Bekendmaking constanten regressieformules en waarden voor de gemiddelde CO2-uitstoot voor benzine- en dieselauto’s 2008

20 juli 2007

De Algemeen Directeur van de Dienst Wegverkeer,

Gelet op artikel 8 van het Besluit etikettering energiegebruik personenauto’s van 3-11-2000 (Stb. 2000, nr. 475);

Besluit:

Enig

De constanten voor de in bijlage 4 bij het Besluit etikettering energieverbruik personenauto’s opgenomen regressieformules, en de daarbij behorende waarden van de gemiddelde CO2-uitstoot voor personenauto’s met benzine als brandstof, en voor personenauto’s met diesel als brandstof, voor het kalenderjaar 2008, als volgt vast te stellen:

1. Constanten voertuiglengte:

C1, lengte: -1,737

C2, lengte: 2,454

C3, lengte: 0,549

2. Constanten benzineauto’s:

C1, benzine: 190,249

C2, benzine: -38,137

C3, benzine: 4,686

3. Constanten dieselauto’s:

C1, diesel: -60,029

C2, diesel: 20,716

C3, diesel: 0,806

4. Waarden gemiddelde CO2-uitstoot:

Gemiddelde CO2-uitstoot benzine: 161,200

Gemiddelde CO2-uitstoot diesel: 164,800

Deze regeling zal met toelichting in de Staatscourant worden geplaatst.

Zoetermeer, 20 juli 2007.
De directievan de RDWde Algemeen Directeur, J.G. Hakkenberg.

Toelichting

In deze bekendmaking wordt voor het kalenderjaar 2008 door de RDW de constanten van de regressieformules en de waarden voor de gemiddelde CO2-uitstoot voor benzine- en dieselauto’s op grond van artikel 8 van het Besluit etikettering energiegebruik personenauto’s vastgesteld en gepubliceerd. Deze jaarlijks door de RDW vast te stellen en te publiceren constanten en waarden zijn nodig om leveranciers van nieuwe personenauto’s de mogelijkheid te geven de in bijlage 4 van het Besluit etikettering energiegebruik personenauto’s omschreven berekening van de relatieve energiezuinigheid van personenauto’s te maken. Deze relatieve zuinigheid wordt op etiketten en in een brandstofverbruikgids weergegeven als een energie-efficiëntieklasse. Dit biedt de consument de gelegenheid op eenvoudige wijze een bewuste keuze te maken voor de meest zuinige personenauto in een bepaalde grootteklasse.

Naar boven