Wijziging Regeling zonekaart spoorwegen (tramverbinding IJburg)

Regeling van de Minister van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer van 20 juni 2007, nr. LMV 2007.052536, houdende wijziging van de Regeling zonekaart spoorwegen (tramverbinding IJburg)

De Minister van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer,

Handelende in overeenstemming met de Staatssecretaris van Verkeer en Waterstaat;

Gelet op artikel 1.3 van het Besluit geluidhinder;

Besluit:

Artikel I

Aan de bijlage bij de Regeling zonekaart spoorwegen wordt een spoorweg toegevoegd overeenkomstig de bij deze regeling behorende bijlage.

Deze spoorweg heeft over het hele traject een zone van 100 meter gemeten vanaf de buitenste spoorstaaf.

Artikel II

Deze regeling treedt in werking met ingang van de tweede dag na de dagtekening van de Staatscourant waarin zij wordt geplaatst.

Deze regeling zal met de toelichting in de Staatscourant worden geplaatst, met uitzondering van de bijlage, die ter inzage wordt gelegd in de bibliotheek van het Ministerie van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer, Rijnstraat 8, 2515 XP Den Haag.

Den Haag, 20 juni 2007.
De Minister van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer, J.M. Cramer.

Toelichting

Burgemeester en wethouders van Amsterdam hebben enige jaren geleden besloten tot de aanleg van een tramverbinding tussen het Centraal Station en de nieuwe wijk IJburg. Het tracé loopt van het voorplein van het Centraal Station via de Piet Heinkade, door de Piet Heintunnel naar het Zeeburgereiland en vervolgens via de IJburglaan naar IJburg (Strandeiland). De trambaan is vrijwel over de gehele lengte vrijliggend. Een deel van de tramlijn is reeds aangelegd en in gebruik, de tweede fase moet nog worden voltooid.

Genoemd college wil dat deze tramlijn komt te vallen onder de regels voor spoorweglawaai van het Besluit geluidhinder (Bgh). Dit betekent dat vanaf het moment van inwerkingtreding van deze regeling het Bgh gaat werken op de vaststelling van bestemmingplannen in de zone van de tramlijn. Dit impliceert onder meer dat de daar voorziene woningbouw moet worden getoetst aan de geluidsnormen uit het besluit (voorkeurswaarde geluidsbelasting 55 dB; maximumwaarde 68 dB).

Met deze regeling wordt de tramlijn aangewezen als spoorlijn waarop het Bgh van toepassing is. De lijn zoals aangegeven op de bijgevoegde kaart maakt bij het in werking treden van deze regeling deel uit van de bijlage van de Regeling Zonekaart Spoorwegen.

De Minister van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer,

J.M. Cramer

Naar boven