Intentieverklaring Samenwerking Leven Lang Leren in regio Zoetermeer

Partijen:

Gemeente Zoetermeer

1. Gemeente Zoetermeer, te dezen rechtsgeldig vertegenwoordigd door:

T J. Haan (wethouder van Financiën, Sociale Zaken en Werkgelegenheid, Welzijn, Internationaal en het project Sociaal Economische Agenda);

B. Emmens (wethouder Stedelijke Ontwikkeling en Ruimtelijke Ordening, Economische Zaken / ICT, Haaglanden en het project Oosterheem);

F.J.M. Muijzers (wethouder Onderwijs, Jongeren, Wonen, Sport en het project Brede School), hierna te noemen de Gemeente Zoetermeer.

Onderwijsinstelling

2. Stichting ID College Regionaal Opleidingencentrum, te dezen rechtsgeldig vertegenwoordigd door J.P. Bijlstra, voorzitter College van Bestuur, hierna te noemen ID College;

Centrum voor Werk en Inkomen

3. Centrum voor Werk en Inkomen, te dezen rechtsgeldig vertegenwoordigd door P. Albers, hierna te noemen CWI;

Uitvoeringsinstituut Werknemersverzekeringen

4. Uitvoeringsinstituut Werknemersverzekeringen, te dezen rechtsgeldig vertegenwoordigd door J. Heshusius, hierna te noemen UWV;

Bedrijfsleven

5. Raad Voor Ondernemend Zoetermeer, te dezen rechtsgeldig vertegenwoordigd door J.P.M. Burger, hierna te noemen RVOZ;

6. Detailhandels Vereniging Zoetermeer, te dezen rechtsgeldig vertegenwoordigd door J.M. Baars, hierna te noemen DVZ;

7. Koninklijke Horeca Nederland, afdeling Zoetermeer, te dezen rechtsgeldig vertegenwoordigd door K van de Burg;

8. Kamer van Koophandel Haaglanden, kantoor Zoetermeer en omstreken, te dezen rechtsgeldig vertegenwoordigd door P.J.A.M. Luijkx, hierna te noemen KvK;

9. Vereniging Promotie Stadshart Zoetermeer, te dezen rechtsgeldig vertegenwoordigd door W. Blansjaar;

Ondersteunende partijen

10. Stichting Transfer- en Servicepunt Arbeidsmarkt Zoetermeer, te dezen rechtsgeldig vertegenwoordigd door A.van Eijk, hierna te noemen TAZ;

11. MKB Randstad-West, te dezen rechtsgeldig vertegenwoordigd door D.C. van der Toorn Vrijthoff;

12. VNO-NCW West, te dezen rechtsgeldig vertegenwoordigd door H. Verkaart;

13. Vrouwen Netwerk Zoetermeer en omstreken, te deze rechtsgeldig vertegenwoordigd door C.M. Taal;

14. Vereniging Kenniscentra Beroepsonderwijs Bedrijfsleven, te dezen rechtsgeldig vertegenwoordigd door J. Fleer, hierna te noemen COLO;

Bestuursorgaan

15. De Staatssecretaris van SZW, dhr. A. Aboutaleb, handelend als bestuursorgaan, hierna te noemen de Minister van OCW.

Inleiding

Door middel van deze verklaring spreken de partijen de intentie uit de doelstelling uit Artikel 1 uit te willen voeren. Na ondertekening door de partijen zal deze intentieverklaring worden uitgewerkt in een gedetailleerd projectplan (activiteitenplan en begroting) vergezeld van een subsidieaanvraag gericht aan het ministerie van SZW.

Over de inhoud van het projectplan en de subsidieaanvraag zal met de individuele partijen worden gecommuniceerd in oktober 2007(zie tevens Artikel 7 van deze intentieverklaring).

De looptijd van het voorgenomen project is 12 maanden, te starten op 1 januari 2008; een vervolgaanvraag is optioneel.

