Wijziging Regeling zorgverzekering

Regeling van de Minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport van 15 november 2007, nr. Z/F-2806659, houdende wijziging van de Regeling zorgverzekering in verband met diverse aangelegenheden

De Minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport,

Handelende in overeenstemming met de Minister van Financiën en de Minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid;

Gelet op de artikelen 44, eerste lid, 45, tweede lid, 46, eerste lid, artikel 47 en artikel 50, vierde lid, van de Zorgverzekeringswet;

Besluit:

Artikel I

De Regeling zorgverzekering wordt gewijzigd als volgt:

A

In artikel 5.1 wordt ‘30 623’ vervangen door: 31 231.

B

Artikel 5.2 wordt gewijzigd als volgt:

1. In het eerste en derde lid wordt ‘6,50’ vervangen door: 7,20.

2. In het tweede lid, onderdeel b en het derde lid, wordt ‘4,40’ vervangen door: 5,10.

C

Aan artikel 5.4, onderdeel a, wordt een subonderdeel toegevoegd, luidende:

3°. de genoten beloning van de directeur-grootaandeelhouder, bedoeld in de Regeling aanwijzing directeur-grootaandeelhouder;.

D

Artikel 5.10 komt te luiden:

1. Het bedrag, bedoeld in artikel 43, derde lid, van de Zorgverzekeringswet, dat voor de heffing van de inkomensafhankelijke bijdrage per loontijdvak ten hoogste in aanmerking wordt genomen, wordt voor het jaar 2008 vastgesteld op:

Loontijdvak

Maximum

Dag

€ 119,65

Week

€ 598,29

Vier weken

€ 2393,18

Maand

€ 2602,58

Kwartaal

€ 7807,75

Jaar

€ 31231,00

2. In afwijking van het eerste lid wordt het bedrag, bedoeld in artikel 43, derde lid, van de Zorgverzekeringswet, dat voor de heffing van de inkomensafhankelijke bijdrage per loontijdvak ten hoogste in aanmerking wordt genomen, voor werknemers als bedoeld in artikel 63, eerste lid, onderdeel a, van de Uitvoeringsregeling loonbelasting 2001 vastgesteld op:

Loontijdvak

Maximum bijdrage-inkomen

Dag

€ 135,78

Week

€ 678,93

Vier weken

€ 2715,73

Maand

€ 2942,15

Kwartaal

3. In afwijking van het eerste lid wordt het bedrag, bedoeld in artikel 43, derde lid, van de Zorgverzekeringswet, dat voor de heffing van de inkomensafhankelijke bijdrage per loontijdvak ten hoogste in aanmerking wordt genomen, voor werknemers als bedoeld in artikel 63, eerste lid, onderdeel b, van de Uitvoeringsregeling loonbelasting 2001 vastgesteld op:

Loontijdvak

Maximum bijdrage-inkomen

Dag

€ 127,47

Week

€ 637,36

Vier weken

€ 2549,46

Maand

€ 2762,09

Kwartaal

4. De inkomensafhankelijke bijdrage die op grond van paragraaf 5.2 van de Zorgverzekeringswet is verschuldigd, wordt per loontijdvak met inachtneming van artikel 43, derde lid, van die wet, berekend over het verschil tussen het bijdrage-inkomen, bedoeld in artikel 43, eerste lid, onderdeel a, van die wet, dat de werknemer in het bijdragebetalingstijdvak heeft genoten tot en met dat loontijdvak en het bijdrage-inkomen, bedoeld in artikel 43, eerste lid, onderdeel a, van die wet, dat de werknemer in dat bijdragebetalingstijdvak heeft genoten tot en met het aan dat loontijdvak voorafgaande loontijdvak.

Artikel II

Deze regeling treedt in werking met ingang van 1 januari 2008.

Deze regeling zal met de toelichting in de Staatscourant worden geplaatst.

De Minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport, A. Klink.

Toelichting

Met de onderhavige wijzigingsregeling worden de volgende wijzigingen met betrekking tot de inkomensafhankelijke bijdrage voor de Zorgverzekeringswet (Zvw) voor 2008 doorgevoerd:

– aanpassing van het maximum bijdrage-inkomen (op jaarbasis en voor de diverse loontijdvakken);

– aanpassing van de percentages; en

– toepassing van het lage percentage op het loon van directeuren-grootaandeelhouders.

Onderstaand wordt per onderdeel nader op deze wijzigingen ingegaan.

Onderdeel A

Het bijdrage-inkomen, bedoeld in artikel 42 van de Zvw, dat voor de heffing van de inkomensafhankelijke bijdrage ten hoogste in aanmerking wordt genomen, bedraagt voor het jaar 2008 € 31 231.

Onderdeel B

De verhouding tussen de inkomensafhankelijke bijdrage en de nominale premie is vastgelegd in de wet; beide bedragen 50% van de macropremielast. De ene helft bevat louter de inkomensafhankelijke bijdrage. De andere helft bestaat uit de nominale premies, de rijksbijdrage ter vervanging van kinderpremies en de eigen betalingen. Dit laatste betreft de bijdrage die burgers via de no claimregeling dragen in de zorgkosten plus de eigen betalingen in verband met het eigen risico. Van het nominale deel wordt afgetrokken de compensatie voor langdurig zieken.

