Staatscourant van het Koninkrijk der Nederlanden
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
College Tarieven Gezondheidszorg | Staatscourant 2007, 181 pagina 18 | Besluiten van algemene strekking |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
College Tarieven Gezondheidszorg | Staatscourant 2007, 181 pagina 18 | Besluiten van algemene strekking |
Aanwijzing van de Minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport van 10 september 2007, MC-U-2794139, op grond van artikel 7 van de Wet marktordening gezondheidszorg, inzake uitbreiding DBC-segment met vrije tarieven
De Minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport,
Gelet op artikel 7 van de Wet marktordening gezondheidszorg;
Na op 13 juni 2007 schriftelijk mededeling te hebben gedaan aan de Eerste en Tweede Kamer der Staten-Generaal (Kamerstukken II, 2006/07, 29 248, nr.37);
Besluit:
Deze aanwijzing is van toepassing op zorg gerelateerd aan aandoeningen, opgenomen in de bijlage bij deze aanwijzing, voor zover daarvoor prestatiebeschrijvingen zijn vastgesteld.
Ter uitvoering van deze aanwijzing stelt de Nederlandse Zorgautoriteit, verder te noemen de zorgautoriteit, met ingang van 1 januari 2008 beleidsregels vast.
De beleidsregels houden in dat met betrekking tot het in rekening brengen van zorg als bedoeld in artikel 1, sprake is van een tarief waarop artikel 57, vierde lid, aanhef en onder c, van de Wet marktordening gezondheidszorg van toepassing is.
1. De zorgautoriteit stelt het kapitaallastenbudget van individuele instellingen neerwaarts bij, rekening houdend met de omvang van het DBC-segment met zorg waarop artikel 57, vierde lid, aanhef en onder c, van de Wet marktordening gezondheidszorg van toepassing is.
2. De beleidsregels betreffende de dekking van het kapitaallastenbudget van individuele instellingen hebben geen betrekking op zorg waarvoor artikel 57, vierde lid, aanhef en onder c, van de Wet marktordening gezondheidszorg van toepassing is.
De zorgautoriteit evalueert op basis van objectieve evaluatiecriteria de ontwikkeling in het DBC-segment met zorg waarop artikel 57, vierde lid, aanhef en onder c, van de Wet marktordening gezondheidszorg van toepassing is, en brengt mij hier verslag over uit.
1. De zorgautoriteit onderzoekt op basis van specifieke uitbreidingscriteria jaarlijks de wenselijkheid om het DBC-segment met zorg waarop artikel 57, vierde lid, aanhef en onder c, van de Wet marktordening gezondheidszorg van toepassing is, verder uit te breiden met inachtneming van het verslag zoals genoemd onder artikel 4.
2. De zorgautoriteit onderzoekt daarenboven de markt van eerstelijnsdiagnostiek mede in relatie tot artikel 5.1. Op basis van dit onderzoek adviseert de zorgautoriteit mij over de wenselijkheid om per 2009 de eerstelijnsdiagnostiek onder de definitie van zorg te laten vallen waarop artikel 57, vierde lid, aanhef en onder c, van de Wet marktordening gezondheidszorg van toepassing is. Indien de zorgautoriteit het op basis van het in dit lid genoemde onderzoek niet wenselijk acht, adviseert zij mij over mogelijke alternatieven voor de bekostiging van de eerstelijnsdiagnostiek. Onder de eerstelijnsdiagnostiek wordt verstaan de diagnostiek zoals genoemd in beleidsregel CI-897, lid A255.
Deze aanwijzing treedt terstond in werking en wordt met de toelichting in de Staatscourant geplaatst.
Deze aanwijzing aan de Nederlandse Zorgautoriteit (zorgautoriteit) strekt ertoe om het zogenoemde B-segment, het DBC-segment met vrije tarieven, per 1 januari 2008 uit te breiden naar ongeveer twintig procent van de omzet van de ziekenhuiszorg. In dit segment mag vrij worden onderhandeld door aanbieders en verzekeraars.
De invoering van vrije prijsvorming voor een deel van de ziekenhuiszorg heeft een aantal positieve ontwikkelingen in gang gezet. Uit de evaluaties van de zorgautoriteit van de vrije prijsvorming in het B-segment, meest recent de ‘Monitor ziekenhuiszorg 2007, analyse van de marktontwikkelingen in 2007’, blijkt dat het vrij mogen onderhandelen over de tarieven van een deel van de ziekenhuiszorg door zowel verzekeraars als zorgaanbieders als positief wordt ervaren. Ondanks het feit dat tot nog toe slechts voor ongeveer tien procent van de zorg vrij over de tarieven mag worden onderhandeld, vormen de onderhandelingen een impuls voor veranderingen in de relaties tussen zorgverzekeraars, management van instellingen en medisch specialisten. In het B-segment is gestart met onderhandelingen over de kwaliteit van de zorg en de vrije prijsvorming heeft daar niet geleid tot onevenwichtige tariefstijgingen.
