Staatscourant van het Koninkrijk der Nederlanden
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit | Staatscourant 2007, 160 pagina 5 | Besluiten van algemene strekking |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit | Staatscourant 2007, 160 pagina 5 | Besluiten van algemene strekking |
Regeling van de Minister van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit van 17 augustus 2007, nr. TRCJZ/2007/2706, houdende vaststelling van de Regeling tarieven van de Plantenziektenkundige Dienst, KCB, BKD, Naktuinbouw en NAK (Regeling tarieven Plantenziektenkundige Dienst en de keuringsdiensten)
De Minister van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit,
Gelet op artikel 13, quinquies, van richtlijn nr. 2002/89 van de Raad van de Europese Unie van 28 november 2002 (PbEG L 355) tot wijziging van richtlijn 2000/29/EG betreffende de beschermende maatregelen tegen het binnenbrengen en de verspreiding in de Gemeenschap van voor planten en voor plantaardige producten schadelijke organismen en artikel 6a van de Plantenziektenwet (Stb. 1951, 96);
Besluit:
In deze regeling wordt verstaan onder:
a. Minister: Minister van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit;
b. Commissie: Commissie van de Europese Gemeenschappen;
c. verordening 1756/2004: verordening (EG) nr. 1756/2004 van de Commissie van 11 oktober 2004 tot vaststelling van de gedetailleerde voorwaarden inzake de vereiste aanwijzingen en de criteria inzake type en niveau van de beperking van de fytosanitaire controles op bepaalde in bijlage V, deel B, van Richtlijn 2000/29/EG van de Raad genoemde planten, plantaardige producten of andere materialen (PbEG L 316);
d. richtlijn 2000/29/EG: richtlijn 2000/29/EG van de Raad van 8 mei 2000 betreffende de beschermende maatregelen tegen het binnenbrengen en de verspreiding in de Gemeenschap van voor planten en voor plantaardige producten schadelijke organismen (PBEG L 169);
e. richtlijn 95/44/EG: richtlijn 95/44/EG van de Commissie van de Europese Gemeenschappen van 26 juli 1995, tot vaststelling van de voorwaarden waaronder bepaalde in de bijlagen I tot en met V bij richtlijn 77/93/EEG van de Raad vermelde schadelijke organismen, planten, plantaardige producten en andere materialen voor proefnemingen of wetenschappelijke doeleinden en voor selectiewerkzaamheden in de Gemeenschap of in bepaalde beschermde gebieden daarvan mogen worden binnengebracht of naar een andere plaats worden overgebracht (Pb EG L 184);
f. partij: aantal van een zending deel uitmakende eenheden van een product, herkenbaar aan de homogene samenstelling en oorsprong;
g. zending: hoeveelheid goederen die vergezeld gaat van één document ten behoeve van douane of andere formaliteiten, zoals een fytosanitair certificaat of een ander document of ander merkteken; een zending kan uit één of meer partijen bestaan;
h. aanvrager: degene die de inspectie of overige werkzaamheden van de Plantenziektenkundige Dienst of van de keuringsdienst aanvraagt en voorzover het import betreft de importeur of diens douanevertegenwoordiger;
i. lidstaat: tot de Europese Gemeenschap behorende staat, waarvan uitgezonderd de Franse Overzeese Departementen, de Canarische eilanden, Ceuta en Melilla;
j. algemeen erkende feestdagen: Nieuwjaarsdag, Christelijke tweede Paas- en Pinksterdag, beide Kerstdagen, Hemelvaartsdag, dag waarop de verjaardag van de Koningin wordt gevierd en 5 mei:
k. kantooruren: periode van maandag tot en met vrijdag, met uitzondering van algemeen erkende feestdagen, van 07.00 uur tot 17.00 uur;
l. Plantenziektenkundige Dienst: baten-lasten dienst van het ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit;
m. KCB: stichting Kwaliteits-Controle-Bureau, gevestigd te Den Haag;
n. BKD: stichting Bloembollenkeuringsdienst, gevestigd te Lisse;
o. Naktuinbouw: stichting Nederlandse Algemene Kwaliteitsdienst Tuinbouw, gevestigd te Roelofarendsveen;
p. NAK: stichting Nederlandse Algemene Keuringsdienst voor zaaizaad en pootgoed van landbouwgewassen, gevestigd te Emmeloord;
q. keuringsdienst: KCB, BKD, Naktuinbouw of NAK;
r. CITES-Verdrag: Convention on International Trade in Endangered Species of wild fauna and flora (Trb. 1975, 23);
s. spoedbemonstering: bemonstering waarvoor een snelst mogelijke behandeling geldt;
t. spoedonderzoek: onderzoek waarvoor een snelst mogelijke behandeling geldt;
u. kwaliteitsinspecties: inspecties van planten en plantaardige producten op grond van de Landbouwkwaliteitswet of de Zaaizaad- en plantgoedwet.
Tarieven van de Plantenziektenkundige Dienst
Inspecties en overige werkzaamheden
Als vergoeding van de kosten voor het verrichten van werkzaamheden ten behoeve van voor export aangeboden zendingen wordt de aanvrager het volgende tarief in rekening gebracht:
a. indien de werkzaamheden op verzoek worden verricht tijdens kantooruren, een basistarief van € 45,29 per inspectieaanvraag vermeerderd met een tarief van € 1,75 per minuut;
b. indien de werkzaamheden op verzoek worden verricht buiten kantooruren, een basistarief van € 67,58 per inspectieaanvraag vermeerderd met een tarief van:
1°. € 481,50 als de inspectie niet langer duurt dan 3 uur;
2°. € 481,50 vermeerderd met € 2,68 per minuut voor zover de inspectie langer duurt dan 3 uur.
Indien degene die voor het verrichten van werkzaamheden, bedoeld in artikel 2 desgevraagd op een bepaald tijdstip en op een bepaalde plaats aanwezig is, maar de werkzaamheden door omstandigheden buiten toedoen van de met deze werkzaamheden belaste persoon, niet kunnen worden verricht, wordt de aanvrager als kosten een bedrag in rekening gebracht van:
a. € 147,29 indien het de werkzaamheden bedoeld in de artikelen 2, onder a betreft;
b. € 538,13 indien het de werkzaamheden bedoeld in de artikelen 2, onder b betreft.
Indien in het kader van de werkzaamheden, bedoeld in artikel 2, laboratoriumonderzoek noodzakelijk is, wordt de aanvrager boven de in dat artikel genoemde vergoeding een bedrag van € 102,02 per genomen monster in rekening gebracht.
Als vergoeding voor het ten kantore waarmerken van certificaten ten behoeve van niet-inspectieplichtige zendingen wordt de aanvrager € 3,03 per certificaat in rekening gebracht.
Als vergoeding van de kosten voor de behandeling van een aanvraag tot het verlenen van een vergunning op grond van de artikelen 5 en 6 van het Besluit regulering grondontsmettingsmiddelen wordt de aanvrager per aanvraag een bedrag van € 41,94 in rekening gebracht.
1. Voor de behandeling van een aanvraag van een goedkeuring als bedoeld in artikel 2, eerste lid, van richtlijn 95/44/EG wordt de aanvrager € 538,94 per aanvraag in rekening gebracht.
2. In afwijking van het eerste lid, wordt de aanvrager € 323,36 per aanvraag in rekening gebracht wanneer voor de behandeling van de aanvraag geen risicobeoordeling, bestaande uit een verificatieonderzoek of een daarmee in tijdsbesteding vergelijkbaar onderzoek, nodig is.
3. Indien het voor de beoordeling van de in het eerste lid bedoelde vergunningaanvraag nodig is het betreffende materiaal te toetsen op de aanwezigheid van schadelijke organismen, wordt de aanvrager voor deze toetsing € 109,28 per uur in rekening gebracht.
4. Voor toezicht op de naleving van de voorwaarden, verbonden aan de in het eerste lid bedoelde vergunning, wordt de aanvrager een bedrag van € 453,65 per vergunning per jaar in rekening gebracht.
5. Voor de behandeling van een aanvraag van een vergunning als bedoeld in artikel 2, tweede lid, van richtlijn 95/44/EG wordt de aanvrager € 40,67 in rekening gebracht.
