Ontheffing VFR-vluchten

Ontheffing van het verbod VFR-vluchten uit te voeren beneden de minimum VFR-vlieghoogte alsmede het uitvoeren van VFR-vluchten buiten de daglichtperiode

16 oktober 2007

IVW TBE 45.1.a +44.1.a - 2007 - 82 - NHV

De Minister van Verkeer en Waterstaat,

Handelende in overeenstemming met de Staatssecretaris van Defensie;

Gezien het verzoek om ontheffing d.d. 08-10-2007, ontvangen op 11-10-2007 van Noordzee Helikopters Vlaanderen; t.a.v.: dhr. Frank Oosterlynck; adres: Kalkaertstraat 101, 8400 Oostende, België (Vlaanderen);

Overwegende dat de vereiste maatschappelijke relevantie blijkt uit, onder andere, de opdrachten van het Nederlandse Loodswezen voor het uitvoeren van beloodsingsvluchten;

Gelet op artikel 44, vijfde lid, alsmede artikel 45, vijfde lid, van het Luchtverkeersreglement;

Besluit:

Artikel 1

Deze beschikking is van toepassing op de helikopters van het type AS 365 N2 en AS 365 N3, in gebruik bij Noordzee Helikopters Vlaanderen, waarmee VFR-vluchten worden uitgevoerd boven de Noordzee tussen Oostende (Vlaanderen) en de Pistoolhaven (Rotterdam) en IJmuiden, ten behoeve van het uitvoeren van beloodsingsvluchten, in opdracht van het Nederlandse Loodswezen.

Artikel 2. VFR-vliegen beneden de minimum VFR-vlieghoogte

Aan de gezagvoerders van de in artikel 1 genoemde helikopters wordt van 01-11-2007 tot en met 31-10-2008 ontheffing verleend van het verbod, genoemd in artikel 45, eerste lid, onder a, van het Luchtverkeersreglement, om VFR-vluchten uit te voeren beneden de minimum VFR-vlieghoogte, boven gebieden met aaneengesloten bebouwing, industrie- en havengebieden daaronder begrepen, dan wel boven mensenverzamelingen, gedurende de daglichtperiode, zoals gepubliceerd in de luchtvaartgids, om naderingen uit te voeren op de locaties Pistoolhaven en IJmuiden, met inachtneming van de volgende voorschriften en beperkingen:

a. de gezagvoerder is in het bezit van een geldig CPL of ATPL;

b. de minimum toegestane vlieghoogte boven de grond of het water, bedraagt 500 ft, doch ten minste 100 ft boven de hoogste hindernis gelegen binnen een afstand van 600 m van het luchtvaartuig;

c. afzonderlijke gebouwen ingericht voor het verblijf van personen worden vermeden;

d. de vliegroute, vlieghoogte en vliegsnelheid worden zodanig gekozen dat:

1. overlast aan derden zoveel mogelijk wordt vermeden;

2. vee niet wordt verstoord;

3. ingeval van een noodlanding het risico voor inzittenden en derden zoveel mogelijk wordt beperkt;

4. met inachtneming van artikel 19 van de Regeling luchtverkeersdienstverlening de volgende adviessnelheden in luchtverkeersdienstverleningsgebieden met klasse G,

in acht worden genomen:

Vliegzicht (m)

Adviessnelheid (kts)

800 - 1500

< 50

1500 - 2000

< 100

2000 - 5000

< 120

e. de vlucht wordt zodanig uitgevoerd dat niet wordt gevlogen in het gevaarlijke gebied van het hoogtesnelheidsdiagram als aangegeven in het vlieghandboek van de desbetreffende helikopter;

f. vóór de aanvang van de vlucht wordt ingelicht:

de meldkamer van het Korps Landelijke Politiediensten Afdeling Luchtvaartpolitie en worden de volgende gegevens verstrekt:

- naam gezagvoerders, registratie en model / type helikopter;

- route en periode van de voorgenomen vlucht;

g. er wordt niet gevlogen in gebieden waar reddingsacties met behulp van luchtvaartuigen worden uitgevoerd;

h. vogelreservaten, zoals gepubliceerd in de luchtvaartgids, worden vermeden;

i. de gezagvoerder stelt zich van tevoren op de hoogte m.b.t. plaatsen die geschikt zijn voor het uitvoeren van een noodlanding;

j. te allen tijde wordt de vlucht zo uitgevoerd met een zodanige combinatie van hoogte en snelheid dat de vlieger in staat is om, in geval van een motorstoring, de bebouwing zonder hoogteverlies te verlaten;

k. voor vluchten boven water waarbij de afstand tot land zodanig is dat in geval van een noodlanding het land niet tijdig kan worden bereikt:

- wordt de helikopter voorzien van een drijfinrichting;

- is er voor iedere inzittende een zwemvest aan boord;

l. vóór aanvang van de vlucht wordt gecoördineerd met de Supervisor van MilATCC Nieuw Milligen en met de operationele helpdesk en Rotterdam CTR; aan de voorwaarden door hen gesteld wordt strikt de hand gehouden;

m. er wordt niet bij voortduring laaggevlogen, doch slechts gedurende de periode dat dit voor het uitvoeren van de werkzaamheden daadwerkelijk noodzakelijk is en slechts op het traject zoals dat van tevoren aan de Luchtvaartpolitie is doorgegeven.