In de wet (artikel 45 van de Zvw) is ook vastgelegd dat er in een volgend jaar een correctie plaatsvindt indien de verhouding achteraf niet gelijk is verdeeld. In zowel 2006 als 2007 hebben de verzekeraars hun nominale premie duidelijk lager vastgesteld dan verwacht in de begroting 2006 respectievelijk 2007. De inkomensafhankelijke bijdrage heeft in zowel 2006 als 2007 ook minder opgebracht dan beoogd. Hierdoor maken de nominale premies in 2006 49% van de macropremielast uit, en in 2007 (afgerond) 50%. Voor 2008 wordt in eerste instantie de inkomensafhankelijke bijdrage zo vastgesteld dat deze naar verwachting weer 50% van de macropremielast van 2008 dekt. Daarnaast vindt er een correctie plaats die er voor zorgt dat de inkomensafhankelijke bijdrage gedurende de jaren 2008–2011 iets minder dan 50% van de macropremielast zal opbrengen, zodat uiteindelijk over de periode 2006–2011 het nominale en het inkomensafhankelijke deel in evenwicht zijn. De correctie heeft een licht opwaarts effect op de nominale premie (van een kleine € 5) en een neerwaarts effect op de inkomensafhankelijke bijdrage (van 0,02%-punt).

Ook het verbeteren van de exploitatiesaldi bij het Zorgverzekeringsfonds en de individuele verzekeraars heeft een effect op de premie. Het saldo van Zorgverzekeringsfonds verbetert van € – 0,7 naar € + 1,3 miljard. Dit vergt een premiestijging van € 2 miljard. Dat leidt tot een stijging van de nominale premie met circa € 65 en een stijging van de inkomensafhankelijke bijdrage met circa 0,4%-punt. Ook de veronderstelde verbetering van het saldo van de individuele verzekeraars met circa € 0,5 miljard leidt tot een stijging en wel van de nominale premie met ruim € 15 en van de inkomensafhankelijke bijdrage met circa 0,1%-punt. Buiten deze bijzondere effecten stijgt de nominale premie van jaar op jaar ook omdat de zorguitgaven harder stijgen dan het aantal premiebetalers. Hierdoor neemt de nominale premie in 2008 circa € 60 toe. Ook de inkomensafhankelijke bijdrage stijgt als gevolg van de normale uitgavenstijging omdat de stijging van die uitgaven hoger ligt dan de stijging van het premieplichtig inkomen. Voor 2008 leidt dit tot een stijging van circa 0,2%-punt. Rekening houdend met alle hiervoor genoemde zaken resulteert er voor 2008 een inkomensafhankelijke bijdrage van 7,2% (normaal) en 5,1% (verlaagd) en een gemiddelde nominale premie die thans wordt geraamd op € 1 057. De nominale premie wordt echter vastgesteld door de verzekeraars en het gemiddelde kan dus ook anders uitkomen dan op de nu geraamde € 1 057.1

Onderdeel C

Met de inwerkingtreding van de Zvw vallen de directeuren-grootaandeelhouders (DGA’s) onder de hoge inkomensafhankelijke bijdrage voor de Zvw. Zelfstandigen (ondernemers zonder BV) vallen daarentegen onder de lage inkomensafhankelijke bijdrage. Enerzijds vertoont de DGA kenmerken van een werknemer, terwijl hij anderzijds kenmerken heeft van een ondernemer. Voor de toepassing van de Zvw is bij de Voorjaarsbesluitvorming 2006 besloten de DGA’s zoveel mogelijk gelijk te behandelen als zelfstandige ondernemers.

In het Algemeen Overleg van de vaste commissie voor Volksgezondheid, Welzijn en Sport met minister Hoogervorst op 27 april 2006 over de voortgang van de Zvw is besloten de directeur-grootaandeelhouder onder het verlaagde tarief van de inkomensafhankelijke bijdrage (4,4%) te brengen (Kamerstukken II, 2005/06, 29 689, nr. 92, p. 13). Bij die gelegenheid is ook gemeld dat zou worden bezien of het mogelijk zou zijn om dit per 1 januari 2007 te laten ingaan, maar dat dit misschien niet zou lukken. Uit nader onderzoek van de Belastingdienst is inderdaad gebleken dat deze systeemwijziging per 2007 niet haalbaar was. Daarom is voor het jaar 2007 een tijdelijke maatregel (verlaging tarief box II) genomen ter compensatie van de DGA’s voor de hogere inkomensafhankelijke bijdrage (6,5%) die zij op grond van de Zvw verschuldigd zijn. Met de onderhavige regeling wordt de DGA met ingang van 1 januari 2008 onder het verlaagde tarief van de inkomensafhankelijke bijdrage gebracht. Dat is dus hetzelfde tarief als voor de zelfstandige ondernemers. Het gaat hierbij om de DGA bedoeld in de Regeling aanwijzing directeur-grootaandeelhouder. Kort gezegd is dat de bestuurder die direct of indirect een zodanige zeggenschap heeft in de aandeelhoudersvergadering dat hij niet tegen zijn wil kan worden geschorst of ontslagen.

Onderdeel D

De verhoging van het maximum bijdrage-inkomen (onderdeel A) leidt ertoe dat de maximum bedragen per loontijdvak aanpassing behoeven. In onderdeel D is deze wijziging doorgevoerd.

De Minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport,

A. Klink

Naar boven