6. Wanneer meerdere vergunningen als bedoeld in artikel 2, tweede lid, van richtlijn 95/44/EG tegelijk worden aangevraagd, wordt, in afwijking van het vijfde lid, de aanvrager voor één vergunning € 40,67 en voor iedere andere hieraan gelijke vergunning € 20,34 in rekening gebracht.
1. Voor door de Plantenziektenkundige Dienst, op grond van deze regeling, verzonden nota’s geldt een betalingstermijn van twee weken, gerekend vanaf de datering van de nota’s.
2. De schuldenaar is in verzuim indien hij niet binnen de in het eerste lid gestelde termijn heeft betaald.
3. Het verzuim heeft de verschuldigdheid van wettelijke rente tot gevolg overeenkomstig de artikelen 119, eerste en tweede en 120, eerste lid van Boek 6 van het Burgerlijk Wetboek.
4. Wettelijke rente is niet verschuldigd indien het bedrag ervan bij enige of laatste betaling minder bedraagt dan € 20,00.
5. De Directeur van de Plantenziektenkundige Dienst maant de schuldenaar die in verzuim is schriftelijk aan tot betaling binnen twee weken, gerekend vanaf de dag na die waarop de aanmaning is toegezonden.
6. De aanmaning vermeldt dat bij niet tijdige betaling deze kan worden afgedwongen door op kosten van de schuldenaar uit te voeren invorderingsmaatregelen.
7. Als vergoeding voor een aanmaning als bedoeld in het vijfde lid wordt een tarief in rekening gebracht van:
a. € 6,00 indien de schuld minder bedraagt dan € 454,00;
b. € 14,00 indien de schuld € 454,00 of meer bedraagt.
8. Indien de schuldenaar in verzuim is, kan ten aanzien van de schuldenaar worden bepaald, zolang het verschuldigde niet is voldaan, dat het verrichten van werkzaamheden of het leveren van materialen slechts kan geschieden indien een door de Minister goed te keuren bankinstelling zich voor twee jaar borg stelt voor de uit dien hoofde verschuldigde bedragen.
9. Voor de bestaande vorderingen kan worden overgegaan tot gerechtelijke invordering.
10. In door de Minister te bepalen gevallen kan door de met de werkzaamheden belaste ambtenaar contante betaling van de werkzaamheden, bedoeld in artikel 2, worden verlangd.
11. Voor zover verschuldigd wordt de omzetbelasting geacht in het tarief te zijn begrepen.
Inspecties en overige werkzaamheden
Als vergoeding van de kosten voor het verrichten van fytosanitaire werkzaamheden ten behoeve van voor import, export en in het handelsverkeer aangeboden zendingen wordt de aanvrager het volgende tarief in rekening gebracht:
a. indien de werkzaamheden op verzoek worden verricht op maandag, dinsdag, woensdag, donderdag of vrijdag in de periode van 06.00 uur tot 20.00 uur een starttarief van € 46,85 per inspectieaanvraag vermeerderd met een tarief van € 1,42 per minuut;
b. indien de werkzaamheden op verzoek worden verricht op zaterdag of op maandag, dinsdag, woensdag, donderdag of vrijdag in een andere periode dan de periode bedoeld in onderdeel a, een starttarief van € 70,27 per inspectieaanvraag vermeerderd met een tarief van € 2,13 per minuut;
c. indien de werkzaamheden op verzoek worden verricht op zondag of op een algemeen erkende feestdag, een starttarief van € 93,70 per inspectieaanvraag vermeerderd met een tarief van € 2,84 per minuut;
d. een tarief voor de controle van documenten van € 8,45 per importzending.
1. Voor inspectie van snijbloemen, waarvoor de Commissie conform artikel 2 van de verordening nr. 1756/2004 verlaagde inspectiefrequenties bij import heeft vastgesteld, zoals opgenomen in de Bijlage bij deze regeling, wordt de aanvrager, in afwijking van artikel 9, het volgende tarief in rekening gebracht bij gewenste afhandeling van de inspectie op maandag, dinsdag, woensdag, donderdag of vrijdag in de periode van 06.00 uur tot 20.00 uur:
a. een tarief voor de controle van documenten van € 8,45 per zending;
b. per partij een tarief per 1000 stelen, waarbij het aantal stelen naar boven wordt afgerond in eenheden van 1000, welk tarief is gerelateerd aan de door de Commissie vastgestelde inspectiefrequentie, met een minimumtarief en een maximumtarief per partij, zoals weergegeven in de onderstaande tabel:
Inspectie percentage | Tarief per 1000 stelen | Minimumtarief per partij | Maximum- tarief per partij |
---|---|---|---|
1% | € 0,03 | € 0,30 | € 3,00 |
3% | € 0,07 | € 0,70 | € 7,00 |
5% | € 0,11 | € 1,10 | € 11,00 |
10% | € 0,23 | € 2,30 | € 23,00 |
15% | € 0,34 | € 3,40 | € 34,00 |
25% | € 0,56 | € 5,60 | € 56,00 |
50% | € 1,13 | € 11,30 | € 113,00 |
c. in afwijking van onderdeel b, per partij een tarief per 1000 stelen, waarbij het aantal stelen naar boven wordt afgerond in eenheden van 1000, welk tarief voor Rosa uit Kenia is gerelateerd aan een inspectiefrequentie van 5%, met een minimumtarief en een maximumtarief per partij, zoals weergegeven in de tabel in onderdeel b.
2. Voor de inspectie van snijbloemen, anders dan de snijbloemen bedoeld in het eerste lid, is artikel 9, onderdeel a, van toepassing.
1. Voor inspectie van snijbloemen, waarvoor de Commissie conform artikel 2 van verordening nr. 1756/2004 verlaagde inspectiefrequenties bij import heeft vastgesteld, zoals opgenomen in de Bijlage bij deze regeling, wordt de aanvrager, in afwijking van artikel 9, het volgende tarief in rekening gebracht bij gewenste afhandeling van de inspectie buiten de periode bedoeld in artikel 10, eerste lid:
a. een tarief voor de controle van documenten van € 8,45 per zending;
b. op zaterdag of op maandag, dinsdag, woensdag, donderdag of vrijdag in een andere periode dan de periode bedoeld in artikel 10, eerste lid, per partij een tarief per 1000 stelen, waarbij het aantal stelen naar boven wordt afgerond in eenheden van 1000, welk tarief is gerelateerd aan de door de Commissie vastgestelde inspectiefrequentie, met een minimumtarief en een maximumtarief per partij, zoals weergegeven in de onderstaande tabel:
Inspectie percentage | Tarief per 1000 stelen | Minimumtarief per partij | Maximum- tarief per partij |
---|---|---|---|
1% | € 0,05 | € 0,45 | € 4,50 |
3% | € 0,11 | € 1,05 | € 10,50 |
5% | € 0,17 | € 1,65 | € 16,50 |
10% | € 0,35 | € 3,45 | € 34,50 |
15% | € 0,51 | € 5,10 | € 51,00 |
25% | € 0,84 | € 8,40 | € 84,00 |
50% | € 1,70 | € 16,95 | € 169,50 |
c. op zondag of op een algemeen erkende feestdag, per partij een tarief per 1000 stelen, waarbij het aantal stelen naar boven wordt afgerond in eenheden van 1000, welk tarief is gerelateerd aan de door de Commissie vastgestelde inspectiefrequentie, met een minimumtarief en een maximumtarief per partij, zoals weergegeven in de onderstaande tabel:
Inspectie percentage | Tarief per 1000 stelen | Minimumtarief per partij | Maximum- tarief per partij |
---|---|---|---|
1% | € 0,06 | € 0,60 | € 6,00 |
3% | € 0,14 | € 1,40 | € 14,00 |
5% | € 0,22 | € 2,20 | € 22,00 |
10% | € 0,46 | € 4,60 | € 46,00 |
15% | € 0,68 | € 6,80 | € 68,00 |
25% | € 1,12 | € 11,20 | € 112,00 |
50% | € 2,26 | € 22,60 | € 226,00 |
d. in afwijking van onderdeel b en c, per partij een tarief per 1000 stelen, waarbij het aantal stelen naar boven wordt afgerond in eenheden van 1000, welk tarief voor Rosa uit Kenia is gerelateerd aan een inspectiefrequentie van 5%, met een minimumtarief en een maximumtarief per partij, zoals weergegeven in de tabel in onderdeel b.
