.

Artikel I, onderdeel C

Vijf zonekaarten uit bijlage 4 behorende bij de regeling worden gewijzigd. Op kaart 46 West-Oost wordt de zonegrens gewijzigd omdat de route van belbuslijn nu 200 meter grafisch door een puntje van zone 6069 gaat. Dat is niet logisch. De zonegrens wordt daarom verlegd teneinde de halte in zone 6079 te laten vallen.

Op blad 58 West ligt het hele dorp Egchel geografisch in zone 6943 (Panningen). De enige halte ligt net buiten het dorp en valt 100 meter in zone 6833. Dat is niet logisch in het reisgedrag naar de hoofdbestemmingen Helden-Panningen. De benedengrens van zone 6943 wordt iets in zuidelijke richting verlegd om deze halte in zone 6943 te krijgen.

Ook op blad 58 West ligt de halte Ospeldijk, Meijelsedijk 36 en deze ligt geografisch net in zone 6863. Alle overige haltes Ospeldijk liggen in zone 6873. In het kader van uniforme zonering per kern is het ongewenst een afwijkende halte te hebben. De zonegrens wordt verlegd om deze halte toe te voegen aan 6873.

Op blad 68 Oost ligt de halte Heerlen, Oude Brunssumerweg geografisch net in zone 6622 (Brunssum). De T-splitsing zonegrenzen pakt qua lijnvoering ongunstig uit. De lijn raakt zone 6622 net in een ‘uithoekje’. Hierdoor komt de lijnvoering van lijn 26 met halte Oude Brunssumerweg net in zone 6622 terecht. De zonegrens is niet logisch getrokken. Daarom wordt de zonegrens op blad 68O zodanig aangepast dat halte Heerlen Oude Brunssumerweg in zone 6611 valt.

Ook op blad 68 Oost raakt de route van lijn 79 nog net een hoekje van zone 6838. Geografisch gezien valt de halte Posterholt, Karkenerstrasse/PeeWee in de zone 6838. Qua beleving is de halte echter volledig toe te rekenen aan de kern Posterholt. De route van lijn 79 door zone 6838 is 300 meter. De noordgrens van zone 6838 wordt verlegd naar het zuiden zodat de halte in zone 6827 komt te liggen.

Op blad 69 West ligt van de 4 halten in Ulestraten de halte ‘Ulestraten, Kerk’ geografisch in de zone 6732 (Schimmert), terwijl de andere 3 halten in de zone 6740 (Meerssen) liggen.

Ulestraten is veelal georiënteerd op Meerssen/Maastricht. Het is niet logisch om in een klein dorp de laatste halte binnen de bebouwde kom al aan de volgende zone toe te rekenen.

Zones 6720, 6732 en 6740 op blad 69West worden zodanig aangepast dat halte Ulestraten-Kerk binnen de zonegrenzen van zone 6740 valt.

Op blad 69 West ligt van de 2 halten in Arensgenhout de halte ‘Arensgenhout, Ravensbos’ geografisch in de zone 6732 (Schimmert), terwijl de andere halten in de zone 6624 (Hulsberg) liggen. Arensgenhout is veelal georiënteerd op Hulsberg/Valkenburg. Het is niet logisch om in een klein dorp de laatste halte binnen de bebouwde kom al aan de volgende zone toe te rekenen. De zonegrens van zone 6624 op blad 69 West wordt daarom zodanig opgeschoven dat halte Ravensbosch in zone 6624 valt.

Ook op blad 69 West liggen de zonegrenzen tussen Hulsberg en Valkenburg erg kort op elkaar. Voor een afstand van 2,4 kilometer reist men in 3 zones (4 strippen).

Het betreft de zone centrum Hulsberg (meeste haltes) 6624, de ‘tussenzone’ 6620 (uitstulping) met halte Hulsberg, Zendmast en de zone Valkenburg 6632. Het zonegedeelte waarin deze halte valt wordt opgesplitst. Het bovenste gedeelte op blad 69 West wordt toegevoegd aan zone 6624, het onderste aan zone 6632.

Tot slot wordt op blad 69 West zone 6730 iets verkleind ten gunste van zone 6650. Reden van deze aanpassing is, dat een buslijn net even kort door deze punt van zone 6730 rijdt. Daardoor moeten reizigers een zone extra betalen en dat is niet de bedoeling. Door deze aanpassing wordt dat voorkomen.

Op blad 69 Oost ligt de wijk Waubacherveld geografisch in een hoek van zone 6628 (Ubach over Worms). De route van lijn 29 gaat daar net doorheen en bedient 2 haltes. Lijn 29 is een verbinding Kerkrade–Heerlen. Andere busverbindingen Kerkrade–Heerlen (o.a. lijn 26 Kerkrade–Eygelshoven–Heerlen) hebben een zone minder dan lijn 29. In het reisgedrag (tarieftoepassing) met de lijncombinatie 29/26 is het lastig als deze lijnen een verschillend zone-aantal hebben tussen Eygelshoven en Heerlen. Zone 6627 wordt daarom vergroot ten koste van zone 6628. Er ontstaat hierdoor weer een tarief-synchronisatie in de OV-trajecten Kerkrade–Heerlen.

De wijziging van de regeling brengt geen extra administratieve lasten met zich mee voor betrokkenen. Immers een wijziging van een zone-indeling heeft geen gevolgen voor het systeem van het nationale vervoerbewijs. Een wijziging kan tot gevolg hebben voor de reiziger en de vervoerder dat het aantal strippen van een strippenkaart voor een reis wordt gewijzigd. Omdat de wijziging van de regeling geen administratieve lasten met zich meebrengt is de regeling niet voorgelegd aan het Adviescollege toetsing administratieve lasten.

Vanwege de omvang is er voor gekozen om de in onderdeel C opgenomen bijlage 9 ter inzage te leggen bij het Ministerie van Verkeer en Waterstaat, per adres Hoofddirectie Juridische Zaken, Koningskade 4, te Den Haag.

Het Overlegorgaan Personenvervoer heeft bij brief van 7 november 2007 medegedeeld dat het OPV geen bezwaren heeft.

De Staatssecretaris van Verkeer en Waterstaat,

J.C. Huizinga-Heringa

  • 1

    Stcrt. 2000, nr. 245; laatstelijk gewijzigd bij ministeriële regeling van 17 september 2007 (Stcrt. 2007, nr. 188).

Naar boven