Overwegende dat:

a. in het kader van de (vak)kenniseconomie:

- burgers minimaal een startkwalificatie nodig hebben of in de praktijk verkregen vakkennis om een redelijke kans op werk te hebben;

- de economie meer behoefte heeft aan enerzijds hoger opgeleiden op alle niveaus en anderzijds aan ambachtelijke vakkennis;

- een leven lang leren nodig is om te kunnen (blijven) functioneren in de hedendaagse samenleving;

- de ministers van Sociale Zaken en Werkgelegenheid en van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap een projectdirectie Leren & Werken hebben opgericht, die onder meer als taak heeft regionale initiatieven op het gebied van een leven lang leren te ondersteunen;

- een verbinding wordt gelegd met de beleidsagenda van de Provincie Zuid Holland inzake kenniseconomie en maakindustrie. In deze beleidsagenda wordt het beleid geschetst voor de stimulering van de kenniseconomie van Zuid-Holland;

b. in het kader van regionale samenwerking:

- de samenwerking rond een leven lang leren mede gericht dient te zijn op regionaal structuurversterkende projecten en het stimuleren van organiserend vermogen tussen bedrijven, beroepsonderwijs en lokale overheid;

- samenwerking tussen ketenpartijen als bedrijfsleven, werknemersorganisaties, kenniscentra, instellingen voor beroepsonderwijs, provinciale en lokale overheid, CWI en UWV wordt geëntameerd om bij te dragen aan het oplossen van werkloosheidsproblematiek en een antwoord te bieden op de toenemende vraag naar goed gekwalificeerd personeel in de verschillende sectoren;

- verbinding wordt gezocht met de Sociaal Economische Agenda Zoetermeer 2006-2009;

- partijen werkenden en werkzoekenden in de regio Zoetermeer een kans willen bieden op doorstroming naar hogere functies;

- scholing van werkenden en werkzoekenden een extra impuls nodig heeft en dat partijen deze impuls willen geven, zodat regio Zoetermeer op termijn een beter opgeleide beroepsbevolking heeft;

- de te creëren duale leerwerkplekken voor de doelgroep 23 jaar en ouder niet ten koste mogen gaan van jongeren;

c. in het kader van de regionale arbeidsmarkt:

- de vraag naar personeel op de regionale arbeidsmarkt sturend is voor scholings- dan wel uitplaatsingtrajecten van zowel werkenden als werkzoekenden in duale trajecten;

- de combinatie van leren en werken een aantrekkelijke wijze van leren is voor werkenden en werkzoekenden en de combinatie van leren en werken bijdraagt aan de innovatie van de regio Zoetermeer;

- de feitelijke situatie van de arbeidsmarkt in de regio Zoetermeer wordt gekenmerkt door:

• een weer aantrekkende conjunctuur, dus meer vraag naar personeel;

• de huidige en toekomstige personeelstekorten in de sectoren onderwijs, overheid, metaal, bouw, zorg, landbouw, handel, techniek, ICT en maakindustrie;

• fricties als gevolg van vergrijzing en ontgroening;

• fricties omdat er onvoldoende werknemers zijn met tenminste MBO-4 of Hbo-niveau alsmede basaal vakkundig geschoold personeel;

• veel voortijdige schoolverlaters, die in veel gevallen geen startkwalificatie behalen;

• een gemiddeld opleidingsniveau van de beroepsbevolking in regio Zoetermeer, dat ondanks alle inspanningen van opleiders, werkgevers en gemeenten, nog niet hoog genoeg is;

- Regio Zoetermeer reeds een groot aantal succesvolle en potentieel succesvolle regionale initiatieven heeft geïnitieerd om de knelpunten op de regionale arbeidsmarkt op te lossen;

- initiatieven zich op dit moment veelal op jeugdigen en werkzoekenden richten waardoor ook een extra impuls aan de scholing van werkenden van 18 jaar en ouder en werkzoekenden van 23 jaar en ouder noodzakelijk is;

- extra aandacht nodig zal zijn voor het geven van een impuls aan de versterking van het ondernemerschap.

Komen het volgende overeen:

Doelstelling

Artikel 1.

1. Deze intentieverklaring heeft tot doel de mogelijkheden tot leren en werken voor werkenden en werkzoekenden te bevorderen, door middel van activiteiten in het kader van het project ‘leven lang leren in regio Zoetermeer’, hierna te noemen ‘het project’, die strekken tot:

- het tot stand komen van 300 nieuwe (andersoortige) duale trajecten en deelneming daaraan in de regio Zoetermeer per 31 december 2008, die zullen leiden tot een aantoonbare vergroting van de instroom van personen binnen de doelgroep ten opzichte van de periode voorafgaand aan de intentieverklaring;

- scholing van de doelgroep van deelnemers aan bovengenoemde nieuwe duale trajecten, te weten werknemers vanaf 18 jaar en werkzoekenden ouder dan 23 jaar, tot een erkend opleidings/scholingsniveau dat resulteert in behaalde beroepskwalificatie op MBO- of HBO-niveau;

- het inrichten van een leerwerkloket en de gebruikmaking daarvan door tenminste 200 deelnemers in de regio per 31 december 2008;

- het werven van ten minste 200 deelnemers aan EVC-trajecten en het organiseren van het aanbod van EVC-trajecten.