2. Voor inspectie van snijbloemen, anders dan de snijbloemen bedoeld in het eerste lid, is artikel 9 van toepassing.
1. Voor inspectie van groenten en fruit, waarvoor de Commissie conform artikel 2 van verordening nr. 1756/2004 verlaagde inspectiefrequenties bij import heeft vastgesteld, zoals opgenomen in de Bijlage bij deze regeling, wordt de aanvrager, in afwijking van artikel 9, het volgende tarief in rekening gebracht bij gewenste afhandeling van de inspectie op maandag, dinsdag, woensdag, donderdag of vrijdag in de periode van 06.00 uur tot 20.00 uur:
a. een tarief voor de controle van documenten van € 8,45 per zending;
b. per partij een tarief per ton, waarbij het gewicht van de partij naar boven wordt afgerond in tonnen, welk tarief is gerelateerd aan de door de Commissie vastgestelde inspectiefrequentie, met een minimumtarief per partij, zoals weergegeven in de onderstaande tabel:
Inspectiepercentage | Tarief per ton | Minimum- tarief per partij |
---|---|---|
5% | € 0,05 | € 1,25 |
7% | € 0,07 | € 1,75 |
10% | € 0,10 | € 2,50 |
15% | € 0,15 | € 3,75 |
25% | € 0,26 | € 6,50 |
35% | € 0,36 | € 9,00 |
50% | € 0,51 | € 12,75 |
75% | € 0,77 | € 19,25 |
2. Voor inspectie van groenten en fruit, waarvoor ingevolge de bepalingen van richtlijn 2000/29/EG in alle gevallen een importinspectie dient plaats te vinden, is artikel 9, onderdeel a, van toepassing.
1. Voor inspectie van groenten en fruit, waarvoor de Commissie conform artikel 2 van verordening nr. 1756/2004 verlaagde inspectiefrequenties bij import heeft vastgesteld, zoals opgenomen in de Bijlage bij deze regeling, wordt de aanvrager, in afwijking van artikel 9, het volgende tarief in rekening gebracht bij gewenste afhandeling van de inspectie buiten de periode bedoeld in artikel 12, eerste lid:
a. een tarief voor de controle van documenten van € 8,45 per zending;
b. op zaterdag of op maandag, dinsdag, woensdag, donderdag of vrijdag in een andere periode dan de periode bedoeld in artikel 12, eerste lid, per partij een tarief per ton, waarbij het gewicht van de partij naar boven wordt afgerond in tonnen, welk tarief is gerelateerd aan de door de Commissie vastgestelde inspectiefrequentie, met een minimumtarief per partij, zoals weergegeven in de onderstaande tabel:
Inspectiepercentage | Tarief per ton | Minimum- tarief per partij |
---|---|---|
5% | € 0,08 | € 1,88 |
7% | € 0,11 | € 2,63 |
10% | € 0,15 | € 3,75 |
15% | € 0,23 | € 5,63 |
25% | € 0,39 | € 9,75 |
35% | € 0,54 | € 13,50 |
50% | € 0,77 | € 19,13 |
75% | € 1,16 | € 28,88 |
c. op zondag of op een algemeen erkende feestdag per partij een tarief per ton, waarbij het gewicht van de partij naar boven wordt afgerond in tonnen, welk tarief is gerelateerd aan de door de Commissie vastgestelde inspectiefrequentie, met een minimumtarief per partij, zoals weergegeven in de onderstaande tabel:
Inspectiepercentage | Tarief per ton | Minimum- tarief per partij |
---|---|---|
5% | € 0,10 | € 2,50 |
7% | € 0,14 | € 3,50 |
10% | € 0,20 | € 5,00 |
15% | € 0,30 | € 7,50 |
25% | € 0,52 | € 13,00 |
35% | € 0,72 | € 18,00 |
50% | € 1,02 | € 25,50 |
75% | € 1,54 | € 38,50 |
2. Voor inspectie van groenten en fruit, waarvoor ingevolge de bepalingen van richtlijn 2000/29/EG in alle gevallen een importinspectie dient plaats te vinden, is artikel 9 van toepassing.
Voor de verwerking van inspectieaanvragen die niet via het elektronische vooraanmeldsysteem, CLIENT, worden aangemeld wordt naast het tarief, bedoeld in de artikelen 10 tot en met 13, een tarief van € 25,15 per zending in rekening gebracht.
Indien de controles van de identiteit en de fytosanitaire controles bedoeld in artikel 12, eerste lid, onder a tot en met c, van de Regeling invoer, uitvoer en verkeer van planten overeenkomstig het zevende lid van dat artikel in een andere lidstaat plaatsvinden, wordt de aanvrager voor de controle van documenten een tarief van € 8,45 per zending in rekening gebracht.
Indien degene die voor het verrichten van werkzaamheden, bedoeld in de artikelen 9 tot en met 13, desgevraagd op een bepaald tijdstip en op een bepaalde plaats aanwezig is, maar de werkzaamheden door omstandigheden buiten toedoen van de met deze werkzaamheden belaste persoon, niet kunnen worden verricht, of indien minder zendingen of partijen gereed staan voor inspectie dan waarop de inspectieaanvraag betrekking heeft, wordt de aanvrager als kosten een bedrag in rekening gebracht van € 132,05.
Indien in het kader van de werkzaamheden, bedoeld in de artikelen 9, 10, tweede lid, 11, tweede lid, 12, tweede lid, of 13, tweede lid, laboratoriumonderzoek noodzakelijk is, wordt de aanvrager boven de in deze artikelen genoemde vergoeding een bedrag van € 144,80 per genomen monster in rekening gebracht.
1. Als vergoeding voor het waarmerken en het afgeven van certificaten ten behoeve van inspectieplichtige zendingen alsook niet-inspectieplichtige zendingen wordt de aanvrager € 6,55 per certificaat in rekening gebracht.
2. Als vergoeding voor het doen van een bijschrijving op een certificaat ten behoeve van zendingen met producten die onder het CITES-Verdrag vallen, wordt de aanvrager een bedrag in rekening gebracht van € 2,50.
3. Als vergoeding voor het op verzoek afleggen van een bedrijfsbezoek ter waarmerking van certificaten, wordt de aanvrager een tarief van € 46,85 per bedrijfsbezoek in rekening gebracht.
1. Voor de door het KCB, op grond van deze regeling, verzonden nota’s geldt een betalingstermijn van twee weken, gerekend vanaf de datering van de nota’s.
2. De schuldenaar is in verzuim indien hij niet binnen de in het eerste lid gestelde termijn heeft betaald.
3. Het verzuim heeft de verschuldigdheid van wettelijke rente tot gevolg overeenkomstig de artikelen 119, eerste en tweede en 120, eerste lid van Boek 6 van het Burgerlijk Wetboek.
4. Wettelijke rente is niet verschuldigd indien het bedrag ervan bij enige of laatste betaling minder bedraagt dan € 20,00.
5. Het Hoofd Financiën en Personele Zaken van het KCB maant de schuldenaar die in verzuim is schriftelijk aan tot betaling binnen twee weken, gerekend vanaf de dag na die waarop de aanmaning is toegezonden.
6. De aanmaning vermeldt dat bij niet tijdige betaling deze kan worden afgedwongen door op kosten van de schuldenaar uit te voeren invorderingsmaatregelen.
7. Indien de schuldenaar in verzuim is, kan ten aanzien van de schuldenaar worden bepaald, zolang het verschuldigde niet is voldaan, dat het verrichten van werkzaamheden of het leveren van materialen slechts kan geschieden indien een door het KCB goed te keuren bankinstelling zich voor twee jaar borg stelt voor de uit dien hoofde verschuldigde bedragen.
