Wijziging van het Organisatie-, mandaat- en volmachtbesluit FEZ 2004

Regeling van de Minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid van 18 januari 2007, FEZ/BIE/2007/1063, tot Wijziging van het Organisatie-, mandaat- en volmachtbesluit FEZ 2004

De Minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid,

Gelet op artikel 3, aanhef en onder k, en artikel 11 van het Organisatie-, mandaat- en volmachtbesluit secretaris-generaal SZW 2004;

Besluit:

Artikel I

Het Organisatie-, mandaat- en volmachtbesluit FEZ 2004 wordt als volgt gewijzigd:

A

Onder vervanging van de punt aan het eind van onderdeel c door een puntkomma, worden aan artikel 1 een onderdeel d en een onderdeel e toegevoegd, luidende:

d. RPE 2006: de Regeling periodiek evaluatieonderzoek en beleidsinformatie 2006;

e. SDO: de directeuren-generaal, de secretaris-generaal, de plaatsvervangend secretaris-generaal en de inspecteur-generaal van het ministerie.

B

Artikel 2, onderdeel c, komt te luiden:

c. de afdeling Beleidsinformatie en Beleidsevaluatie;.

C

Artikel 5 komt te luiden:

Artikel 5

Het hoofd van de afdeling Beleidsinformatie en Beleidsevaluatie is belast met de volgende taken:

a. het bevorderen van de doeltreffendheid en doelmatigheid van beleid dat ten grondslag ligt aan de begroting door:

1. het stellen van normen en kaders voor de inrichting, het beheer en de werking van de evaluatiefunctie van het ministerie op basis van de (nadere) RPE 2006;

2. de integrale regie en toezicht op de uitvoering en werking van de (nadere) RPE 2006 door de beleidsdirecties en het periodiek rapporteren aan het SDO over de staat van de evaluatiefunctie;

3. het houden van overzicht van afgerond, lopend en (meerjarig) geplande (evaluatie) onderzoeken en het periodiek rapporteren daarover aan het SDO en de bewindspersonen;

4. het adviseren van de beleidsdirecties in samenwerking met de afdelingen Arbeidsverhoudingen en Uitvoeringsbeleid, Arbeidsomstandigheden en Sociale Verzekeringen en Arbeidsmarkt en Bijstand over de planning, uitvoering en optimale benutting van de uitkomsten van evaluatieonderzoek binnen de beleidscyclus;

5. het onderhouden van duurzame systemen van de structurele beleidsinformatie die nodig is voor ramingen, verdeelmodellen en alle verplichtingen die voortvloeien uit de (nadere) RPE 2006 en internationale verdragen, door:

– het ontwikkelen en beheer van deze systemen,

– het borgen van kwaliteit van deze systemen en documentatie ervan,

– het ter beschikking stellen van structurele beleidsinformatie aan beleidsdirecties en andere afdelingen binnen FEZ,

– het vanuit een onafhankelijke positie adviseren van secretaris- generaal en de organisatieonderdelen van het ministerie over structurele beleidsinformatie;

6. het ontwikkelen van prestatie-indicatoren waarmee resultaten en de effecten van beleid kunnen worden gevolgd, alsmede het bewaken van de onderlinge consistentie;

7. het stimuleren en constructief adviseren van organisatieonderdelen van het ministerie, in samenwerking met de afdelingen Arbeidsverhoudingen en Uitvoeringsbeleid, Arbeidsomstandigheden en Sociale Verzekeringen en Arbeidsmarkt en Bijstand, over optimale onderbouwing van bestaand of nieuw beleid en beleidsinstrumenten, conform het VBTB-gedachtegoed;

8. het optimaal benutten van de structurele informatiesystemen voor evaluatieonderzoek;

9. als centraal aanspreekpunt voor het ministerie te functioneren richting het Centraal Bureau voor de Statistiek en onderzoekbureaus op het vlak van structurele beleidsinformatievoorziening, onder meer in het kader van het Centrum voor Beleidsstatistiek;

b. het verzorgen van het departementaal financieel-economisch scholingsprogramma in samenwerking met het cluster Academie SZW van de directie Personeel, Organisatie en Informatie.