Aan de beide Kamers der Staten-Generaal heb ik laten weten, onder andere in de brief ‘Waardering voor betere zorg’ van 13 juni 2007 (Kamerstukken II, 2006/07, 29 248, nr.37), dat ik mede in het licht van deze positieve ervaringen en in lijn met het Coalitieakkoord vanaf 1 januari 2008 het B-segment wil uitbreiden naar ongeveer twintig procent van de ziekenhuiszorg. Met die brief zijn beide Kamers ook van de zakelijke inhoud van deze aanwijzing op de hoogte gebracht. De brief is in afschrift aan de zorgautoriteit verzonden.
De uitbreiding betreft de prestaties met betrekking tot de gespecificeerde aandoeningen die zijn opgenomen in de bijlage bij deze aanwijzing. Deze lijst is tot stand gekomen na overleg met de NVZ vereniging voor ziekenhuizen, Nederlandse Federatie van Universitair Medische Centra, Zorgverzekeraars Nederland, de Orde van Medisch Specialisten, Zelfstandige Klinieken Nederland en DBC-onderhoud. Ik heb een aantal criteria opgesteld op basis waarvan prestaties zijn geselecteerd voor de uitbreiding van het B-segment. Zo moet een prestatie voldoende omzet hebben. Ook moeten de producten voldoende homogeen zijn en een zekere landelijke spreiding hebben. Tevens dient de zorg planbaar te zijn en mag deze niet onder de Wet op bijzondere medische verrichtingen (WBMV) vallen.
Dit artikel bepaalt de reikwijdte van de aanwijzing. De aanwijzing strekt zich uit tot zorg voor in de bijlage bij deze aanwijzing genoemde aandoeningen voor zover daarvoor door de zorgautoriteit prestatiebeschrijvingen zijn vastgesteld. De lijst in de bijlage omvat zowel de zorg uit het reeds bestaande DBC-segment met vrije prijzen als de zorg waarmee het huidige DBC-segment met vrije prijzen wordt uitgebreid. Tevens krijgt de zorgautoriteit de opdracht om een en ander in beleidsregels te verwerken die op 1 januari 2008 in werking treden.
Met dit artikel wordt het zogenoemde B-segment uitgebreid door te bepalen dat er zogenaamde vrije tarieven zullen gelden voor de producten van de in de bijlage genoemde aandoeningen. Dat wil zeggen dat partijen als onderdeel van onderhandelingen zelf de hoogte van die tarieven kunnen bepalen, zonder dat de zorgautoriteit de tarieven beoordeelt en vaststelt.
Bij de invoering van het B-segment is ervoor gekozen om het kapitaallastenbudget van instellingen vooralsnog niet te schonen. Instellingen moesten 12,5 procent van de opbrengsten uit de DBCs in het B-segment verrekenen als opbrengsten ter dekking van hun kapitaallastenbudget. Dit percentage diende ertoe om de kapitaallasten ook door de DBCs in het B-segment te financieren, maar leidde niet tot een expliciet neerwaartse bijstelling van het kapitaallastenbudget. Met dit artikel wordt het de zorgautoriteit opgedragen om het kapitaallastenbudget van instellingen te corrigeren voor de omvang van het B-segment, tenzij dit op zwaarwegende uitvoeringstechnische bezwaren stuit. Daarnaast wordt de zorgautoriteit opgedragen te regelen dat de beleidsregels betreffende de dekking van het kapitaallastenbudget geen betrekking meer hebben op het B-segment. Als gevolg van bovengenoemde worden instellingen zelf verantwoordelijk voor aanvulling van hun kapitaallastenbudget met de opbrengsten uit de DBCs in het B-segment.
Dit artikel geeft de zorgautoriteit de opdracht om de ontwikkelingen in het B-segment op basis van objectieve evaluatiecriteria te beoordelen.
Dit artikel geeft de zorgautoriteit de opdracht om onderzoek te verrichten naar de mogelijkheden voor verdere uitbreiding van het B-segment en vraagt de zorgautoriteit daarbij rekening te houden met haar analyse van de ontwikkelingen in het B-segment zoals genoemd in artikel 4.
Conform mijn eerdere toezegging aan de Tweede Kamer zal ik de Kamer voor de behandeling van de Begroting 2008 informeren over de beoordelingscriteria.