8. Voor de bestaande vorderingen kan worden overgegaan tot gerechtelijke invordering.
9. In door het Hoofd Financiën en Personele Zaken van het KCB te bepalen gevallen kan door de met de werkzaamheden belaste medewerker contante betaling van de werkzaamheden, bedoeld in dit hoofdstuk worden verlangd.
10. Voor zover verschuldigd wordt de omzetbelasting geacht niet in het tarief te zijn begrepen.
Inspecties en overige werkzaamheden
Als vergoeding van de kosten voor het verrichten van fytosanitaire werkzaamheden ten behoeve van voor import, export en in het handelsverkeer aangeboden zendingen wordt de aanvrager het volgende tarief in rekening gebracht:
a. indien de werkzaamheden op verzoek worden verricht op maandag, dinsdag, woensdag, donderdag of vrijdag in de periode van 8.00 uur tot 17.00 uur, een basistarief van € 48,00 per inspectieaanvraag vermeerderd met een tarief van € 1,30 per minuut;
b. indien de werkzaamheden op verzoek worden verricht op zaterdag of op maandag dinsdag, woensdag, donderdag of vrijdag in een andere periode dan de periode bedoeld in onderdeel a, een basistarief van € 72,00 per inspectieaanvraag vermeerderd met een tarief van € 1,95 per minuut;
c. indien de werkzaamheden op verzoek worden verricht op zondag of op een algemeen erkende feestdag, met uitzondering van 5 mei, een basistarief van € 96,00 per inspectieaanvraag vermeerderd met een tarief van € 2,60 per minuut.
Bedrijven die fytosanitaire inspectieaanvragen bij de BKD indienen, wordt jaarlijks voor registratie een bedrag van € 60,00 in rekening gebracht, tenzij zij reeds een registratiebedrag in het kader van kwaliteitsinspecties hebben betaald.
1. Indien de BKD inspecties verricht op een locatie waar producten ter keuring worden aangeboden waarvoor verlaagde inspectiefrequenties bij import gelden, zoals bedoeld in artikel 10 tot en met 13, gelden de tarieven bedoeld in artikel 10, 11, 12 of 13.
2. In geval van export en import anders dan die bedoeld in het eerste lid, is het tarief bedoeld in artikel 20 van toepassing.
Voor de verwerking van inspectieaanvragen die niet via het elektronische vooraanmeldsysteem, CLIENT, worden aangemeld wordt in plaats van het basistarief, bedoeld in artikel 20, het volgende tarief in rekening gebracht:
a. indien de werkzaamheden op verzoek worden verricht op maandag, dinsdag, woensdag, donderdag of vrijdag in de periode van 8.00 uur tot 17.00 uur, een basistarief van € 58,00 per inspectieaanvraag;
b. indien de werkzaamheden op verzoek worden verricht op zaterdag of op maandag, dinsdag, woensdag, donderdag of vrijdag in een andere periode dan de periode bedoeld in onderdeel a, een basistarief van € 87,00 per inspectieaanvraag;
c. indien de werkzaamheden op verzoek worden verricht op zondag of op een algemeen erkende feestdag, met uitzondering van 5 mei, een basistarief van € 116,00 per inspectieaanvraag.
Indien de controles van de identiteit en de fytosanitaire controles bedoeld in artikel 12, eerste lid, onder a tot en met c, van de Regeling invoer, uitvoer en verkeer van planten overeenkomstig het zevende lid van dat artikel in een andere lidstaat plaatsvinden, wordt de aanvrager voor de controle van documenten een tarief van € 8,45 per zending in rekening gebracht.
Indien degene die voor het verrichten van werkzaamheden, bedoeld in artikel 20, desgevraagd op een bepaald tijdstip en op een bepaalde plaats aanwezig is, maar de werkzaamheden door omstandigheden buiten toedoen van de met deze werkzaamheden belaste persoon niet kunnen worden verricht, wordt de aanvrager als kosten een bedrag in rekening gebracht van:
a. € 130,00 indien het de werkzaamheden bedoeld in artikel 20, onder a betreft;
b. € 260,00 indien het de werkzaamheden bedoeld in artikel 20, onder b en c betreft.
Indien in het kader van de werkzaamheden, bedoeld in artikel 20, laboratoriumonderzoek noodzakelijk is, wordt de aanvrager boven de in dat artikel genoemde vergoeding een bedrag van € 102,02 per genomen monster in rekening gebracht.
Als vergoeding voor het ten kantore waarmerken van certificaten ten behoeve van niet-inspectieplichtige zendingen wordt de aanvrager € 6,60 per certificaat in rekening gebracht.
1. Voor de door de BKD, op grond van deze regeling, verzonden nota’s geldt een betalingstermijn van 21 dagen, gerekend vanaf de datering van de nota’s.
2. De schuldenaar is in verzuim indien hij niet binnen de in het eerste lid gestelde termijn heeft betaald.
3. Het verzuim heeft de verschuldigdheid van wettelijke rente tot gevolg overeenkomstig de artikelen 119, eerste en tweede en 120, eerste lid van Boek 6 van het Burgerlijk Wetboek.
4. Wettelijke rente is niet verschuldigd indien het bedrag ervan bij enige of laatste betaling minder bedraagt dan € 20,00.
5. Het Hoofd van de afdeling Financiën van de BKD maant de schuldenaar die in verzuim is schriftelijk aan tot betaling binnen twee weken, gerekend vanaf de dag na die waarop de aanmaning is toegezonden.
6. De aanmaning vermeldt dat bij niet tijdige betaling deze kan worden afgedwongen door op kosten van de schuldenaar uit te voeren invorderingsmaatregelen.
7. Als vergoeding voor een aanmaning als bedoeld in het vijfde lid wordt een tarief in rekening gebracht van:
a. € 6,00 indien de schuld minder bedraagt dan € 454,00;
b. € 14,00 indien de schuld € 454,00 of meer bedraagt.
8. Indien de schuldenaar in verzuim is, kan ten aanzien van de schuldenaar worden bepaald, zolang het verschuldigde niet is voldaan, dat het verrichten van werkzaamheden of het leveren van materialen slechts kan geschieden indien een door de BKD goed te keuren bankinstelling zich voor twee jaar borg stelt voor de uit dien hoofde verschuldigde bedragen.
9. Voor de bestaande vorderingen kan worden overgegaan tot gerechtelijke invordering.
10. In door het Hoofd van de afdeling Financiën van de BKD te bepalen gevallen kan door de met de werkzaamheden belaste medewerker contante betaling van de werkzaamheden, bedoeld in dit hoofdstuk worden verlangd.
11. Voor zover verschuldigd wordt de omzetbelasting geacht niet in het tarief te zijn begrepen.
Inspecties en overige werkzaamheden
1. Als vergoeding van de kosten voor het verrichten van fytosanitaire werkzaamheden ten behoeve van voor import, export en in het handelsverkeer aangeboden zendingen wordt de aanvrager het volgende tarief in rekening gebracht:
a. indien de werkzaamheden op verzoek worden verricht op maandag, dinsdag, woensdag, donderdag of vrijdag in de periode 7.00 uur tot 19.00 uur, een basistarief van € 48,00 per inspectieaanvraag vermeerderd met een tarief van € 1,30 per minuut;
b. indien de werkzaamheden op verzoek worden verricht op zaterdag of op maandag, dinsdag, woensdag, donderdag of vrijdag in een andere periode dan de periode bedoeld in onderdeel a, een basistarief van € 72,00 per inspectieaanvraag vermeerderd met een tarief van € 1,95 per minuut;
c. indien de werkzaamheden op verzoek worden verricht op zondag of op een algemeen erkende feestdag, met uitzondering van 5 mei, een basistarief van € 96,00 per inspectieaanvraag vermeerderd met een tarief van € 2,60 per minuut.
2. In afwijking van het eerste lid kan geen inspectie worden aangevraagd voor maandag, dinsdag, woensdag, donderdag en vrijdag van 22.00 uur tot 5.00 uur, op zaterdag van 16.30 uur tot 8.30 uur, en op zondag of op een algemeen erkende feestdag van 16.30 uur tot 8.30 uur.
