Ontheffing luchtvervoersvergunning

Dutch Historic Jet Association

17 augustus 2007

LOB/07FU000406

Aan de Dutch Historic Jet Association (de organisatie) wordt op grond van artikel 16d, eerste lid, Luchtvaartwet ontheffing verleend van de algemene bepaling dat men voor het doen plaatsvinden van luchtvervoer een luchtvaartmaatschappij dient te zijn waaraan een vervoersvergunning is verleend. Zulks voor het doen plaatsvinden van niet-commercieel vervoer onder de Regeling houdende regels inzake historische luchtvaart, overeenkomstig het bepaalde in bijgevoegde bijlage.

De ontheffing is geldig vanaf de datum van ondertekening tot 1 september 2009.

De Minister van Verkeer en Waterstaat,namens deze,
de hoofdinspecteur Toezichteenheid Luchtvaart Operationele Bedrijven,
J.W.M. van Lieshout.

Bijlage

De ontheffing wordt afgegeven onder de volgende voorwaarden:

1.a. Aan de organisatie wordt uitsluitend ontheffing verleend voor het niet-commercieel vervoer van personen met luchtvaartuigen van historische waarde, onder de bepalingen van de Regeling houdende regels inzake historische luchtvaart;

1.b. De te gebruiken luchtvaartuigen dienen te zijn ingeschreven in het Franse of Nederlandse luchtvaartuigenregister;

1.c. De organisatie dient houder te zijn van de te gebruiken luchtvaartuigen.

2.a. Het vervoer is beperkt tot de besloten kring van de organisatie, zijnde personen die direct of indirect zijn betrokken bij de instandhouding van de in artikel 1 genoemde luchtvaartuigen van historische waarde;

2.b. Uitsluitend vervoerskosten en kosten van het trainen van de bemanning worden doorberekend;

2.c. Op verzoek van de Inspectie Verkeer en Waterstaat toont de organisatie aan dat wordt voldaan aan het gestelde onder a en b, in het bijzonder door het overleggen van registraties omtrent het gepleegde vervoer en het overleggen van een financieel jaarverslag.

3.a. Bij niet-commercieel vervoer wordt niet in concurrentie getreden met het commercieel vervoer binnen de Europese Unie;

3.b. De organisatie mag geen vervoersovereenkomsten sluiten of aan het publiek vervoer tegen vergoeding aanbieden, direct noch indirect.

4.a. De organisatie dient adequaat verzekerd te zijn tegen aansprakelijkheid met betrekking tot de vervoerde passagiers en goederen, alsmede tegen de aansprakelijkheid voor schade veroorzaakt aan derden, overeenkomstig hetgeen bij en krachtens verslag daarover is bepaald;

4.b. Het minimum te verzekeren bedrag voldoet aan de verordening (EG) nr. 785/2004 van het Europees Parlement en de Raad van 21 april 2004 betreffende de verzekeringseisen voor luchtvervoerders en exploitanten van luchtvaartuigen.

5.a. Bij het niet voldoen aan bovenstaande voorwaarden, kan de ontheffing met onmiddellijke ingang worden ingetrokken. Enige wijziging in de omstandigheden, betrekking hebbend op de voorwaarden, dient onverwijld te worden gemeld aan de Inspectie Verkeer en Waterstaat en maakt onderhavige ontheffing ongeldig;

5.b. Deze beschikking geldt nadrukkelijk niet als een bewijs luchtvaartexploitant, zijnde een door de bevoegde autoriteit afgegeven document waarin wordt verklaard dat de betrokken luchtvaartexploitant beschikt over de beroepsbekwaamheid en organisatie om luchtvaartuigen veilig te exploiteren voor de in dat bewijs gespecificeerde luchtvaartactiviteiten.

Naar boven