Daarnaast geeft dit artikel de zorgautoriteit de opdracht om onderzoek te doen naar de markt van de eerstelijnsdiagnostiek en mij advies te geven of deze markt per 2009 kan worden vrijgegeven of zo niet, welke reguleringssystematiek dan moet worden toegepast. Bij dit alles neemt de zorgautoriteit de samenhang met de diagnostiek voor de tweedelijnszorg in acht.
Wellicht ten overvloede vermeld ik nog de volgende twee punten.
Een aantal van de prestaties die nu onder het B-segment worden gebracht bevatten dure en weesgeneesmiddelen. Voor de goede orde meld ik dat de prijsonderhandelingen in het B-segment van deze prestaties geen betrekking hebben op het geneesmiddelendeel. Indien er dure en/of weesgeneesmiddelen worden gebruikt, komen de kosten daarvan vooralsnog conform de huidige systematiek voor vergoeding in aanmerking. Ik streef ernaar aparte prestaties en tarieven voor geneesmiddelen mogelijk te maken. Over dit onderwerp en andere onderwerpen die betrekking hebben op de bekostiging van de ziekenhuiszorg vanaf 2009 ontvangt de zorgautoriteit een separate aanwijzing.
Vanaf 1 januari 2008 wordt één uniform onderbouwd normatief uurtarief voor de medisch specialistische zorg ingevoerd, dat door middel van een bandbreedte ruimte biedt voor beloning naar prestatie. Dit uurtarief geldt ook voor de honorariumcomponent in het B-segment. De lumpsum vervalt per die datum. In afzonderlijke aanwijzingen verzoek ik de zorgautoriteit hiervoor de benodigde beleidsregels op te stellen.
De Minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport,
A. Klink.
Bijlage Aandoeningen DBC-segment met vrije prijzen
Aandoeningen in het reeds bestaande DBC-segment met vrije prijzen
1 baarmoederhalsafwijkingen (cervixafwijkingen)
2 blaasoperaties
3 borstverkleining en borstlift
4 chronisch hartfalen
5 chronische ontsteking van bekken/wervelkolom als gevolg van reuma (spondylitis ankylopoetica)
6 diabetes (suikerziekte)
7 diabetes bij kinderen
8 fijnvlekkige longafwijkingen (interstitiële aandoeningen)
9 hernia (radiculair syndroom / HNP lumbaal)
10 heupoperatie artrose
11 incontinentie bij vrouw
12 jicht
13 keel- en neusamandelen (adenoïd en tonsillen)
14 knieoperatie-artrose
15 liesbreuk (hernia inguinalis)
16 nekhernia (H.N.P)
17 niersteen
18 rughernia
19 spataderen (varices)
20 staar (cataract)
21 terugstroom van maaginhoud in slokdarm
22 chronische bovenbuikklachten (dyspepsie functioneel)
23 urineleidersteen
24 zwangerschapsdiabetes
Aandoeningen waarmee het reeds bestaande DBC-segment met vrije prijzen wordt uitgebreid
1 chronisch hartfalen
2 hartritmestoornissen
3 impuls en geleidingsstoornissen (geleidingsvertraging binnen het hart)
4 follow up na pacemaker implantatie
5 navelbreuk
6 carpaal tunnel syndroom
7 besnijdenis
8 sterilisatie man
9 borstkanker
10 galblaasontsteking / galstenen
11 P.A.O.D. (vernauwing slagader in het been leidend tot bijvoorbeeld koudvuur, rustpijn, etalagebenen)
12 psoriatiforme dermatosen (chronische recidiverende rood-schilferende huidontstekingen over het gehele lichaam)
13 anticonceptie operatief/sterilisatie vrouw
14 miskraam
15 begeleiding bij zwangerschap
16 begeleiding bevalling met nazorg en controle
17 afwijkingen oorschelp (met name flapoorcorrecties)
18 vocht achter trommelvlies (-buisjes)
19 afwijkingen gehoorbeentjes
20 neustussenschot scheefstand
21 diagnostiek slaapstoornissen
22 meniscuslaesie (voetbalknie), kapotte meniscus
23 voorste kruisbandlaesie (geheel of gedeeltelijke afscheuring van de voorste kruisband)
24 ooglidcorrectie, onder of boven enkel- of dubbelzijdig
25 spijtoptant sterilisatie man
26 prostaatkanker
27 urinewegproblemen
28 ziekte van Crohn (dikke darmproblematiek)
29 ontsteking van het slijmvlies van de dikke darm
30 migraine en migraine varianten
31 spierspanningshoofdpijn
32 overige hoofdpijn (neurologie)
33 narcolepsie, OSAS (slaap/ademstoornis)
34 reumatoide artritis (ontsteking gewrichten, reuma)
35 polyartritis- niet geclassificeerd (ontsteking in meerdere gewrichten).
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/stcrt-2007-181-p18-SC82269.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.