Bedrijven die fytosanitaire inspectieaanvragen bij de Naktuinbouw indienen wordt jaarlijks voor registratie een bedrag van € 60,00 in rekening gebracht, tenzij zij reeds een registratiebedrag in het kader van kwaliteitsinspecties hebben betaald.
1. Indien de Naktuinbouw inspecties verricht op een locatie waar producten ter keuring worden aangeboden waarvoor verlaagde inspectiefrequenties bij import gelden, zoals bedoeld in artikel 10 tot en met 13, gelden de tarieven bedoeld in artikel 10, 11 ,12 of 13.
2. In geval van export en import anders dan die bedoeld in het eerste lid, is het tarief bedoeld in artikel 29 van toepassing.
Voor de verwerking van inspectieaanvragen die niet via het elektronische vooraanmeldsysteem, CLIENT of Portal, worden aangemeld wordt in plaats van het basistarief, bedoeld in artikel 29, het volgende in rekening gebracht:
a. indien de werkzaamheden op verzoek worden verricht op maandag, dinsdag, woensdag, donderdag of vrijdag in de periode van 8.00 uur tot 17.00 uur, een basistarief van € 58,00 per inspectieaanvraag;
b. indien de werkzaamheden op verzoek worden verricht op zaterdag of op maandag, dinsdag, woensdag, donderdag of vrijdag in een andere periode dan de periode bedoeld in onderdeel a, een basistarief van € 87,00 per inspectieaanvraag;
c. indien de werkzaamheden op verzoek worden verricht op zondag of op een algemeen erkende feestdag, met uitzondering van 5 mei, een basistarief van € 116,00 per inspectieaanvraag.
Indien de controles van de identiteit en de fytosanitaire controles bedoeld in artikel 12, eerste lid, onder a tot en met c, van de Regeling invoer, uitvoer en verkeer van planten overeenkomstig het zevende lid van dat artikel in een andere lidstaat plaatsvinden, wordt de aanvrager voor de controle van documenten een tarief van € 8,45 per zending in rekening gebracht.
Indien degene die voor het verrichten van werkzaamheden, bedoeld in artikel 29, desgevraagd op een bepaald tijdstip en op een bepaalde plaats aanwezig is, maar de werkzaamheden door omstandigheden buiten toedoen van de met deze werkzaamheden belaste persoon niet kunnen worden verricht, wordt de aanvrager als kosten een bedrag in rekening gebracht van:
a. € 130,00 indien het de werkzaamheden bedoeld in artikel 29, onder a betreft;
b. € 195,00 indien het de werkzaamheden bedoeld in artikel 29, onder b betreft;
c. € 260,00 indien het de werkzaamheden bedoeld in artikel 29, onder c betreft.
Indien in het kader van de werkzaamheden, bedoeld in artikel 29, laboratoriumonderzoek noodzakelijk is, wordt de aanvrager boven de in dat artikel genoemde vergoeding het volgende bedrag in rekening gebracht:
a. voor een standaard diagnose-onderzoek of morfologisch insectenonderzoek € 189,00 per uitgevoerd onderzoek;
b. voor een kleine diagnose-opdracht € 138,00 per uitgevoerd onderzoek;
c. voor een diagnose van maximaal vijf virussen € 104,00 per uitgevoerd onderzoek;
d. voor meerwerk, inclusief laboratoriumonderzoek door de Plantenziektenkundige Dienst, € 110,00 per uur.
1. Als vergoeding voor het ten kantore waarmerken van certificaten ten behoeve van niet-inspectieplichtige zendingen wordt de aanvrager € 6,60 per certificaat in rekening gebracht.
2. Als vergoeding voor het doen van een bijschrijving op een certificaat ten behoeve van zendingen met producten die onder het CITES-Verdrag vallen, wordt de aanvrager een bedrag in rekening gebracht van € 2,50.
1. Voor de door de Naktuinbouw, op grond van deze regeling, verzonden nota’s geldt een betalingstermijn van 30 dagen, gerekend vanaf de datering van de nota’s.
2. De schuldenaar is in verzuim indien hij niet binnen de in het eerste lid gestelde termijn heeft betaald.
3. Het verzuim heeft de verschuldigdheid van wettelijke rente tot gevolg overeenkomstig de artikelen 119, eerste en tweede en 120, eerste lid van Boek 6 van het Burgerlijk Wetboek.
4. De controller van de Naktuinbouw maant de schuldenaar die in verzuim is schriftelijk aan tot betaling binnen twee weken, gerekend vanaf de dag na die waarop de aanmaning is toegezonden.
5. De aanmaning vermeldt dat bij niet tijdige betaling deze kan worden afgedwongen door op kosten van de schuldenaar uit te voeren invorderingsmaatregelen.
6. Als vergoeding voor een aanmaning als bedoeld in het vijfde lid wordt een tarief in rekening gebracht van:
a. € 6,00 indien de schuld minder bedraagt dan € 454,00;
b. € 14,00 indien de schuld € 454,00 of meer bedraagt.
7. Indien de schuldenaar in verzuim is, kan ten aanzien van de schuldenaar worden bepaald, zolang het verschuldigde niet is voldaan, dat het verrichten van werkzaamheden of het leveren van materialen slechts kan geschieden indien een door de Naktuinbouw goed te keuren bankinstelling zich voor twee jaar borg stelt voor de uit dien hoofde verschuldigde bedragen.
8. Voor de bestaande vorderingen kan worden overgegaan tot gerechtelijke invordering.
9. In door de Directeur Keuringen van de Naktuinbouw te bepalen gevallen kan door de met de werkzaamheden belaste medewerker contante betaling van de werkzaamheden, bedoeld in dit hoofdstuk worden verlangd.
10. Voor zover verschuldigd wordt de omzetbelasting geacht niet in het tarief te zijn begrepen.
Inspecties en overige werkzaamheden
1. Als vergoeding van de kosten voor het verrichten van fytosanitaire werkzaamheden ten behoeve van voor import, export en in het handelsverkeer aangeboden zendingen wordt de aanvrager het volgende tarief in rekening gebracht:
a. Indien de werkzaamheden op verzoek worden verricht op maandag, dinsdag, woensdag, donderdag of vrijdag in de periode 7.00 uur tot 20.00 uur
1°. voor pootaardappelen een tarief per inspectieaanvraag van € 30,00 wanneer de fytosanitaire keuring samenvalt met de kwaliteitskeuring, en € 70,00 wanneer de fytosanitaire keuring afzonderlijk plaatsvindt;
2°. voor consumptieaardappelen en overige producten een starttarief van € 40,00 per inspectieaanvraag voor de eerste partij op locatie, vermeerderd met een tarief van € 1,00 per minuut voor het inspecteren van deze partij en alle partijen consumptieaardappelen en overige producten die tijdens hetzelfde bezoek aansluitend op de eerste partij worden geïnspecteerd;
b. Indien de werkzaamheden op verzoek worden verricht op zaterdag of op maandag, dinsdag, woensdag, donderdag of vrijdag in een andere periode dan de periode bedoeld in het eerste lid
1°. voor pootaardappelen een tarief per inspectieaanvraag van € 45,00 wanneer de fytosanitaire keuring samenvalt met de kwaliteitskeuring, en € 105,00 wanneer de fytosanitaire keuring afzonderlijk plaatsvindt;
2°. voor consumptieaardappelen en overige producten een starttarief van € 60,00 per inspectieaanvraag voor de eerst partij op locatie, vermeerderd met een tarief van € 1,50 per minuut voor het inspecteren van deze partij en alle partijen consumptieaardappelen en overige producten die tijdens hetzelfde bezoek aansluitend op de eerste partij worden geïnspecteerd.
c. Indien de werkzaamheden op verzoek worden verricht op zondag of op een algemeen erkende feestdag, met uitzondering van 5 mei,
1°. voor pootaardappelen een tarief van € 60,00 wanneer de fytosanitaire keuring samenvalt met de kwaliteitskeuring, en € 140,00 wanneer de fytosanitaire keuring afzonderlijk plaatsvindt;
2°. voor consumptieaardappelen en overige producten een starttarief van € 80,00 per inspectieaanvraag voor de eerste partij op locatie, vermeerderd met een tarief van € 2,00 per minuut voor het inspecteren van deze partij en alle partijen consumptieaardappelen en overige producten die tijdens hetzelfde bezoek aansluitend op de eerste partij worden geïnspecteerd.