2. Met een leerwerkloket wordt beoogd om een schakelvoorziening te realiseren tussen het aanbod van opleidingen en EVC-procedures van de kennisinstellingen en de vraag van het bedrijfsleven, individuele werkenden en werkzoekenden. De schakelvoorziening wordt actief ingevuld, vooral naar het midden- en kleinbedrijf. Waar mogelijk sluit het leerwerkloket aan op alle al lopende en voor dit onderdeel relevante projecten in regio Zoetermeer.

3. In het activiteitenplan dat voor het leerwerkloket wordt gemaakt wordt een fasering aangebracht. De eerste fase omvat een vooronderonderzoek naar de reeds afgegeven signalen in de regio Zoetermeer dat de inrichting van een leerwerkloket wenselijk is. Bij het vooronderzoek wordt gebruik gemaakt van de kennis en inzichten van het ID College. Op basis van de uitkomsten van het vooronderzoek wordt een tweede fase gestart waarin de inrichting van het leerwerkloket wordt gerealiseerd alsmede tenminste 200 gebruikers tijdens de projectperiode.

Inspanning partijen:

Artikel 2. Gemeente Zoetermeer

De gemeente Zoetermeer verbindt zich aan de in deze intentieverklaring geformuleerde doelstellingen door:

- de regiefunctie op zich te nemen en de bestaande samenwerkingsverbanden, waaronder die van de Sociaal-Economische Agenda, in te zetten om de doelstellingen te realiseren;

- te fungeren als bestuurlijk aanspreekpunt van het project;

- inzicht te bieden in de lokale arbeidsmarktsituatie en ontwikkelingen;

- inzicht te verschaffen in de vraag-aanbodverhoudingen op de arbeidsmarkt voor 23-plussers bij de gemeentelijke overheid vanuit de rol van werkgever;

- in eigen netwerk zorg te dragen voor regionale verbinding en activering van benodigde instanties, waaronder CWI, UWV, bedrijfsleven en het ID College;

- actieve stimulering en begeleiding van werkgevers en brancheorganisatie;

- ondersteuning van de kenniscentra bij de begeleiding van praktijkopleiders en mentoren;

- uitvoering te geven aan het projectmanagement voor het projectplan duale trajecten;

- in samenwerking met de desbetreffende regio uitvoering te geven aan het projectmanagement voor het leerwerkloket;

- uitvoering geven aan het projectmanagement voor de realisatie van de EVC-trajecten;

- (deel)projectleiders aan te stellen gedurende het project;

- in afstemming met ketenpartners de uitgangspunten te beschrijven voor een werkend regionaal modelaanpak ten behoeve van het streven naar een maximaal regionaal resultaat;

- het beroepsonderwijs te stimuleren en te ondersteunen bij de uitwerking van het project en deelplannen;

- inzicht te bevorderen in de competenties van ingeschreven werkzoekenden;

- het project actief onder de aandacht te brengen van werkzoekenden;

- het bemiddelingsnetwerk, te weten Centra voor Werk en Inkomen actief in te zetten voor het project;

- in het project een toestroom van kandidaten te bevorderen.

Artikel 3. Het bedrijfsleven, het UWV en de ondersteunende partijen

Het bedrijfsleven, UWV en de ondersteunende partijen verbinden zich aan de in deze intentieverklaring geformuleerde doelstellingen door:

- hun leden of doelgroepen te stimuleren en zich in te spannen om duale trajecten ter beschikking te stellen voor niet gekwalificeerde werkenden van 18 jaar en ouder en niet werkenden van 23 jaar en ouder in het kader van een leven lang leren;

- hun leden of doelgroepen te stimuleren en zich in te spannen om binnen de regio Zoetermeer in ieder geval voor de periode tot 31 december 2008 het aantal van 300 duale trajecten beschikbaar te laten stellen;

- hun leden of doelgroepen te informeren over de eisen die gesteld worden in de begeleiding van deelnemers aan de duale trajecten;

- hun leden of doelgroepen te informeren over de mogelijkheden en werkwijze van een leerwerkloket;

- hun leden of doelgroepen te informeren over de mogelijkheden en werkwijze van EVC-procedures en -trajecten;

- het beschikbaar stellen van hun communicatiekanalen en facilitaire middelen voor het project;

- hun leden of doelgroepen te stimuleren tot melding van hun vacatures bij het Centrum voor Werk en Inkomen;

- te participeren in de opzet en uitwerking van het leerwerkloket.