D

Artikel 7, eerste lid, onderdeel b, komt te luiden:

b. het mede opstellen van financiële paragrafen ten behoeve van wetsvoorstellen en beleidsnotities;.

E

Artikel 8, onderdeel b, komt te luiden:

b. het mede opstellen van financiële paragrafen ten behoeve van wetsvoorstellen en beleidsnotities;.

F

Artikel 9, onderdeel b, komt te luiden:

b. het mede opstellen van financiële paragrafen ten behoeve van wetsvoorstellen en beleidsnotities;.

G

Artikel 14 komt te luiden:

Artikel 14

1. Aan het hoofd van de afdeling Beleidsinformatie en Beleidsevaluatie wordt volmacht verleend tot het aangaan van overeenkomsten met betrekking tot beleidsinformatievoorziening tot een maximumbedrag van € 5.000,– per overeenkomst.

2. Het hoofd van de afdeling Beleidsinformatie en Beleidsevaluatie kan de bevoegdheid, bedoeld in het eerste lid, doorverlenen aan de onder hem ressorterende functionarissen.

Artikel II

Deze regeling treedt in werking met ingang van de tweede dag na de dagtekening van de Staatscourant waarin zij wordt geplaatst en werkt terug tot en met 1 januari 2007.

Deze regeling zal met de toelichting in de Staatscourant worden geplaatst.

Den Haag, 18 januari 2007.
De Minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid,
namens deze:
de directeur Financieel-Economische Zaken, R.H.J.M. Gradus.

Toelichting

De onderhavige wijzigingsregeling regelt een aantal wijzigingen in het Organisatie-, mandaat- en volmachtbesluit FEZ 2004. Op de betreffende wijzigingen wordt hieronder ingegaan.

De onderhavige wijzigingsregeling wordt (met terugwerkende kracht) geëffectueerd per 1 januari 2007.

De wijziging van de regeling houdt in eerste plaats verband met het wijzigen van de naam van één van de afdelingen van FEZ. De naam van de afdeling VBTB en Beleidsinformatie wordt gewijzigd in: ‘Beleidsinformatie en Beleidsevaluatie’ (afgekort BIE).

Met deze aanpassing wil FEZ gaan werken aan het optimaal invullen van haar systeemverantwoordelijkheid voor beleidsevaluaties. Dit met als doel om het instrument van de beleidsevaluatie optimaal te benutten voor de beleidscyclus. De inzet van FEZ zal gericht zijn op het constructief ondersteunen van de dienstonderdelen bij een goede inrichting en werking van de evaluatiefunctie zoals beoogd door de aangepaste RPE 2006 van de Minister van Financiën.

Naast het borgen van een goede evaluatiefunctie blijft de afdeling ook zorg dragen voor kwalitatief hoogwaardige structurele beleidsinformatie en is de afdeling in dit kader aanspreekpunt vanuit het ministerie voor het Centraal Bureau voor de Statistiek (artikel I, onder A, B, C en G).

In verband met de aanpassing van de RPE 2006 is tegelijkertijd een wijziging aangebracht in de omschrijving van de taken van de hoofden van de afdelingen Arbeidsverhoudingen en Uitvoeringsbeleid, Arbeidsomstandigheden en Sociale Verzekeringen en Arbeidsmarkt en Bijstand. Geschrapt is de taak van het verzorgen van ex ante evaluaties van beleidsvoorstellen.

Ex ante evaluaties worden nu tot de verantwoordelijkheid van de beleidsdirecties gerekend. Ex ante evaluaties komen gezien het zeer brede karakter van deze evaluaties (het gaat ook om het toetsen van beleidseffecten op het terrein van milieu en veiligheid) op het beleidsterrein van het Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid in de praktijk nauwelijks voor. Ex ante evaluaties zijn daarom ook niet op één lijn te plaatsen met het opstellen van financiële paragrafen ten behoeve van wetsvoorstellen en beleidsnotities (artikel I, onder D, E en F).

De Minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid

namens deze:

de directeur Financieel-Economische Zaken,

R.H.J.M. Gradus

Naar boven