2. De tarieven, bedoeld in het eerste lid, voor consumptieaardappelen en overige producten zijn eveneens van toepassing ingeval de inspectieaanvragen uitsluitend betrekking hebben op administratieve controles en daarmee verband houdende werkzaamheden.
3. Voor alle inspectieaanvragen wordt een toeslag berekend van € 12,50 voor toezicht en loonsuppletie.
Bedrijven die fytosanitaire inspectieaanvragen bij de NAK indienen wordt jaarlijks voor registratie een bedrag van € 60,00 in rekening gebracht, tenzij zij reeds een registratiebedrag in het kader van kwaliteitsinspecties hebben betaald.
1. Indien de NAK inspecties verricht op een locatie waar producten ter keuring worden aangeboden waarvoor verlaagde inspectiefrequenties bij import gelden, zoals bedoeld in artikel 10 tot en met 13, gelden de tarieven bedoeld in artikel 10, 11, 12 of 13.
2. In geval van export en import anders dan die bedoeld in het eerste lid, is het tarief bedoeld in artikel 38 van toepassing.
Indien de controles van de identiteit en de fytosanitaire controles bedoeld in artikel 12, eerste lid, onder a tot en met c, van de Regeling invoer, uitvoer en verkeer van planten overeenkomstig het zevende lid van dat artikel in een andere lidstaat plaatsvinden, wordt de aanvrager voor de controle van documenten een tarief van € 12,80 per zending in rekening gebracht.
Indien degene die voor het verrichten van werkzaamheden, bedoeld in artikel 38, desgevraagd op een bepaald tijdstip en op een bepaalde plaats aanwezig is, maar de werkzaamheden door omstandigheden buiten toedoen van de met deze werkzaamheden belaste persoon niet kunnen worden verricht, wordt de aanvrager als kosten een bedrag in rekening gebracht:
a. € 82,00 indien het werkzaamheden bedoeld in artikel 38, eerste lid, betreft;
b. € 123,00 indien het werkzaamheden bedoeld in artikel 38, tweede lid, betreft;
c. € 164,00 indien het werkzaamheden bedoeld in artikel 38, derde lid, betreft.
1. Indien in het kader van de werkzaamheden, bedoeld in artikel 38, laboratoriumonderzoek noodzakelijk is, wordt de aanvrager boven de in dat artikel genoemde vergoeding een bedrag van € 102,02 per genomen monster in rekening gebracht.
2. Indien dit onderzoek door de Plantenziektenkundige Dienst wordt uitgevoerd, wordt hiervoor het tarief bedoeld in artikel 4 in rekening gebracht, vermeerderd met € 50,00 voor bemonstering en administratie.
Als vergoeding voor het ten kantore van de NAK waarmerken van certificaten ten behoeve van niet-inspectieplichtige zendingen wordt de aanvrager € 6,20 per certificaat in rekening gebracht.
1. Als vergoeding voor de kosten van het onderzoek ten behoeve van het afgeven van een verklaring als bedoeld in artikel 5, derde lid, en artikel 6, tweede lid, van de Regeling bruin- en ringrot 2000, worden de volgende kosten in rekening gebracht:
a. € 74,00 indien één monster per partij is genomen;
b. € 69,00 per monster indien meer dan één monster per partij is genomen;
c. € 82,50 indien het monster na 15 november van elk jaar tot 1 juli van het daaropvolgend jaar wordt genomen.
2. Indien het gaat om spoedbemonstering en spoedonderzoek, worden de in het eerste lid bedoelde tarieven vermeerderd met een tarief van € 42,75.
1. Voor de door de NAK, op grond van deze regeling, verzonden nota’s geldt een betalingstermijn van 14 dagen, gerekend vanaf de datering van de nota’s.
2. De schuldenaar is in verzuim indien hij niet binnen de in het eerste lid gestelde termijn heeft betaald.
3. Het verzuim heeft de verschuldigdheid van wettelijke rente tot gevolg overeenkomstig de artikelen 119, eerste en tweede en 120, eerste lid van Boek 6 van het Burgerlijk Wetboek.
4. Wettelijke rente is niet verschuldigd indien het bedrag ervan bij enige of laatste betaling minder bedraagt dan € 20,00.
5. Het Hoofd van de afdeling Financiën van de NAK maant de schuldenaar die in verzuim is schriftelijk aan tot betaling binnen twee weken, gerekend vanaf de dag na die waarop de aanmaning is toegezonden.
6. De aanmaning vermeldt dat bij niet tijdige betaling deze kan worden afgedwongen door op kosten van de schuldenaar uit te voeren invorderingsmaatregelen.
7. Voor de bestaande vorderingen kan worden overgegaan tot gerechtelijke invordering.
8. In door het Hoofd van de afdeling Financiën van de NAK te bepalen gevallen kan door de met de werkzaamheden belaste medewerker contante betaling van de werkzaamheden, bedoeld in dit hoofdstuk worden verlangd.
9. Voor zover verschuldigd wordt de omzetbelasting geacht niet in het tarief te zijn begrepen.
Op betalingsverplichtingen ontstaan vóór de inwerkingtreding van deze regeling blijven de regels van toepassing, geldende ten tijde van het ontstaan van die betalingsverplichtingen.
De Regeling tarieven Plantenziektenkundige Dienst (Stcrt. 2005, 60) wordt ingetrokken.
Deze regeling treedt in werking met ingang van 1 september 2007.
Deze regeling wordt aangehaald als: Regeling tarieven Plantenziektenkundige Dienst en de keuringsdiensten.
Deze regeling zal met de toelichting in de Staatscourant worden geplaatst.
Soort | Land van oorsprong | Minimum % |
---|---|---|
Snijbloemen | ||
Aster | Zimbabwe | 50 |
Dianthus | Colombia | 3 |
Dianthus | Ecuador | 15 |
Dianthus | Israël | 25 |
Dianthus | Marokko | 50 |
Dianthus | Turkije | 25 |
Rosa | Colombia | 5 |
Rosa | Ecuador | 5 |
Rosa | Ethiopië | 25 |
Rosa | India | 50 |
Rosa | Israël | 10 |
Rosa | Kenia | 1 |
Rosa | Tanzania | 25 |
Rosa | Uganda | 5 |
Rosa | Zambia | 10 |
Rosa | Zimbabwe | 25 |
Groenten en Fruit | ||
Citrus | Egypte | 25 |
Citrus | Israël | 15 |
Citrus | Mexico | 25 |
Citrus | Marokko | 5 |
Citrus | Peru | 75 |
Citrus | Turkije | 15 |
Citrus | Uruguay | 15 |
Citrus | Verenigde Staten | 15 |
Citrus | Zimbabwe | 75 |
Fortunella | Israël | 50 |
Fortunella | Zuid Afrika | 75 |
Malus | Argentinië | 15 |
Malus | Brazilië | 25 |
Malus | Chili | 7 |
Malus | China | 35 |
Malus | Nieuw Zeeland | 10 |
Malus | Verenigde Staten | 15 |
Malus | Zuid Afrika | 10 |
Mangifera | Brazilië | 10 |
Mangifera | Peru | 50 |
Momordica | Suriname | 50 |
Passiflora | Colombia | 15 |
Passiflora | Kenia | 10 |
Passiflora | Zimbabwe | 35 |
Passiflora | Zuid-Afrika | 75 |
Prunus | Argentinië | 15 |
Prunus | Chili | 10 |
Prunus | Turkije | 15 |
Prunus | Verenigde Staten | 35 |
Prunus | Zuid Afrika | 10 |
Pyrus | Argentinië | 15 |
Pyrus | Chili | 25 |
Pyrus | China | 50 |
Pyrus | Zuid Afrika | 10 |
Solanum melongena | Turkije | 75 |
Onderhavige regeling strekt tot het vaststellen van de per 1 september 2007 door de Plantenziektenkundige Dienst (hierna PD) en de keuringsdiensten KCB, BKD, Naktuinbouw en NAK in rekening te brengen tarieven.