Artikel 4. ID College

Het ID College verbindt zich aan de in deze intentieverklaring geformuleerde doelstellingen door:

- vraag- en competentiegericht op te leiden voor een beroepskwalificatie;

- beroepscompetenties te leveren met als doel informatie te verschaffen aan toeleveranciers van potentiële medewerkers;

- in het project zo mogelijk een bijdrage te leveren aan de deskundigheidsbevordering van de praktijkbegeleiders en het leveren van mentoren;

- het inzetten van accountmanagers bij het binnenhalen van duale trajecten;

- flexibel maatwerk te leveren voor werkenden van 18 jaar en ouder en werkzoekenden van 23 jaar en ouder;

- te participeren in de opzet en uitwerking van het leerwerkloket;

- het beschikbaar stellen van hun communicatiekanalen en facilitaire middelen voor het project.

Artikel 5. CWI

CWI verbindt zich aan de in deze intentieverklaring geformuleerde doelstellingen door:

- een actieve bijdrage te leveren aan het ontwikkelen en realiseren van de aanpak ketensamenwerking ten behoeve van genoemde doelstellingen;

- inzicht te verschaffen in de vraag-aanbodverhoudingen op de arbeidsmarkt voor 23-plussers;

- het project actief onder de aandacht te brengen van werkzoekenden;

- haar bemiddelingsnetwerk, te weten Centra voor Werk en Inkomen, actief in te zetten;

- in het project transparantie van de ontwikkelingen op de arbeidsmarkt te bevorderen;

- in het project een toestroom van kandidaten op het project daar waar nodig te bevorderen;

- in het project de bemiddeling van in het project opgeleide deelnemers daar waar nodig te bevorderen;

- een actieve bijdrage te leveren aan de match tussen vraag en aanbod op de arbeidsmarkt voor 23-plussers;

- te participeren in de voorbereiding, opzet en huisvesting van het leerwerkloket.

Artikel 6. De Minister van OCW

De Minister van OCW verbindt zich aan de in deze intentieverklaring geformuleerde doelstellingen door:

- de Projectdirectie Leren & Werken als aanspreekpunt voor knellende regelgeving op het terrein van een leven lang leren te laten fungeren, en deze, waar nodig, binnen de rijksoverheid aan de orde te stellen;

- de overige partijen te informeren over de mogelijkheid van subsidieverstrekking op basis van de ‘Tijdelijke stimuleringsregeling leren en werken 2007’ van de Staatssecretaris van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap;

- een blijvende betrokkenheid van de Projectdirectie Leren & Werken gedurende de looptijd van deze intentieverklaring te bevorderen.

Artikel 7. Uitvoering

1. Partijen zullen zich gezamenlijk inspannen om met de hen ter beschikking staande middelen en binnen hun wettelijke bevoegdheden de bovengenoemde doelstellingen te ondersteunen, knelpunten te verhelpen en uitvoering te geven aan de nader te benoemen activiteiten om genoemde doelstellingen te kunnen realiseren.

2. De gemeente Zoetermeer zal de voornemens concreet uitwerken in een activiteitenplan en een begroting zoals bedoeld in de ‘Tijdelijke stimuleringsregeling leren en werken 2007’. In het activiteitenplan worden voor iedere betrokken partij de verwachte en noodzakelijke activiteiten opgenomen om de in deze intentieverklaring vastgelegde voornemens te realiseren. Waar mogelijk worden deelprojecten uitgewerkt voor onder meer de sectoren zorg en techniek.

3. De gemeente Zoetermeer fungeert als bestuurlijk aanspreekpunt. De gemeente Zoetermeer benoemt indien gewenst een stuurgroep die gebruik maakt van de Dienst Planning & Control van het ID College en in overleg met betrokken partijen de benodigde werkgroepen opricht. Alle activiteitenplannen worden aan de gemeente Zoetermeer voorgelegd.

4. Waar mogelijk wordt gebruikgemaakt van bestaande infrastructuren en samenwerkingsverbanden.

5. Deze intentieverklaring richt zich in het algemeen op de regio Zoetermeer. In overleg met partijen, die voor een deel een bovenregionale functie hebben, wordt bezien hoe uitbreiding naar een andere subregio gerealiseerd kan worden, indien dit door partijen wenselijk wordt geacht.