Artikel 3. Laagvliegen buiten de daglichtperiode

1. Aan de gezagvoerders van de in artikel 1 genoemde helikopters wordt van 01-11-2007 tot en met 31-10-2008 ontheffing verleend van het verbod tot het uitvoeren van VFR-vluchten buiten de daglichtperiode, onder de in artikel 4 genoemde voorschriften en beperkingen naderingen uit te voeren op de locaties Pistoolhaven en IJmuiden buiten de daglichtperiode.

2. De operator is in het bezit van een JAR-OPS 3 AOC met autorisatie Helicopter Hoist Operations (E13).

3. Voor het visueel uitgevoerde gedeelte van de IFR-nadering bedraagt het vliegzicht ten minste 5 kilometer en de wolkenbasis 1500 ft gevlogen met voortdurend zicht op grond of water en is de wolkenbasis gelegen op 1500 ft of hoger, dit in afwijking van artikel 4, zesde en zevende lid, van deze beschikking.

Artikel 4. Eisen aan het luchtvaartuig en vluchtuitvoering

1. De voorschriften en beperkingen, gesteld in deze beschikking, blijven voor deze vluchten onverminderd van kracht.

2. De gezagvoerder en copiloot beschikken over een geldige CPL(H) met een bevoegdverklaring blindvliegen.

3. Voor de vlucht wordt een vliegplan ingediend, tenzij met de plaatselijke luchtverkeersleidingsdienst anders overeen wordt gekomen.

4. Voor het uitvoeren van de vlucht is het luchtvaartuig uitgerust met de instrumenten, zoals deze staan genoemd in de Subparts K & L van JAR-OPS 3.

5. Tijdens het uitvoeren van de vluchten is een tweezijdige radioverbinding tot stand gebracht met de betrokken luchtverkeersleidingsdienst en wordt voortdurend op de aangewezen radiofrequentie geluisterd.

6. De helikopter is uitgerust met een werkende transponder mode S of mode A en C.

7. Het vliegzicht bedraagt ten minste 3 kilometer en de afstand van het luchtvaartuig tot de wolken is groter dan 1500 meter horizontaal of 300 meter verticaal, tenzij voortvloeiend uit de classificatie van luchtverkeersdienstverleningsgebieden zwaardere eisen van toepassing zijn. In het laatste geval gelden de zwaarste eisen.

8. Tijdens een vlucht buiten de daglichtperiode wordt niet gevlogen beneden de 100 ft, doch slechts gedurende de periode dat dit voor het uitvoeren van de werkzaamheden noodzakelijk is.

9. De te vliegen route is tevoren bij daglicht verkend, of is de gezagvoerder reeds bekend, wat betreft de obstakelsituatie.

10. Na beëindiging van de vlucht wordt de betrokken luchtverkeersleidingsdienst hiervan zo spoedig mogelijk in kennis gesteld.

Artikel 5. Bekendheid besluit

De aanvrager draagt er zorg voor dat de gezagvoerder bekend is met de inhoud van deze beschikking.

Artikel 6

Bij het niet of niet volledig nakomen van de in artikelen 2, 3 en 4 genoemde voorschriften en beperkingen kan dat aanleiding zijn deze ontheffing in te trekken.

Artikel 7

Deze beschikking treedt in werking met ingang van 01-11-2007 en vervalt met ingang van 01-11-2008, tenzij deze voortijdig wordt ingetrokken.

De Minister van Verkeer en Waterstaat,namens deze,
de unitmanager Unit Kennis,
Advies en Berichtgeving,
Toelating/Continuering Luchtruim,
R.J. Putters.

Bezwaarmogelijkheid

Indien u het niet eens bent met deze beslissing kunt u hiertegen, op grond van het bepaalde in de Algemene wet bestuursrecht, binnen zes weken na de datum waarop deze beslissing is verzonden schriftelijk bezwaar aantekenen. Het bezwaarschrift moet worden ondertekend en moet ten minste bevatten:

- de naam en het adres van de indiener;

- de dagtekening;

- een omschrijving van het besluit waartegen het bezwaar is gericht;

- de gronden van het bezwaar.

Het bezwaarschrift kunt u richten aan:

Inspectie Verkeer en Waterstaat

Toezicht Beheereenheid

Unit Juridische Zaken

Postbus 90653

2509 LR Den Haag

Naar boven