Het project Plantkeur is in 2005 gestart om te onderzoeken hoe een efficiënter en transparanter inspectiestelsel in de plantaardige sector bewerkstelligd kon worden. Hieruit kwam naar voren dat de inspectietaken binnen de kaders van internationale en Europese regelgeving bij de keuringsdiensten belegd konden worden.
Op 15 mei 2006 is het Convenant Plantkeur, waarin de afspraken op hoofdlijnen met betrekking tot onder meer het overdragen van de taken, personeel, en kosten vastgelegd zijn, door het ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit (hierna LNV), de keuringsdiensten en het bedrijfsleven ondertekend. De afspraken zijn verder uitgewerkt in vier meerjarige overeenkomsten en de daarbij behorende protocollen. Deze overeenkomsten zijn op 15 juni 2007 door LNV en de keuringsdiensten ondertekend. De keuringsdiensten gaan op basis van mandaat de fytosanitaire inspecties onder toezicht van LNV uitvoeren. Een deel van de PD-medewerkers gaat in dit verband over naar de keuringsdiensten.
Per 1 september 2007 worden de fytosanitaire inspectietaken met betrekking tot planten en plantaardige producten en de kwaliteitskeuringen groenten en fruit, die nu nog door de PD worden verricht, in het kader van project Plantkeur door LNV in mandaat overgedragen aan de vier keuringsdiensten KCB, BKD, Naktuinbouw en NAK. Ook na de overdracht van de inspectietaken kan de PD in bepaalde gevallen die taken uitvoeren, bijvoorbeeld in het geval een niet voorziene noodsituatie dit noodzaakt.
In de regeling zijn de tarieven vastgelegd die door de PD in rekening worden gebracht voor de fytosanitaire exportkeuringen voor de Russische Federatie die de PD tijdelijk blijft uitvoeren, alsmede voor een aantal andere werkzaamheden zoals het uitvoeren van monsteranalyses en de behandeling van aanvragen met betrekking tot het verlenen van bepaalde vergunningen. Daarnaast worden in de onderhavige regeling als gevolg van de overdracht van de inspectietaken aan de keuringsdiensten, de tarieven van de keuringsdiensten voor het verrichten van de genoemde taken, vastgesteld.
Hierbij gelden de uitgangspunten van richtlijn 2000/29/EG van de Raad van 8 mei 2000 betreffende de beschermende maatregelen tegen het binnenbrengen en de verspreiding in de Gemeenschap van voor planten en voor plantaardige producten schadelijke organismen (PbEU L 255) (hierna: Fytorichtlijn) onverminderd. Dit betekent dat de tarieven voor importinspecties aan artikel 13 quinquies van de Fytorichtlijn moeten voldoen en kostendekkend moeten zijn. Met betrekking tot het stelsel van reduced checks wordt een omslagstelsel gehanteerd ten aanzien van de tarieven. De huidige tarievensystematiek wordt derhalve niet gewijzigd.
§ 2. De tarieven van de Plantenziektenkundige Dienst
De tarieven van de PD zijn niet gewijzigd, met uitzondering van het tarief in artikel 7, vijfde lid. Als gevolg van de overdracht van inspectietaken van de PD aan de keuringsdiensten, worden sommige werkzaamheden, zoals bijvoorbeeld reduced checks inspecties, niet meer door de PD verricht en zijn een aantal artikelen in verband daarmee vervallen.
In dit artikel wordt voor de exportinspecties voor de Russische Federatie, die tijdelijk door de PD worden verricht, net als voorheen per inspectieaanvraag een basistarief in rekening gebracht en een minutentarief. De mogelijkheid om een inspectie van de PD aan te vragen die buiten kantooruren moet worden uitgevoerd, blijft bestaan. Hiervoor zal een hoger tarief worden gehanteerd.
In artikel 7 zijn de tarieven voor het behandelen van aanvragen voor vergunningen als bedoeld in artikel 2, eerste en tweede lid, van richtlijn 95/44/EG opgenomen. Het betreft hier vergunningen voor het invoeren en naar een andere plaats overbrengen van schadelijke organismen, planten, plantaardige producten en andere materialen voor proefnemingen, selectiewerkzaamheden of wetenschappelijke doeleinden ten behoeve van wetenschappelijk onderzoek, hetgeen op basis van richtlijn 2002/29/EG zou zijn verboden. Na overleg met het georganiseerd bedrijfsleven (Plantum), is besloten om een gedifferentieerd tarief in rekening te brengen dat rekening houdt met de omvang van de in het kader van de aanvraag uit te voeren beoordeling.
Bij het afhandelen van aanvragen van een vergunning in het kader van richtlijn 95/44/EG, wordt nu onderscheid gemaakt tussen gevallen waarin in het kader van de risicobeoordeling een bezoek aan de locatie waarvoor de vergunning wordt aangevraagd, noodzakelijk is, en aanvragen die zonder een risicobeoordeling kunnen worden afgehandeld. Voor deze laatste categorie van aanvragen geldt een lager tarief. Onder risicobeoordeling wordt verstaan een verificatieonderzoek naar de aanwezige quarantainefaciliteiten of consultatie bij andere disciplines . Hiervoor is in beginsel een locatiebezoek noodzakelijk. Een risicobeoordeling is niet noodzakelijk wanneer het gaat om een beperkte administratieve aanpassing van de vergunning, bijvoorbeeld vanwege een naamswijziging, of de administratieve verlenging van een bestaande vergunning, en kan ook achterwege blijven als al een vergunning voor het werken met genetische gemodificeerde organismen is afgegeven.
In de praktijk komt het regelmatig voor dat meerdere vergunningen als bedoeld in artikel 2, eerste en tweede lid, van richtlijn 95/44/EG tegelijk worden aangevraagd en dat vergunningen die worden afgegeven, inhoudelijk aan elkaar gelijk zijn. De afhandeling van dergelijke gebundelde aanvragen kost minder tijd per vergunning. Daarom wordt in het zesde lid van artikel 7 van de regeling voor deze gevallen voor één vergunning € 40,67, en voor iedere andere hieraan gelijke vergunning € 20,34, in rekening gebracht.
§ 3. De tarieven van de keuringsdiensten
Op grond van de met de keuringsdiensten gesloten meerjarige overeenkomsten dienen de keuringsdiensten tariefvoorstellen in, en stelt de minister van LNV de tarieven van de keuringsdiensten vast nadat de tarieven zijn beoordeeld op kostendekkendheid en met inachtneming van de Fytorichtlijn. De keuringsdiensten hebben het bedrijfsleven hierover geïnformeerd en met hen afgestemd. Ook bij de keuringsdiensten worden er bijvoorbeeld, net als bij de PD, wordt er een tarief voor documentcontrole gehanteerd bij zogenaamde verleggingen van de fytosanitaire en identiteitscontrole naar een andere lidstaat en worden kosten in rekening gebracht indien een inspectieaanvraag niet via CLIENT wordt aangevraagd. CLIENT is een elektronische vooraanmeldsysteem, waarbij op een efficiëntere manier informatie kan worden uitgewisseld tussen het bedrijfsleven, en de PD en de keuringsdiensten ten behoeve van de inspecties.
Iedere keuringsdienst verricht inspecties voor een aantal plantaardige producten die binnen zijn werkveld vallen. Hiervoor geldt het algemene verrichtingentarief.
Dit tarief is ook van toepassing indien een keuringsdienst export- en import inspecties, niet zijnde reduced checks inspecties, verricht op een inspectielocatie waar producten ter keuring worden aangeboden die mede tot het werkveld van een andere keuringsdienst vallen. Het tarief van de uitvoerende keuringsdienst is derhalve toepassing.
In het geval van reduced checks echter worden de tarieven van het KCB voor reduced checks in rekening gebracht.