Artikel 8. Afdwingbaarheid

Deze intentieverklaring is niet (in rechte) afdwingbaar.

Artikel 9. Inwerkingtreding, looptijd en verlenging

Deze intentieverklaring treedt in werking met ingang van de dag na ondertekening door alle partijen en eindigt op 31 december 2008. Na schriftelijke toestemming van alle partijen kan de duur van de intentieverklaring worden verlengd.

Artikel 10. Toetreding

1. Teneinde andere partijen dan de bij het sluiten van deze intentieverklaring betrokken partijen in zo ruim mogelijke mate te doen participeren in deze intentieverklaring, bestaat voor hen de mogelijkheid om gedurende de looptijd van de intentieverklaring als partij toe te treden. Een toetredende partij dient de verplichtingen die voor haar uit de intentieverklaring voortvloeien, te aanvaarden.

2. Een toetredende partij maakt haar verzoek tot toetreding schriftelijk bekend bij de Projectdirectie Leren & Werken van het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap en het Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid. Zodra de partijen die deze intentieverklaring hebben getekend schriftelijk hebben toegestemd met het verzoek tot toetreding, ontvangt de toetredende partij de status van partij bij de intentieverklaring en gelden voor die partij de voor haar uit de intentieverklaring voortvloeiende rechten en verplichtingen.

3. Het verzoek tot toetreding en de verklaring tot instemming worden in afschrift als bijlage aan de intentieverklaring gehecht.

Artikel 11. Wijziging

1. Elke partij kan de andere partijen schriftelijk verzoeken de intentieverklaring te wijzigen. De wijziging behoeft de schriftelijke instemming van alle partijen.

2. Partijen treden in overleg binnen twee weken, nadat een partij de wens daartoe aan de andere partijen schriftelijk heeft medegedeeld.

3. De wijziging en de verklaringen tot instemming worden in afschrift als bijlage aan de intentieverklaring gehecht.

Artikel 12. Opzegging

Elke partij kan met inachtneming van een opzegtermijn van twee maanden de intentieverklaring schriftelijk opzeggen, indien de dwingende redenen zodanig zijn dat de partij het redelijk vindt om deze intentieverklaring te beëindigen. De opzegging moet de aard van de dwingende redenen vermelden.

Artikel 13. Evaluatie

Partijen zullen de uitvoering en werking van deze intentieverklaring uiterlijk twee maanden na beëindiging van deze intentieverklaring evalueren.

Artikel 15. Openbaarheid

Binnen vier weken na ondertekening van deze intentieverklaring wordt de tekst daarvan gepubliceerd in de Staatscourant.

Aldus overeengekomen:

Zoetermeer, 7 november 2007.
De Staatssecretaris voor Sociale Zaken en Werkgelegenheid de heer A. Aboutaleb, mede namens zijn ambtsgenoot van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap.Gemeente Zoetermeer,
namens deze:
T.J. Haan (wethouder Financiën, Sociale Zaken en Werkgelegenheid, Welzijn, Internationaal en het project Sociaal Economische Agenda).
B. Emmens (wethouder Stedelijke Ontwikkeling en Ruimtelijke Ordening, Economische Zalen/ICT, Haaglanden en het project Oosterheem).
F.J.M. Muijzers (wethouder Onderwijs, Jongeren, Wonen, Sport en het project de Brede School).
ROC ID College,
namens deze:
J.P. Bijlstra.
Centrum voor Werk en Inkomen,
namens deze:
P. Albers
Uitvoeringsinstituut Werknemersverzekeringen,
namens deze:
J. Heshusius.
Raad voor Ondernemend Zoetermeer,
namens deze:
J.P.M. Burger.
Detailshandels Vereniging Zoetermeer,
namens deze:
J.M. Baars.
Koninklijke Horeca Nederland, afdeling Zoetermeer,
namens deze:
K. van de Burg.
Kamer van Koophandel Haaglanden (Kantoor Zoetermeer en omstreken),
namens deze:
P.J.A.M. Luijkx.
Vereniging Promotie Stadshart Zoetermeer,
namens deze:
W. Blansjaar.
Stichting Transfer- en Servicepunt Arbeidsmarkt Zoetermeer,
namens deze:
A. van Eijk.
MKB Randstad-West,
namens deze:
D.C. van der Toorn Vrijthoff.
VNO-NCW West,
namens deze:
H. Verkaart.
Vrouwen Netwerk Zoetermeer en omstreken,
namens deze:
C.M. Taal.
COLO,
namens deze:
J. Fleer, regiocoördinator.

Naar boven