Regeling toedeling bepaalde opsporingstaken SIOD en FIOD-ECD

Regeling van de Staatssecretaris van Sociale Zaken en Werkgelegenheid en de Staatssecretaris van Financiën van 4 september 2007, nr. SIOD/07/4362, tot toedeling van bepaalde opsporingstaken aan de Sociale Inlichtingen- en Opsporingsdienst en de Belastingdienst/Fiscale Inlichtingen- en Opsporingsdienst en Economische Controledienst (Regeling toedeling bepaalde opsporingstaken SIOD en FIOD-ECD)

De Staatssecretaris van Sociale Zaken en Werkgelegenheid en de Staatssecretaris van Financiën,

Handelende in overeenstemming met de Minister van Justitie;

Gelet op artikel 3, aanhef en onder b, van de Wet op de bijzondere opsporingsdiensten;

Besluiten:

Artikel 1

In deze regeling wordt verstaan onder:

a. SIOD: de Sociale Inlichtingen- en Opsporingsdienst, zijnde de bijzondere opsporingsdienst, bedoeld in artikel 2, aanhef en onder d, van de Wet op de bijzondere opsporingsdiensten;

b. Belastingdienst/FIOD-ECD: de Fiscale Inlichtingen- en Opsporingsdienst en Economische Controledienst, zijnde de bijzondere opsporingsdienst, bedoeld in artikel 2, aanhef en onder a, van de Wet op de bijzondere opsporingsdiensten;

c. ATV-richtlijnen: de Aanmeldings-, Transactie- en Vervolgingsrichtlijnen voor fiscale delicten en douanedelicten 2006, Stcrt. 2005, 247.

Artikel 2

1. De SIOD heeft mede tot taak het opsporen van strafbare feiten op het terrein van loonbelasting, premies voor de werknemersverzekeringen of de premie voor de volksverzekeringen, voor zover gepleegd in samenhang met strafbare feiten op het terrein van de arbeidsmarkt en voor zover eerstbedoelde strafbare feiten niet zijn te beschouwen als het hoofdbestanddeel van het complex van geconstateerde strafbare feiten.

2. De Belastingdienst/FIOD-ECD heeft mede tot taak het opsporen van strafbare feiten op het terrein van de arbeidsmarkt voor zover gepleegd in samenhang met strafbare feiten op het terrein van de loonbelasting, premies voor de werknemersverzekeringen of de premie voor de volksverzekeringen en voor zover eerstbedoelde strafbare feiten niet zijn te beschouwen als het hoofdbestanddeel van het complex van geconstateerde strafbare feiten.

Artikel 3

1. De gang van zaken voorafgaande aan de opsporing van een door de SIOD op te sporen fiscaal delict wijkt niet af van de bij de Belastingdienst/FIOD-ECD gebruikelijke gang van zaken. De ATV-richtlijnen zijn in dit verband onverkort van toepassing.

2. Wanneer de SIOD fiscale informatie nodig heeft ten behoeve van de uitvoering van de taak, bedoeld in artikel 2, eerste lid, verstrekt de Belastingdienst/FIOD-ECD deze informatie.

Artikel 4

Aan het einde van elk kalenderjaar wordt de uitwerking van deze regeling geëvalueerd door Onze Minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid en Onze Minister van Financiën.

Artikel 5

Deze regeling treedt in werking met ingang van de tweede dag na de dagtekening van de Staatscourant waarin zij wordt geplaatst.

Artikel 6

Deze regeling wordt aangehaald als: Regeling toedeling bepaalde opsporingstaken SIOD en FIOD-ECD.

Deze regeling zal met de toelichting in de Staatscourant worden geplaatst.

Den Haag, 4 september 2007.
De Staatssecretaris van Sociale Zaken en Werkgelegenheid, A. Aboutaleb.De Staatssecretaris van Financiën, J.C. de Jager.

Toelichting

Als gevolg van de invoering van de Wet financiering sociale verzekeringen en de Invoeringswet Wet financiering sociale verzekeringen, is fraude op het terrein van de premies voor de werknemersverzekeringen, gepleegd door werkgevers, met ingang van 1 januari 2006 onder het bereik van de Algemene wet inzake rijksbelastingen gekomen.

Het toezicht op de naleving van de verplichtingen rond premieafdracht en de opsporing van premiefraude is thans exclusief toebedeeld aan de Belastingdienst/FIOD-ECD. De Sociale Inlichtingen- en Opsporingsdienst heeft dan ook formeel niet meer tot taak deze fraude op te sporen.

Omdat fraude op het terrein van de arbeidsmarkt in de praktijk dikwijls gepaard gaat met fraude op het terrein van loonbelasting en premies werknemersverzekeringen en volksverzekeringen, is het vanuit een oogpunt van een efficiënte en effectieve handhaving gewenst dat de bijzondere opsporingsdiensten die op deze terreinen actief zijn, deze fraudes onder bepaalde voorwaarden integraal kunnen aanpakken. Daarom wordt de SIOD onder voorwaarden mede belast met de opsporing van fraude op het terrein van de loonbelasting, premies werknemersverzekeringen en premie volksverzekeringen. De Belastingdienst/FIOD-ECD wordt onder voorwaarden mede belast met de aanpak van fraude op het terrein van de arbeidsmarkt.

Door de toedeling van deze taken zullen beide bijzondere opsporingsdiensten onder de genoemde voorwaarden strafbare feiten op elkaars terrein kunnen opsporen, ook die welke gepleegd zijn vóór de datum van inwerkingtreding van deze regeling.

De opsporing en vervolging van strafbare feiten op fiscaal gebied door de SIOD wijken niet af van de bij de Belastingdienst/FIOD-ECD gebruikelijke gang van zaken. De Aanmeldings-, Transactie- en Vervolgingsrichtlijnen voor fiscale delicten en douanedelicten 2006 (ATV-richtlijnen) zijn dan ook van toepassing. Zo wordt de SIOD betrokken bij ieder tripartiet overleg waarin een beslissing moet worden genomen ter zake van een fraude op het terrein van loonbelasting en de heffing van premies werknemersverzekeringen dan wel volksverzekeringen.

De toepassing van deze regeling in concreto wordt uitgewerkt in werkafspraken tussen de SIOD en de Belastingdienst/FIOD-ECD. Het is uitdrukkelijk niet de bedoeling dat het aantal fiscale strafzaken dat door de Belastingdienst/FIOD-ECD wordt ingebracht bij het openbaar ministerie als gevolg van deze regeling zal worden verminderd.

In artikel 3, tweede lid, is neergelegd dat wanneer de SIOD fiscale informatie nodig heeft ten behoeve van de uitvoering van de taak, bedoeld in artikel 2, eerste lid, de Belastingdienst/FIOD-ECD deze informatie verstrekt. Omgekeerd wordt niet bepaald dat wanneer de Belastingdienst/FIOD-ECD arbeidsmarktinformatie nodig heeft ten behoeve van de uitvoering van de taak, bedoeld in artikel 2, tweede lid, de SIOD deze informatie verstrekt. Immers deze informatie is doorgaans niet voorhanden bij de SIOD. In voorkomende gevallen kan de Belastingdienst/FIOD-ECD bijvoorbeeld een beroep doen op de Arbeidsinspectie.

Ingevolge artikel 4 wordt deze regeling, ten behoeve van de beide departementen, elk jaar geëvalueerd.

De Staatssecretaris van Sociale Zaken en Werkgelegenheid,

A. Aboutaleb

De Staatssecretaris van Financiën,

J.C. de Jager

Naar boven