Een keuringsdienst kan ook namens een andere keuringsdienst inspecties verrichten. De tarieven van de andere keuringsdienst zijn dan van toepassing. Daarnaast kan de PD in bijzondere gevallen, of in het geval een niet voorziene situatie dit noodzaakt, in plaats van een keuringsdienst de inspecties verrichten. In beginsel brengt de PD voor de uitvoering van die inspecties de tarieven van de keuringsdienst in rekening.
Door de BKD, Naktuinbouw en NAK wordt bij bedrijven jaarlijks een registratiebedrag in rekening gebracht ter dekking van de kosten die aan registratie verbonden zijn. Een registratieplicht voor bedrijven bestaat op grond van de Regeling invoer, uitvoer en verkeer van planten, maar ook op grond van Landbouwkwaliteitsregelgeving en de Zaaizaad- en Plantgoedwet. Indien een bedrijf in het kader van kwaliteitsinspecties al bij een keuringsdienst geregistreerd is, wordt het registratiebedrag bedoeld in de onderhavige regeling niet in rekening gebracht.
Indien een inspectie is aangevraagd maar buiten de schuld van een inspecteur van een keuringsdienst niet kan worden uitgevoerd, is er sprake van een vergeefse reis. Behalve bij KCB, wordt hiervoor door de keuringsdiensten een tarief in rekening gebracht waarvan de hoogte afhankelijk is van de periode waarin de werkzaamheden zouden worden verricht. Dit betekent bijvoorbeeld dat indien het gaat om een periode buiten de reguliere werktijden, zoals zondag of een algemeen erkende feestdag, een hoger tarief in rekening wordt gebracht.
Vooruitlopend op de inwerkingtreding van de vierde tranche Algemene wet bestuursrecht over onder meer bestuursrechtelijke geldschulden, zijn er bij de keuringsdiensten, net als bij de PD, bepalingen over betaling en invordering opgenomen. Op sommige punten wijken die van elkaar af, bijvoorbeeld omdat door de keuringsdiensten verschillende betalingstermijnen gehanteerd worden.
Dit artikel bevat het algemene verrichtingentarief voor de werkzaamheden die het KCB verricht. Het tarief bedoeld in artikel 9 dient te worden onderscheiden van de bijzondere tarieven die in de overige artikelen van de onderhavige regeling zijn neergelegd, zoals de inspectietarieven bij import van snijbloemen en groenten en fruit die zijn geregeld in artikelen 10 tot en met 13. Er wordt in dit artikel een basistarief gehanteerd en een minutentarief, waarbij onderscheid wordt gemaakt in de periode waarin de werkzaamheden worden verricht. Voor het verrichten van werkzaamheden op zondag en op een algemeen erkende feestdag bijvoorbeeld geldt een hoger tarief.
Op grond van de Fytorichtlijn is er een grondslag om voor een aantal planten en plantaardige producten de controles op de aanwezigheid van schadelijke organismen en inspecties met betrekking tot de identiteit van de zending minder frequent uit te voeren, de zogenaamde reduced checks. Het stelsel van reduced checks geldt voor een aantal snijbloemen, en groenten en fruit. In geval er voor een bepaalde product-herkomst combinatie reduced checks plaatsvinden, moet een evenredig verlaagde fytosanitaire retributie worden geïnd voor alle zendingen en partijen van die groep, ongeacht of zij geïnspecteerd zijn. Er dient met andere woorden een omslagstelsel te worden gehanteerd ten aanzien van de tarieven voor reduced checks inspecties. Deze tarieven zijn samengesteld uit een vast bedrag per zending en een variabel bedrag dat afhankelijk is van het door de Commissie vastgestelde minimum inspectiepercentage.
Artikel 10 en 11 bevatten het tarief voor de inspectie van snijbloemen waarvoor reduced checks van toepassing zijn. Op snijbloemen waarvoor in alle gevallen een fytosanitaire importinspectie dient plaats te vinden is het tarief van artikel 9 van toepassing. Voor groenten en fruit waarvoor reduced checks van toepassing zijn, zijn de tarieven in artikel 12 en 13 geregeld. Voor groenten en fruit waarvoor in alle gevallen een fytosanitaire importinspectie dient plaats te vinden, is eveneens het tarief van artikel 9 van toepassing.
In dit artikel is het tarief voor het waarmerken van certificaten opgenomen, alsmede het tarief voor het doen van bijschrijvingen op certificaten ten behoeve van zendingen die onder het CITES-verdrag vallen. Voor de uitvoer naar landen buiten de Europese Unie van planten die zijn beschermd in het kader van het CITES-Verdrag, is een CITES-uitvoervergunning vereist. Het CITES-Verdrag staat evenwel toe dat voor gekweekte planten fytosanitaire certificaten met CITES-bijschrijvingen worden afgegeven in plaats van een CITES-uitvoervergunning. Het KCB zal in plaats van de PD deze bijschrijvingen doen.
Indien een bedrijf om het waarmerken van een certificaat ten behoeve van een niet-inspectieplichtige zending verzoekt en hiervoor een bedrijfsbezoek moet worden afgelegd door het KCB, wordt hiervoor een bedrag van € 46,85 per bedrijfsbezoek in rekening gebracht.
Dit artikel bevat het algemene verrichtingentarief voor de werkzaamheden die de BKD verricht. Er wordt een basistarief en een minutentarief gehanteerd.
Indien de BKD inspecties verricht op een locatie waar producten waarvoor reduced checks gelden, ter keuring worden aangeboden, zijn de reduced checks tarieven bedoeld in artikel 10, 11, 12 of 13 van toepassing.
Dit artikel bevat het algemene verrichtingentarief voor de werkzaamheden die de Naktuinbouw verricht. Er wordt een basistarief gehanteerd en een minutentarief.
Indien de Naktuinbouw inspecties verricht op een locatie waar producten waarvoor reduced checks gelden, ter keuring worden aangeboden, zijn de reduced checks tarieven bedoeld in artikel 10, 11, 12 of 13 van toepassing.
De tarieven voor het uitvoeren van laboratoriumonderzoeken zijn in dit artikel opgenomen. Welk tarief van toepassing is, hangt af van het type onderzoek dat uitgevoerd wordt.
Per 1 september 2007 doet de Naktuinbouw de in dit artikel bedoelde bijschrijvingen op certificaten in plaats van de PD. Dit artikel bevat het tarief dat hiervoor in rekening wordt gebracht.
Dit artikel bevat de tarieven voor de inspecties verricht door de NAK. Hierbij wordt er voor pootaardappelen een verrichtingentarief in rekening gebracht maar geen minutentarief. Dit komt omdat de tijdsbesteding van inspecties van pootaardappelen homogener is, zodat de tarieven in dit geval niet naar tijdsbesteding hoeven te worden gedifferentieerd. Dit is anders voor consumptieaardappelen en overige producten, waarvoor wel een minutentarief in rekening wordt gebracht. De toeslag, bedoeld in het derde lid, hangt samen met de kosten die verbonden zijn aan de overdracht van taken naar de NAK en het overgaan van PD-medewerkers naar de keuringsdienst.
Indien de NAK inspecties verricht op een locatie waar producten waarvoor reduced checks gelden, ter keuring worden aangeboden, zijn de reduced checks tarieven bedoeld in artikel 10, 11, 12 of 13 van toepassing.
In dit artikel zijn de tarieven voor het bruin- en ringrotonderzoek, welk onderzoek na 1 september 2007 door de NAK worden verricht, neergelegd. Onderdeel b betreft monsters die genomen zijn na 15 november, en die buiten de reguliere seizoensperiode vallen waarin de meeste monsters genomen worden die in een bulk behandeld en onderzocht worden. Voor deze nagekomen monsters liggen de kosten voor het onderzoeken hiervan hoger, omdat de schaalvoordelen van de grote aantallen monster van vóór 15 november ontbreken en er minder efficiënt gewerkt kan worden, zodat een hoger tarief in rekening wordt gebracht.
De tarieven van de PD en de keuringsdiensten worden niet aangemerkt als kosten die voortvloeien uit bij wet of regelgeving ingevoerde informatieverplichtingen; met de onderhavige regeling worden derhalve geen administratieve lasten geïntroduceerd.
De Minister van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit,
G. Verburg
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/stcrt-2007-160-p5-SC81862.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.